Heippa kaikille!
Ajattelin kysyä teiltä "asian ammattilaisilta" hiukan neuvoa, koska meillä on hiukan erilainen ongelma, johon kaipaisin teiltä asiallisia kommentteja.
Perheessämme on nyt ollut jonkin kuukauden au-pair tyttö, jonka itse haastattelimme ja perheeseemme valitsimme (siis ei agentteja tai välittäjiä tms).
Työnsä tyttö tekee huolella ja ulkopuolisin silmin kaikki menee niinkuin "malli au-pair perheessä tuleekin".
Asiassa tosin on hiukan ikävä kääntöpuoli, koska emme pidä tästä tytöstä ih-mi-senä. Esim. asiat joista tyttö meille puhuu ei kiinnosta meitä lainkaan, samoin tytöstä puutuu lähes kokonaan ns. au-pair "hienosäätö", ja muutenkin moni asia mielestämme on kovin mautonta jne. (en halua mennä tässä liian paljon yksityiskohtiin). Mutta uskon että te ymmärrätte, kun että välillämme on huonot henkilökemiat.
Toki yritämme "antaa anteeksi" ja ymmärtää tuota alle parikymppistä tyttöä, joka on vihdoinkin saavuttanut monien vuosien haaveensa ja tuntuu hän meillä viihtyvänkin. (Tosin uskon, että mekin häntä ärsytämme - omalla olemisellamme...)
Nyt siis ongelma on se, että henkilökemiat eivät vaan toimi, ja hänen meillä olemisensa on meille pelkkää tuskaa. Mitään perusteita meillä hänen irtisanomiseensa ei ole, joten onko nyt niin että meidän tulee vaan "sietää" häntä.
Emme voi asiasta hänelle edes "huomauttaa" koska se olisi henkilökohtaisuuksiin menoa, ja se ei todellakaan ole meidän perheemme tyylistä, eikä toisen ihmisen loukkaamien ole tässä nyt tarpeellista. Toki jokaisella on oikeus olla oma itsensä, mutta asia on todella hankala, koska emme koe että au-pairimme "sulautuu" perheeseemme sellaisella tavalla, että todellakin voisimme sanoa, että hän on perheemme jäsen.
Haluaisinkin nyt teidän asiallisia mielipiteitä, mitä tehdä?
Emme pidä au-pairistamme
116
24562
Vastaukset
- Eräs...
teidän nyt vain tulee "sitää" tätä tyttöä, anteeksi vain. Jos hän ei ole toiminut väärin niin silloin teidän on "painettava häntä villasella". Minusta te työnantajina ette voi irtisanoa häntä sen takia ettette tykkää hänestä. Sehän on jo laillisestikin väärin. Kyllä, au pair-järjestöt mainostavat sitä kuinka au pair on perheenjäsen, mutta minä itse au pairina olleena (useammankin kertaa) voin sanoa, ettei asia kuitenkaan niin ole. Au pair on henkilö jonka perhe ottaa kotiinsa asumaan määrätyksi aikaa. Au pairin tehtävä on työnteko josta perhe vastineeksi antaa taskurahaa, ruoan ja oman huoneen. Eli mistään perhesiteista ei tässä ole kyse, ja minusta on niin perheen kuin au pairin "naruttamista" että puhutaan au pairista kuin hän olisi perheen jäsen! Sitä hän ei tule koskaan olemaan millään tapaa, eikä ole tarvis. Au pair on au pair joka menee perheeseen TYÖNTEKOON eikä elämään perheenjäsenen elämää. Minulle tämä on aina ollut selvyys, mutta täällä palstalla se näyttää olevan monille järkytys kun ei hyyssätä kuin perheenjäsentä. (En nyt puolustele niitä perheitä joissa tosiaan au paireja kohdellaan kaltoin, se on väärin). No joo, aihe karkasi käsista mutta minua on jo kauan haluttanut sanoa tuo ylläoleva täällä palstalla, ja tulipa nyt sanottua, heh.
- Alkuperäinen kirjoittaja
Joo olet varmaan ihan oikeassa, ja allekirjoitan täysin sen että ei perheet "adoptoi" sitä tyttöä perheeseensä, vaan töihinhän se tyttö todellakin palkataan.
(Tosin ollemme olleet myös siinä onnellisessa asemassa, että myös olemme saaneet senkin kokea että tytöstä todellakin tulee perheemme jäsen ja yhteys säilyy vielä vuosienkin jälkeen).
Ehkä lisäselvennyksenä sen verran, että meillä ei olisi mitään ongelmaa todellakin pitää tyttöä "vain työntekijänä", mutta tyttö itse selkeästikin haluaa "kuulua" perheeseen.
Esimerkkinä vaikkapa se, että kun meillä on vieraita, tulee tyttö istumaan iltaa joukkoomme ihan niinkuin ne olisivat hänen vieraitaan!!! (ärsyttävää - koska joudumme koko ajan varomaan sanojamme koska emme voi puhua vapaasti, kun joku ulkopuolinen koko ajan "äänittää" keskustelujamme). Emme tosin ole niin kylmäverisiä että sanoisimme hänelle että "mene omaan huoneesesi" tms. - äiti
Hei!
Meillä on nyt neljäs au pair menossa, ja vähän samassa tilanteessa ollaan...hoitaa periaatteessa työnsä hyvin ja on vastuuntuntoinen, mutta on luonteeltaan vähän "rasittava". Meillä ei myöskään synkkaa yhtään yhteen. Se on tosi valitettavaa, koska pienetkin asiat toisessa alkaa pian ärsyttämään, esim. mua ärsyttää suunnattomasti, että hän menee vessaan naistenlehden kanssa, ja mm. kun rasvaan itseäni suihkun jälkeen kylppärissä, niin hän tulee siihen höpöttämään omia juttujaan /jotka mua ei valitettavasti kiinnosta yhtään. Tiedän, että nää on tosi pieniä juttuja, mutta...
Eli omassa asenteessa on paljon parantamisen varaa, ja olen yrittänyt, sillä tiedän kuinka harvassa hyvät au pairit ovat. Mutta kun yhdestä au pairista tuli melkein kuin oma sisko ja tosi rakas ja läheinen, ja tämän kanssa ei saa mitään yhteyttä, enkä haluakaan...
Älkää nyt aupparit suuttuko, niinhän se on joka työpaikassa ja elämässä yleensä, että kaikkien kanssa ei vaan kemiat natsaa. Harmi vaan, että ne vaan korostuu kun saman katon alla asutaan! Tsemppiä kaikille! - :))
minulla on taas vahan painvastainen ongelma. olen itse aupairina ja olen taman perheen ensimmainen aupair. Heidan on vaikea ymmartaa etta kaipaan joskus omaa aikaakin.. esim. he loukkaantuvat jos en halua viettaa viikonloppua heidan kanssaan. He haluaisivat tutustuttaa minut kaikkiin ystaviinsa ja sukulaisiinsa. Periaatteessa minulla ei ole mitaan tata vastaan mutta tahdon valilla nahda omiakin ystaviani.. perhe jopa kysyi enko viihdy taalla kun en tahtonut viettaa viikonloppua heidan kanssaan.. he sanoivat etta olen perheenjasen ja siksi he toivovat etta vietan mahdollisimman paljon aikaa heidan ja lasten kanssa myos silloin kun en ole toissa.. tai itse asiassa he sanoivat ettei minun pitaisi edes nahda tata tyona yms.
aina kun menen johonkin he haluavat tietaa tarkalleen, missa se on, milla kulkuvalineella aion liikkua ja koska palaan. He haluavat tietaa kaikki menoni jo viikkoa aikasemmin ja jos sanon etten tieda viela mita aion tehda, he toistavat kysymysta vahan valia...
Omassa perheessani olen tottunnut siihen etta menen ja tulen miten huvittaa ja olen viikonloput huoletta poissa iman etta kukaan kyselee.. ja silti olen omassa perheessani "perheenjasen", vaikken vietakaan ajastani 24/7 heidan kanssaan.. tama yliholhoaminen alkaa jo siis vahan ahdistamaan...
Mutta toisaalta toita on kylla vahan ja lasten kanssa sujuu eli ei huvittaisi perhettakaan vaihtaa... - Alkuperäinen kirjoittaja
äiti kirjoitti:
Hei!
Meillä on nyt neljäs au pair menossa, ja vähän samassa tilanteessa ollaan...hoitaa periaatteessa työnsä hyvin ja on vastuuntuntoinen, mutta on luonteeltaan vähän "rasittava". Meillä ei myöskään synkkaa yhtään yhteen. Se on tosi valitettavaa, koska pienetkin asiat toisessa alkaa pian ärsyttämään, esim. mua ärsyttää suunnattomasti, että hän menee vessaan naistenlehden kanssa, ja mm. kun rasvaan itseäni suihkun jälkeen kylppärissä, niin hän tulee siihen höpöttämään omia juttujaan /jotka mua ei valitettavasti kiinnosta yhtään. Tiedän, että nää on tosi pieniä juttuja, mutta...
Eli omassa asenteessa on paljon parantamisen varaa, ja olen yrittänyt, sillä tiedän kuinka harvassa hyvät au pairit ovat. Mutta kun yhdestä au pairista tuli melkein kuin oma sisko ja tosi rakas ja läheinen, ja tämän kanssa ei saa mitään yhteyttä, enkä haluakaan...
Älkää nyt aupparit suuttuko, niinhän se on joka työpaikassa ja elämässä yleensä, että kaikkien kanssa ei vaan kemiat natsaa. Harmi vaan, että ne vaan korostuu kun saman katon alla asutaan! Tsemppiä kaikille!Just niin... ne pienet asiat just! Nyt vaan jo pelottaa, että joku päivä päässä piukahtaa siima poikki, ja sitten tule sanoneeksi jotain pahasti. Enhän toki halua olla ilkeä, mutta nuoret au-pair tytöt ei taida ymmärtää että perheenäideillä on todellakin ihan erilaiset asiat mielessä, kun ainoastaan baarielämästä kiinnostuniella, seikkailuita etsivillä nuorikoilla.
- laittaa vaikka
äiti kirjoitti:
Hei!
Älkää nyt aupparit suuttuko, niinhän se on joka työpaikassa ja elämässä yleensä, että kaikkien kanssa ei vaan kemiat natsaa. Harmi vaan, että ne vaan korostuu kun saman katon alla asutaan! Tsemppiä kaikille!sen kylppärin oven lukkoon, niin auppis ei änkeä sinne yhtäaikaa sinun kanssa? Haloo?
- ihan olematta ilkeä..
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Just niin... ne pienet asiat just! Nyt vaan jo pelottaa, että joku päivä päässä piukahtaa siima poikki, ja sitten tule sanoneeksi jotain pahasti. Enhän toki halua olla ilkeä, mutta nuoret au-pair tytöt ei taida ymmärtää että perheenäideillä on todellakin ihan erilaiset asiat mielessä, kun ainoastaan baarielämästä kiinnostuniella, seikkailuita etsivillä nuorikoilla.
mutta au pair on tullut teille sovittuja töitä tekemään,eikö?jos työnsä hoitaa hyvin eikä varastele teiltä tms. niin mistä haloo??!!
ja onkin tosi surullista että ajattelet että olemme kaikki baarielämästä kiinnostuneita,seikkailuita etsiviä nuorikoita.jos kerta haluatte että tyttö saa kavereita ja käy ulkona niin älkää sitten valittako jos se käy ulkona. - au pair itsekin
Joo olet varmaan ihan oikeassa, ja allekirjoitan täysin sen että ei perheet "adoptoi" sitä tyttöä perheeseensä, vaan töihinhän se tyttö todellakin palkataan.
(Tosin ollemme olleet myös siinä onnellisessa asemassa, että myös olemme saaneet senkin kokea että tytöstä todellakin tulee perheemme jäsen ja yhteys säilyy vielä vuosienkin jälkeen).
Ehkä lisäselvennyksenä sen verran, että meillä ei olisi mitään ongelmaa todellakin pitää tyttöä "vain työntekijänä", mutta tyttö itse selkeästikin haluaa "kuulua" perheeseen.
Esimerkkinä vaikkapa se, että kun meillä on vieraita, tulee tyttö istumaan iltaa joukkoomme ihan niinkuin ne olisivat hänen vieraitaan!!! (ärsyttävää - koska joudumme koko ajan varomaan sanojamme koska emme voi puhua vapaasti, kun joku ulkopuolinen koko ajan "äänittää" keskustelujamme). Emme tosin ole niin kylmäverisiä että sanoisimme hänelle että "mene omaan huoneesesi" tms.Eikohan se au pairille kuitenkin ole vaikeampaa tietaa millon uskaltaa perheen yhteiseen iltaan osallistua tms, kylla se on perheen vastuulla kertoa YSTAVALLISESTI esim "toivoisimme etta osallistut aterialle ja autat valmisteluissa" tai jos ei toivota, voi ehdottaa au pairille vapaata iltaa ja jotain tekemista. Jos au pairin haluaa olevan perheenjasen, on hanella oikeus myos perhe-elaman mukaviin puoliin kuten yhteisiin illanviettoihin. Kuten taysikaisella perheen tyttarellakin olisi oikeus, on au pairillakin oikeus suunnitella omaa ohjelmaansa perheen toiveet huomioon ottaen.
Haastatellessaan ja miettiessaan au pairin valintaa, perhe paattaa onko tarkeaa etta au pair on samanhenkinen vai etta han tekee tyot kunnolla. Au pair ei ole vastuussa siita etta olette ottaneet hanet, jos han tekee tyonsa sovitun mukaisesti, on siita suotta valittaa. Tietenkin ihanteellista olisi loytaa joku "sielunveli" joka aistii jokaisen tuntemuksen perheessa, omaa samat kiinnostuksen kohteet, ja unohtaa oman elamansa.
Minusta on itsekasta sanoa etta perhetta hairitsee jos au pairin kanssa eivat henkilokemiat natsaa tai hanen juttunsa eivat kiinnosta. Jokainen ihminen on erilainen, eika ihmisia omaan elamaan voi valikoida. Jokaisella on siis oikeus kiinnostuksiinsa. Eikohan se kuitenkin niin useimmiten ole etta au pairin taytyy sopeutua ja yrittaa kiinnostua taysin vieraan perheen asioista, lasten viimeisimmista lelusuosikeista ja perheen aidin laihdutuskuurista tai vanhempien yhteisesta lemmenlomasta. Ehka silloin ei ole perheen aidilta liikaa vaadittu kiinnostua myos hiukkasen au pairin elamasta ja kuunnella. Olo toisessa ymparistossa, vailla omia laheisia ei ole helppoa, joten pieni hetki aikaa puhua omista asioistaan tekee olon huomattavasti mukavammaksi. Voin luvata etta au pairia ihmetyttaa tai arsyttaa monet pienet asiat uudessa ymparistossaan ja niita on paljon enemman kuin perheella, senhan tarvii vain sopeuttaa yksi henkilo. Teitahan on perheessa monta ja paikkakin on tuttu, siispa on turha arsyyntya pienista arjen asioista. Au pairille on asia hieman hankalampi.
Perheeseen sopeutuminen tai au pairin ottaminen harvoin on yksinkertaista tai helppoa. Siita kuitenkin huomattavasti helpomman tekee kun jattaa tiukkapipoiset vaatimukset ja pilvenhattaraiset mielikuvat vahemmalle ja pyrkii olemaan ymmartavainen ja puhumaan asioista mahdollisimman paljon. - /,/,/,
:)) kirjoitti:
minulla on taas vahan painvastainen ongelma. olen itse aupairina ja olen taman perheen ensimmainen aupair. Heidan on vaikea ymmartaa etta kaipaan joskus omaa aikaakin.. esim. he loukkaantuvat jos en halua viettaa viikonloppua heidan kanssaan. He haluaisivat tutustuttaa minut kaikkiin ystaviinsa ja sukulaisiinsa. Periaatteessa minulla ei ole mitaan tata vastaan mutta tahdon valilla nahda omiakin ystaviani.. perhe jopa kysyi enko viihdy taalla kun en tahtonut viettaa viikonloppua heidan kanssaan.. he sanoivat etta olen perheenjasen ja siksi he toivovat etta vietan mahdollisimman paljon aikaa heidan ja lasten kanssa myos silloin kun en ole toissa.. tai itse asiassa he sanoivat ettei minun pitaisi edes nahda tata tyona yms.
aina kun menen johonkin he haluavat tietaa tarkalleen, missa se on, milla kulkuvalineella aion liikkua ja koska palaan. He haluavat tietaa kaikki menoni jo viikkoa aikasemmin ja jos sanon etten tieda viela mita aion tehda, he toistavat kysymysta vahan valia...
Omassa perheessani olen tottunnut siihen etta menen ja tulen miten huvittaa ja olen viikonloput huoletta poissa iman etta kukaan kyselee.. ja silti olen omassa perheessani "perheenjasen", vaikken vietakaan ajastani 24/7 heidan kanssaan.. tama yliholhoaminen alkaa jo siis vahan ahdistamaan...
Mutta toisaalta toita on kylla vahan ja lasten kanssa sujuu eli ei huvittaisi perhettakaan vaihtaa...Kuulostaa tosi tyypilliseltä perheeltä jossa on eka au-pair. Just noin mekin tehtiin meidän ekan kanssa, mutta ei enää. Ei todellakaan enää.
- Tietaja_Aquaviittiksvilkaista
ihan olematta ilkeä.. kirjoitti:
mutta au pair on tullut teille sovittuja töitä tekemään,eikö?jos työnsä hoitaa hyvin eikä varastele teiltä tms. niin mistä haloo??!!
ja onkin tosi surullista että ajattelet että olemme kaikki baarielämästä kiinnostuneita,seikkailuita etsiviä nuorikoita.jos kerta haluatte että tyttö saa kavereita ja käy ulkona niin älkää sitten valittako jos se käy ulkona."mutta au pair on tullut teille sovittuja töitä tekemään,eikö?jos työnsä hoitaa hyvin eikä varastele teiltä tms. niin mistä haloo??!! "
Katso netista "European Au Pair Agreement" niin ymmarrat.
Muista hipsukat. - koulu.
au pair itsekin kirjoitti:
Eikohan se au pairille kuitenkin ole vaikeampaa tietaa millon uskaltaa perheen yhteiseen iltaan osallistua tms, kylla se on perheen vastuulla kertoa YSTAVALLISESTI esim "toivoisimme etta osallistut aterialle ja autat valmisteluissa" tai jos ei toivota, voi ehdottaa au pairille vapaata iltaa ja jotain tekemista. Jos au pairin haluaa olevan perheenjasen, on hanella oikeus myos perhe-elaman mukaviin puoliin kuten yhteisiin illanviettoihin. Kuten taysikaisella perheen tyttarellakin olisi oikeus, on au pairillakin oikeus suunnitella omaa ohjelmaansa perheen toiveet huomioon ottaen.
Haastatellessaan ja miettiessaan au pairin valintaa, perhe paattaa onko tarkeaa etta au pair on samanhenkinen vai etta han tekee tyot kunnolla. Au pair ei ole vastuussa siita etta olette ottaneet hanet, jos han tekee tyonsa sovitun mukaisesti, on siita suotta valittaa. Tietenkin ihanteellista olisi loytaa joku "sielunveli" joka aistii jokaisen tuntemuksen perheessa, omaa samat kiinnostuksen kohteet, ja unohtaa oman elamansa.
Minusta on itsekasta sanoa etta perhetta hairitsee jos au pairin kanssa eivat henkilokemiat natsaa tai hanen juttunsa eivat kiinnosta. Jokainen ihminen on erilainen, eika ihmisia omaan elamaan voi valikoida. Jokaisella on siis oikeus kiinnostuksiinsa. Eikohan se kuitenkin niin useimmiten ole etta au pairin taytyy sopeutua ja yrittaa kiinnostua taysin vieraan perheen asioista, lasten viimeisimmista lelusuosikeista ja perheen aidin laihdutuskuurista tai vanhempien yhteisesta lemmenlomasta. Ehka silloin ei ole perheen aidilta liikaa vaadittu kiinnostua myos hiukkasen au pairin elamasta ja kuunnella. Olo toisessa ymparistossa, vailla omia laheisia ei ole helppoa, joten pieni hetki aikaa puhua omista asioistaan tekee olon huomattavasti mukavammaksi. Voin luvata etta au pairia ihmetyttaa tai arsyttaa monet pienet asiat uudessa ymparistossaan ja niita on paljon enemman kuin perheella, senhan tarvii vain sopeuttaa yksi henkilo. Teitahan on perheessa monta ja paikkakin on tuttu, siispa on turha arsyyntya pienista arjen asioista. Au pairille on asia hieman hankalampi.
Perheeseen sopeutuminen tai au pairin ottaminen harvoin on yksinkertaista tai helppoa. Siita kuitenkin huomattavasti helpomman tekee kun jattaa tiukkapipoiset vaatimukset ja pilvenhattaraiset mielikuvat vahemmalle ja pyrkii olemaan ymmartavainen ja puhumaan asioista mahdollisimman paljon."Eikohan se au pairille kuitenkin ole vaikeampaa tietaa millon uskaltaa perheen yhteiseen iltaan osallistua tms, kylla se on perheen vastuulla kertoa YSTAVALLISESTI esim "toivoisimme etta osallistut aterialle ja autat valmisteluissa"
1) Au pair ei osaa siis itse kysya ?
2) Miten kysyt ulos lahteneelta au pairilta joka on olettanut etta hanta ei kutsuta ?
Pitaisko suomalaisten menna kurssille - kommunikoinnin perusteet osa 1: suun avaaminen. - on/ovat
Tietaja_Aquaviittiksvilkaista kirjoitti:
"mutta au pair on tullut teille sovittuja töitä tekemään,eikö?jos työnsä hoitaa hyvin eikä varastele teiltä tms. niin mistä haloo??!! "
Katso netista "European Au Pair Agreement" niin ymmarrat.
Muista hipsukat.hipsukat?
- Tervetuloa IT maailmaan
on/ovat kirjoitti:
hipsukat?
Hipsukka = " "
- Heihaloonen
laittaa vaikka kirjoitti:
sen kylppärin oven lukkoon, niin auppis ei änkeä sinne yhtäaikaa sinun kanssa? Haloo?
"Haloo?"
Aupairisella. - ei aupairin vaan vaihtarin ...
Just niin... ne pienet asiat just! Nyt vaan jo pelottaa, että joku päivä päässä piukahtaa siima poikki, ja sitten tule sanoneeksi jotain pahasti. Enhän toki halua olla ilkeä, mutta nuoret au-pair tytöt ei taida ymmärtää että perheenäideillä on todellakin ihan erilaiset asiat mielessä, kun ainoastaan baarielämästä kiinnostuniella, seikkailuita etsivillä nuorikoilla.
siis kun nuori, nuoreksi minä tällaista jotakin 18-20 v vielä sanon, lähtee uuteen maahan uuteen ympäristöön, kauas kotoa ja kavereista, niin olisi toki kivaa jos joku olisi kiinnostunut hänestä muutenkin kuin astioiden tiskaajana ja lasten vahtijana
- mieltä
ei aupairin vaan vaihtarin ... kirjoitti:
siis kun nuori, nuoreksi minä tällaista jotakin 18-20 v vielä sanon, lähtee uuteen maahan uuteen ympäristöön, kauas kotoa ja kavereista, niin olisi toki kivaa jos joku olisi kiinnostunut hänestä muutenkin kuin astioiden tiskaajana ja lasten vahtijana
Perhe joka ottaa aupairiksi 18-20v tulisi tiedostaa ottavansa aupairiksi nuoren henkilön (joka on itse asiassa monissa asioissa alaikäinen esim.USAssa).
Ei kannata valittaa turhan takia, jos kerta tyttö on muutoin hyvä aupair.
Tunnen monia aupaireja ja aupairiksi lähteneitä ja ylivoimaisesti Aupairien yksi suurimmista etukäteis-"peloista" on, että mitä jos ei tule toimeen perheen vanhempien kanssa, mitä jos he eivät pidä minusta.
Täytyy myös kysyä, että onko tässäkään tapauksessa kaikki syy aupairissa? Ehkä perheen vanhemmat voisivat katsoa hieman myös itseensä ja omaan avoimuuteensa ja kuinka tukevat aupairia jne.(?) - itseasiassa
Esimerkkinä vaikkapa se, että kun meillä on vieraita, tulee tyttö istumaan iltaa joukkoomme ihan niinkuin ne olisivat hänen vieraitaan!!! (ärsyttävää - koska joudumme koko ajan varomaan sanojamme koska emme voi puhua vapaasti, kun joku ulkopuolinen koko ajan "äänittää" keskustelujamme). Emme tosin ole niin kylmäverisiä että sanoisimme hänelle että "mene omaan huoneesesi" tms.haluat - haikailet entisten aupairiesi perään, jotka olivat kuin perheenjäseniä, mutta taivastelet, kun tämä tyttö yrittää olla perheenjäsen ja osallistuu perheen vieraitten viihdyttämiseen. Mitä hänen pitäisi tehdä? Istua huoneessaan? Poistua koko rakennuksesta?
Et ehkä hae "perheenjäsentä", vaan hienotunteista hyvinkasvatettua nuorta naista, joka on paikalla, kun sinä niin haluat, ja poistuu välittömästi, kun sinä mielessäsi toivot hänen poistuvan. Niin että sinun ei tarvitse opetella keskustelutaitoja.
Minulla oli aikoinaan perhe, joka samalla tavalla kertoi, miten heidän entiset tyttönsä yhä pitivät yhteyttä. Minä yritin voittaa vieraaseen perheeseen, vieraassa kulttuurissa, sopeutumisen vaikeuteni ja istua iltaa perheen kanssa. Minulle sanottiin aika suoraan, parin illan jälkeen, että perheen vanhemmat todella arvostavat kahdenkeskistä aikaansa, haluavat "rentoutua". Minun seurassani ei rentoutuminen heidän mielestään ollut mahdollista. Otin tietysti heti paikalla opikseni, ja lopun vuotta istuin joka ilta 2x3 metrin huoneessani, kirjoitellen päiväkirjaani (jota he sitten likivat, poissaollessani), lukien ja tehden käsitöitä. Olin poissa melkein joka viikonloppu, ja jos joskus en lähtenyt minnekään, oli todella vaikeaa, kun en tuntenut voivani edes mennä laittamaan kupin kahvia, paitsi jos perhe oli ulkona. Hyvin hankala tilanne. Jäin vain siksi, että lapsi oli ihana - ja se, että lapsi ja minä pidimme toisistamme, ja olin luotettava, vaikken perheen mielestä miellyttävä, oli syy siihen, että perhekin sieti minua koko vuoden. En todellakaan ole ollut yhteydessä heihin sen jälkeen, vaikka myöhemmin asuin siinä maassa puolisen vuotta, ja olen usein käynyt. Minulle jäi muisto köykäisistä persoonista, heille kuva tylsästä murjottajasta. Mutta suomalaisella sisulla vuosi vierähti. Sain ihania ystäviä, mutta en todellakaan siitä perheestä. - Tinke
koulu. kirjoitti:
"Eikohan se au pairille kuitenkin ole vaikeampaa tietaa millon uskaltaa perheen yhteiseen iltaan osallistua tms, kylla se on perheen vastuulla kertoa YSTAVALLISESTI esim "toivoisimme etta osallistut aterialle ja autat valmisteluissa"
2) Miten kysyt ulos lahteneelta au pairilta joka on olettanut etta hanta ei kutsuta ?
Pitaisko suomalaisten menna kurssille - kommunikoinnin perusteet osa 1: suun avaaminen.Itse olen tällä hetkellä au pairina Ruotsissa, ja perheeni yleensä sanoo minulle ihan suoraan, että kun vieraita tulee, niin voisit vuokrata vaikka leffan tai keksiä jotain tekemistä. Kertaakaan en ole istunut samassa ruokapöydässä vieraiden kanssa, vaan yleensä perheen äiti kehottaa minua syömään ennen vieraiden tuloa.
Aluksi tämä tuntui todella kummalliselta, kun olin todellakin kuvitellut, että au pairista tulee ikään kuin perheenjäsen. Nykyään tällainen käytäntö kyllä sopii minulle mainiosti. Saan viettää omaa elämääni, eikä tarvitse miettiä, että saankohan nyt lähteä pois, kun vieraita on tulossa tms.
-En uskaltanut kysyä enää siinä vaiheessa, kun kerran oli osoittautunut, että en ole tervetullut samaan ruokapöytään. - Lehtolainen
Tinke kirjoitti:
Itse olen tällä hetkellä au pairina Ruotsissa, ja perheeni yleensä sanoo minulle ihan suoraan, että kun vieraita tulee, niin voisit vuokrata vaikka leffan tai keksiä jotain tekemistä. Kertaakaan en ole istunut samassa ruokapöydässä vieraiden kanssa, vaan yleensä perheen äiti kehottaa minua syömään ennen vieraiden tuloa.
Aluksi tämä tuntui todella kummalliselta, kun olin todellakin kuvitellut, että au pairista tulee ikään kuin perheenjäsen. Nykyään tällainen käytäntö kyllä sopii minulle mainiosti. Saan viettää omaa elämääni, eikä tarvitse miettiä, että saankohan nyt lähteä pois, kun vieraita on tulossa tms.
-En uskaltanut kysyä enää siinä vaiheessa, kun kerran oli osoittautunut, että en ole tervetullut samaan ruokapöytään.Oletko vielä au pairina Ruotsissa? kysyn siksi olen Maaliskuussa muuttamassa Ruotsiin ja olisi mukava saada kavereita siellä
- ceccc
Lehtolainen kirjoitti:
Oletko vielä au pairina Ruotsissa? kysyn siksi olen Maaliskuussa muuttamassa Ruotsiin ja olisi mukava saada kavereita siellä
Minä olen muuttamassa kesäkuussa Ruotsiin, itsekin olisi mukava saada ystäviä sieltä:) Missä päin Ruotsia olet?
- Entinen au pair
Esimerkkinä vaikkapa se, että kun meillä on vieraita, tulee tyttö istumaan iltaa joukkoomme ihan niinkuin ne olisivat hänen vieraitaan!!! (ärsyttävää - koska joudumme koko ajan varomaan sanojamme koska emme voi puhua vapaasti, kun joku ulkopuolinen koko ajan "äänittää" keskustelujamme). Emme tosin ole niin kylmäverisiä että sanoisimme hänelle että "mene omaan huoneesesi" tms.Kyllä mut aina kutsuttiin mukaan, jos tuli vieraita. Sain kyllä kieltäytyäkin, mutta eihän au pairia voi sinne huoneeseensa teljetä! Jos tulee sellaisia vieraita, että tahtoisitte olla keskenänne, voi hyvissä ajoin etukäteen vihjata, että nyt tulee sellaisia ja sellaisia vieraita ja meistä olisi kiva viettää aikuisten iltaa tms. Au pairille tuskin tulee kovin mukava olo, jos kohtelette häntä kuin pelkkää työntekijää, joka työajan ulkopuolella ei saa muualla talossa oleskella kuin omassa huoneessaan.
- yksi aupair
Hei!
Voittehan te keskustella tytön kanssa yleisesti ja kysyä miten hän viihtyy ym. Vähän niinkuin kautta rantain jne.. Voihan sielläkin pinnan alla olla jotain, kuka tietää..? Tosin se on tietenkin todella hankala tilanne jos hän pitää teistä ihmisenä ja te ette hänestä.
Ja minun mielestäni perheellä on oikeus omiin tuttaviinsa, eikä aupairia tarvitse aina ottaa mukaan, esim. juuri istumaan pöytään. Tästäkin kannattaa jutella. Puhuminen auttaa, vaikka voi se vähän satuttaakin. Kuitenkin mielestäni perheellä on oikeus myös omaan elämään, kuten varmasti aupairkin tekee omia juttuja, eikä ota aina mukaan perhettä? Ymmärrystä kaivataan molemmmin puolin.
Niin ja todella jos aupairilla ei ole mitään muuta kuin teidän perheenne siellä, niin ymmärrän kyllä jos hän on todella kiinni teissä. Tässä tilanteessa kannattaa yrittää tarjota tytölle harrastuksia ym. että perheennekin saisi sitä omaa aikaa. Tokihan varmasti jotain jo tarjoattekin.
No, tsemppiä sinne kuitenkin, toivotaan että tilanne lutviintuu jollain tapaa. - Monta au pairia palkannut
1) Au pair ei ole tyosuhteessa joten perhe ei ole tyonantaja. Siten tavalliset irtisanomispaatokset eivat pade lainkaa.
2) Au pair lainsaadannossa sanotaan nimenomaan etta au pairin tulee sulautua perheeseen kuten perheenjasen. Au pair on eraanlaisessa kulttuurinvaihto-ohjelmassa. Au pair ei siis ole "henkilo joka tulee asumaan maaratyksi aikaa".
3) Meilla on ollut 4 au pairia ja joka ikinen on sanonut kivenkovaan etta on ollut vaikea lahtea pois koska on tuntenut itsensa perheenjaseneksi. Kaksi heista on ilmoittanut halukkuutensa tulla uudestaan juuri ko. syysta.
Jos au pair ei koe asioita nain, kannattaa vaihtaa perhetta. Jos perhe ei koe nain, kannattaa vaihtaa au pairia.
Jarjeston kautta kaikki on vaikeampaa koska jarjesto haluaa vain pitaa maksavat asiakkaansa. Jos au pair lahtee kesken pois, jarjesto saattaa joutua hyvittamaan maksuja takaisin. Jarjesto on ilman lainvoimaa, suunnilleen kuin Nuppulan Ompelukerho ry.
Siksi suosittelenkin menemista yksityisesti.
Alkuperaiseen kysymykseen vastaisin etta kannattaa selittaa au pairille miten koette tilanteen. Au pair on ehka itse jo miettinyt lahtoa mutta ei ole uskaltanut sita sanoa.
Kukaan ei ole ajatustenlukija joten kannattaa puhua ! - aupair myoskin
Vinkkina sanon,etta kannattaa olla varovainen kun otat asian puheeksi. Minulla on sama ongelma, eli tuntuu ettei perhe pida minusta yhta paljon kuin edellisista aupaireistaan. Perheen aiti otti asian puheeksi: "voisit hymyilla vahan enemman, viihdytko taalla, meidan edellinen aupair kylla sulautui perheeseemme hyvin ja siksi me maksoimmekin hanelle enemman palkkaa(!)"
Ennen tata lausuntoa tunsin viihtyvani perheessa ja viimeinkin "sulautuvani" perheeseen (lausunto tapahtui kuukausi sitten, olin ollut perheessa 3kk sita ennen) mutta tuon jalkeen: masennusta, tunsin oloni riittamattomaksi, tunsin etta perheenaiti tarkkailee minua.. Toisin sanoen, hanen lausuntonsa teki oloni paljon pahemmaksi! Mieluiten en olisi kuullut mitaan noista kommenteista, silla silloin minulle olisi jaanyt edes hyvat muistot tasta ajasta.. Minusta kohtuutonta, miten han kehoitti minua muuttamaan itseani jotta heille olisi kivempi katsella minua!
Eli, miettikaa mita sanotte! Mina kestan tata perhetta enaa siksi,etta lahden jouluna kotiin ENKA TAKAISIN TULE!! ja sitapaitsi,perhe maksoi lennot kotiin.. Tammoinen tarina. - isoja asioita
Olen sitä mieltä, että jos henkilö kemiat ei pelaa, ei aupairia kannata pitää (tai päinvastoin aupairin kannata jäädä). Itse aikoinani en erityisemmin pitänyt naisesta, joka minut palkkasi ja päätin vain vaihtaa perhettä.
Itseasiassa en voi sanoa etten hänestä pitänyt, vaan hänessä oli pieniä juttuja, mitkä olivat vaan todella outoja ja saivat minut välillä raivon partaalle. Ihan mukava ihminen, mutta ei vain minun tyyppinen.
Nyt kun ajattelen itse aupairin ottamista, en haluaisi elää varpaisillani omassa kodissani. Jos en tulisi jonkun kanssa toimeen, en valitettavasti pystyisi häntä pitämään. En haluaisi muuttaa oman elämäni laatua vieraan ihmisen takia tai pitää ihmistä talossani, joka tekisi minut tuntemaan oloni epämukavaksi.- lisää
Olet oikeassa että se voi olla hänen pitkäaikainen unelmansa ja ehkä voistitte auttaa häntä löytämään uuden perheen (jos ette halua hänen jäävän)ja olla muutenkin tukena. Jos hän on kuitenkin ihan mukava tyttö, ainoa että kemiat ei vain pelaa, niin turha potkaista häntä vain pihalle.
Keskustele hänen kanssaan hienovaraisesti (kaikki eivät aina ymmärrä sitä jos kemiat ei pelaa) ja miettikää yhdessä vaihtoehtoja. - Elamanalaatua ?>
"Nyt kun ajattelen itse aupairin ottamista, en haluaisi elää varpaisillani omassa kodissani. Jos en tulisi jonkun kanssa toimeen, en valitettavasti pystyisi häntä pitämään. En haluaisi muuttaa oman elämäni laatua vieraan ihmisen takia tai pitää ihmistä talossani, joka tekisi minut tuntemaan oloni epämukavaksi."
En ymmartanyt tasta sanaakaan. Miksi minun pitaisi olla varpaisillani jos palkkaan au pairin ? Muuttaa elaman laatua ?
Eri asia jos asuntona on kerrostaloyksio mutta yleensa au pairin palkkaajilla on talo ja paljon tilaa. - laatua
Elamanalaatua ?> kirjoitti:
"Nyt kun ajattelen itse aupairin ottamista, en haluaisi elää varpaisillani omassa kodissani. Jos en tulisi jonkun kanssa toimeen, en valitettavasti pystyisi häntä pitämään. En haluaisi muuttaa oman elämäni laatua vieraan ihmisen takia tai pitää ihmistä talossani, joka tekisi minut tuntemaan oloni epämukavaksi."
En ymmartanyt tasta sanaakaan. Miksi minun pitaisi olla varpaisillani jos palkkaan au pairin ? Muuttaa elaman laatua ?
Eri asia jos asuntona on kerrostaloyksio mutta yleensa au pairin palkkaajilla on talo ja paljon tilaa.Kyllä se minun elämänlaatuuni vaikuttaa jos ihminen, joka talossani asuisi tekisi minulle epämiellyttävän olon. ja niin kuin alkuperäinen kirjoittaja kertoi, osallistuisi kaikkeen hieman liiankin innokkaasti. (esim kun vieraita tuli käymään)
ehkä ymmärsin väärin, mutta sain käsityksen että alkuperäinen on hieman varpaisillaan inhottavan tilanteen takia ja sen takia kysyi täältä apua.
(molemmat minun mielestä täysin ymmärrettäviä asioita)
"En ymmartanyt tasta sanaakaan. Miksi minun pitaisi olla varpaisillani jos palkkaan au pairin ? Muuttaa elaman laatua ? "
ehkä sinun elämänlaatuun ei sellaiset asiat vaikuta, mutta ihmiset vain ovat erilaisia. - Alkuperäinen kirjoittaja
laatua kirjoitti:
Kyllä se minun elämänlaatuuni vaikuttaa jos ihminen, joka talossani asuisi tekisi minulle epämiellyttävän olon. ja niin kuin alkuperäinen kirjoittaja kertoi, osallistuisi kaikkeen hieman liiankin innokkaasti. (esim kun vieraita tuli käymään)
ehkä ymmärsin väärin, mutta sain käsityksen että alkuperäinen on hieman varpaisillaan inhottavan tilanteen takia ja sen takia kysyi täältä apua.
(molemmat minun mielestä täysin ymmärrettäviä asioita)
"En ymmartanyt tasta sanaakaan. Miksi minun pitaisi olla varpaisillani jos palkkaan au pairin ? Muuttaa elaman laatua ? "
ehkä sinun elämänlaatuun ei sellaiset asiat vaikuta, mutta ihmiset vain ovat erilaisia.Siis juuri tuossa on se ongelma. Koemme olomme omassa perheessämme epämiellyttäväksi ja vaivaantuneeksi, koska perheemme au-pair ei oikein soita samoja säveliä loppu orkesteriimme kanssa.
Asiasta tekee kiusallisen se että emme halua miksikään "hirviöperheeksi muuttua" ja alkaa laukomaan epäkohteliaisuuksia. Ihan pelkkään luonteeseen liittyvät asiat kun ovat aika vaikeita "kritisoitavia".
Kiitos kaikille (suurimmaksi osaksi) asiallisista vastauksista. - "asiallisia"
Siis juuri tuossa on se ongelma. Koemme olomme omassa perheessämme epämiellyttäväksi ja vaivaantuneeksi, koska perheemme au-pair ei oikein soita samoja säveliä loppu orkesteriimme kanssa.
Asiasta tekee kiusallisen se että emme halua miksikään "hirviöperheeksi muuttua" ja alkaa laukomaan epäkohteliaisuuksia. Ihan pelkkään luonteeseen liittyvät asiat kun ovat aika vaikeita "kritisoitavia".
Kiitos kaikille (suurimmaksi osaksi) asiallisista vastauksista.vain vastaukset, joissa ollaan sinun kanssasi samaa mieltä? Minä en näe yhtään "asiatonta" vastausta tässäketjussa. Jos asenteesi on tuollainen (tai ehkä ymmärsin väärin?), on missä tahansa ihmissuhteessasi hankaluuksia, au-pairin kanssakin.
- Alkuperäinen kirjoittaja
"asiallisia" kirjoitti:
vain vastaukset, joissa ollaan sinun kanssasi samaa mieltä? Minä en näe yhtään "asiatonta" vastausta tässäketjussa. Jos asenteesi on tuollainen (tai ehkä ymmärsin väärin?), on missä tahansa ihmissuhteessasi hankaluuksia, au-pairin kanssakin.
Et ole saattanut lukea kaikkia tänne postitettuja viestejä, jotka näppärä palstamme seriffi on jo onneksi poistanut (kiitos siitä hänelle). Eli kyllä on tullut täysin asiattomiakin (lähinnä taidonnäytteitä eri väkisanojen käytön hallinnasta, haistatteluiden ja maistatteluiden kera) viestejä.
- ............
Onhan noita kommentteja näköjään tullut mutta kerron nyt vielä oman kun on niin mielenkiintoinen aihe;)
Itse ymmärrän jos henkilökemiat ei toimi ja sille ei voi mitään. Ja vielä päälle se, että sellainen ihminen asuisi kotonani jonka kanssa ei synkkaa, saisi minut varmaan raivon partaalle...
Itse kun lähdin au pairiksi, pidin mielessäni koko ajan sen, että meillä EI VÄLTTÄMÄTTÄ kemiat pelaa. Ja perhe oli ajatellut asiaa ja puhuimmekin jälkikäteen siitä että mitenkään ei voi puheluiden perusteella tietää millaista lopulta on elää saman katon alla juuri minun kanssani ja minun heidän kanssaan.
Ja teillä on käynyt juuri niin ettei pelitä. Au pairille sanottaisiin että vaihda perhettä jos on huono olla. Minusta sama pätee teihin; vaihtakaa au pairia. Kyse on kuitenkin myös teidän kodistanne. Näin jälkikäteen on hyvä sanoa, mutta itse ainakin olin varautunut siihen että jos henkilökemiat ei synkkaa, olisin vaihtanut. Ja perheen puheista olen saanut saman käsityksen että vaihtoon olisin mennyt.- worth trying
Kyllä minusta asioista täytyy osata puhua. Jos au pairisi tosiaan latelee mauttomuuksia, on sinulla oikeus huomauttaa niistä. Käsittele asiaa hienovaraisesti, puhu rauhalliseen ja ystävälliseen sävyyn ja sano, että haluat kaikkien parasta niin että viihtyisitte paremmin yhdessä. Ymmärrän toki, että tilanne on vaikea jos "mauttomuudet" ovat jo vallitseva osa au pairin luonteenpiirrettä. Vaikka uskon, että jos piirre olisi kovin hallitseva, olisit huomannut sen jo valinta vaiheessa. Uskon, että asialle on tehtävissä jotain. Voithan vaikka sanoa, että olisi ikävää jos lapset ottaisivat mallia mauttomuuksista tai sattuisivat kuulemaan niitä. Muista samaan hengenvetoon korostaa, että olette olleet työhön ja kaikkeen muuhun tyytyväisiä. Yritän aina jotain negatiivista mainitessani löytää myös jotain positiivista.
Voihan myös sanoa, ettei pidä ko. huumorista ja yrittää johdattaa keskustelua muihin aiheisiin. Voittehan yrittää puhua vaikka siitä maasta ja kaupungista missä olette ja mitä au pairin kannattaisi nähdä ja kokea. Sinuna en mielistelisi tyttöä mutta antaisin ystävällisesti ymmärtää, ettet pidä hänen puhetavoistaan, ehkä hän itsekin ymmärtäisi silloin miettiä asioita. Sinun ei kuitenkaan missään nimessä tarvitse esittää muuta kuin olet!
Itse olin viimeiset puolitoista vuotta au pairina ja joustin monessa tilanteessa, meillä olisi voinut olla huonommatkin välit jos olisin puuttunut joka asiaan. Olemme edelleen yhteydessä ja tulimme hyvin toimeen. Nyt olen työharjoittelussa koulusta ja minua ärsyttää työpaikan naisten alapään jutut ja rivoilut. Sellaisiin juttuihin ei yksinkertaisesti halua ottaa kantaa ja mielummin juuri ko. tyyppien kanssa on vähemmän tekemisissä.
En myös kiellä etteikö au pairin ja siis perheen vaihto olisi myös varteenotettava vaihtoehto, mutta mielestä kannattisi vielä yrittää kun on kyseessä au pair joka hoitaa hommansa. Joskus sattuu niinkin, että oppii ajan myötä pitämään ihmisestä ja löytää hänestä hyvät puolet.
Tsemppiä sinne!
t. kaksi vuotta au pairin ollut ylä ja alamäessä - kiusaus?
worth trying kirjoitti:
Kyllä minusta asioista täytyy osata puhua. Jos au pairisi tosiaan latelee mauttomuuksia, on sinulla oikeus huomauttaa niistä. Käsittele asiaa hienovaraisesti, puhu rauhalliseen ja ystävälliseen sävyyn ja sano, että haluat kaikkien parasta niin että viihtyisitte paremmin yhdessä. Ymmärrän toki, että tilanne on vaikea jos "mauttomuudet" ovat jo vallitseva osa au pairin luonteenpiirrettä. Vaikka uskon, että jos piirre olisi kovin hallitseva, olisit huomannut sen jo valinta vaiheessa. Uskon, että asialle on tehtävissä jotain. Voithan vaikka sanoa, että olisi ikävää jos lapset ottaisivat mallia mauttomuuksista tai sattuisivat kuulemaan niitä. Muista samaan hengenvetoon korostaa, että olette olleet työhön ja kaikkeen muuhun tyytyväisiä. Yritän aina jotain negatiivista mainitessani löytää myös jotain positiivista.
Voihan myös sanoa, ettei pidä ko. huumorista ja yrittää johdattaa keskustelua muihin aiheisiin. Voittehan yrittää puhua vaikka siitä maasta ja kaupungista missä olette ja mitä au pairin kannattaisi nähdä ja kokea. Sinuna en mielistelisi tyttöä mutta antaisin ystävällisesti ymmärtää, ettet pidä hänen puhetavoistaan, ehkä hän itsekin ymmärtäisi silloin miettiä asioita. Sinun ei kuitenkaan missään nimessä tarvitse esittää muuta kuin olet!
Itse olin viimeiset puolitoista vuotta au pairina ja joustin monessa tilanteessa, meillä olisi voinut olla huonommatkin välit jos olisin puuttunut joka asiaan. Olemme edelleen yhteydessä ja tulimme hyvin toimeen. Nyt olen työharjoittelussa koulusta ja minua ärsyttää työpaikan naisten alapään jutut ja rivoilut. Sellaisiin juttuihin ei yksinkertaisesti halua ottaa kantaa ja mielummin juuri ko. tyyppien kanssa on vähemmän tekemisissä.
En myös kiellä etteikö au pairin ja siis perheen vaihto olisi myös varteenotettava vaihtoehto, mutta mielestä kannattisi vielä yrittää kun on kyseessä au pair joka hoitaa hommansa. Joskus sattuu niinkin, että oppii ajan myötä pitämään ihmisestä ja löytää hänestä hyvät puolet.
Tsemppiä sinne!
t. kaksi vuotta au pairin ollut ylä ja alamäessäole ihmisiksi,äläkä ala kiusaamaan, jooko, vieraassa maassa, vieraan kielen keskellä.
Ei sun tartte ystävä olla ja todella, alusta asti olisi pitänyt tehdä ohjeet selväksi. "kun meillä on vieraita...käläkälä....haluamme että olet huoneessasi....paitsi jos.....
mutta älä pliis ala kiusaamaan sitä nuorta, ethän!
- edelle
Ymmärrän että kaikki eivät tule keskenään toimeen, niin se vain on. Nyt voisin kuuluttaa kuitenkin hieman avarampaa katsetta ja enemmän ymmärrystä. Tyttöhän on kuitenkin ensi kertaa(?) poissa omasta kotimaastaan. Lisäksi jos halusitte "kypsemmän" hoitajan niin miksi valitsitte itsellenne liian nuorekkaan aupairin? Jokatapauksessa, eikö tärkeämpää kuitenkin ole se kuinka tämä tyttö hoitaa työnsä/lapsiasi?? Viestistä sain sen käsityksen että hänellä ei ole ongelmia lasten tai lasten hoitamisen kanssa. Mistä voit sitä paitsi olla varma että seuraava aupair olisi tätä nykyistä yhtään sen parempi henkilökemioiden suhteen?? Saattahan olla, että hän tulee toimeen sinun kanssa mutta ei hoidakkaan lapsia kovin hyvin, kumpi sitten on tärkeämpää? Toki jos tilanne on sietämätön sinulle niin kyllä varmasti oma käyttäytymisesi on viestittänyt jo aupairillenne että hän ei ole kovin pidetty... joten luultavasti hän ei koe itseään kovin tervetulleeksi ja yrittää korjata tilannetta niin kuin osaa.
Ennen aupairin vaihtamista, sinun kannattaisi kuitenkin ensin keskustella aupairin kanssa kahden ja kuunnella mitä hän on teistä mieltä ja kysyä ystävällisesti, että olisiko mahdollista tehdä joitain asioita toisin/olla tekemättä asioita jotka sinua niin paljon ärsyttävät. Keskustelemalla selviää monet asiat. Muistathan että tärkeintä kuitenkin on, että lapsillasi on hyvä ja luotettava hoitaja!! Ei pienten asioiden vuoksi viedä lapsilta hoitajaa johon ovat jotottuneet ja josta (ehkä?)pitävät. - Ninnuli
Critics speak out on au pair training
By The Associated Press
CAMBRIDGE -- In the wake of an incident in which an 18-year-old British nanny allegedly violently shook a 9-month-old baby, people who hire au pairs are questioning the screening and training process of agencies who furnish them.
The baby, 9-month-old Matthew Eappen, remained in critical condition yesterday at Children's Hospital in Boston. Louise Woodward, who was provided to the Eappen family by E.F. Au Pair of Cambridge, is accused of violently shaking him last week.
"I'm really surprised that an au pair organization would recommend an 18-year-old to take care of an infant," Patty Smith, 46, a Milton mother who says she's gone through seven nannies and au pairs in 11 years, told a Boston newspaper.
Experts say Ms. Woodward's alleged actions show she may not have been trained properly in handling babies.
"You don't put your child in the hands of an 18-year-old who is here for a cultural exchange ... and expect them to do a good job," Wendy Sachs, president of the International Nanny Association, told another Boston newspaper. "That's a recipe for disaster."
E.F. Au Pair, a non-profit group, annually places about 2,800 au pairs in the United States. In addition to the $192-a-week stipend paid to the au pair, the agency charges parents about $4,000 to train, hire and fly over a live-in European au pair.
Customers say au pairs aren't always ready for the job.
"The fact is, I don't think they are properly screened," said Noreen Lyons, 34, a Medford mother who hired an 18-year-old nanny from E.F. Au Pair last summer. The nanny went home to England two months later because she was homesick, Ms. Lyons said. "They are supposed to have child care experience but I don't think they all do."
E.F. Au Pair officials declined to comment on their screening and training procedures.
Lawyer Wendy Murphy says the government is partly to blame for its weak oversight of the au pair industry's screening processes.
"Screening should include things like psychological testing, where you're looking for deviant or distorted personality characteristics," said Ms. Murphy.
Au Pair firms assure parents that they thoroughly screen and train their nannies. But the U.S. Information Agency, which oversees the industry, acknowledges that the firms are largely self-policed. The agency has no way to check on them unless complaints are filed.
"The companies could bring over anybody they wanted, and it wouldn't violate any regulations," Ms. Murphy said. "In their literature, the companies promise that they provide someone of good moral character. That's a huge promise."- tietoa
En tiedä täysin mikä oli lähettäjän tarkoitus kun hän tuon lehtileikkeen lähetti. Leike on kuitenkin hyvin vanha. Ensinnäkin tapaus on vuodelta 1997-1998. Toiseksi, aupair tyttö todettiin syyttömäksi. Seurasin juttua tuolloin hyvin tiiviisti ja itse en missään vaiheessa sulkenut pois vanhempien syyllisyyttä. (Kaikenlaista outoa oli..en kyllä enää muista minkä takia itse olin sitä mieltä että aupair olisi syytön.)
Lisäksi lehtileike kyseenalaistaa järjestöjen toimintaa hankkia päteviä aupaireja. Järjestöt osaavat kyllä työnsä. Aupaireille pidetään henk.koht. haastattelu, psykologinen testi, tarkistetaan rikosrekisteri, suositukset. Jos psykologisesta ei pääse läpi tai hakijan käytöksessä ilmenee jotain muuta epäilyttävää käyttäytymistä ei järjestö hyväksy hakijaa. Tietenkin nämä järjestöjen hylkäämät hakijat kyllä siten mahdollisesti aupairiksi pääsevät... yksityisesti. Jokatapauksessa tuon lehtileikkeen tieto on jokseenkin hieman vanhentunutta koska esim. psykologinen testi otettiin järjestöissä pakolliseen käyttöön vuonna 1997.
- Aupair 05_
Musta tuntuu että teidän pitää antaa sen au pairin jatkaa.. tuo on liian huono syy ajaa hänet pois. Jo lastenkin takia, kuten joku ilmaisi.
Ei kaikissa perheissäkään kaikki ole samanlaisia ihmisiä, on erilaisia persoonia ja niiden kans tulee vaan koettaa tulla toimeen.
Mulla sympatiat kyllä ehdottomasti au pairin puolella, hänelle olisi todella kamalaa jos kertoisitte, ettette pidä hänestä. VOisitte tuhota tyttöparan itsetunnon, hän on luultavasti ihan onnellinen kuitenkin, jos haluaa teidän kanssa vapaa-ajallakin olla.
Katsokaa ja odottakaa vielä kuukausi tai pari, ennenkuin teette mitään. Voi olla että sopeutumista tapahtuu puolin ja toisin.
Minusta aikuisten ihmisten pitäisi sopeutua erilaiseen persoonaan kodissaan kuin he itse. Kai jokaisen aupairin ottavan pitäisi tiedostaa, että perheeseen tulee yksi ihminen lisää, joka tottakai vaikuttaa myös siihen millaista kotona on ja millainen perhe on kokonaisuutena. - Lady Bug
Kysehän on teidän kodistanne ja sen ilmapiiristä. Tuttavani perheessä oli au pair jonka kanssa ei synkannyt ollenkaan. Koko perhe kärsi, kun au pair tuli 'töihin' ja tunnelma oli ahdistava. Au pair lähetettiin kotiin. Eihän kenenkään tarvi kotonaan kärsiä ja aupparin ottaminen on vapaaehtoista.
Auttakaa tyttöä vaihtamaan perhettä tai vaikka maksakaa liput kotiin.
Niin, minähän olen siis itsekin au pairin työntantaja. näin meidän aikuisten kesken aika naiivia välillä nämä tytöt.- tyytyväinen ex au pair
Itse en koskaan lähtisi suomalaiseen perheeseen au pairkisi. Ämmät on hirveitä ja teettää hirveästi hommia. Ja maksaa ihan mielettömän vähän palkkaa. Ja toisena...OOTTAA au pairilta ihan liikaa!
Vähän kokeneita ja juntteja.
Pitäkää tyttö perheessä...keskustelkaa yhteiset pelisäännöt! - Halafelin palapeli
tyytyväinen ex au pair kirjoitti:
Itse en koskaan lähtisi suomalaiseen perheeseen au pairkisi. Ämmät on hirveitä ja teettää hirveästi hommia. Ja maksaa ihan mielettömän vähän palkkaa. Ja toisena...OOTTAA au pairilta ihan liikaa!
Pitäkää tyttö perheessä...keskustelkaa yhteiset pelisäännöt!"Itse en koskaan lähtisi suomalaiseen perheeseen au pairkisi. Ämmät on hirveitä ja teettää hirveästi hommia. Ja maksaa ihan mielettömän vähän palkkaa. Ja toisena...OOTTAA au pairilta ihan liikaa! Vähän kokeneita ja juntteja."
Au pair ei saa palkkaa joten jata sina kommentoimatta kun et ole kerran edes ollut au pairina. Pysy siella istanbulissa sen turkkilaisen miehes kanssa. - Annett
"näin meidän aikuisten kesken aika naiivia välillä nämä tytöt."
Mitä itse asiassa tarkoitat naiiviudella?
Varmasti teidän silmissänne olemmenkin naiiveja, mutta haluaisin kuulla, mitä sillä tarkalleen ottaen tarkoitat. Niin, ja voiko kukaan odottaa ~20-vuotiaalta täydellistä kypsyyttä? Tottakai suurin osa sen ikäisistä on vielä vähän "lapsellisia". Tuskin kovin moni kypsä aikuinen toisen nurkkia sillä palkalla siivoamaan menisikään. ;) - tytöistä,
niin alä palkkaa teini-ikäistä. Yritä löytää joku vanhempi. Hän kyllä sitten luultavasti vaatii enemmän palkkaa kuin kokematon tyttönen, joka tulee hommiin puoleksi huvikseen. Hauskaa pitämään ja uutta kulttuuria ja kieltä oppimaanhan nämä halpatyöläiset tulevat, eivät ammattitaitojaan ja hienoja käytöstapojaan esittelemään.
Maailmalla on paljon perheitä, jotka haluavat au-paireja. Miksi valita suomalainen perhe?? Eihän siinä edes opi kieltä. Mutta lapset tietysti voivat harjoitella suomeaan suomalaisen tytön kanssa. Joten hyötyä siitäkin on, jos ei sitten tytölle, niin perheelle. - kommentti
Annett kirjoitti:
"näin meidän aikuisten kesken aika naiivia välillä nämä tytöt."
Mitä itse asiassa tarkoitat naiiviudella?
Varmasti teidän silmissänne olemmenkin naiiveja, mutta haluaisin kuulla, mitä sillä tarkalleen ottaen tarkoitat. Niin, ja voiko kukaan odottaa ~20-vuotiaalta täydellistä kypsyyttä? Tottakai suurin osa sen ikäisistä on vielä vähän "lapsellisia". Tuskin kovin moni kypsä aikuinen toisen nurkkia sillä palkalla siivoamaan menisikään. ;)Vastaan sinulle Annett "näin meidän aikuisten kesken aika naiivia välillä nämä tytöt." - kijoittajan puolesta.
Olen samaa mieltä naiviiudesta siinä suhteessa, että monta kertaa tyttöset tulee "maailmalle" valtavan suurin elkein: "kaikkea on tehty ja nähty ja koettu""..."osataan ja kyeteään".
Aupair haastatteluissa kerrotaan että halutaan tulla ulkomaille oppimaan maan kieltä ja tustumaan vieraaseen kulttuuriin. Käytäntö tosin on näyttänyt, että sitten kun tyttö on tullut paikan päälle, ei sitten osatakaan enää yhtään mitään ja uusavuttomana seisotaan keskellä lattiaa ja odotetaan että asiat tuodaan hopealautasella eteen.
Ei hankita harrastusta, ei saada edes kielikurssia bookattua, ei halua tutustua paikallisiin nuoriin - vaan valitetaan kun ei ole enempää suomalaista seuraa, viikonloput vaan baarista toiseen ravaamista ja ei aitoa kiinnostusta paikallisiin elintapoihin/tapahtumiin.
Siis ollaan kyllä "miestä meilestään" mutta kun tosi paikka tulee, ja asioiden eteen pitäisi hiukan ponnistella - sitten ei enää onnistukkaan.
Ihmetyttää välillä, jos koko au-pair vuoden ajasta voi puristaa pähkinän kuoreen: "Ei yhtään paikallista kaveria, kieltä ei käyttänyt muualla kun ruokakaupan kassalla/baaritiskillä, vapaa-aika ollut samassa baarissa kännäämistä ja ei hajuakaan esim maan kulttuurista, juhlapyhistä tms."
Minusta TUO on naiviutta. Lähdetään tutustumaan uuteen maahan/kulttuuriin ja tuossa on sitten "kotiin viemisiä".
Olen nähnyt tämän omassa kodissani nyt jo useamman kerran, ja ystäväperheessämme olevat tytöt ovat olleet aivan samanlaisia... siis puhumme noin 10 eri au-pairista (kaikki suomalaisia), ja ainoastaan YKSI oli aidosti kiinnostunut kohdemaasta ja sai taatusti paljon irti au-pair vuodestaan. - Lady bug
kommentti kirjoitti:
Vastaan sinulle Annett "näin meidän aikuisten kesken aika naiivia välillä nämä tytöt." - kijoittajan puolesta.
Olen samaa mieltä naiviiudesta siinä suhteessa, että monta kertaa tyttöset tulee "maailmalle" valtavan suurin elkein: "kaikkea on tehty ja nähty ja koettu""..."osataan ja kyeteään".
Aupair haastatteluissa kerrotaan että halutaan tulla ulkomaille oppimaan maan kieltä ja tustumaan vieraaseen kulttuuriin. Käytäntö tosin on näyttänyt, että sitten kun tyttö on tullut paikan päälle, ei sitten osatakaan enää yhtään mitään ja uusavuttomana seisotaan keskellä lattiaa ja odotetaan että asiat tuodaan hopealautasella eteen.
Ei hankita harrastusta, ei saada edes kielikurssia bookattua, ei halua tutustua paikallisiin nuoriin - vaan valitetaan kun ei ole enempää suomalaista seuraa, viikonloput vaan baarista toiseen ravaamista ja ei aitoa kiinnostusta paikallisiin elintapoihin/tapahtumiin.
Siis ollaan kyllä "miestä meilestään" mutta kun tosi paikka tulee, ja asioiden eteen pitäisi hiukan ponnistella - sitten ei enää onnistukkaan.
Ihmetyttää välillä, jos koko au-pair vuoden ajasta voi puristaa pähkinän kuoreen: "Ei yhtään paikallista kaveria, kieltä ei käyttänyt muualla kun ruokakaupan kassalla/baaritiskillä, vapaa-aika ollut samassa baarissa kännäämistä ja ei hajuakaan esim maan kulttuurista, juhlapyhistä tms."
Minusta TUO on naiviutta. Lähdetään tutustumaan uuteen maahan/kulttuuriin ja tuossa on sitten "kotiin viemisiä".
Olen nähnyt tämän omassa kodissani nyt jo useamman kerran, ja ystäväperheessämme olevat tytöt ovat olleet aivan samanlaisia... siis puhumme noin 10 eri au-pairista (kaikki suomalaisia), ja ainoastaan YKSI oli aidosti kiinnostunut kohdemaasta ja sai taatusti paljon irti au-pair vuodestaan.Olen käynyt näillä sivuilla meidän au pairin vihjeestä ja joka kerta tekisi mieli kirjoittaa muutama tulenarka vastaus.
Olisinkin ottanut meille vanhemman henkilön, mutta ajat eivät oikein täsmänneet. Tämä viisikymmpinen nainen olisi tehnyt töitä vaikka ilmaiseksi, koskaa saisi jo asua meillä ilmaiseksi sekä ruoat. Tämähän on jo suuri etu. Henkilön motiivi oli oppia kieltä paikanpäällä. Ei kukaan au pair tule palkan takia töihin.
Tämä au pairin 'perheenjäsen' ajatus menee välillä pikkuisen liian pitkälle. Täällä tytöt itkee että heitä ei perheessä rakasteta. Au pair tulee kyllä meille avuksi ei adoptiolapseksi. Meillä on ollut kolme ihan kivaa tyttöä ja ollaan heistä pidetty, mutta ei nyt rakkaudesta voi puhua. Ei rakkautta netistä osteta!
Meidän auppari loukkaantuu kun laitan lapsilleni ruokaa ja kehoitan häntä lämmittämään itse ruokansa, seuraavaksi aion kyllä pyytää laittamaankin joskus itselleen safkat.
Ihan samoin täytyisi hänelle etsiä ystävät ja harrastukset. Kannustamme kyllä ja autamme tarvittaessa, mutta ei se meidän ongelma ole.
Niin,sitten tämä uusi perheenjäsen on kutsunut pari kaveriaan kyläilemään. Ihan kiva, mutta ei sitten muistanut siitä meille kertoa. - Naurettavaa touhua täällä
Lady bug kirjoitti:
Olen käynyt näillä sivuilla meidän au pairin vihjeestä ja joka kerta tekisi mieli kirjoittaa muutama tulenarka vastaus.
Olisinkin ottanut meille vanhemman henkilön, mutta ajat eivät oikein täsmänneet. Tämä viisikymmpinen nainen olisi tehnyt töitä vaikka ilmaiseksi, koskaa saisi jo asua meillä ilmaiseksi sekä ruoat. Tämähän on jo suuri etu. Henkilön motiivi oli oppia kieltä paikanpäällä. Ei kukaan au pair tule palkan takia töihin.
Tämä au pairin 'perheenjäsen' ajatus menee välillä pikkuisen liian pitkälle. Täällä tytöt itkee että heitä ei perheessä rakasteta. Au pair tulee kyllä meille avuksi ei adoptiolapseksi. Meillä on ollut kolme ihan kivaa tyttöä ja ollaan heistä pidetty, mutta ei nyt rakkaudesta voi puhua. Ei rakkautta netistä osteta!
Meidän auppari loukkaantuu kun laitan lapsilleni ruokaa ja kehoitan häntä lämmittämään itse ruokansa, seuraavaksi aion kyllä pyytää laittamaankin joskus itselleen safkat.
Ihan samoin täytyisi hänelle etsiä ystävät ja harrastukset. Kannustamme kyllä ja autamme tarvittaessa, mutta ei se meidän ongelma ole.
Niin,sitten tämä uusi perheenjäsen on kutsunut pari kaveriaan kyläilemään. Ihan kiva, mutta ei sitten muistanut siitä meille kertoa.Eli sinä siis myönnät haluavasi vain ilmaisen palvelijan itsellesi, semmoisen josta sinun ei tarvitse välittää... todella mukava kuulla jonkun suusta vihdoin totuus, sillä kukaan au pairin ottanut perhe täällä ei halua tai uskalla myöntää että syy au pairin ottamiseen on puoli-ilmainen tai mieluiten ihan ilmainen palvelija, joka siivoaa, pesee pyykkiä, tiskaa, hoitaa lapset jne. Ei voi muuta kuin taas vain nauraa näille jutuille. Ja turha valittaa, itse olen au pair perheessä josta en edes pidä.
- ...
Naurettavaa touhua täällä kirjoitti:
Eli sinä siis myönnät haluavasi vain ilmaisen palvelijan itsellesi, semmoisen josta sinun ei tarvitse välittää... todella mukava kuulla jonkun suusta vihdoin totuus, sillä kukaan au pairin ottanut perhe täällä ei halua tai uskalla myöntää että syy au pairin ottamiseen on puoli-ilmainen tai mieluiten ihan ilmainen palvelija, joka siivoaa, pesee pyykkiä, tiskaa, hoitaa lapset jne. Ei voi muuta kuin taas vain nauraa näille jutuille. Ja turha valittaa, itse olen au pair perheessä josta en edes pidä.
No sillähän perheet HALUAVAT au paireja koska ne ovat halpaa työvoimaa! On paljon halvempaa ottaa au pair kuin palkata joku paikallinen siivooja/lastenhoitaja joka tekee normaalia työtuntia ja asuu omassa kotonaan. Vieläkö tämä on jollekin uutinen! Ja mitä siitä että joku niin haluaa, eihän kukaan pakota ketään au pairiksikaan! Jokainen menee au pairiksi aivan omasta halustaan.
- tarvitsee
Lady bug kirjoitti:
Olen käynyt näillä sivuilla meidän au pairin vihjeestä ja joka kerta tekisi mieli kirjoittaa muutama tulenarka vastaus.
Niin,sitten tämä uusi perheenjäsen on kutsunut pari kaveriaan kyläilemään. Ihan kiva, mutta ei sitten muistanut siitä meille kertoa."perheen", ettei olisi ihan omien lapsellisten taitojensa armoilla vieraassa maassa. Lapset ovat lapsia. Nuoret eivät ole kypsiä elämään yksin, sen takia he eivät yleensä lähde ulkomaille itsenäisesti asumaan ja työskentelemään, vaan perheeseen, mieluusti suomalaiseen, jotta ainakin jotain kotoista olisi, ja siitä sitten voi yrittää opetella vieraita asioita ymmärtämään.
Vanhemmat, viisaammat, kokeneemmat ja järkevämmät ehkä painuvat yliopistoihin koulun jälkeen - tuskin heitä näkee noissa piian hommissa. Ne, jotka ovat valmiita au-pairiksi lähtemään, ovat yleensä aika lapsellisia. Heille se on iso kokemus, ehkä mullistava. Vaikka "perhe" ei sitä huomaakaan, tytölle se aika voi jättää arvokkaat muistot, hyviä ystäviä, parantuneen kielitaidon, avartuneen maailmankuvan. Tai sitten ei. Mutta ei se ole vain se perhe, jolla on jotain opittavaa. Sopeutumista vaaditaan molemmin puolin, jokaisen uuden perheen tai au-pairin kanssa.
Olin muuten itsekin au-pair, joten ei tarvitse ottaa nokkiinne tuota 'ei-älyköiksi' leimaamistani. Ja tämä on vain minun mielipiteeni. Au-pair järjestelmä tarjoaa ihanan, turvallisen tavan lapsellisille suomalaistytöille nähdä maailmaa. Ehkä jonkinlainen kurssi, tai vaikka asiapitoinen verkkosivu (hei - siinähän olisi jollekin puuhaa!) olisi paikallaan, ennenkuin tyttö lähtee ulkomaille. - palkkaa,
Eli sinä siis myönnät haluavasi vain ilmaisen palvelijan itsellesi, semmoisen josta sinun ei tarvitse välittää... todella mukava kuulla jonkun suusta vihdoin totuus, sillä kukaan au pairin ottanut perhe täällä ei halua tai uskalla myöntää että syy au pairin ottamiseen on puoli-ilmainen tai mieluiten ihan ilmainen palvelija, joka siivoaa, pesee pyykkiä, tiskaa, hoitaa lapset jne. Ei voi muuta kuin taas vain nauraa näille jutuille. Ja turha valittaa, itse olen au pair perheessä josta en edes pidä.
niin hanki kunnon työpaikka vaikka lastenhoitajana. Etsi sitten myös asunto ja maksa vuokra palkastasi. Maksa matkakulut asunnolta työpaikalle, ruokasi ym. Tietokonetta sinulla varmaan ei ole vara ostaa, joten et pääse nettiin valittamaan työnantajastasi. Ja palkastasi tuskin jää paljon käteen kulujesi maksamisen jälkeen. Mutta voithan sitten sanoa, että sait kunnon palkkaa.
- Tosser
tytöistä, kirjoitti:
niin alä palkkaa teini-ikäistä. Yritä löytää joku vanhempi. Hän kyllä sitten luultavasti vaatii enemmän palkkaa kuin kokematon tyttönen, joka tulee hommiin puoleksi huvikseen. Hauskaa pitämään ja uutta kulttuuria ja kieltä oppimaanhan nämä halpatyöläiset tulevat, eivät ammattitaitojaan ja hienoja käytöstapojaan esittelemään.
Maailmalla on paljon perheitä, jotka haluavat au-paireja. Miksi valita suomalainen perhe?? Eihän siinä edes opi kieltä. Mutta lapset tietysti voivat harjoitella suomeaan suomalaisen tytön kanssa. Joten hyötyä siitäkin on, jos ei sitten tytölle, niin perheelle."Maailmalla on paljon perheitä, jotka haluavat au-paireja. Miksi valita suomalainen perhe?? Eihän siinä edes opi kieltä."
1) Taalla on aika usein kommentteja jonka mukaan ummikkona mentiin perheeseen, ummikkona tultiin ulos.
2) Suomalaisessa perheessa on aina joku paikalla joka selittaa mista on kysymys.
3) Kokeile kysya isantaperheeltasi kotikielellasi etta mika on se ja se maan kielella. Eipa onnistu, ellei perheessasi ole suomalaisia.
4) Monelta konfliktillta valtytaan kun kulttuuritausta on osittain sama, ja on edes yksi kieli jolla voidaan kommunikoida aukottomasti. Olen nahnyt konflikteja kun au pair on sanonut "Thank you" ja isantaperheen aiti vastasi "no problem, luv". Au pair ymmarsi tilanteen vaarin. jne jne.
5) Puolisuomalaisessa perheessa koti-ikava ei ole niin voimakas. Josset usko niin mene vaikka Lontooseen muslimiperheeseen au pairiksi ja katsotaan kuinka kay.
jne jne.
Eikohan tossa ollutkin niita syita. - Tosser
tytöistä, kirjoitti:
Maailmalla on paljon perheitä, jotka haluavat au-paireja. Miksi valita suomalainen perhe?? Eihän siinä edes opi kieltä. Mutta lapset tietysti voivat harjoitella suomeaan suomalaisen tytön kanssa. Joten hyötyä siitäkin on, jos ei sitten tytölle, niin perheelle."Hauskaa pitämään ja uutta kulttuuria ja kieltä oppimaanhan nämä halpatyöläiset tulevat, eivät ammattitaitojaan ja hienoja käytöstapojaan esittelemään."
Au pairin pitaminen maksaa noin 500 EUR kuukaudessa, plus ruoka, asuminen jne. Samalla rahalla saa ulkopuolisen lapsenhoitajan 8 tunnin ajaksi.
Se siita halpatyovoimasta.
Jos sinusta asunto ja ruokaetu ei ole minkaan arvoinen, muuta Lontooseen. Hanki vuokra-asunto, maksa council tax, lammitys, sahko, TV-luvat, laajakaistanetin maksut, TV-maksut.
Huonolla huora-alueella saatat paasta jopa alle 1500 EUR kuukaudessa. Nyt sitten vain tyopaikka jossa jaa 2000 EUR kuukaudessa puhtaana niin sinulla on yhta paljon taskurahaa kuin au pairilla! Tosin asumistandardi on aika heikko - lamput roikkuvat, tilaa on vahan, on meluista, puutarha - hah. Vuokraisanta on todennakoisesti pakistanilainen jolla ei ole kaytostapoja ja saat lahtiessasi maksaa "vahingoista". - yksi äiti
Tosser kirjoitti:
"Hauskaa pitämään ja uutta kulttuuria ja kieltä oppimaanhan nämä halpatyöläiset tulevat, eivät ammattitaitojaan ja hienoja käytöstapojaan esittelemään."
Au pairin pitaminen maksaa noin 500 EUR kuukaudessa, plus ruoka, asuminen jne. Samalla rahalla saa ulkopuolisen lapsenhoitajan 8 tunnin ajaksi.
Jos sinusta asunto ja ruokaetu ei ole minkaan arvoinen, muuta Lontooseen. Hanki vuokra-asunto, maksa council tax, lammitys, sahko, TV-luvat, laajakaistanetin maksut, TV-maksut.
Huonolla huora-alueella saatat paasta jopa alle 1500 EUR kuukaudessa. Nyt sitten vain tyopaikka jossa jaa 2000 EUR kuukaudessa puhtaana niin sinulla on yhta paljon taskurahaa kuin au pairilla! Tosin asumistandardi on aika heikko - lamput roikkuvat, tilaa on vahan, on meluista, puutarha - hah. Vuokraisanta on todennakoisesti pakistanilainen jolla ei ole kaytostapoja ja saat lahtiessasi maksaa "vahingoista".Kiitos Tosser puolueettomista ja asiallisista kommenteistasi. Olet varmasti kypsä nuori nainen.
Minua usein hymyilyttää ja vähän keittääkin, kun au pairit haukkuvat "hienostorouvaksi". Itse olen tuiki tavallinen yh-äiti, asun kerrostalokolmiossa, ja palkka riittää juuri ja juuri elämiseen. Au pair on ainut vaihtoehto minulle, jolla on pitkät työpäivät ja pieni lapsi paikallisessa koulussa, josta pitää hakea aikaisin iltapäivällä pois. En pärjäisi ilman. Suuri lovi tuloistani menee au pairin ylläpitämiseen. En siitä valita, oma on valintani, mutta toivoisin tytöt että tiedostaisitte sen. Voin vannoa käsi sydämellä, että au pairille jää kuussa käteen pelkästään itseään varten enemmän kuin minulla. Totta kai palkkani on isompi, mutta maksan siitä asumisen, elämisen, ruoan, KAIKKI. Esimerkkinä: Au pairini käy ranskantunneilla, jotka kustannan (totta kai). Itselläni ei olekaan enää varaa käydä tunneilla. Tosin ei mahdollisuuttakaan, koska ovat iltaisin. Au pairit rakkaat, muistakaa tämä kun seuraavan kerran purnaatte olevanne orjia jne... - Lady bug
Siksipä sinua ei meille töihin valittukaan...
Meidän aupparit on olleet tyytyväisiä palkkaan, työhön etc. Pidämme heitä oikein hyvinä ja sen he ovatkin sanoneet. Me haemme ilta-aikaan metrolta, ettei tarvi pimeässä kävellä tai maksamme taksin. Viikonloppuisin ravintolaruoat kuuluu hintaan. Olemme myös tarjonneet elokuvaliput etc. Meidän auppari saa palkkaa 450 euroa/kk. Olen kotona, joten hänen tehtävänsä on helppo. Yleensä auttaa äitiä kotitöissä ja lastenhoidossa.
Tuo kommenttisi oli aika lyhytnäköinen. Ihme ettei sinua ole valittu paremmin maksavaan perheeseen.
Joku aikaisemmin haukkui minua juntiksi. Hyvin sanottu. Olemme asuneet neljässä eri maassa yhteensä 10v. Ollaanhan me juntteja, toki, mutta varmasti kansainvälisempiä ja sivistyneempiä kuin se, joka näin uskaltaa väittää.
Ilmaisesta työvoimasta vielä. Menkääpä tytöt asumaan eurooppaan, aasiaan tai mihin vaan pääkaupunkiin. Hankkikkaa työpaikka ja asunto. Voin sanoa, että tuon ikäisenä työntekijänä missään maassa teille ei jää 450 euroa käteen, kun maksatte vuokran, ruoan, bussiliput, lämmityksen etc. Te tienaatte hyvin ja aika helpolla työllä. Ainakin tuntemissani suomalaisperheissa.
Tämä täti lopettaa näillä sivuilla käymisen nyt hetkeksi. Kiitos teille monille fiksuille tytöille/aikuisille fiksuista ja asiallisista mielipiteistä. - matematiikka ovat
Tosser kirjoitti:
"Hauskaa pitämään ja uutta kulttuuria ja kieltä oppimaanhan nämä halpatyöläiset tulevat, eivät ammattitaitojaan ja hienoja käytöstapojaan esittelemään."
Huonolla huora-alueella saatat paasta jopa alle 1500 EUR kuukaudessa. Nyt sitten vain tyopaikka jossa jaa 2000 EUR kuukaudessa puhtaana niin sinulla on yhta paljon taskurahaa kuin au pairilla! Tosin asumistandardi on aika heikko - lamput roikkuvat, tilaa on vahan, on meluista, puutarha - hah. Vuokraisanta on todennakoisesti pakistanilainen jolla ei ole kaytostapoja ja saat lahtiessasi maksaa "vahingoista".sinulla hallinnassa yhtä huonosti kuin suomen kieli. Oletko huppelissa?
Sanon, että au-pairit, halpatyöläiset, tulevat ulkomaille muiden asioiden takia, kuin rahan = minun mielestäni raha ei ole heille tärkein asia heidän työssään. Tai jos on, he ovat todella tyhmiä tullessaan au-paireiksi. Sanon, ettei nuorelta tytöltä pidä edellyttää hienoja käytöstapoja ja ammattitaitoa. He ovat itsekin lapsia vielä.
En todellakaan tiedä nykyisistä au-pairien palkoista. Jos se nyt olisi vaikka 500 euroa kuukaudessa, niin silläkö sinun mielestäsi saisi palkattua lastenhoitajan kahdeksaksi tunniksi? Saako lastenhoitaja todella 62 euroa tunnissa? Ja jos noin olisi, että au-pairin kuukausipalkalla saa lapsenhoitajan vain kahdeksaksi tunniksi, miten se mielestäsi todistaa au-pairin palkan korkeutta? Minusta olisi aika huono palkka, jos joutuisi kuukauden tekemään työtä samalla rahalla kuin lastenhoitaja saa päivässä!
Vai tarkoititko, että 500 eurolla kuussa saa kokopäiväisen lapsenhoitajan? En ymmärrä...
Tietysti au-pairille on eduksi, että saa asua valmiissa kodissa, mutta ei se mitään lisäkuluja perheelle aiheuta - asuvathan he kotonaan joka tapauksessa. Ruoka tietysti maksaa.
Kirjoitin tuossa edellä: "Jos haluat palkkaa, niin hanki kunnon työpaikka vaikka lastenhoitajana. Etsi sitten myös asunto ja maksa vuokra palkastasi. Maksa matkakulut asunnolta työpaikalle, ruokasi ym. Tietokonetta sinulla varmaan ei ole vara ostaa, joten et pääse nettiin valittamaan työnantajastasi. Ja palkastasi tuskin jää paljon käteen kulujesi maksamisen jälkeen. Mutta voithan sitten sanoa, että sait kunnon palkkaa."
Niin että osaan kyllä arvostaa noita etuja. Miten ihmeessä luit rivieni välistä, etten?! Olet niin väärässä, että minulla on naurussa pitelemistä. - Annett
yksi äiti kirjoitti:
Kiitos Tosser puolueettomista ja asiallisista kommenteistasi. Olet varmasti kypsä nuori nainen.
Minua usein hymyilyttää ja vähän keittääkin, kun au pairit haukkuvat "hienostorouvaksi". Itse olen tuiki tavallinen yh-äiti, asun kerrostalokolmiossa, ja palkka riittää juuri ja juuri elämiseen. Au pair on ainut vaihtoehto minulle, jolla on pitkät työpäivät ja pieni lapsi paikallisessa koulussa, josta pitää hakea aikaisin iltapäivällä pois. En pärjäisi ilman. Suuri lovi tuloistani menee au pairin ylläpitämiseen. En siitä valita, oma on valintani, mutta toivoisin tytöt että tiedostaisitte sen. Voin vannoa käsi sydämellä, että au pairille jää kuussa käteen pelkästään itseään varten enemmän kuin minulla. Totta kai palkkani on isompi, mutta maksan siitä asumisen, elämisen, ruoan, KAIKKI. Esimerkkinä: Au pairini käy ranskantunneilla, jotka kustannan (totta kai). Itselläni ei olekaan enää varaa käydä tunneilla. Tosin ei mahdollisuuttakaan, koska ovat iltaisin. Au pairit rakkaat, muistakaa tämä kun seuraavan kerran purnaatte olevanne orjia jne...(Keskustelun aloittajalle anteeksi siitä, että tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen.)
"yksi äiti"-nimimerkillä kirjoittaneen innoittamana päätin hieman laskea. (Tiedän, että yh-äidin tilannetta ei voi verrata "tavallisen perheen" arkeen ja rahatilanteeseen, mutta kuitenkin..)
Olen siis au pairina perheessä, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä. Lapset ovat päivisin koulussa ja päiväkodissa. Jos tässä perheessä ei olisi au pairia kuskaamassa lapsia päiväkotiin ja kouluun ja kotiin, perheen äidin pitäisi tehdä se.
Näin ollen hän voisi olla töissä vain noin 4-5 tuntia päivässä. En tiedä hänen tuntipalkastaan, mutta sanotaan nyt vaikka (todella) pessimistinen
15 EUR. Hän siis olisi töissä päivässä vain esim. 4 tuntia, hän menettäisi lapsien kuskaamisen takia normaalista kahdeksasta tunnista puolet.
4h x 15 eur x 20 päivää tekee 1200 euroa kuukaudessa.
Minulle maksetaan palkkaa noin 380 euroa kuukaudessa. En osaa sanoa kuinka paljon perheeltä menee rahaa ruokaani, suihkuveteeni ja kuluttamaani sähköön mutta tuskin nyt kuitenkaan niin paljoa että se ylittäisi tuon 1200 euroa.
Luulisin, että tämä on aika tyypillinen tilanne (?). Jos ei olisi au pairia, perheellä olisi vähemmän rahaa käytössään koska toinen vanhemmista ei voisi käydä kokopäiväisesti töissä.
Eli loppujen lopuksi au pair ei läheskään kaikille perheille ole "pakollinen", mutta kannattava, koska silloin perheellä on paras mahdollinen taloudellinen tilanne. - on klassinen
Annett kirjoitti:
(Keskustelun aloittajalle anteeksi siitä, että tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen.)
"yksi äiti"-nimimerkillä kirjoittaneen innoittamana päätin hieman laskea. (Tiedän, että yh-äidin tilannetta ei voi verrata "tavallisen perheen" arkeen ja rahatilanteeseen, mutta kuitenkin..)
Olen siis au pairina perheessä, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä. Lapset ovat päivisin koulussa ja päiväkodissa. Jos tässä perheessä ei olisi au pairia kuskaamassa lapsia päiväkotiin ja kouluun ja kotiin, perheen äidin pitäisi tehdä se.
Näin ollen hän voisi olla töissä vain noin 4-5 tuntia päivässä. En tiedä hänen tuntipalkastaan, mutta sanotaan nyt vaikka (todella) pessimistinen
15 EUR. Hän siis olisi töissä päivässä vain esim. 4 tuntia, hän menettäisi lapsien kuskaamisen takia normaalista kahdeksasta tunnista puolet.
Minulle maksetaan palkkaa noin 380 euroa kuukaudessa. En osaa sanoa kuinka paljon perheeltä menee rahaa ruokaani, suihkuveteeni ja kuluttamaani sähköön mutta tuskin nyt kuitenkaan niin paljoa että se ylittäisi tuon 1200 euroa.
Luulisin, että tämä on aika tyypillinen tilanne (?). Jos ei olisi au pairia, perheellä olisi vähemmän rahaa käytössään koska toinen vanhemmista ei voisi käydä kokopäiväisesti töissä.
Eli loppujen lopuksi au pair ei läheskään kaikille perheille ole "pakollinen", mutta kannattava, koska silloin perheellä on paras mahdollinen taloudellinen tilanne.esimerkki tilanteesta, jossa jokainen hyötyy - jos vain muuten synkkaa. Perhe säästää rahaa, lapsi oppii kieltä ja hänellä on oma tuttu hoitaja ainakin vuoden verran. Tyttö hyötyy, koska hän saa kokemusta asumisesta toisessa maassa, saa ihan hyvää taskurahaa, löytää uusia ystäviä, saa aikaa miettiä omia uravalintojaan ja muuta. Suomi hyötyy nuorten ihmisten maailmankuvan avartuessa.
Joskus asiat eivät mene noin, ja se on surullista. Mutta ei se ole systeemin vika, vaan järjestelykysymys. Tai luonneasia. Jotkut tytöt ovat liian itsenäisiä toisen nurkissa asuakseen. Jotkut taas ovat liian riippuvaisia edes senvertaiseen itsenäisyyteen. Ja jotkut ovat aivan sopivia - suurin osa kai, toivon.
Miksei perhe saisi säästää rahaa? Sitä säästöä kompensoi se, että he joutuvat sopeutumaan vieraaseen nuoreen ihmiseen omassa kodissaan, ja opettamaan häntä kädestä pitäen, voimatta luottaa siihen, että lapsi välttämättä on parhaassa mahdollisessa hoidossa. Eiköhän lapset useimmille ole niin kallisarvoinen asia, että heille haluaa parasta. Jos au-pair on parasta, minkä perhe voi kustantaa, niin minkä sille voi? Kaikki naiset eivät halua olla kotona lastensa kanssa. Tyttö saa siitä taskurahaa ja kokemuksia, mutta perheen äiti ei saisi mitään tuloja, ellei olisi kodin ulkopuolella töissä.
Tämä on hyvä keskustelu, mielestäni. On tullut esille asiasta monta puolta, joita en ollut edes tullut ajatelleeksi aikaisemmin. - Annett
on klassinen kirjoitti:
esimerkki tilanteesta, jossa jokainen hyötyy - jos vain muuten synkkaa. Perhe säästää rahaa, lapsi oppii kieltä ja hänellä on oma tuttu hoitaja ainakin vuoden verran. Tyttö hyötyy, koska hän saa kokemusta asumisesta toisessa maassa, saa ihan hyvää taskurahaa, löytää uusia ystäviä, saa aikaa miettiä omia uravalintojaan ja muuta. Suomi hyötyy nuorten ihmisten maailmankuvan avartuessa.
Joskus asiat eivät mene noin, ja se on surullista. Mutta ei se ole systeemin vika, vaan järjestelykysymys. Tai luonneasia. Jotkut tytöt ovat liian itsenäisiä toisen nurkissa asuakseen. Jotkut taas ovat liian riippuvaisia edes senvertaiseen itsenäisyyteen. Ja jotkut ovat aivan sopivia - suurin osa kai, toivon.
Miksei perhe saisi säästää rahaa? Sitä säästöä kompensoi se, että he joutuvat sopeutumaan vieraaseen nuoreen ihmiseen omassa kodissaan, ja opettamaan häntä kädestä pitäen, voimatta luottaa siihen, että lapsi välttämättä on parhaassa mahdollisessa hoidossa. Eiköhän lapset useimmille ole niin kallisarvoinen asia, että heille haluaa parasta. Jos au-pair on parasta, minkä perhe voi kustantaa, niin minkä sille voi? Kaikki naiset eivät halua olla kotona lastensa kanssa. Tyttö saa siitä taskurahaa ja kokemuksia, mutta perheen äiti ei saisi mitään tuloja, ellei olisi kodin ulkopuolella töissä.
Tämä on hyvä keskustelu, mielestäni. On tullut esille asiasta monta puolta, joita en ollut edes tullut ajatelleeksi aikaisemmin.En todellakaan tarkoittanut, että perhe ei saisi säästää rahaa, jos niin käsitit.
Minun tilanteessani kaikki hyötyvät ja ovat (käsittääkseni) tyytyväisiä.
Joillakin ei valitettavasti ole yhtä hyvä onni.. - Ei ikinä enää tätä hommaa
palkkaa, kirjoitti:
niin hanki kunnon työpaikka vaikka lastenhoitajana. Etsi sitten myös asunto ja maksa vuokra palkastasi. Maksa matkakulut asunnolta työpaikalle, ruokasi ym. Tietokonetta sinulla varmaan ei ole vara ostaa, joten et pääse nettiin valittamaan työnantajastasi. Ja palkastasi tuskin jää paljon käteen kulujesi maksamisen jälkeen. Mutta voithan sitten sanoa, että sait kunnon palkkaa.
Sori vaan, mutta mulla on ihan oma läppäri (niin että voin rauhassa valittaa työnantantajastani) ja oma asunto Suomessa, sillä sanotaanko etten ole nyt aivan tyhjätasku, joten turha valittaa. Tarkoitin kommentillani vain että oli vain erittäin naurettavaa lukea juttua jossa joku myöntää avoimesti että hakee vain ilmaista työntekijää. Ai niin, ja sanotaanko ettei ole mikään suuri etu asua tuntemattomien ihmisten luona, saada juuri ja juuri jotain syötävää, saada minimipalkkaa jne. JA TEHDÄ SILTI KAIKKI TALON TYÖT !
- ...
Ei ikinä enää tätä hommaa kirjoitti:
Sori vaan, mutta mulla on ihan oma läppäri (niin että voin rauhassa valittaa työnantantajastani) ja oma asunto Suomessa, sillä sanotaanko etten ole nyt aivan tyhjätasku, joten turha valittaa. Tarkoitin kommentillani vain että oli vain erittäin naurettavaa lukea juttua jossa joku myöntää avoimesti että hakee vain ilmaista työntekijää. Ai niin, ja sanotaanko ettei ole mikään suuri etu asua tuntemattomien ihmisten luona, saada juuri ja juuri jotain syötävää, saada minimipalkkaa jne. JA TEHDÄ SILTI KAIKKI TALON TYÖT !
"Tarkoitin kommentillani vain että oli vain erittäin naurettavaa lukea juttua jossa joku myöntää avoimesti että hakee vain ilmaista työntekijää."
-Eihän hän niin sanonut, vaan kertoi eräästä vanhemmasta naishenkilöstä näin: "Tämä viisikymmpinen nainen olisi tehnyt töitä vaikka ilmaiseksi, koska saisi jo asua meillä ilmaiseksi sekä ruoat." Eli ei hän "etsinyt ilmaista työvoimaa". Ja vaikka olisikin, niin mitä sitten, Eihän se meille kuulu, eikä kukaan pakota ketään menemään ilmaiseksi töihin, jokainen valitsee vapaehtoisesti työpaikkansa, ainakin täällä Euroopassa... - Tosser
matematiikka ovat kirjoitti:
sinulla hallinnassa yhtä huonosti kuin suomen kieli. Oletko huppelissa?
Sanon, että au-pairit, halpatyöläiset, tulevat ulkomaille muiden asioiden takia, kuin rahan = minun mielestäni raha ei ole heille tärkein asia heidän työssään. Tai jos on, he ovat todella tyhmiä tullessaan au-paireiksi. Sanon, ettei nuorelta tytöltä pidä edellyttää hienoja käytöstapoja ja ammattitaitoa. He ovat itsekin lapsia vielä.
En todellakaan tiedä nykyisistä au-pairien palkoista. Jos se nyt olisi vaikka 500 euroa kuukaudessa, niin silläkö sinun mielestäsi saisi palkattua lastenhoitajan kahdeksaksi tunniksi? Saako lastenhoitaja todella 62 euroa tunnissa? Ja jos noin olisi, että au-pairin kuukausipalkalla saa lapsenhoitajan vain kahdeksaksi tunniksi, miten se mielestäsi todistaa au-pairin palkan korkeutta? Minusta olisi aika huono palkka, jos joutuisi kuukauden tekemään työtä samalla rahalla kuin lastenhoitaja saa päivässä!
Vai tarkoititko, että 500 eurolla kuussa saa kokopäiväisen lapsenhoitajan? En ymmärrä...
Tietysti au-pairille on eduksi, että saa asua valmiissa kodissa, mutta ei se mitään lisäkuluja perheelle aiheuta - asuvathan he kotonaan joka tapauksessa. Ruoka tietysti maksaa.
Kirjoitin tuossa edellä: "Jos haluat palkkaa, niin hanki kunnon työpaikka vaikka lastenhoitajana. Etsi sitten myös asunto ja maksa vuokra palkastasi. Maksa matkakulut asunnolta työpaikalle, ruokasi ym. Tietokonetta sinulla varmaan ei ole vara ostaa, joten et pääse nettiin valittamaan työnantajastasi. Ja palkastasi tuskin jää paljon käteen kulujesi maksamisen jälkeen. Mutta voithan sitten sanoa, että sait kunnon palkkaa."
Niin että osaan kyllä arvostaa noita etuja. Miten ihmeessä luit rivieni välistä, etten?! Olet niin väärässä, että minulla on naurussa pitelemistä."sinulla hallinnassa yhtä huonosti kuin suomen kieli. Oletko huppelissa? "
En ole kumpikaan kirjoittajista mutta oli ilmeisesti aika osuva kommentti koska aloit heti mennä henkilökohtaisuuksiin.
En myöskään ole alueen moderaattori, mutta olisiko ihan mahdotonta että pysyttäisiin asiassa ? Minusta olisi paljon miellyttävämpi lukea asiaviestejä. - nehru
Ei ikinä enää tätä hommaa kirjoitti:
"Sori vaan, mutta mulla on ihan oma läppäri (niin että voin rauhassa valittaa työnantantajastani) ja oma asunto Suomessa, sillä sanotaanko etten ole nyt aivan tyhjätasku, joten turha valittaa. "
Mitä tällä kaikella on tekemistä au pairina olon kanssa ? Vai oletko Suomessa au pairina ?
"Tarkoitin kommentillani vain että oli vain erittäin naurettavaa lukea juttua jossa joku myöntää avoimesti että hakee vain ilmaista työntekijää. "
Nykyään firmat hakevat ns. work shadow-henkilöitä. Palkka 0 EUR kuukaudessa. Tulijoita on niin paljon että karmit repeävät.
"Ai niin, ja sanotaanko ettei ole mikään suuri etu asua tuntemattomien ihmisten luona, saada juuri ja juuri jotain syötävää, saada minimipalkkaa jne. JA TEHDÄ SILTI KAIKKI TALON TYÖT ! "
Tuo on tilanne jos muutat opiskelija-asuntoon asumaan esim. Cambridgessä ja muissa maailman parhaissa yliopistoissa. Ja et saa palkkaa lainkaan, maksat kylläkin vuokraa, council taxin, TV-luvan, lämmityksen ja sähköt joka on noin 500 EUR.
Au pairina saat samasta hommasta 500 EUR itsellesi. Eli 1000 EUR - kk puhtaana, työ melkein sama, asuminen ainakin yhtä hyvä. Ilmaistahan se. - tyytyväinen au pair
Annett kirjoitti:
(Keskustelun aloittajalle anteeksi siitä, että tämä ei varsinaisesti liity aiheeseen.)
Eli loppujen lopuksi au pair ei läheskään kaikille perheille ole "pakollinen", mutta kannattava, koska silloin perheellä on paras mahdollinen taloudellinen tilanne.Olen perheessä, jossa isä on paljon poissa ja autan äitiä lasten kanssa. Lapset ovat 2 ja puoli sekä 4kk vauva.
Täällä saa palkkaa vain perheen isä, varmaan aika hyvääkin palkkaa. Äiti ei saa mitään.
Minä siis tienaan enemmän kuin perheen äiti.
Olen ihan tyytyväinen. Perhe on siis suomalainen. Työ on helppo, koska isompi lapsi käy muutaman kerran viikossa kerhossa. - Au-pair85
yksi äiti kirjoitti:
Kiitos Tosser puolueettomista ja asiallisista kommenteistasi. Olet varmasti kypsä nuori nainen.
Minua usein hymyilyttää ja vähän keittääkin, kun au pairit haukkuvat "hienostorouvaksi". Itse olen tuiki tavallinen yh-äiti, asun kerrostalokolmiossa, ja palkka riittää juuri ja juuri elämiseen. Au pair on ainut vaihtoehto minulle, jolla on pitkät työpäivät ja pieni lapsi paikallisessa koulussa, josta pitää hakea aikaisin iltapäivällä pois. En pärjäisi ilman. Suuri lovi tuloistani menee au pairin ylläpitämiseen. En siitä valita, oma on valintani, mutta toivoisin tytöt että tiedostaisitte sen. Voin vannoa käsi sydämellä, että au pairille jää kuussa käteen pelkästään itseään varten enemmän kuin minulla. Totta kai palkkani on isompi, mutta maksan siitä asumisen, elämisen, ruoan, KAIKKI. Esimerkkinä: Au pairini käy ranskantunneilla, jotka kustannan (totta kai). Itselläni ei olekaan enää varaa käydä tunneilla. Tosin ei mahdollisuuttakaan, koska ovat iltaisin. Au pairit rakkaat, muistakaa tämä kun seuraavan kerran purnaatte olevanne orjia jne...Puhut todellakin asiaa! Samoin Tosser! Miksi se on niin vaikeaa joidenkin ymmärtää että se taskuraha mikä jää käteen, ei olekkaan se ainut palkka mitä työstään saa!!!?
Itse saan 200€ kuukaudessa, mutta tiedän että olemiseni täällä tulee perheelle PALJON kalliimaksi! Jo pelkästään käytössäni olevan auton takia!!! Eikä kukaan voi tosissaan olla jos sanoo lähtevänsä au-pairiksi "rahan perässä"!!! Ihan muut seikat tässä painaa, kuten tää uus kulttuuri ja kieli jota todella haluaa oppia!!
älkää jaksako valittaa siitä palkasta tai työtehtävistä jos ette niitä kuitenkaan kunnolla hoida!!! Menköön kaikki itseensä ja miettikööt "olinko ahkera au-pair tänään? Oliko minusta todella apua perheelleni?" - Au-pair85
Au-pair85 kirjoitti:
Puhut todellakin asiaa! Samoin Tosser! Miksi se on niin vaikeaa joidenkin ymmärtää että se taskuraha mikä jää käteen, ei olekkaan se ainut palkka mitä työstään saa!!!?
Itse saan 200€ kuukaudessa, mutta tiedän että olemiseni täällä tulee perheelle PALJON kalliimaksi! Jo pelkästään käytössäni olevan auton takia!!! Eikä kukaan voi tosissaan olla jos sanoo lähtevänsä au-pairiksi "rahan perässä"!!! Ihan muut seikat tässä painaa, kuten tää uus kulttuuri ja kieli jota todella haluaa oppia!!
älkää jaksako valittaa siitä palkasta tai työtehtävistä jos ette niitä kuitenkaan kunnolla hoida!!! Menköön kaikki itseensä ja miettikööt "olinko ahkera au-pair tänään? Oliko minusta todella apua perheelleni?"Ai niin ja se joka vielä sanoo olevansa "orjana"!!! Niin pakko kysyä, mitä helkattia sä vielä siellä teet???!!!
Tokikaan en voi väittää ettei tälläisiä kokemuksia olisi, mutta usein miten kyseessä on au-pairin oma asenneongelma! - Nuppu
Tosser kirjoitti:
"sinulla hallinnassa yhtä huonosti kuin suomen kieli. Oletko huppelissa? "
En ole kumpikaan kirjoittajista mutta oli ilmeisesti aika osuva kommentti koska aloit heti mennä henkilökohtaisuuksiin.
En myöskään ole alueen moderaattori, mutta olisiko ihan mahdotonta että pysyttäisiin asiassa ? Minusta olisi paljon miellyttävämpi lukea asiaviestejä.Aivan samaa mieltä. Lisättäköön vielä että vain naisilta onnistuu näin täydellisesti ohittaa alkuperäinen aihe ja mennä henkilökohtaisuuksiin kun oma sanavarasto ei enää riitä keskustelemaan asiallisesti kun ei ollakaan samaa mieltä muiden kanssa.
- Helistin mukaan
tarvitsee kirjoitti:
"perheen", ettei olisi ihan omien lapsellisten taitojensa armoilla vieraassa maassa. Lapset ovat lapsia. Nuoret eivät ole kypsiä elämään yksin, sen takia he eivät yleensä lähde ulkomaille itsenäisesti asumaan ja työskentelemään, vaan perheeseen, mieluusti suomalaiseen, jotta ainakin jotain kotoista olisi, ja siitä sitten voi yrittää opetella vieraita asioita ymmärtämään.
Vanhemmat, viisaammat, kokeneemmat ja järkevämmät ehkä painuvat yliopistoihin koulun jälkeen - tuskin heitä näkee noissa piian hommissa. Ne, jotka ovat valmiita au-pairiksi lähtemään, ovat yleensä aika lapsellisia. Heille se on iso kokemus, ehkä mullistava. Vaikka "perhe" ei sitä huomaakaan, tytölle se aika voi jättää arvokkaat muistot, hyviä ystäviä, parantuneen kielitaidon, avartuneen maailmankuvan. Tai sitten ei. Mutta ei se ole vain se perhe, jolla on jotain opittavaa. Sopeutumista vaaditaan molemmin puolin, jokaisen uuden perheen tai au-pairin kanssa.
Olin muuten itsekin au-pair, joten ei tarvitse ottaa nokkiinne tuota 'ei-älyköiksi' leimaamistani. Ja tämä on vain minun mielipiteeni. Au-pair järjestelmä tarjoaa ihanan, turvallisen tavan lapsellisille suomalaistytöille nähdä maailmaa. Ehkä jonkinlainen kurssi, tai vaikka asiapitoinen verkkosivu (hei - siinähän olisi jollekin puuhaa!) olisi paikallaan, ennenkuin tyttö lähtee ulkomaille.""perheen", ettei olisi ihan omien lapsellisten taitojensa armoilla vieraassa maassa. Lapset ovat lapsia."
Au pair ei ole valttamatta 18 vuotta vaan esim. 26 vuotta.
Milloin sinun mielestasi nainen on aikuinen ?
35 v ? - 25-vuotiaana
Helistin mukaan kirjoitti:
""perheen", ettei olisi ihan omien lapsellisten taitojensa armoilla vieraassa maassa. Lapset ovat lapsia."
Au pair ei ole valttamatta 18 vuotta vaan esim. 26 vuotta.
Milloin sinun mielestasi nainen on aikuinen ?
35 v ?ja olin kyllä (ikäisekseni) hyvin kokematon ja lapsellinen. Useimmat au-pairtytöistä, jotka tapasin, olivat samoin aika lapsenomaisia. En kumma kyllä tutustunut yhteenkää kypsään, tasapainoiseen, kohteliaaseen nuoreen naiseen - meissä oli ujoja hiirenpoikasia, neurootikkoja, tökeröitä suunsoittajia, itsekeskeisiä nuoria, ja useimmat (paitsi minä) viettivät suurimman osan vapaa-ajastaan kapakoissa. Minulla oli heidän kanssaan hyvin vähän yhteistä, paitsi se lapsellisuus, ja sitäkään en tajunnut kuin vasta nyt paljon myöhemmin. Yksi tytöistä oli aika kuvatus. Vaalea lihava tyttö, joka aina ulos (kapakkaan tai discoon) lähtiessään tupeerasi pitkän tukkansa leijonanharjaksi, pukeutui niin lyhyeen hameeseen, että pakarat melkein vilkkuivat (ja tämä oli ennen minimuotia), mustiin verkkosukkiin, pinkkiin tiukkaan, syväänuurrettuun toppiin ja lotrasi ylleen halpaa hajuvettä. Ja tekokynnet olivat kuin haaskalinnulla. Ja sitten hän ihmetteli, miksi paikalliset pojat eivät hänestä pitäneet ja miehet yrittivät ostaa hänet. "Mutta enhän minä näytä ilotytöltä!" hän sanoi, ja oli aidosti ihmeissään!
Ehkä ne täysikasvuisemmat 25-vuotiaat olivat kunnon töissä, opiskelemassa, naimisissa jms. Mutta ihana vuosi se oli - meille. perheistä en tiedä mennä sanomaan:) - viestinsä,
Tosser kirjoitti:
"sinulla hallinnassa yhtä huonosti kuin suomen kieli. Oletko huppelissa? "
En myöskään ole alueen moderaattori, mutta olisiko ihan mahdotonta että pysyttäisiin asiassa ? Minusta olisi paljon miellyttävämpi lukea asiaviestejä.ja laskeskele lukujansa, niin huomaat, että niissä ei ole järkeä. ja hän kuvittelee, etten "arvosta muita etuja kuin rahaa" tjms, vaikka en niin kirjoittanut, enkä niin ajattele. Joten hänen hyökkäävä asenteensa oli huvittava - kuin tuulimyllyjä vastaan taisteleva Don Quijote.
Otsikossaan hän väittää: "Halpatyontekija 2000 EUR kk puhtaana"
Ja sitten kertoo: "Au pairin pitaminen maksaa noin 500 EUR kuukaudessa, plus ruoka, asuminen jne." Onko ruoka, asuminen jne 1500 euroa kuukaudessa? On kyse toisten asunnossa asumisesta, ei omasta kalustetusta huoneistosta. Tuosta asumisedusta täytyy vähentää toisten jaloissa asumisen epämukavuus ja oman rauhan puute. Asiat ovat monimutkaisempia kuin Tosser kirjoituksessaan esittää.
Sitä paitsi, asun "ulkomailla" - olen asunut melkein puolet elämästäni, joten hänen oletuksensa, että asun Suomessa, on sekin hassu.
Siis, yksinkertaisesti sanottuna: Tosser hyökkäsi minua vastaan, vaikka olemme samaa mieltä asioista. Ja hän ei ole vielä palannut selittämään, miten on, että lastenhoitajan saa vain 8 tunniksi 500 eurolla. Olisi kiva kuulla. En tunne eurooppalaisia/suomalaisia palkkatasoja. - ...............
viestinsä, kirjoitti:
ja laskeskele lukujansa, niin huomaat, että niissä ei ole järkeä. ja hän kuvittelee, etten "arvosta muita etuja kuin rahaa" tjms, vaikka en niin kirjoittanut, enkä niin ajattele. Joten hänen hyökkäävä asenteensa oli huvittava - kuin tuulimyllyjä vastaan taisteleva Don Quijote.
Ja sitten kertoo: "Au pairin pitaminen maksaa noin 500 EUR kuukaudessa, plus ruoka, asuminen jne." Onko ruoka, asuminen jne 1500 euroa kuukaudessa? On kyse toisten asunnossa asumisesta, ei omasta kalustetusta huoneistosta. Tuosta asumisedusta täytyy vähentää toisten jaloissa asumisen epämukavuus ja oman rauhan puute. Asiat ovat monimutkaisempia kuin Tosser kirjoituksessaan esittää.
Sitä paitsi, asun "ulkomailla" - olen asunut melkein puolet elämästäni, joten hänen oletuksensa, että asun Suomessa, on sekin hassu.
Siis, yksinkertaisesti sanottuna: Tosser hyökkäsi minua vastaan, vaikka olemme samaa mieltä asioista. Ja hän ei ole vielä palannut selittämään, miten on, että lastenhoitajan saa vain 8 tunniksi 500 eurolla. Olisi kiva kuulla. En tunne eurooppalaisia/suomalaisia palkkatasoja.En rupea tästä asiasta tappelemaan. Joistakin teksteistä vain välittyy nokkamainen asenne ( ainakin omasta mielestäni. Kukin ymmärtää tavallaan) muita kohtaan. Eikö sitä voisi laittaa oman viestiketjun? Nämä kun poikkeavat aika paljon alkuperäisestä. Se oli pointtini.
- nokkamainen
............... kirjoitti:
En rupea tästä asiasta tappelemaan. Joistakin teksteistä vain välittyy nokkamainen asenne ( ainakin omasta mielestäni. Kukin ymmärtää tavallaan) muita kohtaan. Eikö sitä voisi laittaa oman viestiketjun? Nämä kun poikkeavat aika paljon alkuperäisestä. Se oli pointtini.
asenne!
"Jos et pidä 'naiiveista'
tytöistä, niin alä palkkaa teini-ikäistä. Yritä löytää joku vanhempi. Hän kyllä sitten luultavasti vaatii enemmän palkkaa kuin kokematon tyttönen, joka tulee hommiin puoleksi huvikseen. Hauskaa pitämään ja uutta kulttuuria ja kieltä oppimaanhan nämä halpatyöläiset tulevat, eivät ammattitaitojaan ja hienoja käytöstapojaan esittelemään."
Noin kirjoitin. Siis, tämän ketjun aihetta läheisesti sivuten sanoin, että noille tytöille palkka ei ole pääasia. He tulevat 'töihin', koska heidän mielestään se on hauskaa, ja he haluavat oppia kieltä ja kulttuuria. Sanoin, etteivät he todennäköisesti ole viimeisteltyjä hienokäytöksisiä ladyja, ja sitä ei heiltä pitäisi odottaakaan.
Ja Tosseri hyökkäsi kimppuuni ymmärtämättä lukemaansa. Näki vain yhden sanan - 'halpatyöläiset', ja teki johtopäätöksensä, käyttämättä logiikkaa tai arvostelukykyä. Miksi itse hänen tavallaan haastat riitaa, ja sitten sanot, ettei minun pitäisi kommentoida asiattomiin syytöksiin. Aloita oma ketju, please! - Tosser
nokkamainen kirjoitti:
asenne!
tytöistä, niin alä palkkaa teini-ikäistä. Yritä löytää joku vanhempi. Hän kyllä sitten luultavasti vaatii enemmän palkkaa kuin kokematon tyttönen, joka tulee hommiin puoleksi huvikseen. Hauskaa pitämään ja uutta kulttuuria ja kieltä oppimaanhan nämä halpatyöläiset tulevat, eivät ammattitaitojaan ja hienoja käytöstapojaan esittelemään."
Noin kirjoitin. Siis, tämän ketjun aihetta läheisesti sivuten sanoin, että noille tytöille palkka ei ole pääasia. He tulevat 'töihin', koska heidän mielestään se on hauskaa, ja he haluavat oppia kieltä ja kulttuuria. Sanoin, etteivät he todennäköisesti ole viimeisteltyjä hienokäytöksisiä ladyja, ja sitä ei heiltä pitäisi odottaakaan.
Ja Tosseri hyökkäsi kimppuuni ymmärtämättä lukemaansa. Näki vain yhden sanan - 'halpatyöläiset', ja teki johtopäätöksensä, käyttämättä logiikkaa tai arvostelukykyä. Miksi itse hänen tavallaan haastat riitaa, ja sitten sanot, ettei minun pitäisi kommentoida asiattomiin syytöksiin. Aloita oma ketju, please!"Ja Tosseri hyökkäsi kimppuuni ymmärtämättä lukemaansa. Näki vain yhden sanan - 'halpatyöläiset', ja teki johtopäätöksensä, käyttämättä logiikkaa tai arvostelukykyä. Miksi itse hänen tavallaan haastat riitaa, ja sitten sanot, ettei minun pitäisi kommentoida asiattomiin syytöksiin. Aloita oma ketju, please!"
Halpatyolainen tarkoittaa yleensa laittomasti maassa olevaa kiinalaista joka saa surkeata palkkaa.
Au pairit eivat mielestani kuulu tahan kategoriaan.
Kertoisitko nyt itse logiikkasi. Kiitos jo etukateen. - toiselta palstalta
viestinsä, kirjoitti:
ja laskeskele lukujansa, niin huomaat, että niissä ei ole järkeä. ja hän kuvittelee, etten "arvosta muita etuja kuin rahaa" tjms, vaikka en niin kirjoittanut, enkä niin ajattele. Joten hänen hyökkäävä asenteensa oli huvittava - kuin tuulimyllyjä vastaan taisteleva Don Quijote.
Siis, yksinkertaisesti sanottuna: Tosser hyökkäsi minua vastaan, vaikka olemme samaa mieltä asioista. Ja hän ei ole vielä palannut selittämään, miten on, että lastenhoitajan saa vain 8 tunniksi 500 eurolla. Olisi kiva kuulla. En tunne eurooppalaisia/suomalaisia palkkatasoja.Lähdin kauko-itään vaihtoon yksin. Kovat odotukset, mieli avoimena ja innostuneena tilaisuudesta nähdä maailmaa.
Sain kuulla, että jakaisin asunnon kahden muun vaihto-oppilaan kanssa. Saavuin paikalle, totesin asuvani yksin ylisuuressa asunnossa keskellä outoa ympäristöä.
Kommunikointi on todella vaikeaa paikallisten kanssa, englannin kieli on täysin erilaista mitä Suomessa on tottunut kuulemaan.
Käyn läpi varmasti vieläkin kulttuurishokkia mikä on aivan kamalaa. Heti saavuttuani sairastuin ja nukuin lähestulkoon koko ajan. Koulussa olen nyt ollut vasta muutaman kerran, mutta tuntuu että siellä ihmiset enemmänkin vaan tuijottavat kun tulisivat juttelemaan, muutenkin tuntuu kulttuurieron olevan suuri.
Tunnen voimattomuutta, yksinäisyyttä, olen vihainen ja turhautunut, jopa pettynyt. Itken suurimman osan päivästä. Ei tee edes mieli lähteä ulos katsomaan mitä kaikkea hienoa täällä on. Ehkä se ajan kanssa menee ohi, tuntuu vaan tällä hetkellä että turhaan jätin kaiken taakseni koti Suomessa.
Halusin jakaa tunteeni kaikkien kanssa, olis kiva kans kuulla muiden ajatuksia ja tuntemuksia. - .........
nokkamainen kirjoitti:
asenne!
Ja Tosseri hyökkäsi kimppuuni ymmärtämättä lukemaansa. Näki vain yhden sanan - 'halpatyöläiset', ja teki johtopäätöksensä, käyttämättä logiikkaa tai arvostelukykyä. Miksi itse hänen tavallaan haastat riitaa, ja sitten sanot, ettei minun pitäisi kommentoida asiattomiin syytöksiin. Aloita oma ketju, please!hmmm, minä kun olen käsittänyt että tämä viestiketju käsittelisi au pair äidin ongelmaa ja tarvisi siihen neuvoja. Yritähän nyt pysyä pöksyissäsi siellä näytön ääressä.
- työtä
Tosser kirjoitti:
"Ja Tosseri hyökkäsi kimppuuni ymmärtämättä lukemaansa. Näki vain yhden sanan - 'halpatyöläiset', ja teki johtopäätöksensä, käyttämättä logiikkaa tai arvostelukykyä. Miksi itse hänen tavallaan haastat riitaa, ja sitten sanot, ettei minun pitäisi kommentoida asiattomiin syytöksiin. Aloita oma ketju, please!"
Halpatyolainen tarkoittaa yleensa laittomasti maassa olevaa kiinalaista joka saa surkeata palkkaa.
Au pairit eivat mielestani kuulu tahan kategoriaan.
Kertoisitko nyt itse logiikkasi. Kiitos jo etukateen.mitättömällä palkalla. Au-pair ei saa juuri kovin paljon palkkaa. Aupair tekee työtä, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Siis aupair = halpatyöläinen. Jos sinulle se sana tuo assosiaatioita Kiinasta, ei se tarkoita, että sanaa eivät voisi toiset käyttää toisiin tarkoituksiin.
'Toss" tarkoittaa mm. 'pudotella hihastaan', 'kirjoittaa hutaista', 'masturboida'... Mitä noista sinä tarkoitit valitessasi Tosserin nimimerkiksesi? Kertoisitko meillekin? Huvinsa tietysti kullakin:)
Ja sitten jätä minut rauhaan. Vai haluatko, alkuperäisen kirjoittajan aiheeseen sopien, esitellä aupairmaisuuttasi ja tahtomattasi tehdä ymmärrettäväksi, miksi heistä ei pidetä. Jos teet riitaa tyhjästä, olet 'au-pair from hell', tai jos satut olemaan au-pairin työnantaja, olet aika vaikea tapaus silloinkin.
Ja minäkin olin au-pair, kauan sitten...
Jos pystymme (pystyt) kyhäämään riitaa näin ollessamme samaa mieltä, mitä tapahtuisikaan, kun mielipiteemme eriävät?! - Tosser
työtä kirjoitti:
mitättömällä palkalla. Au-pair ei saa juuri kovin paljon palkkaa. Aupair tekee työtä, jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Siis aupair = halpatyöläinen. Jos sinulle se sana tuo assosiaatioita Kiinasta, ei se tarkoita, että sanaa eivät voisi toiset käyttää toisiin tarkoituksiin.
'Toss" tarkoittaa mm. 'pudotella hihastaan', 'kirjoittaa hutaista', 'masturboida'... Mitä noista sinä tarkoitit valitessasi Tosserin nimimerkiksesi? Kertoisitko meillekin? Huvinsa tietysti kullakin:)
Ja sitten jätä minut rauhaan. Vai haluatko, alkuperäisen kirjoittajan aiheeseen sopien, esitellä aupairmaisuuttasi ja tahtomattasi tehdä ymmärrettäväksi, miksi heistä ei pidetä. Jos teet riitaa tyhjästä, olet 'au-pair from hell', tai jos satut olemaan au-pairin työnantaja, olet aika vaikea tapaus silloinkin.
Ja minäkin olin au-pair, kauan sitten...
Jos pystymme (pystyt) kyhäämään riitaa näin ollessamme samaa mieltä, mitä tapahtuisikaan, kun mielipiteemme eriävät?!Samalla logiikalla toimitusjohtaja joka saa miljoonamersun kayttoonsa ja kymmenien miljoonien optiot, on halpatyolainen.
"'Toss" tarkoittaa mm. 'pudotella hihastaan', 'kirjoittaa hutaista', 'masturboida'... Mitä noista sinä tarkoitit valitessasi Tosserin nimimerkiksesi? Kertoisitko meillekin? Huvinsa tietysti kullakin:)"
Kiva etta pysyit asiassa. Butterfly tarkoittaa voikarpasta, eiko ?
Mita sinun nimimerkkisi 'tyota' tarkoittaa ja miksi se vaihtuu joka viestissa ? Oikeasti en ole edes kiinnostunut eika se liity aiheeseen. - lumos
tarvitsee kirjoitti:
"perheen", ettei olisi ihan omien lapsellisten taitojensa armoilla vieraassa maassa. Lapset ovat lapsia. Nuoret eivät ole kypsiä elämään yksin, sen takia he eivät yleensä lähde ulkomaille itsenäisesti asumaan ja työskentelemään, vaan perheeseen, mieluusti suomalaiseen, jotta ainakin jotain kotoista olisi, ja siitä sitten voi yrittää opetella vieraita asioita ymmärtämään.
Olin muuten itsekin au-pair, joten ei tarvitse ottaa nokkiinne tuota 'ei-älyköiksi' leimaamistani. Ja tämä on vain minun mielipiteeni. Au-pair järjestelmä tarjoaa ihanan, turvallisen tavan lapsellisille suomalaistytöille nähdä maailmaa. Ehkä jonkinlainen kurssi, tai vaikka asiapitoinen verkkosivu (hei - siinähän olisi jollekin puuhaa!) olisi paikallaan, ennenkuin tyttö lähtee ulkomaille.Ihan asiallisen viestin laitoit, vastaankin nyt omasta puolestani.
Minulle päätös lähetä au pairiksi syntyi lähinnä opiskeluun kyllästymisen takia - ts. tarvitsin tauon. Olen aina ollut "hyvä oppilas", ja saanut hyviä arvosanoja edes ponnistelematta niin kauheasti. Vaan nyt pikkuhiljaa lukion loppuaikoina alkoi olla olo että jotain muuta välillä, kiitos. Ylioppilaskirjoitukset mentiin vielä läpi ihan kunnialla, vaikka melkoista räpistelyä sekin oli, ihme että sain niinkin hyvät arvosanat kuin sain. Loppukeväästä mietin että mitä tekisin: Välivuosia ja au pairiksi tai muihin hommiin ulkomaille, vai opiskelupaikan kuumeinen haku ja sitten syksyllä kouluun taas. Tulin siihen tulokseen, etten sen hetkisellä motivaatiollani tekisi ko.laitoksessa mitään, vaikka paikan sattuisin saamaankin.
Muita syitä lähtöön olivat tietysti nämä tavanomaiset: haluan nähdä hiukan maailmaa, tutustua uuteen kulttuuriin/elämäntapaan, oppia kieltä, tutustua uusiin ihmisiin, ja kyllä, tehdä päätyökseni jotain muuta kuin kirjojen pänttäystä! Kotityöt siis maistuvat oikein hyvin tässä elämäntilanteessa. :) Uskon että ensi vuonna voi taas tuntua ihan kivalta tehdä sitten "jotain kunnollista" ja päntätä niitä opuksia.
Osaltaan tämä on myös itsenäistymistä, muutinhan suoraan lapsuudenkodistani, mutta minulla ei ole epäilystäkään ettenkö olisi pärjännyt vaikka olisin suoraan muuttanut omillenikin.
Hain kaikesta huolimatta haluamaani opiskelupaikkaa, ja sain sen. Tämä vuosi siis au pairina, ensi syksynä aloitan yliopistolla. Yksi elämäni parhaista päätöksistä! - ystävällisesti
Tosser kirjoitti:
Huonolla huora-alueella saatat paasta jopa alle 1500 EUR kuukaudessa. Nyt sitten vain tyopaikka jossa jaa 2000 EUR kuukaudessa puhtaana niin sinulla on yhta paljon taskurahaa kuin au pairilla! Tosin asumistandardi on aika heikko - lamput roikkuvat, tilaa on vahan, on meluista, puutarha - hah. Vuokraisanta on todennakoisesti pakistanilainen jolla ei ole kaytostapoja ja saat lahtiessasi maksaa "vahingoista".En halua haastaa missään nimessä riitaa, sitä on tehty tässä keskustelussa jo ihan tarpeeksi.
Olisin vain halunnut kysyä, mitä tarkoitit tuolla lausella
"Au pairin pitaminen maksaa noin 500 EUR kuukaudessa, plus ruoka, asuminen jne. Samalla rahalla saa ulkopuolisen lapsenhoitajan 8 tunnin ajaksi. "
Ihmetyttää, koska itse olen usein lastenhoitajana(en siis au pairina tms) 8 tuntia ja saan siitä yhteensä tasan 40 €, (eli 5 €/tunti).
Voiko joku oikeastikin saada noin hyvin, miten kerroit? - ja muutakin
ystävällisesti kirjoitti:
En halua haastaa missään nimessä riitaa, sitä on tehty tässä keskustelussa jo ihan tarpeeksi.
"Au pairin pitaminen maksaa noin 500 EUR kuukaudessa, plus ruoka, asuminen jne. Samalla rahalla saa ulkopuolisen lapsenhoitajan 8 tunnin ajaksi. "
Ihmetyttää, koska itse olen usein lastenhoitajana(en siis au pairina tms) 8 tuntia ja saan siitä yhteensä tasan 40 €, (eli 5 €/tunti).
Voiko joku oikeastikin saada noin hyvin, miten kerroit?Olisin vain halunnut kysyä, mitä tarkoitit tuolla lausella
Kyse oli au pairin korvauksesta kuukaudessa. Samoin oli kyse lastenhoitajan palkasta kuukaudessam jos hanet palkataan 8 tunnin ajaksi arkipaivisin.
Yleensa maareet ilmoitetaan aina samassa yksikossa. Se henkilo joka alunperin poltti pinnansa aiheesta, on kaynyt vain ammattikoulun eika tieda matematiikan perusteita.
160 tuntia ja 500 EUR - laske siita. Noin 3.1 EUR tunti pikaisesti paassalaskettuna.
Jos olet tyoton lastenhoitaja Suomessa niin ensi kevaasta alkaen joudut tekemaan lastenhoitajan toita ilmaiseksi tyonantajalle. Se on sita tyottomien aktivointia joka johtaa siihen etta lopulta kaikki saavat KORKEINTAAN tyottomyyskorvauksen verran palkkaa. Ja olemme luoneet uudestaan Neuvostotasavallan. - Annett
ja muutakin kirjoitti:
Kyse oli au pairin korvauksesta kuukaudessa. Samoin oli kyse lastenhoitajan palkasta kuukaudessam jos hanet palkataan 8 tunnin ajaksi arkipaivisin.
Yleensa maareet ilmoitetaan aina samassa yksikossa. Se henkilo joka alunperin poltti pinnansa aiheesta, on kaynyt vain ammattikoulun eika tieda matematiikan perusteita.
160 tuntia ja 500 EUR - laske siita. Noin 3.1 EUR tunti pikaisesti paassalaskettuna.
Jos olet tyoton lastenhoitaja Suomessa niin ensi kevaasta alkaen joudut tekemaan lastenhoitajan toita ilmaiseksi tyonantajalle. Se on sita tyottomien aktivointia joka johtaa siihen etta lopulta kaikki saavat KORKEINTAAN tyottomyyskorvauksen verran palkkaa. Ja olemme luoneet uudestaan Neuvostotasavallan.""Au pairin pitaminen maksaa noin 500 EUR kuukaudessa, plus ruoka, asuminen jne. Samalla rahalla saa ulkopuolisen lapsenhoitajan 8 tunnin ajaksi. "
Kyse oli au pairin korvauksesta kuukaudessa. Samoin oli kyse lastenhoitajan palkasta kuukaudessam jos hanet palkataan 8 tunnin ajaksi arkipaivisin."
No miksette sitten hyvät ihmiset ota ulkopuolista lastenhoitajaa? - selityksestä!
ja muutakin kirjoitti:
Jos olet tyoton lastenhoitaja Suomessa niin ensi kevaasta alkaen joudut tekemaan lastenhoitajan toita ilmaiseksi tyonantajalle. Se on sita tyottomien aktivointia joka johtaa siihen etta lopulta kaikki saavat KORKEINTAAN tyottomyyskorvauksen verran palkkaa. Ja olemme luoneet uudestaan Neuvostotasavallan.En lukenut keskustelun ihan jokaista viestiä, joten kiitos kun selvensit! =)
En ole työtön lastenhoitaja Suomessa, vaan olen ihan koululaistyttö joka hoitaa lapsia iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla. Tämä siis ei ole mikään varsinainen ammatti minulle, tienaan vain taskurahaa lukioni ohella. - Kokeiltu on
Annett kirjoitti:
""Au pairin pitaminen maksaa noin 500 EUR kuukaudessa, plus ruoka, asuminen jne. Samalla rahalla saa ulkopuolisen lapsenhoitajan 8 tunnin ajaksi. "
Kyse oli au pairin korvauksesta kuukaudessa. Samoin oli kyse lastenhoitajan palkasta kuukaudessam jos hanet palkataan 8 tunnin ajaksi arkipaivisin."
No miksette sitten hyvät ihmiset ota ulkopuolista lastenhoitajaa?"No miksette sitten hyvät ihmiset ota ulkopuolista lastenhoitajaa? "
Ulkopuoliset lastenhoitajat hoitavat yleensa lapsia omassa kotonaan. Vuoden kokeilujakson jalkeen siirryimme au paireihin.
Eli kerrotaan syyt:
1) Autosi/juna/bussi/jne. hajoaa tai joudut yllattaen pakollisiin ylitoihin ja et paase kotiin ajoissa. Jos olet yli 30 min myohassa, lastenhoitajalla on periaatteessa oikeus ottaa sosiaaliviranomaisiin yhteys etta lasten vanhempiin ei saa yhteytta ja eivat ole hakeneet lasta ajoissa.
Au pairin ollessa kyseessa asiasta selviaa maksamalla ekstraa ja sopimalla esim. ylimaaraisesta vapaapaivasta tms. Sama patee esim. toihin lauantaina tai jos tyoajat ovat epasaannolliset.
2) Ulkopuolinen lastenhoitaja ei tee kotona pikku kotitoita koska ei edes asu meilla.
3) Ulkopuolinen lastenhoitaja ei voi ottaa vastaan kotona korjausmiehia, kuriireita (paketintuojia), puutarhuria joka tarvitsee sahkoa jne. koska ei ole kotonamme paivalla.
4) Ulkopuoliseen lastenhoitajaan ei lapsilla synny kunnollista henkista sidetta.
jne jne. - Helena_P
selityksestä! kirjoitti:
En lukenut keskustelun ihan jokaista viestiä, joten kiitos kun selvensit! =)
En ole työtön lastenhoitaja Suomessa, vaan olen ihan koululaistyttö joka hoitaa lapsia iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla. Tämä siis ei ole mikään varsinainen ammatti minulle, tienaan vain taskurahaa lukioni ohella."En ole työtön lastenhoitaja Suomessa, vaan olen ihan koululaistyttö joka hoitaa lapsia iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla. Tämä siis ei ole mikään varsinainen ammatti minulle, tienaan vain taskurahaa lukioni ohella"
Tuu meille au pairiks ens kesaks :) Tienaat enemman kuin esim. Lontoossa kesatoissa. Ja saat vanhojen au pairien emailiosoitteet niin voit kysella oliko meilla raskasta ja kauheata. - vaan
Helena_P kirjoitti:
"En ole työtön lastenhoitaja Suomessa, vaan olen ihan koululaistyttö joka hoitaa lapsia iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla. Tämä siis ei ole mikään varsinainen ammatti minulle, tienaan vain taskurahaa lukioni ohella"
Tuu meille au pairiks ens kesaks :) Tienaat enemman kuin esim. Lontoossa kesatoissa. Ja saat vanhojen au pairien emailiosoitteet niin voit kysella oliko meilla raskasta ja kauheata.Hei! Missäpäin asutte? Olen hoitanut lapsia n. 2 vuotta, joten ainakin kokemusta minulle on..
- nanny
Kokeiltu on kirjoitti:
"No miksette sitten hyvät ihmiset ota ulkopuolista lastenhoitajaa? "
Ulkopuoliset lastenhoitajat hoitavat yleensa lapsia omassa kotonaan. Vuoden kokeilujakson jalkeen siirryimme au paireihin.
Eli kerrotaan syyt:
1) Autosi/juna/bussi/jne. hajoaa tai joudut yllattaen pakollisiin ylitoihin ja et paase kotiin ajoissa. Jos olet yli 30 min myohassa, lastenhoitajalla on periaatteessa oikeus ottaa sosiaaliviranomaisiin yhteys etta lasten vanhempiin ei saa yhteytta ja eivat ole hakeneet lasta ajoissa.
Au pairin ollessa kyseessa asiasta selviaa maksamalla ekstraa ja sopimalla esim. ylimaaraisesta vapaapaivasta tms. Sama patee esim. toihin lauantaina tai jos tyoajat ovat epasaannolliset.
2) Ulkopuolinen lastenhoitaja ei tee kotona pikku kotitoita koska ei edes asu meilla.
3) Ulkopuolinen lastenhoitaja ei voi ottaa vastaan kotona korjausmiehia, kuriireita (paketintuojia), puutarhuria joka tarvitsee sahkoa jne. koska ei ole kotonamme paivalla.
4) Ulkopuoliseen lastenhoitajaan ei lapsilla synny kunnollista henkista sidetta.
jne jne.Olen hoitanut lapsia n. 2 vuotta, ja olen kyllä aina hoitanut lapsia heidän kotonaan, ei tulisi mieleenikään hoitaa heitä omassa kodissani.
1) Enpä usko että kukaan lastenhoitaja oikeasti soittaisi sosiaaliviranomaisille, jos vanhemmat ovat 30 min myöhässä. Itselläni on välillä ollut jopa yli 2 tuntia myöhässä, kun olen ollut hoitajana.
2) Teen kotitöitä täysin oma-aloitteisesti ja pyytämättä, varsinkin silloin kun lapset ovat päiväunilla tms. Vanhemmat usein kehuvatkin miten siisti koti on kun tulevat takaisin.
Välillä teen samalla vähän isompiakin juttuja, jos vanhemmat vain pyytävät. Silloin he myös maksavat hieman ylimääräistä =)
3) Miksei lapsia voisi hoitaa heidän omassa kodissaan? Mielestäni se on paljon parempi hoitoympäristö lapsille, se on tuttu, he tietävät missä omat tavarat ovat, siellä ovat lelut jne.
4) Ja pöh! Ei päde ollenkaan minun kohdallani. Olen (ollut) erittäin läheinen kaikkien hoitolasteni kanssa. Toki pari lasta on saattanut olla aluksi varautuneita, mutta kyllä aina olen onnistunut voittamaan heidätkin puolelleni! Joskus on jopa sillä lailla, että lapset alkavat itkeä kun minun pitäisi lähteä omaan kotiin vanhempien tultua. Se, ettei nuku hoitolastensa kanssa öitään samassa talossa tuskin vaikuttaa kovin paljoa.
Toki nämä kaikki ovat vain minun omakohtaisia kokemuksiani, mutta mielestäni ulkopuolinen lastenhoitaja on ihan yhtä hyvä. - ja suomea puhuva skotti
nanny kirjoitti:
Olen hoitanut lapsia n. 2 vuotta, ja olen kyllä aina hoitanut lapsia heidän kotonaan, ei tulisi mieleenikään hoitaa heitä omassa kodissani.
1) Enpä usko että kukaan lastenhoitaja oikeasti soittaisi sosiaaliviranomaisille, jos vanhemmat ovat 30 min myöhässä. Itselläni on välillä ollut jopa yli 2 tuntia myöhässä, kun olen ollut hoitajana.
2) Teen kotitöitä täysin oma-aloitteisesti ja pyytämättä, varsinkin silloin kun lapset ovat päiväunilla tms. Vanhemmat usein kehuvatkin miten siisti koti on kun tulevat takaisin.
Välillä teen samalla vähän isompiakin juttuja, jos vanhemmat vain pyytävät. Silloin he myös maksavat hieman ylimääräistä =)
3) Miksei lapsia voisi hoitaa heidän omassa kodissaan? Mielestäni se on paljon parempi hoitoympäristö lapsille, se on tuttu, he tietävät missä omat tavarat ovat, siellä ovat lelut jne.
4) Ja pöh! Ei päde ollenkaan minun kohdallani. Olen (ollut) erittäin läheinen kaikkien hoitolasteni kanssa. Toki pari lasta on saattanut olla aluksi varautuneita, mutta kyllä aina olen onnistunut voittamaan heidätkin puolelleni! Joskus on jopa sillä lailla, että lapset alkavat itkeä kun minun pitäisi lähteä omaan kotiin vanhempien tultua. Se, ettei nuku hoitolastensa kanssa öitään samassa talossa tuskin vaikuttaa kovin paljoa.
Toki nämä kaikki ovat vain minun omakohtaisia kokemuksiani, mutta mielestäni ulkopuolinen lastenhoitaja on ihan yhtä hyvä.1) Nyt oli kyse au pairin korvaajasta ulkomailla. Kuten tietanet, au pairit ovat veroviraston mukaan Suomessa laittomia tyontekijoita.
2) Oma au pairimme puhuu lapsillemme Suomea. Pitaisi loytaa taalla Skotlannissa asuva suomalainen lastenhoitaja jolla on oma asunto.
3) Lisaksi, mista luulet etta loydamme jonkun joka asuu omassa kotonaan (maksaen 1000 EUR / kk elamisesta) ja tulee meille 500 EUR kuukausipalkalla josta menee lisaksi vero koska vain au pairit ovat verovapaita.
Ko. henkilo voi ottaa pankkilainan ollakseen toissa meilla ? Selitatko miten olit ajatellut asian. - Helena_P
vaan kirjoitti:
Hei! Missäpäin asutte? Olen hoitanut lapsia n. 2 vuotta, joten ainakin kokemusta minulle on..
Olemme Englannin ja Skotlannin valimaastossa. Perheessa on kaksi lasta jotka molemmat koulussa, toinen juuri aloittanut.
Etuihin kuuluu tietysti edestakaiset matkat Suomesta, ruoka, oma huone, laajakaista-internet, oma tietokone, oma TV/video/DVD, vapaat viikonloput. Talossa on puutarhat ja pari autoa joihin mahtuu myos au pair mukaan retkille vuoristoihin, atlantin rannalle, jne. Taskuraha on verovapaana noin 5000 EUR vuodessa, mutta toki voit olla lyhemmankin ajan sopimuksen mukaan. - taas!
Helena_P kirjoitti:
Olemme Englannin ja Skotlannin valimaastossa. Perheessa on kaksi lasta jotka molemmat koulussa, toinen juuri aloittanut.
Etuihin kuuluu tietysti edestakaiset matkat Suomesta, ruoka, oma huone, laajakaista-internet, oma tietokone, oma TV/video/DVD, vapaat viikonloput. Talossa on puutarhat ja pari autoa joihin mahtuu myos au pair mukaan retkille vuoristoihin, atlantin rannalle, jne. Taskuraha on verovapaana noin 5000 EUR vuodessa, mutta toki voit olla lyhemmankin ajan sopimuksen mukaan.Kiitos vain tarjouksestasi, mutta etsin au pair-perhettä Yhdysvalloista.
Tämän lisäksi voisin olla au pairina vain ensi kesänä kaksi kuukautta.
Kiitos kuitenkin! - Helena_P
taas! kirjoitti:
Kiitos vain tarjouksestasi, mutta etsin au pair-perhettä Yhdysvalloista.
Tämän lisäksi voisin olla au pairina vain ensi kesänä kaksi kuukautta.
Kiitos kuitenkin!Ok, ei se mitaan.
2 kk au pairina USAssa kuulostaa kylla hankalalta ja kalliilta, siella haluavat useimmiten vuodeksi joten joutunet maksamaan matkat itse seka jarjestolle rahaa seka mahdollisesti VISAn - mutta lykkya tyko! - au pair
Helena_P kirjoitti:
Ok, ei se mitaan.
2 kk au pairina USAssa kuulostaa kylla hankalalta ja kalliilta, siella haluavat useimmiten vuodeksi joten joutunet maksamaan matkat itse seka jarjestolle rahaa seka mahdollisesti VISAn - mutta lykkya tyko!Kyllähän minuakin arveluttaa, mutta ainakin aion kokeilla..
En mene järjestön kautta, koska järjestö välittää vain vähintään vuodeksi, ja viisumia ei tarvitse jos on maassa kolme kuukautta tai alle. - Lehtolainen
Helena_P kirjoitti:
Etuihin kuuluu tietysti edestakaiset matkat Suomesta, ruoka, oma huone, laajakaista-internet, oma tietokone, oma TV/video/DVD, vapaat viikonloput. Talossa on puutarhat ja pari autoa joihin mahtuu myos au pair mukaan retkille vuoristoihin, atlantin rannalle, jne. Taskuraha on verovapaana noin 5000 EUR vuodessa, mutta toki voit olla lyhemmankin ajan sopimuksen mukaan.Etsin perhettä joka on vailla au pairia
- Mature Au Pair
tyytyväinen ex au pair kirjoitti:
Pitäkää tyttö perheessä...keskustelkaa yhteiset pelisäännöt!Ma olen talla hetkella puoliksi suomalaisessa perheessa USAssa ja mulla on kylla mennyt oikein hyvin vaikka olikin pienia alkuvaikeuksia kulttuurishokin kanssa (lahinna Englannin kielen kanssa, ja siina etta sopeutui taas asumaan toisen katon alla koska asuin Suomessa yksin). Sovittiin perheen kanssa etukateen mita hommaan kuuluu, jotenka ei ole tullut pahempia yllatyksia. Mulla kuuluu hommaan myos talon siivousta silloin kun lapset ovat kerhossa/koulussa ja kokkaan pari kertaa viikossa koko perheelle illallisen. Lasten kanssa riittaa tekemista ja paivat ovat valilla pitkia, mutta perhe on kiva. Ma olen kuin perheenjasen tassa perheessa ja meilla sujuu juttu. Ma syon illallisen perheen kanssa melkein aina (paitsi silloin kun menen kavereiden kanssa ulos) ja perhe kutsuu mut yleensa mukaan tekeen niitteen viikonloppu juttuja, mutta niita ei haittaa jos kieltaydyn. Alkuaikoina menin paljon perheen mukana, mutta nykyaan menen enemman kavereitten kanssa vapaa-aikanani. Ne ymmartaa etta haluan myos omaa aikaa. Ma en oo tan perheen eka Au Pair. Ma oon 22-v ja oon lueskellut noita 18-v Au Pair juttuja ja sanon vaan etta ei kannata lahtea Au Pairiksi jos ei ole valmis tekeen toita, tai tarpeeksi 'mature' ottamaan vastuuta itsestaan ja lapsista.
- ALKUPERÄINEN KIRJOITTAJA
Onpa todellakin ollut mielenkiintoista seurailla välillä kovin runsaanakin pursuilevia kirjoituksia, ja täytyy myöntää, että olen saanut hiukan uutta perspektiiviä omaan (joskus hiukan) lyhytnäköiseen ajattelumaailmaani. Siis kaiken kaikkiaan tällä palstalla on tarkoituksensa!!!
Olen saanut paljon ohjeita siitä mitä minun tulisi tehdä, ja kuinka au-pairiamme tulisi kohdella. Mukana muutamia kovinkin varteenotettavia seikkoja. Myönnän sen, että kun sille tielle lähtee että au-pairin ottaa, tulee siihen leikkiin ryhtyä niin, että “sietää saa” sekä tyttö että perhe. Valitettavasti kohdallamme on jo ollut niin monta au-pairia, että “ärsytyskynnys” on tullut kovin matalaksi, koska samat asiat toistuu kerta toisensa jälkeen.
Ensin tehdään työt “apinan raivolla”, osallistutaan lasten kanssa olemiseen, siivotaan, autetaan lasten lelujen raivaamisessa jne. Ollaan aidosti omatoimisia! Noin 2-3 kk kuluttua perheessä on noin parikymppinen nainen, joka ei sitten olekaan niin kiinnostunut lapsista kun ensin on antanut ymmärtää. Kotityöt tehdään hutiloiden, intternetissä istutaan kaiket päivät ja ostoslisaan kirjoittaminenkin tuntuu olevan liian vaikeaa aivotoiminnalle. TURHAUTTAA – minua perheen työssäkäyvänä äitinä TURHAUTTAA! Kerokaa että miksi minun tulisi olla “tuki, apu, ohjelmatoimisto ja au-pairin edun valvoja”, kun en edes saa sitä apua mitä minimissä tarvitsisin?
En vaadi että tytön tulisi leipoa pullaa tai laittaa meille aamupalaa, mutta miksi au-pairimme istuu vieraittemme kanssa katsomassa TV:tä ja siemailee tarjoilemaani viiniä, kun itse samalla yritän leikkiä lastemme kanssa, auttaa heitä iltatoimissa ja lukea heille iltasadun? Siispä kysynkin: ettekö te tytöt TODELLAKAAN näe, että apua tarvitaan, vai oletteko te niin itsekeskeisiä, että te ETTE halua nähdä mitä tulisi tehdä?
Joka au-pairin jälkeen olen oppinut jotain uutta, ja valitettavasti täytyy sanoa, että “nahkani on kovettunut” sen verran vuosien varrella, että enää en “hyysää” tytön mukavuuden takia. Siis tehköön tyttö omat asiat omalla laillaan, en puutu – enkä tartu. Ensimmäiselle au-pairllemme annoin kodistamme kaikki vanhat kodintarvikkeet, kuten ruokailuvälineet, lautaset, kattiloita, imurin ja vanhoja (avian hyväkuntoisia) kodin tekstiilejä. koska tiesin että tyttö ei tule kovin varakkaasta perheestä ja hän on aloittamasa opiskelut ja elämän omillaan. Ei tullut tytöltä edes joulukorttia kun hän meiltä lähti – ei edes sähköpostia poikamme syntymäpäivänä. Oliko kiltteyteni vaivan arvoista?
Oli tyttö joka otti baarikaapista pullon baariin mukaan “pohjiksi” meiltä mitään kysymättä, nappasi mieheni savukeaskin ja laittoi vielä korviinsa minun kultaiset korvakorutkin uloslähtiessään – joten onko minulla syytä “helliä näitä tyttöpoloja”?
No tämänhetkinen tyttömme yrittää leikkiä herranenkeliä, mutta totuus on että olemme jo nyt huomanneet hänen hyväksikäyttävän meitä (luvatonta autolla ajelua päivisin, internetissä surffaamista heti kun silmä välttää, kauppakuitteja puuttuu ostosten teosta jne) olevinaan fiksusti. No asiat eivät talouttamme kaada, mutta PERIAATE ärsyttää suunnattomasti.
Missä te hyvät tytöt olette? Kertokaa mistä teidät löytää, ettemme taas seuraavalla kerralla joutuisi saman ahdistavan tilanteen eteen?- omasta kokemuksesta
"Missä te hyvät tytöt olette? Kertokaa mistä teidät löytää, ettemme taas seuraavalla kerralla joutuisi saman ahdistavan tilanteen eteen? "
Tee listaa, moniko on:
1) Kaupungista kotoisin
2) Opiskelija joka pitaa valivuotta Yliopistosta
3) Ei pienenmpia siskoja tai veljia
4) Asuu Suomessa omassa asunnossa.
Oliko yhtaan joka jai listojen ulkopuolelle ? Veikkaan etta ei. Tassa siis neuvoja seuraavan au pairin valintaan !
Ps. Olen itse ainoa lapsi kaupungista, asunut Suomessa omassa asunnossa ja Yliopistosta valmistunut joten ei tartte polttaa pelihousuja... - Annett
Ehkä voisit soittaa tytön edelliselle työnantajalle/jollekin muulle, joka tuntee tytön, ja kysellä hänestä.
Oman au pair-perheeni äiti soitti eräälle opettajalleni. (Meidän koulussa onnistuu, koska pieni koulu ja opettajat tuntevat oppilaat melko hyvin.)
Tai sitten teet niin, että hyväksyt vain jonkun, joka on ollut ennenkin au pairina ja jonka edelliseltä perheeltä on hyvät suositukset.
Tuskinpa täysin varmoja keinoja on olemassa. Onnella on pakostakin osuutensa asiaan. - annan tukeni
Hei!
Perheessämme on ollut au-pair,jonka oleminen ja tekeminen kuulostaa hyvin paljon samanlaiselta kuin teidänkin.
Otin asian esille, ja kerroin, että juttu ei toimi. Au-pair ei ymmärtänyt miksi, kuten ei paljoa muutakaan... Omalla kohdallamme loppu tuli luonnollisesti kun hänen oleskelulupansa loppui, työlupaa ei haettu.'
Nyt perheessämme on "toimiva" au-pair ja perheen ilmapiiri on hyvä, eikä oma hermokaan ole niin kovalla koetuksella!
Suosittelen, että otatte asiat puheeksi. Hän on teillä töissä ja työnantajalla on oikeus määrätä miten työ tehdään. Jos siihen ei pysty, on aika vaihtaa toisiin tehtäviin. Jo lastensuojellullisestikin on tärkeää, että perheessä on asiat kunnossa.
Tehkää "itsekäs" ratkaisu, kyllä teillekin löytyy mukava ja fiksu au-pair. - au pairina tällä hetkellä
No ensiksikin, on ollut todella mielenkiintoista seurailla tätä keskustelua, kun monet näistä asioista painavat itseänikin.
Olen itse myös nuori juuri koulusta päässyt ja vieraassa maassa au pairina. Perheelläni ei ole ollut liiemmin kokemusta au paireista, joten oikein selkeitä pelisääntöjä ei ole valmiiksi kirjoiteltuna, yhdessä raivaamme tietä asia kerrallaan. Monet asiat ovat hiertäneet puolin ja toisin (enimmäkseen epävarmuudet siitä mitä toinen osapuoli haluaa). Sitten kun otetaan se hiertävä asia puheeksi ja keskustellaan se läpikotaisin niin tunnelma taas helpottuu ja yhdessäolo on koko ajan mukavampaa ja mukavampaa.
Ei ole ainakaan minulle (ja tunnen ettei äidillekkään) todellakaan helppoa ottaa niitä asioita puheeksi!! Mutta sitten kun saa vihdoin kakistettua sen ulos niin on ihana olo kun asia saadaan puolin ja toisin selväksi.
Olisihan se ollut helpompaa (ainakin minun luonteiselleni) jos oltaisiin annettu heti alussa lappu käteen että mitä minulta odotetaan ja mikä on ok. Halutaanko minut istumaan iltaa ja vierailemaan isovanhempien luo vai ei? Ei sellaisia asioita kukaan voi tietää, ei edelleenkään olla selvän näkijöitä ja perheet ovat erilaisia... No taisin saada tässä jo pointtini selväksi, eli PUHUKAA HYVÄT IHMISET!
Vielä tuosta että missä ne hyvät tytöt löytää.. En tosiaan tiedä. Täällä alueella on paljon tyttöjä joita en ikinä haluaisi lapsiani hoitamaan, ja toisaalta täällä on aivan ihania ihmisiä jotka ovat luotettavia ja mukavia.. Ehkä kun alan miettimään että mistä nämä voisi mailien kautta erotella... Niin (älkää taas polttako housujanne, vaikka tämä voi kuulostaa tosi karulta ja epäreilulta, eikä varmastikkaan päde kaikkiin) nämä mukavammat tytöt ovat tällä alueella niitä jotka viettävät välivuotta, joilla on suunnitelmia mennä opiskelemaan seuraavaksi jne. Nämä rääväsuut ja (aavistuksen mauttomat) ihmiset taas elävät tällä hetkellä sillä asenteella että "hengaillaan nyt tässä muutma vuosi maailmalla ja kännätään kun ei nyt tiedä ja jaksa miettiä mitä sitä isona tekisi."
Mutta tsempit sinne. Ja jos ei asia selkene puhumalla niin ei omassa kodissaan tosiaankaan tarvitse pitää ihmistä jota ei sinne halua.. - tyttö tuollainen
Mielenkiintoista tosiaan. Olen itsekin parhaillani Au pairina, mukavassa perheessä ja hommat sujuu. Mutta se minusta.
Minusta on tärkeää, että au pair hoitaa työnsä, mutta myös se, että perhe ja auppari tulevat toimeen keskenään. Jos jommalla kummalla on vaikea olla, asia tulisi selvittää vaikkei se koskaan helppoa olekaan. Hienovaraisesti, mutta ehdottomasti selvittää. Mielestäni teidän ei tarvitse sietää tyttöä kotonanne vaikka olette hänet valinneet, sillä mistä olisitte voineet tietää totuuden hänestä? Monet Au pairit vaihtavat perhettä vain siksi, koska eivät tule toimeen vanhempien kanssa. Miksei perhe saisi vaihtaa Au pairia samasta syystä?
Olen itse hieman erilainen au pair kuin omanne, vietän suurimman osan ajasta huoneestani koska en halua täällä, enkä kyllä missään muuallakaan, tuputtaa seuraani. Yleensä perhe pyytää minut mukaansa esim. teelle, mutta jos en oikeesti halua niin en mene. Jos he eivät pyydä, en loukkaannu. Homma toimii molemminpäin, ja hyvä näin. Ikävä tulee heitä takulla - Tuleva au pair
Olen pian lähdössä ensimmäistä kertaa au pairiksi, puhtaasti siitä syystä että todellakin pidän lapsista ja haluan oppia kieltä, niin naiivilta kuin se kuulostaakin. Pidän tulevasta perheestäni todella ja koen, että hekin pitävät minusta, ovat kiinnostuneita tekemisistäni jne..
MUTTA: Nyt luettuani suurimman osan näistä viesteistä, lähinnä perheen äitien näkökulmasta kirjoitettuna, minua on alkanut epäilyttää se, että kokeeko "oman perheeni" äiti myös minut hetken päästä tuollaisena tyhjäntoimittajana vai ylimääräisenä riippakivenä vai pystynkö täyttämään hänen odotuksensa? Keskustelemmeko me mieltähiertävistä asioista vai haudommeko niitä sisällämme, kunnes niistä ei enää pääse yli? Tuleeko minustakin riippakivi, jos ja kun alan paremmin sopeutua perheeseen? En tiedä, mutta toivon, ettei niin käy.
En tiedä teistä, mutta itse tulevana au pairina arvostaisin sitä, jos mainitsemistanne asioista keskusteltaisiin suoraan ja ajoissa (osa on varmasti niin tehnytkin), eikä pohdittaisi niitä sitten täällä keskustelupalstoilla ja haukuttaisi perheen au pairia/perhettä "selän takana"!
Hyviä neuvoja ja ohjeita aina kaivataan, haukkuja ja mollaamista harvemmin! Voimia kaikille, niin perheille kuin au paireillekin! - Chokolade
Tuleva au pair kirjoitti:
Olen pian lähdössä ensimmäistä kertaa au pairiksi, puhtaasti siitä syystä että todellakin pidän lapsista ja haluan oppia kieltä, niin naiivilta kuin se kuulostaakin. Pidän tulevasta perheestäni todella ja koen, että hekin pitävät minusta, ovat kiinnostuneita tekemisistäni jne..
MUTTA: Nyt luettuani suurimman osan näistä viesteistä, lähinnä perheen äitien näkökulmasta kirjoitettuna, minua on alkanut epäilyttää se, että kokeeko "oman perheeni" äiti myös minut hetken päästä tuollaisena tyhjäntoimittajana vai ylimääräisenä riippakivenä vai pystynkö täyttämään hänen odotuksensa? Keskustelemmeko me mieltähiertävistä asioista vai haudommeko niitä sisällämme, kunnes niistä ei enää pääse yli? Tuleeko minustakin riippakivi, jos ja kun alan paremmin sopeutua perheeseen? En tiedä, mutta toivon, ettei niin käy.
En tiedä teistä, mutta itse tulevana au pairina arvostaisin sitä, jos mainitsemistanne asioista keskusteltaisiin suoraan ja ajoissa (osa on varmasti niin tehnytkin), eikä pohdittaisi niitä sitten täällä keskustelupalstoilla ja haukuttaisi perheen au pairia/perhettä "selän takana"!
Hyviä neuvoja ja ohjeita aina kaivataan, haukkuja ja mollaamista harvemmin! Voimia kaikille, niin perheille kuin au paireillekin!Motiivisi lähteä au pairiksi ovat ainakin terveellä pohjalla - uskon, että juuri tuollaisen aupparin isäntäperheet haluavatkin; ihmisen, joka oikeasti pitää lapsista ja haluaa oppia maan kieltä ja kulttuuria!
Turha etukäteen olla huolissaan, onko perhe tyytyväinen sinuun - vaikuttaa siltä että henkilökemiat ainakin toimivat välillänne, se on lupaavaa.
Useimmat au pairit, joiden käyttäytymiseen/ toimintaan ei olla tyytyväisiä,
eivät varmastikaan mieti perheen tyytyväisyyttä, vaan keskittyvät enemmän omaan hyvinvointiinsa ja viihtymiseensä.
On tietysti tilanteita ja tapauksia, joissa au pair / isäntäperhe ei voisi tehdä mitään paremmin parantaakseen tilannetta, mutta siitä huolimatta ollaan tyytymättömiä. Jos tilanne ei keskustelusta huolimatta muutu, on parempi vaihtaa perhettä/ au pairia.
Toiveista, odotuksista ja työtehtävistä (oikeuksista ja velvollisuuksista)on hyvä keskustella melko yksityiskohtaisesti etukäteen, niin molemmilla osapuolilla on samankaltaiset odotukset.
Kannattaa itse ylläpitää avointa keskustelusuhdetta ja osoittaa arvostavansa etuja, huomioonottamista jne., ja lisäksi ohimennen kysäistä, olisiko jossain parannettavaa, onko perhe tyytyväinen toimintaasi tai onko heillä hyviä toimintaohjeita joihinkin tilanteisiin - se osoittaa perheelle kiinnostustasi heitä, lapsia ja kotia kohtaan.
Rohkeutta ja seikkailumieltä! - ihanneau-pair:)
Tuleva au pair kirjoitti:
Hyviä neuvoja ja ohjeita aina kaivataan, haukkuja ja mollaamista harvemmin! Voimia kaikille, niin perheille kuin au paireillekin!Kun vertaan kirjoitustasi vaikka tuon Tosserin sepustuksiin, näen kaksi ääripäätä; toisaalta neuvottelukykyisen, sopeutuvaisen tytön, ja toisaalta riitaa haastavan paksukalloisen ääliön.
Sinulla tuskin tulee olemaan ongelmia, kun menet tuollaisella kypsällä asenteella töihin. - _________
ihanneau-pair:) kirjoitti:
Kun vertaan kirjoitustasi vaikka tuon Tosserin sepustuksiin, näen kaksi ääripäätä; toisaalta neuvottelukykyisen, sopeutuvaisen tytön, ja toisaalta riitaa haastavan paksukalloisen ääliön.
Sinulla tuskin tulee olemaan ongelmia, kun menet tuollaisella kypsällä asenteella töihin.joten lopetan virheittesi osoittelemisen. Olet jo munannut itseäsi tarpeeksi, ja esitellyt au-pairmaisuuttasi. Olet saattanut pelotella muutaman mahdollisen perheen ottamasta au-pairia ollenkaan, tai ainakin haastattelemaan hänet perinpohjin.
Olet aikamoinen pässinpää. Ja sokea omille virheillesi. Ja lukutaidoiltasi kehittymätön. Toivon, ettet ole au-pair!
Now, find a quiet place somewhere and start tossing off. - Etkö osaa
_________ kirjoitti:
joten lopetan virheittesi osoittelemisen. Olet jo munannut itseäsi tarpeeksi, ja esitellyt au-pairmaisuuttasi. Olet saattanut pelotella muutaman mahdollisen perheen ottamasta au-pairia ollenkaan, tai ainakin haastattelemaan hänet perinpohjin.
Olet aikamoinen pässinpää. Ja sokea omille virheillesi. Ja lukutaidoiltasi kehittymätön. Toivon, ettet ole au-pair!
Now, find a quiet place somewhere and start tossing off.enää keksiä omaa sanottavaa - vaikka sitten räävittömyyksiä? Ja mikset enää käytä sitä nimimerkkiäsi - nolottaako?
- tyota
Etkö osaa kirjoitti:
enää keksiä omaa sanottavaa - vaikka sitten räävittömyyksiä? Ja mikset enää käytä sitä nimimerkkiäsi - nolottaako?
Asia sinulla hallinnassa yhtä huonosti kuin suomen kieli. Oletko huppelissa?
- Niggalova
Etkö osaa kirjoitti:
enää keksiä omaa sanottavaa - vaikka sitten räävittömyyksiä? Ja mikset enää käytä sitä nimimerkkiäsi - nolottaako?
En tiedä mistään tossereista mutta miksi sinä et käytä nimimerkkiä ?
Miksi haukut kaikkia täällä - oletko huppelissa, taidat olla aidosti typerä, idiootti, lukutaidoton ?
Viimeiset 5 viestiä olet vain huutanut solvauksia. Sellaisiako au pairit ovat, vai oletko vain "iloinen" poikkeus ?
----------------------------------------------
"enää keksiä omaa sanottavaa - vaikka sitten räävittömyyksiä? Ja mikset enää käytä sitä nimimerkkiäsi - nolottaako?" - T. Halonen ja Mustat Lasit
Etkö osaa kirjoitti:
Täytyy pahasti olla simppeli jos vetää herneen nenään anonyymin rekisteröitymättömän nimimerkin kommentista henkilölle joka vaihtaa nimimerkkiä joka viestissä.
Toiseksi, kuka helvetti jaksaa vastata sun naukumisiis ja törkeyksiin ? Taidat olla harvinaisen yksinäinen ihminen kun tänne tulet tappelemaan anonyyminä. Toisaalta tolla luonteella ei ole ihme. - Annette
ihanneau-pair:) kirjoitti:
Kun vertaan kirjoitustasi vaikka tuon Tosserin sepustuksiin, näen kaksi ääripäätä; toisaalta neuvottelukykyisen, sopeutuvaisen tytön, ja toisaalta riitaa haastavan paksukalloisen ääliön.
Sinulla tuskin tulee olemaan ongelmia, kun menet tuollaisella kypsällä asenteella töihin.Kirjoitit "...Kun vertaan kirjoitustasi vaikka tuon Tosserin sepustuksiin, näen kaksi ääripäätä; toisaalta neuvottelukykyisen, sopeutuvaisen tytön, ja toisaalta riitaa haastavan paksukalloisen ääliön."
Mitä edellisellä viestillä oli tekemistä Tosserin kanssa ? Minusta sinä olet se paksukalloinen joka ei osaa edes pysyä asiassa vaan solvaat henkilöitä.
- ALKUPERÄINEN KIRJOITTAJA
Jos suinkin voin pyytää, niin olisitteko niin kilttejä ja lopettaisitte tuon kamalan tyhjänpäiväisen toistenne haukkumisen.
Aloittaessani kirjoituksen, en todellakaan a) odottanut näin paljon vastuksia b) olettanut sen vielä käänytvän tällaiseksi taistelutantereeksi (jossa keskutelun taso on mennyt kovin alhaiseksi).
Siis olemme ylittäneet 100 vastauksen rajan (joka taitaa olla ennätys tällä palstalla), ja kenelläkään ei tunnu olevan enää mitään liiemälti henkevää sanottvaa, niin "julistan" tämä kirjoituksen päättynyeeksi.
Tosin jos haluatte jatkaa toistenne ärsyttämistä, niin avaan teille siihen uuden ketjun jonka otsikko olkoon: "Ärsytys ketju", jonne voitte käydä oksentamassa pahaa oloanne.
Kiitos kaikille ja hauskaa joulunodotusta. - eii
Olisit nyt vain tyytäväinen tuohon au pairiinne, kun on olemassa paljon pahempiakin!
Monet muut au pairit ryyppäävät, juhlivat, tulevat kännissä kotiin, eivät hoida tehtäviään kunnolla tai ollenkaan, eivät ole kiinostuneita lasten hyvinvoinnista, ovat huolimattomia... tuota listaa voisi jatkaa miten pitkään vain.
Olisit kiitollinen siitä miten hyvin perhettäsi on onnistanut. Itse en kehtaisi ikinä valittaa mistään tuollaisesta. - myös auppari
kesti todella kauan lukea kaikki vastaukset jotka alkuperäinen viesti on saanut... kiitos kaikille mahtavista kommenteista, sain paljon miettimisen aihetta... mutta eikös se ole niin että "mielipiteistä ei pitäisi kiistellä", ja että "elämä opettaa".... kaikki ihmiset on erilaisia eikä kukaan ole täydellinen.
- Ex-aupair-30v
Myönnän,
että en jaksanut edes lukea kaikkia tämän ketjun viestejä. Lähinnä vain alkuperäisen viestit ja muutamia kommentteja.
Olin itse au pairina kymmenen vuotta sitten ja se oli raskas, mutta hyödyllinen kokemus. Näköjään se voi olla sitä myös au pairin perheelle...
Osaatkohan sinä "alkuperäinen" ollenkaan ajatella, miltä nuoresta tytöstä tuntuu mennä keskelle uppo-oudon perheen arkea? Teitä on siellä sentään monta toisillenne tuttuja, hän on se ulkopuolinen. Eikö sinun pitäisi olla se aikuinen tässä suhteessa?
Muistelen vain itseäni silloin au paurina, niin olisi ollut todella järkyttävää, jos perhe olisi aina "häätänyt" minut pois, kun vieraita tulee paikalle.
Ymmärrän sen, että teillä on ehkä ollut huonoa onnea au pairien kanssa ja se kiristää jo hieman hermojakin. Totuus on kuitenkin varmasti se, että on vaikea löytää au pair joka sopisi täydellisesti perheeseen, koska ei hän koskaan voi kuulua perheeseen samalla tavalla kuin sen varsinaiset jäsenet, eikä tarvitsekaan.
Pääpointtini on tämä: Jos et halua ottaa ketään osaksi teidän arkeanne vaan se häiritse - Älä ota enää au pairia. Ja minun mielipiteeni on se, että sinulla on oikeus myös irtisanoa nykyinen. Kysehän on teidänkin elämästänne ja arjestanne!
MUTTA mieti monta kertaa uuden palkkaamista. Jos haluat säästyä kaikilta mainitsemiltasi ongelmilta: PALKKAA KODINHOITAJA TAI LASTENHOITAJA.
Au Pair ei nimittäin ole sama asia. Ainakin minä olin au pairina tutustuakseni maan kulttuuriin ja tapoihin ja oppiakseni kielen. Olin myös ahkera kotitöissä ja tein paljon sellaistakin, mitä ei olisi tarvinnut, mutta rajansa kaikella.
Au Pair ei ole vain halpa versio kodinhoitajasta tai siivoojasta. - Lehtolainen
Itse olen etsimässä perhettä joka tarvii au pairia
- Lehtolapsi3
...jo kymmenetta vuotta.
- mimikuukuu
Meillä on ollut aika monta aupairia. Viime vuonna meillä oli etelä-Amerikasta tyttö. Jo ekana päivänä totesin, etten tykkää tytöstä ihmisenä. Tosin myöhemmin huomasin ettei hoida hommiaankaan. Mutta 5 viikkoa kestin ja pistin pihalle.
Meillä on ollut ihania tyttöjä, joihin pidän edelleen yhteyttä. Nyt meillä on poika, joka on ihan ok. Mutta ei osallistu perheen elämään ollenkaan. istuu akikki illat tietokoneellaan suljetun oven takana. Ei auta ruuanlaitossa. Käy syömässä sen jälkeen kun tiskitkin on hoidettu pois. Tiekasti tekee vain "pakolliset" hommat päivittäin ja se on siinä. Mutta lasten kanssa tulee toimeen. En tiedä tulenko häneen pahemmin pitämään yhteyttä sen jälkeen kun lähtee. meillä ei ole juurikaan puhuttavaa keskenämme.- nainen 28v.
Hei kaikille!
Mahtava keskustelu, vaikka osiltaan tuo haukkuminen ärsytti. Skippasin niistä osan kokonaan ja luin vain rakentavia kommentteja. Kirjoitan tähän muutaman jutun mikä tuli mieleen.
Päällimmäisenä jäi mieleen jonkun kommentti siitä, että hyvät tytöt ovat välivuotta yliopistosta pitäviä/tai jotka haluavat pitää väliä lukiosta ja aloittavat sitten opinnot ja huonot niitä jotka ajattelevat mennä maailmalle miettimään mitä haluavat elämältään (tosin hän taisi kuvata heitä räävittömiksi humalahakuisiksi hulttioiksi tai vastaavaa). Aika mustavalkoinen jako ja varmasti joutuu usein pettymään jos ajattelee noin suppeasti.
Itse olen nyt 28-vuotias viimevuonna ammattikorkeasta valmistunut nainen. Olen peruskoulun jälkeen ollut ammattikoulussa, töissä ja sitten lähdin lisää opiskelemaan korkeaan. Valmistuin ammattiin jonka työllisyys on todella heikkoa, varsinkaan lama ei tätä edesauta. Ala on kuitenkin minulle oikea, mutta siis vaikeaa työllistyä varsinkaan jos ei satu omaamaan kultalusikkaa ja suhteita alaan. Kyseessä on medianomi. Olen ollut paljon lasten kanssa tekemisissä, siskollani on tyttö ja serkkuja olen hoitanut useinkin. Taloushommat minulta sujuu, ammatiltani olen myös ravitsemustyöntekijä. Harrastan mm. leipomista, ompelutöitä, kävelyretkiä ja taidetta kaikessa sen muodoissaan (kirjat, taidenäyttelyt, elokuvat ja musiikki esim.) Ja olen siis harkinnut lähteväni aupairiksi/mother's helpiksi, koska se olisi hyvä tapa nähdä uutta kulttuuria turvallisella tavalla, saada lisää kielellistä varmuutta ja tavata uusia ihmisiä. Mutta ennenkaikkea siinä saisi kaksi aikuista ihmistä hyvän vaihtokaupan. Perhe saisi kivan osaavan aikuisen ihmisen hoitamaan lapsia/taloutta ja minä saisin hengähdystauon miettiä mitä elämältäni haluaisin. Tekeekö tämä minusta nyt huonon naisen?
Toisena jäi mieleen netin käyttö. Työajalla se on ymmärrettävää että ei saa todellakaan käyttää. Mutta Jos kotityöt on tehty, lapset koulussa ja pari tuntia aikaa....monelle nuorelle netinkäyttö on mieluisampaa kuin lukeminen tai tv:n katselu. Harva nuori harrastaa kirjontatöitä tai bongailee lintuja :D vapaa-ajallahan se on monille harraste, saa pidettyä ystäviin yhteyttä ja monet kirjoittaa aupair-vuodestaan blogia. Itse olen kirjailija ja saattaisin olla siis vapaa-ajalla kirjoittamassa. Tottakai au-pairiksi lähdetään tutustumaan kulttuuriin, kieleen ja uusiin ihmisiin, mutta ei silti ihan jokainen päivä kukaan jaksa tai halua olla ulkona. Kai au-pairikin saa jokin ilta vetää henkeän ja miettiä ajatuksiaan yksin huoneessaan? Ymmärrän tästäkin silti kumpaakin osapuolta. Mikään asia ei ole mustavalkoinen, kuten edellisessä kappaleessa myös mainitsin.
Täällä tuli monta hyvää mielipidettä ja näkökulmaa. Oli mielenkiintoista lukea näitä. Itse olin joskus kymmenisen vuotta sitten aupparina Saksassa ja kokemus ei ollut kiva. Olin silloin vielä aika ujo ja minun piti olla kesä heillä. Pari edellistä tyttöä oli lähtenyt jo muutaman viikon jälkeen, mikä minulle selvisi siellä. Olin puolitoista kuukautta kun kerroin lähteväni. En halua kertoa kaikkea yksityiskohtia, olisi liian pitkä lista. Mutta kokemus oli hirveä. Nyt vielä lisänä nämä luettuani alkoi jännittämään lähteä auppariksi olenko liian vanha :D mutta toivon että nyt aikuisena asioihin osaa suhtautua eri tavalla ja osata valita perhe paremmin. Avoimuudella ja rehellisyydellä olen pärjännyt tähänkin asti. Koettakaa tekin!
Hyviä aupaireja kaikille! - nainen 28
nainen 28v. kirjoitti:
Hei kaikille!
Mahtava keskustelu, vaikka osiltaan tuo haukkuminen ärsytti. Skippasin niistä osan kokonaan ja luin vain rakentavia kommentteja. Kirjoitan tähän muutaman jutun mikä tuli mieleen.
Päällimmäisenä jäi mieleen jonkun kommentti siitä, että hyvät tytöt ovat välivuotta yliopistosta pitäviä/tai jotka haluavat pitää väliä lukiosta ja aloittavat sitten opinnot ja huonot niitä jotka ajattelevat mennä maailmalle miettimään mitä haluavat elämältään (tosin hän taisi kuvata heitä räävittömiksi humalahakuisiksi hulttioiksi tai vastaavaa). Aika mustavalkoinen jako ja varmasti joutuu usein pettymään jos ajattelee noin suppeasti.
Itse olen nyt 28-vuotias viimevuonna ammattikorkeasta valmistunut nainen. Olen peruskoulun jälkeen ollut ammattikoulussa, töissä ja sitten lähdin lisää opiskelemaan korkeaan. Valmistuin ammattiin jonka työllisyys on todella heikkoa, varsinkaan lama ei tätä edesauta. Ala on kuitenkin minulle oikea, mutta siis vaikeaa työllistyä varsinkaan jos ei satu omaamaan kultalusikkaa ja suhteita alaan. Kyseessä on medianomi. Olen ollut paljon lasten kanssa tekemisissä, siskollani on tyttö ja serkkuja olen hoitanut useinkin. Taloushommat minulta sujuu, ammatiltani olen myös ravitsemustyöntekijä. Harrastan mm. leipomista, ompelutöitä, kävelyretkiä ja taidetta kaikessa sen muodoissaan (kirjat, taidenäyttelyt, elokuvat ja musiikki esim.) Ja olen siis harkinnut lähteväni aupairiksi/mother's helpiksi, koska se olisi hyvä tapa nähdä uutta kulttuuria turvallisella tavalla, saada lisää kielellistä varmuutta ja tavata uusia ihmisiä. Mutta ennenkaikkea siinä saisi kaksi aikuista ihmistä hyvän vaihtokaupan. Perhe saisi kivan osaavan aikuisen ihmisen hoitamaan lapsia/taloutta ja minä saisin hengähdystauon miettiä mitä elämältäni haluaisin. Tekeekö tämä minusta nyt huonon naisen?
Toisena jäi mieleen netin käyttö. Työajalla se on ymmärrettävää että ei saa todellakaan käyttää. Mutta Jos kotityöt on tehty, lapset koulussa ja pari tuntia aikaa....monelle nuorelle netinkäyttö on mieluisampaa kuin lukeminen tai tv:n katselu. Harva nuori harrastaa kirjontatöitä tai bongailee lintuja :D vapaa-ajallahan se on monille harraste, saa pidettyä ystäviin yhteyttä ja monet kirjoittaa aupair-vuodestaan blogia. Itse olen kirjailija ja saattaisin olla siis vapaa-ajalla kirjoittamassa. Tottakai au-pairiksi lähdetään tutustumaan kulttuuriin, kieleen ja uusiin ihmisiin, mutta ei silti ihan jokainen päivä kukaan jaksa tai halua olla ulkona. Kai au-pairikin saa jokin ilta vetää henkeän ja miettiä ajatuksiaan yksin huoneessaan? Ymmärrän tästäkin silti kumpaakin osapuolta. Mikään asia ei ole mustavalkoinen, kuten edellisessä kappaleessa myös mainitsin.
Täällä tuli monta hyvää mielipidettä ja näkökulmaa. Oli mielenkiintoista lukea näitä. Itse olin joskus kymmenisen vuotta sitten aupparina Saksassa ja kokemus ei ollut kiva. Olin silloin vielä aika ujo ja minun piti olla kesä heillä. Pari edellistä tyttöä oli lähtenyt jo muutaman viikon jälkeen, mikä minulle selvisi siellä. Olin puolitoista kuukautta kun kerroin lähteväni. En halua kertoa kaikkea yksityiskohtia, olisi liian pitkä lista. Mutta kokemus oli hirveä. Nyt vielä lisänä nämä luettuani alkoi jännittämään lähteä auppariksi olenko liian vanha :D mutta toivon että nyt aikuisena asioihin osaa suhtautua eri tavalla ja osata valita perhe paremmin. Avoimuudella ja rehellisyydellä olen pärjännyt tähänkin asti. Koettakaa tekin!
Hyviä aupaireja kaikille!itseasiassa olinkin koko sovitun ajan vielä heillä :D pikku sivuseikka, mutta jäin miettimään että en lähtenyt pois vaan olin koko sovitun ajan. Oli muutakin lisättävää, kun täällä puhuttiin baareissa käymisestä niin jos se häiritsee niin kannattaa jo hakiessa ottaa tyttö joka ei käytä alkoholia ollenkaan. Harva nuori kuitenkaan ei ole käymättä joskus ulkona. En minäkään, mutta olen jo sen verran aikuinen ettei se mikään pyhättö ole. Elämässä on muutakin ja varsinkin uusiin kulttuureihin tutustuu muutakin kautta. Mutta se vapaa-aika on vapaa-aikaa. Joskus nuoret käyvät ravintolassa, eikä niin nuoretkaan. Tekopyhää sanoa hakiessa ei haittaa vaikka ulkona käy ja sitten haukkua takanpäin että auppari tuli humalassa kotiin.
Muuutta tässäkin onse toinen puoli, että ymmärrän jos se auppari on ollut viikon ärsyttävä, hieman vielä avuton ja kemiat ei pelaa. Ainut mitä auppari tekee on dokaa baarissa, puhuu vain tapaamistaan miehistä eikä tee muuta. Kyllä se varmasti tuntuu turhauttavalta ja alkaa miettiä miksi tytö on lähtenyt maailmalle. Mutta tässä tuleekin raja siitä, että toisen kokemus ja tunnetilat on sen toisen omia. Ei sitä voi kun ymmärtää tai olla ymmärtämättä kunhan on ensin keskusteltu asiasta. Molempien. Koska kummatkin ei välttämättä hae samaa kokemusta. Siksi oliskin tärkeää hakemuksia tehdessä olla rehellinen mitä hakee vuodelta, perheen sekä aupparin. Tottakai on sääli jos tyttö hakee vaan vaihtelua kotikunnan baareihin, ei siitä mitään irti saa. En silti usko monenkaan vastaavan sellaiseen hakemukseenkaan :D ja toivon tällaisia tyttöjä olevan vähän liikkeellä.
Toinen mikä jäi mieleen oli vieraiden kanssa seurustelu. Muutenkin vapaa-ajalla huoneesta poistuminen perheen kanssa samoihin tiloihin. Eikö tämä ole sallittua? Monia muitakin keskusteluja lukeneena olen huomannut perheiden valittavan siitä, että aupair poistuu iltaisin perheen yhteisiin tiloihin. Mitä ihmettä? muualta poimin tyyliin: "Halusimme juoda kahden keittiössä teetä, mutta aupair tuli juomaan mehua ja vaihtoi muutaman sanan kanssamme" mistä ihmeestä tyttö olisi voinut tietää tätä. Olisko hänen pitänyt olla janoissaan huoneessa kunnes tulee aamu? Lukea ajatuksia siitä, että nyt pitää olla vain huoneessani, vaikka on sovittu että saan olla muuallakin asunnossa. Koska tottakai se on aupairista yhtä outoa olla vieraassa asunnossa kuin se että perheen asunnossa on yhtäkkiä vieras....
- vuosi2011
Nainen 28v., etsitkö sattumalta vielä au-pair paikkaa?
Vaikutit fiksulta tytöltä ja olisin kiinnostunut keskustelemaan kanssasi.
Asumme Lontoon lähellä ja etsimme vanhempaa au-pairia.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662