Turvonneet silmät aamuisin

turvonnut

Minua on alkanut vaivaamaan yläluomien turvotus aamuisin, ei joka aamu. Silmäpusseja tai tummia silmänalusia ei ole. Allergiaa en usko olevan, silloin kun olen allerginen, silmät myös rähmivät.

Syön terveellisesti, nukun yleensä tarpeeksi, juon paljon vettä.

Minua vaivaa myös kova jano öisin ja aamuisin, yöllä pitää käydä ainakin kerran vessassa ja samalla on juotava vettä. Juon illalla vettä ennen nukkumaanmenoa, mutta ei auta. Aamuisin on silti yleensä jano.

Lisäksi ihohuokoset ovat laajenneet, normaalisti ovat pienemmät. Ihoni on herkkä ja sekaiho, mutta ei erityisen rasvainen tai näppyinen ja hoidan sitä hellävaraisilla tuotteilla. En laita yleensä yöksi iholle rasvaa.

Liittyyköhän nämä yhteen, siis ovatko oire jostain taudista tms? Tuo jano on ollut jo pidempään, luomien turvotus pari kuukautta, laajenneet ihohuokoset ovat tulleet viime aikoina. Vaihdoin kyllä jonkin aikaa sitten sekaihon puhdistusaineen Erisanin kasvojenpuhdistusaineeseen (vihreä tuubi), koska rahatilanne on hieman heikko. Kasvovetenä on apteekin herkän ihon tuote.

7

19966

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiti.teela

jano ja vessassa käynti, niin mun kaverilla ilmeni sokeritauti sillä ku se joi koko ajan vettä ja ramppasi sitte vessassa. ja yx yö joutu ambulanssilla menemään sairaalaan tajuttomana ku ei sen porukat tajunnu mistä oli kysymys.

• vessassa ramppaus

Tämä vähä sivuaa aihetta, mutta mistähän voisi johtua jatkuva vessassa ramppaus illalla kun pitäisi nukkua. En omasta mielestäni juo edes paljoa. Lasin vettä juon ennen kun menen nukkumaan, mutta vessassa voi joutua käymään lähemmäs kymmenenkin kertaa. Päivällä käyn mielestäni ihan normaalisti.

• emmuvaa

no mul on kans silmäluomet aamuisin turvonnu ja en oo pahemmin aatellu asiaa..emmä usko et se mitää vakavaa on..kai se on sama ilmiö ku silmäpussit silmän allakii..ja en oo varma mut must tuntuu et sillon ku nukkuu vähemmän ja huonommin ne tulee vähän helpommin.

• emmuvaa

tuli vaa mielee et kyllä sitä naamarasvaa on tarkotettu käytettäväks aamuin illoin..ei se tuki ihohuokosii..ja varsinkin kun on herkkä iho niin se tarvii kosteutta

• ehkä avuksi

Älä juo illalla kovin paljoa sitä vettä, saattaa aiheuttaa osittain sitä turvotusta. Et varmaan lasitolkulla juo yölläkään. Päivän mittaan muuten sit enempikin. Tottakai aamulla janottaa ja silloin pitäisikin ensimmäiseksi juoda ainakin lasi vettä ennen kuin syö mitään. Vinkki: jos juot aamulla kylmää vettä niin vatsakin toimii nopeasti. Toinen juttu, älä nuku vatsallasi, se saa naamataulun turpoamaan myös. Yöksi hyvin kosteuttavaa voidetta kasvoille, ei rasvaista rasvaa.
      Minä juon vajaan lasin illalla, jos käyn yöllä vessassa niin ehkä puoli lasia ja päivän mittaan mielestäni paljon vettä. En siis usko että sulla on mitään tautia. Minä olen aina juonut paljon. Jos sulla olis sokeritauti niin ne vessareissu-/juontimäärät olis lisääntynyt tosi reippaasti, minusta kuulostat ihan normaalilta. (tai sitten mulla on ollut sokeritauti tietämättäni ainakin 20 vuotta)

• turvonnut

En nuku mahallani. Juon iltaisin aika paljon vettä, kun on jano. Suuni kai kuivuu helposti. Pitää kai yrittää juoda vesi aikaisemmin kuin ennen nukkumaanmenoa.

En käytä öisin rasvaa, koska ihoni ei vaadi sitä. Se ei ole erityisen kuiva, vaan normaali/sekaiho, herkkä sellainen. Päivisin käytän suojaavia voiteita.

Haittaako luomien turpoaminen? Aiheuttaako ennenaikaisia ryppyjä tms?

• testattu
        turvonnut kirjoitti:

En nuku mahallani. Juon iltaisin aika paljon vettä, kun on jano. Suuni kai kuivuu helposti. Pitää kai yrittää juoda vesi aikaisemmin kuin ennen nukkumaanmenoa.

En käytä öisin rasvaa, koska ihoni ei vaadi sitä. Se ei ole erityisen kuiva, vaan normaali/sekaiho, herkkä sellainen. Päivisin käytän suojaavia voiteita.

Haittaako luomien turpoaminen? Aiheuttaako ennenaikaisia ryppyjä tms?

Mulla oli samanlaisia oireita, mainitsin niistä ohimennen lääkärille vaikka olin aivan muuta asiaa selvittelemässä, lääkäri pisti heti lähetteen munuaistestiin (nopea verikoe). Nuo oireet, eli nimeenomaan yläluomien turvotus ja jano ovat ymmärtääkseni jonkin munuaiseen liittyvä ongelman oireita. Minulla ei tosin löytynyt testissä mitään vikaa, oireet loppuivat kun lopetin roaccutanin syönnin jota söin noin 2kk hyvin pienellä annostuksella, silti kamalat sivuvaikutukset (aivan kamala lääke, en suosittele ellei ole todella vakavaa tarvetta!!!)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe