Mikähän voisi olla vikana kun tuntuu että kunto ei nouse. Olen lenkkeillyt nyt muutaman vuoden, aluksi juoksin kuten muutkin sykkeet taivaissa mutta pian tajusin hiljentää vauhtia. Tulosta ei kuitenkaan tunnu syntyvä, vaikka juoksen säännöllisesti 3 krt/viikko, välillä hitaita lenkkejä ja välillä reippaampia.
Lähinnä ongelma on se, että sykkeessä ei tapahdu haluttua muutosta eli siis kunto ei nouse vaan junnaa paikallaan. Vauhti on edelleen todella hidas koska kunto on heikko, juoksen noin 150-155 sykkeellä ja silloin kilometrin taittamiseen saattaa mennä 9 minuuttia! Jo pyrin juoksemaan vielä matalammalla sykkeellä, homma menee melkein kävelyksi. En ole näillä ajoilla luonnollisesti kovia km-määriä juossut kun aikaa menee niin rutosti, max. vähän päälle tunnin.
Kertokaa nyt mikä voi olla vialla?
Kunto ei nouse
23
7356
Vastaukset
- apuaa
Ja lisäystä vielä; pääasiallisesti lenkkieni keskiarvosykkeet on siinä 150 paikkeilla, vähän alle tai vähän päälle. Ja kävelen usein mäet. Matalammalla sykkeellä en juurikaan pysty JUOKSEMAAN, vaan se menee sellaiseksi taapertamiseksi joka tuntuu ihan idiootilta. Ja näin olen toiminut siis jo pidemmän aikaa, eikö jo tuloksia pitäisi näkyä? Samalla vauhdilla sykkeen pitäisi ollakin alempana kuin aiemmin. Näin ei tapahdu!
Kovempia lenkkejä vedän harvemmin, ehkä kerran parissa viikossa.- Gods Made Heavy Metal
Minulla oli samaa vikaa alussa, kun aloittelin TAAS juoksua "tosissaan".
Nyt eteneminen muistuttaa jo juoksua noin 135 sykkeellä ja aikaa on mennyt noin 4 kk. Ohjeethan tälläkin palstalla on annettu jo noin 1000 kertaa jokaiselle aloittelijalle. Niistä olen itsekin saanut paljon tietoa ja ymmärrystä.
Eiköhän homma mene ihan niin, että kova rääkki totuttaa elimistön kovaan rääkkiin ja sitten esim 75 prosenttia kovasta rääkistä meneekin jo puolitehoilla. Nousujohteisesti, mutta EHDOTTOMASTI PALAUTUEN RIITTÄVÄSTI! NIIIIIIN!!!
Varmasti juoksutyyli ratkaisee myös paljon. Itsellä auttoi askeleen tihentäminen ja madaltaminen pitemmillä/matalasykkeisimmillä lenkeillä. Näyttää tietysti mummomaiselta ja joutuu pelkäämään asiaatuntemattomien vinoilua... - And they saw that it was good
Gods Made Heavy Metal kirjoitti:
Minulla oli samaa vikaa alussa, kun aloittelin TAAS juoksua "tosissaan".
Nyt eteneminen muistuttaa jo juoksua noin 135 sykkeellä ja aikaa on mennyt noin 4 kk. Ohjeethan tälläkin palstalla on annettu jo noin 1000 kertaa jokaiselle aloittelijalle. Niistä olen itsekin saanut paljon tietoa ja ymmärrystä.
Eiköhän homma mene ihan niin, että kova rääkki totuttaa elimistön kovaan rääkkiin ja sitten esim 75 prosenttia kovasta rääkistä meneekin jo puolitehoilla. Nousujohteisesti, mutta EHDOTTOMASTI PALAUTUEN RIITTÄVÄSTI! NIIIIIIN!!!
Varmasti juoksutyyli ratkaisee myös paljon. Itsellä auttoi askeleen tihentäminen ja madaltaminen pitemmillä/matalasykkeisimmillä lenkeillä. Näyttää tietysti mummomaiselta ja joutuu pelkäämään asiaatuntemattomien vinoilua...Mistä tietää että menee tarpeeksi lujaa, jos ei ole sykemittaria?
Muuten Juoksija-lehden sivuilla on niitä ohjeita mm. pyramidiharjoittelusta - Louder Than Hell
And they saw that it was good kirjoitti:
Mistä tietää että menee tarpeeksi lujaa, jos ei ole sykemittaria?
Muuten Juoksija-lehden sivuilla on niitä ohjeita mm. pyramidiharjoittelustaMinä henk koht en tunne ilman sykemittaria pal mittään. Tosin täälläkin jotkut väittävät tietävänsä sen sisimmässään.
Usein, kun menen sellaista omasta mielestä kevyttä vauhtia, kertookin vilkaisu ranteen suuntaan jotain ihan muuta. Mittarin avulla on kiva huomata, että ei aina tarvitse vetää kaikkien kynnysten yläpuolella ja silti kunto kasvaa paremmin.
- Vinkkiä
Ensinnäkin oletko muuten terve; veriarvot kunnossa?
Toiseksi teeppä vaikka kerran viikossa juoksulenkin sijaan reipas pidempi kävelylenkki, niin saat vähän matalammallakin sykkeellä mielekästä peruskunto treeniä.
Kolmanneksi voisit alkaa rakentamaan askeltasi lennokkaammaksi helpolla nopeustreenillä.
On harha luulo, että nopeusharjoittelu olisi vain kilpajuoksioita varten; nautit enemmän harjoittelusta ja se muuttuu monipuolisemmaksi.
Todennäköisesti kun saat vähän lisää vauhtitoleranssia, niin juoksu tuntuu helpommalta ja matka vain taittuu nopeammin!
Esim.näin. kerran viikossa lenkin yhteydessä 5-10 kertaa n. 100m selvästi normaali lenkkivauhtia kovempaa, pidä kunnollinen kävelypalautus. Ensimmäinen askel voisi olla vaikka 100-200m loppukiri lenkin päälle.
Eikä kannata/tarvitse yrittää juosta "täysillä", sitten kun askeleesi rullaa vähän paremmin voit kokeilla intensiivisempiäkin vetoja, mutta tarkoituksena ei ole repiä tai rääkätä itseään, vaan antaa nopeillekin lihassoluille edes vähän töitä ja saada asken rullaavammaksi ja iloisemmaksi. Sykemittari on näissä vedoissa ihan turha.- apuaa
Mä kokeilin tossa loppukesästä tuota lenkin korvaamista kävelylenkillä mutta siinä hommas paloi hihat. Se oli tylsää, ja tuntui että kunto meni vain alaspäin, siis seuraava varsinainen juoksulenkki tuntui taas kauhean raskaalta. Ei kulkenut. Lisäksi, ja tämä varmasti kuulostaa hassulta; jalkoja rupesi särkemään kävelylenkkien jälkeen ja aikana. Ehkä ongelma oli siinä että pitääkseni sykkeen esim. 130 jouduin kuitenkin vetämään sellaista pikakävelyä, jossa ei varmaankaan ollut tekniikka ihan kohdallaan.
Noita nopeampia spurtteja palautuksilla olen joskus tehnyt reippaampien lenkkien lomassa. Pelkään vaan niin kovin että niitä tekee liikaa, tai että se muuttu kuluttavaksi.
- juoksija
Mitä muuta liikuntaa noiden juoksujen lisäksi? Jos kuntoa tosissaan haluat nostaa liikuntakerrat viikossa 4-6. 3x on ylläpitävää ei juuri kuntoa nostavaa, poislukien ihan nollista lähtevät.
- apuaa
No, muuta varsinaista liikuntaa en juuri harrasta. Kävelen kyllä koirien kanssa päivittäin, mutta ei sitä oikein kuntoiluksi voi sanoa.
Pitäneepä kokeilla tuota yhden harjoituskerran lisäämistä, jospa auttaisi.
- ihmettelen suuresti
Jos olet juossut jo monta vuotta ja kilometriaikasi on 9 minuuttia niin panee epäilemään että oletkohan ihan terve?!!
Ihan tosissaan, tuo kuulostaa jo uskomattomalta koska meikäläinenkin sai ihan rapakunnosta kohotettua jo kilometriajaksi viisi minuuttia puolessa vuodessa.
Tosin olen kyllä harrastanut juoksua pitemmän ajan mutta välillä oli taukoja. Ja minä olen sentään viiskymppinen ja olen polttanut tupakkaakin aikoinaan, viinasta nyt puhumattakaan!
Kerroppa onko ylipainoa ja minkä ikäinen olet?- alkup. kysyjä
Ei ole ylipainoa ja olen tietääkseni ihan terve, en edes tupakoi! Siis kyllähän minä kovempaakin pystyn juoksemaan, mutta se tarkoittaa että syke nousee ja nousee ja nousee. Toi 9 min/km vauhti mennään siis esim. 150 keskisykkeellä, tai ehkä vähän alle. 7-8 min/km menisi ehkä 155-160 keskisykkeellä joka on jo ihan liian kova peruskuntoharjoitteluun.
- alusta
Minkälainen juoksureittisi on ? Suht tasamaata ? Jos on mahdollisuus juosta maastossa/pururadalla, jossa on korkeuseroja kannattaa kokeilla sitäkin. Vetoja nousuissa ja rennompaa tasamaalla.
- alkup. kysyjä
Asun mäellä joten lenkkiin tulee aina mäkiä, jos haluan kotiini päästä takaisin. Osa lenkistä on kyllä suoraa.
- psv
olisiko tosiaan niin että sulla on mittarista patterit lopussa jo useamman vuoden, ja se (mittari) näyttää vääriä arvoja.no, suoraan sanottuna käytä hyvä mies sitä kuuluisaa maalaisjärkeä ja opettelemaan tuntemaan oman kehosi antamia merkkejä äläkä seuraa sokeasti sykemittarin ilmoittasmia lukemia
- alkup. kysyjä
Patterit on kesällä vaihdettu eli ei sekään ole syynä. En mielestäni seuraa sokeasti mittaria, mutta aika hyvin se täsmää kehoni tuntemuksiin. Juoksu 140 sykkeellä tuntuu hyvältä, 150 sykkeellä pystyn vielä jotenkin puhumaan katkomatta, ja 160 sykkeellä mennään jo selvästi raskaamman harjoittelun puolelle.
Jos juoksen kovempaa, homma menee liian rankaksi, enkä jaksa juosta kuin lyhyen pätkän.
- aatu
sun pitää ottaa spurtteja juoksuun mukaan!! sit se nousee
ps. ikä pituus paino??? - Anonyymi
Sama homma itsellä. Vuodenpäivät nyt sanomalehtiä jakanut joka yö ja tämä on siis 6 yötä putkeen 4-5h hölkkä/kävely kombo. Vieläkin on kieli vyön alla jo ensimmäisestä rapusta lähtien... Kenelläkään mitään vinkkejä? Väsynyt ja vetämätön olo on meikäläisellä ollut aina mutta eivät lekurit ainakaan mitään vikaa ole löytäneet, jos menee väittämään ettei suoriudu kuten muut että täytyy jotain olla niin ohjataan kuuppapuolelle.
- Anonyymi
Niin pitää vielä täydentää, että olen koko vuoron läpimärkänä hiestä, en pysty jakamaan lainkaan työtakki päällä. Pakko jakaa t-paidalla jopa nollakelillä, jos takin heittää päälle niin se on hetikohta märkä. Mitä työkavereita katsonut niin kyllä he hienosti takki päällä menevät eikä näytä edes olevan hiki.
- Anonyymi
Piri auttoi minua kun en jaksanut töissä. Oletko kokeillut?
Anonyymi kirjoitti:
Piri auttoi minua kun en jaksanut töissä. Oletko kokeillut?
hyi
- Anonyymi
Mulla nousee vaan muna juostessa.
- Anonyymi
Jos ei kunto riitä juoksuun kävele, ja koita myöhemmin juoksua uudestaan.
- Anonyymi
Talvella kannattaa siirtyä hetkeksi talvilajeihin, eritoten hiihtoon.
Jos haluaa tasonnoston, luisteluhiihdon aloittaminen nostaa väkisinkin kuntotasoa.- Anonyymi
Luisteluhiihto liika raskasta, ei kehitä peruskuntoa. Parempi aloittaa ihan vaan kävellen, tai perinteisen hiihdolla. Kuusi tuntia perusliikuntaa viikossa on jo kohtalainen määrä, jolla kunto alkaa nousemaan ja hikoilu liikkuessa vähenemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 942103
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee141711- 991708
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen931336Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole31176Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol1731125- 64916
- 56896
- 76890
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi123858