Pyöräily

Sportboy79

Moi ! Mulla ei oo auto ja olen tottunu pyräilemään aika paljon. Onko muilla kokemuksia pyörilystä ympäri vuoden, siis myös syksyllä ja talvella ? Mitä pitäis ottaa huomioon, millaset vaattet yms. ???

1

190

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyöräilijä

Moro!

Minulla on kokemuksia pyöräilystä ympäri vuoden. Menen kouluun pyörällä aina, ellei ole huono sää. Matkaa minulla tulee yhteen suuntaan n. 8km. Jos on vesisadetta tai kova pakkanen eli yli 20 astetta, niin joudun tyytymään bussiin.

Jos meinaa pyöräillä paljon, niin varusteet on hyvä olla kunnossa. Pyörässä kannattaisi olla ainakin 3-vaihdetta, riippuen maastosta. Talvella suosittelen nastarenkaita. Jarrutusmatkat lyhenee, ja kiihdytys nopeutuu, kun ei sudi tyhjää. Eli matka nopeutuu.

Pukeutuminen on suuri ongelma pyöräilyssä, mutta sen kyllä oppii kokemuksien kautta. Talvella käsineiden kannattaa olla tuulenpitävät ja lämpimät, koska sormet jäätyvät todella helposti. Samoin pipon kannattaa olla tuulenpitävä, ettei viima ota korviin. Kannattaa yleensä aina laittaa vähän enemmän vaatetta kuin tarvii. Tarvittaessa voi kyllä vähentää. Sää kannattaa tarkastaa hyvissä ajoin.

Itse minulle käy usein niin, että alkumatkasta on aika kylmä, keskivaiheilla on ehtiny jo lämmetä, ja loppumatkasta on jo kuuma ja kouluunhan ei viitsi hikisenä mennä ;D. Estän kuumuden yleensä niin, että puolimatkasta aukaisen vähän vetokejua. Silloin taas on kaula vaarassa paleltua, joten kannattaa olla kaulaliina. Kokeilemalla oppii...

Jotkut ihmettelevät, että miksi kuljen lähes aina pyörällä kouluun. Minulla on monia hyviä syitä. Varmaan tärkein syy on kuntoilu, siinä saa mukavasti koulumatkan yhteydessä liikuntaa, jota ei muuten hirveänä talvisin tule harrastettua.

Toisena on ihmeellistä kyllä ajan säästö. Kun lähden pyörällä, ehdin vielä hyvin kahdeksaksi kouluun, vaikka lähden vasta 7:35. Jos menisin bussilla, joutuisin olla kotona valmiina 7:20, koska bussi lähtee pysäkiltä 7:25. Se tarkoittaa sitä, että jos lähden pyörällä, voin nukkua 15 minutia pitempään.

Lisäksi ei tarvitse odotella bussia pysäkillä ja säästää joka kuukausi 40€, eli vuodessa ainakin 320€. On sekin rahaa.

Ainoa huono puoli on ikävät olosuhteet, jos sataa, on liian kylmä tai liian kuuma. Niiltäkin voi välttyä.

Pyöräily voitti tällä kertaa bussissa mököttämisen 4-1.:D

Sanokaa toki muutkin omia kokemuksia ja vinkkejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      50
      3395
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      34
      3045
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2761
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      42
      2503
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      51
      1955
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1599
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1483
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1297
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1231
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      73
      1080
    Aihe