Työkkärin täti sanoi

Ihmisen lapsi

Näin itsenäisyyspäivänä linnan juhlia toisella silmällä seuraavana tuli mieleen vähemmän hohdokas tapahtuma lähimenneisyydestä.

Kävin uusimassa työnhakuni. Näin on tehtävä. Töitä olen hakenut paljon: noin sataa paikkaa viiden kuukauden aikana. Kaksi kertaa olen päässyt jatkoon. Alallani ei vaan ole työpaikkoja.

Kerroin tädille, että näin se vaan on. Tutkintoni (korkeakoulu) on alalta, jolla työtilanne on huono. Tiedän, valitsin typerästi, mutta ainakin kiinnostuksen pohjalta.

Kerroin, että kouluttautuisin kyllä mielelläni uudestaan, mutta milläs kouluttaudut, kun opintotuet on käytetty loppuelämäksi ja päivätyötä ei saa. Sellainen pitäisi saada, jotta selviäisin niukoista elinkuluistani, mistä en opintolainojen vuoksi selviä enää nytkään, kun säästöt on loppu. (Sossun luukku alkaa häämöttää, kun olin yrittäjä, joten en saa ansiosidonnaistakaan, vaikka siihen oli oikeus.)

Kun kerroin hakukokemuksistani ja sen tuloksettomuudesta, täti sanoi ihmetellen, että minähän olen juuri oikean ikäinen työmarkkinoille, haluttua tavaraa (30 ). Sanoin, että niin, silti ei vaan työtä saa.

Seuraavaksi hän sanoi, että työmarkkinat vetävät hyvin. IT-alallakaan ei kuulemma tarvitse yt-neuvottelujen jälkeen tulla työkkäriin, kun heti on työpaikka. Sanoin, että se on ehkä noin IT-alalla (mitä en usko kokonaan), mutta työllisyystilanne on ALAKOHTAISTA. Hän myönteli vähän, mutta hämmästeli edelleen, että pitäisi minun päästä useammin haastatteluun. Lisäksi hän ihmetteli, miten se voi olla niin, että heidän ei tarvitse tulla työkkäriin... Sanoin, että se johtuu siitä, kun heillä ON TYÖPAIKKA JO TIEDOSSA.

Seuraavaksi hän ehdotti, että minun pitää painottaa haussani muuta kuin koulutusta. En ole koskaan koulutustani painottanut. Kysyin häneltä, että pitäisikö minun ehkä tulostaa hakemukseni väripaperille vai laittaa "erilaisia" kuvia hakemukseeni... Hän ei oikein osannut vastata.

Käsittämätöntä subjektiivisuutta ja yksinkertaisuutta!

4

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taas työtön

Ei niillä tädeillä työkkärin tiskin takana ole minkäänlaista käsitystä todellisesta tilanteesta työmarkkinoilla...

• mieleen

että vika saattaa olla sinussa???
      jos oisin hakenu 100 paikkaa ja 2 kertaa oisin päässy haastatteluun, tulis kyl mieleen että onkohan vika mussa!!

jos sä vaan oot sellanen tyyppi ettet oo kovin haluttua tavaraa...

rutisijat tai pilkunviilaajat kyl erottuu jo ylensä ennen haastattelua

• Ihmisen lapsi

Aikaisemmin olin ihan haluttua tavaraa. En ole rutisija enkä pilkunviilaaja. hakemukseni ovat hyvin ja huolellisesti tehtyjä. Sinä et selvästikään tajua, mikä tilanne on vaikeilla aloilla. Joku pölvästi inssi voi päästä töihin viiden hpaikan hakemisella, mutta yritäpä kulttuurialalla samaa. Kaikista vaikein ala päästä sisälle 40-380 hakijaa per paikka. Käsitätkö?

• Jatkuvasti hakenut

Mutta: Mitä pitää tehdä, kun on väärän ikäinen, väärää sukupuolta, väärälle alalle koulutuksen hankkinut, jo toisen akateemisen tutkinnon suorittanut eikä siltikään tärppää?

Siis ensimmänen tutkinto humanistinen, toinen viestintäpuolelta. Molemmissa yhtä heikko työllisyystilanne nyt. Satoja hakijoita, alle nelikymppiset palkataan ensin ja meitä juuri 40 vuotta täyttäneitä ehkä jos ei ketään muuta saada haastattelukiintiöön.

Minä en myöskään ole rutisija enkä pilkunviilaaja. Olen ollut lukuisissa yt-neuvotteluissa muutamassa yrityksessä ja aina saanut pitää paikkani. Mutta viimeisimmässä kävi sitten huonosti kun koko henkilöstö myytiin mukana toisenlaisiin tehtäviin työpaikan mukana. SIELTÄ yritän nyt pois takaisin oman alan töihin. Eikä tärppää, ei sitten millään. Mikä olisi se poppaskonsti? Että pääsisi edes haastatteluun!

Millaisia vinkkejä muilta nelikymppisiltä? Miten olette onnistuneet saamaan työtä? Minä en edes hae tiettyä työtä vaan ihan mitä vaan. Olen hakenut niin kaupan kassalle kuin kirjastoon kuin kunnalle ja valtiollekin. Olen valmis menemään ihan minne tahansa päästäkseni pois nykyisestä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe