olen harrastanut pitkään urheilua ja kuntoni on hyvä. olen 23 v mies. olen alkanut käymään lenkillä, mutta sääriluuni tai penikatko ne on kipeytyvät todella nopeasti juoksun aloittamisesta.
pumppu kyllä jaksaa tehä duunia, mutta jaloissa on kipua, jota en usko, että normaalisti pitäis olla. onko olemassa keinoja tähän, miten penikkataudista, jos se on sellanen, pääsee eroon? pitäskö juoksukengät vaihtaa vai mitä tehdä?
penikkatauti??
7
1836
Vastaukset
- Kyllästynyt
On leikattu, hierottu ja kokeiltu eri kenkiä, aina vaan penikat vaivaa. Jos alkais vaan juomaan...
- kenenisa
Itsellä alkoi penikat heinäkuussa ja ei ole loppua näkynyt. Mahdotonta juosta, kun luunreunassa pistää ihan kamalasti. Aluksi jalat kesti kyllä juoksun ja pidin sopivia taukopäiviä ja luulin, että se pian parantuu, mutta välillä vaan pahenee ja välillä helpottaa, mutta parane ei koskaan.
- Juoksija
Minulla auttoi venyttely ja todella kylmä suihku jokaisen juoksun jälkeen.
Lisäksi käyn hieronnassa kerran kuussa. - Poikkeustapaus?
Itselläni auttoi lepo/levot. Joskus olin juoksematta viikon, joskus kaksikin. Ja hieroin itse paikkoja lenkin jälkeen ja lepotauoilla. Aika paransi haavat?
- Sama vika...
Penikat ovat vaivanneet minuakin jo vuosia. Välillä tosiaan parempi, välillä huonompi. Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa että kengillä on suurikin merkitys. Jouduin pitämään taukoa juoksemisesta 4kk rasitusvamman takia. (sääriluun sisäpuolella, n. kämmenen mitan nilkasta). Tämän jälkeen vaihdoin kengät ja lisäsin pururatalenkkejä ja vähensin asfalttijuoksemista. Ainakin vuoden verran on jalat jo kestäneet.. :)
- been there, and...
1. Lepo. Suomeksi sanottuna pidä nyt ensi alkuun todella pitkä tauko lenkkeilystä.
2. Kylmää pohkeisiin. Kylmä laskee tulehdusta. Pakastevihannespussi tai geeliä.
3. Venyttele pohkeet joka ilta auki ennen nukkumaanmenoa. Lepovenytyksiä eli 30 sekunnista 2 minuuttiin samassa asennossa, ei heijausliikettä.
4. Diasporal-magnesium. Ryhdy nauttimaan sitä heti päivittäin. Poistaa kireyden lihaksista. Tehomaatalous vienyt magnesiumin ruoastamme. Itselläni auttanut suunnaatomasti! Myös mm. Markus Pöyhösen vakioaine.
5. Kenkien vaihto suositeltavaa, mikäli nykyiset kenkäsi ovat loppuun asti käytetyt. Katso sitten, että uusissa on hyvät vaimennukset.
6. Penikka on siitä ikävä, että uusiutuu varsin helposti. Jätä siis asfaltilla juoksut väliin. Mitä pehmeämpi alusta, sitä enemmän pohkeesi nivelesi tykkäävät. Ei pidä unohtaa, että lenkkeily ei ole selkävaivaisten hommaa.
7. Hieronta omatoimisesti tai urheiluhierojan toimesta. Penikat on hieronnalla myös mahdollista "repiä auki", mutta se ei ole tarkoitettu miksikään viikottaiseksi rutiiniksi.
7. Levon osuutta ei voi vähätellä. Itse pidin aikoinani n. 8 kuukauden tauon juoksemisesta. Se tuskin on mikään absoluuttinen totuus, mutta jos nyt pitäisit taukoa vaikka 2 kuukautta.
Ole hyvä! :) - urheilija
Itsellä on myös ollut penikkavaivoja. Tukipohjalliset ovat yksi ratkaisu, samoin aiemmin mainitut pehmeällä alustalla juoksu, hieronta ja venyttely. Hierontaa ja säären sisäsyrjän painelua voi harrastaa lenkin jälkeen hyvin suihkussa saippuaa avuksi käyttäen. Samoin säärtä voi hyvin painella iltaisin telkkua katellessa. Jos on päässyt huonoon kuntoon, niin kova hieronta on ainut vaihtoehto, vaikka se tuskaa tekeekin. Tietenkin jos jalka on niin huonossa kunnossa, että sääreen on päässyt syntymään kiinnikkeitä, on leikkaus ainut vaihtoehto.
Tukipohjallisista vielä. Hyvät sellaiset tukevat jalkaterän jalkaholvia, mikä helpottaa säären sisäsyrjään kohdistuvia rasituksia.
Helsingin Urheilulääkäriasema ja UKK-instituutti Tampereella ovat hyviä ja ne tekevät tutkimukset perusteellisesti. Omakohtaisella kokemuksella suosittelen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865199
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h764696Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv862933Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232464Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.602034Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska241860- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141429- 1851318