hurjapääkö

nimimerkillä kokemusta on :)

Tervehdys kaikille avantouinnin ystäville!

Itse edustan kauniimpaa sukupuolta ja 78 vuosikertaa. Aloitin avannossa uimisen pari talvea sitten. Käyn Vantaalla Kuusijärjellä uimassa. Siellä on todella hyvä ja tilava avantouinti paikka. Suosittelen lämpimästi. Itse uin aina laitureiden välin edes takaisin, joka tekee matkana yhteensä 50 metriä.

Menen avantoon suoraan ilman suihkua tai saunaa ja avannosta tullessa kuivaan vain itseni ja laitan vaatteet päälle. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, mutta mielestäni suurin hyöty avantouinnista saadaan silloin kun ei suihkua ja saunaa käytä. Sydänkään tuskin kovin hyvää tykkää suuresta lämmmönvaihtelusta.

Avantouinti rentouttaa lihakset ja olo on kaikinpuolin hyvä, flunssaan ei voi sanoa että ei ikinä, mutta ainakin huomattavasti harvemmin se tulee.

Mukavia uintihetkiä koko poppoolle!

15

6903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan.

      Avantoon pitää mennä kylmiltään ilman saunaa

      Kuuma sauna ja kylmä vesi monta kertaa peräkkäin on epäterveellistä ja rasittaa sydäntä

      • mutta

        kun on vahva sydän ja hyvä terveys, niin voi tehdä ja nauttia avantouinnista ja saunan löylyistä sekä luonnon/valon/tunnelman muuttumisesta eri aikoina avannolla käydessä. Nyt oli lämmintä, tuulista ja pimeää. Aallot löivät meressä vaahtopäinä ja siitä oli upeaa tepsutella uusitun saunan lämpöön. Siispä kukin avantouikoon tavallaan.

        Nauttikaa ja rentoutukaa- älkää saarnatko mikä on oikea tapa teille ja siis pakosti myös muille. Jokainen hakekoon oman tapansa.


      • hylje
        mutta kirjoitti:

        kun on vahva sydän ja hyvä terveys, niin voi tehdä ja nauttia avantouinnista ja saunan löylyistä sekä luonnon/valon/tunnelman muuttumisesta eri aikoina avannolla käydessä. Nyt oli lämmintä, tuulista ja pimeää. Aallot löivät meressä vaahtopäinä ja siitä oli upeaa tepsutella uusitun saunan lämpöön. Siispä kukin avantouikoon tavallaan.

        Nauttikaa ja rentoutukaa- älkää saarnatko mikä on oikea tapa teille ja siis pakosti myös muille. Jokainen hakekoon oman tapansa.

        kastautuminen ja muutama uintiveto eli pulahdus kolmeen kertaan ja saunominen välissä.Lopussa avantoon ja ei enää saunaa.Ihanan raukea olo ja nukun kuin murmeli yöni.


      • mie vuan
        hylje kirjoitti:

        kastautuminen ja muutama uintiveto eli pulahdus kolmeen kertaan ja saunominen välissä.Lopussa avantoon ja ei enää saunaa.Ihanan raukea olo ja nukun kuin murmeli yöni.

        Jokainen uikoon tavallaan,olen sitä mieltä. Itse kylläkin käyn ensin avannossa ja sitten vasta saunaan lämmittelemään. Hyvä porukka saunassa ja joukossa hyvä vitsiniekka niin kyllä on mukavaa, kunhan porukkaan ei satu ketään hullua löylynlyöjää joka ajaa kaikki muut saunasta pois. Viimeisen avanto käynnin jälkeen lämpimästi vaatetta päälle ja johan on hyvä ja piristynyt olo ja seuraavana yönä uni maistuu. Omakohtainen kokemus.


      • Tyttö joka kävi inti

        Talvileirillä ääriolosuhteissa..


    • MarkareetA

      avantouintiharrastus on harrastus parraimmasta päästä. Mie käyn kans mieluiten avannossa ilman saunaa ja suihkua. Mutta lämmitellä pittää ennen ja jälkeen pulahduksen. Siis ennen vähän lihasen lämmmittelyä ja jälkeen paljon vaatetta. Kyllä veri kiertää ja nukuttaa yön makiasti. Mukavia uintihetkiä kaikille pelottomille pulahtelijoille!

      • kamu

        kyllä uinti maistuu kylmässä vedessä ja iliman saunaa.paras kamu mukana niin juttua ja naurua piisaa on keveä mieli ja uni maistuu jälkeen päin.terkkuja vaan kaikille kylmään veteen hurhataneille.oulussa tavataan 3-5.3.2006 mm-kisat


      • hylje
        kamu kirjoitti:

        kyllä uinti maistuu kylmässä vedessä ja iliman saunaa.paras kamu mukana niin juttua ja naurua piisaa on keveä mieli ja uni maistuu jälkeen päin.terkkuja vaan kaikille kylmään veteen hurhataneille.oulussa tavataan 3-5.3.2006 mm-kisat

        Niin alussa ei saunaa eikä lopussa,näin minä teen.Eli alkuun veteen välissä saunomista ja lopuksi veteen eikä enää saunomista.En ole kokeillut vielä kokonaan ilman saunaa,ehkä jonain päivänä.Kävisin päivittäin uimassa jos olisi mahdollisuus.


    • candy19

      Moi! Mä meen eka uimaan sit saunaan, avannossa käyn aina yli viisi kertaa ja viimesen uinnin jälkeen ei enää saunaan!

      • samis7

        samalla lailla ensin veteen, sitten saunaan muutama
        kerta ja pois ilman saunaa. Yksi olut ja maate. Ei käy työ jutut mielssä


      • Nimetön
        samis7 kirjoitti:

        samalla lailla ensin veteen, sitten saunaan muutama
        kerta ja pois ilman saunaa. Yksi olut ja maate. Ei käy työ jutut mielssä

        Joo tää tuntuu olevan yleinen tapa! Kyllä ne muutamat oluet täytyy ottaa sitten! :)
        candy19


    • Caro

      Suoraan avantoon. Palijon tehokkaampaa rääkkiä. Tuntuu varmasti. On viikon toooooosi lämpöönen olo. Tai itelle ei enää avanto saunan kanssa tunnu missään - tulee vaan pahalle tuulelle. Elikkä: Vaatteet pois ja järveen. Sielä ne ressit lähtööö. :)

      • kylmiltään

        Sulla on ihan oikea asenne avantouintiin.ei tarvita saunaa mutta se on mukava sosiaalinen tapahtuma. Itse teen molempia mutta ehdottomasti parasta on mennä uimaan ilman saunaa. Sulla on aika pitkä matka toi 50m,25m tai vähempikin ,jo pelkkä kastautuminen riittää. Avantouintikilpailuissa 50m kuuluu sisusarjaan johon ei läheskään jokainen pysty,,onnea siitä! Mulla alkaa nyt 13 talvi avannossa käyntiä. Terveisiä ja jatka tätä hyvää harrastusta.


      • sweetlion
        kylmiltään kirjoitti:

        Sulla on ihan oikea asenne avantouintiin.ei tarvita saunaa mutta se on mukava sosiaalinen tapahtuma. Itse teen molempia mutta ehdottomasti parasta on mennä uimaan ilman saunaa. Sulla on aika pitkä matka toi 50m,25m tai vähempikin ,jo pelkkä kastautuminen riittää. Avantouintikilpailuissa 50m kuuluu sisusarjaan johon ei läheskään jokainen pysty,,onnea siitä! Mulla alkaa nyt 13 talvi avannossa käyntiä. Terveisiä ja jatka tätä hyvää harrastusta.

        ehdottomasti ensin avantoon pika pulahdus ja sitten lämmittelemään saunaan. Harrastus, josta viimeiseksi luopuisin.Täysin koukussa:)


      • uimarihanse
        sweetlion kirjoitti:

        ehdottomasti ensin avantoon pika pulahdus ja sitten lämmittelemään saunaan. Harrastus, josta viimeiseksi luopuisin.Täysin koukussa:)

        minäkin. kaksi kertaa viikossa saunallisessa jolloin käyn 4 -5 kertaa avannossa n. 30 sek. kerrallaan, ja yhden kerran viikolla ilman saunaa ja voin sanoa olevani koukussa, mutta hyviä tuntemuksia onn niin paljon etten ainakaan luovu vähässä kummassa. meillä on oma avantouintiseura jäseniä n.50.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4453
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4040
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2720
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1643
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1571
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe