oksentamisen pelko

MV1

Pelkääkö kukaan esim.kyläillessä yms. oksentamisen pelkoa/yököttävää oloa kun joutuu juomaan kahvia tai syömään?

39

7503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MV1

      Kukaan ei siis tunne tälläistä ongelmaa itsessään.. olen siis yksin sairauteni kanssa.. :/ Ei elämä motivoi eteenpäin kun sairaus hallitsee kaiken aikaa.. työssä ja vapaa-aikana.

      • Sairasnainen

        Kyllä joskus aikoinaan minulla oli "hysteerinen" oksennuspelko. Se oli aivan kauheaa aikaa!
        Nykyään on paljon pahemmat vaivat riesana :( Mutta siltikin "pelkään" vielä oksentamista. Kuitenkin nykytilanteeseeni verraten mielummin vaikka oksentaisin kerran päivässä kun kärsisin näistä helevetin kivuista!

        Jos haluat keskustel oksennuspelosta niin laita osottees...


      • Joe
        Sairasnainen kirjoitti:

        Kyllä joskus aikoinaan minulla oli "hysteerinen" oksennuspelko. Se oli aivan kauheaa aikaa!
        Nykyään on paljon pahemmat vaivat riesana :( Mutta siltikin "pelkään" vielä oksentamista. Kuitenkin nykytilanteeseeni verraten mielummin vaikka oksentaisin kerran päivässä kun kärsisin näistä helevetin kivuista!

        Jos haluat keskustel oksennuspelosta niin laita osottees...

        Hei
        Kärsin aikoinani opiskeluaikana. Koskaan en todella oksentanut, mutta pelkäsin syödä toisten seurassa ja jouduin turvautumaan esim. omiin helpommin nieltäviin eväisiin. Aikaa on kulunut ja oire on hävinnyt. Hankalaa oli ajoittain.


      • mä vain

        Minä pelkään kuollakseni pahaa oloo ja oksentamista. Pelottaa hirveästi mennä ensi syksynä yläasteelle, n. 15 min. linkka matka... Mutkikas tie ja kuoppainen, mulla ei oo matkapahoinvointii, mutta pelottaa hirveästi!


    • pelottaa

      Mulla on ollut lapsesta asti emetofobia, oksentamiskammo, eli pelkään oksentamista ylipäätään, mutta erityisen kiusalliselta tuntuisi jos joku kaiken lisäksi näkisi kun se tapahtuu.

      Jo koulun ruokalassa mua yökötti etenkin jos joku istui samaan pöytään. Nyt aikuisena ongelma on vain pahentunut ja olen alkanut erakoitua kun ihmisten luona pitää aina syödä tai juoda ja alan välittömästi voida pahoin, ja kaikki tekevät hirveän numeron kun en syö koskaan mitään tai loukkaantuvat kun ruoka ei kelpaa. Ärsyttävää. Pelkäätkö sä oksentamista muutenkin, vai ainoastaan julkisesti? Paniikkihäiriö tai sosiaalinen fobia ("kahvikuppineuroosi") voi myös aiheuttaa pahoinvointia sosiaalisissa tilanteissa.

      • MV1

        En pelkää muualla kuin sosiaalisissa tilanteissa, en siis yksin syödessä/kahvia juodessa. Sain aluksi rauhoittavaa lääkettä, mutta sitä ei voi pitkään käyttää joten ongelma jatkuu edelleen. Nyt käyn sosiaalisteiden tilanteiden pelkoryhmässä.


      • Emetofoobikko
        MV1 kirjoitti:

        En pelkää muualla kuin sosiaalisissa tilanteissa, en siis yksin syödessä/kahvia juodessa. Sain aluksi rauhoittavaa lääkettä, mutta sitä ei voi pitkään käyttää joten ongelma jatkuu edelleen. Nyt käyn sosiaalisteiden tilanteiden pelkoryhmässä.

        Moi. Mulla on kans oksennuskammo ,yksin pystyn syömään suht normaalisti mutta seurassa ei onnistu. Tympeää kun kaikki aina tuputtavat ruokaa jokapaikas eikä vaan pysty syödä. Mullakin alkaa tuommoinen ryhmä missä on samantyyppisistä vaivoista kärsiviä. Onko siitä ryhmästä ollut apua sulla?


      • MV1
        Emetofoobikko kirjoitti:

        Moi. Mulla on kans oksennuskammo ,yksin pystyn syömään suht normaalisti mutta seurassa ei onnistu. Tympeää kun kaikki aina tuputtavat ruokaa jokapaikas eikä vaan pysty syödä. Mullakin alkaa tuommoinen ryhmä missä on samantyyppisistä vaivoista kärsiviä. Onko siitä ryhmästä ollut apua sulla?

        Oon käyny vasta neljä kertaa.. en osaa vielä sanoa.


      • Siivet palaa
        MV1 kirjoitti:

        Oon käyny vasta neljä kertaa.. en osaa vielä sanoa.

        Ihanaa, toisaalta kamalaa, huomata, että muita minun kaltaisiani on. Kärsin kamalasta oksennusfobiasta, ja tilanne on mennyt niin pahaksi, etten voi käydä edes kaupassa, koska pelkään, että saatan oksentaa. Ainut "turvapaikka" on koti, jossa en pelkää jatkuvasti, mutta heti, jos oloni tuntuu huonolta, olen varma, että olen mahataudissa ja menen täysin paniikkiin. Käyn terapiassa, mutta minusta siellä keskitytään enemmän oireisiin kuin itse ongelmaan. En tiedä onko se hyvä vai huono asia.
        Voiko tästä parantua? Alan olla väsynyt tähän pahanolon kyttäämiseen.


      • onko totta?

        että se pahentuu vain, kun kasvaa! mä oon 13w, ja todennut itsekseni emetofobian, kaikki sopii minuun, eli pelkään ym. toivon parantuvani, koska muuten elämäni on suht. pilalla...


      • =//
        Siivet palaa kirjoitti:

        Ihanaa, toisaalta kamalaa, huomata, että muita minun kaltaisiani on. Kärsin kamalasta oksennusfobiasta, ja tilanne on mennyt niin pahaksi, etten voi käydä edes kaupassa, koska pelkään, että saatan oksentaa. Ainut "turvapaikka" on koti, jossa en pelkää jatkuvasti, mutta heti, jos oloni tuntuu huonolta, olen varma, että olen mahataudissa ja menen täysin paniikkiin. Käyn terapiassa, mutta minusta siellä keskitytään enemmän oireisiin kuin itse ongelmaan. En tiedä onko se hyvä vai huono asia.
        Voiko tästä parantua? Alan olla väsynyt tähän pahanolon kyttäämiseen.

        Aina, kun on aika lähteä johonkin, esim. kauppaan, ajattelen: "entä, jos oksennan", sitten mietin, kuinka monta kertaa olen nähnyt muiden oksentavan, ja MIKSI OKSENTAISIN??? Siis, ei mahatauti tartu "naps" vain... Mutta pelkään silti, kunhan totuttelen.. Minulla ei siis vain ole mitään syytä oksentaa..
        No, minun ongelmani on, että lähden syksyllä yläasteelle, jonne minulla tulee n. 15 min pitkä linkkamatka, siis linja-auto. tie on kuoppainen ja mutkikas, pelkään, että minulla tulee paha olo siellä!! Miten saan jännityksen loppumaan?!?! osaako joku auttaa.. Minulla ei ole matkapahoinvointia.. mutta, entä JOS?


      • Tumpelo.
        =// kirjoitti:

        Aina, kun on aika lähteä johonkin, esim. kauppaan, ajattelen: "entä, jos oksennan", sitten mietin, kuinka monta kertaa olen nähnyt muiden oksentavan, ja MIKSI OKSENTAISIN??? Siis, ei mahatauti tartu "naps" vain... Mutta pelkään silti, kunhan totuttelen.. Minulla ei siis vain ole mitään syytä oksentaa..
        No, minun ongelmani on, että lähden syksyllä yläasteelle, jonne minulla tulee n. 15 min pitkä linkkamatka, siis linja-auto. tie on kuoppainen ja mutkikas, pelkään, että minulla tulee paha olo siellä!! Miten saan jännityksen loppumaan?!?! osaako joku auttaa.. Minulla ei ole matkapahoinvointia.. mutta, entä JOS?

        Kaikki tilanteet joissa voi jännittää, oli se sitten oksentamisen pelkoa tai mitä tahansa on pää asia saada ajatukset pois tuosta kyseisestä jäänittävästä tai stressaavasta asiasta tai pelosta.
        Minun olisi psykiatrin mukaan täytynyt syödä lääkkeitä, mutta se ei pidä paikkaansa! Kenenkään ei tarvitse syödä niitä parantuakseen. Elikäs itse pelkään oksentamista yli kaiken, tuntuu että mielummin saattaisin laittaa itseni hirteen, kuin oksentaa. Sama on sosiaalisissa tilanteissa mm. linja-auto matkat. Löysin keinon pelkotiloihin ja se on yksin kertaisesti tekeminen.
        Linja-autossa esim. Kännykkään teksti viestin kirjoittaminen, vaikka sitä ei kenellekkään lähettäisi, toinen on pelaaminen tai jokin muu mielekäs tekeminen, joka saa unohtamaan mielessä olevan asian tai pelon. Keskittyminen johonkin auttaa. Ruokapöydässä esim. ruokien maistelu "Mitä tähänkin ruokaan on piiloitettu?" Jotakin tekemistä vain kaikkiin pelkotilanteisiin, jokaiselle löytyy jokin tekeminen mikä vie ajatukset muualle! :)


    • ^^erppu

      Itselläni on tuo samainen inhottava tunne...
      Olisiko kenelläkään tietoa,miten sellaisesta pääsee eroon? tämä todella alkaa häiritä elämääni..

      • Nea_86

        Vastailen tähän viestiketjuun nyt vähän myöhässä, mutta ihan siltä varalta, että joku vielä lueskelee.

        Eli itse olen kärsinyt ala-asteen lopulta oksennuspelosta. Aluksi se liittyi vain mahatautiepidemioihin ja siihen kun tuli oikeasti paha olo. Makasin vain vessassa ja tärisin.

        Loppujen lopuksi kehitin siitä itselleni paniikkihäiriön. Mitään muita fyysisiä tai psyykkisiä sairauksia ei ollut, mutta aloin pelätä oksentamista julkisilla paikoilla. Yläasteen lopulla ja lukion alussa ei ollut asiaa leffateattereihin, busseihin tms. eikä varsinkaan sellaisiin paikkoihin joissa täytyi syödä julkisesti. Kotona ongelma vaivasi joskus iltaisin, kun rupesin liioittelemaan omaa pahaa oloani.

        Lopulta lukion loppupuolella aloin saada paniikkikohtauksia julkisilla paikoilla. Lääkäri diagnosoi paniikkihäiriön, ja antoi siihen lääkkeen, ei siis mitään rauhoittavaan vaan paniikkihäiriön hoitoon käytettävää Cipralexia.

        Lääke auttoi melko paljon, edelleenkin kuitenkin pelkään oksentamista ja saan toisinaan paniikkihäiriökohtauksia. Olen silti huomannut muutaman asian, jotka auttavat:

        - Kannattaa kantaa esim. kaupan hedelmäpussia mukanaan bussimatkoilla tms. Kuulostaa tyhmältä, mutta pelko oksentamisesta helpottaa, kun tietää ettei ainakaan oksenna keskelle bussin lattiaa vaan siististi pussiin:)

        - Kannattaa myös hakea vaikka paikkakunnan vastaanottoryhmästä apua, jos on nuori ja pelko rajoittaa elämää, sillä vaiva on helpompi parantaa ennen kuin se kehittyy vaikeammaksi. Oksennusfobia on myös todella yleinen, jokainen "ammattiauttaja" on varmasti siihen törmännyt jo aikaisemmin.

        - Itseäni on suunnattomasti helpottanut kertoa vaivasta niille joiden kanssa liikun. Kyllähän se vähän nolottaa, mutta kaikilla on omat pelkonsa ja pelkoa helpottaa todella se kun kaverit ymmärtävät, miksi en toisinaan voi tulla bussiin ja keksivät puolestani jopa tekosyitä.

        Toivottavasti joku näistä auttaa, itse kärsin aivan liian kauan ja olen vasta nyt alkanut hoitaa itseäni.

        Nea


      • pilly
        Nea_86 kirjoitti:

        Vastailen tähän viestiketjuun nyt vähän myöhässä, mutta ihan siltä varalta, että joku vielä lueskelee.

        Eli itse olen kärsinyt ala-asteen lopulta oksennuspelosta. Aluksi se liittyi vain mahatautiepidemioihin ja siihen kun tuli oikeasti paha olo. Makasin vain vessassa ja tärisin.

        Loppujen lopuksi kehitin siitä itselleni paniikkihäiriön. Mitään muita fyysisiä tai psyykkisiä sairauksia ei ollut, mutta aloin pelätä oksentamista julkisilla paikoilla. Yläasteen lopulla ja lukion alussa ei ollut asiaa leffateattereihin, busseihin tms. eikä varsinkaan sellaisiin paikkoihin joissa täytyi syödä julkisesti. Kotona ongelma vaivasi joskus iltaisin, kun rupesin liioittelemaan omaa pahaa oloani.

        Lopulta lukion loppupuolella aloin saada paniikkikohtauksia julkisilla paikoilla. Lääkäri diagnosoi paniikkihäiriön, ja antoi siihen lääkkeen, ei siis mitään rauhoittavaan vaan paniikkihäiriön hoitoon käytettävää Cipralexia.

        Lääke auttoi melko paljon, edelleenkin kuitenkin pelkään oksentamista ja saan toisinaan paniikkihäiriökohtauksia. Olen silti huomannut muutaman asian, jotka auttavat:

        - Kannattaa kantaa esim. kaupan hedelmäpussia mukanaan bussimatkoilla tms. Kuulostaa tyhmältä, mutta pelko oksentamisesta helpottaa, kun tietää ettei ainakaan oksenna keskelle bussin lattiaa vaan siististi pussiin:)

        - Kannattaa myös hakea vaikka paikkakunnan vastaanottoryhmästä apua, jos on nuori ja pelko rajoittaa elämää, sillä vaiva on helpompi parantaa ennen kuin se kehittyy vaikeammaksi. Oksennusfobia on myös todella yleinen, jokainen "ammattiauttaja" on varmasti siihen törmännyt jo aikaisemmin.

        - Itseäni on suunnattomasti helpottanut kertoa vaivasta niille joiden kanssa liikun. Kyllähän se vähän nolottaa, mutta kaikilla on omat pelkonsa ja pelkoa helpottaa todella se kun kaverit ymmärtävät, miksi en toisinaan voi tulla bussiin ja keksivät puolestani jopa tekosyitä.

        Toivottavasti joku näistä auttaa, itse kärsin aivan liian kauan ja olen vasta nyt alkanut hoitaa itseäni.

        Nea

        oksennas perseestä :)


      • janina

        eli mullakin on sitä pelkoa mut minä käyn terapiassa ja se auttaa eli kannattaa pyytää sieltä apua no minulla on vielä paha koska olen käynyt vasta 2 kertaa


      • Santra-77
        janina kirjoitti:

        eli mullakin on sitä pelkoa mut minä käyn terapiassa ja se auttaa eli kannattaa pyytää sieltä apua no minulla on vielä paha koska olen käynyt vasta 2 kertaa

        Jos joku haluaa privana vaihtaa ajatuksia niin täällä on yksi pahemmanlaatuinen foobikko joka kaipaa vertaistukea! [email protected]


      • pelko!!
        Santra-77 kirjoitti:

        Jos joku haluaa privana vaihtaa ajatuksia niin täällä on yksi pahemmanlaatuinen foobikko joka kaipaa vertaistukea! [email protected]

        Sama täällä. Pelkään joskus syömistä isossa joukossa esim.koulussa ja vierailla. Jos on vaikka kakkua ja ottaa sitä hiukan eikä ensin tiedä mitä siinä on täytteenä. Maistaa hiukan ja toteaa,että tämähän on aivan hirveää. Siitä ei viitsi huomauttaa vieraille etei halua syödä mutta sitä kakunpalaa ei vaan saa tungettua kurkusta alas.Sitten tulee paniikki että se pitää saada syötyä nopeasti ja siinähän tulee jo huono olokin kun yrittää sitä syödä. Siinä tulee se oksennuspelko että jos laattaa siinä kahvipöydässä.


      • kyllä tää tästä
        pelko!! kirjoitti:

        Sama täällä. Pelkään joskus syömistä isossa joukossa esim.koulussa ja vierailla. Jos on vaikka kakkua ja ottaa sitä hiukan eikä ensin tiedä mitä siinä on täytteenä. Maistaa hiukan ja toteaa,että tämähän on aivan hirveää. Siitä ei viitsi huomauttaa vieraille etei halua syödä mutta sitä kakunpalaa ei vaan saa tungettua kurkusta alas.Sitten tulee paniikki että se pitää saada syötyä nopeasti ja siinähän tulee jo huono olokin kun yrittää sitä syödä. Siinä tulee se oksennuspelko että jos laattaa siinä kahvipöydässä.

        Mulla on ollu samankaltainen pelko jo hyvin pitkään, se alkoi ala-asteen lopulla kun viimeksi sairastin jonkun oksennustaudin. Aikaa siitä on yli 10 v. ja pelko pahenee joka vuosi vaikken edes sairasta.
        Aluks mulla pelko liitty vaan justiin mahatauteihin. Nyt pelkään laivareissuja (jos tuun merisairaaks vaikken oo koskaan tullut, mutta mitä JOS tällä kertaa), automatkoja (samasta syystä), junamatkoja (sieltä ei pääse pois, eli tavallaan myös se "hallinnan menetys"), luennolla istumista (entä jos alkaa oksettaa? en istu keskellä riviä), lääkärin vastaanotolla (en ymmärrä).. Ja sitten ihan ylipäätään missä tahansa missä joku voi nähdä jos alan oksentaa. Ja tästä aiheutuu paniikkikohtauksia jotka on sitten jo ihan oma lukunsa ja aivan kammottavia.
        En pelkää syödä vieraiden luona, mulla syöminen ei aiheuta sinänsä pahoinvointia. Mutta syön vain vähän kerrallaan, liian täysi olo on siis kuvottava.
        Ongelma on kiertävät mahataudit. En halua nähdä ketään, jokanen on potentiaalinen tartuttaja. En halua koskea mihinkään missään. Hankalaa loppujen lopuksi.. Mua ei haittaa jos joku toinen oksentaa (no ei se kivaa ole silti) jos kyseessä ei oo tarttuva sairaus. Vaan jos se pahoinvointi voi tulla mulel jotain mystistä reittiä, iskee paniikki.

        Tilanne oli huonompi vuosi sitten. Oon pyrkinyt hyväksymään sen että joskus joudun vielä oksentamaan. Ja en kuole siihen (vaikka sekin olis pienempi rangaistus) ja selviän siitä. Oon pyrkinyt keksimään paljon tekemistä, vähemmän aikaa ajatella. Tilanne on melko hyvä nyt, rajottavaa jo vähän vähemmän. Oon päättänyt etten anna sen hallita mun elämää. Se ei voi hallita sitä kun joudun kerran työskentelemään tulevaisuudessa vain sairaiden ihmisten parissa..


      • Mapsu.
        kyllä tää tästä kirjoitti:

        Mulla on ollu samankaltainen pelko jo hyvin pitkään, se alkoi ala-asteen lopulla kun viimeksi sairastin jonkun oksennustaudin. Aikaa siitä on yli 10 v. ja pelko pahenee joka vuosi vaikken edes sairasta.
        Aluks mulla pelko liitty vaan justiin mahatauteihin. Nyt pelkään laivareissuja (jos tuun merisairaaks vaikken oo koskaan tullut, mutta mitä JOS tällä kertaa), automatkoja (samasta syystä), junamatkoja (sieltä ei pääse pois, eli tavallaan myös se "hallinnan menetys"), luennolla istumista (entä jos alkaa oksettaa? en istu keskellä riviä), lääkärin vastaanotolla (en ymmärrä).. Ja sitten ihan ylipäätään missä tahansa missä joku voi nähdä jos alan oksentaa. Ja tästä aiheutuu paniikkikohtauksia jotka on sitten jo ihan oma lukunsa ja aivan kammottavia.
        En pelkää syödä vieraiden luona, mulla syöminen ei aiheuta sinänsä pahoinvointia. Mutta syön vain vähän kerrallaan, liian täysi olo on siis kuvottava.
        Ongelma on kiertävät mahataudit. En halua nähdä ketään, jokanen on potentiaalinen tartuttaja. En halua koskea mihinkään missään. Hankalaa loppujen lopuksi.. Mua ei haittaa jos joku toinen oksentaa (no ei se kivaa ole silti) jos kyseessä ei oo tarttuva sairaus. Vaan jos se pahoinvointi voi tulla mulel jotain mystistä reittiä, iskee paniikki.

        Tilanne oli huonompi vuosi sitten. Oon pyrkinyt hyväksymään sen että joskus joudun vielä oksentamaan. Ja en kuole siihen (vaikka sekin olis pienempi rangaistus) ja selviän siitä. Oon pyrkinyt keksimään paljon tekemistä, vähemmän aikaa ajatella. Tilanne on melko hyvä nyt, rajottavaa jo vähän vähemmän. Oon päättänyt etten anna sen hallita mun elämää. Se ei voi hallita sitä kun joudun kerran työskentelemään tulevaisuudessa vain sairaiden ihmisten parissa..

        Ensimmäisen kerran elämässäni törmäsin tällaiseen ketjuun. Olen jo yli kolmikymppinen ja lapsuuteni ja nuoruuteni kärsin just tuosta. Oksennuspelosta.

        Näin vanhempana voin jo tarkastella taaksepäin asiaa selkeemmin ja ymmärränkin aika hyvin mistä se pelko monissa tapauksissa varmaan johtuu. Omalla kohdallani se oli se, että satuin olemaan aika herkkä lapsi ja perheessä ei puhuttu kunnolla asioista. Mahataudissa ollessani äiti joskus oli kauhean tuohtunut kun oksensin sängylle. Tuntui että sain vain aikaan toisille turhaa työtä ja kärsimystä. Kärsin usein pahasta olosta, joka oli kyllä varmasti psyykkistä enimmäkseen. Sitä kautta pelkäsin että olen oksennustaudissa. Tämä on melkein naurettavaa, mutta siinä yläasteikäisenä keksin kavereiden kesken, että mulle ei saa puhua oksentamisesta mitään. Häpesin todellakin hölmöä pelkoani, enkä voinut siitä suoraan puhua kenekään kanssa. Lomamatkat ja kyläilyt meni siinä mielessä piloille kun jännitin niin paljon että alan voimaan pahoin. Ja sitten tulikin paha olo, pelkästä ajatuksesta. Oksentanut en kuitenkaan.
        Kylässä en minäkään syönyt juuri mitään. Itseään tarkkailin vain koko ajan. Jos jossain kuulin olevan mahatautia, menin paniikkiin.

        Yhäkin kartan mahatautisia. Oksennustauti on ollut tosi harvoin, enkä raskausaikanakaan oksennellut kertaakaan. Oikeastaan olisi ollut ihan hyvä, jos oisi ollut raskausajan pahoinvointi oksenteluna, siihen olisi tavallaan voinut tottua :).

        Te nuoret, jotka samasta pelosta kärsitte, tarvitsisitte jonkun aikuisen joka ymmärtää ja voi opastaa. Ei siinä lääkkeitä tarvita, ei terapeuttia. Vaikka terapiasta voi toki saada siitäkin apua ja hyvä se onkin, jos ei muualta juttelutukea saa. Terapeuteissakin tosin on eroja, ihmisiä nekin. Kuitenkin olisi tärkeää, oli sitten pelko mikä tahansa, että tuntee tulleensa kuulluksi, ymmärretyksi ja saa juurtajaksain selvittää itselleen pelkonsa syitä ja ko.juttua.Sillä se alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Ymmärtämisellä. Alkaa ymmärtää, että se on turha pelko. Niin ikävää kuin oksentaminen onkin, mutta turha pelko se on.

        Minun ja teidän kaikkien muidenkin neuvoksi sanoisin, että ymmärtäkää, ettei asia ole niin kammottava kuin mitä siitä itse on tehnyt mielessään. Mahataudit menee nopeasti ohi ja kenelle tahansa kaikista maailman ihmisistä voi sattua pahoinvointi jossain "väärässä paikassa". Jos niin sattuu niin ei se ole silti maailmanloppu. Elämä jatkuu senkin jälkeen, eikä se mikään hirvittävä katastrofi ole. Meidät on semmoisiksi luotu. Ihmisiksi.
        Antakaa itsellenne lupa olla pelkäämättä koko ajan. Nauttikaa arjen pienistä asioista. Kääntäkää mahataudit voitoksi, positiivisesti hassutellen tyyliin : mahatauti on ihan hyvä pieni laihdutuskuuri, tai kun tulee mahatauti niin päättäkää ostaa parannuttuanne itsellenne jotain oikein mukavaa.

        Tsemppiä ! :)


      • kärsinyt tarpeeksi
        Mapsu. kirjoitti:

        Ensimmäisen kerran elämässäni törmäsin tällaiseen ketjuun. Olen jo yli kolmikymppinen ja lapsuuteni ja nuoruuteni kärsin just tuosta. Oksennuspelosta.

        Näin vanhempana voin jo tarkastella taaksepäin asiaa selkeemmin ja ymmärränkin aika hyvin mistä se pelko monissa tapauksissa varmaan johtuu. Omalla kohdallani se oli se, että satuin olemaan aika herkkä lapsi ja perheessä ei puhuttu kunnolla asioista. Mahataudissa ollessani äiti joskus oli kauhean tuohtunut kun oksensin sängylle. Tuntui että sain vain aikaan toisille turhaa työtä ja kärsimystä. Kärsin usein pahasta olosta, joka oli kyllä varmasti psyykkistä enimmäkseen. Sitä kautta pelkäsin että olen oksennustaudissa. Tämä on melkein naurettavaa, mutta siinä yläasteikäisenä keksin kavereiden kesken, että mulle ei saa puhua oksentamisesta mitään. Häpesin todellakin hölmöä pelkoani, enkä voinut siitä suoraan puhua kenekään kanssa. Lomamatkat ja kyläilyt meni siinä mielessä piloille kun jännitin niin paljon että alan voimaan pahoin. Ja sitten tulikin paha olo, pelkästä ajatuksesta. Oksentanut en kuitenkaan.
        Kylässä en minäkään syönyt juuri mitään. Itseään tarkkailin vain koko ajan. Jos jossain kuulin olevan mahatautia, menin paniikkiin.

        Yhäkin kartan mahatautisia. Oksennustauti on ollut tosi harvoin, enkä raskausaikanakaan oksennellut kertaakaan. Oikeastaan olisi ollut ihan hyvä, jos oisi ollut raskausajan pahoinvointi oksenteluna, siihen olisi tavallaan voinut tottua :).

        Te nuoret, jotka samasta pelosta kärsitte, tarvitsisitte jonkun aikuisen joka ymmärtää ja voi opastaa. Ei siinä lääkkeitä tarvita, ei terapeuttia. Vaikka terapiasta voi toki saada siitäkin apua ja hyvä se onkin, jos ei muualta juttelutukea saa. Terapeuteissakin tosin on eroja, ihmisiä nekin. Kuitenkin olisi tärkeää, oli sitten pelko mikä tahansa, että tuntee tulleensa kuulluksi, ymmärretyksi ja saa juurtajaksain selvittää itselleen pelkonsa syitä ja ko.juttua.Sillä se alkaa pikkuhiljaa helpottamaan. Ymmärtämisellä. Alkaa ymmärtää, että se on turha pelko. Niin ikävää kuin oksentaminen onkin, mutta turha pelko se on.

        Minun ja teidän kaikkien muidenkin neuvoksi sanoisin, että ymmärtäkää, ettei asia ole niin kammottava kuin mitä siitä itse on tehnyt mielessään. Mahataudit menee nopeasti ohi ja kenelle tahansa kaikista maailman ihmisistä voi sattua pahoinvointi jossain "väärässä paikassa". Jos niin sattuu niin ei se ole silti maailmanloppu. Elämä jatkuu senkin jälkeen, eikä se mikään hirvittävä katastrofi ole. Meidät on semmoisiksi luotu. Ihmisiksi.
        Antakaa itsellenne lupa olla pelkäämättä koko ajan. Nauttikaa arjen pienistä asioista. Kääntäkää mahataudit voitoksi, positiivisesti hassutellen tyyliin : mahatauti on ihan hyvä pieni laihdutuskuuri, tai kun tulee mahatauti niin päättäkää ostaa parannuttuanne itsellenne jotain oikein mukavaa.

        Tsemppiä ! :)

        mulla on ollu 3luokasta asti oksentamisen pelko ja vanhempana mulla todettiin psykoottinen masennus,pakko-oireinen ahdistuneisuus häiriö ja epävakaa personallisuus häiriö.
        oksentamisen pelko on ollut mulla tosi pahana sillä en ole voinut välillä olla missään tekemisissä ihmisten kanssa.tälläkin hetkellä olen psykiatrisessa sairaalassa hoidossa masennuksen ja ahdistuksen takia :( elämäni on ollut niin rajoittunut 3luokasta 24:n vuoteen asti ja toivo on mennyt sen suhteen että ahdistus lähtisi pois sillä minulle on kokeiltu yli kymmentä erilaista lääkettä.


      • Sane?
        kärsinyt tarpeeksi kirjoitti:

        mulla on ollu 3luokasta asti oksentamisen pelko ja vanhempana mulla todettiin psykoottinen masennus,pakko-oireinen ahdistuneisuus häiriö ja epävakaa personallisuus häiriö.
        oksentamisen pelko on ollut mulla tosi pahana sillä en ole voinut välillä olla missään tekemisissä ihmisten kanssa.tälläkin hetkellä olen psykiatrisessa sairaalassa hoidossa masennuksen ja ahdistuksen takia :( elämäni on ollut niin rajoittunut 3luokasta 24:n vuoteen asti ja toivo on mennyt sen suhteen että ahdistus lähtisi pois sillä minulle on kokeiltu yli kymmentä erilaista lääkettä.

        oksentamisen pelkoa. Bussimatkat ja ravintolassa käynti on välillä hankalaa kun pelottaa että oksentaa hienon ravintolan pöydälle. Minulla myös tuo pelko ruokkii itse itseään, eli kun ajattelen että minulla taitaa olla paha olo-nyt oksennan niin minulle oikeasti tulee todella tukala tunne ja alan voimaan oikeastikin fyysisesti pahoin. Rajoittaahan tämä elämää kun ei kunnolla voi nauttia ruokailusta :(


    • kohta loppuun palanu

      Itselläni on ollut oksentamisen pelko monta monta vuotta, muutama kk takaperin se tuntui paranevan kunnes iski päin kasvoja vain pehempana... Ei ole päivää etteikö mahassa kiertäisi, OKSETTAISI, tai olisi muuten outo olo. Etenkin kun se tulee yöllä, niin sydän hakkaa aivan hullua vauhtia ja se jos mikä pahentaa oloa, joskus myös tärisyttää ja mikä paskamaisinta, vaikka pysyn rauhallisena tiedän että sydämen tykytys on vain omasta päästä ja stressistä johtuvaa, se ei enään lakkaa, olo on kamala ja saattaa pahimmillaan loppua vasta 10 tunnin huonon olon, tärisyn jne jälkeen jonka jälkeen olo on ns. turta ja pahoinvoiva silti..

      Muutin avoliittoon ja sekös on haitta tuolle paremmalle puoliskolleni kun pahaolo tulee ja on pakko saada esim katsoa tv:tä että olisi muuta ajateltavaa vaikka kello olisi 3 yöllä! Toinen joutuu heräämään 6 opiskelemaan/töihin ja itse häiritsen pitämällä valoja päällä tai jotain muuta, ja sen jälkeen toinen jo ärtyy, ja ihan syystä.. Olen kyllä koittanut sanoa etten tee tätä tahallani ja kyllä hän sen ymmärtää tai ainakin yrittää kun ei hänellä itsellään ole moista pelkoa, mutta kyllä se silti hävettää ja stressaa ja väsyttää, kun pelkää mitä toinen ajattelee...

      Pelkään pahaa oloa ja se että pitäisi lähteä yleisille paikoille, ei ole mitään mukavinta puuhaa, sitä kun lähtee niin ainakin itse yritän koko ajan pitää jotain ns. varmaa reittiä kotiin mahdollisen oksentamisen takia, mutta en yleensäkkään oksenna, mutta tähän sama kuin muilla vastauksissaan, ''entä JOS oksennanKIN?'' Se on älytön stressin tuoja tuo pelko, se vaikuttaa joka asiaan, itellä alkaa olla jo vaikeuksia kotonakin asian kanssa ettei olekaan niin turvallinen paikka kun muutti omaan kotiin, siinä on se että pelko hävettää, ja paljon, se että perheenjäsenet tiesivät monen kymmenen vuoden kokemuksella mikä itseä pelottaa he osasivat olla kyseisessä tilanteessa.

      Itse myöskin tarkkailen itseäni usein että hmm, onkohan mulla paha olo ja hups vaan sieltähän se tuli, ja yksin oksentamista kammoan eniten, kun puoliso vaikka lähtee johonkin ja on yön yli ja saisin oksennustaudin olisin aivan varma etten kestä.. pelkonani on että etenkin jos olen yksin ja oksennan että sattuu joain, kuolen vaikkapa siihen...

      Ja tähän päivään asti luulin että olen ainut joka pelkää näin, kunnes löysin nämä sivut ja rohkaistuin kirjoittamaan tänne, on niin sanotusti hyvä kaikkien tietää ettei ole yksin tämän kamalan pelon kanssa!

      • kohta loppuu palanu2

        Itsekkin olen pitkään käynyt ammattiauttajalla juttelemassa, monta vuotta ja joskus 5 vuotta sitten? söin Cipralex? nimisiä lääkkeitä, ei tunnu tehoavan tai sitten en vain nuorena kehdannut/viitsinyt yrittää mikä nyt harmittaa, mitä jos asiat olisivatkin paremmin?

        Itse sain kerran ulkomailla viikon pituisen oksennustaudin josta sairaalaankin tiputukseen jouduin ja kuinka ajattelin että jestas, kunnon siedätyshoitoa, mutta vaikka niin järkyttävän oksennustaudin pukkasi että olin kipeänä lentokoneessakin enkä saanut syödä edes mitään ja pelko oli mitä suurin, tuntuu että se ei auttanut, huomasin sen etten kuollut siihen, silti en jotenkin osaa ajatella sitä niin vaan pelottaa aina aivan vietävästi!

        Jos on jotain vinkkejä/apuja mitkä helpottaisi mahdollisesti niin antaa kuulua ja tsemppiä kaikille!


      • kärsinyt tarpeeksi
        kohta loppuu palanu2 kirjoitti:

        Itsekkin olen pitkään käynyt ammattiauttajalla juttelemassa, monta vuotta ja joskus 5 vuotta sitten? söin Cipralex? nimisiä lääkkeitä, ei tunnu tehoavan tai sitten en vain nuorena kehdannut/viitsinyt yrittää mikä nyt harmittaa, mitä jos asiat olisivatkin paremmin?

        Itse sain kerran ulkomailla viikon pituisen oksennustaudin josta sairaalaankin tiputukseen jouduin ja kuinka ajattelin että jestas, kunnon siedätyshoitoa, mutta vaikka niin järkyttävän oksennustaudin pukkasi että olin kipeänä lentokoneessakin enkä saanut syödä edes mitään ja pelko oli mitä suurin, tuntuu että se ei auttanut, huomasin sen etten kuollut siihen, silti en jotenkin osaa ajatella sitä niin vaan pelottaa aina aivan vietävästi!

        Jos on jotain vinkkejä/apuja mitkä helpottaisi mahdollisesti niin antaa kuulua ja tsemppiä kaikille!

        kokeile mynthon pastilleja tai sisuja kun meinaa tulla oksennus..mulla ainakin auttaa siihen ettei tule oksennus,mutta ahdistukseen se ei auta.


      • kohtloppuupalanu
        kärsinyt tarpeeksi kirjoitti:

        kokeile mynthon pastilleja tai sisuja kun meinaa tulla oksennus..mulla ainakin auttaa siihen ettei tule oksennus,mutta ahdistukseen se ei auta.

        Mynthoneita ja sisuja, hauskan kuulosta, täytyy kokeilla, kiitos vinkistä! :)


      • pakko-oireinen...
        kohtloppuupalanu kirjoitti:

        Mynthoneita ja sisuja, hauskan kuulosta, täytyy kokeilla, kiitos vinkistä! :)

        joo kyllä varmasti kuulostaa :D mutta mulla on auttanu..laittele viestiä kun oot kokeillu :) ois kiva tietää toimiiko se jolleki muulle ku mulle..


    • lgg

      Täällä vielä yksi samanmoinen !

      Itselläni juuri oksennuspelko ei ole se suurin ongelma, vaan yleensäkin mahan sekaisin meneminen ja paha olo. Olen kärsinyt jatkuvasta (kuvitellusta) pahasta olosta noin 4 vuotta. Menen syksyllä lukion 2. luokalle. Paha oloni, ripulointi- ja oksentamisenpelkoni hallitsevat elämääni täysin. En esimerkiksi uskalla lähteä hyppytunneilla kavereideni kanssa kaupungille tai iltaisin poikaystäväni kanssa elokuviin. Pelkään aivan sietämättömästi, että jostain päästä alkaa kuulua ja kovaa. Ruokakaupassa käydessäni koetan selvitä kotiin mahdollisimman äkkiä, jos vaikka hätä iskee.

      Olen usein ajatellut, että tapanani on ehkä kuvitella itselleni jonkunlainen pahan olon tunne. Mutta, joskus aamuisin kun lähden kouluun, alapäästä tulee löysää tavaraa niin kauan että meinaan myöhästyä koulusta. Jätän tämän takia usein aamupalan syömättä. En tahdo vain kierrättää ruokaa kaapistä pönttöön?? Koeviikot ovat varsinkin yhtä tuskaa. Ajatuskin siitä, että joudun täydessä hiljaisessa luokassa syventymään johonkin tärkeään kokeeseen useaksi tunniksi, kauhistuttaa ja saa minut kylmänväreille. Olen muutaman kerran joutunut lähtemään kokeesta ennen aikojani, vaikka minulla olisi vielä yksi tehtävä kokonaan aloittamatta. Mahassa möyrii ja kurnii ja kurkkuun tulee etova tunne. Pidän kokeissa mukana aina pillimehuja ja joskus vettä ja salmiakkia. Hetkeksi auttavat mutta sitten alkaa taas järjetön suolistotoiminta. Koitan myöskin välttää syömistä ja juomista juhlissa. En tiedä mistä tuo juhlissasyömisen pelko on tullut, kun kavereiden kanssa koulussa ja kotona pystyn syömään vaivatta.

      Toivottavasti joku tänne joskus jotain vastailee (:

      • Ammattiemetti

        Meitä emetofoobikkoja on paljon, suosittelen emettien omaa foorumia, en nyt muista osoitetta, googlettakaa!

        Niin, jotain neuvoja jos osaisin antaa... Jos ensin kerron omasta fobiastani. Se on ollut jostain ala-aste ikäisestä asti, en tiedä mistä on tullut. Jossain vaiheessa oli niin paha että en pysytnyt edes sanomaan sanaa oksennus. On kyllä todella inhottava fobia, mutta olen kertonut siitä monelle ja jos joku on jotain alkanut ivata asiasta niin olen vain todennut että kerro oma pelkosi niin voin nauraa sille.

        Joskus aikuisuuden kynnyksellä pelko katosi melkein kokonaan pariksi vuodeksi. Kun aloin yllättäen kärsiä pahoinvoinnista, josta tuli lopulta jokapäiväistä, pelko palasi. Nyt pahoinvointieni syyksi on paljastunut kilpirauhasen vajaatoiminta, vaikka lekurit kovin yrittivät väittää että olisin masentunut. Vaikka pelkoni ruokkiikin itse itseään, pahoinvointini on suurimmaksi osaksi aitoa. Onneksi lääkkeet ovat jo vähän auttaneet. Lisäksi minulla on refluksitauti, jonka ansiosta ruokailun jälkeen mahansisältöä saattaa nousta ruokatorveen, oikeen omiaan aiheuttamaan pelkoa. Minulla on myös todettu OCD, eli pakkoneuroosi. Olenkin pyrkinyt selvittämään liittyykö emetofobia ocd:hen, ehkä joskus saan vastauksen.

        Niitä neuvoja. Eli pahoinvointtiin kannattaa kokeilla esimerkiksi, ruotsin tippoja, carmolista, kamferia ja piparminttua. Itselläni auttaa kamferi. Lekurilta voi myös pyytää pahoinvointiin lääkettä, minä käytän primperania. Joskus myös puolikas rauhoittava auttaa (käytän niitä vain pahaan pahoinvointiin). Vichy helpottaa myös oloa, varsinkin jos on tarvetta saada röyhtäistä. Ja jokapäiväisestä ripulista pääsin eroon Biolatte Boulardii kuurin avulla. Luin siitä keskustelupalstalta ja ajattelin että kokeillaan nyt sitäkin. Tuote on suolistohiiva ja sitä saa luontaistuotekaupoista. Ripuli loppui yllättäen noin viikon päästä eikä ole nyt puoleen vuoteen tullut takaisin. Hypnoosiakin olen kokeillut ja vaikka en siitä sen kummempaa apua saanut, uskon että sitä kannattaa kokeilla. Yksi pahoinvoinnin poisto mielikuva, jonka hypnotisoija opetti, on kyllä jelpannut. Jos tulee tärinäkohtauksia pahoinvoinnin aikana, viileä kääre auttaa ainakin mulla. Maha kramppaili yhteen vaiheeseen ja kylmä auttoi aina. Ilmeisesti krampit johtuivat kilpparista. Ai niin ja kokeilkaa pahoinvointirannekkeita! Maksaa noin kympin ja painavat ranteessa pahoinvointia lamaannuttavaan kohtaan.


      • kohtloppuupalan..
        Ammattiemetti kirjoitti:

        Meitä emetofoobikkoja on paljon, suosittelen emettien omaa foorumia, en nyt muista osoitetta, googlettakaa!

        Niin, jotain neuvoja jos osaisin antaa... Jos ensin kerron omasta fobiastani. Se on ollut jostain ala-aste ikäisestä asti, en tiedä mistä on tullut. Jossain vaiheessa oli niin paha että en pysytnyt edes sanomaan sanaa oksennus. On kyllä todella inhottava fobia, mutta olen kertonut siitä monelle ja jos joku on jotain alkanut ivata asiasta niin olen vain todennut että kerro oma pelkosi niin voin nauraa sille.

        Joskus aikuisuuden kynnyksellä pelko katosi melkein kokonaan pariksi vuodeksi. Kun aloin yllättäen kärsiä pahoinvoinnista, josta tuli lopulta jokapäiväistä, pelko palasi. Nyt pahoinvointieni syyksi on paljastunut kilpirauhasen vajaatoiminta, vaikka lekurit kovin yrittivät väittää että olisin masentunut. Vaikka pelkoni ruokkiikin itse itseään, pahoinvointini on suurimmaksi osaksi aitoa. Onneksi lääkkeet ovat jo vähän auttaneet. Lisäksi minulla on refluksitauti, jonka ansiosta ruokailun jälkeen mahansisältöä saattaa nousta ruokatorveen, oikeen omiaan aiheuttamaan pelkoa. Minulla on myös todettu OCD, eli pakkoneuroosi. Olenkin pyrkinyt selvittämään liittyykö emetofobia ocd:hen, ehkä joskus saan vastauksen.

        Niitä neuvoja. Eli pahoinvointtiin kannattaa kokeilla esimerkiksi, ruotsin tippoja, carmolista, kamferia ja piparminttua. Itselläni auttaa kamferi. Lekurilta voi myös pyytää pahoinvointiin lääkettä, minä käytän primperania. Joskus myös puolikas rauhoittava auttaa (käytän niitä vain pahaan pahoinvointiin). Vichy helpottaa myös oloa, varsinkin jos on tarvetta saada röyhtäistä. Ja jokapäiväisestä ripulista pääsin eroon Biolatte Boulardii kuurin avulla. Luin siitä keskustelupalstalta ja ajattelin että kokeillaan nyt sitäkin. Tuote on suolistohiiva ja sitä saa luontaistuotekaupoista. Ripuli loppui yllättäen noin viikon päästä eikä ole nyt puoleen vuoteen tullut takaisin. Hypnoosiakin olen kokeillut ja vaikka en siitä sen kummempaa apua saanut, uskon että sitä kannattaa kokeilla. Yksi pahoinvoinnin poisto mielikuva, jonka hypnotisoija opetti, on kyllä jelpannut. Jos tulee tärinäkohtauksia pahoinvoinnin aikana, viileä kääre auttaa ainakin mulla. Maha kramppaili yhteen vaiheeseen ja kylmä auttoi aina. Ilmeisesti krampit johtuivat kilpparista. Ai niin ja kokeilkaa pahoinvointirannekkeita! Maksaa noin kympin ja painavat ranteessa pahoinvointia lamaannuttavaan kohtaan.

        Heihei, täällä on tullu lisää juttua, toivottavasti mut huomataan vielä kanssa... Onko teillä tässä samassa kun maha menee löysäksi jne niin alavatsakipuja jotka sitten helpottaa melkein heti ns.tyhjennyksen jälkeen?

        Mitähän toi hypnoosi noin suurinpiirtein maksais, haluaisin kyllä testata kaikki mahdolliset konstit... Tämä on meinaan ärsyttävä fobia!!

        Täytyykin pistää korvan taa tämä Biolatte Boulardii, kun menee seuraavan kerran luontaistuotekaupassa!

        Hmm, mulla on nyt kuulemma vasta löydetty jonkin sortin kilpirauhasen vajaatoiminta, voisiko se todella aiheuttaa pahoinvointia, kun mulle tuputetaan siitä samaa masentuneisuus -asiaa...?

        Ja vielä, en tiedä mutta pakko sanoa, jos tulee tärinäkohtaus ja on vielä oksettava olo ja sitä pelkää, on se aivan JÄRKYTTÄÄVÄÄ!!

        JA sille henkilölle joka suositteli syömään mynthoneita tai sisuja niin en ikinnä pystynyt ottamaan kyseistä pastillia suuhu jos pahaolo oli yltynyt isoksi, en vain kertakaikkiaan pystynyt :( Muuten kyllä maistu kyseiset pastillit oikein hyvin ja ei se olo pahentanut jos oli hieman huono olo vaikka sellaisen söi, mutta jotenkin en vain saa mitään alas jos on huono olo, koska ajatteen sen jotekin niin että jos oksennan niin haluan oksentaa mahdollisimman vähän..... -.-

        Tsemppiä ny ja jaksamista kaikille!


    • lgg

      Olen kirjoittanut tänne siis joskus kesällä, ja nyt olen lukion toisella luokalla. Olin niin loppuun palanut tän ongelman kanssa, että päätin hakea apua. Ensin tutkittiin kaikki mahdolliset fyysiset sairaudet, ei ollut keliakiaa, laktoosi-intorelanssia, allergioita, mitään oireyhtymiä suolessa tms, ja omasta pyynnöstäni sain lähetteen psykiatrian poliklinikalle.

      Psykologin kanssa viikottainen juttelu on oikeasti auttanut! Osaan rauhoittua ja rentoutua pelko-, tärinä- ja pahaolokohtauksen aikana. Psykologini on todennut mulla lievän masennuksen, jota hoidetaan nyt myös samalla, ilman lääkkeitä. Vinkkinä kaikille tästä pelosta kärsiville; hakekaa oikeasti apua, se auttaa!

      Kaikki omat ystäväni ja hyvät kaverini tietävät pelostani, joka sekin vähentää pelkoa huomattavasti. Kun aijemmin kirjoitin, että olen joutunut vatsavääntelyiden takia lähtemään pois kokeesta, sain tällä viikolla lääkäriltäni ja psykologiltani sellaisen lausunnon, jota näyttämällä saan koska vaan lähteä vessaan, esimerkiksi yo-kirjotuksista ja kokeista. Tuo on myös poistanut stressiä.

      Olin viimeksi mahataudissa 2009 keväällä, kerran maaliskuussa ja kaksi kertaa toukokuussa. Nyt koulujen taas alettua ja talven alkaessa alkaa pelottamaan niin pirusti mahdolliset mahatautiepidemiat...

      Tsemppiä kaikille ja hyvää syksyä! :)

      • lgg

        Ainiin sitä vielä, että mahani on tosi harvoin kipeä, mutta löysällä ainakin 5 kertaa viikossa. Eli mulla ei ole mitään alavatsakipuja, ääniä ja vääntämistä kyllä, mutta ei kipua.


      • kohtloppuupalanuu
        lgg kirjoitti:

        Ainiin sitä vielä, että mahani on tosi harvoin kipeä, mutta löysällä ainakin 5 kertaa viikossa. Eli mulla ei ole mitään alavatsakipuja, ääniä ja vääntämistä kyllä, mutta ei kipua.

        Hyvä että oot vähä saanu helpotusta noihin stressi- ja muihin tilanteisiin! :)
        Voi olla että sulla on ns stressimaha, reagoit kaikkeen (huomaamattakin) mahalla ja siksi se on välillä sekaisin.. Itselläni on joskus sellasta myös, ärsyttävää kun johonkin pitäisi lähteä!

        Kiva nähä että on tullu uus kirjottaja, ite käyn joskus aina kattelemassa jos tänne olis tullu uusia tekstejä... Oon siis kirjotellu aikasemminkin tänne nimimerkillä (aina vähän muuttunu...parilla kirjaimella) ''kohta loppuun palanu'' jne


    • inhoontätä

      Joo mulla on ollu nyt vähän aikaa tällasta ihme pelkoa, esim kun oon lähössä kaupungille niin kotona ennen lähtöä kaikki on hyvin mut heti kun pääsen bussiin niin tulee hirvee paniikki että entä jos oksennan!! Ja yleensä sit alkaa nousta pala kurkkuyn ja pakko nieleskellä kokoajan. Meen istumaan silleen että on lyhyt reitti ovelle. Yleensä auttaa vähän jos alan pelata kännykäl tai puren kieltä niin kovaa et pahoinvointi unohtuu. Tää on kyllä niin inhottavaa.

    • tytt3

      Olen itse 12-vuotias pelkään sairaasti, jos oksennan koulussa, joten olen miettinyt itsemurhaa, äkkiä joku auttamaan tai voi tapahtua jotain pahaa. :(

    • pelkooksennus

      Pelkään hirveästi oksenntamista jos nään tai kuulen jonku oksentavan niin tulee hirveä paniikki koulusta oon lintsannu mut en saa enään enkä kertonut äitille syytä miksi lintsaan pidättelen aina oksennusta ja se on yhtä helvettiä auttakaa en kestä tätä paskaa

      • pelkooksennus

        Ja olen vasta 12 vuotias


    • Anonyymi

      Itsellä on hirveä oksukammo:( en pysty röyhtäistä edes kun pelkään oksennusta pelkään niin että se tulee jos on oksennus tautia liikkeellä lintsaan koulusta sanon äidille että huono olo:/// pesen käsiä kokoajan!! Jos oikeasti oksennan itken itken itteni tyhjiin äitini joutuu puristaa kädestä minua kun oksennan koska en vain yksin kertaisesti pysty siihen!!! En ikinä anna oksennuksen tulla vaan pidätän niin pitkään kuin mahdollista!! Sitten kun se tulee huudan ja itken paniikissa äidin puristamaan kädestäni!😭

    • Anonyymi

      Emetofobia on oksennuskammo. Kun paniikkikohtaus iskee ja pääsee yltymään liian pahaksi, alkaa myös yökötyttää. Muita oireita on huimaus/tunne pyörtymisestä, vatsaa vääntää.. Kamalia ovat nämä fyysiset oireet :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe