karavaanarit

jaseneksi(kö)

ostin käytetyn asuntoauton ja olen alkanut pohtia että kannataako liittyä jäseneksi karavaanareihin?
eli onko 40 euron edestä hyötyä vuodessa jos ei kauheasti kuitenkaan kulje ja kertokaa jotain käytännön etuuksista jota karavaanareilla on?
olisin myös kiinnostunut tietämään mikä on autoni (heikko) kohta peugeot -89 2,5 tiiseli ei turbo ajettu 205000km
olen kuullut että vaihteisto heikko??

70

8959

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ärjy

      Edullisuus on paljolti kiinni reissaamistavasta(yöpymispaikoista), ja kuinka pitkiä aikoja on paikallaan samalla alueella. SF-C:n yöpymismaksut olivat ainakin tänä vuonna vielä inhimilliset kaupallisiin leirintäalueisiin nähden. Laitan linkin SF-C:n sivulle josta näkee jäsenedut.
      http://www.karavaanarit.fi/jasenedut/autoliitto_al-kauppa/
      Vaikka itse hyödynnän aika vähän jäsenetuja, niin silti olen aina saanut reilusti jäsenmaksun verran vuodessa säästettyä muissa kuluissa jäsenyyden ansiosta.
      Muutenkin on hyvä tutustua näihin sivuihin.
      http://www.karavaanarit.fi/
      Siellä on kaikille avoimilla sivuillakin paljon karavaanaria kiinnostavaa asiaa.

    • liimis

      no tietysti kannattaa liittyä jäseneksi, paikallisyhdistykseen. Ensimmäinen hyöty on erinomainen jäsenlehti, täynnä tietoa. Toinen merkittävä hyöty on että pääset kirjoittelemaan sofistikoitujen, intelligenttien lajikumppaneiden seuraan, en nyt sano minne ettei mene mainostukseksi. Saat tietoa ja viihdykettä, kaikkea alasta ja harrastuksesta!
      Ps. mikään ei ole ikuista, edes vaihdelootat!

    • Karavaanaritar

      Joku jo mainitsi leirintämaksut, ne ovat huomattavasti edullisempia kuin yleisillä alueilla.
      Lisäksi on paljon leirintäalueita, jotka ovat tarkoitettu vain jässenille. Tällaiset "karavaanareitten omat alueet" ovat huomattavasti siistimpiä ja rauhallisempia kuin yleiset leirintäalueet.
      Jäsenmaksuun siältyy myös hyvä lehti, jossa on paljon hyödyllistä tietoa. Joak vuosi saat ilmaiseksi myös leirintäoppaan, josta löytyy melkein kaikki Suomen leirintäalueet ja maantiekartat.
      Karavaanarikortilla saa myös alennuksia jostain liikkeistä, kaasusta jne. tarkista karavaanareiden nettisivuilta, löytyykö sinua läheltä sopivia liikkeitä.

      • Ritu

        En ymmärrä noista puheita leirintämaksuista ja jäsenkorteista. Omat alueet ovat halpoja vain paikallisyhdistyksen jäsenille, vierailijat joutuvat aina maksamaan korkeamman hinnan. Muut edut joita jäsenkortilla mainostetaan saa myös muilla jäsenkorteille kuten leirintä-, suomenladun-, ammattiliiton-, yms. -korteilla joita jokaisella on lompsa pullollaan. Minua hämmästyttää mihin yksityiset pienet leirintäalueet unohdetaan, niissä hinnat ovat kilpailukykyisiä ja lisäksi ne ovat rauhallisia sillä isäntäperheet huolehtivat myös järjestyksenpidosta.

        Jäsenlehden tiedot keskittyvät lähinnä uutuuksien mainostamiseen. Leirintäoppaassa kyllä mainostetaan vaikka mitä palveluja, mutta vasta paikanpäällä käydessä pystyy sanomaan mitä ja miniätasoisia palveluja ko. alue tarjoaa.


      • Setä "Etuteltasta"
        Ritu kirjoitti:

        En ymmärrä noista puheita leirintämaksuista ja jäsenkorteista. Omat alueet ovat halpoja vain paikallisyhdistyksen jäsenille, vierailijat joutuvat aina maksamaan korkeamman hinnan. Muut edut joita jäsenkortilla mainostetaan saa myös muilla jäsenkorteille kuten leirintä-, suomenladun-, ammattiliiton-, yms. -korteilla joita jokaisella on lompsa pullollaan. Minua hämmästyttää mihin yksityiset pienet leirintäalueet unohdetaan, niissä hinnat ovat kilpailukykyisiä ja lisäksi ne ovat rauhallisia sillä isäntäperheet huolehtivat myös järjestyksenpidosta.

        Jäsenlehden tiedot keskittyvät lähinnä uutuuksien mainostamiseen. Leirintäoppaassa kyllä mainostetaan vaikka mitä palveluja, mutta vasta paikanpäällä käydessä pystyy sanomaan mitä ja miniätasoisia palveluja ko. alue tarjoaa.

        SFC-jäsenalueella käypää valuttaa on ainoastaan järjestön jäsenkortti. Kulunut kesä erityisesti osoitti, että uudistunut henkilöhinnoittelu järjestelmä on nostanut yleisten Campig-alueiden vuorokausihinnat paikoin käsittömättömiksi, jos matkailevassa perheessä on vähänkin enemmän päälukua. SFC-jäsenalueilla tätä hintamuodostus järjestelmää ei ole käytössä. Siis hinta on yleensä lähes puolta edullisempi SFC:n jäsenille. Voit latoa tiskiin mitä muita kortteja haluat SFC-jäsenalueelle pyrkiessäsi, mutta ainut oikea ja toimivan on SFC-jäsenkortti. Ja korostettakoon vielä, että tämä jäsenetu on voimassa kaikilla SFC-jäsenalueilla. Toivottavasti tämä lisää "ymmärrystäsi".

        Käsitteitä:

        SFC-jäsenalue = hintaedut vain jäsenkortilla

        Yleinen Campig-alue = pienoiset hintaedut miltei millä kortilla hyvänsä.


      • J.K.L
        Ritu kirjoitti:

        En ymmärrä noista puheita leirintämaksuista ja jäsenkorteista. Omat alueet ovat halpoja vain paikallisyhdistyksen jäsenille, vierailijat joutuvat aina maksamaan korkeamman hinnan. Muut edut joita jäsenkortilla mainostetaan saa myös muilla jäsenkorteille kuten leirintä-, suomenladun-, ammattiliiton-, yms. -korteilla joita jokaisella on lompsa pullollaan. Minua hämmästyttää mihin yksityiset pienet leirintäalueet unohdetaan, niissä hinnat ovat kilpailukykyisiä ja lisäksi ne ovat rauhallisia sillä isäntäperheet huolehtivat myös järjestyksenpidosta.

        Jäsenlehden tiedot keskittyvät lähinnä uutuuksien mainostamiseen. Leirintäoppaassa kyllä mainostetaan vaikka mitä palveluja, mutta vasta paikanpäällä käydessä pystyy sanomaan mitä ja miniätasoisia palveluja ko. alue tarjoaa.

        Vrk hinnat ovat kaikille SFC-jäsenille täysin samat,ei sillä ole mitään väliä mihin paikkallisyhdistykseen kuuluu,jollain alueilla on kyllä vuosi sopimukset edullisempia oman yhdistyksen jäsenille.
        Et ole tainnut paljon kierellä SFC-alueilla kun tuollaisia puhut täällä.
        Täytyy kyllä sanoa että en ole kyllä kertaakaan käyttänyt SFC korttia alennuksiin,saan tinkaamalla paremmat alennukset.
        Kyllähän sitä Caravanlehteä on ain kiva lukea,ja se leirintäalueopas on lehti paikallaan,siitä löytyy hyvää tietoa..


      • Ritu
        J.K.L kirjoitti:

        Vrk hinnat ovat kaikille SFC-jäsenille täysin samat,ei sillä ole mitään väliä mihin paikkallisyhdistykseen kuuluu,jollain alueilla on kyllä vuosi sopimukset edullisempia oman yhdistyksen jäsenille.
        Et ole tainnut paljon kierellä SFC-alueilla kun tuollaisia puhut täällä.
        Täytyy kyllä sanoa että en ole kyllä kertaakaan käyttänyt SFC korttia alennuksiin,saan tinkaamalla paremmat alennukset.
        Kyllähän sitä Caravanlehteä on ain kiva lukea,ja se leirintäalueopas on lehti paikallaan,siitä löytyy hyvää tietoa..

        Vai muka kausipaikkalainen maksaa omalle alueelle saman hinnan (vrk) kuin vierailija?


      • Ritu kirjoitti:

        Vai muka kausipaikkalainen maksaa omalle alueelle saman hinnan (vrk) kuin vierailija?

        Pääsääntöisesti kausipaikkoja myydään vain oman yhdistyksen jäsenille. Poikkeuksiakin tietty on. Mutta jos oman yhdistyksen jäsen tulee viikonlopuksi käväseen niin maksaa saman kuin kukatahansa SFC jäsen. Jos taas haluat kausipaikan joltain alueelta niin miksi et vaihtaisi ko. yhdistykseen samantien. Joissakin riittää että on äänioikeudeton ulkojäsen.


      • Setä "Etuteltasta"
        Ritu kirjoitti:

        Vai muka kausipaikkalainen maksaa omalle alueelle saman hinnan (vrk) kuin vierailija?

        Tuo jo kuuluu sarjaan "Blondilogiikka", vai piruuttasiko venkoilet? ;)


      • Ärjy
        Ritu kirjoitti:

        Vai muka kausipaikkalainen maksaa omalle alueelle saman hinnan (vrk) kuin vierailija?

        Millä yleisellä leirintäaluueella kausipaikan hinta lasketaan normaalin vrk- hinnan mukaan???
        Sielläkin kausipaikan hinta on huomattavasti edullisempi "vakiasukkaille". Laskettelukeskusten sesonkihinnat ovat kausipaikkalaisillekin kalliimmat, kuin sesongin ulkopuolella olevat ajat (jos alue on auki muulloinkin).


      • Ritu
        Ärjy kirjoitti:

        Millä yleisellä leirintäaluueella kausipaikan hinta lasketaan normaalin vrk- hinnan mukaan???
        Sielläkin kausipaikan hinta on huomattavasti edullisempi "vakiasukkaille". Laskettelukeskusten sesonkihinnat ovat kausipaikkalaisillekin kalliimmat, kuin sesongin ulkopuolella olevat ajat (jos alue on auki muulloinkin).

        En minä ole ollut mitään kausipaikkaa ostamassa jos sellaista tarvitsisin, niin ostaisin mökin.

        Harrastan karavaanimatkailua juuri siksi, että karavaanarit ovat liikkuvaista kansaa ja katson kuuluvani heihin.

        Siis selvällä suomenkielellä sanottuna en ole paikallaan matkailija.


      • Ärjy
        Ritu kirjoitti:

        En minä ole ollut mitään kausipaikkaa ostamassa jos sellaista tarvitsisin, niin ostaisin mökin.

        Harrastan karavaanimatkailua juuri siksi, että karavaanarit ovat liikkuvaista kansaa ja katson kuuluvani heihin.

        Siis selvällä suomenkielellä sanottuna en ole paikallaan matkailija.

        Itsehän kirjoitit kausipaikkojen vrk-hinnoista. Vastasin siihen sen mitä tiedän.

        Meille matkailuautoa ei ole ostettu seisomaan paikallaan, vaan liikkumista varten. Harvoin olemme kahta yötä samalla paikalla. Kolmea ei juuri koskaan. Lapissa siirtymä toiseen paikkaan voi olla vain 20-30km, ja taas on uudet alueet käveltäviksi.

        Tänä vuonna tähän mennessä 85 vrk autossa yöpymisiä, ja monta matkaa on vielä tekemättä ennen vuoden loppumista. Näistä yöpymisistä n. 10 on maksullisilla alueilla. Kaikki muut ovat vapaaparkeissa tai "luonnon helmassa". Pitkillä reissuilla on joskus huollettava itseäänkin (käytävä saunassa ja pestävä vaatteitaan). Muuten pystyy olemaan kokolailla omavaraisena.


      • Ritu
        Ärjy kirjoitti:

        Itsehän kirjoitit kausipaikkojen vrk-hinnoista. Vastasin siihen sen mitä tiedän.

        Meille matkailuautoa ei ole ostettu seisomaan paikallaan, vaan liikkumista varten. Harvoin olemme kahta yötä samalla paikalla. Kolmea ei juuri koskaan. Lapissa siirtymä toiseen paikkaan voi olla vain 20-30km, ja taas on uudet alueet käveltäviksi.

        Tänä vuonna tähän mennessä 85 vrk autossa yöpymisiä, ja monta matkaa on vielä tekemättä ennen vuoden loppumista. Näistä yöpymisistä n. 10 on maksullisilla alueilla. Kaikki muut ovat vapaaparkeissa tai "luonnon helmassa". Pitkillä reissuilla on joskus huollettava itseäänkin (käytävä saunassa ja pestävä vaatteitaan). Muuten pystyy olemaan kokolailla omavaraisena.

        Niin kirjoitin, sillä joka paikassa puhutaan vain kausipaikkalaisten kustannuksista. En ole koskaan kuullut, että SFC olisi tarjonnut jotain todellisia etuja liikkuville karavaanareille. Kaikki ne edut joita me liikkuvat voidaan jäsenkortilla hyödyntää saa muillakin lompsasta löytyvillä korteilla.

        Kesäaikaan vapaaparkeissa on ihan mukava olla, mutta näin pimeään aikaan sitä kaipaa palveluja vähän enemmän. Talvella lumi on haittana niin, ettei joka paikkaan voi mennä mutta silti en halua jäädä paikalleni.

        Mukavia reissuja teidän perheelle


      • J.K.L
        Ritu kirjoitti:

        Vai muka kausipaikkalainen maksaa omalle alueelle saman hinnan (vrk) kuin vierailija?

        No hu hu,eihän se kausipaikkalainen mitään vrk maksua tietenkään maksa,koska se on jo maksanut sen kausipaikan,mutta jos maksetaan vrk hinta silloin hinta on varmasti kaikille aivan sama.


      • edes pääse
        Ritu kirjoitti:

        Niin kirjoitin, sillä joka paikassa puhutaan vain kausipaikkalaisten kustannuksista. En ole koskaan kuullut, että SFC olisi tarjonnut jotain todellisia etuja liikkuville karavaanareille. Kaikki ne edut joita me liikkuvat voidaan jäsenkortilla hyödyntää saa muillakin lompsasta löytyvillä korteilla.

        Kesäaikaan vapaaparkeissa on ihan mukava olla, mutta näin pimeään aikaan sitä kaipaa palveluja vähän enemmän. Talvella lumi on haittana niin, ettei joka paikkaan voi mennä mutta silti en halua jäädä paikalleni.

        Mukavia reissuja teidän perheelle

        leiriytymään SFC-alueille muilla kuin SFC-kortilla. Oli sinulla kuinka monta korttia hyvänsä, ei vaunuilu onnistu ilman liiton korttia.

        Ja kaikkien tiedossä onkin varmasti, että SFC-alueet ovat vuorokausihinnalta halvempia kuin yksityiset alueet.


      • Kale
        rauzi kirjoitti:

        Pääsääntöisesti kausipaikkoja myydään vain oman yhdistyksen jäsenille. Poikkeuksiakin tietty on. Mutta jos oman yhdistyksen jäsen tulee viikonlopuksi käväseen niin maksaa saman kuin kukatahansa SFC jäsen. Jos taas haluat kausipaikan joltain alueelta niin miksi et vaihtaisi ko. yhdistykseen samantien. Joissakin riittää että on äänioikeudeton ulkojäsen.

        Ongelma ainakin meidän (Kainuu) alueella on se, että kausipaikkoja on rajoitetusti. Joka vuosi ovat etusijalla ne, jotka ovat aikaisemmin olleet kausipaikalla. Nyt kun sitten nämä "rannallejääneet" tulevat muutamiksi vuorokausiksi, heiltä peritään normaali vuorokausimaksu. Väkisinkin tulee tietty sisäpiiri, joka nauttii hyvin edullisesta kausipaikasta ja muut yhdistyksen jäsenet ovat "rahoittajina". Olkoonkin, että "vakiväki" tekee alueella talkootöitä, mutta on otettava huomioon, että jäsenistössä on paljon ikääntyneitä, huonolla terveydellä varustettuja henkilöitä, jotka eivät kykene "ryskähommiin".


      • Kale kirjoitti:

        Ongelma ainakin meidän (Kainuu) alueella on se, että kausipaikkoja on rajoitetusti. Joka vuosi ovat etusijalla ne, jotka ovat aikaisemmin olleet kausipaikalla. Nyt kun sitten nämä "rannallejääneet" tulevat muutamiksi vuorokausiksi, heiltä peritään normaali vuorokausimaksu. Väkisinkin tulee tietty sisäpiiri, joka nauttii hyvin edullisesta kausipaikasta ja muut yhdistyksen jäsenet ovat "rahoittajina". Olkoonkin, että "vakiväki" tekee alueella talkootöitä, mutta on otettava huomioon, että jäsenistössä on paljon ikääntyneitä, huonolla terveydellä varustettuja henkilöitä, jotka eivät kykene "ryskähommiin".

        tuon muuttaisit? Vaikee juttu. Jos olet ollut muutaman vuoden kausipaikalla ja sitten sanotaan että alahan kalppia niin mitäs tykkäät. Tuli yhdistyksen vaihto eteen. Ainakin meillä purhossa on kausipaikoilla kaikenlaista väkeä, niitä jotka pystyy ja tekee, niitä jotka ei pysty, niitä jotka tekee vaikkei pystykään, ja onpa vielä niitäkin jotka pystyy muttei huvita. Hankala juttu tuon muuttaminen joksikin muuksi. Kun kausipaikka vapautuu niin tunnissa siinä on uusi jäsen koppinsa kanssa. Hyvä että on paikat käytössä. Paha ettei niitä riitä kaikille halukkaille. Ja aina on niitäkin jotka vaan säilyttää koppiaan kausipaikalla ja toivoo että joku tiputtaisi isommat lumet katolta jos sitä paljon tulee. Se on isompi ongelma.


      • Kale
        rauzi kirjoitti:

        tuon muuttaisit? Vaikee juttu. Jos olet ollut muutaman vuoden kausipaikalla ja sitten sanotaan että alahan kalppia niin mitäs tykkäät. Tuli yhdistyksen vaihto eteen. Ainakin meillä purhossa on kausipaikoilla kaikenlaista väkeä, niitä jotka pystyy ja tekee, niitä jotka ei pysty, niitä jotka tekee vaikkei pystykään, ja onpa vielä niitäkin jotka pystyy muttei huvita. Hankala juttu tuon muuttaminen joksikin muuksi. Kun kausipaikka vapautuu niin tunnissa siinä on uusi jäsen koppinsa kanssa. Hyvä että on paikat käytössä. Paha ettei niitä riitä kaikille halukkaille. Ja aina on niitäkin jotka vaan säilyttää koppiaan kausipaikalla ja toivoo että joku tiputtaisi isommat lumet katolta jos sitä paljon tulee. Se on isompi ongelma.

        Eipä siinä tule mieleen mitään muuta kuin pakollinen kierrätys. Tuskin sekään mikään "kaikkiamiellyttävä".


      • Car-avan
        Ritu kirjoitti:

        Niin kirjoitin, sillä joka paikassa puhutaan vain kausipaikkalaisten kustannuksista. En ole koskaan kuullut, että SFC olisi tarjonnut jotain todellisia etuja liikkuville karavaanareille. Kaikki ne edut joita me liikkuvat voidaan jäsenkortilla hyödyntää saa muillakin lompsasta löytyvillä korteilla.

        Kesäaikaan vapaaparkeissa on ihan mukava olla, mutta näin pimeään aikaan sitä kaipaa palveluja vähän enemmän. Talvella lumi on haittana niin, ettei joka paikkaan voi mennä mutta silti en halua jäädä paikalleni.

        Mukavia reissuja teidän perheelle

        "Kaikki ne edut joita me liikkuvat voidaan jäsenkortilla hyödyntää saa muillakin lompsasta löytyvillä korteilla".
        Ei ainakaan tähän päivään mennessä,ainakaan SFC.n omilla alueilla.Joissa ET ilmiselvästi ole käynytkään!Hinnat muilta on ainakin osittain"TUPLANA"riippuen paikoista. Joihinkin ei ole asiaa ollenkaan ilman SFC korttia,tosin muuttumassa.Mutta hinnat silti korkeammat ilman korttia.Ammatti liiton kortilla ei yleensä muuta kuin bensa etu sama kuin kaikilla muillakin korteilla.Kausipaikkoja suositellaan koska vuositulo on vakio.Satunnaiset kävijät vaihtelee vuoden mukaan.Kausipaikkalaisilta peritään useimmiten myös erillinen "treffimaksu" lisäksi treffien aikana.Jos se 40€ tekee konkurssin butjettiin niin on syytä lopettaa koko matkailu.


      • Arvontaan
        Kale kirjoitti:

        Eipä siinä tule mieleen mitään muuta kuin pakollinen kierrätys. Tuskin sekään mikään "kaikkiamiellyttävä".

        Kausipaikat arvontaan vuosittain. Eli halukkaat jättävät "sitovan hakemuksen" ja arpalippu antaa sitten sille jota onnetar suosii. Tällätavallahan kunnatkin antavat maansa, siellä missä ottajia enemmän kuin tonttimaata - miksi ei siis kausipaikoilla sama systeemi?

        Siksi tämä ei tule käymään / onnistumaan että olemassa olevat etuisuudet ovat sellaiset joista ei varmastikaan haluta luopua - ja miksi luovuttaisiinkaan onhan päättämässä sama porukka jolla ne parhaat paikat vaunun/auton alla. Ainoaksi mahdollisuudeksi tulee siis äänestää "Jaloillaan" ja hakea paikka/yhdistys jolla kausipaikalle mahdollisuus?
        Oliskohan tässä mahdollisuuksia myös kaupalliselle yrittäjälle - hiukka sen erään eteläsuomen lomakylän mukaisesti ;)


      • Mutta
        Kale kirjoitti:

        Eipä siinä tule mieleen mitään muuta kuin pakollinen kierrätys. Tuskin sekään mikään "kaikkiamiellyttävä".

        mites sitten olisi paikkojen/alueen kunnostus ja laitto? Eipä paljoa olisi paikan saaneella kiinnostusta paikan kohentamiseen, jos tiedossa olisi, ettei seuraavana vuonna paikalle enää pääsisikään. Nyt näkee tosi hienoja kausipaikkoja, joita asukkaat ovat vuosia kunnostaneet. Ja nekin paikat ovat muiden käytössä kausipaikkalaisen reissujen ajan. Niitä ei voi pitää tyhjillään varattuina sitä aikaa, kun itse on paikalta poissa. Ainoastaan lappu milloin palaa ja silloin on paikan oltava tyhjä.


      • Ritu
        Arvontaan kirjoitti:

        Kausipaikat arvontaan vuosittain. Eli halukkaat jättävät "sitovan hakemuksen" ja arpalippu antaa sitten sille jota onnetar suosii. Tällätavallahan kunnatkin antavat maansa, siellä missä ottajia enemmän kuin tonttimaata - miksi ei siis kausipaikoilla sama systeemi?

        Siksi tämä ei tule käymään / onnistumaan että olemassa olevat etuisuudet ovat sellaiset joista ei varmastikaan haluta luopua - ja miksi luovuttaisiinkaan onhan päättämässä sama porukka jolla ne parhaat paikat vaunun/auton alla. Ainoaksi mahdollisuudeksi tulee siis äänestää "Jaloillaan" ja hakea paikka/yhdistys jolla kausipaikalle mahdollisuus?
        Oliskohan tässä mahdollisuuksia myös kaupalliselle yrittäjälle - hiukka sen erään eteläsuomen lomakylän mukaisesti ;)

        Arpominen kuulostaa ihan hyvältä ehdotukselta. Ja mikäli se toteutettaisiin vielä niin, että myös paikat arvotaan, niin silloin kaikki olisivat varmasti samalla viivalla. Toinen vaihtoehto voisi olla jonkinlainen passi systeemi jolloin voisi ostaa esim. 10, 20, 50 tai 100 kpl ja alueen voisi vapaasti valita.


      • Kale
        Mutta kirjoitti:

        mites sitten olisi paikkojen/alueen kunnostus ja laitto? Eipä paljoa olisi paikan saaneella kiinnostusta paikan kohentamiseen, jos tiedossa olisi, ettei seuraavana vuonna paikalle enää pääsisikään. Nyt näkee tosi hienoja kausipaikkoja, joita asukkaat ovat vuosia kunnostaneet. Ja nekin paikat ovat muiden käytössä kausipaikkalaisen reissujen ajan. Niitä ei voi pitää tyhjillään varattuina sitä aikaa, kun itse on paikalta poissa. Ainoastaan lappu milloin palaa ja silloin on paikan oltava tyhjä.

        Mutta ajatellaan asiaa toisin päin. Miten sellainen, joka ei toistuvista yrityksistä huolimatta mahdu kausipaikalle, tulisi talkoisiin?

        Komeita ne on todellakin katsella. Olisipa itselläkin sellainen, mutta kun ei ole.


      • kokonaiskustannuksia
        Ritu kirjoitti:

        Vai muka kausipaikkalainen maksaa omalle alueelle saman hinnan (vrk) kuin vierailija?

        Ei se kausipaikkalaisellekaan aina halpaa ole. Kun omat yöpymiset jäävät alle 50 vuorokauden ja kausimaksu 350 on kuitenkin maksettu, niin mullekin tulee olo kalliimmaksi kuin vierailevalle, joka maksaa 8€ 2€ sähkö = 10€/vrk. Kun itselle jää olemiset 35 vuorokauteen, niin vrk-hinnaksi tulee 10 2 eli 12€. Toisaalta kausipaikassa on se etu että samalla ratkeaa vaunun säilytysongelma ja nykyään maksaisi maltaita vetää vaunu parin viikon välein kotoa leiriin.
        Olen ollut 10 vuotta villi ja toisen mokoman SFC-jäsen, joten voi sanoa että jäsenyydestä on koti-maassa melko vähäinen mutta kuitenkin selkeä hyöty leirintämaksuista ja muutamasta muusta asiasta.
        Kun ajattelee kokonaiskustannuksia, niin huomaa, että omat alueet ovat edullisia (n, 10€/vrk) ja kaupalliset 15-25 eli n. 20€/vrk. Omat ovat kuitenkin kaukana maaseudulla, joten jos sieltä lähtee perheen kanssa päivittäin katselemaan nähtävyyksiä, niin se tulee kaikkiaan kalliimmaksi kuin lähellä cityä oleva kaupallinen alue.
        Jos taas pelkästään yöpyy, ja sitten jatkaa matkaa, niin omat alueet ovat selkeästi edullisia.
        Jokainen tekee siis valintoja joko mieltymyksiensä tai lompakon perusteella.
        Ritu on aivan oikeassa siinä, että kannattaisi suosia pieniä esim. pihaleirintäalueita sen sijaan että menisi raivokkaasti mainostettuihin turistirysiin, mitkä ovat kuin muurahaispesiä, myös hajultaan.
        LÖytyy myös karavaanarille edullisia lomakyliä, missä saa kortilla alennuksia ja viikkohintakin on maltillinen. Hyvänä esimerkkinä voin mainita Ruokkeen lomakylän Kesälahdella.


      • Kale
        kokonaiskustannuksia kirjoitti:

        Ei se kausipaikkalaisellekaan aina halpaa ole. Kun omat yöpymiset jäävät alle 50 vuorokauden ja kausimaksu 350 on kuitenkin maksettu, niin mullekin tulee olo kalliimmaksi kuin vierailevalle, joka maksaa 8€ 2€ sähkö = 10€/vrk. Kun itselle jää olemiset 35 vuorokauteen, niin vrk-hinnaksi tulee 10 2 eli 12€. Toisaalta kausipaikassa on se etu että samalla ratkeaa vaunun säilytysongelma ja nykyään maksaisi maltaita vetää vaunu parin viikon välein kotoa leiriin.
        Olen ollut 10 vuotta villi ja toisen mokoman SFC-jäsen, joten voi sanoa että jäsenyydestä on koti-maassa melko vähäinen mutta kuitenkin selkeä hyöty leirintämaksuista ja muutamasta muusta asiasta.
        Kun ajattelee kokonaiskustannuksia, niin huomaa, että omat alueet ovat edullisia (n, 10€/vrk) ja kaupalliset 15-25 eli n. 20€/vrk. Omat ovat kuitenkin kaukana maaseudulla, joten jos sieltä lähtee perheen kanssa päivittäin katselemaan nähtävyyksiä, niin se tulee kaikkiaan kalliimmaksi kuin lähellä cityä oleva kaupallinen alue.
        Jos taas pelkästään yöpyy, ja sitten jatkaa matkaa, niin omat alueet ovat selkeästi edullisia.
        Jokainen tekee siis valintoja joko mieltymyksiensä tai lompakon perusteella.
        Ritu on aivan oikeassa siinä, että kannattaisi suosia pieniä esim. pihaleirintäalueita sen sijaan että menisi raivokkaasti mainostettuihin turistirysiin, mitkä ovat kuin muurahaispesiä, myös hajultaan.
        LÖytyy myös karavaanarille edullisia lomakyliä, missä saa kortilla alennuksia ja viikkohintakin on maltillinen. Hyvänä esimerkkinä voin mainita Ruokkeen lomakylän Kesälahdella.

        Kainuun alueen Kattivankkurissa on talven kausipaikan hinta jäsenille vain 91 €. Jäsen, joka ei ole mahtunut kausipaikalle, tai muuten vaan vierailee vuorokausitaksalla, maksaa 17 €/vrk, elikkä jos hän vierailee alueella kolmena viikonloppuna kunakin kaksi vuorokautta, hän maksaa jo siitä 102 €. Epäsuhta on melkoinen.

        Mainittakoon, että Kattivankkuri on Vuokatin kupeessa oleva talvipainotteinen SFC-alue. Kesällähin sinne kyllä mahtuu, mutta ei "rannaton" paikka monia kiinnosta.


      • Arvontaan
        Mutta kirjoitti:

        mites sitten olisi paikkojen/alueen kunnostus ja laitto? Eipä paljoa olisi paikan saaneella kiinnostusta paikan kohentamiseen, jos tiedossa olisi, ettei seuraavana vuonna paikalle enää pääsisikään. Nyt näkee tosi hienoja kausipaikkoja, joita asukkaat ovat vuosia kunnostaneet. Ja nekin paikat ovat muiden käytössä kausipaikkalaisen reissujen ajan. Niitä ei voi pitää tyhjillään varattuina sitä aikaa, kun itse on paikalta poissa. Ainoastaan lappu milloin palaa ja silloin on paikan oltava tyhjä.

        Kyselinkin kulttuurin perään, eli jos tarkoitus onkin ettei uusia kausipaikkalaisia tarvita, vaan alue on noiden kauniiksi laitettujen vakiopaikkojen loma-alue, niin mikäs siinä. Mutta toteuttaako tuollainen yhdistyksen henkeä? Ovatko kaikki tasa-arvoisessa asemassa? Tuskin vain. Yrittäjävetoisella alueella tuollainen on aivan perusteltua - paikan voi vuokrata vaikka sadaksi vuodeksi - mutta että jäsenten matkailualueeksi perustettu paikka jossa harvat ja valitut saavat seisottaa vaunujaan parhailla paikoilla... ei oikein tunnu oikeudenmukaiselta uuden karavaanarin silmissä.

        Eli edelleen ehdotus on jotta paikat arvontaan vuosittain :)
        (Joko niin että onnettaren suosikiksi ensimmäiseksi pääsevä saa valita paikkansa, jne kunnes kaikki jaettu, tai sitten että yksi arpa kertoo paikan ja paikalle pääsijän..)


      • ???????
        Mutta kirjoitti:

        mites sitten olisi paikkojen/alueen kunnostus ja laitto? Eipä paljoa olisi paikan saaneella kiinnostusta paikan kohentamiseen, jos tiedossa olisi, ettei seuraavana vuonna paikalle enää pääsisikään. Nyt näkee tosi hienoja kausipaikkoja, joita asukkaat ovat vuosia kunnostaneet. Ja nekin paikat ovat muiden käytössä kausipaikkalaisen reissujen ajan. Niitä ei voi pitää tyhjillään varattuina sitä aikaa, kun itse on paikalta poissa. Ainoastaan lappu milloin palaa ja silloin on paikan oltava tyhjä.

        Jos on paljon kausipaikalle halukkaita jotka eivät ole mahtuneet vanhalle alueelle, niin voisiko ajatella, että yhdistys hommaisi uuden alueen (vaikka vain yhdistyksen sisäiseen käyttöön). Uuden alueen kausipaikkalaiset rakentaisivat aluettaan talkoilla kuten vanhankin paikan aloittajat ovat tehneet. Rasittaahan se yhdistystä jonkin verran taloudellisesti ensialkuun, mutta ei se ylipääsemätön rasite ole, jos halukkaat uuden alueen kausipaikkalaiset osaavat kerätä lahjoituksia ja käyttää muitakin suhteitaan alueensa eteen.


      • talkoilla
        ??????? kirjoitti:

        Jos on paljon kausipaikalle halukkaita jotka eivät ole mahtuneet vanhalle alueelle, niin voisiko ajatella, että yhdistys hommaisi uuden alueen (vaikka vain yhdistyksen sisäiseen käyttöön). Uuden alueen kausipaikkalaiset rakentaisivat aluettaan talkoilla kuten vanhankin paikan aloittajat ovat tehneet. Rasittaahan se yhdistystä jonkin verran taloudellisesti ensialkuun, mutta ei se ylipääsemätön rasite ole, jos halukkaat uuden alueen kausipaikkalaiset osaavat kerätä lahjoituksia ja käyttää muitakin suhteitaan alueensa eteen.

        Vain työn osuus tulee talkoilla. Kaikki tarvikkeet esim. rakennuksiin on ostettava. Harvoin niitä spnssoriapuina saadaan.

        On otettava huomioon, että on karavaanareita, jotka ovat kymmeniä vuosia maksaneet jäsenmaksua myöskin osaston kassaan. Samaiset karavaanarit eivät ole käyneet kertaakaan omilla alueilla. Kausipaikoille ei ole mahtunut. Tämä huomioksi siihen, että korostetaan tätä talkootyötä. Merkittävässä osassa ovat hekin, jotka ovat olleet pelkästään rahoittamassa.


    • Setä "Etuteltasta"

      Vaikka olenkin jämähtänyt kaupalliselle alueella - sanoisinko pysyvästi, niin silti suosittelen liittymistä numeroitujen joukonjatkoksi. Sanonpa jopa, että siitä ei porukka parane, paitsi veneilijät - omasta mielestään, mutta samaa väittävät ilmailijatkin - joiksi laskuvarjohyppääjätkin lukevat itsensä, että ota näistä sitten selvää. Karavaanari on kuitenkin äsken mainittujenkin ja itseasiassa kaikkien kaveri - erityisesti numeroidut karavaanarit. Että otapa onkeesi noiden kahden edellisen herran vinkit ja eikun mukaan ja matkaan.

      • Setä "Etuteltasta"

        Anteeksi, ei ollut tarkoitus sorsia -tartakaan. En vain ehtinyt huomata tuota herrojen lisksi tullutta arvon naista. Hänellä oli kuitenkin yhtä syvällinen näkemys jäsenyyden eduista, että pistää vain toimeksi sen liittymisen kanssa.


    • Jesse Jeesiö

      Siinä on kysymys, johon on monen moista tulkintaa ja totuutta. Harrastuksen monimuotoisuus on juuri, erilaisien mahdollisuuksien olemassaolo. Jäsenyyden haitat ja hyödyt jokainen tulkitsee kokemuksen karttuessa, ei niitä voi toiselle ennustaa.

      • Setä "Etuteltasta"

        Ensiajattelemalta parinkymmenen vuoden kokemuksella kun ei löydy niin millään seikkoja, jotka olisivat jäsenyyden perusteella muodostuneet haittaaviksi. Pistääkin ajattelemaan, mitä Jesse-ystävämme lopuksikin haluaa tuolla kommentillaan ajaa takaa. "Harrastuksen monimuotoisuus on juuri erilaisien mahdollisuuksien olemassaolo", jonka minäkin allekirjoitan, mutta että jäsenyys toisi siihen jonkinlaisen sattumanvaraisuuden, ei mene tämän sedän kaaliin. Jäsenyys paikallisyhdistyksessä ja jäsenaluetoiminta mitä todennäköisimmin jopa laajentavat näitä mahdollisuuksia, jos tuntee karavaanariharrastuksen olevan kytkettävissä tähänkin tarjolla olevaan mahdollisuuteen. Selkeitä tosiasioita ei tarvitse edes "ennustaa", koska ne ovat lähes itsestään selvyyksinä hyödynnettävissä - jos niin haluaa. Perimmäinen kysymys onkin - mitä itse harrastukseltaan haluaa?


      • Jesse Jeesiö
        Setä "Etuteltasta" kirjoitti:

        Ensiajattelemalta parinkymmenen vuoden kokemuksella kun ei löydy niin millään seikkoja, jotka olisivat jäsenyyden perusteella muodostuneet haittaaviksi. Pistääkin ajattelemaan, mitä Jesse-ystävämme lopuksikin haluaa tuolla kommentillaan ajaa takaa. "Harrastuksen monimuotoisuus on juuri erilaisien mahdollisuuksien olemassaolo", jonka minäkin allekirjoitan, mutta että jäsenyys toisi siihen jonkinlaisen sattumanvaraisuuden, ei mene tämän sedän kaaliin. Jäsenyys paikallisyhdistyksessä ja jäsenaluetoiminta mitä todennäköisimmin jopa laajentavat näitä mahdollisuuksia, jos tuntee karavaanariharrastuksen olevan kytkettävissä tähänkin tarjolla olevaan mahdollisuuteen. Selkeitä tosiasioita ei tarvitse edes "ennustaa", koska ne ovat lähes itsestään selvyyksinä hyödynnettävissä - jos niin haluaa. Perimmäinen kysymys onkin - mitä itse harrastukseltaan haluaa?

        Harrastuksen monimuotoisuutta on, että on jäsenalueita ja jäsenetuja tarjolla.

        Omien polkujen tallaajat, ovat suuremmaksi osaksi riippumattomia kaikesta. Heille se on elämäntapa, ei sen kummempaa. Harrastavat useampia harrastuksia ja tarvitsevat juuri matkailuajoneuvoa tukikohdakseen. Näissä harrastuksissa matkailuajoneuvo ei ole se keskeisin asia, vaan muut harraste lajit. Jäsenyyskeskeisiä ovat juuri ne, joilla matkailuajoneuvo on keskeisin harrastusmuoto.


      • Setä "Etuteltasta"
        Jesse Jeesiö kirjoitti:

        Harrastuksen monimuotoisuutta on, että on jäsenalueita ja jäsenetuja tarjolla.

        Omien polkujen tallaajat, ovat suuremmaksi osaksi riippumattomia kaikesta. Heille se on elämäntapa, ei sen kummempaa. Harrastavat useampia harrastuksia ja tarvitsevat juuri matkailuajoneuvoa tukikohdakseen. Näissä harrastuksissa matkailuajoneuvo ei ole se keskeisin asia, vaan muut harraste lajit. Jäsenyyskeskeisiä ovat juuri ne, joilla matkailuajoneuvo on keskeisin harrastusmuoto.

        Tuo jo antaa ajatuksillesi ymmärrettävämmän muodon. Itseasiassa näytät puhuvan aivan samaa kieltä kuin itsekin. Siis helppo olla samaa mieltä kanssasi. Että lämpimän syksyn jatkoa sinulle.


      • Ärjy

        Onko hyödyntämättä jätetystä jäsenyydestä haittaa???? Ainoa... jos sitä voi haitaksi mainita, on muutaman kympin jäsenmaksun maksaminen (sillä summalla saisi 35-40 litraa dieseliä tankkiinsa nykyhinnoilla). En sitä jäsenmaksua osaa haittana pitää.


      • Setä "Etuteltasta"
        Ärjy kirjoitti:

        Onko hyödyntämättä jätetystä jäsenyydestä haittaa???? Ainoa... jos sitä voi haitaksi mainita, on muutaman kympin jäsenmaksun maksaminen (sillä summalla saisi 35-40 litraa dieseliä tankkiinsa nykyhinnoilla). En sitä jäsenmaksua osaa haittana pitää.

        Väkisinhän se tulee hyödynnettyä jäsenlehden muodossa. Itseasiassa taitaa se lehden 6:n numeron vuositilaushinta olla arvokkaampi, kuin tuo vuosijäsenmaksu. Tai ainakin siinä ja siinä. Siispä lehden lisäksi muut jäsenedut tulevat kuin kaupanpäälisiksi.


      • Jesse Jeesiö
        Ärjy kirjoitti:

        Onko hyödyntämättä jätetystä jäsenyydestä haittaa???? Ainoa... jos sitä voi haitaksi mainita, on muutaman kympin jäsenmaksun maksaminen (sillä summalla saisi 35-40 litraa dieseliä tankkiinsa nykyhinnoilla). En sitä jäsenmaksua osaa haittana pitää.

        Ateistikin maksaisi kirkollisveroa.


      • Ärjy
        Jesse Jeesiö kirjoitti:

        Harrastuksen monimuotoisuutta on, että on jäsenalueita ja jäsenetuja tarjolla.

        Omien polkujen tallaajat, ovat suuremmaksi osaksi riippumattomia kaikesta. Heille se on elämäntapa, ei sen kummempaa. Harrastavat useampia harrastuksia ja tarvitsevat juuri matkailuajoneuvoa tukikohdakseen. Näissä harrastuksissa matkailuajoneuvo ei ole se keskeisin asia, vaan muut harraste lajit. Jäsenyyskeskeisiä ovat juuri ne, joilla matkailuajoneuvo on keskeisin harrastusmuoto.

        Olen lukenut itseni samaan, omien polkujen kulkijoiden joukkoon kuuluvaksi, jo ennen kuin aloin matkailuautoilun. Tämän välineen ansiosta olen entistä riippumattomampi muista kulkemisissani.


      • Ärjy
        Jesse Jeesiö kirjoitti:

        Ateistikin maksaisi kirkollisveroa.

        Näin minä tosiaan teenkin.


    • ihanat

      pienet, idylliset ja ennenkaikkea rauhalliset ja halvat SFC-alueet. ei tulis mieleenkään maksaa suuren perheen kanssa remualueen ryöstöhintoja kun ei paljon palveluja kaipaa.

      • J.K.L

        Tuo on aivan totta joka sana,eli olen täysin samaa mieltä kanssasi.
        Me käytämme yleensä SFC-alueita,hinnat ovat kohtuulliset ja siisteys aivan eri luokkaa kun isoilla yleisillä alueilla.
        Ja ilmapiiri on SFC-aluella paljon parempi.
        Kyllä siis ehdottomasti kannattaa liittyä jäseneksi.


    • itsenäinen kulkija; samat edut

      Oman päätöksesi teet, mutta itse:

      En ole caravaanarien jäsen - en aio liittyä. Kaasut sun muut saan ostettua vähintään yhtä edullisesti kuin carav. kortinkin kanssa.

      En majoitu yleensä koskaan missään leirialueella. On olemassa "tuhat muuta paikkaa majoittautua" kuin jokin leirialue. Tunnustettakoon että Tuurin Keskinen on poikkeus - mutta siellä ei ole "korvamerkittyjä" asiakkaita. SAMA RAHA kelpaa -oli jäsen tai ei. Ainoa etu leirialueella on suihku- ja pesumahdollisuus - jota kylläkin voi suorittaa esim uimarannoilla (varsinkin kesäisin). ja kun käyt sukuloimassa, pääset siellä varmasti saunaan, suihkuun jne. Nostelen kättä ahkerasti caravaanareille - ovat mukavaa kansaa ainakin "ikkunan takana", mutta aika pintaliitoista jos/kun alat lähempää tuttavuutta tekemään. Arvata saatat, että pientä "nokkimista" voi llan ilmassa - verrataan kalustoa - ja kalliimman pelin omaava saattaa sen myös jollakin lailla "ilmaista". Siitä ei pidä välittää. Eli "ikkunan takana" ollaan ok, mutta "p-alueella" merkataan oma reviiri, jolle ei muilla välttämättä ole asiaa.
      Luen paljon muiden kirjoituksia matkailusta, kysyn ja myös itse annan neuvoja - mutta yksi asia näyttää olevan kova "sairaus"; karavaanaria "saa laskuttaa viimeisen tapin takaa"-koska matkailuautoa pidetään vieläkin "suuren varallisuuden mittana". Ei sellaista osaa / työtä ole etteikö sen hoitaminen aina muutaman satasen maksa. Ja niihin laskuihin ei caravaanarin jäsenyhdistys millään lailla pureudu. Siinä sitä olisi työmaata - sitetn minäkin saatan harkita jäsenyyttä -en muutoin.
      Toivotan hyvää matkailua - myös itsenäisenä -jos sellaisena haluat olla.

      • Setä "Etuteltasta"

        Tuon kertomasi lisäksi kun PIERASET SISÄÄNPÄIN, niin sekin säästyy itsellesi.

        Jos Suomen hallitus ei puutu markkinatalouden lainalaisuuksiin - kuten polttoaineen hinnanmuodostus vast´ikään, niin miten kuvittelet jonkun harrastusyhdistyksen siihen pystyvän? Tässä tapauksessa matkailuautojen hinnoitteluun ja niiden ylläpito kustannuksiin.

        Mutta vapaassa maassa on jokaisella mahdollisuus taablata omalla mallillaan - sinunkin.


      • ,,..

        Pitkäänpä meni kauppiaiden tyrkyts,ennenkuin tuli oikeaa asiaa.Itsenäisen kulkijan tekstiin ei ole juuri lisättävää.


      • Ärjy

        Vuosia olin minäkin villi ja vapaa. Olematta SF-C:n jäsen. En nähnyt jäsenyyttä omalla kohdallani tarpeellisena. Lopulta ajattelin katsoa saanko jäsenyyden kautta jotain lisäarvoa kulkemisilleni. Olen edelleen VILLI ja VAPAA SF-C:n jäsen. Ei jäsenyys ole haitannut omien polkujen kulkemista millään tavalla. Kaikki menee muuten samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi nyt minulla on mahdollisuus käyttää lisäksi edullisia jäsenalueita pysähdyksiini. Samoin saan netissä karavaanarisivujen kautta kontaktin suureen joukkoon muita kulkijoita, ja voin saada sieltä itselleni muiden kokemusperäistä tietoa kysymyksiini.
        Hyvin pärjäsin ilman jäsenyyttäkin, mutta jäsenyys on mahdollistanut laajemmat valintamahdollisuudet. Mistään vanhasta totutusta ja hyväksi havaitusta luopumatta.

        Jokainen joutuu itse miettimään ratkaisunsa omalta kannaltaan. Jos tuntee saavansa jäsenyydestä hyötyä, niin liittyy järjestöön. Jos taas on jäsen, eikä katso saavansa siitä mitään itselleen, voi aina jättää jäsenmaksunsa maksamatta ja luopua jäsenyydestä. TÄMÄHÄN ON TÄYSIN VAPAAEHTOISTA.


      • itsenäinen
        Setä "Etuteltasta" kirjoitti:

        Tuon kertomasi lisäksi kun PIERASET SISÄÄNPÄIN, niin sekin säästyy itsellesi.

        Jos Suomen hallitus ei puutu markkinatalouden lainalaisuuksiin - kuten polttoaineen hinnanmuodostus vast´ikään, niin miten kuvittelet jonkun harrastusyhdistyksen siihen pystyvän? Tässä tapauksessa matkailuautojen hinnoitteluun ja niiden ylläpito kustannuksiin.

        Mutta vapaassa maassa on jokaisella mahdollisuus taablata omalla mallillaan - sinunkin.

        Olet varmaan kuullut sanonnan: ken on paikka paikan päällä, sillä on "markka ( siis euro) markan päällä.

        Ja siihen on pyrkiminen. Ei tässä maailmassa muuten pärjää, enkä aio turhasta maksaa jos se mahdollista on.

        Nähtävästi vain "ryöstöhintainen liikepolitiikka" ns. kannattaa. Siten kun euro tuli markkinoille, alkoi taksat nousta "anttilahintaan". Unohtui vain se , että kerroin on liki 6. Normaaleihin, työssäkäyvien palkkoihin ei kuitenkaan tullut samanmoista "anttilahintakorotusta". Mutta myytäviin tuotteisiin kyllä, ja sitä myöten siirtyy varallisuus kauppiaiden taskuun. Siten ei auta muu kuin jättää sellaiset liikkeet pois jotka häikäilemättömästi suoraan sanoen LAILLISESTI ROSVOAVAT.

        Valtion kukkarokin tuntuu olevan kyltymätön - sen huomaa kun katsoo omaa tilinauhaa -nmenomaan bruton ja neton eroa, samaten kun katsoo "tolppien" hintaa, paljonko polttoaineet käytännössä maksavat. Käytän hyvin paljon vertailua entiseen markka-aikaan, joka aukaisee s i l m ä t. Itse mm. haukuin pystyyn erään öljy-yhtiön (pääkaupunkiseudulle asti), kun kehtasivat lähettää ns. tarjouksen lämmitysöljystä -oli mukamas kiire tilata juuri heiltä, ja lupasivat kokonaista 15 € alennuksen kokonaissummasta. Onneksi on konsteja, jolla kurittaa esim öljyn kauppaajaa - ja minun puolestani näillä hinnoilla ansaitsee öljytoimittaja itsellensä ns. lapun luukulle. EN ole ikänä kuvia kumartanut, ja sekin tohdin sanoa, että Pohjois-Suomessa sentäs löytyy semmosia miehiä joihin ei kiiltokuvat vaikuta. Muutan talon heti pois öljylämmityksestä - se on säästöä myös kotimaalle - piruako sitä kotimaan rahaa irakiin,jne tyrkyttämään, kun omia energiamuotoja on metsät pullollaan ja se raha luulis jäävän "kotiin". Toivon mukaan en ole "vain yksi hullu" joka kapinoi moista markkinajuttua vastaan. Tiedän, että en ole, mutta soisi niitä olevan myös muualla Suomessa - jossa on enemmän populaa kuin täällä.

        Näin.


      • itsenäinen
        ,,.. kirjoitti:

        Pitkäänpä meni kauppiaiden tyrkyts,ennenkuin tuli oikeaa asiaa.Itsenäisen kulkijan tekstiin ei ole juuri lisättävää.

        Kiitos kommentistasi. Arvelin myös itse, että onpa mennyt kauppakanavaksi tämän aiheen kirjoittelu - joka on aivan liian yksipuolinen

        Olen valitettavasti aika useasti nähnyt, että kiinnostusta matkailijasta on silloin kun "se" kantaa repullisen rahaa mukanansa. Ja sitä pidetään itsestään selvyytenä. Tai on muutoin sopivan "eliitti". Esim Suomen lapissa ovat hinnat nähtävästi menneet yli äyräidensä, varsinkin jos esim vuokraat mökkiä.

        Itse liikkuessani, pysähtyessäni, jos mukavaa muuta porukkaa löytyy, saatan tarjota konjakit baarikaapistani. Ehtona tietysti se, ettei enää mennä rattiin. Ihan erilaista on kanssaihmisten suhtautuminen, kun ajelet esim Norjassa tai Ruotsissa ja siellä tapaat kotimaasi matkaajan. "Äänet kelloissa" ovat toista luokkaa, verrattuna matkatessasi kotimaassa. Ei ne caravan edut taida olla voimassa noissa maissa.


      • Setä "Etuteltasta"
        Ärjy kirjoitti:

        Vuosia olin minäkin villi ja vapaa. Olematta SF-C:n jäsen. En nähnyt jäsenyyttä omalla kohdallani tarpeellisena. Lopulta ajattelin katsoa saanko jäsenyyden kautta jotain lisäarvoa kulkemisilleni. Olen edelleen VILLI ja VAPAA SF-C:n jäsen. Ei jäsenyys ole haitannut omien polkujen kulkemista millään tavalla. Kaikki menee muuten samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi nyt minulla on mahdollisuus käyttää lisäksi edullisia jäsenalueita pysähdyksiini. Samoin saan netissä karavaanarisivujen kautta kontaktin suureen joukkoon muita kulkijoita, ja voin saada sieltä itselleni muiden kokemusperäistä tietoa kysymyksiini.
        Hyvin pärjäsin ilman jäsenyyttäkin, mutta jäsenyys on mahdollistanut laajemmat valintamahdollisuudet. Mistään vanhasta totutusta ja hyväksi havaitusta luopumatta.

        Jokainen joutuu itse miettimään ratkaisunsa omalta kannaltaan. Jos tuntee saavansa jäsenyydestä hyötyä, niin liittyy järjestöön. Jos taas on jäsen, eikä katso saavansa siitä mitään itselleen, voi aina jättää jäsenmaksunsa maksamatta ja luopua jäsenyydestä. TÄMÄHÄN ON TÄYSIN VAPAAEHTOISTA.

        Pojat tuossa ovat nyt niin kiihkoissaan kuin metsot soitimella, että eivät näe eivätkä kuule mitään muutaa. Ovat vielä unohtaneet varsinaisen asian: liittyäkö vai ollako liittymättä. Pojat näyttävät luulevan, että tämä on jonkinlainen "Kansanradion" lähetys, kun nuo kannanotot liikkuvat vallan muissa sfääreissä.


      • Ärjy
        Setä "Etuteltasta" kirjoitti:

        Pojat tuossa ovat nyt niin kiihkoissaan kuin metsot soitimella, että eivät näe eivätkä kuule mitään muutaa. Ovat vielä unohtaneet varsinaisen asian: liittyäkö vai ollako liittymättä. Pojat näyttävät luulevan, että tämä on jonkinlainen "Kansanradion" lähetys, kun nuo kannanotot liikkuvat vallan muissa sfääreissä.

        En tunne nimimerkkejä itsenäinen ja ,,.. . Nimimerkin itsenäinen takana olevan henkilön kirjoituksiin olen tutustunut jo aiemminkin.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000010088671
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000010352220
        Henkilö ei halua ymmärtää muita perusteltujakaan mielipiteitä kuin omaa näkemystään myötäileviä.
        Kirjoitukseni olivat enemmän tarkoitettu muille kuin hänelle. Johonkin ne vain on aina kohdistettava.

        Auto on taas siivottu ja huollettu edellisen reissun jäljiltä. Otettu likaiset liinavaatteet ja vaatteet pesuun, ja viety puhtaat niiden tilalle autoon. Matkalle lähdetään tunnin sisällä. Tältä erää Ärjy vaikenee (reissun ajaksi).


      • J.K.L
        Ärjy kirjoitti:

        En tunne nimimerkkejä itsenäinen ja ,,.. . Nimimerkin itsenäinen takana olevan henkilön kirjoituksiin olen tutustunut jo aiemminkin.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000010088671
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=591&posting=22000000010352220
        Henkilö ei halua ymmärtää muita perusteltujakaan mielipiteitä kuin omaa näkemystään myötäileviä.
        Kirjoitukseni olivat enemmän tarkoitettu muille kuin hänelle. Johonkin ne vain on aina kohdistettava.

        Auto on taas siivottu ja huollettu edellisen reissun jäljiltä. Otettu likaiset liinavaatteet ja vaatteet pesuun, ja viety puhtaat niiden tilalle autoon. Matkalle lähdetään tunnin sisällä. Tältä erää Ärjy vaikenee (reissun ajaksi).

        Mihinkä Ärjy matkansa suuntaa tällä kertaa??


      • Jesse Jeesiö
        Ärjy kirjoitti:

        Vuosia olin minäkin villi ja vapaa. Olematta SF-C:n jäsen. En nähnyt jäsenyyttä omalla kohdallani tarpeellisena. Lopulta ajattelin katsoa saanko jäsenyyden kautta jotain lisäarvoa kulkemisilleni. Olen edelleen VILLI ja VAPAA SF-C:n jäsen. Ei jäsenyys ole haitannut omien polkujen kulkemista millään tavalla. Kaikki menee muuten samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi nyt minulla on mahdollisuus käyttää lisäksi edullisia jäsenalueita pysähdyksiini. Samoin saan netissä karavaanarisivujen kautta kontaktin suureen joukkoon muita kulkijoita, ja voin saada sieltä itselleni muiden kokemusperäistä tietoa kysymyksiini.
        Hyvin pärjäsin ilman jäsenyyttäkin, mutta jäsenyys on mahdollistanut laajemmat valintamahdollisuudet. Mistään vanhasta totutusta ja hyväksi havaitusta luopumatta.

        Jokainen joutuu itse miettimään ratkaisunsa omalta kannaltaan. Jos tuntee saavansa jäsenyydestä hyötyä, niin liittyy järjestöön. Jos taas on jäsen, eikä katso saavansa siitä mitään itselleen, voi aina jättää jäsenmaksunsa maksamatta ja luopua jäsenyydestä. TÄMÄHÄN ON TÄYSIN VAPAAEHTOISTA.

        Tuona aikana ei minulle selvinnyt, miten tullaan karavaanariksi, oli aika jättää jäsenyys. Eipä jättäytyminen jäsenyydestä ole mitenkään harrastuksiani haitanneet, vaikka suurimmanosaa vuotta matkailuautossa asunkin. Jäsenalueet eivät olleet minun paikkojani, mainostäytteistä jäsenlehteä voin lukea kirjastossa, jossa muutenkin käyn lukemassa lehtiä ja lainaamassa kirjoja. Tuotealennukset saan monestakin paikasta, erilaisilla markkinatalouden tuottamilla korteilla. Nettikeskusteluni ovat Suomi-24:ssä, etuteltan puheet ovatkin samaa löpinää, siinäkään ei ole mitään hävittävää.


      • Car-avan
        itsenäinen kirjoitti:

        Olet varmaan kuullut sanonnan: ken on paikka paikan päällä, sillä on "markka ( siis euro) markan päällä.

        Ja siihen on pyrkiminen. Ei tässä maailmassa muuten pärjää, enkä aio turhasta maksaa jos se mahdollista on.

        Nähtävästi vain "ryöstöhintainen liikepolitiikka" ns. kannattaa. Siten kun euro tuli markkinoille, alkoi taksat nousta "anttilahintaan". Unohtui vain se , että kerroin on liki 6. Normaaleihin, työssäkäyvien palkkoihin ei kuitenkaan tullut samanmoista "anttilahintakorotusta". Mutta myytäviin tuotteisiin kyllä, ja sitä myöten siirtyy varallisuus kauppiaiden taskuun. Siten ei auta muu kuin jättää sellaiset liikkeet pois jotka häikäilemättömästi suoraan sanoen LAILLISESTI ROSVOAVAT.

        Valtion kukkarokin tuntuu olevan kyltymätön - sen huomaa kun katsoo omaa tilinauhaa -nmenomaan bruton ja neton eroa, samaten kun katsoo "tolppien" hintaa, paljonko polttoaineet käytännössä maksavat. Käytän hyvin paljon vertailua entiseen markka-aikaan, joka aukaisee s i l m ä t. Itse mm. haukuin pystyyn erään öljy-yhtiön (pääkaupunkiseudulle asti), kun kehtasivat lähettää ns. tarjouksen lämmitysöljystä -oli mukamas kiire tilata juuri heiltä, ja lupasivat kokonaista 15 € alennuksen kokonaissummasta. Onneksi on konsteja, jolla kurittaa esim öljyn kauppaajaa - ja minun puolestani näillä hinnoilla ansaitsee öljytoimittaja itsellensä ns. lapun luukulle. EN ole ikänä kuvia kumartanut, ja sekin tohdin sanoa, että Pohjois-Suomessa sentäs löytyy semmosia miehiä joihin ei kiiltokuvat vaikuta. Muutan talon heti pois öljylämmityksestä - se on säästöä myös kotimaalle - piruako sitä kotimaan rahaa irakiin,jne tyrkyttämään, kun omia energiamuotoja on metsät pullollaan ja se raha luulis jäävän "kotiin". Toivon mukaan en ole "vain yksi hullu" joka kapinoi moista markkinajuttua vastaan. Tiedän, että en ole, mutta soisi niitä olevan myös muualla Suomessa - jossa on enemmän populaa kuin täällä.

        Näin.

        Ei millään pahalla mutta mitä tällä vuodatuksella on tekemistä caravan etujen/asian kanssa? Ei mitään!Käännä valitus valtiovarainministeriöön siellä se vika on.


      • Car-avan
        Jesse Jeesiö kirjoitti:

        Tuona aikana ei minulle selvinnyt, miten tullaan karavaanariksi, oli aika jättää jäsenyys. Eipä jättäytyminen jäsenyydestä ole mitenkään harrastuksiani haitanneet, vaikka suurimmanosaa vuotta matkailuautossa asunkin. Jäsenalueet eivät olleet minun paikkojani, mainostäytteistä jäsenlehteä voin lukea kirjastossa, jossa muutenkin käyn lukemassa lehtiä ja lainaamassa kirjoja. Tuotealennukset saan monestakin paikasta, erilaisilla markkinatalouden tuottamilla korteilla. Nettikeskusteluni ovat Suomi-24:ssä, etuteltan puheet ovatkin samaa löpinää, siinäkään ei ole mitään hävittävää.

        Kestipä kauan asian valkeneminen ei edes Hämeessä toimita näin (18v)hitaasti.Onnea vaan yksityis yrittelijän kiviselle polulle.
        Toivoo:Kaikkia löpinäpalstoja hyödyntävä.


    • aiheeseen

      vastaus on että ilmanmuuta, eli ei tietenkään. Ota nyt näistä selvä. Melkeen joudut kuule ihan itte funtsaamaan vastauksen itelles.

    • Setä ”Etuteltasta”

      No miltäpä se alkaa näyttää? Tuleeko sinusta numeroitu karavaanari. Jos tulee, niin sittenhän voimme jatkaa jutustelua tuolla SFC:n Etuteltan mielipidepalstoilla - jopa sen vain jäsenistölle tarkoitetulla foorumilla. Ellet ole aiemmin niihin tutustunut, niin poikkeapa teltassa:

      http://www.karavaanarit.fi/etuteltan_puheet/etuteltan_puheet/

      • Impi Kanerva

        Eipä Setä itsekkään näytä kovin paljon tuolla etuteltan foorumilla viihtyvän. Suurin osa kirjoituksista näyttää nimittäin löytyvän tältä avoimelta puolelta. Joten pistää vähän mietityttämään kumpi näistä loppujen lopuksi on mielenkiintoisempi.


      • Impi-herra
        Impi Kanerva kirjoitti:

        Eipä Setä itsekkään näytä kovin paljon tuolla etuteltan foorumilla viihtyvän. Suurin osa kirjoituksista näyttää nimittäin löytyvän tältä avoimelta puolelta. Joten pistää vähän mietityttämään kumpi näistä loppujen lopuksi on mielenkiintoisempi.

        taas höperehtii? Perusteettomia väittämiä, niinkuin aina. Etuteltta on tietysti se mielenkiintoisempi, jos oli epävarmuutta asiasta.


      • Setä ”Etuteltasta”
        Impi Kanerva kirjoitti:

        Eipä Setä itsekkään näytä kovin paljon tuolla etuteltan foorumilla viihtyvän. Suurin osa kirjoituksista näyttää nimittäin löytyvän tältä avoimelta puolelta. Joten pistää vähän mietityttämään kumpi näistä loppujen lopuksi on mielenkiintoisempi.

        Mutta kirjoittelee vastoin parempaa tietoa. Täällä sitävastoin on ihan hauskaa välillä heitellä kapuloita rattaisiin. Jopa siinä ohessa joskus asiaakin.


      • Impi Kanerva
        Setä ”Etuteltasta” kirjoitti:

        Mutta kirjoittelee vastoin parempaa tietoa. Täällä sitävastoin on ihan hauskaa välillä heitellä kapuloita rattaisiin. Jopa siinä ohessa joskus asiaakin.

        Ihmisten tiedon määrää on vaikea mitata edes tieteellisin keinoin puhumattakaan näin palstojen välityksellä. Mutta samoilla linjoilla ollaan edelleen ja onhan täällä nykyisin ollut ihan hyvin asiaa eikä hauskanpitokaan ole ihanakokonaan kuollut.


      • nythän
        Impi Kanerva kirjoitti:

        Ihmisten tiedon määrää on vaikea mitata edes tieteellisin keinoin puhumattakaan näin palstojen välityksellä. Mutta samoilla linjoilla ollaan edelleen ja onhan täällä nykyisin ollut ihan hyvin asiaa eikä hauskanpitokaan ole ihanakokonaan kuollut.

        Impi laittoi ihan asiallisen ja maltillisen kommentin. Kyllä tämä tästä. Yhteistuumin.


    • pepponen

      Kyllä caravan liiton jäsenyydellä on hyvät ja huonot puolet:
      Hyviin voi lukea ne että pääsee halvemmalla pois tästä maasta ja näiden "karavaanareiden" omilta mestoilta. Sekä lehti on luettava.

      Miinus puoli on että kaiken maailman törkyturpa-ukot pääsee samoihin laivoihin.
      Mutta onneksi Eurooppa on tarpeeksi suuri, että pääsee karkuun,jos paikalle tulee törkyturpa.

      Jos ihmettelette tätä mielipidettä, niin käykäähän yhdistyksen etuteltta sivuilla ja näette kuinka mukavia immeisiä nää törkyturvat ovat!!

      • asiaa

        Liittoon kuuluu jäseniä 65 kpl. Ne on alueellisia caravan yhdistyksiä. Niissä on 51000 jäsentä jotka voi lähtee ulkomaille. Yhdistys ei voi lähteä, se on aina Suomessa vaikka kaikki sen jäsenet lähtiski.


      • törkyturpa

        Vain toinen meistä vierastaa niin paljon, ettei mahtuisi edes samaan laivaan. Saatte arvata itse, kumpi se meistä on. Mehän ollaankin KAIKKIEN KAVEREITA tai ainakin melkein kaikki ovat. Vaan haitanneeko tuo mittään ja kyllä se siittä. Ajan kanssa ... sano.


      • tietoa

        Tältä palstalta löysin paljon enemmän tietoa vaunun hankintaa kuin lukiessani etutelttaa. Siellä joku oli kysynyt vaunun tuonnista saksasta, voi herran jumala mitä vastauksia siellä oli, haukkumisia, pilkkaamista ja asiattomuuksia. Varmasti liityn kun vaununi hankin mutta täytyy tunnustaa että varauksella suhtaudun tuleviin tovereihin.


    • katkeroituneen

      osallistujan mielipide, kun ei ole pärjännyt verbaalipainissa, niin ammutaan sitten puskasta salaa!

    • Matias

      Olen ollut Sf-caravan jäsen noin 3 v.En ole mikään aktiivi jäsen, vaan olen kuitenkin mielestäni säästänyt halvimilla leirintäaluemaksuilla jäsenmaksun verran vuodessa, minulla ei ole mitään pahaan sanottavaa näistä sf-paikoista, ovat siistejä ja rauhallisia ja palvelu on ystävällistä. Kukin liikkuu makunsa mukaisissa paikoissa, vaimoni kanssa meillä meillä on ollut matkailuauto tosiaan n. 3v ja aiomme maksaa kyllä jäsenmaksuun edelleenkinkin, ei meitä meitä ole koskaan häirinnyt mitkään seikat näillä alueilla,
      jos jostakin syystä ei paikka miellytä, niin ainahan on se vapaus poistua.
      Ei muuta kuin hyvää syksyä kaikille karavaanareille ja muillekin tiellä liikkujille, "kyllä sopu sijaa antaa"

      Matias

      • vaikuttaa

        oikealta karavaanarilta, 'tervepäinen' jäsen, ilman kiihkoilua turhista asioista. Oppia ottakoot kaikenmaailman pepposet, joiden jutut ovat sieltä... olkoon.
        Kiitos jäsen Matiakselle, joka laittoi oivallisen mielipiteen palstalle!


    • Anonyymi

      Rumatikki tuo ilmapuhalluslämmitys,Syyskuuhun jotenkin, mutta sen jälkeen vetää kämpän kylmäksi. T. Joksu Kuopiosta.

      • Anonyymi

        Joksu-Reino se jaksaa puhua paskaa. Etkö oikeasti keksi enää muuta kuin kirjoitella typeryyksiä 20 v vanhoihin viesteihin.


    • Anonyymi

      Sillä saa hyvän konjakkipullon , juo se ja oksenna naapurin etuteltaan .😁

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      75
      4406
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3095
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3075
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      396
      2152
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1269
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1186
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1055
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1045
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe