Meidän poika, 4v, on ollut syksyn uimaopetuksessa. Siis sellaisessa vesileikkiryhmässä. Sen käytyään voi päästä varsinaiseen uimakouluun, jos osaa sukeltaa ja ottaa pari potkua "alkeisuintia". Näitä poikamme osaa jo. Ilmoitin hänet kevääksi uimakouluryhmään, mutta uimaopettaja on kuulemma sitä mieltä, että pojan pitäisi vielä kevät jatkaa vesileikkiryhmässä, ja sitten ensi syksynä vasta pääsisi uimakouluun. Uimaseuran johtaja välitti uimaopettajan viestin minulle.
Vähän haiskahtaa rahastukselta. Mitä mieltä te olette? Uimakouluryhmä maksaa n. 110 € per lukukausi. Vaihdanko seuraa?
Lapsen uimaopetus - rahastustako?
13
1408
Vastaukset
- ope
olen itse uimaopettajana kaupungilla ja ihan pienimmät lapset on 4-vuotiaita, ellei tietysti oteta huomioon vauvauintia. ei näihin kaupungin/kunnan järjestämiin uimakouluihin tarvita mitään potku- tms. vaatimuksia. (paitsi jatkoryhmä: 10 metriä). eli, ainakin, minun mielestä uimaseura ottaa nyt pikkusen välistä.
kannattaa laittaa lapsi ihan tavalliseen kaupungin uimakouluun. siellä ei haittaa, vaikka lapsi ei olisi kertaakaan ollut edes vedessä. kyllä on ammattitaitoisia opettajia, jotka osaa huolehtia tekniikasta ja opetuksesta. - metsämyrmeli
Vaihda toki seuraa, jos tuntuu siltä ettet saa haluamaasi palvelua. Voisit myös toisaalta marssia mukaan seurasi kokouksiin ja ilmaista mielipiteesi siellä. Luulen että seurat kaikkialla Suomessa kaipaavat juuri Sinua Huolestunut Vanhempi.
- lifeguard
asiaa kaupungin palveluksessa kirjoitat.
Totta ja tässä tullaan siihe asiaan mistä supliikki syntyykin.
nyt yleisesti lapset ovat niin eri tasoisia ja on 3v jotka uivat ja kelluvat ja on 7-10v joita viety kurssilta toiselle-hallilta toiselle ja opetus suomessa on todella monitasoinen.
110e kuulostaa kyllä kovalta hintalta kurssista.Miten pitkä kurssi kyseessä?
Uimaopettajat jaetaan tässä maassa kahteen ryhmään.on ns pätevät ja sitten ei pätevyyttä.
Pätevät ovat uimaopettajan kurssin käyneitä joilla harvalla mitää aikaisempaa kokemusta uinnista.
Ei pätevät joilla pitkä tausta uinnin parissa ja sitä kautta lähteneet opetuspuolelle ja tekniikkaopetuksessa erot ovat todella nähtävissä.
Yleensä yhdessä ryhmässä 10 oppilasta ja ensiksi tasotesti jotta opettaja huomaa heti ryhmän eroavuuden asettamatta ketään eriarvoiseen asemaan.
Kun lapsi ei pelkää vettä ja sukeltaa niin oppii uimaan kyllä takuulla.Aivan turhaa samaa kurssia käydä läpi jos kaikki vaatimukset ja tasot on suoritettu ja en kyllä tarkoita merkkejä ym.
Uimakouluun ollaan tultu oppimaan ja tottumaan veteen elementtinä ja uimaan.
TOiset ovat hyvin arkoja ja toiset oikeita rämäpäitä mutta kun ryhmän saa hitsattua kiinni niin opetus paljon mukavampi kaikkien kannalta.
Pistän itse tiukat rajat heti alkuun ja on moni seissyt reunalla jäähyllä miettimässä.
mutta liian nuorena ei liikaa kuitenkaan vaan rauhassa eteenpäin.
Ja yhdessä koko perhe uimassa ainakin kerran vkossa ja harjoittelua ja leikin varjollahan opetus on osin tehtävä liian vakavaa ei saa olla miltään taholta.
Tunnen yhden uimaopettajan jolla yli 40v kokemus ja häntä pidetään epäpätevänä vaikka totuus aivan toinen.
Vanhemmille toteaisin, että ekalla kerralla mukana sitten lasin takana mutta jatkossa jos vanhemmat mukana altaassa niin lapsi aina kiinnittää huomion siihen jolloin se olennainen miksi tultu alunperin on vaarassa.
Miksi uimaopettaja tässä tapauksessa todella suosittelee kurssin uudelleen käymistä joku tarkempi syy varmasti on.
- Uimaope
Mielestäni olisi tuossa tilanteessa tärkeää kysyä vesileikkiryhmänvetäjältä itseltään, mitä lapsenne hänen mielestään osaa ja pyytää perusteluja siitä, miksi lapsen tulisi vielä jatkaa samantasoisessa ryhmässä. Tällöin molempien osapuolten näkemys lapselle sopivasta ryhmästä voisi selkiintyä.
Rahapuolesta voisin sanoa sen, että vaikka osallistumismaksu on suuri, niin ohjaaja itse ei välttämättä saa ryhmän vetämisestä kuin kulukorvauksen. Näin homma toimii ainakin monilla uimaseuroilla. Itse tällaisessa seurassa ohjaavana en ainakaan näe tarpeelliseksi turhan päiten (rahan vuoksi) uittaa lapsia heille vääräntasoisissa ryhmissä.- lifeguard
Ja tuntuu myös oudolta, että opettaja ei itse kerro vaan välitetty tieto.
Ei homma niin toimi.Kyllä vastaavan open itse on henkilökohtaisesti kerrottava. - alkup.
lifeguard kirjoitti:
Ja tuntuu myös oudolta, että opettaja ei itse kerro vaan välitetty tieto.
Ei homma niin toimi.Kyllä vastaavan open itse on henkilökohtaisesti kerrottava.Uimaopettaja on n. 18-vuotias tyttö. Keskustelin muiden lasten vanhempien kanssa, ja heillekin uimaopettaja oli kuulemma suositellut ryhmässä jatkamista. Yksi näistä lapsista on 8-vuotias poika, joka osaa jo uidakin jonkun verran, ainakin enemmän kuin meidän poika. Taitaa tämä uimaopettaja olla hieman "aivopesty".
- lifeguard
alkup. kirjoitti:
Uimaopettaja on n. 18-vuotias tyttö. Keskustelin muiden lasten vanhempien kanssa, ja heillekin uimaopettaja oli kuulemma suositellut ryhmässä jatkamista. Yksi näistä lapsista on 8-vuotias poika, joka osaa jo uidakin jonkun verran, ainakin enemmän kuin meidän poika. Taitaa tämä uimaopettaja olla hieman "aivopesty".
ettei tyttönen tee itse päätöksiä vaan muut vaikuttavat niihin kyseisessä seurassa.
Rahastusta silloin hyvin pitkälle.
Mitä 8v tekee ja vielä uusiksi sama ei järkeä.
Ei ehkä aivopesty mutta ei tee lopullisia päätöksiä kuten pitäisi. - Anonyymi
Hyvä kun on edes yksi ryhmä. Johan se on täysin mahdotonta saada joka kullanmurulle omaa "valmentajaa". Jos se on noin kauheaa, menkää itse lapsen kanssa uimaan ja opettakaa itse. Silloin jokainen saa pilteilleen mieluisaa opetusta, mutta ei. Vanhemmat on ulkoistaneet lapsensa eri tahoille "kasvatukseen" eivätkä enää ota vastuuta missään asioissa OMISTA lapsistaan. Paitsi kun lapsilisä kilahtaa tilille. Surkeaksi on mennyt ja jälki on kaikkien nähtävissä.
- metsämyrmeli
En edelleenkään ymmärrä, missä ongelmasi on kun et juttele kyseisen valmentajan kanssa. Kai sinä itse viet oman lapsesi ( 4 v )kyseiselle uintitunnille ja kai sinä tiedät kuka sinun lastasi opettaa uimaan. En käsitä teitä vanhempia, jotka rutisette täällä netissä tällaisesta minkä voisi hoitaa suoraan kyseisen uinnin opettajan kanssa.
- Opettanut
Itse olen kilpauintitaustalla ja b-valmentajakurssilla vetänyt kilpa- ja harrasteryhmiä lapsille ja aikuisille. Ketään ei turhaan uitettu liian heikoissa ryhmissä, sillä siitä ei ole kuin haittaa kaikille. Itse ainakin koin kovin eri tasoisen ryhmän vetämisen erittäin hankalaksi. Kannattaa todella jutella ohjaajan kanssa. Itse ainakin totuin siihen, että olin melko tiiviisti yhteydessä vanhempiin.
- taitolaji
Opettanut kirjoitti:
Itse olen kilpauintitaustalla ja b-valmentajakurssilla vetänyt kilpa- ja harrasteryhmiä lapsille ja aikuisille. Ketään ei turhaan uitettu liian heikoissa ryhmissä, sillä siitä ei ole kuin haittaa kaikille. Itse ainakin koin kovin eri tasoisen ryhmän vetämisen erittäin hankalaksi. Kannattaa todella jutella ohjaajan kanssa. Itse ainakin totuin siihen, että olin melko tiiviisti yhteydessä vanhempiin.
Ihminen ei osaa uida luonnostaan - vaan taito on opeteltava. On ymmärrettävää, että uimaseura perii eri maksun kuin kunta tai kaupunki uimaopetuksestaan. Riippuu lapsesta itsestään - millaisessa ryhmässä on hyvä olla. Taitavakin lapsi tykkää usein olla vesipeuhuryhmässä, koska siellä peuhataan ja leikitään harjoitellessa ilman kilpailullisia paineita. Sitten on niitä lapsia, jotka haluavat oppia lisää, mennä kovempaa ja pidemmälle kuin muut. Jopa 4 tai 5 vuotiaina. Ja joskus 8 vuotias ei ole henkisesti valmis rankempaan ryhmään. Vähän vaikeaa kartoittaa teidän tilannettanne. Minulla on kokemusta monenlaisista tilanteista. Jos yhdessä ryhmässä on eritasoisia lapsia. Tarvitaan useampia aikusia ohjaamaan - jos ohjausta on tarkoitus eriyttää taitotasojen mukaan. Jos ryhmässä väkeä esim. alkaen lapsesta, joka harjoittelee kasvojen/korvien kastamista veteen - lapseen, joka ui jo 25 metriä, niin ilman apulaisia uimaopen työ etenee pääasiassa ryhmän heikoimman lenkin mukaan. Vähän vaikeaselkoista. Mutta en päästä omaa 4 -vuotiasta uimataitoista isoon altaaseen leikkimään, jos mukana 4-vuotias kaveri, joka ei ole ollut isossa altaassa, olemme pikku-altaassa, josta sitten aikuisen luvalla ja valvonnassa käydään isossa altaassa, jos tuo vähemmän osaava kaveri "haluaa".
- Anonyymi
Jos on mahdollista käykää yhdessä rannalla/uimahallissa tutustumassa veteen vielä hiukan ja jos poikasi pääsisi sitten kunnon uima kouluun 🏊♂️🥽 mutta ihan miten itse haluat☺️
- Anonyymi
No, miten sen ottaa, mutta etkö Sinä maksaisi lapselle elintärkeästä opetuksesta?
Jätä vaikka ostamatta itsellesi jotain, mutta anna lapsen käydä siellä uimaopetuksessa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde232742Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292302- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532180Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211792Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891652Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961586- 2941470
- 1331418
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131409