Missä äiti on?

Katleija

Sydäntä riipaisi taas kerran tuo Lööppi-uutinen lasten yöllisestä kierroksesta ravintoloissa etsimässä vanhempiaan. Voi lapsiparat armaassa synnyinmaassamme mitä joutuvat kärsimään. Kymmenvuotias työntämässä parivuotiasta itkevää pikkuveljeään sateesta märkinä yöllisellä kadulla Hämeenlinnassa. Turvanaan tytöllä koulukaverinsa ja koira.

11

1167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Satu

Kylläpä on todella kauheata tämä nykymeno!

Mikä oikein neuvoksi?

• nykymenoa.Ollessani 70-80 luvuilla työssä ravintoloissa.Tuo oli tuttua ,varsinkin lähiö-kapakoissa.8-10 vuotiaat etsi äitejään ja isiään.
        Lähiökapakat oli niiden toisia olohuoneita.
        Valomerkkiin asti jaksoivat illasta toiseen istua siellä.Jos yritit puhua niitä lähtemään kotiin,niin sait kyllä kuulla kuka ja mikä olet.
        Ja v.....ko se sulle kuuluu.
        Ei se tämä maailma tai ainakaan ihmiset viisastu.

• Katleija
        muori67 kirjoitti:

nykymenoa.Ollessani 70-80 luvuilla työssä ravintoloissa.Tuo oli tuttua ,varsinkin lähiö-kapakoissa.8-10 vuotiaat etsi äitejään ja isiään.
        Lähiökapakat oli niiden toisia olohuoneita.
        Valomerkkiin asti jaksoivat illasta toiseen istua siellä.Jos yritit puhua niitä lähtemään kotiin,niin sait kyllä kuulla kuka ja mikä olet.
        Ja v.....ko se sulle kuuluu.
        Ei se tämä maailma tai ainakaan ihmiset viisastu.

Auttaako sitten se, että neuvoloissa aletaan valistaa vanhempia että vauvaa ei saa kovasti ravistaa. Vauva voi vammautua ja kuollakin. En usko että se on tiedon puutetta. Miksi ihmiset ovat niin häiriintyneitä? Mitään päihteitä ei saisi käyttää, kun on pieniä lapsia. Surettaa niin kovasti pienten avuttomien puolesta. Ei ole oikein todeta, että aina on näin ollut. Kunpa vaikka televisiossa olisi opetusta nuorille äideille ja isille lasten hoidosta ja elämisestä. Se olisi hyvä opetuskanava. Kaikkea hömppää vain sieltä tuutista tulee.

• Kapakassa

Olen 10- vuotta vanhempi kun nuorin veljeni.
      Minut jätettiin jopa kahdeksi päiväksi hoitamaan veljeäni kun vanhempani reissasivat helluntailaisten riennoissa. Veljeni oli alle vuoden ikäinen kun häntä alettiin pitää tarpeeksi vanhana jätettäväksi minun hoiviini.
      Lisäksi jouduin ottamaan vastuun itseäni reilun vuoden nuoremmasta veljestäni ja vielä yhdestä veljestä joka on minua neljä vuotta nuorempi.
      Sitten sain selkääni jos en osannut tehdä kaikkea niinkuin piti sillä aikaa kun vanhemmat olivat poissa.

• Katleija

Mitkä olivat tuntosi silloin? Oliko Sinulla ketään kenelle olisit voinut puhua ahdingostasi ja ottivatko vanhempasi koskaan myöhemmin asiaa esiin?

• oikein hyvin
        Katleija kirjoitti:

Mitkä olivat tuntosi silloin? Oliko Sinulla ketään kenelle olisit voinut puhua ahdingostasi ja ottivatko vanhempasi koskaan myöhemmin asiaa esiin?

Lapsi vain on niin helposti syyllistettävissä, minut saatiin uskomaan että selkäsauna oli ansaittu jos en oasannut tehdä oikein.
        Muistan että yritin parhaani, jo pelostakin.
        Katselin haikeana muita ikäisiäni jotka saivat leikkiä vapaana huolia vailla.
        Vaikka vanhempani olivat kotona jouduin ottamaan veljeni mukaan miltei kaikkialle muualle paitsi kouluun.
        Ei ole koskaan puhuttu asiasta, isäni on kuollut ja äitini on niin vanha etten katso tarpeelliseksi enää pahoittaa hänen mieltään.
        Vaikka hän täysissä voimissaan henkisesti onkin.
        Olen selvinnyt noiden asioiden yli, läheisriippuvuus ja ylihuolehtiminen on jääneet varmaan lapsuuden kokemuksista.

• Suvi2
        oikein hyvin kirjoitti:

Lapsi vain on niin helposti syyllistettävissä, minut saatiin uskomaan että selkäsauna oli ansaittu jos en oasannut tehdä oikein.
        Muistan että yritin parhaani, jo pelostakin.
        Katselin haikeana muita ikäisiäni jotka saivat leikkiä vapaana huolia vailla.
        Vaikka vanhempani olivat kotona jouduin ottamaan veljeni mukaan miltei kaikkialle muualle paitsi kouluun.
        Ei ole koskaan puhuttu asiasta, isäni on kuollut ja äitini on niin vanha etten katso tarpeelliseksi enää pahoittaa hänen mieltään.
        Vaikka hän täysissä voimissaan henkisesti onkin.
        Olen selvinnyt noiden asioiden yli, läheisriippuvuus ja ylihuolehtiminen on jääneet varmaan lapsuuden kokemuksista.

ja tämäkin tehtiin muka uskonnon varjolla.
        Kuinka joku voi olla lapselleen noin hirveä.
        Sait pyytämättä sympatiapisteitä.

• aina ollut

Kyllä pienempien lasten hoitaminen kuului muinoin aina niille vanhemmille sisaruksille. Mukana oli kuljetettava pienempiä tai jos olivat vauvaikäisiä, ei mihinkään päässyt.
        Lapset oppivat siihen, että siskolta pyydetään apua, jos tarvitaan tai hoivaa, kun satutti. Ei äitiä vaivattu.
        Sitäpaitsi jso pienemmälle jotain sattui, se oli isomman vika. Ei ollut hoitanut hommaansa.
        Lapset oli helppo syyllistää. Mikä tahansa epäonnistuminen oli laiskuutta, huolimattomuutta tai tottelemattomuutta.
        Aikuisissa ei ikinä ollut moitittavaa.

Muistan pienestä pitäen, että itsekseni tein päätöksiä, että kun minulla on lapsia, en ikinä kohtele heitä noin epäoikeudenmukaisesti. Muutama vuosikymmen sitten vanhemmilla oli oikeus olla kuinka ilkeitä tahansa. Nykyisin vedotaan sota-aikaan ja kiristyneisiin hermoihin, jonka vuoksi kaikilla oli vaikeuksia, oli ruokapulaa, oli kaikkea vaivaa.

Yksikään niistä asioista ei ollut lapsen syytä, mutta kyllä moni lapsi sai kuitenkin tuntea nahoissaan vanhempiensa turhautumiset.

• Sota-aika
        aina ollut kirjoitti:

Kyllä pienempien lasten hoitaminen kuului muinoin aina niille vanhemmille sisaruksille. Mukana oli kuljetettava pienempiä tai jos olivat vauvaikäisiä, ei mihinkään päässyt.
        Lapset oppivat siihen, että siskolta pyydetään apua, jos tarvitaan tai hoivaa, kun satutti. Ei äitiä vaivattu.
        Sitäpaitsi jso pienemmälle jotain sattui, se oli isomman vika. Ei ollut hoitanut hommaansa.
        Lapset oli helppo syyllistää. Mikä tahansa epäonnistuminen oli laiskuutta, huolimattomuutta tai tottelemattomuutta.
        Aikuisissa ei ikinä ollut moitittavaa.

Muistan pienestä pitäen, että itsekseni tein päätöksiä, että kun minulla on lapsia, en ikinä kohtele heitä noin epäoikeudenmukaisesti. Muutama vuosikymmen sitten vanhemmilla oli oikeus olla kuinka ilkeitä tahansa. Nykyisin vedotaan sota-aikaan ja kiristyneisiin hermoihin, jonka vuoksi kaikilla oli vaikeuksia, oli ruokapulaa, oli kaikkea vaivaa.

Yksikään niistä asioista ei ollut lapsen syytä, mutta kyllä moni lapsi sai kuitenkin tuntea nahoissaan vanhempiensa turhautumiset.

Aina vedottiin siihen että isä oli ollut sodassa.
        Siitä syystä häntä pitää ymmärtää.
        Sain selkääni kun sanoin että miksi naapurin setä on niin mukava vaikka on myös ollut sodassa.
        Olihan sota varmaan hirveä kokemus nuorille miehille ja kaikki eivät selvinneet siitä yhtä hyvin.
        Tytöiltä vaadittiin pienestä pitäen paljon enemmän kun pojilta.

• Muistanpa yhden laivamatkan 1968 kun olimme tulossa Suomeen lomalle. Meillä ei ollut hyttipaikkaa, mutta siihen aikaan oli Viking Linella "vauvaosasto", missä oli pieniä kerrossänkyjä ja nukkumaosaston vieressä pieni pentry, missä voi lämmittää velliä.

Petasin poikani nukkumaan. Viereisen sängyn äärellä syötti nuori äiti omaa vauvaansa ja valitti että hänelläkin on kauhea nälkä, mutta mihinpä tästä lähtee.
      Minä ehdotin että hän menisi syömään, minä voisin pitää huolta hänenkin vauvastaan sillä aikaa. Vauva varmaankin nukkuisi sillä aikaa.

Nainen lähti, eikä tullut takaisin koko yönä!
      Sillä aikaa minä vaihtelin molempien vauvojen vaipat, laitoin tuttia suuhun ja pidin vauvat rauhallisina.

Tuli aamu ja oltiin jo satamassa, eikä naista ollut vielä näkynyt. Minulle tuli paniikki!
      Mieheni tuli hakemaan minua ja poikaamme autokannelle, kun tämä vieras äiti vihdoinkin tuli, räkäkännissä!
      Autoin häntä pukemaan lapsen päälle, keräsin tavarat kassiin, asetin lapsen hänen käsivarrelleen ja pyysin kävelemään varovaisesti.

Minulla oli kauhea hätä lapsen puolesta, kuinka tuo äiti selviäisi niin ettei kaatuilisi lapsen kanssa. Ja missä kunnossa mahtoi olla hänen autoa ajava miehensä...

• ShunaFey

Kauheata.

No tänäpäivänä pelastamasi lapsi kiittäisi sua, jos tietäisi kuinka häntä autoit. onneksi on olemassa yhä noin sydämellisiä ihmisiä kuin sinä.
        Hyviä syyspäiviä:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      125
      4544
    2. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      69
      3274
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      104
      3154
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      39
      2601
    5. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      28
      2302
    6. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      107
      1553
    7. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      49
      1096
    8. Trump asettaa Grönlannin kaappausta vastustaville Euroopan maille 10% tuontitullin

Suomi mukana näissä maissa. Myöhemmin Trump aikoo nostaa tuontitullit 25%:iin kesäkuun alusta, jos Grönlannin kaappausta
      Maailman menoa
      327
      1062
    9. 49
      842
    10. Mitä luulet mies

Olisko tämä mun mustasukkaisuus iso ongelma meidän suhteessa? Tiedän, että se ei ole hyvä asia, mutta tykkään susta niin
      Ikävä
      55
      671
    Aihe