Mikä on ystävyyden ja seurustelun ero?
Missä menee raja? Mitä hyvät ystävät voi tehdä mitä eivät?
Mielenkiinnolla odotan näkemyksiänne.
Ystävyys ja seurustelun ero
12
5925
Vastaukset
- kymysys
miehestä ja naisesta, niin siihen vaikuttaa "siviilisääty", ikä ym ympäristötekijät. Millaisesta tapauksesta on kyse?
- mietiskelijä
vapaita ja aikuisia
- ero
mietiskelijä kirjoitti:
vapaita ja aikuisia
on siinä, että ystävät eivät harrasta seksiä toistensa kanssa (eroottinen ystävyys on mielestäni sitä, että harrastetaan seksiä vaan ystävinä, joten voi harrastaa muidenkin kanssa. Ei siis ole tilivelvollinen toiselle seksistä).
Muukin on siis ystäväpohjaista toimintaa eli talous on erikseen: tarjotaan/maksetaan, jos huvittaa ja muutenkin rahat niin kuin ystävillä yleensä. Eikä muutenkaan ole tilivelvollinen toiselle elämästään, niin kuin seurustelussa yleensä ollaan enemmän: sitouduttu toisiinsa monella eri tavoilla. Ystäviä voi olla useita, seurustelukumppaneita vaan yksi.
Ystävät eivät myöskään ole mustasukkasia/kateellisia toisilleen vaan toivovat toiselle kaikkea hyvää elämän mutkissa ja tukevat myös kivikoissa tarjoten olkapäänsä "parkumista" varten. Uskollisuus ja luottamus kuuluu myös ystävyyssuhteeseen vaikkakin uskollisuus ei merkitse seksuaalista uskollisuutta, koska sitä ei ystävien välillä ole muutenkaan ... sitä seksiä meinaan.
Ystävät voivat myös riidellä vapaasti ja sanoa eriäviä mielipiteitä maailman menosta ym. tietäen kuitenkin, että toinen ymmärtää toista ja hyväksyy toisen erilaisuuden ja erilaiset mielipiteet (eivät loukkaa henk.kohtaisesti toista tahallisesti). Tämä pätee kyllä myös seurusteluunkin.
Siinä nyt muutamia ystävyyden ja seurustelun eroja ... miun mielestä. - vielä
ero kirjoitti:
on siinä, että ystävät eivät harrasta seksiä toistensa kanssa (eroottinen ystävyys on mielestäni sitä, että harrastetaan seksiä vaan ystävinä, joten voi harrastaa muidenkin kanssa. Ei siis ole tilivelvollinen toiselle seksistä).
Muukin on siis ystäväpohjaista toimintaa eli talous on erikseen: tarjotaan/maksetaan, jos huvittaa ja muutenkin rahat niin kuin ystävillä yleensä. Eikä muutenkaan ole tilivelvollinen toiselle elämästään, niin kuin seurustelussa yleensä ollaan enemmän: sitouduttu toisiinsa monella eri tavoilla. Ystäviä voi olla useita, seurustelukumppaneita vaan yksi.
Ystävät eivät myöskään ole mustasukkasia/kateellisia toisilleen vaan toivovat toiselle kaikkea hyvää elämän mutkissa ja tukevat myös kivikoissa tarjoten olkapäänsä "parkumista" varten. Uskollisuus ja luottamus kuuluu myös ystävyyssuhteeseen vaikkakin uskollisuus ei merkitse seksuaalista uskollisuutta, koska sitä ei ystävien välillä ole muutenkaan ... sitä seksiä meinaan.
Ystävät voivat myös riidellä vapaasti ja sanoa eriäviä mielipiteitä maailman menosta ym. tietäen kuitenkin, että toinen ymmärtää toista ja hyväksyy toisen erilaisuuden ja erilaiset mielipiteet (eivät loukkaa henk.kohtaisesti toista tahallisesti). Tämä pätee kyllä myös seurusteluunkin.
Siinä nyt muutamia ystävyyden ja seurustelun eroja ... miun mielestä.Vapaat!! ystävät voivat tehdä elämässä yhdessä ihan mitä huvittaa ---> maailma on avoin. Muiden mielipiteitä ei tarvitse kuunnella. Pelisäännöt ystävyydelle, jos kysymys miehen ja naisen ystävyydestä, tekevät ystävykset itse ja noudattavat niitä, jolloin kumpikaan ei hyppää ystävyyden ulkopuolelle tai "toisen varpaille" esim. juuri tuossa seksuaalisuus asiassa, jolloin ystävyys muuttaa muotoaan.
Ystävyydet, joissa toinen haluaa "enemmän" ja toinen "vähemmän", eivät yleensä tule onnistumaan, koska se joka haluaa "enemmän" pettyy/kituu ja se, joka haluaa "vähemmän", tuntee itsensä ahdistuneeksi ehkä, kun ei voi olla muuta kuin ystävä = ilmapiiri kiristyy. Seksi ei siis kuulu ystävyyteen tai pakka on nopeasti sekaisin.
- Jatkokysymys
Itse olen joutunut miettimään, mistä erottaa ystävän tuttavasta. Kuinka voikin erehtyä pitämään läheisenä ystävänään ihmistä, joka ei tunne lainkaan samoin, vaan näkee itsensä vain ns. hyvänpäiväntuttuna?
Ystävyyden ja seurustelun suhteen olen samoilla linjoilla kuin edelliset, paitsi en pidä mahdollisena ns. ystäväseksiä. Mielestäni seksiä ei voi harrastaa ystävyysmielessä, tai en ainakaan itse siihen pystyisi. Jos ystävään tuntee seksuaalista vetoa, on kyse jo enemmästä kuin ystävyydestä.
Erään kirjan mukaan ystävyyteen eivät kuulu eroottisuus tai mustasukkaisuus. Samassa kirjassa myös todettiin, että ystävyys ei koskaan ole yksipuolista, toisin kuin eroottinen rakkaus voi olla. Omassa elämässäni olen todennut yksipuolisuuta ja mustasukkaisuutta ystävyydessä, liekö sitten ollutkaan ystävyyttä...- ystäväsuhde
muokkautuu ajan ja elämän kuluessa: tuttavuudesta tulee ystävyys. Ystävät voivat olla erossa vaikka vuosia ja kun taas tapaavat, niin tuntuu, kuin oltais oltu erossa päivä ja taas on yhtä mukavaa yhdessä. Sellaisia "pitkän ajan" ystäviä minulla on monia.
"Tuttavuuksilla" on yleensä monta rautaa tulessa ja näin ollen heitä näkee harvemmin ja siksi ei kai suhde muutukaan ystävyydeksi. Näin ainakin minulla.
Erootinen ystävyys on mahdollista hyvin itsenäisillä (myös taloudellisesti), hyvä itsetuntoisilla ihmisillä, jotka myös ovat löytäneet itsensä seksuaalisesti. Tämä on kuitenkin hyvin tulenarka suhde, jos toinen ei osaakaan "pelisääntöjä" eli hallitse tunnepuolta ja rakastuu toiseeen. Silloin ollaan jo tunneongelmavyyhdissä ja usein, se rakastunut haavoittuu pahasti, jos toinen ottaa irtioton tämän takia. Vaikea suhde, vaan sopii joskus parhaimmillaan kahden aikuisen ihmisen elämäntilanteeseen, jos asiat etenevät käsikädessä ja kumpikin tyytyväisiä "eroottiseen ystävyyteen" eikä halua toisesta muuta. - never grow old
ystäväsuhde kirjoitti:
muokkautuu ajan ja elämän kuluessa: tuttavuudesta tulee ystävyys. Ystävät voivat olla erossa vaikka vuosia ja kun taas tapaavat, niin tuntuu, kuin oltais oltu erossa päivä ja taas on yhtä mukavaa yhdessä. Sellaisia "pitkän ajan" ystäviä minulla on monia.
"Tuttavuuksilla" on yleensä monta rautaa tulessa ja näin ollen heitä näkee harvemmin ja siksi ei kai suhde muutukaan ystävyydeksi. Näin ainakin minulla.
Erootinen ystävyys on mahdollista hyvin itsenäisillä (myös taloudellisesti), hyvä itsetuntoisilla ihmisillä, jotka myös ovat löytäneet itsensä seksuaalisesti. Tämä on kuitenkin hyvin tulenarka suhde, jos toinen ei osaakaan "pelisääntöjä" eli hallitse tunnepuolta ja rakastuu toiseeen. Silloin ollaan jo tunneongelmavyyhdissä ja usein, se rakastunut haavoittuu pahasti, jos toinen ottaa irtioton tämän takia. Vaikea suhde, vaan sopii joskus parhaimmillaan kahden aikuisen ihmisen elämäntilanteeseen, jos asiat etenevät käsikädessä ja kumpikin tyytyväisiä "eroottiseen ystävyyteen" eikä halua toisesta muuta.Pitääkö valita onko itsenäinen, hyvä itsetuntoinen ja aikuinen, vai ihminen jolla on tunteita?
- vastaus itse
never grow old kirjoitti:
Pitääkö valita onko itsenäinen, hyvä itsetuntoinen ja aikuinen, vai ihminen jolla on tunteita?
kysymyksiisi - kukaan muu ei voi vastata puolestasi. Elämä vastaa kysymyksiisi ajallaan - jos vastaa :)
- ei selviä
vastaus itse kirjoitti:
kysymyksiisi - kukaan muu ei voi vastata puolestasi. Elämä vastaa kysymyksiisi ajallaan - jos vastaa :)
elämässä yksin mutta itsenäinen (myös taloudellisesti), itsensä tunteva ja tunteita (kohdannut myös ns. mustat tunteet) tunteva ihminen on yleensä aika onnellinen ja riippumaton ihminen, joka selviää myös elämän karikoista hyvin. Ja osaa rakastaa niin itseään kuin lähimmäistäänkin tasapainoisesti.
- muorienkeli
mielestäni ystävyys on säilyvämpää kuin seurustelu eli seurustelun jälkeen ei aina olla enää ollenkaan ystäviä.
seurustelu on sovittu juttu kahden ihmisen välisistä suhteista toisiinsa nähden eli ollaan kimpassa, ollaan kahdestaan sellaisessa suhteessa toisiinsa nähden ettei siihen väliin aina pääse edes omat tai toisen lapset. eli seurustelusuhteessa toinen osapuoli voi pyrkiä estämään toisen ihmisen ulkopuoliset suhteet. tosin vääristynyttä ja sairasta.
ystävyyssuhde taasen voi mielestäni vallita hyvin monien ihmisten välillä. ystävyys ei välttämättä tarkoita säännöllistä tapaamista vaan voi vain tietää että siellä ja siellä minulla on ystävä, ystäviä joihin voin ottaa yhteyttä, jotka voivat halutessaan ottaa yhteyttä, voimme sopia tapaamisia jne.
seurustelu taasen ei ole seurustelua ilman säännöllistä tapaamista ja seurustelu yleensä johtaa johonkin pysyvämpään suhteeseen. seurustelusuhde velvoittaa tavallaan enemmän. seurustelusuhteessa ihminen voi vaatia enemmän toiselta. kyllä ystävyyssuhteeltakin voi jotain vaatia mutta ystäviä voi olla vaikkei toisella olisi mitään annettavaa suhteelle. seurustelusuhteessa oletetaan että molemmat antavat suhteelle enemmän. enemmän aikaa, enemmän rakkautta, enemmän itseään, enemmän henkilökohtaista uskollisuutta jonka oletetaan johtavan yhtenäseen liittoon esim. avo-tai avioliittoon. ystäviä ei voi kuvitella velvoittavansa tällaiseen suhteeseen. toki ystävyys voi sellaiseen johtaa, mutta ystävyys on ystävyyttä yli rajojen.
ystävä voi olla kaikkien kanssa joka hyväksyy ystävyytesi. kaikkien kanssa et voi seurustella ainakaan yhtäaikaa.
ystävyys ei velvoita kumpaakaan suhteessa toisiinsa eli ystävä voi alkaa seurustella toisen ihmisen kanssa ilman että menettää ystävänsä. seurustelemaan ei voi alkaa kovinkaan monen kanssa ilman että menettää kumppaninsa.
eli ystävyys on mielestäni jotain sellaista jonka voi saada ja jonka voi antaa kenelle vain. toki ystävyydessä on omat ominaiset piirteensä, joten mielestäni ystävyyden rajat voi sopia, esim. jos minun ystäväni lähentelisi minua ja en haluasi sitä, voisin asiasta keskustella hänen kanssaan menettämättä häntä. seurustelusuhteessa oletetaan että lähentely on selvää.
mielestäni mikään ei estä ystäviä rakastamasta toisiaan. lämpö kuuluu myös ystävyyteen ja ystävyydestä on hyvä aloittaa uudet ihmissuhteensa. ystävyyssuhde antaa tilaa, tilaa tarkastella itseään suhteessa ystävyyteen, se antaa mahdollisuuden ottaa tilaa, mahdollisuuden antaa tilaa toisilleen. hyvä ystävyyssuhde antaa tilaa toisilleen. seurustelusuhteessa tilaa on vähemmän.
ystävyyssuhteessa ei luvata toiselle sellaisia asioita joita seurustelusuhteessa on tavallaan luvattava. eli oletus on että vain yhden kanssa seurustellaan mutta ystäviä voi olla paljon.
se mitä seksiin tulee on ihan jokaisen ihmisen oma asia. sitä ei voi missään suhteissa ulkopuolelta määrittää koska silloin ottaa itselleen liikaa valtaa suhteessa toisiin ihmisiin. ystävyyssuhteissa suhteet ovat kuin muovailuvahaa, suhteet muuntuvat ja ystävyydessä on se hyvä puolensa että se ei ole joko tai tilanne eikä mikään pattitilanne kuten seurustelusuhde voi olla.
toki ystävyyssuhdekin voi joutua katkolle mutta mielestäni ystävyyssuhde voi jatkua katkon jälkeenkin vaikka kerran vuodessa, mutta seurustella et voi kerran vuodessa tai sitten se ei ole seurustelua. voit olla hyvässä ystävyyssuhteessa vaikka tapaat toisen vain kerran vuodessa, mutta et voi seurustella jos tapaat vain kerran vuodessa (eriasia kaukosuhteet) eli seurustelu on tiivimpää.
molemmilla asioilla on puolensa mutta ystävyys on mielestäni pysyvämpää suhteessa moniin ihmisiin, vähemmän sitovaa ja siihen ei pitäisi kuulua sellaisia ominaisuuksia kuten mustasukkaisuus, kateus, viha, kauna vaikka toinen saisi uusia ystäviä. - pure_venus
Mikä on ystävyyden ja seurustelun ero?
Ei kai mikään muu kuin tunne erottele ne toisistaan. Seurustelussa ollaan yleensä ihastuneita, ystävyydessä ei.
Missä menee raja? Mitä hyvät ystävät voi tehdä mitä eivät?
Raja kulkee seksuaalisuuden rajoissa. Jollekin halaus on merkki seksuaalisista haluista, jollekin toiselle taas ei. Rajat määrittelee ihminen itse. Itse en vielä ajattelisi halausta seksuaaliseksi käytökseksi, mutta voihan niin joku toinen ajatella.- pure_venus
Tänään on vain sellainen olo, ettei oikein ajatus kulje....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu463516- 1362525
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti172494Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151973- 161436
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731337- 1061324
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531043- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21969