Jäähdytinnestettä llisää

Valopää

Jos autossani on vihreää jäähdytinnestättä, niin voiko sitä lisätessä laittaa vaan saman väristä jäähdytinnestettä lisää vai pitääkö olla automerkin omaa nestettä, kuten ohjeet mainitsevat. Tiedän kyllä ettei eri värejä voi sekoittaa. Onko sekoitussuhde veden kanssa aina 50/50?

16

2036

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      minkä automerkin? Tiettyjä eri värejä voi sekoittaa.

    • 1.6d

      mulla on sinistä ja vihreetä sekasin , tiedätkö et 3 vuoden välein kuuluisi ne nesteet vaihtaa kokonaan , kannun kyljessä lukee yleensä se sekotussuhe , jotku nesteet on valmiita joita ei laimenneta..jarrunesteet kuuluis kanssa vaihtaa aikavälein , säästyy isommalta remontilta..

      • Miten olen voinut säästyä isommilta remonteilta pian 17 vuotta vaikka en ole vaihtanut jarru- enkä jäähdytysnesteitä autooni? Autoni kupariset jarruputketkaan eivät ole ruostuneet, vaikka niiden olisi mallikohtaisten vikatilastojen mukaan pitänyt ruostua puhki jo ajat sitten.
        Kaiken lisäksi autoni on ranskalainen pikkuauto, jolla vähän vajaa 300 000 km mittarissa. Eikä pelteihinkään ole ruosteremonttia vielä tarvinnut tehdä.
        Pitäkääs viisaat pieni palaveri siellä Esson baarissa ja valaiskoon teidän keskuudestanne se kirjoitustaitoinen sitten minunkin tietämättömyyttäni näissä autoasioissa vaikka tällä palstalla.


      • 2005
        sitroen kirjoitti:

        Miten olen voinut säästyä isommilta remonteilta pian 17 vuotta vaikka en ole vaihtanut jarru- enkä jäähdytysnesteitä autooni? Autoni kupariset jarruputketkaan eivät ole ruostuneet, vaikka niiden olisi mallikohtaisten vikatilastojen mukaan pitänyt ruostua puhki jo ajat sitten.
        Kaiken lisäksi autoni on ranskalainen pikkuauto, jolla vähän vajaa 300 000 km mittarissa. Eikä pelteihinkään ole ruosteremonttia vielä tarvinnut tehdä.
        Pitäkääs viisaat pieni palaveri siellä Esson baarissa ja valaiskoon teidän keskuudestanne se kirjoitustaitoinen sitten minunkin tietämättömyyttäni näissä autoasioissa vaikka tällä palstalla.

        se on se jarruneste niin jos se ei ole kirkasta niin se sisältää vettä..
        niin se kiehahtaa kun jarrutat reippaammin ja sit syntyy ilma molekyylejä ja poljin menee pohjaan , jarrusyrinterit on monessa ajoneuvossa metalliset vielä nykyään , ne jämähtää jumiin vaikka ei tahtoisikkaan ja olisi ajettu 3000 tuhatta ja auto kuin helmi ulkopuolelta , en nyt muista et onko siin jarrunestepurkin kyljes parasta ennen notuli mut vanhaksi sekin menee ainakin käytössä et ole tainnut lukee käyttöohjeita autosi kirjasta,,,miksi vaihtaa moottoriinkaan öljyjä jos ne ei menetä vaatimuksiaan ollenkaan , mä ajan 30 tuhatta samoilla öljyillä...


      • uskon ihan
        sitroen kirjoitti:

        Miten olen voinut säästyä isommilta remonteilta pian 17 vuotta vaikka en ole vaihtanut jarru- enkä jäähdytysnesteitä autooni? Autoni kupariset jarruputketkaan eivät ole ruostuneet, vaikka niiden olisi mallikohtaisten vikatilastojen mukaan pitänyt ruostua puhki jo ajat sitten.
        Kaiken lisäksi autoni on ranskalainen pikkuauto, jolla vähän vajaa 300 000 km mittarissa. Eikä pelteihinkään ole ruosteremonttia vielä tarvinnut tehdä.
        Pitäkääs viisaat pieni palaveri siellä Esson baarissa ja valaiskoon teidän keskuudestanne se kirjoitustaitoinen sitten minunkin tietämättömyyttäni näissä autoasioissa vaikka tällä palstalla.

        että ne kupariset jarruputket eivät ole ruostuneet,kupari kun ei ruostu vaan hapettuu.Loput tuosta sun jutusta olikin pelkkää paskaa.


      • uskon ihan kirjoitti:

        että ne kupariset jarruputket eivät ole ruostuneet,kupari kun ei ruostu vaan hapettuu.Loput tuosta sun jutusta olikin pelkkää paskaa.

        ovat, sanoi nimimerkki "uskon ihan" Ranskan patongeista. Pelastit päiväni!


      • kommenttia
        sitroen kirjoitti:

        ovat, sanoi nimimerkki "uskon ihan" Ranskan patongeista. Pelastit päiväni!

        ¨taas venekerholta. Suurimmat ongelmat kohdallasi on selvästi "muunlainen" karkailu!


      • eikka
        sitroen kirjoitti:

        Miten olen voinut säästyä isommilta remonteilta pian 17 vuotta vaikka en ole vaihtanut jarru- enkä jäähdytysnesteitä autooni? Autoni kupariset jarruputketkaan eivät ole ruostuneet, vaikka niiden olisi mallikohtaisten vikatilastojen mukaan pitänyt ruostua puhki jo ajat sitten.
        Kaiken lisäksi autoni on ranskalainen pikkuauto, jolla vähän vajaa 300 000 km mittarissa. Eikä pelteihinkään ole ruosteremonttia vielä tarvinnut tehdä.
        Pitäkääs viisaat pieni palaveri siellä Esson baarissa ja valaiskoon teidän keskuudestanne se kirjoitustaitoinen sitten minunkin tietämättömyyttäni näissä autoasioissa vaikka tällä palstalla.

        205 1.4 pösöltä?, omani ainakin täyttää em ehdot -89 1.4 ja 340tkm


    • Minämies

      Punainen neste (ainakin yleensä) on tarkoitettu moottoreihin joiden lohko on valmistettu alumiinista/kevytmetallista. Punainen siis sisältää kevytmetaleja suojelevia aineita. Vihreä/sininen on sitten rautalohkoille.. Vältämättä ei kannata sekoitella..

      • dytin

        Vihreää ja sinistä voi sekoittaa


      • Minämies
        dytin kirjoitti:

        Vihreää ja sinistä voi sekoittaa

        No tottakai voi, ihan kuten mitä tahansa nestemäistä ainetta voi sekoittaa toiseen nestemäiseen aineeseen, mutta on eriasia kannattaako niin tehdä.


    • ne ohjeet

      ja sekoitus suhteet siitä purkin kyljestä,mutta kyllähän se juuri niin on että 50-50 on se jolla saavutetaan paras pakkasen kestävyys.

    • hpniemi

      Eri väriset nesteet saa sekoittaa, ne on glykolia kaikki ja väriaineella ei ole merkitystä.

      jneste-vesi- suhde on melko optimaalinen 50-50- -suhteella, 70-30 on maksimi, mitä kannattaa käyttää.

      Kesällä tietenkin voi sekoittaa toisinpäin, kun ei ole jäätymisvaaraa.

      Oleellista on kuitenkin, että jäähdytysnestettä olisi min 30%, koska sen tehtävä on nostaa veden kiehumispistettä --> > 120 asteen ja siten saada paine kasvamaan ja jäähdytys tehokkaammaksi.

      Pelkällä vedellä jäähdytys ei siis ole optimaalista. Pelkällä glykolilla taas paine kasvaa liikaa.

      • ei ole mitään tekemistä kiehumispisteen noston kanssa. Sen hoitaa jäähdyttimen painekorkki.
        Paineen nostolla ei ole mitään tekemistä jäähdytyskapasiteetin kanssa, vaan tarkoitus on saada moottorille optimaalinen käyttölämpötila.

        Pieni fysiikan ja autotekniikan kertaus olisi paikallaan ennen, kuin alkaa muita neuvomaan. Se kummasti auttaa ymmärtämään arkielämän ilmiöitä.


      • Jamppa1

        haltuun. Mistähän tänne löytää näin paljon essonbaarin kanta-asiakkaita yhtenä päivänä. Tuossa ei ollut mitään edes etäisesti totta:

        Ensinnäkin tavallista etyleeni- tai propyleeniglykolia ei saa sekoittaa silikaattivapaaseen (yleensä punainen) glykoliin. Yleensäkin sekoittamista kannattaa välttää.

        Toisekseen glykoli ei nosta nesteen kiehumispistettä 120 asteeseen vaan 50% seoksella normaali ilmanpaineessa kiehumispiste on 107 astetta. Järjestelmän paineistaminen nostaa tätä enemmän tai vähemmän.

        Kolmannekseen vesi johtaa lämpöä paremmin, eli liian vahva seos huonontaa jäähdytystä minkä lisäksi hieman yllättäen jäätymispiste nousee, eli neste kestää vähemmän pakkasta. Josta syystä suositeltava on 50%, max 60% -glykoliseos. Tämä on oleellista myös korroosiosuojan kannalta.

        Että näin.


      • puuha pete

        1.0 atm = 100 C
        1.5 atm = 112 C
        2.0 atm = 120 C
        3.0 atm = 135 C
        4.0 atm = 145 C

        Eivät ole tarkkoja arvoja, vaan suuntaa antavia. Niin ja tämä on puhtaalle vedelle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1833
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1711
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

      Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1417
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      194
      1177
    5. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      92
      1161
    6. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      77
      1063
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      353
      983
    8. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      859
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      821
    10. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50
      816
    Aihe