Olen kaappijuoppo

Surullinen*

Kaunis, 37-vuotias nainen. Kaunis lapsi, erittäin hyvä mies, valtava koti. Hyvinkoulutettu, varakas. Viikot töissä, illat yksin.

Perjantai. Alkon kautta. Pullo konjakkia, häpeillen muutama siideri.

Kello lähenee klo 18:00. Suuta kuivaa, lapsi menosssa, mies kuka tietää missä.

Korkkaan Renaultin. Lämpö hulmahtaa heti vartaloon. Keitän kahvit. Nyt vuorotellen; kahvia, konjakkia, kahvia, konjakkia.

Lapsi saapuu. Olen vastassa. Hei lintu, oliko kivaa? Mies avaa oven, murahtaa, jaaha, ota lisää.
Sulkeutuu omaan tv-huoneeseensa johon on pysyvästi muuttanut.

Lapsi puhuu niitä näitä. Kysyy, oletko sä äiti juonut siideriä?

Naurahdan, vastaan, no taisin pari ottaa kun oli rankka viikko takana.

Aamu. Noin 9 pillerin voimalla nousen ylös - luen lehden, teen pakolliset.

Klo 15:00. Renault kutsuu. Bluit Nuit - miksi olet niin kiehtovan ihana?

Klo 19:00 Mies kysyy: mitä sä olet juonut?
Saunakaljan, vastaan. Mielessäni sanon: kunpa tietäisit sinä tolvana mitä teen ja mitä olen tehnyt kaikki nämä vuodet.

Vaatehuoneessani lymyää kiihottava Renault-pullo josta kukaan ei tiedä mitään ja jonne kukaan ei ikinä eksy. Kun paha olo yllätttää, ikävä jotakin jota ei osaa edes selittää... Renault korvaa tuskan ja kivun. Ja taas jaksan hymyillä, olla kaunis, aliravittu kympin tyttö joka ei koskaan murru.

Olen kaappijuoppo. Juuri se kaunis, hyvinhoidettu, pukeutunut nainen josta
EI IKINÄ USKOISI.

Minä olen se. Ja nyt voit heittää ensimmäisen kiven.

21

4677

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hengitetään tätä elämää

ota itseäs niskasta kiinni ja ala elämään, materiaali on toisarvoinen seikka elämässä.

• Haavehuuto

Asiat on kai edenneet jo niin pitkälle, että teidän perhe on jollain lailla halvaantunut tilanteestasi. Onko sulla ketään (vaikka oma äiti?), kelle purkaa ajatuksia? Vielä kaikki on päällisin puolin hyvin, mutta kyllä jossain vaiheessa ulkokultaisuus karisee. Tunnetko käyneesi jo pohjalla?

Kuinka kauan olet juonut? Miksi? Se miten lohdutat itseäsi, on samalla myös hiljainen avunhuuto läheisillesi. Ymmärtääkö miehesi sua? Haluaako kuunnella? Lapsen harteille ei varmaankaan kannata kaataa huolia. Alkoholi on katala turva. Onhan se suloinen tunne, kun jokin lämmittää sisältä ja turruttaa olon, mutta jotta kaikki kääntyisi parhain päin, sun pitää löytää lohtu jostain muusta. Varmasti on vaikea keksiä, että mistä. Eikä välttämättä edes tee mieli vaihtaa mihinkään muuhun. Mutta yritä, ennen kuin on liian myöhäistä.

• mielipide.

Eli nussit siis "hyvän miehesi" kautta LIIKAA RAHAA ja nyt et kunnolla tiedä, mita sillä liialla rahalla tekisit, joten päätit kaataa rahaa suustasi alas...?

• Tipsu

Vaikuttaa siltä, että sinulla on ongelma, joka ei ratkea itsestään.
      Jotta pääsisit ongelmasi alkujuurille, saattaisi olla paras etsiä käsiisi joku hyvä terapeutti.
      Hänen vastaanotolle voisit hakeutua sinä seuraavana
      perjantaina. Sen pullon korkkauksen sijaan.
      Tärkeää olisi myös järjestää itselleen myös seuraavaksi päiväksi normaalista poikkeavaa ohjelmaa.
      Jutustasi ei käynyt ilmi, millaiset ovat sosiaaliset suhteesi.Ota yhteyttä ystäviisi ja herättele henkiin vanhoja tuttavuuksiasi.
      Vaikutti, että olet liikaa itseksesi.
      On hyvä muistaa, että nainen alkoholisoituu
      miestä nopeammin.
      Et saa jäädä yksin asiasi kanssa.

• Ja miks ei muka?

Otahan härkää sarvista ja sano noi sun miehelles. Miks tyydyt osaas, jos se on sulle noin rankka paikka. Painelet sen miehes luo ja sanot sille, että sulla on vitun paha olla ja lataat kaikki syyt miksi tunnet niin. Muuten se ei aukee kuule toi solmu.

• olen mä

Eihän tuo vielä mitään jos perjantaina ottaa...itse avaan aamuni milloin milläkin tärpätillä, ja sama meno jatkuu iltaan. Toki välissä pitää käydä duunissa.

Tässä mitään kiviä viskellä, mieluummin lorautan konjakkia aamukahvini sekaan.

Tsemppiä.

• tarve

Kiviä on turha viskellä kenenkän päälle. Ei ole tarpeen. Eikä se "kaappi juoppous" lähde susta pois muiden moralisoinnilla. Eikä tarkoituksena ole helpottaa sun krapulapäivääsi antamalla lisää pontta ,itsesääliä ja uutta mahdollisuutta ottaa yhtä jos toistakin. Yleensä ihminen juo pahaanoloon ja tunne tyhjiöönsä. Toisaalta, kun on oppinut ostaan sen määrätyn satsin perjentaisin, niin vaikea siitäkin on oppia pois. Häpeähän ja kamalaa on tunnustaa itselleen saatika toisille sitä, että on "kaappi juoppo". Jos se itseä ja perhettä häiritsee, niin olisi avun tarpeen paikka. Sen kai tiedätkin.

• lankesi

tähänkin provoon..

• Minä myös

No eix näää ooo kaikki provoja ? Ma en ainakaan ole keksinyt, miten näillä palstoille tehdään aloitus. Ja shit huomasin tuossa juuri muunkinlaisen oudon jutun.

• murheellistenmaa

Suomi on täynnä juoppoja.

Sekä äitini että isäni ovat alkoholisteja, samaten puolisoni isä. Exäni äiti oli myös alkoholisti.

Kaikki ovat olleet hyvinkoulutettuja ja hyvissä tai vähintäänkin keskinkertaisissa duuneissa.

Nuo "salaiset" piilopullot ja -paikat kuuluvat myös kuvioon.

• syvis

kuulostaa niin tutulta. kaikki on periaatteessa hvyin, mutta alkoholi vie. Kukaan ei tiedä, että äijä vetää joka ilta vähintään pullon viiniä. ainakin 10 vuotta takana jo. kuinka kauan kroppa kestää. haluaisin irti tästä helvetistä, mutta...

• ddfvdfvbf

MITÄ NAINEN TEKEE TÖISSÄ, KEITTIÖÖN NE KUULUU

• Hah !

Muuta sinne mistä ajatuksesikin ovat kotoisin: pimeälle keskiajalle.

• alkoholistin lapsi

"Klo 19:00 Mies kysyy: mitä sä olet juonut?
      Saunakaljan, vastaan. Mielessäni sanon: kunpa tietäisit sinä tolvana mitä teen ja mitä olen tehnyt kaikki nämä vuodet. "

Olet yksiselitteisesti väärässä.

Kyllä mies tietää mitä sinä teet, ei kukaan nyt oikeasti ole niin tyhmä, etteikö huomaisi asuvansa juopon kanssa. Karua kieltään kertoo miehen suhtautuminen, hän ei halua olla sun kanssa enää juurikaan tekemisissä.

Älkää juopot kuvitelko, ettei lähipiiri tiedä. Juopottelunne on vain julkinen salaisuus, ainut mitä ne eivät tiedä, ovat tarkat määrät ja laadut.

"Vaatehuoneessani lymyää kiihottava Renault-pullo josta kukaan ei tiedä mitään ja jonne kukaan ei ikinä eksy."

Kuvitteletko ettei piilopulloa tai huikanotto "varastokäynnillä" huomata?

Se on täyttä teatteria. Kyllä minä tiesin että miksi isäni kävi autotallissa, joten eiköhän sun reissut vaatehuoneeseen ole laitettu merkille.

Eli kyllä ne tietää, mutta alkoholismi on se näkymätön virtahepo olohuoneessa. Ei siitä puhuta.

• Woi-woi

Tästä 'provosta' kalskahti eniten korvaan toi "hyvinkoulutettu". Mitä hyötyä siitä hyvästä kouluksesta on ollut, jos ei osaa hallita edes omaa elämäänsä ? Ja kun ei osaa, niin ei myöskään tiedä, keksi, osaa ... hakea apua ongelmiinsa oikeista paikoista.

Surullisintahan tällaisissa oikean elämän jutuissa on se, että lähimmäiset kyllä näkevät ja tajuavat mitä vieressä tapahtuu, mutta kukaan ei tee mitään, ei puhu, ei pukahda. Siihen taistoon, mikä siitä syntyy, tarvitaan tietysti niin valtavat henkiset voimavarat, että harva jaksaa aloittaa vuosien väännön asiain toisenlaiselle tolalle saattamiseksi.

Tämän kertomuksen naisella on kaikki hyvin, ellei jopa täydellisesti, paitsi oma itsetunto, mikähän sen on liiskannut. - Fiksut, ymmärtäväiset, inhimilliset aikuiset ihmiset eivät "heittele kiviä".

• tonou

Mä tunnen yhden tollasen mirrin, mutta ainoana erona on tuo konjakki. Se inhoaa konjakkia. Campari on hyvää tuoremehulla ja jäillä.

Ei muuta kuin hoitoon!

Hopi hopi!

• fghgfh

Nuorempana kului alkoholia, kun ikää alkoi karttua niin elimistö ei enää sietänyt sellaisia määriä.
      Määrät siis alunperin melko pieniä eikä kyse ollut maksakirroosista tai muusta alkoholiin liittyvästä, ei vaan tuntunut enää kivalta.

Niinpä vähensin, ensin kaikki väkevät pois, sen jälkeen puolet viininkulutuksesta, nyt pitäisi vielä puolittaa.

Ei tehnyt tiukkaakaan kun minulla on kova luonto. Lääkärit nyt suosittelevat absolutismia ja kaikenlaisia mielialalääkkeitä mutta ne ovat heikoille. Liian paljon on tarinoita miehistä jotka alkoivat absolutisteiksi ja kuolivat kolmen viikon päästä vaimon viereen sänkyyn.

• Asenne ratkaisee

Onneksi olkoon sinulle. "Kovaluontoiselle" järki-ihmiselle ei ole temppu eikä mikään tehdä asia kuin asia, jonka päättää tehrä. Mutta sellaisia ihmisiä vain näyttää olevan kovin vähän. Ihmiset ovat heikkoja; luonnetta ei ole ja järkikin vajavainen. Lieneekö joku tarkoitus sillä ?

• borracha^^

Ymmärrän....mieheni ei ole maailman paras, eikä ehkä edes rakasta minua eikä ole kauniita lapsia. Lapset kun tehtiin jo toisen naisen kanssa, eikä minun kanssani haluta ei lapsia, ei naimisiin... Olen ruvennut puolisalaa juomaan itsekin. Määristä miehellä ei ole hajuakaan, suuriahan ne ovat, mutta hyvin pystyy uskottelemaan ja näyttelemään, että yhden tai max. kaksi siideriä tässä on otettu rentoutuakseen stressaavan työpäivän jälkeen.

Inhoan itseäni alkoholin väärinkäytön vuoksi, mutta en oikein jaksa muutoinkaan. Humala helpottaa ja rentouttaa. Mietin mitä pitäisi tehdä...lähteä suhteesta pois ettei olisi tarvetta miehen ja suhteen takia lääkitä itseäni viinalla. Toisaalta tuntematon tulevaisuuskin pelottaa, voisin juoda vaikka enemmänkin... vai lopettaisinko kokonaan kun kaikki, koko oma elämäni olisi omissa käsissäni ja omalla vastuulla.

Mies ei tajua mitään, pullo- puolitoista viiniä menee yhden siiderilasin piikkiin...naisiin kun tuo alkoholi vaikuttaa niin helposti...kun vaan tietäisit. En halua kertoa, koska huutaisit ja haukkuisit.

• Prkl !

Ihan totta ! Ei haittaa mitään, jos kuvittelet narraavasi mieästäsi. Mutta se, että narraa itseään, on jo tosi dillen merkki.

• nairmark

Kertomuksesi on kuin suoraan Eva Illoisen romaanista Iltapäivällä tuli levottomuus. Oletkohan lukenut sitä? Jos et, niin lue.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7105
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3428
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2206
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2157
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      43
      2112
    Aihe