SAUVOJEN PITUUS

Tarja

Onkohan minulla liian pitkät sauvat, kun ensimmäisenä alkaa käsivarsiin koskea kun lähden sivakoimaan? 1 vko takana tätä harrastusta, sauvat on kaavan mukaan oikean pituiset, mutta minulla on kyllä melko pitkät raajat ( kädet ). Kokeneemmat: neuvoja?

16

8651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arja

      mun käyttämäni sauvat on ollu noin 20cm pitkii ja viis senttiä paksuja, ne on kyllä toiminu hyvin. ei tuu käsivarret kipeiksi.

      • ovat

        mutta luulen sinun tarkoittavan
        jotain muuta sauvaa.


    • zöf

      Itse olen 181 pitkä ja käytän 115 sentin sauvoja, siis 5 senttiä lyhyemmät kuin suositus. Hyvin useasti näkee ylipitkiä sauvoja ja siitä johtuvaa sauvat edessä "töpötystä".

    • Samoaja

      elikkäs pari pääpiirrettä sauvojen valinnasta;

      A) ota n. 50cm pois omasta pituudestasi, niin saat optimaalisen mitan
      B) Kyynervarren tulisi olla 90 asteen kulmassa.

      Liian pitkät kepukat tuovat niska-hartia seudun liian ylös, ja sitten tulee tällainen appelsiinit kainalossa efekti...

      Olet vasta viikon harjoittanut, joten ota rauhallisesti ja tarkkaile kehoasi. Muista pitää lepopäiviä!

      Tsemppistä sivakointiin ;D

      • mä vaan

        Itse olen 186cm pitkä ja minulla on toiset sauvat 133cm(lyhensin 135 pari senttiä) ja toiset 130cm.jos 186-50=n.135cm ja ovat liian pitkät!!Vaan kun 186X0.7=130cm.Asiaan vaikuttaa tietenkin käveleekö pururadalla yms paikassa jossa piikit uppoaa vaiko kovalla.Itse käytän pidempiä pururadalla ja lyhempiä asfaltilla


    • Kinski

      Jos kätesi kipeytyvät sauvakävelystä, niin se johtuu vain tottumattomuudesta. Ja toisaalta myös siitä, että olet myös käyttänyt käsiäsi kävellessäsi, mikä on tässä suhteessa pelkästään hyvä asia. Mutta kyllä kivut häviävät, kun saat riittävästi kävelykertoja alle.

      Sauvojen pituuden valinta on loppujen lopuksi hyvin yksilöllistä. Mitä kokemattomampi kävelijä, sitä lyhyempi sauva ja mitä edistyneempi, sitä pidempi sauva. Eli kerroin 0,68 tai 50 cm pois pituudesta soveltuu hyvin aloittelijalle ja vähän kävelleelle.

      Sauvakävelyssä on tarkoitus, että askelpituus kasvaa. Se ei onnistu liian lyhyellä sauvalla. Mitä pidempi askel ja sauvatyöntö, sitä paremmin tulee myös lantio mukaan. Lantiota ei saada mukaan, jos kättä ei työnnetä loppuun saakka. Ja loppuvaiheessa vielä "avataan käsi" eli irroitetaan ote sauvasta. Sauvaa ei tule puristaa missään vaihessa, vaan pyritään ottamaan siitä mahdolisimman hento ote. Työntö tapahtuu hihnaa vasten.

      Itse olen 184 cmm pitkä ja käytän 145-150 cm pituisia sauvoja. Tosin olen entinen kilpahiihtäjä, joten minulla on varsin vahva kokemus sauvakävelystä jo lähes 30 vuoden ajalta.

      • Beagle Boy

        Myös minä olen entinen kilpahiihtäjä. Pituuteni on 188 cm ja käyttämäni sauvan pituus 125 cm.
        Tietysti sitä voi kävellä myös pitkällä sauvalla, mutta jos haluat lantion mukaan ja vauhtia kävelyysi, niin ei onnistu pitkällä sauvalla.
        Tästä minulla on kyllä näyttöä, kun viime kesänä olin kesäyönmarssin 30 kilsan lenkillä 13:s. Osanottajia oli noin 1100.


      • mä vaan
        Beagle Boy kirjoitti:

        Myös minä olen entinen kilpahiihtäjä. Pituuteni on 188 cm ja käyttämäni sauvan pituus 125 cm.
        Tietysti sitä voi kävellä myös pitkällä sauvalla, mutta jos haluat lantion mukaan ja vauhtia kävelyysi, niin ei onnistu pitkällä sauvalla.
        Tästä minulla on kyllä näyttöä, kun viime kesänä olin kesäyönmarssin 30 kilsan lenkillä 13:s. Osanottajia oli noin 1100.

        Minä olen entinen olympia tason hihtäjä ja olen 186cm pitkä ja käytän 130cm sauvoja kovalla alustalla ja 132,5cm(lyhensin 2,5cm 135:sta) pitkiä pururadalla.188cm pitkälle on 125cm pitkät sauvat aivan liian lyhyet!!tosin ihan vähän liian lyhyet ne saa ollakkin muttei koskaan liian pitkät!!!kukaan ei ole niin pitkä että tarvii 140cm-150cm pitkiä sauvoja!!niin kuin tuolla yhdessä ketjussa joku kirjoitti


      • Beagle Boy
        mä vaan kirjoitti:

        Minä olen entinen olympia tason hihtäjä ja olen 186cm pitkä ja käytän 130cm sauvoja kovalla alustalla ja 132,5cm(lyhensin 2,5cm 135:sta) pitkiä pururadalla.188cm pitkälle on 125cm pitkät sauvat aivan liian lyhyet!!tosin ihan vähän liian lyhyet ne saa ollakkin muttei koskaan liian pitkät!!!kukaan ei ole niin pitkä että tarvii 140cm-150cm pitkiä sauvoja!!niin kuin tuolla yhdessä ketjussa joku kirjoitti

        Jos viitsit vilkaista vähän kilpakävelijöitten menoa, niin varmaan tajuat, että koko kävely lähtee lantiosta. Jos et osaa lantion liikettä, niin vauhtia et saa kävelyysi vaikka kuinka riuhdot. Tällöin hiukankin liian pitkät sauvat estävät juuri sen lantion keinumisen. Kävely, jos mikä on tekniikkalaji. Repimällä ei vauhtia kävelyyn tule, kuten ei esim. hiihtoonkaan.


      • Kinski
        Beagle Boy kirjoitti:

        Jos viitsit vilkaista vähän kilpakävelijöitten menoa, niin varmaan tajuat, että koko kävely lähtee lantiosta. Jos et osaa lantion liikettä, niin vauhtia et saa kävelyysi vaikka kuinka riuhdot. Tällöin hiukankin liian pitkät sauvat estävät juuri sen lantion keinumisen. Kävely, jos mikä on tekniikkalaji. Repimällä ei vauhtia kävelyyn tule, kuten ei esim. hiihtoonkaan.

        Kilpakävely ja sauvakävely ovat kaksi eri asiaa. Jos haluat kävellä niin kuin kilpakävelijä, niin silloin et tee sauvoilla yhtään mitään. Et yksinkertaisesti pysty käyttämään niitä riittävän suurella liikeradalla. Sauvakävelyn ideana on juuri se, että saadaan ylävartalon lihakset mahdollisimman tehokkaasti mukaan työskentelyyn. Tällöin askelpituuden tulee olla riittävän pitkä. Kävely menee töpöttämiseksi, jos sauvat ovat liian lyhyet.

        Mutta kuten sanoin jo aikaisemmin; mitä edistyneempi kävelijä, sitä pidemmät sauvat voivat olla. Lantion saa mukaan hieman pidemmilläkin sauvoilla. Mutta itse painottaisin vielä enemmän ylävartalon osuutta. Siksihän niitä sauvoja raahataan mukana :)


      • Kinski
        mä vaan kirjoitti:

        Minä olen entinen olympia tason hihtäjä ja olen 186cm pitkä ja käytän 130cm sauvoja kovalla alustalla ja 132,5cm(lyhensin 2,5cm 135:sta) pitkiä pururadalla.188cm pitkälle on 125cm pitkät sauvat aivan liian lyhyet!!tosin ihan vähän liian lyhyet ne saa ollakkin muttei koskaan liian pitkät!!!kukaan ei ole niin pitkä että tarvii 140cm-150cm pitkiä sauvoja!!niin kuin tuolla yhdessä ketjussa joku kirjoitti

        Olisi hauska tietää, minkä vuosikymmenen olympiatason hiihtäjä olet :) Tunnen varsin hyvin 80-luvun ja 90-luvun alkupuolen olympiatason hiihtäjät...

        80-luvulla nyrkkisääntönä pidettiin, että sauvakävelysauvojen pituus oli - 5 cm perinteisen hiihtotavan sauvoista. Niillä sitä sitten paineltiin pitkin maita ja mantuja, eikä sauvat tuntuneet yhtään liian pitkiltä. Mutta silloin sauvakävelyä harrastivat ainoastaan hiihtäjät. Silloin painotettiin pitkiä liikeratoja, eli haettiin mahdollisimman lajinomaista suoritusta.

        En ole kenellekään suosittelemassa ylipitkiä sauvoja. Pyrin vain sanomaan, että yksilölliset erot ovat suuria. Se mikä sattuu toiselle, ei välttämättä sovellu toiselle. Pääasia on, että jokainen löytää itselleen juuri sen oikean pituuden. Laskennalliset ohjeet ovat vain suuntaa antavia.


      • Beagle Boy
        Kinski kirjoitti:

        Olisi hauska tietää, minkä vuosikymmenen olympiatason hiihtäjä olet :) Tunnen varsin hyvin 80-luvun ja 90-luvun alkupuolen olympiatason hiihtäjät...

        80-luvulla nyrkkisääntönä pidettiin, että sauvakävelysauvojen pituus oli - 5 cm perinteisen hiihtotavan sauvoista. Niillä sitä sitten paineltiin pitkin maita ja mantuja, eikä sauvat tuntuneet yhtään liian pitkiltä. Mutta silloin sauvakävelyä harrastivat ainoastaan hiihtäjät. Silloin painotettiin pitkiä liikeratoja, eli haettiin mahdollisimman lajinomaista suoritusta.

        En ole kenellekään suosittelemassa ylipitkiä sauvoja. Pyrin vain sanomaan, että yksilölliset erot ovat suuria. Se mikä sattuu toiselle, ei välttämättä sovellu toiselle. Pääasia on, että jokainen löytää itselleen juuri sen oikean pituuden. Laskennalliset ohjeet ovat vain suuntaa antavia.

        Tietysti olet oikeassa. Harrastin nuoruudessani kilpahiihtoa ja maratoneja (ennätys 2.48). Sitten tuli pitkähkö tauko ja painoa alkoi kertymään. Kun parisen vuotta takaperin jäin eläkkeelle sain ahaa -elämyksen sauvakävelystä.
        Kunto alkoi nousta ja paino alentua. Samalla nälkä kasvoi syödessä ja minulle ei enää riittänyt se normaali 7-7,5 km/h kävelynopeus, kun lehdestä luin, että Mika Myllylä oli mennyt Maskun MM -sauvakävelykisassa 11 km/h. Eli kova vauhti vaatii nimenomaan ne lyhyehköt sauvat.
        Viime vuonna sainkin käveltyä jo noin 400 tuntia ja siihen talvella hiihto päälle.
        Olen Myllylän kanssa samaa mieltä siitä, että sauvakävely on paljon rankempaa mitä luullaankaan ja siten erinomainen kuntoilulaji.


      • Sauvat kädessä
        mä vaan kirjoitti:

        Minä olen entinen olympia tason hihtäjä ja olen 186cm pitkä ja käytän 130cm sauvoja kovalla alustalla ja 132,5cm(lyhensin 2,5cm 135:sta) pitkiä pururadalla.188cm pitkälle on 125cm pitkät sauvat aivan liian lyhyet!!tosin ihan vähän liian lyhyet ne saa ollakkin muttei koskaan liian pitkät!!!kukaan ei ole niin pitkä että tarvii 140cm-150cm pitkiä sauvoja!!niin kuin tuolla yhdessä ketjussa joku kirjoitti

        Mittasin juuri säädettävien sauvojeni pituuden. Olivat 135cm ja olen 189cm pitkä. Ohjeesi ovat minusta aivan oikeat. Säädettävillä on helppo hakea oikea pituus ja niissä on mukavasti hiukan enemmän painoakin.


    • noviisi

      Millaisia rasitusvammoja ja minne voi saada yltiöpäisestä sauvomisesta??

      Meinaan kun on kyljet ja kainalot ihmeen kipeät ja täyteläisen tuntoiset? Voisko olla mahdollista että ois tullut sauvomisesta? Oon nyt kävelly melkein joka päivä 1h-1h 20min lenkkejä pururadalla (kolmenviikon ajan) ja käytän sauvoja aika lailla että syke pysyisi yli 130 ja mullakin on hiihtotausta takana, mutta ikinä ei ole hiihtäessä tälläisia tuntemuksia ollut..vai onko mulla sitten tekniikkavirhe? Sauvat on 120cm ja pituutta on 170, askelpituus on lähellä metriä joten ei ihan "töpöttelystäkään" ole kyse...

    • sauvoja

      Viimeisimmän suosituksen mukaan oikea sauvojen pituus on 0.66 x oma pituus.

    • Lumitaria

      Omasta pituudesta pois - 50cm
      ja silloin saadaan oikean pituiset sauvat.
      Ihana ilma ja kaikki hangille sauvomaan ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1620
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe