MIKSI RATSASTAT ILMAN KYPÄRÄÄ!?

mistymaarit79

Mä oon ratsastanut 18 vuotta ja omistanut oman hevosen 10 vuotta. En IKINÄ ratsasta ilman kypärää. En edes omalla hepalla, vaikka tunnen sen läpikotaisesti. Hevonen on kuitenkin aina eläin ja voi säikähtää, kompastua yms. niin että ratsastaja tipahtaa. Mä oon ehtinyt elämäni aikana ratsastaa niin paljon erilaisia hevosia, että olen oppinut "kuuntelemaan" hevosta koko ajan. Mä oon vaikka kuinka monesti keikkunut "rodeo" pompuissa mukana enkä ole tippunut eli en tipu ihan herkäsi hevosen selästä. Eli vaikka olen hyvä ratsataja, niin en halua kehuskella sillä tavalla etten käyttäisi kypärää. Siihen loppuu ratsastus ja taitojen esittely, kun tippuu "sen ainoan" kerran ilman kypärää pahasti ja halvaantuu. Kun mä nään ihmisii ratsastamassa hienoilla kalliilla hevosillaan ilman kypärää,niin mä en todellakaan ajattele et "Ooh, onpa hyvä ratsastaja, kun se ei tartte edes kypärää." Hah...mä aattelen: "Siinä menee taas yks lahoaivo, joka ei välitä tippaakaan omasta terveydestään." (kumma kyllä tutkimuksissa terveys on aina ensimmäinen asia, joka mainitaan elämässä tärkeimmäksi asiaksi)
Eli nyt kaikki te, jotka ratsastatte ilman kypärää, kertokaa mulle mikä siihen on ihan oikeasti syynä!

52

8609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niu nau

      Oisko tullut hankittua liian kallis heppa kun rahat ei riittäneet enään kypärään.Taitaapi useimmat olla idiootteja.

      • Star-fani

        Ne jotka ratsastaa ilman kypärää on idiootteja!!! Miltä tuntuisi jos putootte kiveen päältenne ja kuolette! Olen jopa joskus villiä heppaa hoitaessa kypärä päässä sen karsinassa! Putosin kerran leirillä uitossa päälteni laituriin ja ellei olis ollu kypärää olisin halvaantunu! Muistakaa pitää myös uitossa kypärää!!! jos putoo uitossa niin kypärä menee märäks sanoo hienohelmat!!!


      • mirkku
        Star-fani kirjoitti:

        Ne jotka ratsastaa ilman kypärää on idiootteja!!! Miltä tuntuisi jos putootte kiveen päältenne ja kuolette! Olen jopa joskus villiä heppaa hoitaessa kypärä päässä sen karsinassa! Putosin kerran leirillä uitossa päälteni laituriin ja ellei olis ollu kypärää olisin halvaantunu! Muistakaa pitää myös uitossa kypärää!!! jos putoo uitossa niin kypärä menee märäks sanoo hienohelmat!!!

        Putosin tuona päivänä hepan selästä selälleni kovaan maahan,onneksi oli kypärä ja liivi joten selvisin.Mutta olen vielä sairaslomalla päätä särkee eikä ajatus kulje ei jaksa keskittyä mihinkään mutta olen sentään elossa ja ehkä toivun ennalleen.

        Jos joku ei käytä kypärää tai turvaliiviä niin miettikää mitä mulle olisi käynyt olisin saattanut halvaantua saada aivovamman tai kuolla.


      • ssshh.
        Star-fani kirjoitti:

        Ne jotka ratsastaa ilman kypärää on idiootteja!!! Miltä tuntuisi jos putootte kiveen päältenne ja kuolette! Olen jopa joskus villiä heppaa hoitaessa kypärä päässä sen karsinassa! Putosin kerran leirillä uitossa päälteni laituriin ja ellei olis ollu kypärää olisin halvaantunu! Muistakaa pitää myös uitossa kypärää!!! jos putoo uitossa niin kypärä menee märäks sanoo hienohelmat!!!

        Ei mikaan enaa tunnu miltaan jos kuolee.


      • miffi
        Star-fani kirjoitti:

        Ne jotka ratsastaa ilman kypärää on idiootteja!!! Miltä tuntuisi jos putootte kiveen päältenne ja kuolette! Olen jopa joskus villiä heppaa hoitaessa kypärä päässä sen karsinassa! Putosin kerran leirillä uitossa päälteni laituriin ja ellei olis ollu kypärää olisin halvaantunu! Muistakaa pitää myös uitossa kypärää!!! jos putoo uitossa niin kypärä menee märäks sanoo hienohelmat!!!

        En ratsasta. Mutta tuli vaan mieleen, kukahan oikeasti on idiootti. Se joka vaarantaa OMAN terveytensä ratsastelemalla ilman kypärää, Vai se joka tuomitsee muut, ja Haukkuu idiooteiksi.


      • Cupa
        miffi kirjoitti:

        En ratsasta. Mutta tuli vaan mieleen, kukahan oikeasti on idiootti. Se joka vaarantaa OMAN terveytensä ratsastelemalla ilman kypärää, Vai se joka tuomitsee muut, ja Haukkuu idiooteiksi.

        Ei siinä mitään jos tyhmät kypärättömät ratsastajat ja kypärättömät pyöräilijät halvaannuttuaan elättäisivät itse itsensä ja kustantaisivat hoitonsa itse, mutta Suomessa se käy kyllä niin että vakuutuksien ja verojen maksajien piikkiin se menee kaikki. Vaikkakin tämä "uhri" itsekin ehkä on veroja maksanutkin. Se on vaan varmaa, että jos saa elinikäisen vamman sen takia ettei kypärää viitsinyt pitää, niin varmasti se harmittaa lopun ikää. Oletko itse valmis siihen?


    • mopohoopo

      Ei ennen vanhaankaan pellolta hevosta talliin ratsastettaessa käytetty kypärää.
      Oma pää se on mikä rikkoontuu, ei muiden siitä tarvii välittää.
      Nykyään pitää kaikessa käyttää kypärää, pyöräillessäkin. Kohta varmaan uidessakin.
      Hankkikaa oma elämä kaikki, jotka mietitte muiden tekemisiä.

      • "aikuismaista"

        tekstiä! Hei jätä koko heppa homma jos olet noin lapsen tasolla!


      • mopohoopo
        "aikuismaista" kirjoitti:

        tekstiä! Hei jätä koko heppa homma jos olet noin lapsen tasolla!

        Voi anteeksi täti-kulta:D


      • sepi
        mopohoopo kirjoitti:

        Voi anteeksi täti-kulta:D

        No voivoi jos joku ei käytä pottaa päässä kokoajan. Luokittelet varmasti idiooteiksi ne kaikki jotka ei käytä turvavyötä autossa kun ajaa 10m tai pelastusliivejä (purje)veneessä, kypärää kun taluttaa pyörän katokseen. Haloo, pitääkö tuostakin asiasta tulla nettiin itkemään, jokainen tavallaan!


      • woot
        sepi kirjoitti:

        No voivoi jos joku ei käytä pottaa päässä kokoajan. Luokittelet varmasti idiooteiksi ne kaikki jotka ei käytä turvavyötä autossa kun ajaa 10m tai pelastusliivejä (purje)veneessä, kypärää kun taluttaa pyörän katokseen. Haloo, pitääkö tuostakin asiasta tulla nettiin itkemään, jokainen tavallaan!

        huh huh. miksi pitää tulla nettiin marisemaan ? oma on asiasi, ja ratsastamme ilman kypärää jos huvittaa, emmehän käyttäneet kypärää ennen muinoinkaan ?


      • vanha ratsu

        Ai oma pää,no niinpä.Mut ootko torvelo ajatellut mitä sun läheiset aattelee ja miltä niist tuntuu,kun sä reippaana kaverina ratsastit ILMAN KYPÄRÄÄ TIPUIT JA OTIT JA KUOLIT VIEL.Tai halvaannuit lopun elämäksesi,ja omaiset hoitaa.Lääkäri vielä kertoo,että olisit selvinnyt jos olisit YMMÄRTÄNYT käyttää kypärää.Ei aina pidä ajatella vain itseään.


      • killer
        sepi kirjoitti:

        No voivoi jos joku ei käytä pottaa päässä kokoajan. Luokittelet varmasti idiooteiksi ne kaikki jotka ei käytä turvavyötä autossa kun ajaa 10m tai pelastusliivejä (purje)veneessä, kypärää kun taluttaa pyörän katokseen. Haloo, pitääkö tuostakin asiasta tulla nettiin itkemään, jokainen tavallaan!

        Eikö te lapsi raukat ymmärrä et tämä maailma ei pyöri teidän navan ympärillä.Opetelkaa nyt jo aattelemaan muitakin kun itseänne.Kyllä se kuolema korjaa meistä jokaisen aikanaan,ei sil tarvi leikkiä.


      • minäpä vaan

        Kyllä sitä ajattelee, että on jokaisen oma asia käyttääkö kypärää vai ei. Mutta ajatelkaapa niitä, jotka joutuvat näkemään ilman kypärää ratsastaneen kallo halki maassa! Ei varmasti mukavaa katseltavaa!! Vai onko jonkun mielestä? Ja entä sitten sen omaiset, miltä heistä tuntuu? Tai entä jos siitä juuri ja juuri säästyykin kuolemalta ja tulee joku invalidi, niinkun jollekkin oli käyny...? Ei pysty tekemään mitää, niin varmaan sitä ajattelelisi, että kunpa olisi ollut niin järkevä ja laittanut kypärän päähänsä!
        Ihmettelen, miksi kypärän käyttö ratsastaessa ei ole tullut vielä pakolliseksi! Hevonen on eläin, vaarallisempi kuin polkypyörä! Voisihan syödessäkin tukehtua, mutta riski hevosen selästä putoamiseen on aina monta kertaa suurempi!


      • m'ä''
        minäpä vaan kirjoitti:

        Kyllä sitä ajattelee, että on jokaisen oma asia käyttääkö kypärää vai ei. Mutta ajatelkaapa niitä, jotka joutuvat näkemään ilman kypärää ratsastaneen kallo halki maassa! Ei varmasti mukavaa katseltavaa!! Vai onko jonkun mielestä? Ja entä sitten sen omaiset, miltä heistä tuntuu? Tai entä jos siitä juuri ja juuri säästyykin kuolemalta ja tulee joku invalidi, niinkun jollekkin oli käyny...? Ei pysty tekemään mitää, niin varmaan sitä ajattelelisi, että kunpa olisi ollut niin järkevä ja laittanut kypärän päähänsä!
        Ihmettelen, miksi kypärän käyttö ratsastaessa ei ole tullut vielä pakolliseksi! Hevonen on eläin, vaarallisempi kuin polkypyörä! Voisihan syödessäkin tukehtua, mutta riski hevosen selästä putoamiseen on aina monta kertaa suurempi!

        Minäpä vaan oon samaa mieltä, ei varmaan kovin kivcaa vahdata sellasta jolla aivot pursuu päästä!


      • hah hah
        minäpä vaan kirjoitti:

        Kyllä sitä ajattelee, että on jokaisen oma asia käyttääkö kypärää vai ei. Mutta ajatelkaapa niitä, jotka joutuvat näkemään ilman kypärää ratsastaneen kallo halki maassa! Ei varmasti mukavaa katseltavaa!! Vai onko jonkun mielestä? Ja entä sitten sen omaiset, miltä heistä tuntuu? Tai entä jos siitä juuri ja juuri säästyykin kuolemalta ja tulee joku invalidi, niinkun jollekkin oli käyny...? Ei pysty tekemään mitää, niin varmaan sitä ajattelelisi, että kunpa olisi ollut niin järkevä ja laittanut kypärän päähänsä!
        Ihmettelen, miksi kypärän käyttö ratsastaessa ei ole tullut vielä pakolliseksi! Hevonen on eläin, vaarallisempi kuin polkypyörä! Voisihan syödessäkin tukehtua, mutta riski hevosen selästä putoamiseen on aina monta kertaa suurempi!

        jos joku haluaa rikkoo kallonsa jonkun hevosen takia niin siittä vaan! ei paljon puristele meikäläisen elämää


      • Taispa
        hah hah kirjoitti:

        jos joku haluaa rikkoo kallonsa jonkun hevosen takia niin siittä vaan! ei paljon puristele meikäläisen elämää

        Siskoni tippui hevosen selästä, hevonen potkaisi suoraan naamaan ja kypärä pelasti kuolemalta tai aivovammalta. Olen siis nähnyt kypärääkin käyttäneen kasvot hyytyneenä verimassana ja ei, se ei ollut kivaa katsottavaa. Sen tajuaa vasta onnettomuuden jo tapahduttuma miksi kannattaa käyttää kypärää. Totta kai se on jokaisen oma asia käyttääkö, mutta olen aivan varma että kukaan ei tahdo sellaista käyvän itselleen.


      • PönttöPää
        sepi kirjoitti:

        No voivoi jos joku ei käytä pottaa päässä kokoajan. Luokittelet varmasti idiooteiksi ne kaikki jotka ei käytä turvavyötä autossa kun ajaa 10m tai pelastusliivejä (purje)veneessä, kypärää kun taluttaa pyörän katokseen. Haloo, pitääkö tuostakin asiasta tulla nettiin itkemään, jokainen tavallaan!

        Näinhän se just on, pönttöpäitä on ne jotka ei käytä turvavyötä, pelastusliivejä, pyöräilykypärää, ratsastuskypärää. Minun puolesta joutavatkin vaihtaa puolta (tuonpuoleiseen) jos tahallaan, välinpitämättömyyttään, ylimielisyyttään tappavat itsensä kypärättä/vyöttä onnettomuuden kohdatessa. Mutta jos käy niin huono tuuri ettei kuolekaan, niin turha itkeä ja narista, kun halvaantui, invalidisoitui, pää ei pelaa tms. Ja maksattaa itse aiheuttamansa vamma meillä muilla veronmaksajilla. Maksakaa te välinpitämättömät omat vammanne ja hoitonne sitten älkääkä rasittako muita.

        t.nimimerkillä kypärää käyttänyt kun onnettomuus kohtasi (muuten en tätä kirjoittaisi)


      • Anonyymi
        vanha ratsu kirjoitti:

        Ai oma pää,no niinpä.Mut ootko torvelo ajatellut mitä sun läheiset aattelee ja miltä niist tuntuu,kun sä reippaana kaverina ratsastit ILMAN KYPÄRÄÄ TIPUIT JA OTIT JA KUOLIT VIEL.Tai halvaannuit lopun elämäksesi,ja omaiset hoitaa.Lääkäri vielä kertoo,että olisit selvinnyt jos olisit YMMÄRTÄNYT käyttää kypärää.Ei aina pidä ajatella vain itseään.

        Näin on ❤️ ei selityksiä!!


    • Hattu

      Ajattele nyt. Hyvät Pahat ja Rumat.
      Ne olisivat vain hassun näköisiä kypärät päässä.

    • hullu

      olen joskus ratsastanut ilman kypärää syystä että:
      se tuo jännitystä ja tiettyä extremeä lajiin. Rajojaan täytyy aina kokeilla. Se on ihmisluonto se. jokainen tietää sen vaarat ja jotkut vaan haluaa leikkiä hengellään. (on niitä vaarallisempiakin tapoja) Ja sitäpaitsi hernekeittoonkin voi tukehtua....

      • väliäkö sill

        Ja taas torvelo joka aattelee vain itseään.Vedä naru kaulaan niin ei tarvi leikkiä hengellänsä ja tehdä hidasta itsemurhaa,sillä sitä sä juuri teet.Kyl voi muutenkin turvallisesti nauttia vaarasta.Jos on noin torvi mitä sitä elämää enää pitkittää.


      • mistymaarit79

        Kumpi on mielestäsi enemmän extreemeä ratsastaa ilman kypärää kokeneella laskahkolla kouluhepalla ilman kypärää vai nuorella vähän ratsastetulla hepalla, joka saattaa singahdella millä sekunnilla tahansa minne suuntaan vain, kypärä päässä? Mielestäni viimeinen vaihtoehto. Jos päivän aikana ratsastaa 5 kpl kyseisiä koulutusvaiheessa olevia heppoja, niin taatusti niistä joku singahtelee. (omakohtaista kokemusta on)


      • tipi-jse
        mistymaarit79 kirjoitti:

        Kumpi on mielestäsi enemmän extreemeä ratsastaa ilman kypärää kokeneella laskahkolla kouluhepalla ilman kypärää vai nuorella vähän ratsastetulla hepalla, joka saattaa singahdella millä sekunnilla tahansa minne suuntaan vain, kypärä päässä? Mielestäni viimeinen vaihtoehto. Jos päivän aikana ratsastaa 5 kpl kyseisiä koulutusvaiheessa olevia heppoja, niin taatusti niistä joku singahtelee. (omakohtaista kokemusta on)

        Tottakai jokainen tekee niinkun tykkää,kunhan eivät näytä lapsille huonoa esimerkkiä esittämällä kovaa mimmiä.Mutta itse olen enimmäkseen ratsastellut melkosenkin hurjilla tapauksilla ja todellakin pidän kypärää päässä,turvajalustimetkin hommasin kun jäin jalustimeen roikkumaan ja omaani kouluttaessa pidin alkuaikoina maastossa myös turvaliivejä...Kaksi selkäranganmurtumaa riitti opettamaan että turhat riskit kannattaa minimoida kun nuorten ja muuten hurjempien kanssa saa muutenkin tarpeeksi jännitystä singahteluja äärettömällä nopeudella milloin mistäkin syystä ja parhaimmillaan saa kunnon rodeoita ja luonnollisesti välistä on jarrutkin hiukan hakusessa.Mutta nämä tosiaankin ovat aivan eri asia kuin rauhalliset tasottuneet ratsut millä voi lönkötellä menemään ilman mitään huolenhäivää mutta kyllä niittenkin kanssa voi vahinko sattua,luulisin.


    • hepo

      Siksi, koska jos haluaa kuolla menee hevosen selkään ilman kypää. Ja siinähähn on jo syytä, jos menee hevon selkään.Tai liki eläintä jota kutsutaan hevoseksi. Kuolleena tunnetaan paremmin nimeltä METVURSTI.
      SIKSI!

    • tästä maailmasta

      halusi ratsastaa yksin pikkureissun kaverin hevosella (entinen ratsastaja kun oli) ja tietysti ilman kypärää,tosi nainen ei pelkää...
      Joku satunnainen ohikulkija löysi,soitti ambulanssin ja henki pelastui.Tosin takaraivo kun halkesi,seurasi takautuva muistinmenetys lähimenneisyyteen,pitkä invaliditeetti ja ikuiset tasapaino-ongelmat.Muisti pätkii ja puhe,tuli myös aivan uudenlaisia luonteenpiirteitä.Autolla ajo kielletty.Perheellisenä mies ja alaikäiset lapset toimivat nyt äidin kaitsijoina,välillä äiti tajuaa tilanteensa ja välillä ei.
      Tuohon kaikkeen tarvittiin vain vieras hevonen,joka pelästyi jotakin,tyhmän itsevarma ratsastaja ilman kypärää ja maaastoon yksin.
      Tosin tärkein kaikesta oli tuo KYPÄRÄN puuttuminen.Niin voi elämä hetkessä muuttua.Iloinen ja aktiivinen nainen,nyt invalidi.

    • p ä i v ä p e r h o n e n

      ... Jyväskylässä kuoli kaksi, 12 ja 13 vuotiaat tytöt, jotka molemmat olivat pienestä iästä huolimatta kokeneita hevosen käsittelijöitä, toinen suorastaan melkein syntyi hevosen selässä, vv.2002 ja 2004, saman "tallin" taitajia.

      Ikävästi kävi molemmille, vaikka asianmukaiset
      kypärät oli päässä - he kuolivat pian sairaalassa
      tajuihinsa tulematta.

      Kypärissä oli vammakohdassa lommo, joten ei ne nykykypärät ole riittävän suojaavia.

      Toivon varoivaisuutta hienon alan harrastajille, koska "vaara on aina vahingon enne" !

      • tästä maailmasta

        Surullinen kohtalo noin nuorille tytöille,joille hevoset ja ratsastaminen ovat tärkeimmät asiat.
        Näinhän se on,mikään ei ole varmaa....
        Meilläkin on hevosia ja minullakin on tytär.Niin monesti olen pelännyt onnettomuutta lapseni kohdalle,tuonlaista.Suuri on ollut suru vanhemmilla lastensa menettämisestä,voin vain kuvitella tai tuskin edes pysty siihen.Sanat loppuvat,kun tuollaista tapahtuu.


      • m'ä''

        No ei ehkä mutta kyl se joskus suojaa.Meillä jokaisella on kun meidän täytyy lähteä ja se päivä koittaa istuit turvallisesti pöydän päässä tai hevosen selässä.Mutta hidasta itsemurhaa EI kannata yrittää koska se EI ole sallittua.Vahinko voi sattua ja lähdemmekin liian aikaisin!!


      • olga

        Missä tuo tapahtui ja minkälaisessa tilanteessa?


    • liuliu

      minä en ymmärrä mitä vikaa kypärässä on...mun yks kamu olis kuollu, jos ei olis ollu kypärä(joka oli valit. kokenut jo muutaman rajun tippumisen)päässä... "säästyi vain" tajunnan menettämisellä ja siinä samalla tietysti aivotärähdys... mutta tämä pääkoppa on suhkot herkkää kamaa, älkää siis leikkikö sillä!!
      (itsekin olisin halvaantunut jo 10 vuotiaana jos en olisi käyttänyt kypärää...)

    • mistymaarit79

      Kiitos kaikista hyvistä kommenteista. Tuli paljon hyviä esimerkkejä miksi kannattaa käyttää kypärää. Se on totta, että kypärä ei aina auta.
      Hevonen on eri asia kuin polkupyörä ja kuitenkin pyöräilykypärääkin olisi hyvä käyttää. Harmi, että keskustelupalstoille eksyy asiattomiakin kommentteja.
      Tottakai on jokaisen oma asia käyttääkö kypärää. Jotkut ihmiset tosin välittävät toisista ihmisistä ja toivovat ettei heillekään kävisi huonosti. Maailma olisi ehkä ihan pikkiriikkisen parempi paikka, jos ihmiset ei olis niin itsekkäitä. Tai ainakin surua ja murhetta olisi vähemmän.

      !!Vastausta en ole kuitenkaan saanut vielä kysymykseen: MIKSI ratsastat ilman kypärää????

      • Rouva47

        ...mieheni ei hypi.


    • Free raider med hästen

      Morjens!

      Ekan kerran ratsastelin parin tunnin verran ravia laukkaa ja niin pois päin ihan toisilla konnuilla kuin kotosuomessa.

      Kun kyselin kypärää, äijeli totes vaan, et täällä on toinen meininki kuin euroopassa, ei niin tiukka.
      Ekakertalaisena olin vaan ihan selkee ku gigelsh.

      No suomeen tulin ja halusin toki ratsastaa koska olihan se hiton hienoo, ni täällä tarvittiin kaikki kyspärät sun muut.

      Huomasin hauskan jutun, et hevonen toimii just, ei melkein vaan just, niinkun sen ratsastaja määrää. Jos ei oikeesti osaa ottaa ohjaksia, niin kypärä päähän vaan. Mut kun olen kahden kerran jälkeen ratsastanut käärmeiden ja jokien poikki, ja hevonen on vauhkoontunu, niin ohjakset on sitä varten, eikä ne oo pettäny.
      Kypärä ei muuten auta yhtään jos putoo hevosen selästä kivikkoon. Halvaantuminen on kiinni niskoje tai selän taittumisesta ei pään lyömisestä.

      MC Kesyttäjä

      • ...

        kylläpä ollaan itsevarmaa.. ja tiedoks vaan, ohjakset on aika pieni osa hevosen hallussapitoon liittyen. jalat ja istunta tulee ennen niitä.


    • Kokenut

      Joo. Itsekin putosin vähän aikaa sitten, ja pää kolahti kiveen, onneks oli sentään kypärä, muuten olis käyny varmaan pahemmin. KÄYTTÄKÄÄ KYPÄRÄÄ! Ja onko oikeesti järkevää ridaa ilman kypärää? EI! Ite käytän aina kypärää kun ridaan.

      • ruuspisfani

        ei teidän tartte toisten asioihin puuttua! samapa tuo jos ratsastaa ilman kypärää. mulla on itelläni kamalan säikky ja vauhko hevonen jonka kanssa kisaan kouluratsastuksessa kansallisissa luokissa joissa minulla on päässäni vain se silinteri! heppani tietää mitä en halua sen tekevän ja se ei tee sitä jos osaat hallita sitä oikein! ja muistakaa että vesilasiinkin voi hukkua ja tikkariin tukehtua!


    • tuntsari

      Miksi IHMEESSÄ välitätte heistä, jotka ratsastavat ilman kypärää? Itse he sen riskin ottavat, se ei ole teidän ongelmanne (?) Omaa tyhmyyttään ratsastavat ilman kypärää... Se on heidän asiansa.

    • Empppa

      Eiköhän se ole jokaisen oma asia käyttääkö kypärää vai ei ... minä itse kyllä suosittelisin kypärän käyttämistä mutta jokainen päättäkööt ihan itse... :/

    • Nimetön

      Mutta hiivatin kypärä on ollu hukassa jo kesästä asti, enkä ole sitä siis käyttäny. Pitäis kai ostaa uus, toisaalta, olen hengissä edelleen.Kypärä päässä olen saanu aivotärähdyksen x4, eikä kypärä ole suojannut kylkiluitani, eikä varpaitani.

    • kypärä päässä..

      Jokainen omalla tyylillään. Eihän se sun huoles oo.. Jos ratsastaja on aikuinen hän varmasti tietää riskit. Antaa ihmisten itse päättää omasta elämästään, ei niitä kuitenkaan tuntemattoman avulla saa kypärää käyttämään. Läheinen voi yrittää paremmalla onnella.

      Kannattaa niitä kypärättömiä ratsastajia ihan kädestä pitäen jututtaa ,jos tuo tieto on sinulle niin tärkeä, tuskin ne tänne sitä tulee pätemään.

      Itse käytän kypärää toki suojellakseni päätä pahoilta vaurioilta, mutta lähinnä ehkä rutiinista.. Olisi outoa olla hevosen selässä ilman. O.O

    • lahoaivo

      koska olen lahoaivo

    • Kokemusta on!

      Moi!
      Mua raivostuttaa kanssa ihan sama asia! Arggggg.....! :/ ;)
      Kun jotkut vaan ratsastelee ilman kypärää, koska luulee sen olevan "kovaa"/trendikästä tai vaan sen takia, että oon jo niin hyvä ratsastaja ja mulla on ihan hirveen kiva ja rauhallinen hevonen ja meen vaan käyntii. Ittelleni kävi niin, että aattelin, että meen vaan käyntii mun rauhallisella ja kivalla hevosella, mutta kuinkas siinä sitten kävikään! Pusikosta juoksi pupu keskelle kenttää ja se mun kiva ja rauallinen hevoseni hyppäsi pystyyn ja pukitteli täyttä laukkaa ympäri pientä kenttäämme. Ja mähän lensin sieltä jonkun ajan päästä, vaikka olenkin ratsastanut kauan ja olen kokenut hevosten kanssa yhtä sun toista ja se rakas hevoseni oli kuinka rauhallinen ja kiva tahansa, niin aina voi tapahtua/sattua mitä vaan. Onneksi minulla sentää oli se kypärä päässä.

      Ja ihmiset ostavat kalliita n. 50€ kypärii, mutta sitten käyttää niintä vain joskus. Sekin on kyllä aika turhaa rahansa kuluttamista!:( :/ ;)

      Laittakaa ne kypärät päähänne, ei siitä haittaakaan ole!

      • kovia kestänyt

        Olen ratsastanut sen verran et töölön teholla on tullu käytyy hevosen takia ja olis ollu kuolemaks jos ei olis kypärää ollu. Sen jäkeen ostinkin pelkkiä GPA:n kypäriä koska pelko siitä et joskus lyö viellä kovempaa pään on kova. Ps. 50€ kypäräni halkesi kaatuessa hevoseni kanssa


      • Kypärähalkeaa
        kovia kestänyt kirjoitti:

        Olen ratsastanut sen verran et töölön teholla on tullu käytyy hevosen takia ja olis ollu kuolemaks jos ei olis kypärää ollu. Sen jäkeen ostinkin pelkkiä GPA:n kypäriä koska pelko siitä et joskus lyö viellä kovempaa pään on kova. Ps. 50€ kypäräni halkesi kaatuessa hevoseni kanssa

        Yleensä nykykypärien kuuluukin haljeta kerran kovan iskun saatuaan. Se ei tarkoita etteivät ne suojaisi kunnolla, vaan se on turvallisuussyistä niin ettei vaan kerran kunnolla kolhaistua kypärää käytettäisi enää uudelleen - se on todella hengenvaarallista. Kypärän pitäisi suojata sillä tavoin että vaikka kuori/runko hajoaa, pehmuste suojaa ja kokonaisuus antaa myöden niin ettei pääkallo saa kovin voimakasta impulssia. Jo kerran murtuneen kypärän käytössä taas suojausta ei enää juurikaan ole ja voimakkaampi isku tulee suoraan pääkalloon halkaisten sen herkemmin.


    • jkllkjghf

      Minä en ole enkä aiko ratsastaa ilman kypärää. Vaikka olisin juuri tullut olympialaisista kultaa voittaneena, niin kypärä pysyisi päässä. Ehkä lehtikuvien ottamisen ajan voisi hyvin verkatulla, ei enää ihan 110 tehoilla käyvällä hepalla..

    • ??

      hei mites sitte ne kouluratsastajat ku niillä on vaa silinteri??? onko neki idiootteja?? hei ei pitäis olla kenenkään ongelma kuka on ääliö. ite meen talvella kotona ilman kypärää ku ei satu olemaan maneesia ja pakkasta -20 ja tuulee, nii mieluummin pistän lämpimän pipon päähä ku sen kypärän ja syväjäädytän aivoni..
      yleisillä paikoilla, kuten ratsastuskouluilla ja kilpailupaikoilla kypärä on tietenkin päässä!!

    • elennaa

      Tunnen montaki jotka ei käytä kypärää ratsastaessa eikä siin musta oo mitää ongelmaa JOS menee silinteriluokissa. Yks ei piä sen takii ko sil tulee ottaan näppyjä ja alkaa kutisemaa ku hikoilee.

      PS. Miten jaksatte jauhaa tästä asiasta et joku ei käytä kypärää? Se on niide oma asia, jos pää osuu maahan ja menee halki, oma moka.

      • sadsadasdasdasdada

        ja veronmaksajien moka siinävaiheessa kun aletaan sairaalamaksuista puhumaan,mutta päättelisin ettet ikäsi puolesta veroista tiedä huushelvettiäkään.


    • Vielä suojeltavaa

      Oon tullu siihen tulokseen, ettei sitä kannata pohtia. Ilmeisesti kyseisillä ihmisillä ei ole omasta mielestään mitään suojeltavaa enää.

    • AliseBee

      Yläasteen aikoihin minulla oli yksi kaveri, jolla oli oma hevonen. Kävin kerran katsomassa kaveriani kun hän ratsasti hevosellaan erään tallin kentällä. Hänellä ei ollut kypärää! Kysyin, että miksi hänellä ei ole kypärää ja vastaus oli aika kiva:
      ' Kypärät on nynnyjä varten ' Sitten yks kerta hyppäs maastoesteitä ja tippui pahasti selästä. Otsan ja hiusten rajaan piti laittaa tikkejä ja tuli aivotärähdys, lisäksi murtui kylkiluita. Sen jälkeen on ratsastellut aina kypärä päässä ja turvaliivi päällä. Eihän se mua mitenkään hetkauta, jos jotkut idiootit haluavat tappaa itsensä ratsastamalla ilman kypärää. Omapahan on asiansa, mutta musta on noloa ratsastaa ilman sitä.

    • ihmehyyppä

      Mielestäni iha oma kohtanen voivoi käyttääkö kypärää vai ei.

      Voin sanoa että itekki saatan joskus meä suomenjullikalla mennä ilman kypärää kentällä siinä 25-> astee helteessä, koska satun oleman erittäin herkkä aurinkonpistoksille ja kypärän kans saa helpommin auringon pistoksen, omapaha on sillon vikani jos tipun, eikä vakuutuksen pitäs sitä korvata pahemmin. Tietääkseni jos tippuu eikä oo kypärää se on omalla vastuulla sillon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe