Menetättekö yöunenne?

Tapsan tahdissa

Onko teillä vastaavia kokemuksia: jos juoksee pitkän lenkin, vaikka päivälläkin eli ei klo 18 jälkeen, illalla voi olla vaikea saada unta. Tai vaihtoehtoisesti sitten herää 'tikkana' liian aikaisin, esim. klo 04 aamuyöstä.

Olo ei ole mitenkään tuskainen (ylirasitusta), mutta silti tuntuu että elimistö on saanut yhden piristysruiskeen liikaa mikä näkyy unettomuutena.

Uskoakseni maratonin jälkeen voi olla vaikea nukua pitkää rauhallista yötä. Minkälaisia kokemuksia teillä on rasituksen näkymisestä unensaannissa?

21

1370

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ape man

      se ole ihan luonnollista, että ruumis käy ylikerroksilla pari kolme tuntia rankan urheilusuorituksen jälkeen, joten silloin on ihan turhaa yrittää mennä nukkumaan.

    • Parrujalka

      Minulle menee niin että kovankin lenkin jälkeen menee noin kaksi tuntia että kannattaa mennä nukkumaan että saa unen päästä kiinni. Jos teen pitkän lenkin niin siihen riittää yksi tunti.
      Tosin siippani mielestä unenlahjani ovat huippu hyvät :)

      Olen jo vuosia (lähes 20) harrastanut kestävyysliikuntaa joten palaudun nopeasti lenkistä kuin lenkistä. Maratoni ei tuota minulle minkäänlaisia vaikeuksia nukkua yöllä. Jos kroppasi jää maran jälkeen ylikierroksille tarkoittaa se sitä että olet ylirasitustilassa eikä palautuminen ole alkanut.

    • JJJ

      Onkohan vauhtisi kuitenkin liian kova? Tai ylirasitustila päällä? Itselläni käy näin, että yöt ovat levottomia jos on rasittanut itseään liikaa. Lauantaina kävin illalla myöhään pitkällä 2h rauhallisella lenkillä, ja jo suihkun jälkeen kun sohvalla istuskeli muutaman minuutin, leposyke oli ihan normaali. Hyvä ja rauhallinen olo, kyllä uni maittoi... Tarkkaileppa iltaisin leposykettä. Stressi tai ylirasitus kyllä yleensä näkyy leposykkeessä.

      • Tapsan tahdissa

        Luulen että olette oikeassa. Ehkä kyse on sittenkin lievästä ylirasituksesta. Lisäksi muut stressitekijät, kuten työ, yhdistettynä suht kovaan fyysiseen rasitkseen, ovat vaikeuttaneet unen saantia.


    • juoksentelija täällä

      Mulle rankka rasitus on useimmiten ollut sellainen, että sippaan melko pian rasituksen loppumisen jälkeen tai sitten nukun kuin tukki seuraavan yön. Ei minkänlaista hajua, että mikä maa tai mikä valuutta. :)

    • Jartsu

      Ihmiset on yksilöitä ja mikä pätee yhdelle, ei sovi toiselle.

      Minulla on just sama ongelma, mutta olen oppinut sen kanssa elämään. Klo 18 mennessä on lenkit juostava, jos aikoo yöllä nukkua. Toki lenkin rasittavuudella on merkitystä.

      • Tapsan tahdissa

        Näin on, ja tiedän lähipiiristäni että unen kanssa on ollut ongelmia jos urheilee paljon, etenkin ilta-aikaan.

        Ja itselläni vaikuttaa työt paljon eli töissä sitä ensisijaisesti stresaantuu mikä näkyy heti juoksukunnossa (mm. palautumisessa).


    • Anonyymi

      Miula tulee uniongelmia jos en syö tarpeeksi. Hiilaria nassuun illalla niin uni tulee. Riittävä uni on tarpeellista kehittymisen kannalta, ja aina kun nukun ja syön hyvin, kunto kohoaa ja lenkki kulkee.

      • Anonyymi

        Juu. Pitäis oppia nukkumaan vähemmillä hiilareilla, että pyöräys lähtisi vatsalta.


    • Anonyymi

      Mänen nukkumaan neljältä ja herään kaheltatoista. Unenlaatu hyvä. Etätöissä työajat oman mielen mukaan.

      • Anonyymi

        Siula rento unirytmi. Miula aamukahvi nytten. En menetä yöunia juoksentelun vuoksi.


    • Anonyymi

      Menetän jos ahnehdin cooperin

    • Anonyymi

      Sydämmen vajaatoiminta tai homeongelma ?

      Kardiologille ja homekoira haistelemaan kämppää. Sisäilman radonpitoisuuden mittaus.

    • Minulla menee yöunet, jos tupruttelen punaisia tupakkeja illalla. Yksi sininen ei pilaa unia, rentouttaa vain.

      • Anonyymi

        Mentooli rentoa mutta kielsivät


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mentooli rentoa mutta kielsivät

        En tykännyt mentoolista. Pastillit pastilleina.


    • Anonyymi

      Äijä nulukhaa oikhiain eikä menetä ei yö eikä päivä

      • Anonyymi

        Onko oiva sormus mistä sait viisaat sanasi?


    • Anonyymi

      Se on ylikunto, jos yöunet menee hölkän takia. Itsellä toki yöunet menevät välillä muutenkin ilman ylikuntoa, kun en vaan malta mennä sänkyyn.

    • Anonyymi

      Lenkki laittaa rasvanpolton päälle, mikä näkyy virkeytenä ja hermostuneisuutena. Kevyempi lenkki ja paremmat palautusjuomat korjasivat ongelman itselläni. Nykyään osaan rajoittaa liikaa intoa niin etteivät yöunet häiriinny.

    • Anonyymi

      Miula menee yöunet kun teen kovan harjoituksen. Kevyestä pk-hölköttelystä ei niinkään.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      93
      1955
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      417
      1532
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1293
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1079
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      72
      1021
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      986
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      969
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      949
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      247
      906
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe