Miten terapiaan?

Sleepless

Olen opiskelija, ja sain juuri lääkäriltäni reseptin masennuslääkkeitä varten. Yritin kysyä mahdollisuudesta käydä terapiassa, mutta kuulemma kunnallisen kautta ei pääse, ellei ole ensin kokeiltu pelkillä lääkkeillä.

Olen aika varma, että pelkästä lääkityksestä en saa pitempiaikaista apua. Masennusta olen potenut enemmän tai vähemmän viimeiset kymmenen vuotta löytämättä ratkaisuja ongelmiini. Minulle masennus on oire, ei sairaus.

Mitä kautta yksityiselle puolelle pääsee hoitoon? Varaanko ajan yksityiselle lääkärille, ja sitä kautta terapiaan?

8

1644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miumau

      Eikös niitä yksityisiä terapeutteja löydy mihin voi ottaa henk.koht. yhteyttä ilman lääkäriä välikätenä!!eli et tarvitse mitään lääkärin lähetettä.esim.netistä varmasti löytyy yksityisiä terapeutteja!
      sinun kyllä todellakin kannattaa mennä yksityiselle vaikka joutuukin maksamaan..mutta on se oma mielenterveys kuitenkin sen arvoinen asia että sitä kannattaa pitää kunnossa!
      itse kanssa samanlaisessa tilanteessa.lääkkeet aloitin reilu viikko sitten ja aluksi sanottiin että pitää mennä yksityiselle mutta sain onnekseni ajan kunnan terapeutille..kun hänellä oli "ylimääräistä" aikaa n.viidelle käynnille.

    • lähetettä

      kunnalliseen mielenterveystoimistoon? Mä sain sinne lähetteen, psykiatri hoitaa lääkkeet ja psyk.sairaanhoitajalle keskusteluun. Ja hoitoa on pitänyt jatkua mielenterveystoimistossa puoli vuotta ennen kuin saa lähetteen Kelan tukemaan terapiaan.

      Mutta jos sinulla on varaa, voit kääntyä suoraan yksitisen puoleen. Mutta vertaile hintoja! Niissä on isojakin eroja. Terapeutin ei tarvitse olla psykiatri, jolloin taksakin on korkeampi. Mun terapeutti on erittäin hyvä, koulutukseltaan psyk.sairaanhoitaja, jolla erityistason koulutus. Taksa 60 euroa, josta Kela maksaa 37 euroa.

    • päässyt

      kunnalliseen hoitoon pitäisi kaikkien mielestäni päästä vaikka ei mitään lähetettä olekkaan. Keskussairaaloissa on tietääkseni varmaan jokaisessa psykiatrian poliklinikka. Sinne pitäisi päästä melko helposti. soita suoraan vaikka sinne poliklinikalle ja kerro tilanteesi siellä voi olla jonoa mutta kun sisään pääsee kerran niin siellä hoidetaan ja ohjataan tarpeen mukaan. yleislääkärit ovat pilleri pilvessä ja eivät ymmärrä että pillereillä ei pelkästään maailmaa paranneta.
      Jaksamista sinne! =)

    • puhua tilanteestasi sosiaalikeskuksessa. Heillä on omat määrärahansa opiskelijoille ja työttömille, jotka tarvitsevat terapiaa. Eipä sitä ainakaan häviä mitään, vaikka kysyisi. Lääkkeet eivät todellakaan ole kuin väliaikainen apu.

    • Sleepless

      Soitin suoraan mielenterveystoimistoon kyselläkseni terapiamahdollisuuksista. Vastaukseksi sain lähinnä tiuskintaa. Ilmeisesti ainoa tapa päästä kunnalliseen terapiaan on viiltää ranteet auki ja soittaa hätänumeroon..

      Täytynee etsiä apu yksityiseltä puolelta.

      • avohoitopotilas

        Miten sitten luulisit terapiasta hyötyväsi? Terapia on mielestäni aivan liian yliarvostettua hoitotuloksiin nähden. Tuntuu välillä siltä, kun lukee näitä keskustelupalstoja, että terapeuttia pidettäisiin hyvän ystävän korvikkeena. Onhan se sitten tietenkin kiva kaikille tutuille kertoa, että käyn ihan oikealla terapeutilla, kun olen niin masentunut.

        Oletko muuten mielenterveystoimiston asiakas? Täällä Tampereella ei mielenterveystoimisto tietääkseni järjestä tiivstä terapiaa ollenkaan. Itse käyn tällä hetkellä omahoitajan luona juttelemassa noin kerran parissa viikossa, mutta eihän sitä voi pitää minään terapiana.

        Kelan terapiaan voi tietääkseni hakeutua, jos siihen saa mielenterveystoimistolta suositukset. Kannattaa ehkä kysyä omahoitajalta mahdollisuuksista Kelan terapiaan, jos kerta noin kiihkeästi haluat päästä juttelemaan elämästäsi terapeutille.


      • Sleepless
        avohoitopotilas kirjoitti:

        Miten sitten luulisit terapiasta hyötyväsi? Terapia on mielestäni aivan liian yliarvostettua hoitotuloksiin nähden. Tuntuu välillä siltä, kun lukee näitä keskustelupalstoja, että terapeuttia pidettäisiin hyvän ystävän korvikkeena. Onhan se sitten tietenkin kiva kaikille tutuille kertoa, että käyn ihan oikealla terapeutilla, kun olen niin masentunut.

        Oletko muuten mielenterveystoimiston asiakas? Täällä Tampereella ei mielenterveystoimisto tietääkseni järjestä tiivstä terapiaa ollenkaan. Itse käyn tällä hetkellä omahoitajan luona juttelemassa noin kerran parissa viikossa, mutta eihän sitä voi pitää minään terapiana.

        Kelan terapiaan voi tietääkseni hakeutua, jos siihen saa mielenterveystoimistolta suositukset. Kannattaa ehkä kysyä omahoitajalta mahdollisuuksista Kelan terapiaan, jos kerta noin kiihkeästi haluat päästä juttelemaan elämästäsi terapeutille.

        Pelkkä lääkityskö sitten on parempi vaihtoehto?
        Olen aina inhonnut ajatusta siitä, että masentuneet pidetään lääkkeillä työkykyisinä ja hiljaisina, eikä masennuksen todellisia syitä hoideta. Mielestäni masennuslääkkeet yhdistettynä terapiaan tuottaa varmasti parempia hoitotuloksia.

        Kyllä minulla on ystäviä, joille voin puhua. Ystävätkin ovat silti vain ystäviä, ei heidän voi odottaa jatkuvasti kuuntelevan ja antavan tukea. Masennukseni syyt ovat lapsuudessa, koulukiusaamisessa ja vielä sitäkin vanhemmissa tapahtumissa. Nämä asiat ovat mieleeni hautautuneet niin syvälle, että niitä on todella rankkaa kaivella esiin. Paljon olen itse mietiskelemällä ja puhumalla saanut korjattua, mutta osa asioista, kuten sosiaalisten tilanteiden pelko, on niin syvällä, etten niihin tietoisesti itse pääse käsiksi.

        Petyin tuohon mielenterveystoimiston toimintaan, koska minulle vastattiin todella kylmästi ja tiuskien. Minkäänlaisia vaihtoehtoja tai neuvoja ei tarjottu. Edes pieni rohkaisu olisi tuntunut paremmalta kuin väsynyt jääkylmä tiuskiminen. Puhelun jälkeen oli todella tyhjän päälle jäänyt olo.


      • avohoitopotilas
        Sleepless kirjoitti:

        Pelkkä lääkityskö sitten on parempi vaihtoehto?
        Olen aina inhonnut ajatusta siitä, että masentuneet pidetään lääkkeillä työkykyisinä ja hiljaisina, eikä masennuksen todellisia syitä hoideta. Mielestäni masennuslääkkeet yhdistettynä terapiaan tuottaa varmasti parempia hoitotuloksia.

        Kyllä minulla on ystäviä, joille voin puhua. Ystävätkin ovat silti vain ystäviä, ei heidän voi odottaa jatkuvasti kuuntelevan ja antavan tukea. Masennukseni syyt ovat lapsuudessa, koulukiusaamisessa ja vielä sitäkin vanhemmissa tapahtumissa. Nämä asiat ovat mieleeni hautautuneet niin syvälle, että niitä on todella rankkaa kaivella esiin. Paljon olen itse mietiskelemällä ja puhumalla saanut korjattua, mutta osa asioista, kuten sosiaalisten tilanteiden pelko, on niin syvällä, etten niihin tietoisesti itse pääse käsiksi.

        Petyin tuohon mielenterveystoimiston toimintaan, koska minulle vastattiin todella kylmästi ja tiuskien. Minkäänlaisia vaihtoehtoja tai neuvoja ei tarjottu. Edes pieni rohkaisu olisi tuntunut paremmalta kuin väsynyt jääkylmä tiuskiminen. Puhelun jälkeen oli todella tyhjän päälle jäänyt olo.

        Harvoilla masentuille luullakseni tilanteen korjaa pelkkä lääkitys. Etenkin meillä yksinäisillä ja työelämästä syrjäytyneillä ihmisillä masennuksesta toipuminen on todella hankalaa. Minulla oikeastaan masennus jo kuluu jokapäiväiseen elämään, enkä osaa enää kuvitella elämää ilman masennusta. Tänä syksynäkin on ollut aika heikkoja päiviä, kun olen miettinyt, että mitenkä tämä kaikki tulee loppumaan.

        Olen ihan samaa mieltä kanssasi, että masennuksen syihin pitäisi enemmän paneutua, ja miettiä tosissaan ulospääsyä masennuksen noidankehästä. Monet masentuneet tarvitsisivat juhlapuheissa mainostettua psykososiaalista tukea, jonka avulla todenteolla etsittäisiin ratkaisuja elämäntilanteen korjaamiseksi.

        Minulle olisi mieleen, että saisin jonkun tukihenkilön, joka ymmärtäisi tilannettani ja siten pääsisin tukihenkilön tuella johonkin toimintaan mukaan. Olen tällä hetkellä meinaan aika erakoitunut ja siinäkin suhteessa tukihenkilö voisi parilla visiitillä viikossa tuoda kaivattua piristystä elämääni. Terapeutille minulle ei oikeastaan ole menneisyydestäni mitään kerrottavaa, koska en omalla kohdallani pidä menneisyyttäni erityisenä taakkana. Tosin minun todellinen alamäki alkoi, kun sairastuin psykoosiin ja käyttäydyin sopimattomasti. Työpaikaltakin otin lopputilin, kun minulla oli aivan epärealistisia kuvitelmia. En vieläkään kehtaa häpeän vuoksi näyttäytyä niiden ihmisten seurassa, joille puhuin kaikkea paskaa. Omahoitajani kyllä koittaa mielenterveystoimistolla keksiä jotain mieluisia virikkeitä minulle, mutta eipä minua oikein joku työpajatoiminta kiinnosta.

        Toivon sinulle ja kaikille muille masentuneille kaikesta huolimatta valoisampia päiviä joulun lähestyessä. Toivottavasti saat Sleepless jatkossa kumminkin parempaa kohtelua mielenterveystoimistolla, jos sinulla on kerta asiakassuhde miekkariin. Tai vaikka ei olisikaan, niin silti on todella tylyä vastata puhelintiedosteluihin räyhäämällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1489
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1218
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1044
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe