Mitä Gösta Sundqvist oikein tarkoittaa?

Marja Leena

Säännöllisin väliajoin joudun ystäväni Matin kanssa väittelyyn Leevi and the Leavingsien biiseistä. Ne saavat hänet suorastaan näkemään punaista- ystäväni on sitä mieltä että Göstan sanoituksissa on suunnattomasti ylimielisyyttä ja kätkettyä ivaa, "pienen ihmisen" pilkkaamista.

Onko tosiaan näin? Itse olen aina ajatellut että laulujen tarinat on parodisuudestaan huolimatta kerrottu lopultakin myötätunnolla. Vai olenko käsittänyt koko jutun väärin?

"Sivukujilla elämän kulkien
toivon onneni jostain vielä löytyvän
enhän minäkään liikoja vaatisi
jotakin jolla tarjoaisin illan
elatusmaksut lottokupongilla kuittaisin"

9

1244

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

väärässä. Gösta oli hieno ihminen, joka kirjoitti kansan tunnosta. ylimielisyyttä en usko olleen, eihän Gösta rahasta kauheasti perustanut, sillä Leevi & the Leavings ei keikkaillut. Se vain levytti.
      Kappaleissaan Gösta kertoo mm. itsemurhaa suunnittelevasta perheenisästä. Niitähän tähän maahan mahtuu tuhansia. Onko se ylimielisyyttä?

Mielestäni Gösta oli yksi parhaista suomalaisista sanasepoista, Juicen, Junnu Vainion ja Pauli Hanhiniemen ohella.

Mutta makuasioista ei voi kiistellä, makunsa kullakin.

Rest In Peace, Gösta.

• Marja Leena

Ja usein valitettavasti täyttä totta.

"Pidä silmät kiinni kun kaasu pohjassa lähdetään, takapenkillä lapset nukkuu,
        ei pimeää tietämme valaise taivaalla tähdetkään. Meidät mutkaan viimeiseen vie."

• ...

Göstan sanoituksethan ovat nimenomaan ironisia. Eli jos hän "pilkkaa" jossain laulussaan "tavallista pientä ihmistä", niin hän ei itse todellakaan ole sitä mieltä, vaan kyse on ironiasta.

• neptun6

Tämäkin biisi kertoo hyvin empaattisesti ahdinkoon joutuneen perheen tarinan lama-ajan Suomessa, ei mitään ylimielisyyttä tai ilkeyttä. Yksi monista loistavista Göstan sanoituksista. Ja niitähän on paljon ! Toki Göstan huumori on hyvin monivivahteista, tunnelmia on laidasta laitaan!
      Kappaleessa on kohta :
      "Ne oli vaatimattomat hautajaiset, itse samanlaiset tahtoisin ". Sellaiset Gösta varmaankin sai. Minnekähän musiikkimestari lie haudattu ?

• T_hyvin

Älykkäät ja ilmaisullisesti lahjakkaat ihmiset on tavattoman ärsyttäviä. Koskaan ei tiedä milloin ne säälittelee ja milloin vittuilee. Joskus kun pääsisi itse samalla asteelle!

• pomppu

• öhhhhh

....

• huomattukinonseniin

Sen tajusin että kyse ei ollut hänen elämästään lauluissa.

• r5h6

Kutenniin moni muu myös Göstan kohtaloksi tuli liiallinen alkoholin käyttö ja sitä seuranut kuolema

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikuiset kaipaajat

Miksette vaan mene sen kaipauksen kohteen luokse ja puhu sille suoraan? Mitä järkeä on kaipailla jotain puolituttua vuo
      Ikävä
      116
      3675
    2. Riikka ottaa miljardi euroa EU:n yhteisvelkaa Suomelle

Niin kääntyi irvipersun takki taas, vaikka vaalilupauksissa oli ettei yhteisvelkaa Suomi enää koskaan ota. No nyt otti m
      Maailman menoa
      71
      3091
    3. Onhan tää tyhmää ajatella sua kun tuskin ees muistat mua

Hyvää yötä sinne jonnekin. 💔
      Ikävä
      26
      2694
    4. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      75
      2432
    5. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      18
      2383
    6. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      31
      2309
    7. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      6
      2207
    8. En tiedä ymmärrätkö

Kuinka paljon merkitset mulle. Näet minut minuna etkä silti käännä selkääsi. Tökit jatkuvasti kepillä jäätä ja menit ehk
      Ikävä
      10
      2141
    9. Veronmaksajat kustantavat yrittäjien eläkkeitä jo yli 500 miljoonalla

Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota. Aktiivisen "yrittämisen" maksattaa yritystukina yhteiskunnalla, ja vieläpä
      Yrittäjyys
      26
      2032
    10. Kerro kaivattusi etunimi

Naisille
      Ikävä
      90
      1970
    Aihe