suklaa riippuvuus

minä

Miten eroon suklaa riippuvuudesta? Suklaata menee melkein joka päivä, joko keksien tai suklaapatukan muodossa, jotenkin en pysty kontrolloimaan suklaan syöntiä...

14

1387

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -mie-

      Kuulostaa siltä että raivaat itsellesi tietä kakkostyypin diabetekselle, mikäli suklaanhimosi on tuota luokkaa. Insuliinintuotantosi ja verensokerisi hyppelehtivät päivittäin vaarallisella tavalla.

      Kannattaa keskittyä ruokavalioon: siihen että saat tasapuolisesti hiilihydraatteja (mielellään hitaita sellaisia), proteiineja ja hyviä rasvoja. Syö 4-5 tunnin välein ja jos olet välipalan tarpeessa, niin koosta sekin huolella: proteiinia, hiilihydraattia ja rasvoja! Näin insuliinintuotantosi pysyy tasaisena ja makeanhimo poissa! Insuliini on hormoni jonka yhtenä tarkoituksena on kerätä vararavintoa elimistöösi (=läskiä), siis yksi syy taas lisää pitää insuliinintuotanto tasaisena!

      Itse koostan ateriani huolella, mutta syön vain n. 1000-1200 kcal päivässä. Tämän enempää ei todellisuudessa kaloreita päivässä kaivatakaan (on myös terveellisempi vaihtoehto suositellulle 2400 kcal/pvä). Nälkä ei ole, ja harvoin ruokahalukaan yllättää, ja tällä kalorimäärällä pidän painoni tasaisena (en laihdu, enkä lihoa). Myös mielihyväruokailun olen pystynyt unohtamaan tarkasti koostetun ruokavalion ansiosta; korvaan sen muilla mielekkäillä tavoilla.

      Varmasti joku nyt heittää tuosta kalorimäärästä, että olen anorektikko jne... Mutta, mittani ovat 160/50 ja urheilen 3-4 krt / vko 1,5 h kerralla, en sairastele, olen virkeä ja selviän nykyisen ruokavalion ansiosta 7-8 tunnin yöunilla (aiemmin tarvitsin 9-10 tuntia unta)... Voin siis paremmin kuin koskaan aiemmin!

      • lihava nainen

        "Insuliinintuotantosi ja verensokerisi hyppelehtivät päivittäin vaarallisella tavalla. "
        Itseläni samaa ongelmaa kuin aloittajalla, mutta eihän se verensokeri mihinkään hypähtele kun syö tarpeeksi tasaisesti ;)

        "Itse koostan ateriani huolella, mutta syön vain n. 1000-1200 kcal päivässä. Tämän enempää ei todellisuudessa kaloreita päivässä kaivatakaan (on myös terveellisempi vaihtoehto suositellulle 2400 kcal/pvä)."
        Itse suurinpiirtein kuolisin nälkään tuolla määrällä, koska kulutan jo pelkkänä peruskulutuksena huomattavasti tuon yli, saati sitten että mitään liikuntaa harrastaisin.


      • kommentista!
        lihava nainen kirjoitti:

        "Insuliinintuotantosi ja verensokerisi hyppelehtivät päivittäin vaarallisella tavalla. "
        Itseläni samaa ongelmaa kuin aloittajalla, mutta eihän se verensokeri mihinkään hypähtele kun syö tarpeeksi tasaisesti ;)

        "Itse koostan ateriani huolella, mutta syön vain n. 1000-1200 kcal päivässä. Tämän enempää ei todellisuudessa kaloreita päivässä kaivatakaan (on myös terveellisempi vaihtoehto suositellulle 2400 kcal/pvä)."
        Itse suurinpiirtein kuolisin nälkään tuolla määrällä, koska kulutan jo pelkkänä peruskulutuksena huomattavasti tuon yli, saati sitten että mitään liikuntaa harrastaisin.

        Ohjeeni olikin: syö tasaisesti! Tasaisin väliajoin ja siten että jokaisella aterialla saa kakkia tarvittavia makroravinteita. Suklaapatukasta ei saa oikeissa suhteissa kaikkia makroravinteita: siis verensokeri hyppelehtii.

        Itseasiassa 1200 kcal vrk:ssa et kuolisi nälkään. Mutta en perustele asiaani, enkä ruokavaliotani tähän, sillä perusteluihini liittyy niin paljon lääketieteellistä asiaa, ettei erkkikään niitä jaksa lukea, jollei ole tosissaan kiinnostunut asiasta. Helppoja lukuvinkkejä, joista on hyvä aloittaa, voin niitä kaipaaville antaa.


      • lihava nainen
        kommentista! kirjoitti:

        Ohjeeni olikin: syö tasaisesti! Tasaisin väliajoin ja siten että jokaisella aterialla saa kakkia tarvittavia makroravinteita. Suklaapatukasta ei saa oikeissa suhteissa kaikkia makroravinteita: siis verensokeri hyppelehtii.

        Itseasiassa 1200 kcal vrk:ssa et kuolisi nälkään. Mutta en perustele asiaani, enkä ruokavaliotani tähän, sillä perusteluihini liittyy niin paljon lääketieteellistä asiaa, ettei erkkikään niitä jaksa lukea, jollei ole tosissaan kiinnostunut asiasta. Helppoja lukuvinkkejä, joista on hyvä aloittaa, voin niitä kaipaaville antaa.

        Tuolla kalorimäärällä en jaksaisi edes nousta sängystä ylös. Kulutan jo pelkällä olemisellani tuplasti tuon määrän kaloreita, joten kalorivajeeksi tulisi useampi tuhat kaloria päivässä mikäli olisin noin pienellä kalorimäärällä. Ja se ei voi olla kenellekään terveellistä jos kalorivaje on useita tuhansia kaloreita päivässä.

        Tuohon suklaansyöntiin kuitenkin vielä:
        Ei se verensokeri siltikään hyppelehdi jos syö sitä suklaata säännöllisesti. Tietysti siitä ei saa mitään tärkeitä ravintoaineita riittävästi ja se ei todellakaan ole terveellistä, mutta jos esimerkiksi jatkuvasti syö suklaata niin en usko sen verensokeri heilahtelevan kovinkaan paljoa. Mutta pakko oli tuohon tarttua ;)


      • ..........
        lihava nainen kirjoitti:

        Tuolla kalorimäärällä en jaksaisi edes nousta sängystä ylös. Kulutan jo pelkällä olemisellani tuplasti tuon määrän kaloreita, joten kalorivajeeksi tulisi useampi tuhat kaloria päivässä mikäli olisin noin pienellä kalorimäärällä. Ja se ei voi olla kenellekään terveellistä jos kalorivaje on useita tuhansia kaloreita päivässä.

        Tuohon suklaansyöntiin kuitenkin vielä:
        Ei se verensokeri siltikään hyppelehdi jos syö sitä suklaata säännöllisesti. Tietysti siitä ei saa mitään tärkeitä ravintoaineita riittävästi ja se ei todellakaan ole terveellistä, mutta jos esimerkiksi jatkuvasti syö suklaata niin en usko sen verensokeri heilahtelevan kovinkaan paljoa. Mutta pakko oli tuohon tarttua ;)

        Laitetaan lyhyesti: tuolla "kalorivajeella" solujen aineenvaihdunta hidastuu: kulutus vähenee ja solujen vanheneminen hidastuu (tällä on oleellisia, positiivisia vaikutuksia elinikään ja terveyteen). Lisäksi solujen stressinsieto kasvaa (esim vapaita happiradikaaleja vastaan), joten pysyt terveempänä. Eläin- ja ihmiskokeillakin (esim. vanhainkodeissa, biosfäärikokeessa jne.) on todettu että vajekaloreilla ihminen (myös eläin) elää terveempänä (välttää mm. syöpää ja sydän- ja verisuonitauteja) ja elää pidempään tai esim. vanhainkodissa vertailuryhmässä kuolleisuus ollut huomattavasti vähäisempää.

        Yksinkertaisesti sanottuna, kun syöt vähemmän, kulutuksesi laskee, mutta toiminnallinen aktiivisuus ja energisyys voivat kuitenkin jopa nousta. Myös elinikäsi pitenee ja pysyt terveempänä.

        Voit esim. lukea artikkelin viimeisimmästä Tiede -lehdestä asiaan liittyen, siinä sulle pureskeltavaa ja jotain mistä aloittaa.


    • hmm..

      On täysin mahdottomuus että jos todella olet 160cm pitkä ja 50 kg ja lisäksi liikut ja syöt vain 1000-1200 kcal päivässä ette laihdu. onko kilpirauhasesi tutkittu?

      • -mie-

        Ei ole mahdottomuus. Kilpirauhasessa ei vikaa. Jos tietää, niin ei tarvitse uskoa, sillä uskon asia tämä ei ole.


    • aisoihin

      http://www.noc.fi/valmennus/urheiluravitsemus/ruokavalion_laadun_takeet/hh_n_glykokeeminen_indeksi/

      Suklaan glykeeminen indeksi on korkea. Puhdas sokeri imeytyy vereen välittömästi. Siten se aiheuttaa ns. sokerihumalan, josta syntyy riippuvuus. Kun verensokeri laskee, elimistö haluaa nimenomaan lisää suklaata. Kiva oravanpyörä. Suklaa sisältää sokerin lisäksi muitakin mielihyvää tuottavia aineita ja tyydyttynyttä rasvaa.

      Suklaaririippuvuuden voi katkaista, kuten edellä kerrottiin. Syömällä tasaisin välein kunnollisia aterioita, jotka mielellään sisältävät vihanneksia, lihaa, kalaa, kanaa tai soijaa tms., ja täysjyväviljatuotteita.

    • suu makeaksi

      Auttaisiko rusinat? Suklaan vaihto esim. 50 grammaan rusinoita? Rusinoissa on kaliumia, kuitua ja rautaa ja niitä voi syödä kohtuudella laihiksellakin.

    • Chokladoman

      Mun mies löysi tän keskustelun googlella koska mulla on täysin sama ongelma jonka kanssa kamppailen. Tällä hetkellä pidän karkkipäiviä mutta niiden välissä en syö makeaa. Eli näin olen onnistunut vähentämään makeansyöntiäni mutta tän kauheen himon kanssa meinaa seota ennen kun se karkkipäivä tulee. Joo olen yrittänyt korvata suklaan vaikka millä mutta ei se vaan auta. Hankalaa tämä :( Oikea kirous!

    • Gdlld

      Juttuhan on se, ettei suklaa poista nälkää. Eli sen lisäksi että syö normaalin aterian että suklaata, kertyy kaloreita reilun laisesti. Itse samasta ongelmasta kärsien yrutän pikkuhiljaa määriä vähentämällä pyrkiä siitä pois. Ei olw helppoa mutta kannattaa

    • painopoukkoilija

      Entäs se pienemmän pahan tie. Jos voit, ole ostamatta. Jos et voi, osta vähän tai vielä vähemmän. Varo järjestämästä itsellesi houkutuksia. Itse syön kyllä kotoa kaiken näkyvillä olevan herkun heikkona hetkenä, mutta ylähyllykin muiden tavaroiden takana voi pelastaa. Joskus niitä vanhoja kätköjä löytyy vuosienkin päästä. Oma painohistoriani 55-89--58- 105-60-90-65-93-nyt 73, pituus 170 joten kokemusta löytyy 30 v ajalta. Pisimmät alle 65 kg jaksot yli 5 vuotta. Ateriarytmi ja runsas kuitu ja niukasti leipää-- se on ollut avain onnistumiseen, tosin väliaikaiseen-- painonousutaipumus ei ikinä näy häviävän.

    • KristaH
    • mietippä

      Yhdessä palassa fazerin sinistä on 35kcal. Että laskeppa siitä paljonko lihot kun syöt suklaata joka päivä.Vieläkö tekkee mieli?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      201
      3338
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1935
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1361
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe