Työnantajani kertoi kaikille sairaslomani syyn, vaikken ole antanut siihen lupaa.
Mitä asiasta voi esimiehelle seurata?
Miten käy, jos alan vaatia korvausta?
Mitä sanoo lainsäädäntö?
Vaitiolovelvollisuuden rikkominen
7
4855
Vastaukset
- Aliisa
en kerro koskaan työnanatajalle terveysasioitani. Ne ovat minun asioitani ja eivät muille kuulu... En ole työnantajalta kysynyt, että pitäiskö kertoa, mutta siitä huolimatta minulla on ykstyisyyteni :)
- minun asia
Lääkärin todistuksessa on diaknoosi ja se pitää riittää työnantajalle,jos ei itse halua kertoa sairaudesta.Se on oma asiani mikä minua vaivaa,työnantajan ei tarvi tietää muuta kuin mikä on lääkärintodistuksessa.
- huomautus
minun asia kirjoitti:
Lääkärin todistuksessa on diaknoosi ja se pitää riittää työnantajalle,jos ei itse halua kertoa sairaudesta.Se on oma asiani mikä minua vaivaa,työnantajan ei tarvi tietää muuta kuin mikä on lääkärintodistuksessa.
Nytpä usein työpaikan toimiston joku työntekijä käsittelee näitä todistuksia ns. henkilöstöasioina. Siellä ne pyörivät toimiston pöydillä. Latinaisetkin diagnoosit ovat helpot selvittää, joillakin lähes yleistietoutta, ne ei mitään potilassalaisuutta takaa.
- pykälänikkari
Laki yksityisyyden suojasta työelämässa antaa TA:lle nimenomaisen oikeuden päästä käsiksi työntekijän potilastietoihin selvittääkseen sairausajan palkan maksuvelvollisuuden perusteen.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työterveyslääkäri antaa tiedot pyydettäessä eikä TA:n oikeus saada tietoja rajoitu siihen, että lääkäri sanoo pelkästään "pystyy tai ei pysty tekemään töitä". TA:lla on siis useimmiten oikeus tietää myös mikä sairaus työntekijällä on.
TA:lla ei kuitenkaan ole oikeutta levittää tietoja eteenpäin, kuten tapauksessasi on käynyt. Samainen laki nimittäin kieltää tietojen tarpeettoman levittämisen ja hyvin harvoin voidaan katsoa olevan tarpeen levitellä tietoja työntekijän terveydentilasta muille. - Viking Linelta:
Työntekijä meni kesken työvuoronsa selkä linkussa laivan terveysisarelle ja lähti heti satamaan tultua lääkäriin ja jäi samoin tein sairaslomalle.
Pomo kertoi meille kaikille jo samana iltana, että terveyssisar oli kertonut kaverilla olleen klamydia, joka oli pitkäaikaisena hoitamattomana mennyt jo niveliin(tulehdus), ja siksi jäi selästä sairaslomalle.
Oli hienoa kaverin tulla takaisin töihin muutaman viikon sairasloman jälkeen...Tietämättä siitä, mitä pomo oli meille informoinut, kuvaili työntekijä selkäkramppinsa kipuja ja oireita, yhdessä siinä päiviteltiin kuinka kipeä hän oli ollut. - työsuojelu
piirin sivuilla, suora lainaus:
Työntekijää koskevia terveydentilatietoja saavat käsitellä vain ne henkilöt, jotka valmistelevat sanottujen tietojen pohjalta päätöksiä tai panevat niitä täytäntöön. Työnantajan on nimettävä ne henkilöt, jotka käsittelevät terveydentilatietoja tai määriteltävä ne tehtävät, joihin sisältyy terveydentilaa koskevien tietojen käsittelyä. Työntekijöiden terveydentilatietoja käsittelevät henkilöt ovat vaitiolovelvollisia eivätkä he saa ilmaista tietoja sivullisille. Vaitiolovelvollisuus jatkuu työsuhteen päätyttyäkin. Työnantaja voi kuitenkin luovuttaa työntekijän hänelle antaman lääkärintodistuksen työterveyshuollolle työterveyshuollon tehtävien toteuttamista varten, ellei työntekijä ole kieltänyt luovuttamista. - sairauslomatodistuksia
Sairauslomatodistuksia ei tarvitse antaa, edes näyttää pomolle, omat todistukseni olen vienyt palkanlaskentaan, eikä se henkilö siellä anna kenekään niitä katso.Joskus ryhmäesimies oli niitä kysynyt ja sai vastauksen ettei käy!! Jos niikseen, vain henkilöstöpäällikkö saa sairauslomatodistuksen. Eli ei ole kaikkien luettavissa, älkää antako niitä todistuksianne joka urkkijalle! Kaikki diagnoosit saa netistä selville.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse814620Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.632062Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1281125
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891