Poikani piememmän pojan ihania pieniä sormia suukottelin ja nuolinkin eli maistelin. Miniä tuli ulkoa tupakalta ja sanoa pamautti:"Älä paa vauvan sormia suuhus,kun hän saa sun bakteerit sitten suuhunsa"! Olipa tulla itku. Vasta keväällä oli oikein kehoitettu suukottelemaan vauvaa,kun edellinen lapsenlapsi oli vauvalassa.Lastenhoitaja itsekkin mummo sanoi ettei pienokaiset saa koskaan LIIKAA isovanhempien rakkautta. En tupakoi,en ota alkohoolia kuin hyvin harvoin ja suussani EI ole RIKKINÄISIÄ HAMPAITA! Omistan Fairylla pestävät tekarit. Pitänee jättää käynnit vähemmälle ettei lapsinlapsi SAASTU. Tämä vauva on sarjan 6 ja ensi kerran sain moitteen,toivottavasti viimeisen.
Mummon suussa vauvan sormet.
69
11352
Vastaukset
- Jarski
Ainakin yhden tutkimuksen mukaan lapsi saa kariesta aiheuttavat bakteerit jo aivan pienenä usein vanhemmiltaan. Saatan muistaa väärin, mutta muistaakseni ko. tutkimuksessa sanottiin, että mitä myöhemmin bakteerit suuhun tulevat sitä vähemmän ihmisellä tulee olemaan reikiä. Toki karieksen syntymiseen vaikuttavat monet muutkin asiat. Kyseisen tutkimuksen tulosten tulkinnassa viitattiin mm. siihen, että monet vanhemmat nuolaisevat lapsen tutin puhtaaksi ennen kuin antavat tutin lapselle. Noin ei missään tapauksessa pitäisi tehdä! Eli kariesta aiheuttavien bakteereiden menoa lapsen suuhun pitäisi välttää eikä sitä erityisesti pidä ehdoin tahdoin lisätä.
Eli suukottele lastenlastasi, mutta älä levitä bakteereita omasta suustasi hänen suuhunsa. Tiesitkö, että ihmisen suu on hänen likaisin paikkansa, jos likaisuutta mitataan bakteereiden määrällä?- tiesin mäkin tuon
kyllä mutta--eikös se ole tuolla pakoputken suunnalla likaisempi, tuli vaan mieleen_?
- teki mieli kommentoida asiaa
Hyvä että minijä huomautti, jollet sitä itse tajua. Vauvan sormia voi suukotella vain omat vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat, ymmärrät kai että jokaisessa taloudessa on omat bakteerinsa, ei pieni vauva kestä sellaista välttämättä. Olisit tyytyväinen että minijä ajattelee lapsen- lapsesi parasta. Se minijän tupakointi ei liity millään tavalla asiaan, lapsi on varmaan tottunut äitinsä pöpöihin. Sitä paitsi tekarit ei puhdistu fairylla, eikä sitä ole tarkoitettu kuin astioiden pesuun, osta kunnon aineet millä putsaat tekarit, niihin kyllä löytyy aineita, kun katselee kauppojen hyllyjä. Oletko sinä juuri se nirppa-nokka anoppi mistä tällä palstalla on keskusteltu. Kun kirjoitat että pitänee jättää käynnit vähemmälle. Mitä pahaa se vauva sinulle sanoi, että et halua nähdä sitä useasti, mieti sitä? Kyllä minijälläkin on joskus oikeus sanoa jotain ja varsinkin silloin kun hänen lapsensa on kyseessä. Suosittelen että sinä otat huomioon myös muita, etkä vaan itseäsi asiassa ja parhaiten tulet toimeen minijäsi kanssa kun annat hänen itse hoitaa lapsensa parhaimmallaan tavalla. Kyllä mummot ovat ihania, mutta mummojen täytyy muistaa että lapsi ei ole hänen vaan se on hänen lapsen lapsi.
- jos olis lapsi
Anoppini on just tuollainen, että tekisi noin, ja sanoisi sitten minua siksi nirppanokaksi. Hän kun ehdottomasti on aina ja kaikessa oikeassa ja sillä siisti.
Ei sellaista asiaa olekaan, etteikö hän tietäisi paremmin. Syystä että on liki puolet vanhempi minua.
Joissain tekniikka-asioissa ym myöntää - pitkin hampain kylläkin - että poikansa tietää paremmin.
Hän on sitä sorttia, että juuri ja juuri sietää minua, koska on pakko.
Ja, hän itse on suurelta osin syy, ettemme hommanneet lasta. Josta sitten kyllä syytti ja syyllisti vuosikaudet..
En olisi millään voinut tehdä sitä. Jos oltaisiin niin tehty, niin eronneet olisimme jo. Niin paljon voi ihminen toisen elämää joskus määritellä, ihan tosi. - älä viitsi
jos olis lapsi kirjoitti:
Anoppini on just tuollainen, että tekisi noin, ja sanoisi sitten minua siksi nirppanokaksi. Hän kun ehdottomasti on aina ja kaikessa oikeassa ja sillä siisti.
Ei sellaista asiaa olekaan, etteikö hän tietäisi paremmin. Syystä että on liki puolet vanhempi minua.
Joissain tekniikka-asioissa ym myöntää - pitkin hampain kylläkin - että poikansa tietää paremmin.
Hän on sitä sorttia, että juuri ja juuri sietää minua, koska on pakko.
Ja, hän itse on suurelta osin syy, ettemme hommanneet lasta. Josta sitten kyllä syytti ja syyllisti vuosikaudet..
En olisi millään voinut tehdä sitä. Jos oltaisiin niin tehty, niin eronneet olisimme jo. Niin paljon voi ihminen toisen elämää joskus määritellä, ihan tosi.En ikinä usko, että teiltä on lapsi jäänyt laittamatta anopin vuoksi.
- asian vierestä
Että, kyllä se on hammaslääkärin neuvo pestä tekarit fairylla.
- murmeli
Olen myös mummo ja minulle ei tulisi ikinä mieleeni laittaa lapsen lapsen sormia suuhuni. Turhaa sinä siitä loukkaannut, ota huomioon että minijä oli oikeassa, joskus voi olla niinkin päin.
- .......
kyllä suukottelua suositellaan vanhemmille lapsen hoidossa, mutta ei vanhempiakaan suositella levittävän omaa bakteeriaan vauvan suuhun.
- nainen
Voihan rakkautta ja välittämistä osoittaa muutenkin kun maistelemalla lapsen sormia. Syljessäsi on monia bakteereita vaikka pesisit hampaasi desinfiointiaineella. Miniällä oli oikeus suuttua moisesta. Kuka nyt haluisi pienen lapsensa sairastuvan.
- mummokkainen
Ymmärrän sinua, että et pahaa tarkoittanut!
Miniä olisi tietysti saanut nätisti selvittää, ilmeisesti hän tosiaan vain pamautti asian.
Itse olen mummeliinina käynyt eräät itkut läpi ja nykyään olen oppinut... kuin vanha kunnon koira.
Minulla on kolme lastenlasta.
Olen tullut kokemuksesta varovaiseksi ja todennut sen TOIMIVAKSI.
On parempi olla liian varovainen, tulee vähemmän jälkipuheita.
Varovaisen mummon ohjeet:
1)Otan lapsen syliini vasta luvan perästä. Siis kysyn ensin.
2)En tarjoudu mihinkään vaipan vaihtoihin tai hoitotoimiin, ellei pyydetä. En suukottele, en puhaltele. En lässytä lastenkieltä.
3)Kun ostan jotain, kysyn äidiltä, mikä olisi tarpeen. Lahjakortti on mieluisin.
4)Soitan ensin, kun menen vierailulle, kysyn sopiiko.
5)Olen miniällä todella vieraana, joskaan en odota kahvitarjoilua.
6)En muistele omia lastenkasvatustapojani, ellei kysytä. Ei muuten kysytäkään. Pidän suuni kiinni, jos tekee mieli neuvoa.
7)Nyökyttelen myöntävästi, kun minulle kerrotaan, miten lapsi kasvatetaan ja hoidetaan.
8) En kommentoi lapsen painoa tai pituutta.
9) Jos vanhemmat kieltävät lapselta jotakin, olen itse hiljaa.
10) En muistele, mitä tapoja omilla lapsillani oli. Miniä voi tulkita ne väärin.
11) Pidän mielessäni koko ajan, että minulla ei ole osaa eikä arpaa poikieni lapsiin.
12) Pysyttelen siinä osassa, jonka lapsen vanhemmat minulle antavat, miellytti se minua tai ei.
13) En tarjoudu hoitajaksi, ellei kysytä.
14) En pyydä lasta yökylään, ellei tarjota.
15) En tyrkytä villaneuleita, sukkia tms. ellei ole erikseen pyydetty neulomaan.
Mummous on enemmän luopumista kuin mitään muuta nykypäivänä. Sukulaisuus ei merkitse tämän ajan ihmisille paljoakaan.
Se pitää hyväksyä tosiasiana, vaikka yksinäisyys kirvelisi.
Se klassinen sanonta: hanki oma elämä - voi ollakin hyvä neuvo. Meillä vanhenevilla anopeilla on paljon muutakin kivaa elämästä otettavana kuin kuvitella olevamme korvaamattomia mummoudessamme.
Kannattaa lähteä katselemaan! Näillä eväillä kummasti pärjää miniöiden kanssa.
Lohduttautua voi sillä, että miniäkin joutuu eräänä päivänä tälle luopumiskurssille! :)- ja minun anoppini
voisi kanssa ottaa opikseen, vaikka sitten sen itkun kautta. Ikävä kyllä minun on aivan pakko kommentoida osaa säännöistäsi:
1)Otan lapsen syliini vasta luvan perästä. Siis kysyn ensin. ---> IHAN TOTTA. Mikään ei ole kamalampaa kuin että anoppi juoksee jo ovelta ja repii lapseni sylistäni, kerran jopa rinnoiltani! Otatteko te muiltakin ihmisiltä varoittamatta heidän lapsensa NAPS NAPS syliinne??? niinkö teille on tehty? kannattaa muistaa, että te saatatte olla tulleet ensimmäistä kertaa isoäideiksi, mutta tasan tarkkaan herkempää on ihmisellä, joka on tullut ensimmäistä kertaa äidiksi???
2)En tarjoudu mihinkään vaipan vaihtoihin tai hoitotoimiin, ellei pyydetä. En suukottele, en puhaltele. En lässytä lastenkieltä. --> NO KYLLÄ PUHALLELLA SAA JA LÄSSYTTÄÄ mutta siinäkin jokin raja. Äidistä (miniästä) tuskin on kauhean kiva kuunnella seuraavaa, mitä esim. minä olen kuunnellut: "Voi että mummun kulta, olet mummun ikioma ja voi sitä riemunpäivää kun voit tulla tänne ilman äitiäsi, mummu antaa sinulle pullosta kaupan maitoa, rakas, äitiä ei täällä meillä tarvita koska mummu riittää sinulle". Olisipa joku joskus sanonut samat sanat anopille, ehkä tietäisi, miltä tuntuu...
3)Kun ostan jotain, kysyn äidiltä, mikä olisi tarpeen. Lahjakortti on mieluisin. --> TÄMÄKIN TOTTA. Minun anoppini ostelee ensinnäkin joka viikko leluja lapsille, jotka me haluaisimme kasvattaa ei-materialistisiksi. Lisäksi hän ostelee esim. talvipukuja, joiden koosta tai sopivuudesta ei kysy mitään (esim. vuoden vanhalle kaksiosaisen housupuvun talveksi??? Siis laitanko konttaavan lapsen lumiloskaan housuilla, housujen kauluksesta menee kaikki sisälle jne.?) Sitten selän takana puhuu, miten koppava miniä on, kun ei pidä lapsella hänen ostamiaan vaatteita. Huoh.
4)Soitan ensin, kun menen vierailulle, kysyn sopiiko ja 5)Olen miniällä todella vieraana, joskaan en odota kahvitarjoilua. --> MEILLÄ SAA VARMASTI kahvit, jos anoppi vaivautuisi tulemaan. Mutta hän on käynyt meillä kuuden vuoden aikana kahdesti ja siitä huolimatta, että on hyväkuntoinen alle 60-vuotias kotirouva, odottaa, että me rahtaamme joka viikko lapset ja tavarat hänen luokseen.
6)En muistele omia lastenkasvatustapojani, ellei kysytä. Ei muuten kysytäkään. Pidän suuni kiinni, jos tekee mieli neuvoa. --> NEUVOAKIN SAA välillä, mutta ei pidä olettaa, että aina tehdään kuten neuvo kuului.
7)Nyökyttelen myöntävästi, kun minulle kerrotaan, miten lapsi kasvatetaan ja hoidetaan. --> TOTTA, KOSKA LAPSENLASTASI kasvattavat ja hoitavat hänen vanhempansa, et sinä.
9) Jos vanhemmat kieltävät lapselta jotakin, olen itse hiljaa. --> TOTTA TOTISESTI OLET HILJAA. KATSO EDELLINEN KOHTA!
11) Pidän mielessäni koko ajan, että minulla ei ole osaa eikä arpaa poikieni lapsiin. --> NO VOI ITKU ETTÄ SE MARTTYYRI SIELTÄ LOPULTAKIN PÄÄSI esille, vaikka ensin kuvittelin sinun tosiaan antavan fiksuja neuvoja.
12) Pysyttelen siinä osassa, jonka lapsen vanhemmat minulle antavat, miellytti se minua tai ei. --> KATSO TAAS EDELLISET KOHDAT.
Mummous on enemmän luopumista kuin mitään muuta nykypäivänä. VOI KUMMA ETTÄ SITÄ ON MUMMOJA, JOILLA MENEE TOSI HYVIN. VOISIKO OLLA, ETTÄ NE MUMMOT OVAT OMA-ALOITTEISESTI NUO EDELLISET OMAT NEUVOSI SISÄISTÄNEET vai miksi kaikki mummot eivät ole marttyyrimummoja, joilta on viety lapsenlapset?
Lohduttautua voi sillä, että miniäkin joutuu eräänä päivänä tälle luopumiskurssille! KATSO EDELLINEN KOHTA. Jotkut oppivat kokemuksistaan, toiset eivät. Pahoitteluni, jos tekstini tuntuu raa'alta. - morsian.
Pitääkö joissain miniä-anoppi suhteissa olla noin tiukat säännöt?? Toki anopin tulee pysyä aisoissa, mutta kommentoinpa oman mielipiteeni omasta elämästäni esittämiisi asioihin, vaikkei vielä lapsia olekaan mutta nämä pätee sitten kun tulee;
1) Lapsen saa ottaa syliin ilman luvan kysymistä
2) Saa tarjoutua hoitotoimenpiteisiin ja suukotella ja kohtuudella leperrelläkin.
3) Lahjakortitkin ihan kivoja, mutta olisi tylsää aina saada vain niitä, mukavaa on myös saada yllätyksiä, jotain mitä anoppi on ajatellut että voisimme tykätä. Arvostan lahjassa ajatusta
4) Soittaminen on ihan hyvä juttu, jos on vaikka imurointi päivä rästissä tai jotain muuta sillä hetkellä - se perinteinen; sängyssä ja ovikello soi
5) Anoppi on enemmän kuin vieras (riippunee ihmisillä kuinka läheisiä ollaan) Meillä anoppi usein siivoaa jne. En siitä loukkaannu, sillä tiedän että meillä on siistiä - hän siivoilee vain kun kaipaa tekemistä - jos on useamman yön kylässä ja olemme päivän sitten töissä ja kotiin tultuamme vaikkapa keittiön kaapistot on pyyhitty - en todellakaan loukkaanu, kutsun hänet vain useammin :D
6) Saa muistella kunhan ei ala asioita tuputtaa; jos anoppi pohtii jotain kasvatusasiaa, lauseen muotoilu on hyvä esim. näin "oletko ajatellut että.. mitenkäs tämä asia teillä" Eli kysymys miten homma menee, eikä "tämä kyllä olisi paljon parempi tehdä näin, tämä pitäisi tehdä näin"
7) Sama kommentti kuin edellisessä kohdassa
8) Saa kommentoida, lauseitten sävy tärkeä
9) Oikein sikäli, että jos vaikka karkit kielletään, en kokisi sopivana, että anoppi antaisi niitä silti lapsille. Ja jos joku asia ihmetyttäisi, katso kohta 6 :)
10) Tulkita voi vaikka kuinka mutta jos taas sillä oikealla sävyllä asiasta puhuu.. ja olen minä ainakin kuullut juttuja mieheni ja hänen veljensä lapsuudesta
11) Tietyllä tavalla ei, mutta anoppi on kuitenkin mummo
12) Niinhän se melkein pakko on ottaa se osa minkä saa, mutta itse arvostan paljon mummoa, itselleni hän on ollut lapsuudessa tärkeä ja tänäkin päivänä
13) Kyllä saa hoitajaksi tarjoutua!
14) Tottakai saa pyytää yökylään! Jos anoppi ei ikinä pyytäisi, minulle tulisi kuva, ettei hän halua
15) Kaikki mitä tarjotaan kelpaa, kunhan osaa ottaa vastaan mahdollisen kieltäytymisenkin joskus
Kuten totesinkin, oma mummoni on ollut minulle tärkeä, eikä tulevilla lapsillamme ole mummoa ja ukkia kuin mieheni puolelta. Sitä suuremmalla syyllä he ovat tärkeitä. Kyllä anoppeja/appeja arvostavia ihmisiä vielä on. - _____-__
ja minun anoppini kirjoitti:
voisi kanssa ottaa opikseen, vaikka sitten sen itkun kautta. Ikävä kyllä minun on aivan pakko kommentoida osaa säännöistäsi:
1)Otan lapsen syliini vasta luvan perästä. Siis kysyn ensin. ---> IHAN TOTTA. Mikään ei ole kamalampaa kuin että anoppi juoksee jo ovelta ja repii lapseni sylistäni, kerran jopa rinnoiltani! Otatteko te muiltakin ihmisiltä varoittamatta heidän lapsensa NAPS NAPS syliinne??? niinkö teille on tehty? kannattaa muistaa, että te saatatte olla tulleet ensimmäistä kertaa isoäideiksi, mutta tasan tarkkaan herkempää on ihmisellä, joka on tullut ensimmäistä kertaa äidiksi???
2)En tarjoudu mihinkään vaipan vaihtoihin tai hoitotoimiin, ellei pyydetä. En suukottele, en puhaltele. En lässytä lastenkieltä. --> NO KYLLÄ PUHALLELLA SAA JA LÄSSYTTÄÄ mutta siinäkin jokin raja. Äidistä (miniästä) tuskin on kauhean kiva kuunnella seuraavaa, mitä esim. minä olen kuunnellut: "Voi että mummun kulta, olet mummun ikioma ja voi sitä riemunpäivää kun voit tulla tänne ilman äitiäsi, mummu antaa sinulle pullosta kaupan maitoa, rakas, äitiä ei täällä meillä tarvita koska mummu riittää sinulle". Olisipa joku joskus sanonut samat sanat anopille, ehkä tietäisi, miltä tuntuu...
3)Kun ostan jotain, kysyn äidiltä, mikä olisi tarpeen. Lahjakortti on mieluisin. --> TÄMÄKIN TOTTA. Minun anoppini ostelee ensinnäkin joka viikko leluja lapsille, jotka me haluaisimme kasvattaa ei-materialistisiksi. Lisäksi hän ostelee esim. talvipukuja, joiden koosta tai sopivuudesta ei kysy mitään (esim. vuoden vanhalle kaksiosaisen housupuvun talveksi??? Siis laitanko konttaavan lapsen lumiloskaan housuilla, housujen kauluksesta menee kaikki sisälle jne.?) Sitten selän takana puhuu, miten koppava miniä on, kun ei pidä lapsella hänen ostamiaan vaatteita. Huoh.
4)Soitan ensin, kun menen vierailulle, kysyn sopiiko ja 5)Olen miniällä todella vieraana, joskaan en odota kahvitarjoilua. --> MEILLÄ SAA VARMASTI kahvit, jos anoppi vaivautuisi tulemaan. Mutta hän on käynyt meillä kuuden vuoden aikana kahdesti ja siitä huolimatta, että on hyväkuntoinen alle 60-vuotias kotirouva, odottaa, että me rahtaamme joka viikko lapset ja tavarat hänen luokseen.
6)En muistele omia lastenkasvatustapojani, ellei kysytä. Ei muuten kysytäkään. Pidän suuni kiinni, jos tekee mieli neuvoa. --> NEUVOAKIN SAA välillä, mutta ei pidä olettaa, että aina tehdään kuten neuvo kuului.
7)Nyökyttelen myöntävästi, kun minulle kerrotaan, miten lapsi kasvatetaan ja hoidetaan. --> TOTTA, KOSKA LAPSENLASTASI kasvattavat ja hoitavat hänen vanhempansa, et sinä.
9) Jos vanhemmat kieltävät lapselta jotakin, olen itse hiljaa. --> TOTTA TOTISESTI OLET HILJAA. KATSO EDELLINEN KOHTA!
11) Pidän mielessäni koko ajan, että minulla ei ole osaa eikä arpaa poikieni lapsiin. --> NO VOI ITKU ETTÄ SE MARTTYYRI SIELTÄ LOPULTAKIN PÄÄSI esille, vaikka ensin kuvittelin sinun tosiaan antavan fiksuja neuvoja.
12) Pysyttelen siinä osassa, jonka lapsen vanhemmat minulle antavat, miellytti se minua tai ei. --> KATSO TAAS EDELLISET KOHDAT.
Mummous on enemmän luopumista kuin mitään muuta nykypäivänä. VOI KUMMA ETTÄ SITÄ ON MUMMOJA, JOILLA MENEE TOSI HYVIN. VOISIKO OLLA, ETTÄ NE MUMMOT OVAT OMA-ALOITTEISESTI NUO EDELLISET OMAT NEUVOSI SISÄISTÄNEET vai miksi kaikki mummot eivät ole marttyyrimummoja, joilta on viety lapsenlapset?
Lohduttautua voi sillä, että miniäkin joutuu eräänä päivänä tälle luopumiskurssille! KATSO EDELLINEN KOHTA. Jotkut oppivat kokemuksistaan, toiset eivät. Pahoitteluni, jos tekstini tuntuu raa'alta.Olen ihan samaa mieltä. Hyvin perustelit ja kommentoit. Mummollakin oli hyviä neuvoja, minun mielestäni osa jopa ihan itsestäänselvyyksiä. Mutta se marttyyri, marttyyri-asenne vähän houkutti mummoa kuitenkin...
- mummokkainen
_____-__ kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä. Hyvin perustelit ja kommentoit. Mummollakin oli hyviä neuvoja, minun mielestäni osa jopa ihan itsestäänselvyyksiä. Mutta se marttyyri, marttyyri-asenne vähän houkutti mummoa kuitenkin...
Heippa te molemmat!
EN todellakaan, en todellakaan tarkoittanut olla marttyyri. Noudatan näitä sääntöjä ja sen jälkeen on mennyt upeasti puolin ja toisin.
APUA!
Siis omat varovaisuussääntöni menivät hups! päin prinkkalaa tässä keskustelussa.
HUOMIO!
Olen toki ollut ITSEKIN miniänä, siitä kokemusta. Muistissa on, kuinka oma anoppini sieppasi lapsen syliinsä. Joka vauva tietysti parkui.
MUTTA!
Kun ollaan tässä mummoudessa aika raadollisia sinä hetkenä kun se lapsenlapsonen syntyy tähän maailmaan, ja innostutaan ja unohdetaan, että se lapsi ei syntynyt mummoa varten.
ANTAKAA ANTEEKSI...
jos vaikutin marttyyrilta. Se on kuitenkin ja joka tapauksessa totta, että miniä joutuu luopumiskurssille ja se EI helppo.
Me kääkät olemme sellainen terapeuteilta ja perheneuvojilta unohdettu ihmisryhmä, joka todella tarvitsisi opastusta ja tukea tässä mummousprosesissa.
Kestäkää hyvät miniät meitä, ja jos mummukka on kehityskelpoinen tapaus, niin ohjatkaa ja neuvokaa. Marttyyrius on minustakin kauhein ominaisuus naisessa. (ja mummuhan on myös nainen) pst!... vaikka ei uskoisikaan. :) - jenni
mummokkainen kirjoitti:
Heippa te molemmat!
EN todellakaan, en todellakaan tarkoittanut olla marttyyri. Noudatan näitä sääntöjä ja sen jälkeen on mennyt upeasti puolin ja toisin.
APUA!
Siis omat varovaisuussääntöni menivät hups! päin prinkkalaa tässä keskustelussa.
HUOMIO!
Olen toki ollut ITSEKIN miniänä, siitä kokemusta. Muistissa on, kuinka oma anoppini sieppasi lapsen syliinsä. Joka vauva tietysti parkui.
MUTTA!
Kun ollaan tässä mummoudessa aika raadollisia sinä hetkenä kun se lapsenlapsonen syntyy tähän maailmaan, ja innostutaan ja unohdetaan, että se lapsi ei syntynyt mummoa varten.
ANTAKAA ANTEEKSI...
jos vaikutin marttyyrilta. Se on kuitenkin ja joka tapauksessa totta, että miniä joutuu luopumiskurssille ja se EI helppo.
Me kääkät olemme sellainen terapeuteilta ja perheneuvojilta unohdettu ihmisryhmä, joka todella tarvitsisi opastusta ja tukea tässä mummousprosesissa.
Kestäkää hyvät miniät meitä, ja jos mummukka on kehityskelpoinen tapaus, niin ohjatkaa ja neuvokaa. Marttyyrius on minustakin kauhein ominaisuus naisessa. (ja mummuhan on myös nainen) pst!... vaikka ei uskoisikaan. :)Minun anoppi ja appiukko ovat vieraantuneet meistä kokonaan. Pian tulee 8kk siitä kun appi on viimeksi edes puhunut poikansa kanssa, anoppi taisi soittaa miehelleni joskus kolme kk sitten. Kyseessä oli se kun olisimme tarvinneet apua tulipalon jälkeen ja he eivät sitä antaneet MILLÄÄN lailla. Mieheni siitä tottakai suuttui ja nyt on appivanhemmat pitäneet mykkäkoulua. Lapsia on luvattu ottaa hoitoon jo toissavuoden vapusta saakka ja lupailtu myös tulla lapsia katsomaan mutta ei vaan näy eikä kuulu. Joskus soittavat pikapuhelun (noin minuutti) jollekkin lapsistamme jos on juhlapäivä. Lahjaa luvataan lähettää mutta mitään ei tullut. Aina meidän lapsemme ovat olleet ne jotka ovat joutuneet perumaan mummolankäyntinsä, koska mieheni veljen lapset ovat menossa hoitoon mummolle. Serkut menevät meidän naperoiden ohi miten vain milloin vain.
Onneksi lapsilla on toinen mummola, siis minun vanhempani. Muuten lasten sydän särkyisi kun he luulevat ettei mummo välitä enää heistä. Mummo aina sanoo "katsotaan sitten ensi kuussa kun mummolla ei ole niin kiireitä". Tuntuu NIIN pahalta että tekisi mieleni sanoa, ettei soita enää ollenkaan ja lupaile jos ei kerran kelpaa. Olisi edes se anoppi jota ojentaa joskus, anoppini kyllä sen kestäisi!
Tämä nyt ei ihan liity kyllä avaustekstiin mutta mummoihin kuitenkin ;) - Säde
mikä mummoudessa on "luopumista"?? Mä koen niin, että ennen mun perheeseen kuului kaksi lasta ja nyt heidän lisäkseen miniä ja vävy sekä kaksi lapsenlasta. Siis olen SAANUT lisää perheenjäseniä.
He ovat halunneet alusta asti mun osallistuvan niin vaipanvaihtoon kuin syöttämiseen ja nukuttamiseen sun muuhun. Ei siksi, että olisin tyrkyllä tai eivät itse viitsisi vaan, että saisin heti läheiset välit lapsiinsa ja lapset (2-v ja 8-kk) muhun. Täysin luontevaa kanssakäyminen onkin pikkuisten kanssa, en todellakaan tarvitse mitään 15-kohdan sääntökirjaa.
En ole joutunut luopumaan mistään vaan saanut lisää rakastettavia.
Eikä ole ollut koskaan mitään riitaa vävyn tai miniän kanssa, eikä kenenkään tarvitse kuitenkaan varpaillaan olla. Ihan omia itsejämme ollaan vaan kaikki.
Ehkä asennekysymys, en tiedä.
Aloittajalle sanoisin, että lasta voi pusutella muuallekin kun suulle tai sormiin, meidän pikkuisia pusutellaan vähän väliä, kaksivuotias jo tulee itse pusuja antamaan ja pyytämäänkin.
Mummina on ihana olla. - Hellyyttä kaikille
mummokkainen kirjoitti:
Heippa te molemmat!
APUA!
HUOMIO!
MUTTA!
ANTAKAA ANTEEKSI...
Kestäkää hyvät miniät meitä, ja jos mummukka on kehityskelpoinen tapaus, niin ohjatkaa ja neuvokaa. Marttyyrius on minustakin kauhein ominaisuus naisessa. (ja mummuhan on myös nainen) pst!... vaikka ei uskoisikaan. :)Kuules mummi, pusaa, nuole, maistele yllin kyllin. Kukaan lapsi ei voi saada liikaa hellydenosoituksia ja niihin ei lapsi kyllä kuole. Ja jos vaarallista olisiskin, niin ennemin otan sellaisen elämän missa edes mummi (jos äiti on noin kauhee hygieenikko) edes mua pussaisi kuin että eläisin desifinoituna ilma hellyyttä. Nykyajan äidit ovat ihan pipejä päästään ton bakteerikammonsa kanssa. Lapsi tarvii nimenomaan haleja, lämpöä, pusuja, rakautta, hyväksymistä...
- Hunajameloni74
Tuletko mulle anopiksi?
:-) - Mummukkainen
Säde kirjoitti:
mikä mummoudessa on "luopumista"?? Mä koen niin, että ennen mun perheeseen kuului kaksi lasta ja nyt heidän lisäkseen miniä ja vävy sekä kaksi lapsenlasta. Siis olen SAANUT lisää perheenjäseniä.
He ovat halunneet alusta asti mun osallistuvan niin vaipanvaihtoon kuin syöttämiseen ja nukuttamiseen sun muuhun. Ei siksi, että olisin tyrkyllä tai eivät itse viitsisi vaan, että saisin heti läheiset välit lapsiinsa ja lapset (2-v ja 8-kk) muhun. Täysin luontevaa kanssakäyminen onkin pikkuisten kanssa, en todellakaan tarvitse mitään 15-kohdan sääntökirjaa.
En ole joutunut luopumaan mistään vaan saanut lisää rakastettavia.
Eikä ole ollut koskaan mitään riitaa vävyn tai miniän kanssa, eikä kenenkään tarvitse kuitenkaan varpaillaan olla. Ihan omia itsejämme ollaan vaan kaikki.
Ehkä asennekysymys, en tiedä.
Aloittajalle sanoisin, että lasta voi pusutella muuallekin kun suulle tai sormiin, meidän pikkuisia pusutellaan vähän väliä, kaksivuotias jo tulee itse pusuja antamaan ja pyytämäänkin.
Mummina on ihana olla.Ehkä et ymmärrä, tilanteesi on toinen.
Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
Eivät miniätkään.
Sinun miniäsi ehdot ovat sellaiset, että olet saanut osallistua ja hoitaa.
Älä tuomitse niitä, jotka ovat turvautuneet 15-kohdan sääntökohtaan?
Mummot, jotka noudatamme noita sääntöjä, emme ole sinua huonompia, riitelijöitä tai tyrkyttäjiä.
On hyväksyttävä elämän kirjo.
Jotkut nuoret äidit ovat tarkkoja reviiristään. Säännöt turvaavat, että riidat, katkeruudet ja ilkeät puheet jäävät sanomatta puolin sekä toisin.
Mummon on viisaampi luovuttaa, kuin alkaa taistella mummoilun oikeuksista lapsiperheessä. Eivät kaikki tunne tarpeelliseksi "pestata" mummoa kuvioihinsa.
Mummo voi opetella noilla säännöillä hyväksymään sen ilman katkeruutta.
Jos yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu. Mummo voi etsiä muita intohimon kohteita.
On hirvittävä tilanne, jos vanha ihminen jää roikkumaan väkisin miniän kintereille. Sellaista riesaa ei kukaan ihminen kestä!
Ja noilla säännöillä voi ylläpitää jonkimoiset suhteet, joissa jokainen kaikkein vähiten vahingoittuu. Parempi laiha keitto sovussa kuin iso riita lihapadan äärellä.
Sääntömummit ymmärtävät mummouden ihanuuden! Siitä ei olekaan kyse.
Eikä tuon kaltaisia sääntöjä ole tarkoitettu kaikkiin miniä/anoppi-suhteisiin.
Jonkinlaiset säännöt jokaisessa ihmissuhteessa kuitenkin pelaavat. Eikö? - ..........
Hellyyttä kaikille kirjoitti:
Kuules mummi, pusaa, nuole, maistele yllin kyllin. Kukaan lapsi ei voi saada liikaa hellydenosoituksia ja niihin ei lapsi kyllä kuole. Ja jos vaarallista olisiskin, niin ennemin otan sellaisen elämän missa edes mummi (jos äiti on noin kauhee hygieenikko) edes mua pussaisi kuin että eläisin desifinoituna ilma hellyyttä. Nykyajan äidit ovat ihan pipejä päästään ton bakteerikammonsa kanssa. Lapsi tarvii nimenomaan haleja, lämpöä, pusuja, rakautta, hyväksymistä...
Vai tuollaisia äitejä, jotka eivät ajattele lapsensa parasta. Tiedätkö mitä muhii tekarien alla, vaikka kuinka fairyllä pesisi. Kysy hammaslääkäriltä jos olet noin pöljä. Rakkautta voi antaa monella tavalla.
- Säde
Mummukkainen kirjoitti:
Ehkä et ymmärrä, tilanteesi on toinen.
Kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia.
Eivät miniätkään.
Sinun miniäsi ehdot ovat sellaiset, että olet saanut osallistua ja hoitaa.
Älä tuomitse niitä, jotka ovat turvautuneet 15-kohdan sääntökohtaan?
Mummot, jotka noudatamme noita sääntöjä, emme ole sinua huonompia, riitelijöitä tai tyrkyttäjiä.
On hyväksyttävä elämän kirjo.
Jotkut nuoret äidit ovat tarkkoja reviiristään. Säännöt turvaavat, että riidat, katkeruudet ja ilkeät puheet jäävät sanomatta puolin sekä toisin.
Mummon on viisaampi luovuttaa, kuin alkaa taistella mummoilun oikeuksista lapsiperheessä. Eivät kaikki tunne tarpeelliseksi "pestata" mummoa kuvioihinsa.
Mummo voi opetella noilla säännöillä hyväksymään sen ilman katkeruutta.
Jos yksi ovi sulkeutuu, niin toinen avautuu. Mummo voi etsiä muita intohimon kohteita.
On hirvittävä tilanne, jos vanha ihminen jää roikkumaan väkisin miniän kintereille. Sellaista riesaa ei kukaan ihminen kestä!
Ja noilla säännöillä voi ylläpitää jonkimoiset suhteet, joissa jokainen kaikkein vähiten vahingoittuu. Parempi laiha keitto sovussa kuin iso riita lihapadan äärellä.
Sääntömummit ymmärtävät mummouden ihanuuden! Siitä ei olekaan kyse.
Eikä tuon kaltaisia sääntöjä ole tarkoitettu kaikkiin miniä/anoppi-suhteisiin.
Jonkinlaiset säännöt jokaisessa ihmissuhteessa kuitenkin pelaavat. Eikö?Kerroin vaan omasta kokemuksestani, keneltä se on pois jos meillä asiat on hyvin ja homma toimii?
Minä jos kuka tiedän, etteivät kaikki ihmiset ole samanlaisia, jouduin aikoinani tappelemaan sekä oman äitini että anoppini kanssa reviireistäni.
Juuri siksi tiedän miten toimia OMIEN lasteni kanssa.
Jokaisen kokemukset ja ihmissuhteet ovat erilaisia, ei siitä tarvitse hermojaan menettää.
Minä nyt vaan tunnen saaneeni enemmän kun menettäneeni.
Terveyteni olen menettänyt, mutta en onneksi perhettäni.
Ps. en ole vanha, 49-v ja mulla on kyllä todellakin omakin elämä. - mummokkainen
Säde kirjoitti:
Kerroin vaan omasta kokemuksestani, keneltä se on pois jos meillä asiat on hyvin ja homma toimii?
Minä jos kuka tiedän, etteivät kaikki ihmiset ole samanlaisia, jouduin aikoinani tappelemaan sekä oman äitini että anoppini kanssa reviireistäni.
Juuri siksi tiedän miten toimia OMIEN lasteni kanssa.
Jokaisen kokemukset ja ihmissuhteet ovat erilaisia, ei siitä tarvitse hermojaan menettää.
Minä nyt vaan tunnen saaneeni enemmän kun menettäneeni.
Terveyteni olen menettänyt, mutta en onneksi perhettäni.
Ps. en ole vanha, 49-v ja mulla on kyllä todellakin omakin elämä.Voi, kuule en hermostunut tuosta.
Luulin ensin, että protestoit noita sääntöjä.
Ja toki niitä saa arvostella.
Perustelin, selvensin mielipidettäni, missään nimessä ei ole aggressioita/hermostumista sinua kohtaan.
Kaikkea hyvää mummoiluun! - nauratti melkein
Ompa onni että et ole minun lasteni mummo.
Tuskastuttaisi moinen teennäisyys.
- morsian.
Suukot vielä menee mutta sormien nuoleminen??
- Lea
jos ei lasta saa suukotella! Minun äitini on hellinyt ja suukotellut kaikkia yli kahtakymmentä lastenlastaan, eikä siitä ole yksikään lapsosista saanut kariesta, turhaumia eikä ruttoa.
Kun ne mukulat ryömivät lattialla ja tunkevat ne pienet, vikkelät sormensa milloin mihinkin koloon, sieltä kertyy monin verroin enemmän pöpöjä kuin mummin suusta. Silkka säädyllisyys estää minua kommentoimasta, mitä kaikkea lapset voivat suuhunsa tunkea, kun silmä välttää "älä sule, äiti, läkä on helkullista"-periaatteella.
Joskus tuntuu siltä, että lasten allergiat yms. lisääntyvät osin siksi, että meillä on aivan hysteerinen pöpökammo. Jo Kari Suomalainen kakarakirjassaan totesi, että terve vauva syö päivässä puolikkaan sanomalehteä, palan kumipalloa jne ;)
Älä nyt jätä lasta tapaamatta, jos miniä on ylivarovainen. Huolehtiva mummi on meille ainakin ollut kullan arvoinen, sekä anoppi että oma äiti.- hampuli
Näin todella on. Monien ihmisten suussa on bakteeri joka aiheuttaa reikiintymistä. Sitä bakteeria tulisi KAIKIN tavoin välttää lapsen kolmanteen ikävuoteen asti ja senkin jälkeen mieluusti vältetään tartuntamahdollisuutta. Jos lapsen suu on tästä bakteerista vapaa vielä kolmivuotiaana, on todellakin tiedossa terveempi hammaskalusto. Tämä bakteeri ollaan jo todettu niin haitalliseksi, että lapset testataan neuvolassa tämän bakteerin varalta.
Minäkin vanhempana ymmärrän aloittajan minää. Olen suojellut lapsiani tartunnalta, suukkoja säästämättä, ja ottaisi pahasti hermoihin jos joku tekisi tuon suojelemisen turhaksi ja todella tartuttaisi tahattomasti lapsen. Olen tehnyt appinahemmille ja omille vanhemmille selväksi että omaa lusikkaa EI laiteta missään vaiheessa lapsen suuhun, eikä sormia imetä koska lapsi laittaa sormet sen jälkeen omaan suuhunsa. Pusuttelua ja halimista voi antaa niin monilla tavoin, joten suojellaan jatkossakin lapsia reikiintymiseltä. - pussatkaa vaikka
hampuli kirjoitti:
Näin todella on. Monien ihmisten suussa on bakteeri joka aiheuttaa reikiintymistä. Sitä bakteeria tulisi KAIKIN tavoin välttää lapsen kolmanteen ikävuoteen asti ja senkin jälkeen mieluusti vältetään tartuntamahdollisuutta. Jos lapsen suu on tästä bakteerista vapaa vielä kolmivuotiaana, on todellakin tiedossa terveempi hammaskalusto. Tämä bakteeri ollaan jo todettu niin haitalliseksi, että lapset testataan neuvolassa tämän bakteerin varalta.
Minäkin vanhempana ymmärrän aloittajan minää. Olen suojellut lapsiani tartunnalta, suukkoja säästämättä, ja ottaisi pahasti hermoihin jos joku tekisi tuon suojelemisen turhaksi ja todella tartuttaisi tahattomasti lapsen. Olen tehnyt appinahemmille ja omille vanhemmille selväksi että omaa lusikkaa EI laiteta missään vaiheessa lapsen suuhun, eikä sormia imetä koska lapsi laittaa sormet sen jälkeen omaan suuhunsa. Pusuttelua ja halimista voi antaa niin monilla tavoin, joten suojellaan jatkossakin lapsia reikiintymiseltä.tukkaan jne. Pakkoko sormia on pussata ja IMEÄ? Alkuperäinen voi vapaasti vähentää käyntejään lapsenlapsensa luona, jos miniän paikallaan ollut kommentti tosiaan on sellaisen arvoinen.
- tiukkapipoiset miniät yäks
pussatkaa vaikka kirjoitti:
tukkaan jne. Pakkoko sormia on pussata ja IMEÄ? Alkuperäinen voi vapaasti vähentää käyntejään lapsenlapsensa luona, jos miniän paikallaan ollut kommentti tosiaan on sellaisen arvoinen.
ja ohjetta tulee olan takaa
- hammashoitaja
Ulkona olevat bakteerit ovat ihan eri asia kuin suussa elävät bakteerit.
Kares tarttuu pieneen. Sitä ei ole syytä ehdoin tahdoin toisen ihmisen lapseen tartuttaa, kun sen helposti voi välttääkkin. Se mitä lapset suuhunsa laittavat lattioilta ja ulkoa, on sitten ihan asia erikseen. - anopin kurkussa
hammashoitaja kirjoitti:
Ulkona olevat bakteerit ovat ihan eri asia kuin suussa elävät bakteerit.
Kares tarttuu pieneen. Sitä ei ole syytä ehdoin tahdoin toisen ihmisen lapseen tartuttaa, kun sen helposti voi välttääkkin. Se mitä lapset suuhunsa laittavat lattioilta ja ulkoa, on sitten ihan asia erikseen.äkäsen miniän opetukset, ottakaa opiksenne!
- prinsessasyndrooma
vihdoinkin täysipäisen ihmisen tekstiä. Täällä saa lukea ihan uskomattomia juttuja. Pakko todeta, että miniät ovat vaatimassa vaikka mitä anopeiltaan. Jos anoppi tulee kylään on se tunkemista reviirille. Jos ei sitten käykään tarpeeksi usein on se välipitämättömyyttä ja itsekkyyttä. Anopin oletetaan aina olevan se lahjoja antava puoli (minkähän helvetin takia?), mutta hänen lahjansa ovat aina vääriä / rumia / loukkaavia. Anopin pitäisi olla kiinnostunut ja rakastaa lastenlastaan, mutta vain kunkin miniän oikeaksi katsomalla tavalla. Anoppi saa näkyä vain, jos häntä tarvitaan. Hän ei voi suutaan avata, ettei siitä loukkaannuta. Hän on kasvattanut poikansa aivan päin seiniä, vaikka onhan tämä poju miniälle kelvannut, kai sitten paremman puutteessa. Jos anoppi on vanhanaikainen, niin hän on ikävystyttävä huuhkaja, jos moderni, niin itsekäs ja muita huomioimaton jne.
OIKEASTI, onko kellään täällä hyvää anoppia tai lapsilla ihanaa isoäitiä? - prinsessa...
prinsessasyndrooma kirjoitti:
vihdoinkin täysipäisen ihmisen tekstiä. Täällä saa lukea ihan uskomattomia juttuja. Pakko todeta, että miniät ovat vaatimassa vaikka mitä anopeiltaan. Jos anoppi tulee kylään on se tunkemista reviirille. Jos ei sitten käykään tarpeeksi usein on se välipitämättömyyttä ja itsekkyyttä. Anopin oletetaan aina olevan se lahjoja antava puoli (minkähän helvetin takia?), mutta hänen lahjansa ovat aina vääriä / rumia / loukkaavia. Anopin pitäisi olla kiinnostunut ja rakastaa lastenlastaan, mutta vain kunkin miniän oikeaksi katsomalla tavalla. Anoppi saa näkyä vain, jos häntä tarvitaan. Hän ei voi suutaan avata, ettei siitä loukkaannuta. Hän on kasvattanut poikansa aivan päin seiniä, vaikka onhan tämä poju miniälle kelvannut, kai sitten paremman puutteessa. Jos anoppi on vanhanaikainen, niin hän on ikävystyttävä huuhkaja, jos moderni, niin itsekäs ja muita huomioimaton jne.
OIKEASTI, onko kellään täällä hyvää anoppia tai lapsilla ihanaa isoäitiä?Leaa, tietysti
- Vain halaamisen salliva
pussatkaa vaikka kirjoitti:
tukkaan jne. Pakkoko sormia on pussata ja IMEÄ? Alkuperäinen voi vapaasti vähentää käyntejään lapsenlapsensa luona, jos miniän paikallaan ollut kommentti tosiaan on sellaisen arvoinen.
Kenellä nyt edes tulee mieleenkään mennä imeskeleen tai suullaan kosketteleen toisten lapsia? Suosittelisin pussailu intoisille jotain lemmikkiä siihen tarkoitukseen. Kukaan tuskin pahastuu...
- huomattavasti
vastenmilelisempää on tuo tupakoiva miniä, hyi helvetti, en antaisi omaa lastani (jota minulla tosin ei ole) kenellekkään hoidettavakse, joka polttaa ja haisee tupakalle.
- pussata?
Pääasia ettei sentäs viinalle haise!
- lollipop
Miksi tosiaan niitä sormia pitäisi nuolla ja imeä?? Hyi olkoon.
- mummolta
Älä suulle suukottele äläkä sormia suuhusi laita! Menet hellyydenosoituksissani mielestäni vähän liian pitkälle.
Karieksen lisäksi lapsi voi saada suukottelijalta (ja sormiennuolijalta) huuliherpeksen. Sitä lahjaa tuskin haluaisit lapsenlapsillesi antaa.
Loukkaantumisesi laantuu, jos ajattelet asiaa järkevästi. Saastumissanan käyttö kielii siitä, että olet nyt suurennellut asiaa aika lailla. Ja tulihan sieltä se miniä tupakanpolttokin, mikä lienee vaivannut sinua jo ennen tätä.
Ei yksi moite maata kaada, varsinkaan jos se on aiheellinen. Sitä vain en ymmärrä, että missä kohtaa se moite tuli.- oikea Opettaja sanoo:
"ei se, että tullaan syömään pesemättömin käsin saastuta ihmistä, vaan se , mikä tulee sydämestä, saastuttaa ihmisen..."
- Hunajameloni74
Minä aloin täällä oikeasti tärisemään!
Anopillani on huuliherpes ja joskus hän pusuttelee lastamme suulle. Muistan kerrankin, kun olimme heiltä lähdössä, niin hän tuli antamaan lähtöhaleja ja -pusuja. Minua inhotti, kun hän pusutteli suulle. Sanoin ääneen, että hyi, älä viitsi suulle pussailla (sanani kaikuivat, kuten aina, kuuroille korville). Silloin en edes muistanut, että hänellä on huuliherpes. Toivottavasti se ei tartu kun vain aktiivivaiheessaan. Silloin en huomannut hänellä rupea huulessa. Olisipa aikamoinen paukku, jos lapsemme saisi herpeksen omalta mummoltaan...
Tosissaan kannattaa pitää nämä oikeatkin vaarat mielessä, vaikka kuinka mummot haluaisittekin lastenlasta pitää hyvänä. - Jo on törppö muori
Hunajameloni74 kirjoitti:
Anopillani on huuliherpes ja joskus hän pusuttelee lastamme suulle. Muistan kerrankin, kun olimme heiltä lähdössä, niin hän tuli antamaan lähtöhaleja ja -pusuja. Minua inhotti, kun hän pusutteli suulle. Sanoin ääneen, että hyi, älä viitsi suulle pussailla (sanani kaikuivat, kuten aina, kuuroille korville). Silloin en edes muistanut, että hänellä on huuliherpes. Toivottavasti se ei tartu kun vain aktiivivaiheessaan. Silloin en huomannut hänellä rupea huulessa. Olisipa aikamoinen paukku, jos lapsemme saisi herpeksen omalta mummoltaan...
Tosissaan kannattaa pitää nämä oikeatkin vaarat mielessä, vaikka kuinka mummot haluaisittekin lastenlasta pitää hyvänä.Täytyy olla täys kahjo jotta alkaa lasta jo suullekkin pussailla!
- yks eukko vaan
Tosissaan kannattaa pitää nämä oikeatkin vaarat mielessä, vaikka kuinka mummot haluaisittekin lastenlasta pitää hyvänä.Minulla on kolme lasta ja kolme lastenlasta.
Ikinä en ole suukotellut lasta suoraan suulle. Ajatuskin on vastenmielinen, insestinen.
Huh!
Ei ihme, että anoppiisi olet työlääntynyt. - Hunajameloni74
yks eukko vaan kirjoitti:
Minulla on kolme lasta ja kolme lastenlasta.
Ikinä en ole suukotellut lasta suoraan suulle. Ajatuskin on vastenmielinen, insestinen.
Huh!
Ei ihme, että anoppiisi olet työlääntynyt....mielestäni tuollainen suulle pussailu on ihan liian intiimiä kanssakäymistä, siis lapsen ja mummon välillä (herpeksellä tai ilman).
Tulee mieleeni, että kuinka pieni lapsi sitten tässä pedofiilejä kuhisevassa nykymaailmassa koskaan osaa puolustautua, kun jo pienenä ovat kaikki lääppimässä? Itse olen lapsen äiti ja pusuttelemme lapsen kanssa, mutta poskelle, nenälle, varpaisiin ja sormeen. Ei koskaan suulle. Todellakin se suulle pussailu on miehen ja vaimon välinen juttu.
Tuleepa mieleeni, että mitäköhän kaikkea hän on miehelleni, hänen ollessaan vauva, tehnyt... (No nyt menee jo huumorin puolelle...)
Kerran pienenä muuten lapseni kurkkasi mieheni äidin paidan alle. Mummo alkoi kihertää innoissaan ja sanoi "niin, eipä ole pappa ehtinyt mummin tissejä puristelemaankaan". Voitte kuvitella suuni loksahtaneen auki ja tilanteen olleen aika vaivaantunut. Mieheni ja appiukko katselivat pitkin seiniä.
Niin, kyllä nämä lapsenlapsen ahdistelijanuoleskelijamummot lienevät jonkin puutteessa?! Pitäisiköhän vinkata appiukolle, että pidähän vaimostasi parempaa huolta niin hänen ei tarvitse lapsenlapsen kanssa nuohota!
:-)
- Hunajameloni74
Anteeksi vain tyhmyyteni, mutta miksi ihmeessä nuolet lapsenlapsesi sormia?? Olenkohan nyt tiukkapipo tai jotenkin estynyt ihminen, mutta kuulostaa aivan ällöttävälle. Pusuttelu on ihan ok, mutta miksi pitää nuolla?? Vai liioittelittekohan hieman...
Varmasti moni miniä pillastuu, jos anoppi nuolemalla nuoleskelee. Yök.- hellyydellä
rakkaudella niitä pieniä sormia, sillä samalla suulla millä suukotellaan miehiä, vaimoja ja omia kultoja jos ette nyt tiedä tai vaan teeskentelette että ette tajua...
- Hunajameloni74
hellyydellä kirjoitti:
rakkaudella niitä pieniä sormia, sillä samalla suulla millä suukotellaan miehiä, vaimoja ja omia kultoja jos ette nyt tiedä tai vaan teeskentelette että ette tajua...
Rakastan lastani äitinä tietenkin todella paljon, mutta en ikinä ole NUOLLUT häntä yhtään mistään: en sormista, en varpaista, en yhtään mistään!
Jos joku nyt nuolee lastansa, niin nuolkoon sitten. Ehkä jotenkin voisi ymmärtää, jos oma äiti niin läheisesti koskettelee lastaan, mutta mummojen nuoleskelu jo tuntuu ihan kammottavalle. Edelleenkin vain iso YÄK! - sitä samaa
Rakastan lastani äitinä tietenkin todella paljon, mutta en ikinä ole NUOLLUT häntä yhtään mistään: en sormista, en varpaista, en yhtään mistään!
Jos joku nyt nuolee lastansa, niin nuolkoon sitten. Ehkä jotenkin voisi ymmärtää, jos oma äiti niin läheisesti koskettelee lastaan, mutta mummojen nuoleskelu jo tuntuu ihan kammottavalle. Edelleenkin vain iso YÄK!iso Yäk !
- nuohoomistakin
Jos joku nyt nuolee lastansa, niin nuolkoon sitten. Ehkä jotenkin voisi ymmärtää, jos oma äiti niin läheisesti koskettelee lastaan, mutta mummojen nuoleskelu jo tuntuu ihan kammottavalle. Edelleenkin vain iso YÄK!Olet oikeessa, noi suullaan nuolu touhut eivät ole mitään normaalia tunteiden osoittamista ketään muuta kohtaan kuin ainoastaan kumppania kohtaan. Aikuiset nuoleskelkoot keskenään ketä tahtoo mutta jokin raja siihen täytyy vetää ettei ala nuoleskeleen ketä tahansa varsinkin puolustuskyvytöntä lasta.
Rakkautta lapselle osoittaminen halimalla on mielestäni soveliain tapa osoittaa tunteitaan isovanhemmilta ja muiltakin sukulaisilta, kaikki muu on kiellettyä.
- "rapeat nakit"
Njam njam, kylläpäs pikkulapsen sormet maistuukin hyviltä, kehtaiskos näykkäistä korvasta palan...
Fakta:
Suu on täynnä pöpöjä, oli hampaat kunnossa tai ei.
Fakta:
Pikkulapsen immuniteetti ei ole aikuisen tasolla.
Opetus:
Älä lutraa kuolaa ja limakalvojasi pikkulapsen kanssa, edes välillisesti käyttämällä samaa lusikkaa. - PROVO!
heh, täähän oli hyvä provo kun noin moni meni lankaan!! :)
- pestään
Ei ole provo! Tekareita suositellaan nykyisin pestäviksi astianpesuaineella...
siis ruoantähteet ja rasvat irtoavat niistä aivan samalla tavoin kuin lautasista.
Tekarit eivät ole sen kummemmat esineet kuin pitäisit muovilautasta suussasi.
Senpä tähden tekarimummojen, jos kenenkä pitäisi olla nuoleskelematta vauvan sormia.
Ikenien ja tekareiden väliin jää ruoantähteitä, eli mädättäjäbakteerit siellä muhivat.
Itse en suukottele, en puhaltele enkä nuoleskele lapsenlastani.
Kädellä hyväileminen, silittely ja hieroskelu... siinä voi hellyyttä osoittaa, sylissä hypittely ja lauleskelu on paljon hygienisempää.
Kyllä tuo alkup. nuori äiti oli oikeassa!
Mummon suu on vain ruoan syömiseen tarkoitettu.
Ja ukin kanssa voi sitten pusutella tekareillakin. :) - Hirmunen
pestään kirjoitti:
Ei ole provo! Tekareita suositellaan nykyisin pestäviksi astianpesuaineella...
siis ruoantähteet ja rasvat irtoavat niistä aivan samalla tavoin kuin lautasista.
Tekarit eivät ole sen kummemmat esineet kuin pitäisit muovilautasta suussasi.
Senpä tähden tekarimummojen, jos kenenkä pitäisi olla nuoleskelematta vauvan sormia.
Ikenien ja tekareiden väliin jää ruoantähteitä, eli mädättäjäbakteerit siellä muhivat.
Itse en suukottele, en puhaltele enkä nuoleskele lapsenlastani.
Kädellä hyväileminen, silittely ja hieroskelu... siinä voi hellyyttä osoittaa, sylissä hypittely ja lauleskelu on paljon hygienisempää.
Kyllä tuo alkup. nuori äiti oli oikeassa!
Mummon suu on vain ruoan syömiseen tarkoitettu.
Ja ukin kanssa voi sitten pusutella tekareillakin. :)Ehkä, mutta miksi se piti mainita? Ja toi NUOLEMINEN kuulosti todella ihmeelliseltä! En kyllä usko tohon!
- pestään
Hirmunen kirjoitti:
Ehkä, mutta miksi se piti mainita? Ja toi NUOLEMINEN kuulosti todella ihmeelliseltä! En kyllä usko tohon!
Siis mikä piti mainita?
En hyväksy vauvan sormien nuolemista hygieenisyyssyistä.
Varsinkin kun tekarit keräävät ruokamujua kätköihinsä.
Ihan oikeasti, voit kysyä hammaslääkäreiltä. Tekarit VOI ja useat pesevät ne astianpesuaineella, koska se ei sisällä hankausaineita.
Kirjoitin just yököttävästi, että tekari-ihmiset käsittäisi pitää suunsa erossa pikkuvauvan suusta.
Jos ehjähampainen äiti tai isä suukottelee, niin se menettelee.
- Hirmunen
Fairyllä... Heh. Joo... Tuota mä en kyllä usko tästä pätkääkään. Et taida olla mikään mummeliini.
Kommentoin silti. Mä ymmärtäisin sen suukottelun tai jos lapsi laittas mummun sormet suuhun, mutta että joku nuolis lapsen sormia... Mä en ois kyllä aatellut vaan bakteereja!
Miks ihmeessä ihmiset vaivautuu kirjoittamaan provoja? Voi kun joku niiden kirjoittaja kertos, mitä hän siitä saa... No olihan tuo aika hauska. Kaikki eivät ole.- köhköh
Lue nimimerkin "pestään" viesti.
On ihan järkeenkäypä.
Ei taida Fairypesu olla provo. - Hirmunen
köhköh kirjoitti:
Lue nimimerkin "pestään" viesti.
On ihan järkeenkäypä.
Ei taida Fairypesu olla provo.En mä sitä nyt vaan ajatellut vaan enemmän tota NUOLEMISTA. Se kuulosti niin todella kummalliselta. Vaikka kai niitä voi olla kaikennäköisiä ihmisiä.
Ei oo alkuperäinen kirjoittaja vastannut mitään. Saa nähdä vastaako... - ole vastannut
Hirmunen kirjoitti:
En mä sitä nyt vaan ajatellut vaan enemmän tota NUOLEMISTA. Se kuulosti niin todella kummalliselta. Vaikka kai niitä voi olla kaikennäköisiä ihmisiä.
Ei oo alkuperäinen kirjoittaja vastannut mitään. Saa nähdä vastaako...kun ei viitsi. Toivottavasti mummelilla on kaikki hyvin, kyllähän nää vastaukset ovat kovia, mutta hän itse avasi keskustelun ja on hyvä että saa neuvoja.
- meitä mummeja on moneen......
muhii? kun nuolee vauvan sormia? Ei kuulosta täysijäkisen puuhalta!
- kyllä
hän on varmaan ihana mummo ja tuskin nyt mitään on tarkoittanut. Varmaan vaan suukottelua ja kyllä sitä moni vanhempi ainakin suukottelee vauvan käsiä. Tietysti pitäisi ajatella että vauva laittaa ne omat kädet suuhunsa. Uskon että tämä mummo rakastaa tosi paljon lastenlapsiaan, siksi hänestä tuntuu luonnolliselta suukotella lasta, se on kuin omaa vauvaa suukottelisi. Tälle mummolle sanoisin että anna vaan rakkautta lapsille jatkossakin, mutta suosittelen että jätät suukotellun vanhemmille. Älä suutu minijälle näin pienestä jutusta.
- mummo ei neuvoja kaipaa
kyllä kirjoitti:
hän on varmaan ihana mummo ja tuskin nyt mitään on tarkoittanut. Varmaan vaan suukottelua ja kyllä sitä moni vanhempi ainakin suukottelee vauvan käsiä. Tietysti pitäisi ajatella että vauva laittaa ne omat kädet suuhunsa. Uskon että tämä mummo rakastaa tosi paljon lastenlapsiaan, siksi hänestä tuntuu luonnolliselta suukotella lasta, se on kuin omaa vauvaa suukottelisi. Tälle mummolle sanoisin että anna vaan rakkautta lapsille jatkossakin, mutta suosittelen että jätät suukotellun vanhemmille. Älä suutu minijälle näin pienestä jutusta.
kyllä hän tietää noi jutut, turhaan siinä tärkeilette, täysin turhaan! Tehän ette opettanut nyt yhtikäs mitään, se nähtiin
- !!!!!!!!!
mummo ei neuvoja kaipaa kirjoitti:
kyllä hän tietää noi jutut, turhaan siinä tärkeilette, täysin turhaan! Tehän ette opettanut nyt yhtikäs mitään, se nähtiin
EI PIDÄ IMEÄ JA NUOLLA VAUVAN SORMIA!!!
TOIVOTTAVASTI MUMMO ON LUKENUT VIESTIT!!! - Kauniita ja rohkeita
kyllä kirjoitti:
Onko nämä pussailija imeskelijä muorit miehettömiä ressukoita? Eivät ole saaneet tarpeeksi imee sitä mikä löytyy miehen jalkovälistä?
- kuriin
Mummoille tehdään selkeät rajat säännöt miten lapsenlapsen kanssa ollaan ja mihin saa puuttua.
Mummo sitten niiden sääntöjen ja rajojen avuilla viettää sopivalla katsomallaan tavallaan lastenlastensa kanssa aikaa.
Mummojen jutut miten ennen tehtiin ja oltiin ne kyseenalaistetaan ja päivitetään tälle vuosituhannelle ja neuvotaan sitten mummoja sekä tehdään selväksi että turha spekulointi pois.
Näillä avuilla sopu pysyy vanhempien ja isovanhempien välillä.- mummeli
ei mummot nuole mitään, mummot ei tarvii "päivityksiä" itsestäänselvyyksistä, luottakaa mummoihin ja antakaa lapsillenne mahdollisuus molempiin mummoihin (myös siihen anoppiinne), aikahan on rajallista, mutta lapsuus on yksi elämän tärkeimmistä vaiheista, jonka muistot säilyy läpi elämän (edesauttakaa tätä ainutlaatuisuutta omalla positiivisella asenteellanne, älkää vaikeuttako sitä)
- Minä
mummeli kirjoitti:
ei mummot nuole mitään, mummot ei tarvii "päivityksiä" itsestäänselvyyksistä, luottakaa mummoihin ja antakaa lapsillenne mahdollisuus molempiin mummoihin (myös siihen anoppiinne), aikahan on rajallista, mutta lapsuus on yksi elämän tärkeimmistä vaiheista, jonka muistot säilyy läpi elämän (edesauttakaa tätä ainutlaatuisuutta omalla positiivisella asenteellanne, älkää vaikeuttako sitä)
Minä en ole ikinä nähnyt toista mummoani ja toisen olen kerran. Saman verran olen nähnyt pappojani. Mistään en ole jäänyt paitsi.
Jos joskus teen lapsia(epätodennäköistä) tiedän ettei äitini puuttuisi lapsen hoitoon ja olisi iloinen, kun silloin tällöin käytäisiin kylässä. Mutta ei hän ketään vanhoilla päivillä vaivoikseen haluaisi, ei edes lasta, enkä ikinä vaatisikaan häneltä mitään sen suhteen.
Mutta mieheni äiti olisi täysi hössö ja ompelisi lapasia ym. En ikinä veisi lasta hänelle hoitoon. Ja jos lapsen joskus teen, pidän huolen siitä, että asumme kaukana appivanhemmista!
Sitäpaitsi minua ainakin pienenä ahdisti, kun joku aikuinen tukki liian lähelle lässyttämään tai halimaan. Meillä ei ole koskaan pusuteltu, enkä tiedä mitään ällöttävämpää.
Silti olen normaali nuori nainen ja osaan osoittaa hellyyttä miehelleni ja toisinpäin. - mummokkainen
Minä kirjoitti:
Minä en ole ikinä nähnyt toista mummoani ja toisen olen kerran. Saman verran olen nähnyt pappojani. Mistään en ole jäänyt paitsi.
Jos joskus teen lapsia(epätodennäköistä) tiedän ettei äitini puuttuisi lapsen hoitoon ja olisi iloinen, kun silloin tällöin käytäisiin kylässä. Mutta ei hän ketään vanhoilla päivillä vaivoikseen haluaisi, ei edes lasta, enkä ikinä vaatisikaan häneltä mitään sen suhteen.
Mutta mieheni äiti olisi täysi hössö ja ompelisi lapasia ym. En ikinä veisi lasta hänelle hoitoon. Ja jos lapsen joskus teen, pidän huolen siitä, että asumme kaukana appivanhemmista!
Sitäpaitsi minua ainakin pienenä ahdisti, kun joku aikuinen tukki liian lähelle lässyttämään tai halimaan. Meillä ei ole koskaan pusuteltu, enkä tiedä mitään ällöttävämpää.
Silti olen normaali nuori nainen ja osaan osoittaa hellyyttä miehelleni ja toisinpäin.Katsopa ylläolevaa "mummokkaisen" 15-säännön kokoelmaa!
Pystyisitkö noilla vaihtoehdoilla pitämään välit appivanhempiisi, eli miehesi isään ja äitiin?
Jospa tekisit sellaiset omat sääntösi heille, millä ehdoilla voisit antaa heidän muutaman kerran vuodessa nähdä lapsenlapsensa?
Olisihan siinä silloin jonkinasteista inhimillisyyttä... esim. vangeillekin suodaan nähdä omaisiaan tietyin vankilansäännöin (inhimillisyyden nimissä) ja teloitettavat saavat viimeisenä aterianaan vähän parempaa ruokaa. - kertoo paljon...
mummokkainen kirjoitti:
Katsopa ylläolevaa "mummokkaisen" 15-säännön kokoelmaa!
Pystyisitkö noilla vaihtoehdoilla pitämään välit appivanhempiisi, eli miehesi isään ja äitiin?
Jospa tekisit sellaiset omat sääntösi heille, millä ehdoilla voisit antaa heidän muutaman kerran vuodessa nähdä lapsenlapsensa?
Olisihan siinä silloin jonkinasteista inhimillisyyttä... esim. vangeillekin suodaan nähdä omaisiaan tietyin vankilansäännöin (inhimillisyyden nimissä) ja teloitettavat saavat viimeisenä aterianaan vähän parempaa ruokaa.minä, minä ja MINÄ !
- rakastava
kertoo paljon... kirjoitti:
minä, minä ja MINÄ !
miniä, joka tajuaa, tietää, mistä elämä koostuu... (suureen sydämeen mahtuu myös yksi tyhmä anoppi )
- Kaikkea sitä kuulee
Missähän Suomen synnytyssairaalassa lastenhoitajat antavat ohjeita, että isovanhempien pitää nuolla vauvan sormia? Vai olikohan synnytyssairaala sittenkin Italiassa? Etelä- ja Keski-Euroopassa aikuiset mammanpojat ovatkin äitinsä tossun alla määräiltävissä. Aikamiehet asuvat kotona vielä 40-50-vuotiaana.
Minulla on 6 lasta. En ole ikinä kuullut synnytyssairaalan kätilöiltä, lastenhoitajilta tai lääkäreiltä moisia ohjeita.
Onkohan sulla muuten kaikki varmasti ihan "kunnossa"? Kysypä hammashoitolastanne asiaa. Suuri syy lasten hampaiden reikiintymiseen on kariestartunnan saaminen toisen suusta. Lapsella on oltava omat puhtaat ruokailuvälineet. Jos lapsella on tutti, niin sekin huuhdotaan hanan alla, ei mummon suussa. Isommille lapseille ostetaan omat jäätelötuutit ja -puikot, eikä syödä samasta.
Hammashoitolat muuten jakavat ohjelehtisiä myös Teille arvon isovanhemmille. Mummoja ja vaareja opastetaan ihan kirjallisesti, että lapsenlapselle karkki ei olekaan välttämätön tuliainen ja hampaatkin siinä jo reikiintyvät. Vai haluatko kaikille lapsenlapsillesi yhtä hohtavat tekohampaat kuin itselläsi on?
Jos et ole saanut omaa opaslehtistä, niin kipaisepa nopeasti hakemaan. Voi vauvan sormien nuoleminenkin pian loppua :). - Wilhelmiina
Tämän on pakko olla vitsi? ONHAN?!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483766Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4783755Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303019Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902180- 1551900
- 1051740
- 1301569
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541430Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401262Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71138