karkkia...karkkia...karkkia

karkkipää

Onko olemassa muita ihmisiä, jotka syövät poikkeuksetta lähes päivittäin karkkia? Syön karkkia arviolta 500 - 1000 g viikossa, järkyttävää :P! Olen varmasti jotenkin koukussa siihen, sillä vaikka kuinka yritän perustella itselleni etten ostaisi karkkia teen sen silti. No painoindeksini on normaali, mutta ilman karkkin mässytystä olisin luultavasti unelmapainossani.

17

10413

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos

painoindeksi näyttää normaalia, älä huolehdi liikoja. Muista vaan liikkua se energia pois...

• joka auttaa

makeanhimoon (luontaistuotekaupasta). Sairaalloinen makeanhimo johtuu elimistön kromin puutteesta.
        Itselläni tuo tasapaino on nyt korjaantunut, enää ei tee mieli ostella suklaapatukoita eikä karkkipusseja. Päin vastoin, esimerkiksi irtokarkit suorastaan ällöttävät ja tuntuvat atsoväreineen pahanmakuisilta.
        Joskus aika harvoin syön suklaata tai jotain aidosta marjamehusta tehtyjä marmeladeja, muuten olen jättänyt karkit kokonaan.

• Ei haittaa
        joka auttaa kirjoitti:

makeanhimoon (luontaistuotekaupasta). Sairaalloinen makeanhimo johtuu elimistön kromin puutteesta.
        Itselläni tuo tasapaino on nyt korjaantunut, enää ei tee mieli ostella suklaapatukoita eikä karkkipusseja. Päin vastoin, esimerkiksi irtokarkit suorastaan ällöttävät ja tuntuvat atsoväreineen pahanmakuisilta.
        Joskus aika harvoin syön suklaata tai jotain aidosta marjamehusta tehtyjä marmeladeja, muuten olen jättänyt karkit kokonaan.

Mikä mahtaa olla määrä, jota ihmisen täytyisi päivittäin saada ruoasta? Ei pidä summamutikassa napostella mitä vaan, vaan täytyy laskea ensin se,. että saa kaikkea tarpeeksi ja siitä on olemassa virallista tietoa, kuten tuossa:
        http://www.mmm.fi/ravitsemusneuvottelukunta/Suositus98_vit_kiv.htm

Ei muuten, mutta itselläni alkoi joskus tukka lähteä päästä aika reilusti, kun kokeilin jotain kromivalmistetta, jonka nimeä en enää muista. Voi sen kromin saada ruoastakin, kun tietää, mitä syö ja miksi.

Kannattaa korvata makea jollain, esimerkiksi hunajahalvalla, jota et pysty tolkuttomia määriä syömään ja siitä saat paljon tärkeitä ravinteita ja kaiken lisäksi se on niin hyvän makuista:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=34&lang=fi

• no hyi vittu
        Ei haittaa kirjoitti:

Mikä mahtaa olla määrä, jota ihmisen täytyisi päivittäin saada ruoasta? Ei pidä summamutikassa napostella mitä vaan, vaan täytyy laskea ensin se,. että saa kaikkea tarpeeksi ja siitä on olemassa virallista tietoa, kuten tuossa:
        http://www.mmm.fi/ravitsemusneuvottelukunta/Suositus98_vit_kiv.htm

Ei muuten, mutta itselläni alkoi joskus tukka lähteä päästä aika reilusti, kun kokeilin jotain kromivalmistetta, jonka nimeä en enää muista. Voi sen kromin saada ruoastakin, kun tietää, mitä syö ja miksi.

Kannattaa korvata makea jollain, esimerkiksi hunajahalvalla, jota et pysty tolkuttomia määriä syömään ja siitä saat paljon tärkeitä ravinteita ja kaiken lisäksi se on niin hyvän makuista:

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=34&lang=fi

Kuka jotain hunajamössöä suuhunsa voi laittaa?Jos tekee mieli suklaata tai salmiakkia, ei siihen halvamössöt auta.Plaah mitä ehdotuksia.Yhtä hyvä ehdotus on "imeskele sokeripalaa".

Tollot.

• makeanhimoon
        joka auttaa kirjoitti:

Just joo..ettekö te jo tajua, että kromilla ei ole MITÄÄN makeanhimoa vähentävää vaikutusta? Aivan höpötabletteja ja rahat pois ihmisiltä.

• Ossi
        makeanhimoon kirjoitti:

Just joo..ettekö te jo tajua, että kromilla ei ole MITÄÄN makeanhimoa vähentävää vaikutusta? Aivan höpötabletteja ja rahat pois ihmisiltä.

Auttaa, jos uskoo siihen. Samalla tavalla kuminauhojen imeksiminen auttaa makean mielitekoon, jos uskoo siihen. (Minä en usko,..)

En suosittele kuminauhoja, mutta sellainen tulisi ainakin halvemmaksi ja vaikutus olisi sama kuin uskomuskaupan tuotteilla.

• eikaise

onko 500g mielestäsi sitten paljon..??
      itse söin ennen pari kolme kertaa viikossa 400g jättipussin ja sitten lisäksi
      pienempiä (180-300g) pusseja,useita.

Jätin kaiken sokerin pois ja nyt ei edes
      tee mieli karkkia.

• karkkipää

Kiitos vinkeistänne! Tuo 500 g - 1000g oli semmoinen keskiarvo, joskus se saattaa ylittyä reilustikin tuon...Mutta jos rupean miettimään mitä söin esim. viime viikolla:

Suklaa 400 g
        Irtokarkit noin 700 g

leivonnainen, pari pullaa, pari marjapiirakkaa...

En tiedä onko se paljon, mutta itsestäni ainakin tuntuu siltä kun olen aina ostamassa karkkia. Nyt olen yrittänyt opetella, että ostaisin kaupasta ison pussin tai irtokarkkien sijaan esim. lakritsapatukan tai jotain muuta pienempää...Ehkä sekin on jo pieni askel parempaan :)

Olisikin ihana kun voisi vaikka syödä vain kerran viikossa lauantaisin, ettei edes tekisi mieli. Ehkä sitä kromin ostamista pitäisi harkita...

• sokerista eroon
        karkkipää kirjoitti:

Kiitos vinkeistänne! Tuo 500 g - 1000g oli semmoinen keskiarvo, joskus se saattaa ylittyä reilustikin tuon...Mutta jos rupean miettimään mitä söin esim. viime viikolla:

Suklaa 400 g
        Irtokarkit noin 700 g

leivonnainen, pari pullaa, pari marjapiirakkaa...

En tiedä onko se paljon, mutta itsestäni ainakin tuntuu siltä kun olen aina ostamassa karkkia. Nyt olen yrittänyt opetella, että ostaisin kaupasta ison pussin tai irtokarkkien sijaan esim. lakritsapatukan tai jotain muuta pienempää...Ehkä sekin on jo pieni askel parempaan :)

Olisikin ihana kun voisi vaikka syödä vain kerran viikossa lauantaisin, ettei edes tekisi mieli. Ehkä sitä kromin ostamista pitäisi harkita...

niin ei siinä auta "karkkipäivät". Sokerista voi vieroittua vain lopettamalla täysin sokerin syöniin (ei juomaan ei puuroon ei mihinkään)!

Menee pari viikkoa jonka jälkeen elimistö on puhdistunut "sokerista" eikä sokeria tee enää samoin mieli kuin ennen.

Lisäksi säännöllinen syönti vähentää sokerihimoa.

Jos on hirveä sokerihimo niin osta Parrotsin kuivia ananaspaloja. Ovat ällön makeita ja jo pari palaa vie sokerihimon maun osalta.

• siis..
        sokerista eroon kirjoitti:

niin ei siinä auta "karkkipäivät". Sokerista voi vieroittua vain lopettamalla täysin sokerin syöniin (ei juomaan ei puuroon ei mihinkään)!

Menee pari viikkoa jonka jälkeen elimistö on puhdistunut "sokerista" eikä sokeria tee enää samoin mieli kuin ennen.

Lisäksi säännöllinen syönti vähentää sokerihimoa.

Jos on hirveä sokerihimo niin osta Parrotsin kuivia ananaspaloja. Ovat ällön makeita ja jo pari palaa vie sokerihimon maun osalta.

Tuo kilo karkkiahan on aivan älyttömän paljo! tajuatko sä yhtään et siinä on n.4000kaloria? Se ylittää yli puolella kulutuksen,varsinki jos ei tee mitään. Noh,itehän yrität pärjätä kilojes kans.

• karkkipää
        siis.. kirjoitti:

Tuo kilo karkkiahan on aivan älyttömän paljo! tajuatko sä yhtään et siinä on n.4000kaloria? Se ylittää yli puolella kulutuksen,varsinki jos ei tee mitään. Noh,itehän yrität pärjätä kilojes kans.

Ymmärrän, että turhat kalorini kertyvät juuri karkeista. Muun muassa tämän vuoksi haluankin eroon liiallisesta karkin syömisestä. Olen koettanut sitä, että söisin kerran viikossa lauantaisin. Tämä ei ole kuitenkaan pitempiaikaisesti onnistunut...Muuten syön ja liikun kuitenkin normaalisti. No ehkäpä olen viimeaikoina pyrkinyt liikkumaan enemmän juuri tämän karkinsyönnin vuoksi, että onnistuisin edes kuluttamaan osan karkin aiheuttamista kaloreista, kun en ole osannut hillitä syömistä.

Mutta...Aloitin tänään karkkilakon. Tarkoitus olisi sinnitellä jouluun asti. Ehkä minun ei viikon tai kahden jälkeen tee karkkia niin paljon mieli, kun elimistöni ja minä :) totun siihen ettei aina pidä syödä karkkia. Tiedän ettei tämä ole minulle helppoa. Ajattelin, että kun minulle tulee vaikeita hetkiä käyn ostamassa ja kokeilemassa sitä kromia. Jos tekee mieli karkkia pitää syödä jotain muuta esim. rahkaa tai kuivattuja hedelmiä tai jotain...Jos ja kun tämä onnistuu, niin voisin joulun jälkeen yrittää kokeilla sitä karkkipäivä systeemiä. Lisäämällä vielä hieman enemmän liikuntaa ja jättämällä karkin syönnin vähemmälle uskoisin, että saisin muutamat kiloni karistettua jotta pääsisin pitemmän ajan unelmapainooni. Uskon, että juuri tämä karkin syöminen on ollut sille ISONA esteenä, koska muutoin rakastan liikuntaa.

Toivon todella, että tämä onnistuu!

• Ossi
        siis.. kirjoitti:

Jos syö viikossa kilon karkkia, siitä saa 3000-4000 kilokaloria. Normaali kalorinkulutus on viikossa 7 x 2000 kcal, eli 14 000 kcal.

Kilo karkkia on siis 25 % kaikesta viikon kalorintarpeesta.

Jos sen syö päivässä, se on jopa kaksinkertainen tarpeeseen nähden.

• sokeriaddiktiosta

Sinulla on sokeriaddiktio, josta ei pääse eroon "sinnittelemällä jouluun asti". Täytyy istua alas ja todeta, että sinulla ns. sairaus eli addiktio ja todella päättää, että et anna sen hallita elämääsi enää. Monet naureskelee alkoholisteille, että miksei sitä vaan lopeta. Sama se on sokerin kanssa. Ei se ole mikään makeanhammas vaan kemikaalinen riippuvuuus, jota täytyy hoitaa. Mulla on itselläni aina ollut jonkinasteinen sokeriaddiktio. Nyt olen kyllä päässyt pikkuhiljaa sen ikeestä. Yksi syy oli hiivan liikakasvu, suorastaan kuulin kuinka miljoonat pienet hiivat huusi sokeria ja se huonotuulisuus joka seurasi jos ei sokeria saanut oli aivan kaamea. Kävi poikaystävää sääliksi... Ostin greipinsiemenuutetta luontaistuotekaupasta (täysin luonnonmukainen ravintolisä), joka tappaa huolella hiivaa. Päätin, etten syötä niitä pieniä pirulaisia enää (mielikuva auttoi, niin oli näkyvä "vihollinen"), koska olin turvonnut muutamassa kuukaudessa kymmenisen kiloa ja muuta ikävää. Jätin myös valkoiset jauhotuotteet pois. Sokerin kertakatkaisu on todella rankkaa, verrattavissa mistä tahansa riippuvuudesta eroon pääsyyn (ja ennen kuin innolla kirjoittelette, niin ymmärrän että heroiinin vieroitusoireet ovat pahemmat :) Siksi tein sen pikkuhiljaa siirtymällä hedelmiin. Aina kun sokerinhimo iski, join kupin teetä (joka ihme kyllä tappoi himon aika usein) ja ahmin hedelmiä pienen sokeriannoksen saamiseksi. On fruktoosi kuitenkin nähän parempi kuin ruokosokeri. Pikkuhiljaa himo alkoi kuolla. Nyt kun katselen poikaystävän syövän suklaata, tietysti tekee mieli, mutta sitten sanon itselleni, että tiedän miltä se maistuu eli en sitä nyt tarvitse, enkä muutenkaan halua sitä kolmen päivän päänsärkyä ja riehumista kun joudun taas uudestaan vieroittumaan.

Välillä tietysti syö jotain, mutta kunhan ei koko levyä...

Onnea kaikille addikteille!

• toinen addikti

Olinpa kerran kaksi viikkoa ilman mitään sokerista. Pari ekaa päivää meni ihan heittämällä, mutta oli aivan HIRVEÄÄ sen toisen viikon lopussa. Eli aina ei todellakaan mene niin, että "elimistö tottuu"..

Voi voi, tää on kamalaa :(

• minullako?

En osannu kuvitellakkaan miten vaikeaa olis luopua karkinsyönnistä kerta heitolla ennen kun kokeilin. Päätin alottaa makeisvapaan kauden; söin kunnon aamupalan, välipaloja (lähinnä erilaisia hedelmiä), päivän kaikki lämpimät ateriat jne.
        Ekana karkkivapaana päivänä kuitenki tuli ihan sairaan huono olo: vierotusoireet saapuivat. Alkoi hikoiluttaa, tärisyttää, huimata.. Vaikka olin just ennen tätä vetäny kunnon sapuskat napaan. Ei voinu paljon muuta ku juosta äkkiä limppariautomaatille ja johan helpotti.. Sokerivapaata päivää ei oo taas sen jälkeen näkyny.
        Oon syöny koko pienen ikäni lähes päivittäin karkkia. Okei päivittäin. Oli mulla joskus karkkipäivä mut se ei riittäny, rupesin kapinoimaan sitä vastaan ja siitä se sitte lähti.. Ja tässä sitä nyt ollaan.
        Olen aina keikkunu painoni kanssa alipainon rajalla. Tänä päivänäkään tilanne ei oo sen erilaisempi, mutta mun karkinsyönnissä ei oo kyse sen vaikutuksesta painoon vaan vaikutuksesta omaan terveyteen. Ei kuitenkaan voi olla kovin terveellistä korvata päivän tärkeimpiä aterioita sokeripitoisilla tuotteilla ja vedellä niitä päivän mittaan enemmän tai vähemmän..

Kamppailu sokeria vastaan jatkukoon, jahka saan uuden sotasuunnitelman aiheesta valmiiks mielessäni :D
        tsemppiä muillekin samassa jamassa oleville!

• Veijo

Normaalia aivojen toimintaa. Nopeat hiilihydraatit aiheuttavat nopean verensokerin nousun ja kun se lähtee laskuun kertoo aivosi että nyt on saatava lisää. On joko nälkä tai sitten lisää karkkia.

LCHF/VHH ruokavaliolla pääset eroon siitä koska veren sokeriarvot pysyy kurissa ja tasaisina ja aivosi eivät saa samaa nälkä/karkki signaalia tuhkatieheään.

• dfxgsxdg

minä syön n. kilon joka kolmas päivä suunnilleen ja bmi on 16.7

eihän karkit hampaille kovin hyvää tee, mut minkäs teet. aina ollu kamala karkkihirmu :D kyllähän lihoisin, ellen liikkuis päivittäin niin paljoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      40
      1440
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1365
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      297
      1280
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1115
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1061
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      65
      1048
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1029
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1012
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      176
      878
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe