Näin keväällä erään oululaisen autoalalla toimivan yrityksen hakevan palvelukseensa uutta työntekijää, ja tietenkin otin heihin yhteyttä ja sovimme työhaastattelusta. Työ kuulosti mielenkiintoisalta, työaika olisi ollut ollut vaihteleva, n.40-45h/viikko, ja työssä olisi ollut myös puhelinpäivystysvuoroja arkisin ja viikonloppuisin jolloin olisi täytynyt olla valmiudessa lähtöön jos tarvetta olisi ollut. Myös juhlapyhät kuuluivat päivystyksiin. Ei siinä mitään, ajattelin, tulisihan niistä mukavat lisät tilipussiin. Mutta mutta...PALKKA OLI KIINTEÄ KUUKAUSIPALKKA, 1200e/kk!!!!! sisältäen kaikki ylityöt, viikonlopputyöt jne.
Tämän kuultuani kerroin että tällainen palkkaus on lainvastainen eikä kenenkään tarvitse sellaista hyväksyä. Vastaukseksi sain vain perusteluja vakituisesta työpaikasta, varmasta palkanmaksusta ja nykyajan huonoista työmarkkinoista. Ilmeisesti tässä työpaikassa ei oltu koskaan kuultukkaan esim. työehtosopimuksesta, tai ainakin sen käsityksen itse sain. Kieltäydyin kohteliaasti työpaikasta koska olin jo kerran käynyt vastaavan taistelun oikeudessa edellisen työnantajan kanssa, koskien nimenomaan ylityökorvauksia.
Onko muilla vastaavia kokemuksia tai tietoa pystyykö esim. SAK:lle jotakin kautta ilmoittamaan tällaisesta työpaikasta, jotta nämä röyhkeästi työntekijää hyväksi käyttävät yritykset saataisiin kuriin.
Kiinteä kuukausipalkka
11
10486
Vastaukset
- Kiinteä!!
SAK!! Punikkien laitos ja sieltä et saa mitään apua!! Talutusnuorassa kaikki!! Kiinteällä itsekkin.. mut vaan eri luvut!
- suomalainen
Ilmoita työsuojelupiiriin (kysy numerotiedustelusta, Helsingissä numero on 09-774711). Niiden kuuluisi katsoa perään.
- duunaillen
Itselläni oli eräässä elintarvikeyrityksessä suunnilleen samansuuruinen kiinteä kuukausipalkka. Olisko ollut jotain 1300 euroa kk. Tuosta oli vaikea valittaa, kun tehtaassa oli 60 muutakin, jotka tekivät kiinteällä kk palkalla. Ja TESsissäkin mainittiin kiinteän kk palkan mahdollisuudesta.
Käytännössä homma meni vielä niin, että ylitöitä tuli joitain tunteja per viikko, ja ne sai "periaatteessa" vapaana pitää pois tunti tunnista. Käytännössä noita ylityövapaita täytyi anoa polvillaan pomolta, ja silloinkin vapaaksi määrättiin joku hikinen tiistai. Kaikki ei vapaita ehtinyt pitää lainkaan, koska olivat niin työteliäitä. Eräskin herra kertoi minulle lopettavansa koko ylityövapaidensa seuraamisen, koska ei ehdi niitä pitää. Niitä kun oli "piikissä" jo toista sataa tuntia. Eikä tuollaisia määriä työnantaja suvainnut antaa olla vapaalla, rahaksi muuttamisesta puhumattakaan.
Itse pidin väkisin ne vapaat heti pois, yleensä tiistaina tai keskiviikkona niitä sai pitää, jos lupasi joustaa joissain asioissa. Joustaa piti mm. ruokatauoissa, kahvitauoissa. Ruokataukoja lyhennettiin monesti puolesta tunnista 15 minuuttiin, tai siksi ajaksi että juuri ja juuri ehti syödä jotain. Koska työntekijöistä oli pulaa ja tuotanto ei saanut keskeytyä ruokataukojen takia. Kahvitaukoja pidettiin joskus tauottajilla, joskus ilman. Jos ei ollut tauottajaa, niin ehti kyllä käydä pikakahvilla, jos täytti etukäteen "puskurin" hiki hatussa. Tällöin oli noin 5 minuuttia aikaa juosta yläkertaan, vetää sumpit naamaan ja syöksyä juuri ehtien koneelle, ennen kuin se vetää ns kuivat.
Että tällaista politiikkaa. - Laiskimus maximus
No huhhuh!!! Saavat varmaan etsiä työntekijää aika kauan!
Aivan järjetöntä! Siis 40-45h viikko ylityöt ja juhlapyhät ja viikonloput ja vielä koko ajan valmiudessa!? JA kiinteä 1200€/kk!!!! Tuo kuulostaa jo melkein vitsiltä! Haluavat vaan työorjan, toivottavasti kukaan ei ikinä suostu!!!
Kannattaa ehdottomasti ilmoitella asiasta johonkin! Oikeastaa PITÄÄ ilmoittaa! - löytyy joo
Oikein lehtiin asti päätyi tapaus MTV3 jolla nämä deittichat päivystäjät olivat vastaavasti duunissa kiinteällä palkalla niin yötä, pyhiä kuin kaikkea muutakin. Kun yksi sai potkut (olikohan tämä Big Brotheria juontava Vappu?) niin hän riitautti asian ja homma levisi lehtiin asti. Laitontahan se oli sitten ihan oikeudenkin mielestä.
- oikein
asiallinen työn antaja, käyttää näitä nykyajan pässeja työntekijöitä kunnolla hyväkseen! Onneksi on nykyään niin paljon tulijoita että paljon se ketään kiinnostaa jos valitatte! Tyhmiä suomalaisia aina löytyy jotka tekee ilmaiseksi!
- paskaa!
Teit kyllä ihan oikein.
Kummastuttaa, jos Oulun seudulla työnantajat autoalalla luulevat olevansa noin vahvoilla? Oulu on ainakin raskaankaluston liikehdinnän kannalta yksi Suomen tärkeimpiä paikkoja, jossa on / vaikuttaa Suomen suurimpia kuljetusliikkeitä. Tosin en tiedä puhutko henkilö- vai kuorma-autoalasta. Autoalan osaajista on huutava pula, se on yleisesti tunnettu tosiasia. Oulu on ja tulee yhä enemmän olemaan tärkeä paikka raskaankaluston liikenteelle.
T: Alalla oleva pk-seutulainen - nw4ever
Kuulosti harvinaisen tutulta... kerrataanpa tapahtumia. Työskentelin n.2 vuotta sitten Norjassa eräällä kalatehtaalla. Koti-ikävä yllätti lähes 2v. työrupeaman jälkeen ja niin otin yhteyttä Suomeen ja aloin etsimään kaverin avustuksella töitä. Eipä aikaakaan, kun onnisti. Muutama päivä myöhemmin, itse herra ISOHERRA soitti minulle Norjaan ja teki tarjouksen. Hyväksyin sen ja niin alkoi muuttorumba.. puhelimessa kuulin mitä työni tulee olemaan ja kun kysyin palkkatasoa sain vastaukseksi että KYLLÄ ME OMISTAMME HUOLTA PIDETÄÄN!
Saavuttuani Suomeen oli aika tavata face-to-face uusi pomoni. Pitkän jaakaamisen(jutustelun) jälkeen hän iski minua puukolla selkään kertoen että palkkani on 6,9e/tunti. Ilman ylityökorvausta ja pekkasia! Työksemme teemme ovia kaupungissa, meitä on tällähetkellä 4 vakituista ja 5 määräaikaista. Nyt, melkein 2v. työskentelyn jälkeen olen päässyt JO PERÄTI 7,5e/tunti!! Kovan kädenväännön jälkeen.. Nykyään meillä on liiton useiden puhelinsoittojen jälkeen myös pekkaset eli palkalliset vapaat. Välillä mietin miksi vaihdoin yli 220 norjan kruunun(n.32 euroa) per tunti, 7,5 euroon tunti??????! On se koti-ikävä valtava asia..:) - duunari
Luultavasti tiedän kyseisen yrityksen ja toiminnan, homma aivan samanlaista rovaniemellä ja kajaanissa. firman puolesta on kyllä hyviä etuuksia mutta palkka ja työajat ei tosiaan vastaa toisiaan. Vapaa aikaa ei ole ja ylityövapaita lähes mahdoton pitää
- jorma 67
mitä ne etuudet on?
- kaameeta
mieti ku tää,se kahdeksan euron pakkotyöllistäminen,
suomalaisia syrjivä pakolaispolitiikka ja sosiaaliavun loppu kohtaavat,...
suomen talous kaatuu työllistämispolitiikan kuravesiin, vääjäämättä.....
mä en muuta enää keksi kun kai nää on ite MEIDÄN valmiiksi mietittävä ja täältä kaksneloselta se 200 tyyppiä ja niille äänestäjät protakolan mukaan sinne hallitukseen haalittava, vai ....vai onx tää muka anargismiin yllyttämistä ?
jos tollanen ois sanotaan kuuskin vuotta sitten tapahtunut lehet kirjottelis.!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802