Usko korreloi moraalirappioon (tiedetulos)

Minä muinoin olen näyttänyt teille USA,Ruotsi, Suomi korrelaatioita miten uskovaisuus korreloi positiivisest väkivallan jne
kanssa. Kerroin myös takataskustani löytyvän kammottavia tilastoja.. Tässä nyt on.

Nyt tiedejournaalitasolla on tehty useita eri länsimaita (18 kpl)
käsittävä laajempi vertaileva analyysi julkaisussa:

Journal of Religion & Society 7/2005,
Cross-National Correlations of Quantifiable Societal Health with
Popular Religiosity and Secularism in the Prosperous Democracies,
Gregory S. Paul, Baltimore, Maryland

http://moses.creighton.edu/JRS/2005/2005-11.html

Mitä enempi uskoa sitä suurempi lapsikuolleisuus ja teiniaborttien
määrä jne.
Erityisesti yhteys lapsikuolleisuuteen näytti voimakkaalta.

"In general, higher rates of belief in and worship of a creator
correlate with higher rates of homicide, juvenile and early adult
mortality, STD infection rates, teen pregnancy, and abortion in the
prosperous democracies (Figures 1-9)."

Klikatkaa noita korrelaatiokuvia ja kauhistukaa vaikka Figure 4:n
kohdalla: uskovaisimmissa valtioissa eniten lapsikuolleisuutta.

Uskovaisten väitteelle evoluution kielteisestä vaikutuksesta
moraaliin ei siis ole löytnyt mitään tukea, vaan aivan päinvastoin,
kuten näkyy Figuren 4 oikeasta alakulmasta: voitte vetää alaspäin
laskevan korrelaatiosuoran pisteiden läpi:
"accept human evolution" suuri hyväksyntä korreloi/merkkaa
(--)pienempää lapsikuolleisuutta,"under five-mortality /1000 births".

Nyt minulla on vihdoin takanani aiempiin puheisiini ns. mustaa
valkoisella. Fundamentalismi on selvästi yhteiskunnan syöpäkasvain
ja moraalin rappio, kuten USAstakin näkyy (viimeksi Hesarissa yksi
perjantai sisäpiiriläinen Lawrence Wilkerson sanoi Bushin
hallitukselta tulleen vapaat kädet vankien kohteluun = kidutukseen).

Leisolankaan puheisiin evoluutio-moraalirappio-pelottelusta ei ole
mitään perustaa ikinä ollut ! Leijuu ilmassa poissa tästä reaalimaailman todellisuudesta
kuin joku kuin Bush ideologioineen.

terv. Kari T.

28

1766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos olisit otsikoinut "Moraalinen rappio korreloi uskonnolliseen heräämiseen", olisi ehkä helpommin ollut tehtävissä se tulkinta, että niillä alueilla, missä moraalinen rappio on edennyt pitkälle, osa ihmisistä hakeutuu Jumalan turviin?

      Ainakin telkusta nähtynä, tuolla Texasin suunnilla ero uskovien ja uskomattomien suhteen on selkeä. Ei ole tämmöisiä luterilaisia vötkylöitä, jotka voivat käydä kaljalla pubissa ja uskoa Jeesuksen tarjoamaan armoon jopa samana päivänä.

      Esittämäsi tutkimus oli sosiologinen, eikä siis kerro sitä, että yksilön moraali rappeutuisi, kun hän uskoo. Mutta kertoo siitä, että niillä alueilla, missä uskotaan, esiintyy myös moraalisia ongelmia. Ja varmaan niitä on ongelmia uskovaisillakin, mutta ilman uskoa samalla yksilöllä voisi olla vielä enemmän ongelmia tai sitten jo itsemurha suoritettuna. Eiväthän terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat.

      • Haunted Mansion

        Pisti kyllä ajattelemaan.


      • ettäkö

        "käydä kaljalla pubissa ja uskoa Jeesuksen tarjoamaan armoon jopa samana päivänä".

        Mitens viinin juonti kotosalla, hyväksyykö jeesus sellaisen moraalittomuuden ?

        Uskottavuutesi on vaakalaudalla.


      • ana_mz

        Nyt on kyllä pakko kommentoida tuota kaljalla käynti hommaa..

        Ajatteletko todella että kaljalla käynti on uskovaiselle kiellettyä?

        Alkoholikulttuuri on Suomessa vääristyneessä tilassa. Siitä seuraa että siitä myös ajatellaan vääristyneesti. Jos menet vaikka Iso-Britanniaan, niin siellä voit tavata papin kaljalla viikolla illalla. Terve suhtautuminen alkoholiin ei ole ainakaan lakihenkinen täyskielto tyyliin:"Uskovaisen ei tule tehdä sitä ja tätä.."

        Kaljalla saa käydä mutta alkoholista ei tulisi humaltua.

        Seuraava on vain hyväntahtoista spekulaatiota: Jos Jeesus olisi tullut vasta nykymaailmaan vapahtamaan koko maailman synneistään, niin kyllä minä luulen että Hänet olisi tavannut muiden paikkojen ohella myös jostakin pubista. Siinä olisivat hurskaat sitten osoitelleet että: "Siellä se profeetta nyt hummailee syntisten kanssa." Aivan niinkuin oli tilanne 2000 vuotta sitten.

        Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat.


        Siunausta jatkoon!


      • Haunted Mansion kirjoitti:

        Pisti kyllä ajattelemaan.

        Vaikka Jumalaa ei ehkä ajattelemalla löydy, niin viitannet kirjaan, joka voi poistaa kohtuullisen osan evoluutioajattelua ihmisen päästä. Kulttuurimmehan melkeinpä aivopesee meidät evoluutioajatteluun. Siitä vapautuminen on hankalaa, mutta välttämätöntä, että voisi tarkastella evoluutioväitteitä neutraalisti.


      • ana_mz kirjoitti:

        Nyt on kyllä pakko kommentoida tuota kaljalla käynti hommaa..

        Ajatteletko todella että kaljalla käynti on uskovaiselle kiellettyä?

        Alkoholikulttuuri on Suomessa vääristyneessä tilassa. Siitä seuraa että siitä myös ajatellaan vääristyneesti. Jos menet vaikka Iso-Britanniaan, niin siellä voit tavata papin kaljalla viikolla illalla. Terve suhtautuminen alkoholiin ei ole ainakaan lakihenkinen täyskielto tyyliin:"Uskovaisen ei tule tehdä sitä ja tätä.."

        Kaljalla saa käydä mutta alkoholista ei tulisi humaltua.

        Seuraava on vain hyväntahtoista spekulaatiota: Jos Jeesus olisi tullut vasta nykymaailmaan vapahtamaan koko maailman synneistään, niin kyllä minä luulen että Hänet olisi tavannut muiden paikkojen ohella myös jostakin pubista. Siinä olisivat hurskaat sitten osoitelleet että: "Siellä se profeetta nyt hummailee syntisten kanssa." Aivan niinkuin oli tilanne 2000 vuotta sitten.

        Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat.


        Siunausta jatkoon!

        ana_mz:[ Ajatteletko todella että kaljalla käynti on uskovaiselle kiellettyä? ]
        Siinä tais olla puhe myös Texasin uskovista. Johtopäätöksesi minun ajatuksistani eivät ehkä ole oikeat.


      • mke
        tuttumies kirjoitti:

        Vaikka Jumalaa ei ehkä ajattelemalla löydy, niin viitannet kirjaan, joka voi poistaa kohtuullisen osan evoluutioajattelua ihmisen päästä. Kulttuurimmehan melkeinpä aivopesee meidät evoluutioajatteluun. Siitä vapautuminen on hankalaa, mutta välttämätöntä, että voisi tarkastella evoluutioväitteitä neutraalisti.

        Mistä "teidän" kirjasta tässä puhutaan? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ehkäpä voisin itsekin lukaista.


      • Mr.K.A.T.

        Jos katsoo uskoontulleita tai uskoontulleiden puoluetta USAssa tai myös Suomessa, niin kyllä ne näyttää aika kovilta ne arvot. Ja köyhiltä kun riistetään kumit, ehkäisyvalistus -->taudit lisääntyy. Köyhät pannaan kyykkyyn kiristämällä avustushanoja : 'Auta itse itseäsi senkin hyysättävä synnillinen roskasäkki, me tarvitaan rahasi Naton rakennukseen ja terroristipirujen torjuntaan'.

        Ja näennäiset ristiriidat (esim. arkkipiispa Paarma puolustaa köyhiä) selittynee sillä että maltillinen evoluution hyväksyvä usko ei liene niinkään rappioittava (yhteiskunnan ja yksilön tasolla) vaan uudestisyntyneiden ehdoton joko-tai-fundamentalismi, joiden edustajat rikastuneina ja köyhistä etääntyneinä pääsevät vallankahvaan.

        Joulukuun 2003 tai 2004 numerosta näin arkkipiispa Paarman haastettelun, siinä SYPin entinen johtaja Ahti Hirvonen tulistui Paarmalle kun Paarma oli puolustanut köyhiä globalisaation jaloissa.
        Ja muualta tiedän että Hirvonen on uskossa..


      • Mr.K.A.T.

        USA on ollut 150-200 v isommas' uskoss' kuin Eurooppa. Aikaa roistojen parantumiseen on ollut vähintään yksi sukupolvi.
        Mikä on yhteiskuntakokeilun tulos ?
        Paljon rikkaita ja..
        ..korkea yhteiskuntamoraali ?


      • Haunted Mansion
        tuttumies kirjoitti:

        Vaikka Jumalaa ei ehkä ajattelemalla löydy, niin viitannet kirjaan, joka voi poistaa kohtuullisen osan evoluutioajattelua ihmisen päästä. Kulttuurimmehan melkeinpä aivopesee meidät evoluutioajatteluun. Siitä vapautuminen on hankalaa, mutta välttämätöntä, että voisi tarkastella evoluutioväitteitä neutraalisti.

        Pistihän se ajattelemaan,juuh. Mutta muijan pään yhdessä niiden hihhulien juttujen kanssa se pisti siihen kuntoon,että yhdessä vaiheessa se ei uskaltanut autoon mennä tai katua ylittää,kun pelkäsi kuolevansa onnettomuudessa ja helvettiin joutuvansa. No nyt se on onneksi taas rauhallisemmassa kunnossa.

        Nooh,aika näyttää tuleeko meistä kahdesta hihhuliaviopari vai mikä.


      • Ant1Ev0
        ana_mz kirjoitti:

        Nyt on kyllä pakko kommentoida tuota kaljalla käynti hommaa..

        Ajatteletko todella että kaljalla käynti on uskovaiselle kiellettyä?

        Alkoholikulttuuri on Suomessa vääristyneessä tilassa. Siitä seuraa että siitä myös ajatellaan vääristyneesti. Jos menet vaikka Iso-Britanniaan, niin siellä voit tavata papin kaljalla viikolla illalla. Terve suhtautuminen alkoholiin ei ole ainakaan lakihenkinen täyskielto tyyliin:"Uskovaisen ei tule tehdä sitä ja tätä.."

        Kaljalla saa käydä mutta alkoholista ei tulisi humaltua.

        Seuraava on vain hyväntahtoista spekulaatiota: Jos Jeesus olisi tullut vasta nykymaailmaan vapahtamaan koko maailman synneistään, niin kyllä minä luulen että Hänet olisi tavannut muiden paikkojen ohella myös jostakin pubista. Siinä olisivat hurskaat sitten osoitelleet että: "Siellä se profeetta nyt hummailee syntisten kanssa." Aivan niinkuin oli tilanne 2000 vuotta sitten.

        Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat.


        Siunausta jatkoon!

        itse olen tällä hetkellä samoilla linjoilla.

        kannattaa tutustua seuraaviin:

        http://www.godandscience.org/doctrine/wine.html
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000 000000003&conference=1500000000000061&posting=220000000 10976178#22000000010976178
        http://koti.mbnet.fi/rape1941/raitraam.htm
        http://koti.japo.fi/~hakuja/viini.htm

        ja vertailun vuoksi:
        Alkoholi ja islam
        http://www.oamk.fi/kuulumiset/190302/190302_kulttuuri.h tml

        Näkee oikein kuinka sairaalloiseksi uskonnollisuuden kaapuun puettu absolutismi menee..

        Rituaalit ja seremoniat
        Lähes kaikki uskonnot - alkuperäistä apostolista kristinuskoa lukuun ottamatta - turvautuvat palvonnassaan mitä erilaisimpiin rituaaleihin ja seremonioihin. Islamin rituaalisuus on tullut median välityksellä kaikkien tietoon. Viidesti päivässä minuutilleen suoritettavat rukoukset tulee suorittaa kääntyneenä Mekkaa kohti, niissä on joka kerta käytettävä tiettyjä lauseita ja niitä on toistettava määrätyt kerrat. Ennen rukouksia tulee suorittaa tarkoin säännelty rituaalipesu. Tiettyinä aikoina on paastottava ja tehtävä pyhiinvaellusmatkoja. Sianliha, tupakka ja alkoholi ovat kiellettyjä. Kuuliaisuus Allahille vaatii näiden rituaalien tunnontarkkaa noudattamista.
        Muslimia haudattaessa haudan suunta on olennaisen tärkeä. Hauta on suunnattava siten, että kuollut lepää oikealla kyljellään kasvot Mekkaan (qiblaan) päin. Muslimin haudan päälle ei saa astua eikä päällystää sitä rakennelmilla. Jos hautakiviä pystytetään, on ne asetettava itse haudan ulkopuolelle.

        http://www.qnet.fi/mpeltonen/islam.htm


        Sitten joitain sekailaisia ajatuksia(laadusta en tiedä?)

        ” 15:11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."(matt.15)

        Pakanoille ei annettu laintaakkaa (apostolien teot)

        ” 15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
        15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.”Ap.

        Mooseksen laki ei puhu mitään että alkoholiin itsessään olisi sitoutunut synti. 10 käskyä, tai myöhemmät vaelluksella annetut.

        VT oli Jeesuksen ja apostolien Raamattu.

        On ero alkoholismilla ja kohtuu käytöllä.

        On ero olla vahvassa humalassa, kuin nauttia muutama olut.

        Alkoholista voi olla epäjumala tai itse elämän tarkoitus, mutta tämäkin on oma alueensa.

        Jos juominen on itsessään syntiä, missä menee raja. Korkillinen, 1 pullo olutta, sixpack? Vai lasketaanko se promilleina, alkaako synninteko 0.5 promillenjälkeen, mikä on myös autolla ajamisen raja.

        Kun Jeesus kehotti meitä valvomaan, ei kai hän tarkoittanut, ettemme saisi enää koskaan nukkua yö-unia.

        On eroa satunnaisella käyttäjällä, kuin säännöllisellä juomisella.

        Liialla alkoholin käyttämillä on kuitenkin tunnetusti haittoja: Alkoholismi(alkoholiriippuvuus), taloudelliset ongelmat, ihmisistä riippuen liiallisesta käytöstä(perheväkivalta, riidat, aviorikokset, onnettomuudet, rattijuoppous), terveydelliset haitat.

        Tarpeeksi väsyneenä oleminen valvomisen jälkeen vastaa muutaman promillen humalaa, jolloin autolla ajaminenkin on rangaistava teko.(hitaammat refleksit, väsymys, häiriöt motoriikassa). Onko liian väsyneenä oleminenkin näin syntiä, koska siinä on samoja tekijöitä, kuin vahvassa humalassa.

        Jumala on luonut alkoholin alussa ja sen tekijät, jotka mahdollistavat sen tuottamisen. Kuudennen päivän jälkeen kaiken piti olla hyvää?

        Jotkut eläimet syövät ylikypsiämarjoja ja tulevat humalaan. Tekevätkö ne syntiä?

        Myös sokerista voi tulla humalaan.

        Ylikäynyt vappusimakin sisältää alkoholia, yskänlääkkeet.

        On olemassa kuitenkin aikoja ja paikkoja jolloin alkoholia ei pidä ottaa.

        Myös olosuhteet, asema pitää ottaa huomioon. Perheellisillä harvemmin on mahdollisuus nauttia alkoholia.

        Alkoholin ottaminen lasten edessä ei ole suotavaa

        Alkoholinkäyttöön liittyy vastuu.

        Jos alkoholi aiheuttaa mielentilahäiriöitä esim. Liiallisuuksiin menevää aggressiivisuutta( mahdollisesti aivoissa tapahtuvista kemiallisista muutoksista), silloin sen käyttö olisi lopettava kokonaan, tai käytöksen muututtava.

        Ensitöikseen vanhurskas Nooa vedenpaisumuksen jälkeen istutti viinatarhan. Ilman paine ilmeisesti laskenut VP:n jälkiseurausten jälkeen, joten viinissä oli huomattavasti enemmän prosentteja, joten Mooses veti ”vahingossa?” överiksi. Pointti kuitenkin että tuskin vanhurskas Mooses olisi heti ensitöikseen Jumalan pelastaessa arkissa tehnyt tietoisen synnin istuttamalla viinitarhan ja valmistamalla viiniä!?

        Alkoholi on kielletty totaalisesti esim. Islamin uskossa ja Jehovan Todistajissa.(Jeesus joi viiniä, pitävätkö JT:t Jeesusta ”juoppona”?

        “10:11 Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikäänkuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan.
        10:12 Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
        10:13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö."
        10:14 Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista."
        10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."(ap)


      • mke
        mke kirjoitti:

        Mistä "teidän" kirjasta tässä puhutaan? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Ehkäpä voisin itsekin lukaista.

        Ah, kyseessä on siis tämä henkilö, jonka tyttöystävä "hurahti" kreationistiksi ja poikaystävä ei sitä ole. Kaikkesi olet tainnut näin virtuaalisesti tehdä, että saisit käännytettyä hänetkin.

        Btw, yleiseksi tiedoksi, nyt kun rekisteröityneiden kaikkia aikaisempia viestejä voi lukea tuon linkin avulla, niin se näyttää väärin _minun_ kirjoittamani viestit. Ohjelma listaa mukaan kaikki mke-nimimerkillä kirjoitetut viestit, siis netkin viestit, joita ei ole rekisteröityneenä kirjoitettu ja jonkun muun toimesta ajalta ennen nimimerkin rekisteröimistä.


      • Ant1Ev0
        Ant1Ev0 kirjoitti:

        itse olen tällä hetkellä samoilla linjoilla.

        kannattaa tutustua seuraaviin:

        http://www.godandscience.org/doctrine/wine.html
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000 000000003&conference=1500000000000061&posting=220000000 10976178#22000000010976178
        http://koti.mbnet.fi/rape1941/raitraam.htm
        http://koti.japo.fi/~hakuja/viini.htm

        ja vertailun vuoksi:
        Alkoholi ja islam
        http://www.oamk.fi/kuulumiset/190302/190302_kulttuuri.h tml

        Näkee oikein kuinka sairaalloiseksi uskonnollisuuden kaapuun puettu absolutismi menee..

        Rituaalit ja seremoniat
        Lähes kaikki uskonnot - alkuperäistä apostolista kristinuskoa lukuun ottamatta - turvautuvat palvonnassaan mitä erilaisimpiin rituaaleihin ja seremonioihin. Islamin rituaalisuus on tullut median välityksellä kaikkien tietoon. Viidesti päivässä minuutilleen suoritettavat rukoukset tulee suorittaa kääntyneenä Mekkaa kohti, niissä on joka kerta käytettävä tiettyjä lauseita ja niitä on toistettava määrätyt kerrat. Ennen rukouksia tulee suorittaa tarkoin säännelty rituaalipesu. Tiettyinä aikoina on paastottava ja tehtävä pyhiinvaellusmatkoja. Sianliha, tupakka ja alkoholi ovat kiellettyjä. Kuuliaisuus Allahille vaatii näiden rituaalien tunnontarkkaa noudattamista.
        Muslimia haudattaessa haudan suunta on olennaisen tärkeä. Hauta on suunnattava siten, että kuollut lepää oikealla kyljellään kasvot Mekkaan (qiblaan) päin. Muslimin haudan päälle ei saa astua eikä päällystää sitä rakennelmilla. Jos hautakiviä pystytetään, on ne asetettava itse haudan ulkopuolelle.

        http://www.qnet.fi/mpeltonen/islam.htm


        Sitten joitain sekailaisia ajatuksia(laadusta en tiedä?)

        ” 15:11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."(matt.15)

        Pakanoille ei annettu laintaakkaa (apostolien teot)

        ” 15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
        15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.”Ap.

        Mooseksen laki ei puhu mitään että alkoholiin itsessään olisi sitoutunut synti. 10 käskyä, tai myöhemmät vaelluksella annetut.

        VT oli Jeesuksen ja apostolien Raamattu.

        On ero alkoholismilla ja kohtuu käytöllä.

        On ero olla vahvassa humalassa, kuin nauttia muutama olut.

        Alkoholista voi olla epäjumala tai itse elämän tarkoitus, mutta tämäkin on oma alueensa.

        Jos juominen on itsessään syntiä, missä menee raja. Korkillinen, 1 pullo olutta, sixpack? Vai lasketaanko se promilleina, alkaako synninteko 0.5 promillenjälkeen, mikä on myös autolla ajamisen raja.

        Kun Jeesus kehotti meitä valvomaan, ei kai hän tarkoittanut, ettemme saisi enää koskaan nukkua yö-unia.

        On eroa satunnaisella käyttäjällä, kuin säännöllisellä juomisella.

        Liialla alkoholin käyttämillä on kuitenkin tunnetusti haittoja: Alkoholismi(alkoholiriippuvuus), taloudelliset ongelmat, ihmisistä riippuen liiallisesta käytöstä(perheväkivalta, riidat, aviorikokset, onnettomuudet, rattijuoppous), terveydelliset haitat.

        Tarpeeksi väsyneenä oleminen valvomisen jälkeen vastaa muutaman promillen humalaa, jolloin autolla ajaminenkin on rangaistava teko.(hitaammat refleksit, väsymys, häiriöt motoriikassa). Onko liian väsyneenä oleminenkin näin syntiä, koska siinä on samoja tekijöitä, kuin vahvassa humalassa.

        Jumala on luonut alkoholin alussa ja sen tekijät, jotka mahdollistavat sen tuottamisen. Kuudennen päivän jälkeen kaiken piti olla hyvää?

        Jotkut eläimet syövät ylikypsiämarjoja ja tulevat humalaan. Tekevätkö ne syntiä?

        Myös sokerista voi tulla humalaan.

        Ylikäynyt vappusimakin sisältää alkoholia, yskänlääkkeet.

        On olemassa kuitenkin aikoja ja paikkoja jolloin alkoholia ei pidä ottaa.

        Myös olosuhteet, asema pitää ottaa huomioon. Perheellisillä harvemmin on mahdollisuus nauttia alkoholia.

        Alkoholin ottaminen lasten edessä ei ole suotavaa

        Alkoholinkäyttöön liittyy vastuu.

        Jos alkoholi aiheuttaa mielentilahäiriöitä esim. Liiallisuuksiin menevää aggressiivisuutta( mahdollisesti aivoissa tapahtuvista kemiallisista muutoksista), silloin sen käyttö olisi lopettava kokonaan, tai käytöksen muututtava.

        Ensitöikseen vanhurskas Nooa vedenpaisumuksen jälkeen istutti viinatarhan. Ilman paine ilmeisesti laskenut VP:n jälkiseurausten jälkeen, joten viinissä oli huomattavasti enemmän prosentteja, joten Mooses veti ”vahingossa?” överiksi. Pointti kuitenkin että tuskin vanhurskas Mooses olisi heti ensitöikseen Jumalan pelastaessa arkissa tehnyt tietoisen synnin istuttamalla viinitarhan ja valmistamalla viiniä!?

        Alkoholi on kielletty totaalisesti esim. Islamin uskossa ja Jehovan Todistajissa.(Jeesus joi viiniä, pitävätkö JT:t Jeesusta ”juoppona”?

        “10:11 Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikäänkuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan.
        10:12 Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
        10:13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö."
        10:14 Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista."
        10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."(ap)

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000073&posting=22000000010976213#22000000010976213


      • Ant1Ev0
        Ant1Ev0 kirjoitti:

        itse olen tällä hetkellä samoilla linjoilla.

        kannattaa tutustua seuraaviin:

        http://www.godandscience.org/doctrine/wine.html
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000 000000003&conference=1500000000000061&posting=220000000 10976178#22000000010976178
        http://koti.mbnet.fi/rape1941/raitraam.htm
        http://koti.japo.fi/~hakuja/viini.htm

        ja vertailun vuoksi:
        Alkoholi ja islam
        http://www.oamk.fi/kuulumiset/190302/190302_kulttuuri.h tml

        Näkee oikein kuinka sairaalloiseksi uskonnollisuuden kaapuun puettu absolutismi menee..

        Rituaalit ja seremoniat
        Lähes kaikki uskonnot - alkuperäistä apostolista kristinuskoa lukuun ottamatta - turvautuvat palvonnassaan mitä erilaisimpiin rituaaleihin ja seremonioihin. Islamin rituaalisuus on tullut median välityksellä kaikkien tietoon. Viidesti päivässä minuutilleen suoritettavat rukoukset tulee suorittaa kääntyneenä Mekkaa kohti, niissä on joka kerta käytettävä tiettyjä lauseita ja niitä on toistettava määrätyt kerrat. Ennen rukouksia tulee suorittaa tarkoin säännelty rituaalipesu. Tiettyinä aikoina on paastottava ja tehtävä pyhiinvaellusmatkoja. Sianliha, tupakka ja alkoholi ovat kiellettyjä. Kuuliaisuus Allahille vaatii näiden rituaalien tunnontarkkaa noudattamista.
        Muslimia haudattaessa haudan suunta on olennaisen tärkeä. Hauta on suunnattava siten, että kuollut lepää oikealla kyljellään kasvot Mekkaan (qiblaan) päin. Muslimin haudan päälle ei saa astua eikä päällystää sitä rakennelmilla. Jos hautakiviä pystytetään, on ne asetettava itse haudan ulkopuolelle.

        http://www.qnet.fi/mpeltonen/islam.htm


        Sitten joitain sekailaisia ajatuksia(laadusta en tiedä?)

        ” 15:11 Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."(matt.15)

        Pakanoille ei annettu laintaakkaa (apostolien teot)

        ” 15:19 Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen,
        15:20 vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.”Ap.

        Mooseksen laki ei puhu mitään että alkoholiin itsessään olisi sitoutunut synti. 10 käskyä, tai myöhemmät vaelluksella annetut.

        VT oli Jeesuksen ja apostolien Raamattu.

        On ero alkoholismilla ja kohtuu käytöllä.

        On ero olla vahvassa humalassa, kuin nauttia muutama olut.

        Alkoholista voi olla epäjumala tai itse elämän tarkoitus, mutta tämäkin on oma alueensa.

        Jos juominen on itsessään syntiä, missä menee raja. Korkillinen, 1 pullo olutta, sixpack? Vai lasketaanko se promilleina, alkaako synninteko 0.5 promillenjälkeen, mikä on myös autolla ajamisen raja.

        Kun Jeesus kehotti meitä valvomaan, ei kai hän tarkoittanut, ettemme saisi enää koskaan nukkua yö-unia.

        On eroa satunnaisella käyttäjällä, kuin säännöllisellä juomisella.

        Liialla alkoholin käyttämillä on kuitenkin tunnetusti haittoja: Alkoholismi(alkoholiriippuvuus), taloudelliset ongelmat, ihmisistä riippuen liiallisesta käytöstä(perheväkivalta, riidat, aviorikokset, onnettomuudet, rattijuoppous), terveydelliset haitat.

        Tarpeeksi väsyneenä oleminen valvomisen jälkeen vastaa muutaman promillen humalaa, jolloin autolla ajaminenkin on rangaistava teko.(hitaammat refleksit, väsymys, häiriöt motoriikassa). Onko liian väsyneenä oleminenkin näin syntiä, koska siinä on samoja tekijöitä, kuin vahvassa humalassa.

        Jumala on luonut alkoholin alussa ja sen tekijät, jotka mahdollistavat sen tuottamisen. Kuudennen päivän jälkeen kaiken piti olla hyvää?

        Jotkut eläimet syövät ylikypsiämarjoja ja tulevat humalaan. Tekevätkö ne syntiä?

        Myös sokerista voi tulla humalaan.

        Ylikäynyt vappusimakin sisältää alkoholia, yskänlääkkeet.

        On olemassa kuitenkin aikoja ja paikkoja jolloin alkoholia ei pidä ottaa.

        Myös olosuhteet, asema pitää ottaa huomioon. Perheellisillä harvemmin on mahdollisuus nauttia alkoholia.

        Alkoholin ottaminen lasten edessä ei ole suotavaa

        Alkoholinkäyttöön liittyy vastuu.

        Jos alkoholi aiheuttaa mielentilahäiriöitä esim. Liiallisuuksiin menevää aggressiivisuutta( mahdollisesti aivoissa tapahtuvista kemiallisista muutoksista), silloin sen käyttö olisi lopettava kokonaan, tai käytöksen muututtava.

        Ensitöikseen vanhurskas Nooa vedenpaisumuksen jälkeen istutti viinatarhan. Ilman paine ilmeisesti laskenut VP:n jälkiseurausten jälkeen, joten viinissä oli huomattavasti enemmän prosentteja, joten Mooses veti ”vahingossa?” överiksi. Pointti kuitenkin että tuskin vanhurskas Mooses olisi heti ensitöikseen Jumalan pelastaessa arkissa tehnyt tietoisen synnin istuttamalla viinitarhan ja valmistamalla viiniä!?

        Alkoholi on kielletty totaalisesti esim. Islamin uskossa ja Jehovan Todistajissa.(Jeesus joi viiniä, pitävätkö JT:t Jeesusta ”juoppona”?

        “10:11 Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, ikäänkuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan.
        10:12 Ja siinä oli kaikkinaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja.
        10:13 Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö."
        10:14 Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra; sillä en minä ole ikinä syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista."
        10:15 Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi."(ap)

        korjaus islam linkkiin:

        http://www.islamopas.com/alkohol.html


    • Trubaduuri :)

      Suomen rikostilastot synkkenevät yhtä jalkaa uskostaan luopuneiden kanssa. Senkin voi jokainen lukeva ja ymmärtävä ihminen havaita tilstoista, jotka ovat niin virallisia kuin ne vain voivat olla. Joten mikä korreloituu mihinkin ja milloin mistäkin, niin senkin voi itsekukin tarkistaa jos vain halua siihen riittää.

      • Sanomalehdenlukija

        Eikös juuri pari viikkoa sitten lehdissä kerrottu, että rikollisuus on laskussa Suomessa?

        Joo, muistin kutakuinkin oikein: lähde http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/0/924caa8d6dbcadc5c2256d3c0030730b/$FILE/tilastot.pdf
        kertoo, että rikoslakirikokset ovat vv. 1998-2001 laskeneet. Liikennerikokset ovat nousseet aika lailla, samoin törkeät yksilörikokset ja huumerikokset, kun taas talousrikokset ovat laskeneet.

        Väheksymättä liikennerikoksia, mutta jos ne jätetään huomiotta, koska valvonnan lisääntyminen muuttaa lukuja, rikollisuus laski ko. aikana 1,3%.

        (Liikennerikokset ovat suurin ryhmä: v. 1987 19%, v. 2001 21% kaikista, joten ne helposti vääristävät kokonaiskuvaa. Kenties voidaan sanoa, että ylinopeutta ajaminen on lisääntynyt yhtä jalkaa uskostaan luopuneiden kanssa...)


      • Sanomalehdenlukija

        Tilastokeskuksen tuoreesta lehdistötiedotteesta (17.10.2005):

        "Poliisin tietoon tuli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuoden 2005 tammi-syyskuussa kaikkiaan 602 000 rikosta, mikä on prosentin enemmän kuin vuotta aiemmin. Suhteellisesti eniten rikokset lisääntyivät Pohjanmaalla (9 prosenttia) ja vähenivät Kymenlaaksossa (14 prosenttia).

        Rikoslakia vastaan tehtyjä rikoksia ilmeni 404 000, mikä on 4 200 tapausta (1 prosentti) vähemmän kuin vuonna 2004. Rikoslain ulkopuolisia rikoksia poliisi kirjasi 197 000. Näistä valtaosa, 174 000, oli liikennerikkomuksia."

        Ilmeisesti pohjalaiset luopuivat uskosta oikein joukolla, kun taas kymenlaaksolaiset kääntyivät eri uskontoihin vieläkin hurjempaa vauhtia.


      • Trubaduuri
        Sanomalehdenlukija kirjoitti:

        Tilastokeskuksen tuoreesta lehdistötiedotteesta (17.10.2005):

        "Poliisin tietoon tuli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan vuoden 2005 tammi-syyskuussa kaikkiaan 602 000 rikosta, mikä on prosentin enemmän kuin vuotta aiemmin. Suhteellisesti eniten rikokset lisääntyivät Pohjanmaalla (9 prosenttia) ja vähenivät Kymenlaaksossa (14 prosenttia).

        Rikoslakia vastaan tehtyjä rikoksia ilmeni 404 000, mikä on 4 200 tapausta (1 prosentti) vähemmän kuin vuonna 2004. Rikoslain ulkopuolisia rikoksia poliisi kirjasi 197 000. Näistä valtaosa, 174 000, oli liikennerikkomuksia."

        Ilmeisesti pohjalaiset luopuivat uskosta oikein joukolla, kun taas kymenlaaksolaiset kääntyivät eri uskontoihin vieläkin hurjempaa vauhtia.

        Onpa suomessa kilvan muuteltu myös tilastoimis- tapoja vähän samaan malliin kuin tuolla varsinaisella pääkallo paikalla, eli USA:ssa.

        Ja jos tilastotieto numeroina liukuu ylös alas lyhyellä aikavälillä, ei se juuri todista muuta kuin sen olevan normaalia tässä ihmiselämässä
        , sillä niinhän ne muutkin tilastoitavat asiat liukuvat ylös alas numeroina ilmaistuna aikojen saatossa.

        Mutta jos ko. asiaa tarkastellaan puhtaasti vain pitkällä aikavälillä, niin se on karua kertomaa se
        , jota ne tilastot ilmaisevat mykykehityksestä.

        Osittain nykyistä laskukäyrää selittää ilmeisesti , jotta nyt on poikkeuksellisen paljon rikoksenuusioita kiven sisällä suorittamassa "laiskanläksyjään", koska eihän opin pitäisi ojaan kaataa, mutta mutta, ketä sekään sitten koskee.


      • Mr.K.A.T.
        Trubaduuri kirjoitti:

        Onpa suomessa kilvan muuteltu myös tilastoimis- tapoja vähän samaan malliin kuin tuolla varsinaisella pääkallo paikalla, eli USA:ssa.

        Ja jos tilastotieto numeroina liukuu ylös alas lyhyellä aikavälillä, ei se juuri todista muuta kuin sen olevan normaalia tässä ihmiselämässä
        , sillä niinhän ne muutkin tilastoitavat asiat liukuvat ylös alas numeroina ilmaistuna aikojen saatossa.

        Mutta jos ko. asiaa tarkastellaan puhtaasti vain pitkällä aikavälillä, niin se on karua kertomaa se
        , jota ne tilastot ilmaisevat mykykehityksestä.

        Osittain nykyistä laskukäyrää selittää ilmeisesti , jotta nyt on poikkeuksellisen paljon rikoksenuusioita kiven sisällä suorittamassa "laiskanläksyjään", koska eihän opin pitäisi ojaan kaataa, mutta mutta, ketä sekään sitten koskee.

        Yksikäsitteisimpänä rikostilastona pidetään murhia ja tappoja, muissa tulee mukaan muita tekijöitä kuten uhrin halukkuus ilmoittautua ja epäselvemmät rajat. Mutta kuollut on kuollut eikä vain puoliksi elävä.

        Sillä tavalla mitattuna 1900-luvun alussa ja 1600-luvulla Suomessa oli väkivaltaisempaa kuin nyt. Ja nythän olemme maallistuneempia kuin koskaan..


      • Trubaduuri
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        Yksikäsitteisimpänä rikostilastona pidetään murhia ja tappoja, muissa tulee mukaan muita tekijöitä kuten uhrin halukkuus ilmoittautua ja epäselvemmät rajat. Mutta kuollut on kuollut eikä vain puoliksi elävä.

        Sillä tavalla mitattuna 1900-luvun alussa ja 1600-luvulla Suomessa oli väkivaltaisempaa kuin nyt. Ja nythän olemme maallistuneempia kuin koskaan..

        Noh, jos oikein sitten aletaan viisaita puhumaan, niin eihän tämän maan rikostilastot voi olla käytössä kuin vuoden 1917 jälkeen ja jos katsotaan esim. Oulun rikostilastoja 1940-luvulla ja nyt, niin nähdään kyllä niin huima kehitys ylöspäin, jotta minuakin jo alkaa huimaamaan, vaikka en vähästä pökerrykkään.

        Minun mielestäni ei ole nyt kuitenkaan syytä
        tai sopivaa keskustella valikoidusti hengen riistoon johtavista teoista tai itse tuosta syyteharkinnasta tai yleisensyytteen alaisista rikoksista tai ns. asianomistaja rikoksista/
        tapauksista, koska on tapahtunut paljon tekoja ennen muinoin, joita ei viety koskaan oikeuteen saakka ja näin ollen ne eivät myöskään päätyneet tilastoihin.

        Tuossa edellä jo hieman viittasinkin siihen suuntaan, että kuinka merkityksellistä on juuri se tapa ja asenne, jolla tilastoja tehdään ja jolla niitä tulkitaan. Milloinkaan suomen historiassa ei ole tehty väkivaltaisia rikoksia niin paljon kuin nyt menneen vuosikymmenen aikana
        ja sekin on faktaa. Tuskin sekään johtuu esim. suklaan syönnistä tai elokuvissa käymisestä, vaikka nuokin melko maallista kaikenkaikkiaan on.

        Murha on sittenkin suomen rikoshistorian mukaan vain yksi pienen pieni osa kaikkia tilastoitavia rikoksia, samoin kuin tapotkin. Väkivaltaa puolestaan löytyy hyvin runsaasti monistakin ihmisten välisistä teoista, jotka tilastoidaan tehdyiksi rikoksiksi, joten kyllä se maallisuus ja raadollisuus on kuitenkin yksi paikkansa pitävä ja osittain tyhjäksi selittävä tekijä.


      • Sanomalehdenlukija
        Trubaduuri kirjoitti:

        Noh, jos oikein sitten aletaan viisaita puhumaan, niin eihän tämän maan rikostilastot voi olla käytössä kuin vuoden 1917 jälkeen ja jos katsotaan esim. Oulun rikostilastoja 1940-luvulla ja nyt, niin nähdään kyllä niin huima kehitys ylöspäin, jotta minuakin jo alkaa huimaamaan, vaikka en vähästä pökerrykkään.

        Minun mielestäni ei ole nyt kuitenkaan syytä
        tai sopivaa keskustella valikoidusti hengen riistoon johtavista teoista tai itse tuosta syyteharkinnasta tai yleisensyytteen alaisista rikoksista tai ns. asianomistaja rikoksista/
        tapauksista, koska on tapahtunut paljon tekoja ennen muinoin, joita ei viety koskaan oikeuteen saakka ja näin ollen ne eivät myöskään päätyneet tilastoihin.

        Tuossa edellä jo hieman viittasinkin siihen suuntaan, että kuinka merkityksellistä on juuri se tapa ja asenne, jolla tilastoja tehdään ja jolla niitä tulkitaan. Milloinkaan suomen historiassa ei ole tehty väkivaltaisia rikoksia niin paljon kuin nyt menneen vuosikymmenen aikana
        ja sekin on faktaa. Tuskin sekään johtuu esim. suklaan syönnistä tai elokuvissa käymisestä, vaikka nuokin melko maallista kaikenkaikkiaan on.

        Murha on sittenkin suomen rikoshistorian mukaan vain yksi pienen pieni osa kaikkia tilastoitavia rikoksia, samoin kuin tapotkin. Väkivaltaa puolestaan löytyy hyvin runsaasti monistakin ihmisten välisistä teoista, jotka tilastoidaan tehdyiksi rikoksiksi, joten kyllä se maallisuus ja raadollisuus on kuitenkin yksi paikkansa pitävä ja osittain tyhjäksi selittävä tekijä.

        Pistäs sitten ne aikasarjat rikollisuudesta esiin, en minä vain sinun väitteisiisi usko. (Enkä ole selittelyjesi kanssa samaa mieltä joten jos väitettäsi tukevia tilastoja ei ole, olet valehdellut.)


      • Trubaduuri
        Sanomalehdenlukija kirjoitti:

        Pistäs sitten ne aikasarjat rikollisuudesta esiin, en minä vain sinun väitteisiisi usko. (Enkä ole selittelyjesi kanssa samaa mieltä joten jos väitettäsi tukevia tilastoja ei ole, olet valehdellut.)

        Olen niitä täällä esitellyt muutaman kerran. Hyvällä hakusanalla netistäkin voi löytää hyviä kopioita tilastoista, varsinkin jos tuntee asiaa joten kuten. Tämä on kyllä keskustelu palsta, joten voisi olla sinullekkin hyväksi opetella ajoissa keskustelemaan. (En ole kiinnostunut sinun asiattomista mielipiteistäsi) Ja vain siksi. (Koska vaikutat hieman väkivaltaiselta riidan haastajalta!)


      • Sanomalehdenlukija
        Trubaduuri kirjoitti:

        Olen niitä täällä esitellyt muutaman kerran. Hyvällä hakusanalla netistäkin voi löytää hyviä kopioita tilastoista, varsinkin jos tuntee asiaa joten kuten. Tämä on kyllä keskustelu palsta, joten voisi olla sinullekkin hyväksi opetella ajoissa keskustelemaan. (En ole kiinnostunut sinun asiattomista mielipiteistäsi) Ja vain siksi. (Koska vaikutat hieman väkivaltaiselta riidan haastajalta!)

        Tosiasia on, että rikollisuus laski tilastojen aloittamisesta 2. maailmansotaan saakka varsin nopeasti. Sodan jälkeen oli hyvin huomattava nousu, jonka jälkeen joskus n. 1950 alkoi uusi lasku, joka kesti tuonne 1970-luvulle saakka. Sen jälkeen alkoi kasvu, joka on nyt taas n. 1990 kääntynyt laskuksi.

        Ja mitähän korrelaatiota uskonnollisuuden muutosten kanssa, kausaliteetista puhumattakaan, tästä pystyt osoittamaan?


      • mieleen oulu
        Sanomalehdenlukija kirjoitti:

        Tosiasia on, että rikollisuus laski tilastojen aloittamisesta 2. maailmansotaan saakka varsin nopeasti. Sodan jälkeen oli hyvin huomattava nousu, jonka jälkeen joskus n. 1950 alkoi uusi lasku, joka kesti tuonne 1970-luvulle saakka. Sen jälkeen alkoi kasvu, joka on nyt taas n. 1990 kääntynyt laskuksi.

        Ja mitähän korrelaatiota uskonnollisuuden muutosten kanssa, kausaliteetista puhumattakaan, tästä pystyt osoittamaan?

        Vuonna 1905 ilmoitettiin Oulun poliisille 90 rikosta, joista ilmisaatiin eli selvitettiin 58. Selvitysprosentti oli siten 64.

        Poliisille ilmoitetuista rikoksista suurin osa oli varkausrikoksia: 31 varkautta ja 42 näpistelyä. Poliisille ilmoitettiin myös 3 murhaa, murhayritystä tai tappoa, 1 ryöväys, 3 petosta, 1 kavaltaminen ja 9 sekalaista rikosta.

        Rikollisuusmäärän kehitystä vuodesta 1905 nykypäivään
        Rikosten määrä on kasvanut huikeasti vuodesta 1905, mutta niin ovat aika, elinolot ja asukaslukukin muuttuneet.

        1905   2001   
        asukasluku    n.16 200 142 466   
        poliisilaitoksen henkilökunta 42    250   
        ilmoitetut rikokset    90 20 748   
        rikoksia/10 000 asukasta kohden n.60 n.1 456   
        rikoksia/poliisilait. työntekijä n. 2 n. 83


      • lisäys
        mieleen oulu kirjoitti:

        Vuonna 1905 ilmoitettiin Oulun poliisille 90 rikosta, joista ilmisaatiin eli selvitettiin 58. Selvitysprosentti oli siten 64.

        Poliisille ilmoitetuista rikoksista suurin osa oli varkausrikoksia: 31 varkautta ja 42 näpistelyä. Poliisille ilmoitettiin myös 3 murhaa, murhayritystä tai tappoa, 1 ryöväys, 3 petosta, 1 kavaltaminen ja 9 sekalaista rikosta.

        Rikollisuusmäärän kehitystä vuodesta 1905 nykypäivään
        Rikosten määrä on kasvanut huikeasti vuodesta 1905, mutta niin ovat aika, elinolot ja asukaslukukin muuttuneet.

        1905   2001   
        asukasluku    n.16 200 142 466   
        poliisilaitoksen henkilökunta 42    250   
        ilmoitetut rikokset    90 20 748   
        rikoksia/10 000 asukasta kohden n.60 n.1 456   
        rikoksia/poliisilait. työntekijä n. 2 n. 83

        pientä tarkennusta edelliseen.
        Oulu
        asukas luku 1905 = 16200
        asukas luku 2001 = 142466
        pol. lait. henk. kunta 1905 = 42
        pol. lait. henk. kunta 2001 = 250
        ilmoitetut rikokset 1905 = 90
        ilmoitetut rikokset 2001 = 20748
        rik./10000 asuk. kohden 1905 = 60
        rik./10000 asuk. kohden 2001 = 1456
        rikoksia/pol. työn tekij. 1905 = 2
        rikoksia/pol. työn tekij. 2001 = 83


      • Mr.K.A.T.
        lisäys kirjoitti:

        pientä tarkennusta edelliseen.
        Oulu
        asukas luku 1905 = 16200
        asukas luku 2001 = 142466
        pol. lait. henk. kunta 1905 = 42
        pol. lait. henk. kunta 2001 = 250
        ilmoitetut rikokset 1905 = 90
        ilmoitetut rikokset 2001 = 20748
        rik./10000 asuk. kohden 1905 = 60
        rik./10000 asuk. kohden 2001 = 1456
        rikoksia/pol. työn tekij. 1905 = 2
        rikoksia/pol. työn tekij. 2001 = 83

        NYT-liitteessä oli että lappalaiset tekee viisinkertaisesti rikoksia. mitähän se tarkoittaa ?


      • Trubaduuri
        Mr.K.A.T. kirjoitti:

        NYT-liitteessä oli että lappalaiset tekee viisinkertaisesti rikoksia. mitähän se tarkoittaa ?

        Nyt-liite ja lappalaiset sekä viisinkertaisuus ?

        Hömmmnnn !

        Nyt-liite on tunnetun sanoma-lehden erillinen osa
        jossa on kirjoitettuna asiaa. Lappalaiset ovat inhimillisiä olentoja, siis ihmisiä, jotka myös erehtyvät ja toimivat joskus virheellisesti ja joskus jopa lakijen vastaisesti. Se jotta mihin nähden viisinkertaisesti, onkin vaikeanpi kysymys.

        Itse vaikkaan, jotta itikoihin, olkoon ne sitten nauta-eläimiä nisäkäsheimosta tai hyönteisiä.

        Loppuosasta en saanut selvää, koska se oli niin sekavaa, mutta kyllä se jotakin tarkoittaa, siis jos ei minulle, niin ainaskin sinulle!


    • Jekku

      Raamattukin kertoo sen seikan että uskosta luopuminen aiheuttaa seuraamuksena pahempaa kuin niiden toimesta jotka eivät ole sen vaikutuspiiriin kuuluneetkaan.
      Tämä on eräs lainalaisuus jota Raamattu osoittaa Vanhan testamentin kirjoituksin.
      tämä on juuri asia mikä myös kuuluu uskottavien asioiden joukkoon.
      Jeesuskin sanoi että kun luopuu niin tilalle tulee pahempi kuin oli alkuperäinen paha.MOT

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      98
      2280
    2. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      31
      1945
    3. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      44
      1921
    4. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      36
      1822
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      178
      1377
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1359
    7. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      50
      1178
    8. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      94
      1089
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      7
      964
    10. Hyvää rakkaushuomenta

      Tässä tulee rakkautta päivääsi. ❤️🤍💙💚💛💜💝💞💕💓💖💗💘💟🩷🩵🫶🏼❤️‍🔥😘😍😻💌🏩
      Ikävä
      179
      938
    Aihe