Kävin tänään kotikuntani järjestämässä rintasyöpätutkimuksessa (mammografiassa). Kutsu tulee kahden vuoden välein. Aina olen siellä käynyt.
Ellei toisin päätetä, tutkimus oli kohdallani viimeinen ilmaistutkimus. Sillä seitsenkymppisiä ei enää tutkita. Samasta paikasta voi kuitenkin tilaamalla saada maksullisen mammografian.
Aion käydä niissä, sillä tuttavani sairastui rintasyöpään 75 vuotiaana. Hän ei omatoimisesti jatkanut kuvauksissa käyntiä. Kasvain oli levinnyt.
Onko joka kunnassa näitä seulontatutkimuksia järjestetty? Onhan siitäkin puhuttu, että miehille pitäisi eturauhassyövän seulontoja tehdä.
Syöpäseulonnat.
18
1993
Vastaukset
Seulontakäytäntö ilmeisesti vaihtelee kunnittain.
Omassa kunnassani ilmaistutkimukset loppuvat 60v, naapurikunnissa jo 58v.
Tämän jälkeen joutuu maksamaan itse tutkimuksesta, mutta se on halvempaa kuin yksityisesti suoritettuna.
Kutsu tutkimukseen tulee edelleen kahden vuoden välein. Muistelen kuulleeni, että lakiin(?) perustuva ikäraja ilmaistutkimuksessa on 58v.- pullaulla
käydä tarkastuksessa joka on minulla ilmainen .Saan sen kutsun ,luulisin n kerran vuodessa --käyn muutenkin tarkastuksessa joka vuosi, minulta on leikattu syöpä n6 vuotta sitten. Ei kuitenkaan rinta syöpää .
- pullaulla
pullaulla kirjoitti:
käydä tarkastuksessa joka on minulla ilmainen .Saan sen kutsun ,luulisin n kerran vuodessa --käyn muutenkin tarkastuksessa joka vuosi, minulta on leikattu syöpä n6 vuotta sitten. Ei kuitenkaan rinta syöpää .
että olen Ruotsissa.Ja tietysti täälä on eri käytäntö. Luulisin, että normaalisti ilmaiset tarkastukset loppuvat kun henkilö täyttää 60v.
- Pääsky64
pullaulla kirjoitti:
että olen Ruotsissa.Ja tietysti täälä on eri käytäntö. Luulisin, että normaalisti ilmaiset tarkastukset loppuvat kun henkilö täyttää 60v.
kun kutsuttiin vaan en ole sen jälkeen käynyt,se unohtuu kun pitäisi itse mennä.On niin vasten mielinen tunne siinä kuvauksessa,aina tulee mieleen että jos ei pääse pois siitä koneesta.Siksi en ole mennyt.
pullaulla kirjoitti:
täällä Ruotsissa. Kun asuin Itäjöötanmaalla niin sanottiin 60-vuotistarkastuksen olevan viimeinen ilmainen tarkastus.
Muutin sitten Kalmarin lääniin ja täällä suoritetaan ilmaistarkastuksia 75 vuotiaaksi asti. Kutsu tulee joka toinen vuosi.- pullaulla
MdK-MdK kirjoitti:
täällä Ruotsissa. Kun asuin Itäjöötanmaalla niin sanottiin 60-vuotistarkastuksen olevan viimeinen ilmainen tarkastus.
Muutin sitten Kalmarin lääniin ja täällä suoritetaan ilmaistarkastuksia 75 vuotiaaksi asti. Kutsu tulee joka toinen vuosi.Oli hyvä tietää se, että minuun kohdistuva
"mielenkiinto" ei johtunutkaan siitä että olin sairastanut syöpää aiemmin. - sisar
MdK-MdK kirjoitti:
Muutin sitten Kalmarin lääniin ja täällä suoritetaan ilmaistarkastuksia 75 vuotiaaksi asti. Kutsu tulee joka toinen vuosi.sisarellani ei ollut ilmaisia tarkastuksia siellä ruotsissa,itse hän kävi rintansa kuvauttanassa,eikä koskaan mitään löytynyt.Itse sitten suihkussa löysi pienen tumman läiskän rinnastansa,ja alkoi tutkimaan sitä ja sitten löysi kyhmynkin,jonka jälkeen mies vei hänet lääkäriin ja rintasyöpä todettiin,niin meni leikkaukseen,ja kaikki piti pois saamansa,mutta noin vuoden kuluttua huomasi toisessa rinnassa samanlaisen mustelman ja taas lääkäriin,niin poistettiin toinenkin rinta,ja taas sanottiin nyt on pois kaikki ei ole etäispesäkkeitä,mutta sitten taas vuoden kuluttua kävi lääkärissä niin se samainen syöpä oli levinnyt aivoihin,ja taas leikkauspöydälle,ja taas vuoden kuluttua tulikin hautajaiset.Tämän kirjoitin siksi,että se syöpä on niin salakavala tauti,se muhii ja muhii aina jossain sopukoissa ettei sitä kuvauksissakaan aina näe,ennenkuin on jo myöhäistä.
Myös tämä sisareni muistolle,hän on siellä jossain,rakastan sinua. - Lapset
sisar kirjoitti:
sisarellani ei ollut ilmaisia tarkastuksia siellä ruotsissa,itse hän kävi rintansa kuvauttanassa,eikä koskaan mitään löytynyt.Itse sitten suihkussa löysi pienen tumman läiskän rinnastansa,ja alkoi tutkimaan sitä ja sitten löysi kyhmynkin,jonka jälkeen mies vei hänet lääkäriin ja rintasyöpä todettiin,niin meni leikkaukseen,ja kaikki piti pois saamansa,mutta noin vuoden kuluttua huomasi toisessa rinnassa samanlaisen mustelman ja taas lääkäriin,niin poistettiin toinenkin rinta,ja taas sanottiin nyt on pois kaikki ei ole etäispesäkkeitä,mutta sitten taas vuoden kuluttua kävi lääkärissä niin se samainen syöpä oli levinnyt aivoihin,ja taas leikkauspöydälle,ja taas vuoden kuluttua tulikin hautajaiset.Tämän kirjoitin siksi,että se syöpä on niin salakavala tauti,se muhii ja muhii aina jossain sopukoissa ettei sitä kuvauksissakaan aina näe,ennenkuin on jo myöhäistä.
Myös tämä sisareni muistolle,hän on siellä jossain,rakastan sinua.hyväilevät rintaa oikein imiessään, vain hiukan hellästi kädellään kosketellen, vaiston ohjaamina.
Erilaiset aineet aikuisessa ihmisessä, esim. alkoholi, aiheuttavat monenlaista vääristymää. Syöpäkin voi tulla sitä kautta. - sisar
Lapset kirjoitti:
hyväilevät rintaa oikein imiessään, vain hiukan hellästi kädellään kosketellen, vaiston ohjaamina.
Erilaiset aineet aikuisessa ihmisessä, esim. alkoholi, aiheuttavat monenlaista vääristymää. Syöpäkin voi tulla sitä kautta.sisareni ei käyttänyt alkoholia koskaan,eikä mitään huumaavia lääkkeitä,ei myöskään tupakoinut
eikä käytänyt mitään huumeita,oli neljän lapsen äiti ja kahdenlapsen isoisoäiti,ja kaikki lapset rakastivat ja koko perhe rakastivat häntä.
Hän söikin hyvin terveellisesti. - sisar
sisar kirjoitti:
sisareni ei käyttänyt alkoholia koskaan,eikä mitään huumaavia lääkkeitä,ei myöskään tupakoinut
eikä käytänyt mitään huumeita,oli neljän lapsen äiti ja kahdenlapsen isoisoäiti,ja kaikki lapset rakastivat ja koko perhe rakastivat häntä.
Hän söikin hyvin terveellisesti.kirjotusvirhe otsikossa anteeksi.
- ja..
sisar kirjoitti:
sisareni ei käyttänyt alkoholia koskaan,eikä mitään huumaavia lääkkeitä,ei myöskään tupakoinut
Hän söikin hyvin terveellisesti.runnominen?
T.s. liika voima hyväilyissä?
Nykyisin tuo eturauhasesta puhuminen on yleistynyt ja pahalaatuiset sairaudetkin löytyvät verikokeen avulla, tai se jo osoittaa onko tarkempi tutkimus tarpeen.
Miehet vain ovat niin arkoja tuosta vaivasta puhumaan. Juoksevat vessassa monta kertaa yössä, mutta eturauhasen suurentumisesta ei pahemmin välitetä, häveliäisyyttä kaikki tuo.
Pitäisi järjestää yleinen seulonta tuostakin asiasta, sillä moni hakee apua liian myöhään.
Omat seulonnat ja kontrollit olen pyrkinyt vuosittain hoitamaan, kun muutoinkin lääkärillä on käytävä, aina voi kysäistä pitäisköhän...?
Vaikka sitten maksaisi itse, on se kuitenkin halvempaa ja helpompaa kuin mahdollisen taudin hoito.
Eikä ne irtosolu- ja mammografia tutkimukset niin paljon satu että itku tulisi, pelko pois ja syyniin!- tietoa miksi
Miehille se vika tulee?
tietoa miksi kirjoitti:
Miehille se vika tulee?
mistä vaiva johtuu, mutta yli 50 vuotiailla liikakasvusta johtuva vaiva usein on; eli ikä on yksi syy.
Joillakin tuttavilla on havaittu syöpä PSA kokeissa ja leikkaus on tehty ajoissa, jolloin hoito on onnistunut.
Kohtuullinen alkoholinkäyttö ja liikunta ovat kuulemma parhaat keinot välttää oireita.
Miehetkin, pitäkää huoli tarkastuksista, siitä hyötyy vaimonnekin.Miehille ei mitään syöpäseulontaa järjestetä. Kun "mies menee umpeen" eli kusi ei kulje, hän kyllä menee lääkäriin.
PSA-arvon tutkimus verestä ja eturauhaslääkitys jos arvo on riittävän alhainen.
Alhaisellakin psa-arvolla urologit ottavat solunäytteet, ilmeiseti "bisnesmielessä".
Omalla kohdallani prostatan likakasvu on LÄÄKÄRIEN AIHEUTTAMA mutta minä vain kärsin.- Katleija
Ruuneperi kirjoitti:
Miehille ei mitään syöpäseulontaa järjestetä. Kun "mies menee umpeen" eli kusi ei kulje, hän kyllä menee lääkäriin.
PSA-arvon tutkimus verestä ja eturauhaslääkitys jos arvo on riittävän alhainen.
Alhaisellakin psa-arvolla urologit ottavat solunäytteet, ilmeiseti "bisnesmielessä".
Omalla kohdallani prostatan likakasvu on LÄÄKÄRIEN AIHEUTTAMA mutta minä vain kärsin.Eräs tuttavani, jolla ikä oli tämän tapauksen aikaan yli 70v, oli tuollainen alhainen PSA-arvo ja lääkäri ei siihen ollut reagoinut. Tuttava oli silmäleikkauksessa ja kuuli huonetoverillaan olleen samanlaisen arvon, mutta häneltäpä otettiin ohutneulanäyte eturauhasesta. Syöpä oli ja hän oli saanut asianmukaisen hoidon.
Tuttavani meni yksityiselle lääkärille ja jonkun ajan kuluttua oli hänkin leikkauspöydällä. Vielä siinä leikkaava lääkäri manaili, että kuka paukapää näin vanhan on tänne lähettänyt. Tuttavani sanoi, että vielä tässä elinaikaa voi olla 30 vuotta, sillä äiti eli yli satavuotiaaksi ja isä yli 90 vuotiaaksi.
Nykyään oltava itse aktiivinen hoidon saadakseen, valitettavasti. - Hintriika
Katleija kirjoitti:
Eräs tuttavani, jolla ikä oli tämän tapauksen aikaan yli 70v, oli tuollainen alhainen PSA-arvo ja lääkäri ei siihen ollut reagoinut. Tuttava oli silmäleikkauksessa ja kuuli huonetoverillaan olleen samanlaisen arvon, mutta häneltäpä otettiin ohutneulanäyte eturauhasesta. Syöpä oli ja hän oli saanut asianmukaisen hoidon.
Tuttavani meni yksityiselle lääkärille ja jonkun ajan kuluttua oli hänkin leikkauspöydällä. Vielä siinä leikkaava lääkäri manaili, että kuka paukapää näin vanhan on tänne lähettänyt. Tuttavani sanoi, että vielä tässä elinaikaa voi olla 30 vuotta, sillä äiti eli yli satavuotiaaksi ja isä yli 90 vuotiaaksi.
Nykyään oltava itse aktiivinen hoidon saadakseen, valitettavasti.Tuurista sekin on kiinni - eli minkälainen lääkäri sattuu (terveyskeskuksessa) kohdalle. Tuttavani nyt 90-vuotiaalta äidiltä leikattiin rintasyöpä aivan muutama vuosi sitten. Toinen rinta poistettiin. Olisi hän päässyt korjausleikkaukseenkin, mutta ei itse halunnut. Hänelle riittää rintaliivin sisään laitettava "tekotissi".
- Laritsa Marmeladova
... kuoltava.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi
Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.1176319Lopeta jo pelleily, tiedän kyllä mitä yrität mies
Et tule siinä onnistumaan. Tiedät kyllä, että tämä on just sulle. Sä et tule multa samaan minkäänlaista responssia, kosk3796125Nuori lapualainen nainen tapettu Tampereella?
Työmatkalainen havahtui erikoiseen näkyyn hotellin käytävällä Tampereella – tämä kaikki epäillystä hotellisurmasta tie695900Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni3443962Lidl teki sen mistä puhuin jo vuosikymmen sitten
Eli asiakkaat saavat nyt "skannata" ostoksensa keräilyvaiheessa omalla älypuhelimellaan, jolloin ei tarvitse mitään eril1452355Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.42345Orpo pihalla kuin lumiukko
Onneksi pääministerimme ei ole ulkopolitiikassa päättäjiemme kärki. Hänellä on täysin lapsellisia luuloja Trumpin ja USA1181395- 121231
- 1831064
- 59887