Miten voi opetella luonnollisen kuuloisen, ääntärasittamattoman äänenvaihdon? Olen matala altto, ja minun on pakko vaihtaa rekisteriä jossain e1-g1 välisellä kohdalla. Ylä-ääneni on kovin ohut ja ilmavan kuuloinen, eli ilmeisesti vuotaa? En tosin ole varma käytänkö edes alaääntäni oikein. Luulisin osaavani kuitenkin hengittää, sillä olen harrastanut puhallinsoitinta viimeiset 7 vuotta. Eli miksi tuo kuilu ylä ja alaäänten välillä? Kuinka eron saa pienemmäksi?
Äänen vaihto
2
594
Vastaukset
- Nimim. "2A -> 1S"
Rekisterirajoja voi tunnustella yksinkertaisesti harjoittelemalla niitä ylimenoja. Jotain muutaman nuotin rallatuksia eri kohdista. Ja jos tuntuu tylsältä, laula jonkin kivan biisin mukana. Tarkoituksella treenatessa kiinnittää helposti huomiota vääriin paikkoihin, ja syntyy "liikaa liikkuvia osia" -ilmiö. Älä keskity, vaan tee hyräilystä ja ääntelystä rutiinia. Tee vaikka samalla jotain muuta niin et häiritse itseäsi.
Oman ääneni löysin kun lauloin autossa stereoiden mukana sattumalta juuri minun äänelleni sopivaa biisiä. Yllätin itseni. Muutamasta onnistumisesta löytyy se, miltä se tuntuu kun ääni kulkee oikein (siis rasittamatta).
Hengitystekniikka on hyvä kiva jees, mutta laulamisessa on kuitenkin eroja puhaltamiseen. Se perinteinen ryhdikäs asento, jota usein suositellaan, ei välttämättä ole paras mahdollinen. Pienessä takanojassa, kuten autonpenkissä, keuhkojen kapasiteetti pääsee paremmin käyttöön. Ja seisaaltaan pieni noja eteenpäin yhdistettynä mielikuvaan ylös taakse laajenemisesta avaa ainakin minulla ovet myös huilurekisterin puolelle.- Laulupedagogi
Hei, olet ihan oikeilla jäljillä,eli laulat alarekisterin liian paineisesti. Jos olet oikea altto rekisterinvaihdos pitäisi olla alle e1 tai e2. Kokeile "koiranuikutusta" ylhäältä alaspäin
ja hae ensin keskirekisteri kohdalleen e1-e2, älä paina, mutta katso että kurkunpää on vapaana ja mielellään haukotusasennossa.Kokeile sitten, mutta älä mene alas. Monta kertaa vielä korkeammalta löytyy oikea sijoitus. Rullaa käsilläsi korvia eteenpäin, niin kuulet miltä se kuullostaa. Hyviä harjoitteluja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874158Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283127No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760