Napakoru kasvamassa ulos?

huolestunut neiti

Otin 4kk sitten napakorun, joka parani heti oikein hyvin. Pari viikkoa sitten se punehtui, turposi ja kipeytyi, jonka sain hyvällä hoidolla paranemaan reilussa viikossa ennalleen. Kun turvotus laski, onkin koru yht'äkkiä löysempi kuin aiemmin ja yläreiän ympärillä kasvaa sellainen paksumpi kohta, joka hiukan hilseilee, on ikäänkuin jonkinlainen arpikudos/rupi. Onkohan se nyt kasvamassa sieltä ulos? Kuinka nopeasti se yleensä tapahtuu jos näin käy (viikoissa, kuukausissa?)? Haluan kyllä ottaa korun ajoissa pois, ettei tule arpiviivaa. Koru on titaaninen 1cm pitkä ja sitä on nyt näkyvissä n.2-3mm. Muilla kokemuksia?

32

25810

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miia1978

      Koita jos korun materiaalin vaihto auttaisi. mulla auttoi kun ostin kirurgin teräksestä valmistetun korun. Pelkäsin että siitä tulee nikkeliallergiaa, mutta ei tullut.

    • 21.v

      Ei se tunnu kyllä olevan kasvamassa ulos, varmaankin vain löystyi turvotuksen takia, ehkä hetkeksi tai ei. Mulla on napakoru ollut 8 vuotta, ja välillä kun vaihdan korua, joka on huonoa materiaalia,tai jos on ollut ummessa ja tungen siihen korun takaisin niin se menee kipeäksi, punottaa ja turpoaa, mutta paranee kun laitan kirurgin terästä olevan korun tai hoidan kunnolla.
      Mutta sehän saattaa riippua ihan ihmisestä,että miten se reagoi tollasiin.

    • kasvoi ulos

      Otin napakorun kesäkuussa (05) ja ensin koru parani oikein hyvin ei ollu mitään vikaa. Sama juttu et tulehtu pikkasen ja koru muuten kasvoi ulos alle kolmessa kuukaudessa. Pikkuhiljaa koru löystyi, vaihdatin lyhyemmän tapin mut sekin alko tuntuu löysältä. Loppujen lopuks se oli enää parista millistä kiinni. Kysyin lävistäjältä asiaa, niin joillakin ihmisillä on sellainen iho että se ns "hylkii" lävistyksiä ja kasvaa ulos. Jäi aika ruma arpi napaan. ja ei johtunut materiaalista mulla eka koru oli kirurgin terästä ja toinen titaania.

      • tyttönen........

        Yleensähän napakoru kasvaa pikkusen ulos melkein jokaisella, mutta sitten uloskasvu pysähtyy ja koru jää siihen.
        Todennäköisesti näin on käynyt sinullekin ja kun olet luullut että koru on parantunut olet vaihtanut lyhyemmän, josta napa sitten oikeasti ärtyi ja kasvoi ulos. Tämäkin siis mahdollista.


    • Ninsssku

      Näin lävistäjänä kehottaisin, että vaihdat muovisen korun siihen, niin se helpottaa parissa päivässä. Koska muovi ei allergisoi lainkaan, niin siksi se on paras vaihtoehto.

    • huolestunut/:

      eli mä olin eilen ottamassa napakorun. Se on tosi hieno ja se ei satu yhtään kun istun tai kumarrun mutta se huolestuttaa että se ei punoita tai mitään ja tunnen korun mun ihon läpi. Kuuluuks sen olla silleen?

    • afsgadhns

      anteeks ku oon tyhmä, mut ku joka paikassa puhutaan lävistyksie uloskasvamisesta, nii mitä tää uloskasvaminen oikee tarkottaa?

    • napiiiiiiis

      se tarkottaa sitä että kahden tapin välissä oleva iho alkaa pienentyä ja lopulta jossei ota korua tarpeeks aikasin pois, se saattaa vain pudota ja napaan jää todella ruma jälki! BTW.....mulla on ollu 1,5kk napakoru ja en saa millää pallukkaa auki, mulla on vieläkin toi harjoituskoru mutta ala-pallo ei liiku minnekkään (mulla siis on semmonen alotuskoru että ala-pallo irtoaa)
      oisko ideoita millä saa sen pyöriteltyä kivuttomasti?! (:

      • Kokeile joillaki pihteillä saada se auki, Laita jotain siihen pihtien väliin ettei koruun tule jälkiä. Uskon että sillä keinolla vois lähtee.


      • Minävaan989

        Kannattaa hauduttaa napaa lämpöisellä vedellä ja putsata se kuumalla vedellä(Ei liian kuumalla) ja sitten alat pikkuhiljaa pyörittämään sitä pois(:
        Jos ei auta niin jäädytä sitä pikkuisen jääkylmällä vedellä niin että ei ole hirveästi tuntoa ja sitten pyörittelet pois:)


    • MOivaa :)

      Moii !
      Hei tein ittelleni joku 2kk sit napakorun, ja se parani aika hyvi mut tuol alapallon takana, eli iha navan sisäl on joku arpi, mikä on selvästi tullu siitä ku se o liikkunu eteepäi, kasvaakohan tää ulos vai liikkuuko vaan ?
      Ja jos kasvaa ni kannattaako ottaa pois ja tehdä myöhemmi uudelleen ?
      Enkä tahtois tätä ottaa pois, joten omien neuvojeni mukaa vrm antaisi tän ol nii kaua kunnes se lähtee väkisi :D
      Kiitos kaikist vastauksist ja sori ku tungin tähä palstaa omie ongelmieni kaa !:D

    • napakorufani

      mulla ollut nyt kaksi kertaa napakoru, molemmat kävin ottamassa lävistäjällä ja korut olivat titaani. Molemmat korut kasvoivat tosi nopeasti ulos. Onko mahdollista että kirurgin teräs pysyisi vai onko se vaan niin ettei pysy mikään.

    • Voi olla että sun iho hylkii sitä tai sitte se vähä kasvaa ulos ja jää sitte siihen.Mulla koru parantu muistaakseni kokonaan 2kk ja sitte kävi niin, että nostelin painavia laatikoita niin se vissii vähä repes ja kasvo vähä ulos. Ja nyt siitä on jo yli vuosi kun otin niin en ainakaa huomaa että olis enää kasvanu ulos yhtää..

    • napis97

      Otin napakorun noin 1,5kk sitte. Tosi tyytyväinen oon ollu tähän mennessä. En paljoa edes hoitanut korua koska luin jostain että liika hoitokin saattaa olla pahaksi. Huuhtelin aamuin illoin silloin kun muistin, mutta saattoi niitä sellaisiakin päiviä olla että unohtui illalla huuhdella. Mitään muita aineita (desifiointiaineita, suolavettä yms.) en käyttänyt. Joskus saatoin illalla levittää sellasella pumpulitikulla pienen kerroksen hajustamatonta vartalovoidetta jos korun ympäristö punoitti. Aamulla punotus oli sitten lähtenyt lähes kokonaan (:
      1kk päästä korun ottamisesta vaihdoin harjoituskorun roikkuvaan koruun. Olen nyt käyttänyt roikkuvaa noin viikon, mutta nyt siihen alkoi sen verran sattua että päätin ajoissa vaihtaa roikkuvan pois ja laittaa harkkarin siihen. Korun vaihtaminen sattui enemmän kuin ennen, ja ihokin punoittaa korun ympäristöllä. Huuhtelin vedellä ja laitoin kosteusrasvaa, nyt korun ympäristöä vähän särkee säteilevästi. :( Elikkäs ehkä vaihdoin tuon korun vähän liian aikaisin, suosittelen että pidätte paljon yli 1kk tuota harjotuskorua. Itse pidin vain kuukauden ja nyt on älyttömän kipeä.
      Mutta yhtään en sitä kadu että otin napakorun, ei tästä paljoa harmiakaan ole ollut, enemmänkin iloa. (: Eikä tämä ole uloskaan vielä kasvanut. Jos harkitsetkaan napakorun ottamista, suosittelen! Kannattaa ottaa :) Eikä ole edes suuri operaatio hoitaa korua. Kuten itse sanoin, en edes hoitanut korua paljoakaan.

    • Hassu napa

      Kävin ottamas kolmannen kerran viime viikol napakorun, kahel aikasemmal kerral se on kasvanu ulos.. :/ Nyt se koru ei oo yhtää tulehtunu tai kipee, mut se näyttää siltä ku siin ois liikaa nahkaa välis, se ylempi pallukka on tavallaa uponnu siihen nahkaan ja siihe on tullu semmonen kuoppa, mistäköhän se johtuu? En haluis et se kasvais kolmatta kertaa ulos..

    • m0rrooo

      mitä pitää tehä jos siinä alapallon kohalla on sellanen ruven näkönen paksu kohta ja sieltä alta tulee jotain ihme valkosta nestettä!! pelottaa et se kasvaa ulos :/

    • Avuton(KÖ)

      Hei...otin napakorun noin 3viikkoa sitten, nyt se märkii ja joka aamu siinä on ns" mätää" miten saisin sen paranemaan ? olisiko kenelläkään neuvoja? olen huuhdellut sitä suolavedellä!

      • eiolemätää

        se ei ole mätää vaan kudosnestettä ja se on ihan normaalia yritä saada puhdistaessa kudosneste pois joka kuivuu korun ympärille.


    • avuton !

      otin joku 3-4 viikkoo sitten napakorun ja nyt se pallojen välissä oleva nahka on ihan järjettömän punainen, oon kyllä yrittänyt puhdistaa sitä lämpimällä vedellä ja se ei oo kyl yhtään kipee, voisko joku auttaa ois kiva tietää mitä pitäis tehä ?

    • heipsiss

      apuva! mun napakoruss on vähentyny se nahka siin välis :// ja siin on nahkaa joku 6mm onks se iha normi määrä siin ku tuntuu silt et siin ois jotenki vähentyny iha liikaa ja korun se tanko ki näkyy sellai tyhmäst sielt alhaalt mutt ei mun navas silti mitää punast tai mtn muut oo ja se onn ollu varm jo pia puol vuot ni joku kiltti vastaa ja kertoo onks siin iha liia vähä sitä nahkaa ja pitäskö koruu vaihtaa johoni lyhyempää :0 ???

      • mietiskelijäääää

        minua mietityttää aivan sama ! olkaa kilttejä ja antakaa pliis neuvoja miten toimii mun koru on 1cm pitkä ja nahkaa siin välis sen jonku 6 mm, kiitos etukäteen! :)


      • hmmmnapakorunhankkia
        mietiskelijäääää kirjoitti:

        minua mietityttää aivan sama ! olkaa kilttejä ja antakaa pliis neuvoja miten toimii mun koru on 1cm pitkä ja nahkaa siin välis sen jonku 6 mm, kiitos etukäteen! :)

        luin jostai et jos nahkaa on alle 5 mm ni sit se o vissii kasvamas todennäkösesti ulos et kantsii men lävistäjä puheil..


    • napakoruu!!

      Mulla on ollu napaläväri nyt noin 4kk aluks se vaan punotti mut ei ollu kipee tai mitään ja nyt siittä on alkanu tuleen keltasta ja valkoista nestettä. Onko se tulehtunut vai kasvamas ulos?? Tai siis jos/ kun napakoru kasvaa ulos niin tuleeko sieltä mitään matää tai nesteitä ulos eka??

      • NAPAKORUKORU

        kyllä siitä voi tulla jotain mömmöö ulos. oon ottanut 5 kertaa napakorun ja on aina kasvanut ulos, pysyy sen puol vuotta mut sit menee.
        Kävin eri lävistäjillä ja melko samat ohjeet anto, ja maalaisjärjellä jos ajattelee niin se huuhteleminen aamuin illoin vedellä ja ei saa koskee siihen muuten, puhtaat vaatteet ettei turhia bakteereja tule. Suolaliuosta olen kokeillut mutta ei sekään auttanut.

        Keltasta/valkosta nestettä rupes aina tuleen ja sit tiesin et nyt se taas tulee ulos. Lävistäjä sano että joko vartaloni hylkii sen ''vieraan esineen'' tai sitten minun kannattaisi kokeilla muovikorua jos vielä aijon laittaa.

        Mietin että laitanko vielä kuudennen kerran, ja kyllä aijon laittaa, muovikorun.
        Saapi nähdä että pysyyko sitten.

        toivottavasti sun napakoru ei nyt oo kasvamassa ulos! miten se nyt voi?

        Napakorut on niin kivoja, toivottavasti mullakin pysyis kun taas laitan.. kielessä kans läväri eikä sille oo tapahtunu yhtikäs mitään...


      • myyrä97
        NAPAKORUKORU kirjoitti:

        kyllä siitä voi tulla jotain mömmöö ulos. oon ottanut 5 kertaa napakorun ja on aina kasvanut ulos, pysyy sen puol vuotta mut sit menee.
        Kävin eri lävistäjillä ja melko samat ohjeet anto, ja maalaisjärjellä jos ajattelee niin se huuhteleminen aamuin illoin vedellä ja ei saa koskee siihen muuten, puhtaat vaatteet ettei turhia bakteereja tule. Suolaliuosta olen kokeillut mutta ei sekään auttanut.

        Keltasta/valkosta nestettä rupes aina tuleen ja sit tiesin et nyt se taas tulee ulos. Lävistäjä sano että joko vartaloni hylkii sen ''vieraan esineen'' tai sitten minun kannattaisi kokeilla muovikorua jos vielä aijon laittaa.

        Mietin että laitanko vielä kuudennen kerran, ja kyllä aijon laittaa, muovikorun.
        Saapi nähdä että pysyyko sitten.

        toivottavasti sun napakoru ei nyt oo kasvamassa ulos! miten se nyt voi?

        Napakorut on niin kivoja, toivottavasti mullakin pysyis kun taas laitan.. kielessä kans läväri eikä sille oo tapahtunu yhtikäs mitään...

        Heii! Otin napakorun vuosi sitten ja aluksi se kasvoi vähän ulos ja pysähtyi siihen. Nyt huomaan että se on kasvanut vähä enemmän ulos ja korun yläpuolella on jonkin verran arpea. Koru on myös kasvanut vähän vinoon. Ihoa on vielä 7 milliä pallojen välissä, mutta siihen on tullut vaalea arven näköinen jälku ja tuntuu ku siinä olis kuoppa. Voiko iho ohentuu siitä pallojenkin välistä olevasta ihosta ?


      • myyrä97
        myyrä97 kirjoitti:

        Heii! Otin napakorun vuosi sitten ja aluksi se kasvoi vähän ulos ja pysähtyi siihen. Nyt huomaan että se on kasvanut vähä enemmän ulos ja korun yläpuolella on jonkin verran arpea. Koru on myös kasvanut vähän vinoon. Ihoa on vielä 7 milliä pallojen välissä, mutta siihen on tullut vaalea arven näköinen jälku ja tuntuu ku siinä olis kuoppa. Voiko iho ohentuu siitä pallojenkin välistä olevasta ihosta ?

        Pitäisköhän käydä lävistäjällä kysymässä mielipidettä,antaa korun vielä olla vai otaa se pois:/


    • Napsutassu

      Mulla napakoru oli 8kk ihan rauhas ilman mtn ongelmii. Nyt ollu n.1-2kk tulehtuneen näkönen, punanen hilseilevä iho, napakoru kääntyy aina vasemmalle, vaikka pitäisi olla keskellä, jotta timantit näkyy. Ylänupin vieressä oikeella arpikudoksen näköstä paksumpaa kohtaa. Koru on tullu 2mm ulos ja nykynen 10mm titaani koru näyttää liian pitkältä (kyseessä alotuskoru, joka reikään ekana lävistäjällä laitettiin). Selkeesti siis kasvamassaulos. Käännän ain korun takas keskelle, mut se kääntyy heti takas vasemmalle. Kerran käänsin kokonaan oikeelle, mut koru käänty taas vasemmalle. Todella ärsyttävää ku ne timantit ei sit näy :/ muilla sama ongelma? Desinfioin huolella ja kävin näyttämässä samalle lävistäjälle, jolla otin ton. Se sano, et ku ihoo viel 5mm välis, nii se on riittävän paljon, et pidä siin viel jonki aikaa ja desinfioi, mut jos jatkaa uloskasvuu nii ota pois ja anna kasvaa umpeen ja tuu 1kk jälkeen ottamaan reikä uusiks. Se sano, ettei 10mm lyhyempiä koruja tehäkkään (höpönlöpön) ja että, jos koru jatkaa ulos kasvuu nii siihen ei oikeesti voi mitenkään (edes desinfioinnilla ja korunvaihdolla) vaikuttaa. Täst ahistuneena menin kysymään eri paikasta spesialisteilta, jotka erikoistunu lävistyksiin ja allergisoiviin materiaaleihin. Nii ne sano, et titaani ainoo oikee allergisoimaton matsku, kosk kirurginteräksen (= ruostumaton teräs) kolmesta raaka-aineesta 1 on just nikkeli. Eli mulla titaani koru, nii materiaalista se ei johdu. Iskut ja housujen/vyön hinkkaus ovat saattaneet alottaa uloskasvun, mut monesti siihen ei oo muuta syytä ku ihan vaan, et oma kroppa yksinkertasesti hylkii. Eikä korun pysymistä voi taata kun antaa kasvaa umpeen ja ottaa uudelleen. Tai ajalla kuinka kauan koru ollut sulla (ystävällä kasvo ulos 8vuoden jälkeen). Spesialisti epäili myös, että mun tapauksessa huono lävistäjä ois tehny korun liian pintaan. Jokatapauksessa ostin 8mm titaanikorun (samanlaisen ku alotuskoru muuten paitsi pituus) ja vaihdoin siihen ja desinfioin huolella. Sekin koru haki paikkansa kivasti kääntymällä vasemmalle, et jos tää jatkuu ja tää lyhyempiki koru alkaa tulla ulos, nii otan korun pois ja kasvatan umpeen ja meen paremmalle lävistäjälle ottamaan korun.

      • vesivesivesi

        itsekin otin napakorun noin 1kk sitten, ja lävistäjäni nimenomaan sanoi että EI desinfiointi ainetta,koska se kuivaattaa eikä ole hyödyksi mitenkään muuten kuin korun puhdistamiseen irtonaisena ja senkin jälkeen koru tulisi huuhdella kunnolla kuumalla vedellä.


    • hmphhh

      minulle lävistäjä sanoi että napakorun voi pestä koko ajan suolavedellä tai olisi hyvä pestä en tosin ole pessyt koko ajan mutta jokainen lävistäjä antaa erilaiset ohjeet:)

    • mooii

      mitä tarkoittaaa jos on semmonen pallo siinä ylemmässä reijjänpäässä ...otin napakorun joku 2kk sitte ja en viittis ottaa sitä pois mut se on nyt punottanu jonku aikaaa ja olllu semmone patti ?

      • Anonyymi

        no siis mulla sama tarviin apuui


    • Anonyymi

      Moii! Mulla on ollu napakoru nyt joku 4kk ja on parantunu tosi hyvin eikä oo ollu yhtään kipee eikä punanen nii vaihoin tos pari viikkoo sitten harjotuskorun roikkuvaan koruun (pitäis olla kirurgista terästä) mut nyt se iho siel alkaa näkyy vähemmän ja sitä on n. 7mm näkyvis, koru on sen 1cm pitkä. Onks se kasvamassa ulos vai onko ihan normaalia? Pitäiskö vaihtaa muoviseen vai ottaa pois ennenku tulee arpi?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe