Olen niiiiiin väsynyt

. . .

tähän pinnallisuuteen. Kuka on parhaimman näköinen? Kuka osaa tuoda itseään eniten esille? Kuka on muiden silmissä mielenkiintoisin?

Ensinnäkään, ihmisen EI TARVI olla mielenkiintoinen, hyvännäköinen tai itseään taitavasti esille tuova. Voi helvetti mitä pinnallisuutta... Tuo ei ole aitoa. Tuossa pyritään johonkin. Tuo on eräällä lailla pätemistä. Pätemistä muiden silmissä.. Sitä ei tarvitsisi kenenkään tehdä! Se on teennäistä, kuivaa, väkisin väännettyä. Äitini on pinnallinen. Hän pitää jokaikistä arkipäivän keskustelua suorituksena. Onhan se ihme, että täytyy olla sitten joka asiassa suorittaja! Edes vapaa-ajallaan hän ei voi olla olematta mitään. Rooli päällä 24/7. Ja se, jos mikä, on AIKA kuivaa... Mitäs muuta hänestä sanoisin? Toinen pinnallinen piirre on se, kun puheenaiheet täytyvät olla hartaasti valikoituja. "Tuosta puhuimme kerran aikaisemmin jo"... Vai niin, no anteeksi, mutta onko se niin virallista?? Pitäisi jatkuvasti puhua uusista asioista, kertaakaan ei saisi mitään mennyttä muistella ('sehän on mennyttä -ketä se enään hyödyttää'), tunteet pitäisi tukahduttaa, puhua vain reippaasti ja pirteästi. Jos ei näin tee, vaan on oma itsensä, on kuulemma kuiva ja rasittava. Äitini kun haluaa, että jokaikinen hänen kanssaan käyty dialogi on kuin suoraan elokuvasta: niin täydälliseksi hiottu ja harkittu kohtaus. Mitään ei saa toistaa, ei edes huumorimielessä. Kaikesta sellaisesta saa kuulla heti sanan "jankuttaja". Lisäksi koko aika pitää tehdä jotain... Siis hänen, ei minun :) Kun on laittanut kahvin valmiiksi, täytyy heti lukea jotain lehteä. Muuten se mahdollinen lehden lukuaika menee hukkaan. Tässähän tulee ihan hulluksi.... heh hee ;) Ja sitten ihmiset esineellistetään vielä kaiken lisäksi. "Se on liian lyhyt sulle", "sillä on vääränlainen tukka", "siinä ei ole mitään miehekästä eikä hurmaavaa, joten älä nöyryytä itseäsi olemalla hänestä kiinnostunut, tehän olette ihan eri tasoa". Tuollaista tekstiä äidin suusta tulee jo ala-asteelta lähtien. Ja aina missikisojen lopuksi todetaan: "kyllä noilla kilpailijoilla ihan hyvin ne miessuhteet on mennyt, vaikka niillä onkin vähemmän vaihtoehtoja". Äitini mukaan miespuolinen ajattelee vain aineellisia asioita, eikä ole luonteeltaan kovin kärsivällinen. Voi hyvänen aika, mitä yleistyksiä!! Lisäksi kaikki ihmisten väliset puheenaiheet lokeroidaan TÄYSIN iän mukaan. "Kun sinä olet tuon ikäinen, sinua kiinnostaa uskonto. Aivan kuten jokaikistä muutakin sinun ikäistäsi". Vai niin, eipä ole kiinnostanut. Sekin on siis taas joku ihan idioottimainen yleistys.Omista sanomisistaan ollaan epävarmoja, kun astutaan älyllisen keskustelun puolelle. Sitten jos jotain siinä kohtaa kysyy (toisen hermoillessa hullun lailla, koska tämäkin keskustelu on SUORITUS ja nyt liikutaan hankalilla alueilla), tulee äärimmäisen epäkohteliaaseen sävyyn lause: "En tiedä". Sitten vaikka kuinka paljon sanoisi, että tässä ei äiti hyvä kilpailla, niin lause vain kuunnellaan muodollisesti, eikä sen tarkoitusta ajatella sen enempää ("mitä ihmettä tuollaista väität? Enhän mä tässä mitään ole kilpailemassakaan"). Pinnallista, pinnallista, pinnallista! Kun ihmisvuosia on kuitenkin annettu rajallinen määrä, niin miksei viettäisi niitä vuosia siten että nauttisi itse, eikä siten että pätisi vain koko ajan? EI TARVITSE PÄDETÄ. Siis VAPAA-AJALLA ei tarvitse pädetä!! Mitä vapaa-aikaa se silloin enää olisi?
Tämä on johtanut siihen, että tännekin kirjoittaessa minä vain tarkkailen omaa suoritustani. Oliko kuiva teksti? Oliko tyhmästi sanottu jokin asia siellä? Ihan kuin tänne kirjoittelu olisikaan mitään nyt niin vakavaa... En vain saa tuota "suorittamista" nykyisin pois päästäni. Ennen minulle riitti se, että itse pidin esim. kirjoittamistani teksteistä. Nykyään asia on toistepäin: mielummin vaikka toivoisin, että nämä tekstit tuntuisivat minusta huonoilta ja muista hyviltä kuin että tilanne olisi toistepäin. Aika tyhmää, sillä eiköhän se ole tässäkin vain pääasia, että itselle tulee hyvä mieli? Ei sen tarvitse olla todellista, että kirjoittamani tekstit olisivat hyviä, vaan se riittää että itse kuvittelen niin ja saan siitä hyvän mielen. Mielestäni kaiken ei tarvitse olla aina todellista.

2

287

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitenne

on kiva jutella ja menneitä on kiva muistella, mutta.. "Älä sure mennyttä, mitä hyötyä on suremisesta? Valhe sanoo: murehdi, totuus sanoo: rakasta! Pyyhi muistot mielestäsi, elä rakkauden valossa ja anna kaiken muun mennä menojaan (sen väsymyksenkin)." Silleen sanoo vanha persialainen viisaus.

Iloista joulukuuta!

• jaskas

Hyvä. Sinullahan on omia mielipiteitä. Elämä kai kasvattaa, yleensä, meitä. Inhoan myös pinnallisuutta, varsinkin veden pinnallisuutta. Niin, olen aikuinen kakara.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      310
      7141
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2116
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1327
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1267
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1203
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1126
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1061
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      289
      1008
    Aihe