Sapatti Apostolien aikaan?

Kyselevä_

Viettikö Roomassa asuvat apostolin aikaiset pakanakristityt seurakunnat *lauantai* sapattia?

Onko todistus aineistoa kuinka tuohon aikaan meneteltiin?

13

569

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>Lauantai oli yhteen aikaan myös monen kristityn suosikki, sillä useimmat ensimmäiset uskovaiset olivat juutalaisia, jotka tunsivat velvollisuudekseen pitää perinteisen pyhäpäivänsä juutalaisten viikon seitsemäntenä päivänä. Mutta koska Jeesus oli ristiinnaulittu juutalaisten viikon kuudentena päivänä ja Raamatun mukaan nousi kuolleista seuraavan viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina, eräät varhaiskristittyjen johtajat päättivät vaihtaa sapatin sunnuntaiksi ja viettää sitä joka viikko erityisellä ehtoollisjumalanpalveluksella.

Mutta vanhat tavat kuolivat hitaasti. Vielä toisen vuosisadan lopussa kristityt papit valittivat eräistä kristityistä, jotka jatkoivat lauantain suosimista sapattina, minkä eräs piispa tuomitsi kirjeessä "taikauskona" ja kuvasi "näytelmää, jonka he tekevät [juutalaisten] juhlapäivistä ja uusista kuista"..."naurettavaksi ja arvottomksi minkäänlaiseen harkintaan".

Kun Konstantiinus antoi ediktinsä, kristityt olivat suurimmaksi osaksi sopineet lauantain ja sunnuntain kiistan, ja sunnuntai oli voittanut.

• Kyselevä_

Kaikki voi vastata. Mutta olisi mukava nähdä vastauksia seuraavilta --> Timo Flink, Kai A, Epiktetos, Kauko, -Björn-, T. Ala-Olli ja lappuliisalta.

• Aramiz

eli. Vietettiin varmasti Sapattia! Vasta luopumuksen jälkeen alkoivat Luopuksen tuulia ilmaantua. Syy tähän oli yksin kertainen. Vanhassa Rooman valtakunnassa oli ikivanha Tammuz Jumaln palvonta meneillään ja tässä uskossa oli paljon Kristillisiä piirteitä. Joten jo alkuvaiheessa alkoi muodostusta sekoitukseen ilmetä.

Ihmeellisintä Tässä Tummuz uskossa oli se, että Tämä Todellinen Aurinko kultin Aurinko poika oli
        myös Syntynyt Saatujen tietojen mukaan Betlehemissä. 1500 vuotta ennen Jeesusta. Hän
        oli Perimä tietojen mukaan kuollut myös väkivalta kuoleman Ristillä. Ja juuri tämä asia piti tätä kulttia elossa vielä Jeesuksen päiviin asti ja jopa pitempäänkin. Olen lukenut kaiken saamani tiedon tästä kultista. Tämä tieto antaa
        meille lisä tietoa Juuri Jeesuksen aikaisista
        elämän tavoista.

Siunausta

Tutkioille

Aramiz

• -björn-

Eräissä seurakunnissa, joissa oli runsaammin juutalaisia, myös kristityt juutalaiset osallistuivat juutalaisten synagoogakokoontumisiin.
        Siihen ei pakanakristityillä ollut mahdollisuutta osallistua joten luonnollisesti kristityt joutuivat kokoontumaan eri aikaan uudestaan, jotta sekä juutalaiset että pakanakristityt voivat kokoontua myös yhteisesti.
        Tämä aiheutti yhteisen kokouksen ajankohdan valitsemisen ulkopuolella juutalaisen sapatinviettoajankohdan.
        Juutalaisten vuorokausihan päättyy illalla noin klo 18.00 joten osa kokkoontumisista itseasiassa oli meidän lauantai-iltana.
        Sunnuntai oli myös usein kokoontumisen päivä jotta kokoontuminen illlalla ei olisi tarpeen.
        Kokoontumisia oli silloinkin myös muina viikonpäivinä.
        Opettihan Jeesuskin kaikkina viikonpäivinä, samoin tehtiin apostolien aikana.
        Luonnonvalolla oli siihenaikaan nykyistä enemmän merkitystä liikkumisen ajankohdan valitsemiseen.
        Pimeällä liikkumista vältettiin luonnollisista syistä.

Matteuksen evankeliumi:
        26:55 Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan. Joka päivä minä olen istunut pyhäkössä opettamassa, ettekä ole ottaneet minua kiinni.

Apostolien teot:
        2:46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,
        2:47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
        3:2 Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pieleen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.
        5:42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.
        17:11 Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.
        17:17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.

• kolme enkeliä

Tietysti vietettiin, siitä ei ole epäselvyyttä. Paavali tosin varoitti susista jotka eivät laumaa säästä ja luopumuksen ihmisestä, joka asettuisi Jumalan tempppeliin (seurakuntaan) ja julistaisi olevansa Jumala (paavi). Laittomuus pääsi valtaamn ja rakkaus kylmeni. Daniel ennusti että tämä laiton muuttaisi ajat ja lain (sapattikäskyn).

• SINÄ

OLET NÄKÖJÄÄN HÄIRIKKÄ LUONTEELTASI!

• T. Ala-Olli

Apostolit viettivät varmasti myös Sapattia.
      Viettiväthän he kaikkia muitakin viikonpäiviä
      Herran tahdon mukaan niinkuin Sapattia.

• mutta

..aika ja tavat muuttuvat? Nyt me vietämme Sapattia pe-la lepopäivänä ja Ylösnousemuspäivänä menemme kirkkoon ja juhlimme Ylösnousutta Kuningasta ja Herraa,---Vapahtajaamme!?

• kulkija123

Helpompaa on toteuttaa päivien viettopykäliä kun on "päivätyö". Silloinhan voitte levätä lauantaina tai sunnuntaina ilman sen kummempia esteitä(viikonloppun). Vuorotyömies tekee sen minkä työsopimus velvoittaa ja lepää sitten kun muut häärää;)
        (sattuu noita viikonloppu vapaitakin joskus kohdille)

• kolme enkeliä
        kulkija123 kirjoitti:

Helpompaa on toteuttaa päivien viettopykäliä kun on "päivätyö". Silloinhan voitte levätä lauantaina tai sunnuntaina ilman sen kummempia esteitä(viikonloppun). Vuorotyömies tekee sen minkä työsopimus velvoittaa ja lepää sitten kun muut häärää;)
        (sattuu noita viikonloppu vapaitakin joskus kohdille)

Niin, kumpaa sitten pitää tärkeämpänä; kuuliaisuutta Jumalalle vai tilipussia?

• kulkija123
        kolme enkeliä kirjoitti:

Niin, kumpaa sitten pitää tärkeämpänä; kuuliaisuutta Jumalalle vai tilipussia?

Kiitän Jumalaa saatuani hyvän työpaikan. Eikä ole aihetta ajatella toisin. Jumala tietää minun tilanteeni, eikä ole nähnyt aihetta puuttua tähän asiaan missään muodossa;)

Ajattelisin vielä...
        Jumala on iloinen puolestani että otin vastaan työpaikan jonka Hän minulla antoi:)

• kolme enkeliä
        kulkija123 kirjoitti:

Kiitän Jumalaa saatuani hyvän työpaikan. Eikä ole aihetta ajatella toisin. Jumala tietää minun tilanteeni, eikä ole nähnyt aihetta puuttua tähän asiaan missään muodossa;)

Ajattelisin vielä...
        Jumala on iloinen puolestani että otin vastaan työpaikan jonka Hän minulla antoi:)

Jumala tahtoo meidän parastamme joka tapauksessa. Hyvä että olet tyytyväinen johdatukseen.

Itse valinnat kuitenkin on tehtävä, ei Jumala välttämättä ohjaa meitä kaikkeen totuuteen, jos emme ole valmiita vastaanottamaan.

Vanhurskaan elämä kirkastuu päivä päivältä, siihen on uskottava.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2426
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2056
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1667
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1533
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1467
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1016
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      957
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe