Mitä te helluntailaiset ajattelette itsestänne? Koetteko olevanne hurmosuskovaisia, vai järkeviä ja käytännöllisesti ajattelevia ihmisiä.
Kysymys saattaa tuntua tyhmältä, mutta koitan vähän selittää. Olen lapsuudestani asti päässyt siihen käsitykseen että "hellarit" ovat umpi pimeitä. Nyt sitten kun olen seurannut suomi24-palstaa, niin olen törmännyt erääseen Kentsuun. Tämä tyyppi tuntuu harvinaisen fiksulta ja loogiselta kaverilta. Hän on saanut minut miettimään suhtautumistani teikäläisiin uudestaan.
Eli onko tämä Kentsu jonkinlainen poikkeus säännössä, koska hän ei julista uskoaan pelkällä tunteella, vaan koittaa perustella kantojaan loogisesti? Vai onko teillä enemmänkin tällaisia ajattelevia tyyppejä? Saako teidän poppoossanne ajatella vapaasti?
"pimeät hellarit"
26
1061
Vastaukset
- K.O.
Kunhan teet parannuksen synneistäsi ja uskot Herraan Jeesukseen että myös saat syntisi anteeksi ja uudestisynnyt siten Jumalan lapseksi, niin tervetuloa vaan joukkoon! Ajatella saa ihan vappaasti mitä uutena luomuksena Kristuksessa sitten ajatteletkin. Herra ohjaa ajatuksesi tahtonsa mukaan jos sallit ja haluat kasvaa opetuslapsena Hänen tuntemisessansa.
Elämä kristittynä perustuu Jumalan armoon ja rakkauteen. "Armosta olemme pelastetut se on Jumalan lahja ettei kukaan kerskaisi"
Siinä armossa on suotavaa olla suvaitsevainen ja ymmärtäväinen ihmisten heikkouksille. Ja mitenpä sitä voi lakihenkisesti vaatia muilta täydellisyyttä kun ei itsekään ole lähellekään täydellinen. Vai mitä?
Kuitenkin tahdomme perustautua raamattuun, jonka tutkimisessa Pyhä Henki tahtoo meitä myös johdattaa.
Kaiken ydin on kuitenkin rakkaus, rakkaus ja vielä kerran rakkaus!- .Riporii.
"Kunhan teet parannuksen synneistäsi ja uskot Herraan Jeesukseen että myös saat syntisi anteeksi ja uudestisynnyt siten Jumalan lapseksi, niin tervetuloa vaan joukkoon! Ajatella saa ihan vappaasti mitä uutena luomuksena Kristuksessa sitten ajatteletkin. Herra ohjaa ajatuksesi tahtonsa mukaan jos sallit ja haluat kasvaa opetuslapsena Hänen tuntemisessansa."
Tämä kuulostaa siltä pimeeltä julistukselta, jota vähän odotinkin.
"Elämä kristittynä perustuu Jumalan armoon ja rakkauteen. "Armosta olemme pelastetut se on Jumalan lahja ettei kukaan kerskaisi"
Siinä armossa on suotavaa olla suvaitsevainen ja ymmärtäväinen ihmisten heikkouksille. Ja mitenpä sitä voi lakihenkisesti vaatia muilta täydellisyyttä kun ei itsekään ole lähellekään täydellinen. Vai mitä?
Kuitenkin tahdomme perustautua raamattuun, jonka tutkimisessa Pyhä Henki tahtoo meitä myös johdattaa.
Kaiken ydin on kuitenkin rakkaus, rakkaus ja vielä kerran rakkaus!"
Tämä osa kuulostaa erittäin järkevältä.
Et kuitenkaan mielestäni vastannut aloitukseeni, vaikka kirjoituksesi oli kieltämättä hieno. - samaa lätinää
.Riporii. kirjoitti:
"Kunhan teet parannuksen synneistäsi ja uskot Herraan Jeesukseen että myös saat syntisi anteeksi ja uudestisynnyt siten Jumalan lapseksi, niin tervetuloa vaan joukkoon! Ajatella saa ihan vappaasti mitä uutena luomuksena Kristuksessa sitten ajatteletkin. Herra ohjaa ajatuksesi tahtonsa mukaan jos sallit ja haluat kasvaa opetuslapsena Hänen tuntemisessansa."
Tämä kuulostaa siltä pimeeltä julistukselta, jota vähän odotinkin.
"Elämä kristittynä perustuu Jumalan armoon ja rakkauteen. "Armosta olemme pelastetut se on Jumalan lahja ettei kukaan kerskaisi"
Kaiken ydin on kuitenkin rakkaus, rakkaus ja vielä kerran rakkaus!"
Tämä osa kuulostaa erittäin järkevältä.
Et kuitenkaan mielestäni vastannut aloitukseeni, vaikka kirjoituksesi oli kieltämättä hieno.KUNHAN teet parannuksen ja uskot siihen samaan kuin mekin, olet parempi ihminen mutta ajatella saa vapaasti.. siinäpä tiivistettynä..O_o
"Ihminen on sitä mitä hän syö."(Ludwic Feuerbach)
Mahtaako sitä voida ajatella vapaasti vaikka saisikin, jos "syö" jatkuvasti jonkun tietyn uskontulkinnan omaksuneen saarnaajan tai yhteisön ajatuksia, arvoja ja käsityksiä. Riippumatta siitä, ovatko nämä käsitykset tosia vai epätosia, eivätköhän ne kuulijaan pikkuhiljaa sisäisty, varsinkin jos orastavien kriittisten ajatusten JULKITUOMINEN on jotekin sanktioitu ja näiden käsitysten ilmaiseminen ja omaksuminen tehty palkitsevaksi.- .Riporii.
Epiktetos kirjoitti:
Mahtaako sitä voida ajatella vapaasti vaikka saisikin, jos "syö" jatkuvasti jonkun tietyn uskontulkinnan omaksuneen saarnaajan tai yhteisön ajatuksia, arvoja ja käsityksiä. Riippumatta siitä, ovatko nämä käsitykset tosia vai epätosia, eivätköhän ne kuulijaan pikkuhiljaa sisäisty, varsinkin jos orastavien kriittisten ajatusten JULKITUOMINEN on jotekin sanktioitu ja näiden käsitysten ilmaiseminen ja omaksuminen tehty palkitsevaksi.Kysyin mielestäni aivan vilpittömästi tuossa aloituksessani asiaa, joka kiinnostaa minua. Nyt täällä kuitenkin tulee kaikkien alojen asiantuntijoiden yleispäteviä mielipiteitä.
Tämä kysymys oli tarkoitettu oikeille helluntailaisille, jotka toivoakseni osaavat vastata minulle vilpittömästi. - hansu
Epiktetos kirjoitti:
Mahtaako sitä voida ajatella vapaasti vaikka saisikin, jos "syö" jatkuvasti jonkun tietyn uskontulkinnan omaksuneen saarnaajan tai yhteisön ajatuksia, arvoja ja käsityksiä. Riippumatta siitä, ovatko nämä käsitykset tosia vai epätosia, eivätköhän ne kuulijaan pikkuhiljaa sisäisty, varsinkin jos orastavien kriittisten ajatusten JULKITUOMINEN on jotekin sanktioitu ja näiden käsitysten ilmaiseminen ja omaksuminen tehty palkitsevaksi.on kuitenkin hyvä että syö Jumalan Sanaa, siitä lähtee elämä ja yltäkylläisyys. Rauha itsensä ja toistensa kanssa. RAuhaan meidät on kutsuttu.
Jeesuksen Kristuksen rakkaus on niin suuri ettemme kykene edes sitä oikein käsittämään. Hän antoi meidän velkamme anteeksi, ja tuon lahjan saa jokainen ilmaiseksi ilman rahaa. :) - .Riporii.
hansu kirjoitti:
on kuitenkin hyvä että syö Jumalan Sanaa, siitä lähtee elämä ja yltäkylläisyys. Rauha itsensä ja toistensa kanssa. RAuhaan meidät on kutsuttu.
Jeesuksen Kristuksen rakkaus on niin suuri ettemme kykene edes sitä oikein käsittämään. Hän antoi meidän velkamme anteeksi, ja tuon lahjan saa jokainen ilmaiseksi ilman rahaa. :)Kiitos kaikista viesteistä. Tärkein juttu tässä kait oli loppujun lopuksi tavoittaa se "fiksu" kentsu.
Hyvää jatkoa kuitenkin kaikille teille uskossa/uskosta eläville.
- hellari3
Olen ollut helluntaipiireissä kymmenenisen vuotta. Pikku hiljaa olen antautunut yhä enemmän "järjestön mieheksi". Tämä täytyy tunnustaa. Minulle (ja suvulleni) on hyvin vastenmielinen ajatus "myydä" itsensä jollekin ihmisryhmälle ja hukkua massaan, tai jotain tommosta (ihmispelkoa?). Tällaisista lähtökohdista olen lähestynyt helluntailiikettä tavallaan vähän karvat pystyssä. Päätin alusta asti, että omista mielipiteistäni ja rehellisyydestä omia ajatuksiani ja tunteitani kohtaan en luovu - niistä pidän kiinni, kunnes joko minut potkitaan pois tai sitten kuolen (vanhuuteen :).
Saldona on nyt, että olen mm. vuosi sitten sanonut suoraan serakuntamme työntekijälle, että pidän seurakuntamme paimenta harhaoppisena (kastekysymyksen suhteen). Lisäksi minut palkattiin juuri kokopäiväiseen työsuhteeseen seurakuntaamme (en ole pastori). Loppujen lopuksi olen saanut kokeilla kaikenlaista todella outoa ja mokata moneen otteeseen ja minulle on annettu anteeksi tai vain hyväksytty. Olen kasvanut hengellisesti ja sosiaalisesti aivan aimo harppauksin näinä vuosina.
Olen kuitenkin myös keskustellut ihmisten kanssa, jotka ovat saaneet erittäinkin negatiivisen kuvan Suomen helluntaiyhteisöstä. Haluaisin nyt vastata rehellisesti myös näistä näkemistäni puolista. Omaan hyvään sopeutumiseeni on varmaankin vaikuttanut se, että olen sosiaalisesti taitava ja annan paljon aikaani taivasten valtakunnan rakennustyöhön. Sosiaalisesti taitamattomammat saattavat saada enemmän kolhuja. Mihin he sitten itseään kolhivat? Seurakunnassamme on laitoshoidokeista alkaen romanien kautta tohtorismiehiin asti ja kaikkea siltä väliltä. Eräillä on sellaisiakin päähänpinttymiä, että jos niistä yrittäisi heidän kanssaan vääntää kättä, siinä saattaisi saada silmilleen! Pidän rikkautena tällaista moninaisuutta. Olemmehan yksi perhe, toinen toistamme kantaen.
Tärkeämpi kysymys kuitenkin lienee, että miten virallinen organisaatio (pastorit, vanhemmistoveljet yms. luotetut) suhtautuvat ajatteleviin lampaisiin. Meillä muuten vanhemmiston tehtäväksi on määritelty strateginen linjaus ja pastoritiimi taasen hoitaa kokonaisvastuulla toimeenpanon. Näin vanhemmistolle ei ensikädessä edes kuulu yksittäisten ihmisten kanssa toimiminen vanhemmistoveljen tittelistä käsin.
Oletetaan, että herra X puhuu helluntailiikkeen oppien vastaisia asioita. Olennaista on että missä kontekstissa hän puhuu. Jäsen jäsenelle (esim. ystävien kesken tai solussa) voi puhua mitä haluaa. En ole nähnyt koskaan, että tällaisesta ketään ojennettaisiin, ja olen joskus kuullut joidenkin puhuvan ihan mitä sattuu. Jos X puhuu sen sijaan vastuunkantajana, eli toimiessaan vaikkapa vastuutehtävässä nuorissa tai saarnaajana pöntöstä, niin tilanne on vakavampi. Olen kuullut yhdestä tällaisesta tapauksesta. Asia näytetään hoitavan vähällä metelillä ja lähinnä pohtien sitä, että joudutaanko vastuuta rajoittamaan. Itsekin olen muuten tullut mokanneeksi niin, että pastori mulle soitti ja kyseli asian perään. Tuntui siltä, että ensisijaisesti hän oli huolissaan minun voinnistani.
Toinen huomio on se, että minkä oppien? Eihän helluntailaisilla oikeastaan ole oppeja. Helluntaiseurakunnat ovat itsenäisiä järjestäytyneitä seurakuntia, jotka ovat päättäneet liittyä ja hyväksytty nimen helluntailainen alle ja joiden saarnaajat käyvät muutaman kerran vuodessa veljespäivillä (on myös yhteinen opisto). Ei ole olemassa valvovaa kattojärjestöä tai yhteistä oppia, johon kaikki olisivat sitoutuneet. Vanhemmisto päättää seurakunnassa nämä linjaukset. Siksipä siis toteankin heti, että nämä kokemukset ovat vain omasta seurakunnastani. On täysin mahdollista, että jossakin toisessa Suomen helluntaiseurakunnassa on todella vaikea tunneilmapiiri tai opillisesti menty aivan kieroon (vrt. Ruotsin tapaus (jossa murhattiinkin joku - en muista tarkemmin)). Tiedänkin, että erään paikkakunnan helluntaiseurakunnassa on ollut vaikeuksia kovasti, enkä sitä olisi kotiseurakunnakseni ottanut, jos paikkakunnalla olisin silloin asunut (varmaankaan ehkä mistä sitä tietää).
Veljespäiviltä minulle on jäänyt sellainen kuva, että liikkeemme haluaa panostaa tulevaisuudessa myös ymmärrykseen. Luennoitsijoina on ollut eri alojen Suomen huippuja (viestinnän, psygologian, kasvatustieteen yms.) ja opetusmetodit ovat olleet hyvinkin moderneja ja ongelmalähtöisiäkin (olen muuten itse opettaja). Taustana meillä tuntuu olevan tiukka lakihenkinen menneisyys, josta ponnistamme. Ainakin vanhojen muisteluista olen kuullut, että ennen saatettiin erottaa seurakunnasta, jos ei suostunut nutturaa päähänsä pistämään tai jos harrasti jotain taiteita. Tämä näkyy vieläkin sosiaalisena rikkinäisyytenä vanhemmissa ihmisissä. Huono itsetunto ja arkuus ovat siitä merkkeinä. Kuitenkin myös "menestystarinoita" vanhoissa tapaan. Noina ankeinakin aikoina silti evankeliumia on julistettu myös puhtaasti (näin uskoisin). Jokainen puhujahan viimekädessä itse määrittää meillä sanomansa (raamatun perusteella varmaankin).
Huh nyt pitää varmaan alkaa pelata vaimon kanssa nettipelejä! :)
Mutta vastaan mielelläni kaikkiin kysymyksiin, joita heräsi/jäi yhteisöämme koskien.- .Riporii.
Kiitos avoimesta ja toivottavasti rehellisestä vastauksesta.
Olen itse lähtöisin jehovantodistaja perheestä. Siksi arvostaisin todella paljon rehellisyyttä ja virheiden myöntämistä (jota kumpaakaan ei hirveästi jt opissa ole nykyään)
Kaikissa uskonnoissa on virheitä, koska epätäydelliset ihmiset pyörittävät tätä maallista elämää. Tärkeintä olisi mielestäni se että jokainen voisi rehellisesti myöntää itsensä ja uskontonsa vajavaisuuden. Jos ymmärsin oikein viestisi ja jos se on uskontonne määräävä kanta, niin saatte minulta 10 pistettä.
- tode'
sinäkin olet ilmeisesti niitä suomalaisia, jotka ovat jo äidinmaidossa saaneet lahko-rokotuksen?
ajat ovat muuttuneet ja se, jota helareiden pimeydeksi yleensä on luultu, on tullut tavoittelemisen arvoiseksi jopa näiden em. rokottajien omissa piireissä.
helarit ovat itse myös aiheuttaneet ja aiheuttavat edelleen (kts. tämä palsta) oikeassaolemisellaan ynnä muulla pimellä käytöksellään epäluuloa ja itsehankittua vainoa.
vaan onneksi keskuudessamme on monta, monta kentsua, jotka osaavat elää uskonsa ihan oikeasti todeksi. vai minkälaista tämän kentsun vapaa-ajattelu tarkalleenottaen lienee? sekin on näet oma fundeeraamisen aiheensa!
mitä tuo vapaa-ajattelu pitänee sisällään? jos tunnustaa apostolista uskontunnustusta, niin onko vapaasti vai ahtaasti ajatteleva?
joka tapauksessa raamattu on se "lakikirja", joka antaa helluntailaisellekin ajattelemisen ja elämisen raamit. se, kuinka osaa toista tuomitsematta elää ja olla niinkuin raamattu opettaa, on tosi vaikea juttu. luulen, että kovasti sitä kaikki helluntailaisetkin yrittävät.
typistettynä voisi siis sanoa, että myös helaripoppoossa on asioita syvemmin ja avarammin fundeeraavia ihmisiä samalla tavalla, kuin on muuallakin yhteiskunnassa. vai ovatko kaikki tuntemasi suomalaiset ei-helarit automaattisesti harvinaisen "fiksuja ja ajattevia".
Jumalalle muuten kelpaa sekin, jolla ei ole kykyä ilmaista itseään fiksusti ja filmaattisesti. öykkäröinti on sitten eri asia..- .Riporii.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tarkoitukseni ei tosiaankaan ole ärsyttää kysymyksilläni. Asia nyt vaan sattuu kiinnostamaan ja minun on vähän pakko lähestyä sitä omista lähtökohdistani.
Miten te muuten keräätte jäseniä? Onko teillä jonkinlaista julistustyötä, vai luotatteko että jumala vetää arvolliset luokseen?
Mitä teidän kokouksissanne tehdään? Onko ne sellaisia hurmoksellisia kaatojuhlia, niinkuin olen kuullut? - tode'
.Riporii. kirjoitti:
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tarkoitukseni ei tosiaankaan ole ärsyttää kysymyksilläni. Asia nyt vaan sattuu kiinnostamaan ja minun on vähän pakko lähestyä sitä omista lähtökohdistani.
Miten te muuten keräätte jäseniä? Onko teillä jonkinlaista julistustyötä, vai luotatteko että jumala vetää arvolliset luokseen?
Mitä teidän kokouksissanne tehdään? Onko ne sellaisia hurmoksellisia kaatojuhlia, niinkuin olen kuullut?asiassa kuin asiassa ihmisen olisi ihan terveellistä mennä itse katsomaan, eikä elää "olen kuullut" -luulojen varassa!
helluntaikirkoissa ei ole jäseniä, vaan uskovia, Jeesukseen uskovia, jotka ovat tulleet seurakuntayhteyteen ristin varjosta eli Jeesuksen sanojen mukaan ahtaan portin kautta.
ahtaasta portista sisälle seurakuntayhteyteen käyminen eli "uskon tiellä eteneminen" edelleen helluntaikirkon jäsenyyteen etenee kasteen kautta.
manittakoon, että Jumalan yhteyteen eli pelastukseen sisälle pääseminen ei edellytä kuitenkaan kasteita, eikä muitakaan näkyviä rituaaleja.
helluntaiherätyksessä, kuten monissa muissakin kristillisissä kirkoissa kaste nähdään kuitenkin hyvin tärkeänä osana ns. uskon elämää, viehän se uskovan toisten uskovien yhteyteen eli paikallisseurakuntayhteyteen, joka on uuden testamentin punainen lanka.
hurmoksessa kaatuilemisesta...käväisepä paikallisessa helarikirkossa katselemassa, millaista meno on. veikkaanpa, ettei sinulle tule siellä pelkoa jalkojen alta pettämisestä. - sööpäri
tode' kirjoitti:
asiassa kuin asiassa ihmisen olisi ihan terveellistä mennä itse katsomaan, eikä elää "olen kuullut" -luulojen varassa!
helluntaikirkoissa ei ole jäseniä, vaan uskovia, Jeesukseen uskovia, jotka ovat tulleet seurakuntayhteyteen ristin varjosta eli Jeesuksen sanojen mukaan ahtaan portin kautta.
ahtaasta portista sisälle seurakuntayhteyteen käyminen eli "uskon tiellä eteneminen" edelleen helluntaikirkon jäsenyyteen etenee kasteen kautta.
manittakoon, että Jumalan yhteyteen eli pelastukseen sisälle pääseminen ei edellytä kuitenkaan kasteita, eikä muitakaan näkyviä rituaaleja.
helluntaiherätyksessä, kuten monissa muissakin kristillisissä kirkoissa kaste nähdään kuitenkin hyvin tärkeänä osana ns. uskon elämää, viehän se uskovan toisten uskovien yhteyteen eli paikallisseurakuntayhteyteen, joka on uuden testamentin punainen lanka.
hurmoksessa kaatuilemisesta...käväisepä paikallisessa helarikirkossa katselemassa, millaista meno on. veikkaanpa, ettei sinulle tule siellä pelkoa jalkojen alta pettämisestä.>>asiassa kuin asiassa ihmisen olisi ihan terveellistä mennä itse katsomaan, eikä elää "olen kuullut" -luulojen varassa!
- tode'
sööpäri kirjoitti:
>>asiassa kuin asiassa ihmisen olisi ihan terveellistä mennä itse katsomaan, eikä elää "olen kuullut" -luulojen varassa!
en tiedä, missä kohtaa tarkalleenottaen itä-suomea asut, mutta esim. käväisemällä netmissionin linkit/seurakunnat -sivulla, löydät osoitetiedot ainakin 150 suomalaisesta helariseurakunnasta,
joten voit katsastaa itse lähimmän...
- yx vaan
Kyllähän Hellarit on ihmisiä ja ihmiskuntaanhan mahtuu kaikenlaisia yksilöitä. On olemassa sanonta että seurakunta perustuu ihmisistä. En voi väittää että minä olisin mikään malliesimerkki ko. ihmisryhmästä mutta mukana on järkeviä kuten myös hurmoshenkisiä. Mutta löytyyhän hurmoshenkisyyttä myös muistakin piireistä (esim. murkkutytöt aikoinaan Take That konserteissa ym.)
- hansu
ja hurmoshenkisyyttä sitä vasta löytyykin tuolta jääkiekko ja erilaisista pallopeleistä, kyllä ääntä mahtuu ja monta belsebuubin huutelijaa. ;)
- merim.raimo
hansu kirjoitti:
ja hurmoshenkisyyttä sitä vasta löytyykin tuolta jääkiekko ja erilaisista pallopeleistä, kyllä ääntä mahtuu ja monta belsebuubin huutelijaa. ;)
Ja satoja kuollut,rutistunut pakokauhussa,katsomo sortunut.Ei kaikki nyt ihan samassa matsissa,mutta kuitenkin.
- .Riporii.
merim.raimo kirjoitti:
Ja satoja kuollut,rutistunut pakokauhussa,katsomo sortunut.Ei kaikki nyt ihan samassa matsissa,mutta kuitenkin.
Noissa esimerkeissä kerrotaan hurmoshenkisestä urheilun seuraamisesta. Tulokset ovat joskus kauheita, mutta useimmiten (esin jääkiekon sm-liiga) joukkueen kannatus on harmitonta kannustusta ja hurraamista.
Tuonkaanlaista hurmosta en kuitenkaan haluaisi yhdistää uskonnolliseen tilaisuuteen. Mielestäni jumalan kanssa pitäisi päästä yhteyteen täysin vakaassa mielentilassa. Saatan olla väärässä, mutta niinhän me kaikki joskus. - hansu
.Riporii. kirjoitti:
Noissa esimerkeissä kerrotaan hurmoshenkisestä urheilun seuraamisesta. Tulokset ovat joskus kauheita, mutta useimmiten (esin jääkiekon sm-liiga) joukkueen kannatus on harmitonta kannustusta ja hurraamista.
Tuonkaanlaista hurmosta en kuitenkaan haluaisi yhdistää uskonnolliseen tilaisuuteen. Mielestäni jumalan kanssa pitäisi päästä yhteyteen täysin vakaassa mielentilassa. Saatan olla väärässä, mutta niinhän me kaikki joskus.se mahdollista että pääsee Jumalan yhteyteen, uudestisyntyminen on avain tähän asiaan. Syntien anteeksi saaminen eli Jumalan lapseksi tuleminen takaa sen.
- RitariOlevainen
vääristelyä uskot,niin olet todella pimeydessä,ja pahasti.
Mee kuule kokouksiin ja itse toteamaan,niin ei tarvitse täällä provoja availla,siellä kokouksissa saat todellisen kuvan,mitä täällä kyselet ?
Miksi muuten haluat tietää,mitä me ajattelemme itsestämme? Mitä sinä ajattelet itsestäsi,kerro se ensin,niin uteluusi voisi vaikka vastata?- .Riporii.
Kirjoitin tuolla ketjun toisessa haarassa näin:
>>"Olen itse lähtöisin jehovantodistaja perheestä. Siksi arvostaisin todella paljon rehellisyyttä ja virheiden myöntämistä (jota kumpaakaan ei hirveästi jt opissa ole nykyään)
Kaikissa uskonnoissa on virheitä, koska epätäydelliset ihmiset pyörittävät tätä maallista elämää. Tärkeintä olisi mielestäni se että jokainen voisi rehellisesti myöntää itsensä ja uskontonsa vajavaisuuden."
- lumpsis
Olen ollut hellari melkoisen kauan.
Kysymyksesi on hyvä. Mitä ajattelemme itsestämme?
Niinkuin ihminen ajattelee sydämessään, sellainen hän on. Snl. 23:7 (engl. suom.)
En koe olevani hurmosuskovainen, vaan tavallinen ihminen, joka on uskossa Jeesukseen.
Järkevyys ja käytännöllisyys ajattelussa on pyrkimykseni, mutta aina en siinä onnistu. Tulee joskus toimittua vastoin periaatetta. Olen huomannut saman piirteen monissa helluntailaisissa ja lukemattomissa muissa ihmisissä, ellen peräti kaikissa tapaamissani.
Katson kylläkin, että tunteet ovat niin oleellinen osa ihmistä, että pelkkä järki ei ole ainoa ajattelun ja tekojen moottori. Uskova voi ajatella järkevästi ja toimia käytännöllisesti unohtamatta tunteita.
Hurmos on eri asia. En ole ollut hurmoksissa koskaan. Tiedän toki, että Raamatustakin näitä hurmoksissa olleita löytyy.
Jumalan mielen mukainen ja Hänen antamansa hurmos ei millään kriteereillä voi olla pahasta.
Tunteista huolimatta yritän minäkin perustella kantojani asiallisesti ja järjellä, loogisesti, vaikka olenkin pelkkä sotamies, "Kristuksen soldaatti", en Kentsu. :-)
"Saako teidän poppoossanne ajatella vapaasti?"
Kukas ajattelun vapauden voisi kieltää. Minä olen saanut ilmaistakin ajatukseni vapaasti enkä ole huomannut, että muitakaan olisi estetty.
Mielipiteiden ilmaisussa pitäisi vain pystyä järjen käyttöön, ja myös tunteiden, eikä loukata toisia tahallisesti sanomisillaan.- .Riporii.
Täytyy myöntää, että tämä lyhyt vierailuni ja keskusteluni teidän hellareitten kanssa on saanut minut muuttamaan kantaani. Osa teistä tosiaan tuntuu olevan aika hurmoksellisia (minulle pimeitä), mutta lukemieni viestien perusteella löytyy myös paljon fiksuja ja ajattelevia ihmisiä. Se on asia, joka saa minut muuttamaan mielipidettäni teistä.
Inhoan kaikissa asioissa äärimmäisyyksiä. Mutta jokainen valitsee tietenkin itse "tiensä". Tuo looginen ja rationaalinen ajattelu, jota teikäläisissä aika moni tuntuu harrastavan, poistaa ainakin minun ennakkoluuloni hellareihin.
Loukkaako teitä muuten nuo lempinimet? Helari, hellari...??? - tode'
.Riporii. kirjoitti:
Täytyy myöntää, että tämä lyhyt vierailuni ja keskusteluni teidän hellareitten kanssa on saanut minut muuttamaan kantaani. Osa teistä tosiaan tuntuu olevan aika hurmoksellisia (minulle pimeitä), mutta lukemieni viestien perusteella löytyy myös paljon fiksuja ja ajattelevia ihmisiä. Se on asia, joka saa minut muuttamaan mielipidettäni teistä.
Inhoan kaikissa asioissa äärimmäisyyksiä. Mutta jokainen valitsee tietenkin itse "tiensä". Tuo looginen ja rationaalinen ajattelu, jota teikäläisissä aika moni tuntuu harrastavan, poistaa ainakin minun ennakkoluuloni hellareihin.
Loukkaako teitä muuten nuo lempinimet? Helari, hellari...???osa meistä tuntuu olevan aika hurmoksellisia? minkäsorttisia hurmoksellisia tarkoitat?
- .Riporii.
tode' kirjoitti:
osa meistä tuntuu olevan aika hurmoksellisia? minkäsorttisia hurmoksellisia tarkoitat?
Tuo hurmoksellisuus oli ehkä huono sanavalinta. Hurmokseen joutuminenhan lienee raamatussa esitetty myönteisenä. Ennemmin voisi puhua vaikka äärimmäisestä paatoksesta. Linkissä on esimerkki siitä mitä tarkoitan.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000011650073
Jokainen tietenkin saa mielestäni uskoa ja toimia miten haluaa lain suomissa puitteissa.
Hyvä kysymys... Koen olevani ihan tavallinen tallaaja, joka on saanut armon tulla Jeesuksen opetuslapseksi. Hurmosuskovainen en ole, itseasiassa en oikeastaan osaa kuvitella yhtään uskovaista, jonka voisin määritellä hurmosuskovaiseksi... Joskus olen liiankin rationaalinen, ja se on silloin tällöin hankaloittanut uskonelämääni. Kuitenkaan kyse ei ole ollut siitä, että se olisi ollut ristiriidassa uskoni kanssa, vaan tietoni vain oli vajavainen. Mitä enemmän opin tuntemaan Raamattua, sitä paremmin opin tuntemaan Jumalan luomaa maailmaa, sekä näkyvää että näkymätöntä.
Tiede on aina ollut tärkeä osa elämääni, ja tulee varmaan olemaankin. Käsittääkseni tiede pyrkii ymmärtämään ympäröivää todellisuutta yhä tarkemmin, ja se on mitä kiehtovin asia. Eikä todellakaan ristiriidassa uskoni kanssa. Itseasiassa maailman voi ymmärtää kokonaisuutena vain yhdessä uskon ja tieteen avulla, sillä usko avaa maailman näkymättömään, ja tiede näkyvään. Kun tieto näillä alueilla kasvaa, kasvaa myös kuva todellisuudesta. Menipäs filosofiseksi...
Myönnän kyllä, että varmasti löytyy uskovia helluntailaisia, jotka ovat kaikkea muuta kuin "kentsu". Mutta kaikkihan me olemme vajavaisia, ja vasta matkalla täydellisyyteen ja kirkkauteen. Siksi pitääkin olla suvaitsevainen ja täynnä rakkautta ja armoa. Muuten yhteiselämästä ei voisi tulla mitään.
Hyvää illanjatkoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 475895
- 495381
- 533758
- 143705
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1003497- 313146
- 592894
- 592776
- 572436
- 451883