Sirkiästä vielä

sirisilmäsonni

Se, että Sirkiä vielä tekee kansallisoopperassa päärooleja ei selity laulutaidolla. Sirkiä on vapaamuurari ja hän osaa käyttää valtaa. Hän nauraa ja hölöttää kuin aivoton pässi. Ikävä vain, että hänen laulunsa tuo mieleen mieleen Citizen Kanen laulajan. Sirkiä on saanut huonon koulutuksen. Hänbellä väärä ääniala ja hän on myös käyttänyt kaikki nämä vuodet äänimateriaaliaan väärin. Tuloksena loputon kähinä, josta hän on kuuluisa. Oikeastaan Sirkiästä muodostunut jo koominen tapaus. Se, että Korhonen naukuu Sirkiän otteessa johtuu myös siitä, että Korhosen ympärillä hiiviskelee myös kaikenlaisia itseään, looshikavereitaan ja kakaroitaan kauppaavia kuiskaajia. Korhonen tajuaa, että tämä alati latteuksia hölöttävä mafia etsii jo uutta pääjohtajaa. Kukahan se mahtaisi olla. Kuka haluaa huonosti laulamalla munata Korhosen. Korhonen antoi kuiskaajille vallan ja nyt häntä viedään. Odottaako kortisto, julkinen häpäisy vai mikä. Tarvittaessa kaikki. Tämä iloinen, hölöttävä mafia vaatii uhrinsa ja kansa ei tiedä sen julmuudesta mitään. Osallisttuu vain julkisiin tappeluihin aivan kuin olisi itse kaiken keksinyt.

24

3676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pientä Knoppia

Esitän vain sen kysymyksen mielessäni, että tuskinpa Erkki Korhonen koko kansallisoopperaa edes ylipäänsä johtaa. Veikkaampa hänen käsiään aika sidotuiksi monissa päätöksissä. Hänelle sanellaan asiat ja mahdollisuutena on joko kirjoittaa alle tai tulla erotetuksi virastaan.
      Itseppä hän tietysti vahvan johtajan asemastaan on luopunut.
      Aika moni varmaankin arvaa ketkä kaksi suomalaista ammattilaulajaa koko hommaa pyörittävät..oli kyseessä sitten kansallisooppera tai Savonlinnan oopperajuhlat. Ystävyys, kaveruus, saunaillat, kiristys, lahjonta ovat voimissaan, koska Suomi on yhden oopperatalon pieni maa. Porukka on niin pieni, että sitä pystyy vielä "mafia" hallitsemaan.

• Murtomaan hiihtelijä

kerropa meille nuo nimet!!!

• Murtomaan hiihtelijä

nyt meille kaikille mikä se Raimo Sirkiän, loistava luottotenorimme muuten, oikea ääniala on Sinun mukaasi? Bassobaritoniako veikkaat?

• laulaja

No ei sullakaan kauhean hyviä korvia ole kun kun väität Sirkiää oopperalaulajaksi. Maallikkokin kuulee et mieshän laulaa aariaa kun tangoa, ärrrrätkin tulee sieltä!! Minua on aina häirinnyt Sirkiän viihdetyyli oopperoissa. Luulis että vuosia oopperaa laulaneena oppis laulaan niinkuin oopperalaulajan pitää. Ei ooppera ole mitään iskelmää!

• ammattilainen
        laulaja kirjoitti:

No ei sullakaan kauhean hyviä korvia ole kun kun väität Sirkiää oopperalaulajaksi. Maallikkokin kuulee et mieshän laulaa aariaa kun tangoa, ärrrrätkin tulee sieltä!! Minua on aina häirinnyt Sirkiän viihdetyyli oopperoissa. Luulis että vuosia oopperaa laulaneena oppis laulaan niinkuin oopperalaulajan pitää. Ei ooppera ole mitään iskelmää!

Sibiksestä valmistunut kokenut ja taitava oopperalaulaja. Häiritseekö sinua samalla tavalla Matti Salmisen laulusta vastenmielisesti kuuluva menneisyys iskelmälavojen Esa Pasana? Sieltäkö se nuotiton mörinä tulee??

Raimo Sirkiä on hieno tulkitsija jolla on siihen komeasti taipuva miehekäs tenoriääni. Hänen ääntämisensä on selvää ja erinomaista. Hänen italiaansa kuuntelee mielikseen.

• epämusikaalinen?
        ammattilainen kirjoitti:

Sibiksestä valmistunut kokenut ja taitava oopperalaulaja. Häiritseekö sinua samalla tavalla Matti Salmisen laulusta vastenmielisesti kuuluva menneisyys iskelmälavojen Esa Pasana? Sieltäkö se nuotiton mörinä tulee??

Raimo Sirkiä on hieno tulkitsija jolla on siihen komeasti taipuva miehekäs tenoriääni. Hänen ääntämisensä on selvää ja erinomaista. Hänen italiaansa kuuntelee mielikseen.

Ehkä olen sitten epämusikaalinen oopperassa kävijä kun kuulen Sirkiässä aivan selvän "viihteellisen laulutyylin" paistavan läpi. Sitten olen valitettavasti väärässä, täytyy myöntää. Samoin Sirkiän teräviä "iskelmä-ärrrrrriäkin" vain kuvittelen kuulevani, vai etkö muka niitä itse kuule?? Taidat itse olla epämusikaalinen.
        Sen sijaan Matti Salmisen laulannassa ei ole iskelmän häivääkään, kun hänen laulamassaan "kevyemmässäkin" musiikissa mm. "Saariston Sirkkakin" etc. kuulosta ihan Wagnerin laulannalta. Vai olenko väärässä?

• sanoisin kaikessa ystävyydessä
        epämusikaalinen? kirjoitti:

Ehkä olen sitten epämusikaalinen oopperassa kävijä kun kuulen Sirkiässä aivan selvän "viihteellisen laulutyylin" paistavan läpi. Sitten olen valitettavasti väärässä, täytyy myöntää. Samoin Sirkiän teräviä "iskelmä-ärrrrrriäkin" vain kuvittelen kuulevani, vai etkö muka niitä itse kuule?? Taidat itse olla epämusikaalinen.
        Sen sijaan Matti Salmisen laulannassa ei ole iskelmän häivääkään, kun hänen laulamassaan "kevyemmässäkin" musiikissa mm. "Saariston Sirkkakin" etc. kuulosta ihan Wagnerin laulannalta. Vai olenko väärässä?

että olet väärässä ja puolueellinen ja taitaa mielikuvitus viedä korvaa....

• ammattilainen

Tai ehkä et ole aiemmin ollut tietoinen siitä, että tenorin ja basson laulu on eri kuuloista niin amamattilaisen kuin amatöörinkin korvaan?

• sinä
        ammattilainen kirjoitti:

Tai ehkä et ole aiemmin ollut tietoinen siitä, että tenorin ja basson laulu on eri kuuloista niin amamattilaisen kuin amatöörinkin korvaan?

Kyllä huomaa että olet näissä asioissa amatööri kun et huomaa kyseisiä asioita. Salmisen iskelmälaulu on kuin kuuntelisi Wagneria (et vastannut tähän kysymykseen oletko samaa mieltä!!?)ja Sirkiän rrrrrrrrrrrr-laulanta suoraan Tangomarkkinoilta!Et ole kuullut ilmeisesti koskaan kunnon "italialaisia tenoreita" joilla ylä-äänet aukeavat auki ja puhkeavat kukkaan eivätkä mene kapeaksi piikiksi TUKKOON!

• Täysmaallikko

Sirkiästä täällä piti keskustella, mutta tulkoon nyt minultakin sananen Salmisesta, kun kerran mies on nostettu tapetille.

Parikymmentä vuotta sitten – Martti Talvelan vielä eläessä ja laulaessa – en osannut antaa kovinkaan paljoa arvoa Matti Salmiselle. Eniten minun korviani rassasi se, ettei mies laulanut eri säveliä erillään vaan siirtyi nuotista toiseen liukumalla (onko se sitten legatoa vai mitä? – minä kun en ole musiikki-ihmisiä).

Salmisesta on sittemmin kypsynyt loistava basso, joka on kaiken kansainvälisen arvostuksensa ansainnut! Äänessä on volyymiä ja mehevää syvyyttä, mutta siinä on myös ilmeikkyyttä, eloisuutta ja tulkintaa! Sitä "legatoa" on ehkä vieläkin, mutta ei sillä tavalla, että minä kokisin sitä enää epäpuhtaudeksi.

Jos vertailukohdaksi ottaa Jaakko Ryhäsen, niin miehellä on kyllä komea kellaribasso, mutta äänellisesti paljon yksitotisempi.

Estradilla Salminen ottaa tilan haltuunsa koko olemuksellaan. Ei ole epäilystäkään, kuka näyttämöä hallitsee hänen ollessaan läsnä (viime vuosina olen nähnyt Salmisen Sarastrona ja Kuningar Learina).

Salminen (s. -45) ja Ryhänen (s. -46) ovat nyt kuusissa kymmenissään – monta vuotta vanhempia kuin Talvela oli kuollessaan. Kenestä me saamme seuraavan salmisen? Jyrki Korhosestako? Johann Tillistäkään ei ole kuulunut vuosiin juuri mitään.

• legato..
        Täysmaallikko kirjoitti:

Sirkiästä täällä piti keskustella, mutta tulkoon nyt minultakin sananen Salmisesta, kun kerran mies on nostettu tapetille.

Parikymmentä vuotta sitten – Martti Talvelan vielä eläessä ja laulaessa – en osannut antaa kovinkaan paljoa arvoa Matti Salmiselle. Eniten minun korviani rassasi se, ettei mies laulanut eri säveliä erillään vaan siirtyi nuotista toiseen liukumalla (onko se sitten legatoa vai mitä? – minä kun en ole musiikki-ihmisiä).

Salmisesta on sittemmin kypsynyt loistava basso, joka on kaiken kansainvälisen arvostuksensa ansainnut! Äänessä on volyymiä ja mehevää syvyyttä, mutta siinä on myös ilmeikkyyttä, eloisuutta ja tulkintaa! Sitä "legatoa" on ehkä vieläkin, mutta ei sillä tavalla, että minä kokisin sitä enää epäpuhtaudeksi.

Jos vertailukohdaksi ottaa Jaakko Ryhäsen, niin miehellä on kyllä komea kellaribasso, mutta äänellisesti paljon yksitotisempi.

Estradilla Salminen ottaa tilan haltuunsa koko olemuksellaan. Ei ole epäilystäkään, kuka näyttämöä hallitsee hänen ollessaan läsnä (viime vuosina olen nähnyt Salmisen Sarastrona ja Kuningar Learina).

Salminen (s. -45) ja Ryhänen (s. -46) ovat nyt kuusissa kymmenissään – monta vuotta vanhempia kuin Talvela oli kuollessaan. Kenestä me saamme seuraavan salmisen? Jyrki Korhosestako? Johann Tillistäkään ei ole kuulunut vuosiin juuri mitään.

Kyseessä ei ole legato, vaan glissando. Sanoisin tuota Salmisen maneeria oikeastaan koukkimiseksi. Se vähän häiritsee, vaikka mies muuten on loistava. Yleensä koukkiminen kuuluu tangomarkkinoille...

• Permannolta

Sirkiä on kanonisoitu pönäkän virallisessa Suomi-tiedotuksessa maailmanlaajuisesti tunnetuimpien suomalaisten oopperalaulajien kärkikaartiin.

"Virallista näkemystä" on päässyt edustamaan Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen toiminnanjohtaja Pekka Hako.

Tuon näkemyksen mukaan suomalaisen laulutaiteen huipulla ovat tällä haavaa seuraavat armoitetut nimet:

sopraanot: Soile Isokoski, Karita Mattila
      mezzot: Monica Groop
      tenorit: Jorma Silvasti, Raimo Sirkiä
      baritonit: Jorma Hynninen, Tom Krause
      bassot: Jaakko Ryhänen, Matti Salminen

(Yllätyksellistäkö?)

http://www.info-finlande.fr/index.php?id=105&no_cache=1&tx_oxcsgestart_pi1[showUid]=1264 (lähes sivun alalaidassa)

Kukin päättäköön tykönään, kertooko tuo näkemys enemmän Sirkiästä vai Hakosta.

Minun mielestäni Sirkiä on ehdottoman ammattitaitoinen ja hieno laulaja, jonka synnynnäinen äänimateriaali vain ei satu olemaan kaikkein heleimpiä. Lähes ymmärrän kriitikkoa, joka Hesarissa kirjoittaa tyyliin "Sirkiän ääni oli tänään tavallistakin savuisempi..." Mutta vain lähes.

• Pientä knoppia

Kyllä tuo lista paikkansa pitää, mutta erittäin suppea se on. Meillä on monia muita kansainvälisen tason laulajia ja suoranaisia tähtiä. Siitä listasta tulisi vielä pidempi ja veikkaan että 10-20 vuoden kuluttua sen listan ihmisten saavutukset ovat vähintään samaa luokkaa.

• suolakivi

Hako on aina ollut sujuvapuheinen nuolija. Suomessa ei muuta tarvita. Suomesta puuttuu kriittinen ja rohkea älymystö.

• paseeee

Groop jo paseee. Jotakin tapahtunut. Ääni mennyt. Ilveksen vaimo nyt paljon parempi.

• ammattilainen
        paseeee kirjoitti:

Groop jo paseee. Jotakin tapahtunut. Ääni mennyt. Ilveksen vaimo nyt paljon parempi.

kateellisen höpinää, Monica Groop on upeampi kuin koskaan. Kypsä, suurenmoinen laulaja.

• se jolla korvat on
        paseeee kirjoitti:

on äänellisesti ja tulkinnallisesti loistokkain kaikista tällä hetkellä kansainvälistä uraa toteuttavista suomalaislaulajista. Karita Mattila esim. on ylimarkkinoitu vulgaari pelle. Ehdottomat ykköset ovat Groop ja Isokoski.

• Ilveksen??
        paseeee kirjoitti:

Kenen ihmeen Ilveksen vaimo !!!??

• tutkis
        Ilveksen?? kirjoitti:

Kenen ihmeen Ilveksen vaimo !!!??

Tutki asiaa rauhassa niin löydät totuuden.

• eräs, joka ei aiemmin uskonut
        se jolla korvat on kirjoitti:

on äänellisesti ja tulkinnallisesti loistokkain kaikista tällä hetkellä kansainvälistä uraa toteuttavista suomalaislaulajista. Karita Mattila esim. on ylimarkkinoitu vulgaari pelle. Ehdottomat ykköset ovat Groop ja Isokoski.

kun Karita Mattila laulaa?
        Hänellä on uskomaton lavakarisma.

• ammattilainen
        eräs, joka ei aiemmin uskonut kirjoitti:

kun Karita Mattila laulaa?
        Hänellä on uskomaton lavakarisma.

on äärimmäisen yliarvostettu, vulgaari ja mauton. Narsismi ja kontrolloimaton ylinäytteleminen alentavat usein myös hänen äänellistä kvaaliteettiaan. Mauton ja kosiskeleva.

• Pekka Pekaton

Suurenmoinen suorastaan. Hänen tulkintansa italialaisesta kansansävelmästä "Valaistu ikkuna" on timantti, eikä edes hiomaton sellainen.

• Voi hyvä luoja

Täytyy vaan todeta ja laittaa oikein sormet ja varpaatkin ristiin, että Sirkiän ura loppuu nyt sitten tähän vuoteen niin Kansallisoopperassa kuin Savonlinnan oopperajuhlilla. Kunpa vuosi menisi nopeasti..voisikohan vielä jotenkin välttää Sirkiän esiintymisen Tannhäuserin roolissa ensi kesänä...voisikohan Greenpeace tai Amnesty puuttua asiaan. :)

• korva

Missä on ihmisten korvat kun ei kuulla miten pielessä tämän hetken klassinen laulu on? huudetaan vain kurkku suorana ilman kroppaa ja yritetään sijoittaa ääni maskiin...siitä on sitten seurauksena Sirkiän tapaiset äänihuulensa piloille huutaneet laulajat.hohoijaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe