Mitä virkaa on

kierroslukumittarilla

automaattivaihteisessa autossa? Kuinka voin sitä hyödyntää? Onko se pelkkä koriste?

19

1111

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se pyörimisnopeusmittari rehellisesti sanoen on aina...

    • AW50-42

      Mistä muuten näkisit, milloin automaattiloota meni rikki?

      • minä sen automaattilootan rikkoutumisen aivan varmasti viimeksi pyörimisnopeusmittarista näkisin!


      • AW50-42
        sitroen kirjoitti:

        minä sen automaattilootan rikkoutumisen aivan varmasti viimeksi pyörimisnopeusmittarista näkisin!

        Jos vaihtokohdat eivät pysy entisillä kierrosluvuillaan, siitä minä näen, että jokin on jo pielessä laatikossa.

        No Sinä et tosiaan sitä kierroslukumittarista havaitsisi, vaan vasta siitä, kun ei enää "löydy" vaihteita.


    • JonR

      Koristehan se manuaalissakin on, perstuntumallahan niitä vaihteita vaihdetaan.

      Näkee helposti katsomalla kierros ja nopeusmittaria että mikä vaihde tomaatissa on menossa ja näkee toimiiko kuten kuuluukin, siinä mielessä vois sanoa että periaatteessa jopa hyödyllisempi kuin manuaalissa.

      • se auttaa

        nykyaikaisessa automaatissa seuraamaan, että ohjelmat kutakuinkin toimii, koska vaihatmista ei oikein kuule ja ei myöskään tunne noin normaaliajossa. Myös liukkaalla uskaltaa ajaa vakionopeussäätimellä, kun voi seurata kierroksia niin ei tule yllätyksiä, jos pyörä alkaa lyömään tyhjää.

        Tokihan tuo cruiserin käyttö ei ole suositeltavaa liukkaalla, mutta tämä antaa siihen mahdollisuuden ajaa sillä turvallisesti


      • se auttaa kirjoitti:

        nykyaikaisessa automaatissa seuraamaan, että ohjelmat kutakuinkin toimii, koska vaihatmista ei oikein kuule ja ei myöskään tunne noin normaaliajossa. Myös liukkaalla uskaltaa ajaa vakionopeussäätimellä, kun voi seurata kierroksia niin ei tule yllätyksiä, jos pyörä alkaa lyömään tyhjää.

        Tokihan tuo cruiserin käyttö ei ole suositeltavaa liukkaalla, mutta tämä antaa siihen mahdollisuuden ajaa sillä turvallisesti

        muuten nykyautomaateissa huomaa vaihtamisen paljon helpommin kuin vanhoissa! Johtuu siitä, että hyötysuhteeseen on panostettu ns. ajomukavuuden kustannuksella.
        Kaikki, tämäkin, on kompromissien tulosta. Kun jotakin halutaan enemmän, jostakin muusta on yleensä tingittävä.
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että pyörimisnopeusmittari on koriste niin manuaali- kuin automaattilaatikollisessa autossa. Kukin kuitenkin valitkoon koristeensa omien mieltymyksiensä mukaan.


      • ei huomaa
        sitroen kirjoitti:

        muuten nykyautomaateissa huomaa vaihtamisen paljon helpommin kuin vanhoissa! Johtuu siitä, että hyötysuhteeseen on panostettu ns. ajomukavuuden kustannuksella.
        Kaikki, tämäkin, on kompromissien tulosta. Kun jotakin halutaan enemmän, jostakin muusta on yleensä tingittävä.
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että pyörimisnopeusmittari on koriste niin manuaali- kuin automaattilaatikollisessa autossa. Kukin kuitenkin valitkoon koristeensa omien mieltymyksiensä mukaan.

        normaaliajossa edes kuulo ei auta siihen, kun se muuttaa myös moottorin sytytysennakkoakin vaihtamisen ajaksi myöhäisemmälle! toki silloin huomaa, kun reippaammin ajaa, mutta normaaliajolla ei nykäise yhtään ja ainoa mistä voi huomioida sen on kierrolukumittari!

        Toisekseen eihän sitä voi valita se tulee siinä kylkiäisinä ja kyllä siitä voi havannoida myös oireita moottorissa "läpi lyövä tulppakin" erottuu heti siitä mittarista vaikka ei juuri vielä nykisikään


      • Pörje

        Huimia tarinoita sitä kuulee.

        Jos kierukkamittarin tarpeellisuutta täytyy puolustella sellaisilla seikoilla että ei muuten huomaa laatikon virhetoimintoja, ylilyövää tulppaa tai edes kelin liukkautta, niin eipä kyllä ihmettele että tällaiset virtuoosit eivät selviä kunnialla liikenteestä, puhumattakaan muusta auton hallintaan liittyvistä toiminnoista.

        Tykkään kyllä itsekin seurailla kierrosmittaria mutta mitään varsinaista hyötyä siitä ei ole, onpahan vaan yksi taulu sarjassa "mukavia olemassa"


      • koejamassa
        Pörje kirjoitti:

        Huimia tarinoita sitä kuulee.

        Jos kierukkamittarin tarpeellisuutta täytyy puolustella sellaisilla seikoilla että ei muuten huomaa laatikon virhetoimintoja, ylilyövää tulppaa tai edes kelin liukkautta, niin eipä kyllä ihmettele että tällaiset virtuoosit eivät selviä kunnialla liikenteestä, puhumattakaan muusta auton hallintaan liittyvistä toiminnoista.

        Tykkään kyllä itsekin seurailla kierrosmittaria mutta mitään varsinaista hyötyä siitä ei ole, onpahan vaan yksi taulu sarjassa "mukavia olemassa"

        semmoinen auto missä on elektrooninen kaasupoljin niin huomaat se tarpeellisuuden tuolla liikennevaloissa, joissa joutuu lähtemään mäkeen!


      • Pörje
        koejamassa kirjoitti:

        semmoinen auto missä on elektrooninen kaasupoljin niin huomaat se tarpeellisuuden tuolla liikennevaloissa, joissa joutuu lähtemään mäkeen!

        Taisi käydä selväksi nykynuorison ajokulttuuri:

        -Boosterit huutaa 140 dB ja basso jyskyttää niin että kelikin täytyy katsoa kierroslukumittarista. ! !

        Ja sitten kun kasvat hieman isommaksi ja saat kortin itsekin, niin huomaat että äänettömiä autoja tai nykäyksettömiä automaatteja ei ole olemassakaan ja automaatilla lähtö ylämäkeen sen enempää kuin kaasupedaalin välitysmekanismikaan eivät tarvitse kierroslukumittaria.


      • olemaan
        Pörje kirjoitti:

        Taisi käydä selväksi nykynuorison ajokulttuuri:

        -Boosterit huutaa 140 dB ja basso jyskyttää niin että kelikin täytyy katsoa kierroslukumittarista. ! !

        Ja sitten kun kasvat hieman isommaksi ja saat kortin itsekin, niin huomaat että äänettömiä autoja tai nykäyksettömiä automaatteja ei ole olemassakaan ja automaatilla lähtö ylämäkeen sen enempää kuin kaasupedaalin välitysmekanismikaan eivät tarvitse kierroslukumittaria.

        tuommoinen nykyaikainen automaatti! Ja todella uudet automaatit ei nykäise vaihtaessa normaaliajossa toisin, kuin vanhat ja sitä ei tuolla kaupunkiliikenteessä kuule saati sitten, että olisi sitä fyysistä tuntoa edes kaasupolkimen kautta

        Lähinnä tarkoitin, että voisit myös käydä ajamassa tuommoista autoa ihan manuaalina missä elektrooninen kaasupoljin niin huomaat sen tarpeellisuuden siinä, vaikka radio olisi kiinnikin!

        Isoksi kasvasmisen olen lopettanut jo muutama vuosikymmen sitten toisin kuin sinä voisit kasvaa näköjään siinä suhteessa iästä riipumatta ja vain viitaten kommentiisi!!


    • kysymykseesi!

      sitä voi hyödytää siinä opiskelemalla vaihteiston reagointia kaasupolkimen asenton jonka välityksellä nykyaikainen automaatti tunnustelee ajotapaasi ja näin voit löytää sen taloudelliseman tavan ajellla sillä. Myös jos joutuu vetäämään kärryä niin siitä on apua kun voi katso vähän kierroksia ja sen mukaan mahdollisesti lukita penempää vaihdetta kepillä päälle, kun edessä on ylämäki!

      Kyllä se myös paljastaa sitä seuranneelle, jos laatikko ei toimi aivan normaalisti esim. vaihtamis kierrokset muuttuneet jonkun verran niin silloin huomaa, että ei ole kaikki kohdallaan!

      Tarpeellisuudesta tietysti voidaan olla monta mieltä, mutta se antaa kuitenkin vaihteen lukittuna ollessa myös mahdollisuuden käyttää moottorin kierroksia hyväksi kihdyttäessä ja vastaavasti jos ryömii jotain alamäkeä missä hyvä olla apuna mootttorijarrutus niin voi muös seurata silloin, että ei päästä liiaan koville kierroksille, kun 1-vaihde lukittuna!

      Ajatus! tarviiko 60-kymppinen eläkkeellä oleva autoa?

      • ihmisiä

        Haittaako se jotain, jos autossaan on rpm-mittari? Siitähän näkee miten moottori käy tyhjäkäyntiä, ja miten se käyttäytyy esim. kylmästartin jälkeen. Vanhemmissa kaasariautoissa näki, jäikö "ryyppy" päälle, vaikka kone oli lämmin.

        Siitä huomaa mahdollisen kytkimen luistamisen.

        Siitä näkee tarvittavan kierroslukumäärän suunnilleen, mitä tarvii kun pitää tehdä ohitus, kun tietää millä alueella on suurin vääntömomentti.

        Niin ja kukapa sitä dieselissä tarviskaan... Runnotaan kaikki vaihteet perstuntumalla punaiselle alueelle ja hajoitetaan kone nopeasti.

        Siitä näkee myös kuinka "kovalla" moottori käy kylmänä, kyllä itse tykkään ainakin säätää kylmän tyhjäkäynnin kohdalleen (n.1500rpm) ja lämpimän tyhjäkäynnin (n. 750rpm).

        Tyhjäkäynnillä mittarin vaeltamisesta tai värinästä voi päätellä paljon koneen kunnosta.

        Joillekin on helpotus tosiaan liikkellelähdössä katsoa kierrokset n. 1500:aan, ettei tule "mummokaasulähtöjä".

        Ja viherpiipertäjät tykkäävät maalata jonkin kierroslukualueen (1500-3000), jolla ajaminen on taloudellista. Vaikea perstuntumalla sanoa... kuin että "50:in alueella nelosella".

        Entä jos jotain tapahtuu, varoitusvalot syttyvät kojelautaan? Kiekkamittarista näkee, onko kone käynnissä. Näkee myös, vaeltaako käynti kun pysähtyy.


      • taas asiaa
        ihmisiä kirjoitti:

        Haittaako se jotain, jos autossaan on rpm-mittari? Siitähän näkee miten moottori käy tyhjäkäyntiä, ja miten se käyttäytyy esim. kylmästartin jälkeen. Vanhemmissa kaasariautoissa näki, jäikö "ryyppy" päälle, vaikka kone oli lämmin.

        Siitä huomaa mahdollisen kytkimen luistamisen.

        Siitä näkee tarvittavan kierroslukumäärän suunnilleen, mitä tarvii kun pitää tehdä ohitus, kun tietää millä alueella on suurin vääntömomentti.

        Niin ja kukapa sitä dieselissä tarviskaan... Runnotaan kaikki vaihteet perstuntumalla punaiselle alueelle ja hajoitetaan kone nopeasti.

        Siitä näkee myös kuinka "kovalla" moottori käy kylmänä, kyllä itse tykkään ainakin säätää kylmän tyhjäkäynnin kohdalleen (n.1500rpm) ja lämpimän tyhjäkäynnin (n. 750rpm).

        Tyhjäkäynnillä mittarin vaeltamisesta tai värinästä voi päätellä paljon koneen kunnosta.

        Joillekin on helpotus tosiaan liikkellelähdössä katsoa kierrokset n. 1500:aan, ettei tule "mummokaasulähtöjä".

        Ja viherpiipertäjät tykkäävät maalata jonkin kierroslukualueen (1500-3000), jolla ajaminen on taloudellista. Vaikea perstuntumalla sanoa... kuin että "50:in alueella nelosella".

        Entä jos jotain tapahtuu, varoitusvalot syttyvät kojelautaan? Kiekkamittarista näkee, onko kone käynnissä. Näkee myös, vaeltaako käynti kun pysähtyy.

        Niin sinnikkäästi pitää vaan pönkittää uskontoaan ettei malta edes kysymystä lukea (oli automaattilootasta)

        Mihin automaatilla lähtiessä tarvitaan tietoa kierroksista, tai ohituksissa ym. ja tyhjäkäyntikierrosten säätö nykyaikaisissa autoissa ?
        Kenelle näitä satuja oikein sepittelet ?

        Haitoista ei kukaan ole esittänyt väitteitä, hyödyistä kylläkin.


      • taas asiaa kirjoitti:

        Niin sinnikkäästi pitää vaan pönkittää uskontoaan ettei malta edes kysymystä lukea (oli automaattilootasta)

        Mihin automaatilla lähtiessä tarvitaan tietoa kierroksista, tai ohituksissa ym. ja tyhjäkäyntikierrosten säätö nykyaikaisissa autoissa ?
        Kenelle näitä satuja oikein sepittelet ?

        Haitoista ei kukaan ole esittänyt väitteitä, hyödyistä kylläkin.

        siitä ei ole, mutta ei ole kyllä hyötyäkään. Se on pelkkä koriste, ei muuta. Ihan kuin ne karvanopat.


      • Ekan viestin väsääjä
        sitroen kirjoitti:

        siitä ei ole, mutta ei ole kyllä hyötyäkään. Se on pelkkä koriste, ei muuta. Ihan kuin ne karvanopat.

        minäkin, koriste, mikä koriste.

        Kovin teknisteoreettisia ovat nuo pyörimismittaria puoltavat viestit. Taawi Tavallinen, kuten minä, ei niistä paljon viisastu.

        Volvo S70:n käyttöohjekirjassa sanotaan näin paljon käyntinopeusmittarista:"Näyttää moottorin käyntinopeuden tuhansina kierroksina minutissa. Täysin punaista kenttää ei saa käyttää."

        Tuo punaisen kentän varoitus (>7000r/min) olisi hyvin voitu korvata vilkkuvalla lampulla. Kovin vähän ovat Volvomiehetkään mittarille hyötykäyttöä löytäneet!

        Kiitos kuitenkin kaikille mielipiteistä.


      • Volvoa ja Golfia

        vaikka olen kohta 7-kymppinen!

        Tietenkään en noita oikeesti tarvi, mutta ovat jääneet nurkkiin, vähän niinkuin kaikki muukin tarpeeton ympäri taloa, josta on vaikea luopua, jos sattuisi tarviimaan. Näissä kivikylissä eläkevaari voisi kulkea järkevämmin julkisilla kulkuneuvoilla.

        Parin vuoden perästä tohtori saattaa sanoa, että en enää tarvi ajolupaa.

        P.S Automaattivaihde on eläkevaarille aivan oiva lisävaruste, mutta käyntinopeusmittarille en ole kyllä keksinyt mitään järkevää käyttöä.


      • pinnalla
        sitroen kirjoitti:

        siitä ei ole, mutta ei ole kyllä hyötyäkään. Se on pelkkä koriste, ei muuta. Ihan kuin ne karvanopat.

        liikennevaloista lähtiessäkin se on tarpeen ja vielä jos käyttää liukkaan ohjelmaa silloin enemmän tarpeellinen, koska auto valuu mäessä taaksepäin, jos ei ole tietyt kierrokset ja siihen lisän tuo vielä elektrooninen kaasu joka vie viimeisenkin fyysisen tunteen moottoriin lisättynä luitonesto liukkaalla ainoa mistä sen voi todeta on kierroslukumittari, kun mitään ei tapahdu vaikka kuinka kaasua painaa lähitessä valoista liikkeelle!

        Ei kannata puhua asiasta, kun ei omista automaattia!

        Joskus voisi olla paikallaan käydä kokeilemassa tuommoista elektroniikan ihmettä joss tuntee olevansa liukkaalla matkustaja niin tajuaisi myös miksi se siinäkin on


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2081
    2. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      156
      1977
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      28
      1926
    4. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      14
      1192
    5. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      987
    6. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      946
    7. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

      Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      875
    8. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

      Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      834
    9. Minä tunnen sinut

      Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell
      Rakkaus ja rakastaminen
      50
      811
    10. Mihin olet kadonnut kaivattuni?

      Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon
      Ikävä
      33
      789
    Aihe