pianon koskettimelta vaik kolmisoinnut esim.
Miten katotaan duurit ja mollit?
15
1535
Vastaukset
- Evie
Duurikolmisoinnussa on alhaalla suuri terssi, mollikolmisoinnussa pieni terssi. Suuressa terssissä sävelten väliin jää pianossa kolme kosketinta (esim. C-duurisoinnussa C:n ja E:n väliin mahtuu Cis, D ja Dis), pienessä terssissä kaksi (esim. a-mollisoinnussa A:n ja C:n väliin mahtuu Ais ja H).
- ttttttt
mutta otetaanpa esim. F duurisointu joka menee koskettimilla A, C ja F ...tällöinhän jää F ja C väliin neljä kosketinta ( Cis, D, Dis ja E)eikä kolmea niin kuin duurissa pitää??
ajattelenko nyt niin vaikeasti vai onko jotain jäänyt huomaamatta?? kyl osaan korvalla erottaa onko duuri vai molli mutta opettelen tuota pianon soittoa niin pitää tietää teoriassakin :) - käännös
ttttttt kirjoitti:
mutta otetaanpa esim. F duurisointu joka menee koskettimilla A, C ja F ...tällöinhän jää F ja C väliin neljä kosketinta ( Cis, D, Dis ja E)eikä kolmea niin kuin duurissa pitää??
ajattelenko nyt niin vaikeasti vai onko jotain jäänyt huomaamatta?? kyl osaan korvalla erottaa onko duuri vai molli mutta opettelen tuota pianon soittoa niin pitää tietää teoriassakin :)Nuo intervallit lasketaan soinnun perukäännöksestä eli F-duurissa se F pitää olla alin ja C ylin ääni. Siis F, A ja C.
- "kosketinsoitinkoulu...
käännös kirjoitti:
Nuo intervallit lasketaan soinnun perukäännöksestä eli F-duurissa se F pitää olla alin ja C ylin ääni. Siis F, A ja C.
sanotaan ett "seuraavaksi opettelemme kaksi uutta sointua, joista ensimmäinen on F-duurisointu ja tunnus on siis F". jne ja siinä on tuo F sointu niin kuten edellä sanoin :O
onko F-soinnulla jotain eroa F-duuri sointuun?
meen kyylä ihan sekaisin kohta :( - Viivi
"kosketinsoitinkoulu... kirjoitti:
sanotaan ett "seuraavaksi opettelemme kaksi uutta sointua, joista ensimmäinen on F-duurisointu ja tunnus on siis F". jne ja siinä on tuo F sointu niin kuten edellä sanoin :O
meen kyylä ihan sekaisin kohta :(kunhan sävelet ovat samat. Siis F-duurissa f,a ja c, G-duurissa g,h,d ym. Eihän soinnuttelussa olisi mitään järkeä, jos soinnun sävelet olis koko ajan samassa järjestykseeä! Ei kukaan jaksais edes kuunnella.
- ghjjjjjjj
meen kyylä ihan sekaisin kohta :("onko F-soinnulla jotain eroa F-duuri sointuun?"
eikö ne ole sama asia siis jos duurina tarkoitat? ainakin luulen niin - ttttttttt
meen kyylä ihan sekaisin kohta :(nyt katsoa valkoisilta koskettimilta mollit ja duurit eli duurissa iso terssi ja mollissa pieni terssi helppoo kyllä
mutta miten katotaan nyt jos otan mustilta koskettimilta mollin ja duurin?
esim miten otetaan kolmisointuna vaikka Cis duuri ja Es Cis molli?? auttakaa sillä nyt alan olla kärryillä :) - harrastelija.
ttttttttt kirjoitti:
nyt katsoa valkoisilta koskettimilta mollit ja duurit eli duurissa iso terssi ja mollissa pieni terssi helppoo kyllä
mutta miten katotaan nyt jos otan mustilta koskettimilta mollin ja duurin?
esim miten otetaan kolmisointuna vaikka Cis duuri ja Es Cis molli?? auttakaa sillä nyt alan olla kärryillä :)Aivan ensimmäiseksi sinun pitää mieltää että kaikki koskettimet ovat samanarvoisia väristä riippumatta. Lukemattomissa soinnuissa kun tarvitaan kummankin värisiä koskettimia, muun muassa kyselemissäsi Cis-duurissa ja -mollissa, ei voi ajatella että soitetaan vain yhden värisillä.
Netistä varmasti löytyy nykyään oppaita myös mutta ainakin kirjastoissa on musiikinteorian kirjoja, kannattaa käydä kyselemässä. Teoria saattaa tuntua tylsältä, turhalta ja vaikealta mutta kun sen oppii siitä on paljon hyötyä soittoharrastuksessa.
- piano man
Ensinnäkin, tämä keskustelunavaus oli ilmiselvä provokaatio. Uskaltaisinko lyödä jopa vetoa, että sama hoopo pisti myös kohua herättäneet keskustelut "miten katotaan sävellaji, jos ei ole nuotteja" ja "onko kysymyksessä cis-duuri vai des-molli tms. läti-läti-läpinää"?!
Tälle kysymykselle noita vastausulottuvuuksia ei kuitenkaan ole monta. Valitettavasti lähinnä harrastelijat ovat vastailleet, ja vieläpä hieman erikoisesti ja epämääräisesti, joten tässä:
1) kuuntelemalla
2) lue edes yksi pianonsoiton/sävelteorian perusteos. Kun ihmisellä on käsitys, että on olemassa sekä F-sointu että F-duuri sointu (jotka poissulkevat toisensa!!!- sinä
itseään tärkeänä pitävä!! kaikille ei ole uudet asiat itsestään selviä!!! voit olla omalla alallasi hyvä ja kaikki tietäväinen mutta usko pois niin olen minäkin omallani enkä silti väheksy aloittelijoita ;) eikä viestini ole tarkoitettu provoksi!! herra on hyvä ja antaa jonkin pianonsoittoa käsittelevän kirjan nimen niin joko ostan tai käyn lainaamassa, mutta minun tarvitsee tietää teoksen nimi ettei tarvitse lähteä metsästämään neulaa heinäsuovasta ja sillähän voi vahingossapa vielä pistää erästä silmään ;)
- musiikin ammattilainen
No rauhoitus nyt vähän. Musiikki on kuitenkin sellainen erikoisala, ettet voi vaatia kaikkia tietämään soinnutuksen perusasiota. Tuskin sinäkään tiedät kovin paljoa esimerkiksi sähkötekniikasta? Luulen, että viestisi sai monet ihmiset entistä lujemmin kuvittelemaan, että kaikki muusikot ovat itseään täynnä olevia nirppanokkia...
- piano man
sinä kirjoitti:
itseään tärkeänä pitävä!! kaikille ei ole uudet asiat itsestään selviä!!! voit olla omalla alallasi hyvä ja kaikki tietäväinen mutta usko pois niin olen minäkin omallani enkä silti väheksy aloittelijoita ;) eikä viestini ole tarkoitettu provoksi!! herra on hyvä ja antaa jonkin pianonsoittoa käsittelevän kirjan nimen niin joko ostan tai käyn lainaamassa, mutta minun tarvitsee tietää teoksen nimi ettei tarvitse lähteä metsästämään neulaa heinäsuovasta ja sillähän voi vahingossapa vielä pistää erästä silmään ;)
Pidän itseäni kaikkea muuta kuin tärkeänä.
Kukaan ei väheksy aloittelijoita, siksi kirjoitinkin. Et lukenut tarkasti toiseksi viimeistä kappaletta aikaisemmasta viestistäni. Lue se uudestaan ja kerro, kenen asialla olin täällä.
Jos sinä pistit tosimielellä kysymyksesi, sait siihen vastauksia. Vastaisuudessa pyytäisin sinua pitäytymään samassa nimimerkissä. Huulenheittäjiä täällä on jo liikaa!
Sinun tekeleesi oli "Mulla on kirja jne."? Ensinnäkin, sen kirjan voi heittää mäkeen. Sait Evieltä ja nim. "käännös" ihan ok vastaukset, turhaan niitä vastaan lähdit ihmettelemään.
Jos pianonsoiton alkeisteosta etsit, niin suosittelen lämpimästi Michael Aaronin pianokoulua. Ikivanha, mutta ymmärtääkseni edelleen varsin suosittu.
Minua saa pistää vaikka kangella *piip*, mutta sitä vartenhan tämä palsta on, että yksilön mielipide tulee kuulluksi. Itse kerroin näkemykseni. Ei ole minun vikani, että tästä palstasta on tullut näin tulehtunut ilmapiiriltään ja sisällöltään mielenvikainen. - piano man
musiikin ammattilainen kirjoitti:
No rauhoitus nyt vähän. Musiikki on kuitenkin sellainen erikoisala, ettet voi vaatia kaikkia tietämään soinnutuksen perusasiota. Tuskin sinäkään tiedät kovin paljoa esimerkiksi sähkötekniikasta? Luulen, että viestisi sai monet ihmiset entistä lujemmin kuvittelemaan, että kaikki muusikot ovat itseään täynnä olevia nirppanokkia...
menemättä syvemmin ennakkoluulojesi perusteisiin...(tiedän musiikista, joten en voi tietää sähkötekniikasta?! Paljastit itsesi pahasti, kaveri.)
En vaadi kaikkia tietämään, mutta erilaisten harrastelijoiden ei kannattaisi turhan päiten ryhtyä riitelemään täällä! Ennenkin se on nähty, että syntyy vain epäselvyyksiä. Sitten saa esim. koulussa korjailla oppilaita, joiden argumentti on "mutta kun netissä sanoivat... en usko sua, ope!"
Internet on hieno väline, mutta kun nuo perusteokset ovat vielä parempia. Auktoriteetti on laatinut ne, ei tarvitse epäillä. Tosin, kuten aiemmin näimme, "kirjoja" tuntuu olevan erilaisia tai sitten on erilaisia lukutaitoja. Pointti oli kuitenkin se, että kun omat tiedot ovat vähän niin ja näin, on kaikkien kannalta parasta pitää mölyt mahassa. Tyhmiä kysymyksiä saa esittää, mutta ei pidä riidellä niitä vastaan, jos on itse ymmärtänyt asian aivan väärin.
Itse en mene kuuluttamaan muille neuvoja auton korjaamisesta, asunnon ostamisesta, tuuban soitosta jne. Toivottavasti heikkouteni tyydyttää sinua, musiikin ammattilainen. Itse en ole edes ammattilainen, toivottavasti sekin tuottaa sinulle mielihyvää. - musiikin ammattilainen
piano man kirjoitti:
menemättä syvemmin ennakkoluulojesi perusteisiin...(tiedän musiikista, joten en voi tietää sähkötekniikasta?! Paljastit itsesi pahasti, kaveri.)
En vaadi kaikkia tietämään, mutta erilaisten harrastelijoiden ei kannattaisi turhan päiten ryhtyä riitelemään täällä! Ennenkin se on nähty, että syntyy vain epäselvyyksiä. Sitten saa esim. koulussa korjailla oppilaita, joiden argumentti on "mutta kun netissä sanoivat... en usko sua, ope!"
Internet on hieno väline, mutta kun nuo perusteokset ovat vielä parempia. Auktoriteetti on laatinut ne, ei tarvitse epäillä. Tosin, kuten aiemmin näimme, "kirjoja" tuntuu olevan erilaisia tai sitten on erilaisia lukutaitoja. Pointti oli kuitenkin se, että kun omat tiedot ovat vähän niin ja näin, on kaikkien kannalta parasta pitää mölyt mahassa. Tyhmiä kysymyksiä saa esittää, mutta ei pidä riidellä niitä vastaan, jos on itse ymmärtänyt asian aivan väärin.
Itse en mene kuuluttamaan muille neuvoja auton korjaamisesta, asunnon ostamisesta, tuuban soitosta jne. Toivottavasti heikkouteni tyydyttää sinua, musiikin ammattilainen. Itse en ole edes ammattilainen, toivottavasti sekin tuottaa sinulle mielihyvää.Tarkoitin kyllä sähkötekniikan vain esimerkiksi, minkä kuvittelisi jokaisen normaalin ihmisen ymmärtävän. Missä vaiheessa väitin, että muusikko ei voi ymmärtää mitään sähkötekniikasta? Koska en tunne sinua henkilökohtasesti, en voi myöskään tietää mitkä tekniikan alat hallitset, enkä väittänytkään tietäväni. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että asiasta tietämättömien ei kannata vastata kysymyksiin, mutta minua harmittaa ylimielinen suhtaumisesi ketjun aloittajaan. Vaikka tiedätkin musiikista paljon itse, ei ole mitään syytä halveksua muita. Ja toisaalta taas, nettiin saa kirjoittaa kuka tahansa mitä haluaa.
ps. Minulle ei tuota minkäänlaista mielihyvää se, ettet ole ammattilainen, sen sijaan arrogantti asenteesi tuottaa mielipahaa varmasti muillekin kuin minulle. - piano man
musiikin ammattilainen kirjoitti:
Tarkoitin kyllä sähkötekniikan vain esimerkiksi, minkä kuvittelisi jokaisen normaalin ihmisen ymmärtävän. Missä vaiheessa väitin, että muusikko ei voi ymmärtää mitään sähkötekniikasta? Koska en tunne sinua henkilökohtasesti, en voi myöskään tietää mitkä tekniikan alat hallitset, enkä väittänytkään tietäväni. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että asiasta tietämättömien ei kannata vastata kysymyksiin, mutta minua harmittaa ylimielinen suhtaumisesi ketjun aloittajaan. Vaikka tiedätkin musiikista paljon itse, ei ole mitään syytä halveksua muita. Ja toisaalta taas, nettiin saa kirjoittaa kuka tahansa mitä haluaa.
ps. Minulle ei tuota minkäänlaista mielihyvää se, ettet ole ammattilainen, sen sijaan arrogantti asenteesi tuottaa mielipahaa varmasti muillekin kuin minulle.opintojen äiti.
Olen täällä nimenomaan harrastelijoiden edun nimissä, koska luen itsenikin samaan joukkoon. Jos teksteistäni lukija ei sitä löydä, voin monistaa opetusministeriön sivuilta hyviä luetun ymmärtämisen harjoituksia. Viimeisen kerran: kun on epävarma asiasta, vaikeneminen on kultaa! Tämä pätee kaikkiin neuvoa-antaviin palstoihin.
Normaali ihminen ei tässä tapauksessa ymmärtänyt tuota vain esimerkkinä, sillä sellaisenahan sen sinulle annoin takaisinkin. En jaksa riidella tällaisista yksinkertaisuuksista kyllä tämän enempää.
Ylimielinen en ole. Internet on vapaa käytölle, mutta siinähän on samalla sen tien pääkin. Ennustan internetin poistuvan käytöstä väärinkäytösten takia 20 vuoden sisällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?972008- 981468
- 1121177
- 761067
- 1211062
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57903- 51867
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58836- 36812
- 33723