Jos autossani on vihreää jäähdytinnestättä, niin voiko sitä lisätessä laittaa vaan saman väristä jäähdytinnestettä lisää vai pitääkö olla automerkin omaa nestettä, kuten ohjeet mainitsevat. Tiedän kyllä ettei eri värejä voi sekoittaa. Onko sekoitussuhde veden kanssa aina 50/50?
Jäähdytinnestettä llisää
16
2036
Vastaukset
- Jamppa1
minkä automerkin? Tiettyjä eri värejä voi sekoittaa.
- 1.6d
mulla on sinistä ja vihreetä sekasin , tiedätkö et 3 vuoden välein kuuluisi ne nesteet vaihtaa kokonaan , kannun kyljessä lukee yleensä se sekotussuhe , jotku nesteet on valmiita joita ei laimenneta..jarrunesteet kuuluis kanssa vaihtaa aikavälein , säästyy isommalta remontilta..
Miten olen voinut säästyä isommilta remonteilta pian 17 vuotta vaikka en ole vaihtanut jarru- enkä jäähdytysnesteitä autooni? Autoni kupariset jarruputketkaan eivät ole ruostuneet, vaikka niiden olisi mallikohtaisten vikatilastojen mukaan pitänyt ruostua puhki jo ajat sitten.
Kaiken lisäksi autoni on ranskalainen pikkuauto, jolla vähän vajaa 300 000 km mittarissa. Eikä pelteihinkään ole ruosteremonttia vielä tarvinnut tehdä.
Pitäkääs viisaat pieni palaveri siellä Esson baarissa ja valaiskoon teidän keskuudestanne se kirjoitustaitoinen sitten minunkin tietämättömyyttäni näissä autoasioissa vaikka tällä palstalla.- 2005
sitroen kirjoitti:
Miten olen voinut säästyä isommilta remonteilta pian 17 vuotta vaikka en ole vaihtanut jarru- enkä jäähdytysnesteitä autooni? Autoni kupariset jarruputketkaan eivät ole ruostuneet, vaikka niiden olisi mallikohtaisten vikatilastojen mukaan pitänyt ruostua puhki jo ajat sitten.
Kaiken lisäksi autoni on ranskalainen pikkuauto, jolla vähän vajaa 300 000 km mittarissa. Eikä pelteihinkään ole ruosteremonttia vielä tarvinnut tehdä.
Pitäkääs viisaat pieni palaveri siellä Esson baarissa ja valaiskoon teidän keskuudestanne se kirjoitustaitoinen sitten minunkin tietämättömyyttäni näissä autoasioissa vaikka tällä palstalla.se on se jarruneste niin jos se ei ole kirkasta niin se sisältää vettä..
niin se kiehahtaa kun jarrutat reippaammin ja sit syntyy ilma molekyylejä ja poljin menee pohjaan , jarrusyrinterit on monessa ajoneuvossa metalliset vielä nykyään , ne jämähtää jumiin vaikka ei tahtoisikkaan ja olisi ajettu 3000 tuhatta ja auto kuin helmi ulkopuolelta , en nyt muista et onko siin jarrunestepurkin kyljes parasta ennen notuli mut vanhaksi sekin menee ainakin käytössä et ole tainnut lukee käyttöohjeita autosi kirjasta,,,miksi vaihtaa moottoriinkaan öljyjä jos ne ei menetä vaatimuksiaan ollenkaan , mä ajan 30 tuhatta samoilla öljyillä... - uskon ihan
sitroen kirjoitti:
Miten olen voinut säästyä isommilta remonteilta pian 17 vuotta vaikka en ole vaihtanut jarru- enkä jäähdytysnesteitä autooni? Autoni kupariset jarruputketkaan eivät ole ruostuneet, vaikka niiden olisi mallikohtaisten vikatilastojen mukaan pitänyt ruostua puhki jo ajat sitten.
Kaiken lisäksi autoni on ranskalainen pikkuauto, jolla vähän vajaa 300 000 km mittarissa. Eikä pelteihinkään ole ruosteremonttia vielä tarvinnut tehdä.
Pitäkääs viisaat pieni palaveri siellä Esson baarissa ja valaiskoon teidän keskuudestanne se kirjoitustaitoinen sitten minunkin tietämättömyyttäni näissä autoasioissa vaikka tällä palstalla.että ne kupariset jarruputket eivät ole ruostuneet,kupari kun ei ruostu vaan hapettuu.Loput tuosta sun jutusta olikin pelkkää paskaa.
uskon ihan kirjoitti:
että ne kupariset jarruputket eivät ole ruostuneet,kupari kun ei ruostu vaan hapettuu.Loput tuosta sun jutusta olikin pelkkää paskaa.
ovat, sanoi nimimerkki "uskon ihan" Ranskan patongeista. Pelastit päiväni!
- kommenttia
sitroen kirjoitti:
ovat, sanoi nimimerkki "uskon ihan" Ranskan patongeista. Pelastit päiväni!
¨taas venekerholta. Suurimmat ongelmat kohdallasi on selvästi "muunlainen" karkailu!
- eikka
sitroen kirjoitti:
Miten olen voinut säästyä isommilta remonteilta pian 17 vuotta vaikka en ole vaihtanut jarru- enkä jäähdytysnesteitä autooni? Autoni kupariset jarruputketkaan eivät ole ruostuneet, vaikka niiden olisi mallikohtaisten vikatilastojen mukaan pitänyt ruostua puhki jo ajat sitten.
Kaiken lisäksi autoni on ranskalainen pikkuauto, jolla vähän vajaa 300 000 km mittarissa. Eikä pelteihinkään ole ruosteremonttia vielä tarvinnut tehdä.
Pitäkääs viisaat pieni palaveri siellä Esson baarissa ja valaiskoon teidän keskuudestanne se kirjoitustaitoinen sitten minunkin tietämättömyyttäni näissä autoasioissa vaikka tällä palstalla.205 1.4 pösöltä?, omani ainakin täyttää em ehdot -89 1.4 ja 340tkm
- Minämies
Punainen neste (ainakin yleensä) on tarkoitettu moottoreihin joiden lohko on valmistettu alumiinista/kevytmetallista. Punainen siis sisältää kevytmetaleja suojelevia aineita. Vihreä/sininen on sitten rautalohkoille.. Vältämättä ei kannata sekoitella..
- dytin
Vihreää ja sinistä voi sekoittaa
- Minämies
dytin kirjoitti:
Vihreää ja sinistä voi sekoittaa
No tottakai voi, ihan kuten mitä tahansa nestemäistä ainetta voi sekoittaa toiseen nestemäiseen aineeseen, mutta on eriasia kannattaako niin tehdä.
- ne ohjeet
ja sekoitus suhteet siitä purkin kyljestä,mutta kyllähän se juuri niin on että 50-50 on se jolla saavutetaan paras pakkasen kestävyys.
- hpniemi
Eri väriset nesteet saa sekoittaa, ne on glykolia kaikki ja väriaineella ei ole merkitystä.
jneste-vesi- suhde on melko optimaalinen 50-50- -suhteella, 70-30 on maksimi, mitä kannattaa käyttää.
Kesällä tietenkin voi sekoittaa toisinpäin, kun ei ole jäätymisvaaraa.
Oleellista on kuitenkin, että jäähdytysnestettä olisi min 30%, koska sen tehtävä on nostaa veden kiehumispistettä --> > 120 asteen ja siten saada paine kasvamaan ja jäähdytys tehokkaammaksi.
Pelkällä vedellä jäähdytys ei siis ole optimaalista. Pelkällä glykolilla taas paine kasvaa liikaa.ei ole mitään tekemistä kiehumispisteen noston kanssa. Sen hoitaa jäähdyttimen painekorkki.
Paineen nostolla ei ole mitään tekemistä jäähdytyskapasiteetin kanssa, vaan tarkoitus on saada moottorille optimaalinen käyttölämpötila.
Pieni fysiikan ja autotekniikan kertaus olisi paikallaan ennen, kuin alkaa muita neuvomaan. Se kummasti auttaa ymmärtämään arkielämän ilmiöitä.- Jamppa1
haltuun. Mistähän tänne löytää näin paljon essonbaarin kanta-asiakkaita yhtenä päivänä. Tuossa ei ollut mitään edes etäisesti totta:
Ensinnäkin tavallista etyleeni- tai propyleeniglykolia ei saa sekoittaa silikaattivapaaseen (yleensä punainen) glykoliin. Yleensäkin sekoittamista kannattaa välttää.
Toisekseen glykoli ei nosta nesteen kiehumispistettä 120 asteeseen vaan 50% seoksella normaali ilmanpaineessa kiehumispiste on 107 astetta. Järjestelmän paineistaminen nostaa tätä enemmän tai vähemmän.
Kolmannekseen vesi johtaa lämpöä paremmin, eli liian vahva seos huonontaa jäähdytystä minkä lisäksi hieman yllättäen jäätymispiste nousee, eli neste kestää vähemmän pakkasta. Josta syystä suositeltava on 50%, max 60% -glykoliseos. Tämä on oleellista myös korroosiosuojan kannalta.
Että näin. - puuha pete
1.0 atm = 100 C
1.5 atm = 112 C
2.0 atm = 120 C
3.0 atm = 135 C
4.0 atm = 145 C
Eivät ole tarkkoja arvoja, vaan suuntaa antavia. Niin ja tämä on puhtaalle vedelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511833
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121711Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351417Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1941177- 921161
- 771063
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta353983- 62859
- 49821
- 50816