vika vain jatkuu

peltiruuvi

Kirjoitin aiemmin tällaisen viestin:

"Eilen illalla kotia ajellessa Focus teki jotain uutta ja ihmeellistä. Ensin räpsähti ovet lukkoon (tähän on jo tottunut), mutta sen jälkeen nopeusmittari meni nollaan. Tarkistin ikkunasta, että olin vielä liikkeessä, vauhtia oli n. 100 km/h. Auto alkoi ihmeellisesti nykimään ts. tasaisella kaasulla ajo ei onnistunut. Tätä kesti n. 10 sekunttia. Vaihdoin vaihdetta pienempään ja nopeusmittari heräsi eloon. Samalla poistui tuo nykiminen ja matka eteni taas tasaisesti. Nyt mietityttää, mistä tämä johtui (sähköistä?) vai onko tämä lopun alkua. Auto on 1,6 bensa hätspäk vm. -01 ja on muuten toiminut hyvin.
Onko jollakin muulla ollut kokemuksia vastaavasta?"

Vastaukseksi sain akun kulumisen, mutta se ei ole vikana. Fokkeri on nyt alkanut tekemään tätä säännöllisesti. Nopeusmittari vaan menee nollille, mutta matka jatkuu. Tuntuu kuin auton vääntö heikkenisi samalla. Syksyn kuluessa huomasin myös, että raitisilmasuodatin on laitettu päin v....., koska vedet satoivat sisään. Voisiko näillä asioilla olla joku yhteys? Lattiaan en saanut täysin kuivaksi, koska aina kun sen kuivatin niin seuraavana päivänä se jo kastui. Auto menossa pikapuolin huoltoon. Saavat vaihtaa sen suodattimen samalla. Mutta mitä pitäisi huolto-penoille sanoa, auton nykivästä käytöksestä.

12

4417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkövika siinä selvästi on. Pääseekö lattialle valuva vesi kastelemaan matkalla kojelaudan alta johtoliittimiä, kojelaudan elektroniikkaa, virtalukkoa tms?
      Jos vedentulon syynä on liikkeessä väärin asennettu suodin ja sen takia vesi pääsee elektroniikkaan, kuuluu koko projekti takuutyön piiriin. Korjaamoilla on vakuutukset asennusvirheille joten ei se ihan suoraan korjaamon kustannuksiksi jää. Käytä tarvittaessa kuluttajansuojavirkailijoitten palveluja.

      • peltiruuvi

        Soittelin voortin huoltoon ja sanoivat, että vika tod. näk. nopeusmittarin anturissa. Minua vähän arveluttaa. Haluisin usko tuohon, mutta silti noi sähköt mietityttää vähän.

        Tuskin mitään autoa on kuitenkaa akvaarioksi suunniteltu. Veden sisällä lillumisella on varmasti vaikutusta autoon. Sukkasillaan ei ainakaan voi apukuskin puolella olla, ellei halua saada flunssaa ;).


    • lol

      "Tarkistin ikkunasta, että olin vielä liikkeessä, vauhtia oli n. 100 km/h."

    • nopeusmittarista

      ettei ollut kierroslukumittari, joka meni nollille.

      • enää auennut

        eikö ikkunamekanismikin ollut rikki ja jouduit avamaan oven heti kun automaattilukko ovissa hellitti


    • more power

      Raitisilmasuodattimen päällä oleva muovisuoja on todennäköisesti irronnut liimauksestaan tuulilasin alareunasta suodattimen vaihdon yhteydessä. Minun ex-Focukseeni vaihtoivat aikoinaan takuuseen ko. muovin, niin vuoto loppui.

    • peltiruuvi

      Raitisilmasuodattimen vian tiesin jo entuudestaan. Tälläkin palstalla aiheesta on keskusteltu aika-ajoin. Omakohtaisesti huomasin ongelman vasta, kun parkkeerasin auton ulos. Tavallisesti auto on tallissa suojassa.

      Nopeusmittarin vika on viesteistä päätellen aivan uniiikki? Kysymyksessä ei ole kieroslukumittari, niin kuin joku jo tuossa ehdotti.


      • peltiruuvi
        janti kirjoitti:

        Mittariston "nollaantuminen" on ollut aiemminkin esillä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001049&posting=22000000005952756

        Kiitos janti! Lueskelin mielenkiinnolla aiempia viestejä. En ole siis yksin.

        Nyt näyttää entistä enemmän sille, että sisään satanut vesi sähköt ovat ongelman takana. Tosin en aivan saanut selvää siitä, että mitä pitäisi eristää ja missä.

        Autossani tuo ilmiö on aina liittynyt siihen, kun olen liikenteessä -0 kelissä, tai kun auto lämpenee ja sisätilassa oleva kosteus höyrystyy. Tietysti konehuoneen puolella käy samoin. Ongelma tulee siis esille vasta hiukan lähdön jälkeen. Minun auton mittari ei näytä viivaa, tai mene nollille, myös radio jatkaa tomimistaan aivan hyvin. Ihmetyttää vain tuo vedon väheneminen (voi tietysti olla mielikuvituksen tuotetta, kun alkaa tarkkailemaan auton käyttäytymistä tarkemmin).


      • peltiruuvi kirjoitti:

        Kiitos janti! Lueskelin mielenkiinnolla aiempia viestejä. En ole siis yksin.

        Nyt näyttää entistä enemmän sille, että sisään satanut vesi sähköt ovat ongelman takana. Tosin en aivan saanut selvää siitä, että mitä pitäisi eristää ja missä.

        Autossani tuo ilmiö on aina liittynyt siihen, kun olen liikenteessä -0 kelissä, tai kun auto lämpenee ja sisätilassa oleva kosteus höyrystyy. Tietysti konehuoneen puolella käy samoin. Ongelma tulee siis esille vasta hiukan lähdön jälkeen. Minun auton mittari ei näytä viivaa, tai mene nollille, myös radio jatkaa tomimistaan aivan hyvin. Ihmetyttää vain tuo vedon väheneminen (voi tietysti olla mielikuvituksen tuotetta, kun alkaa tarkkailemaan auton käyttäytymistä tarkemmin).

        Itse ostaisin/vaihtaisin uuden akun, mikäli autossa on vielä alkuperäinen akku.

        Samalla puhdistaisin akun navat ja tarkastaisin miinusjohdon maadoituksen runkoon.

        Ekana voisi tietankin koettaa tuota Engelsmannien kikkaa ja suojata/siirtää tuon moottorin/jäähdytysneesteen lämpösensorin johdot tai 2. sylinterin sytytysjohdin.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001049&posting=22000000006041103

        Kostealla säällä se lämpösensori taitaa saada hiukan virtasta tuosta sytytysjohdosta. Tämä sitten aiheuttaa kaikenlaista sekoilua ohjauselektroniikassa ja moottorin säädöissäkin.


    • Nopeusmittarin nollautumisesta

      Mulla on Focus -00, jossa esiintyi tuota mittarin nollaantumista aika ajoin. Eka kerran sitä esiintyi jo pari-kolme vuotta sitten. Nopeusmittari putosi nolliin ja trippimittari ei ei lisännyt matkaa, vaan oli jämähtänyt paikalleen. Joskus se näytti pelkkää viivaa. Kierrosluku- ja muut mittarit ja valot toimivat kunnolla. Katkosta kesti yleensä muutamasta sekunnista muutamaan minuuttiin.

      Kun eka kerran puhuin asiasta huollon yhteydessä Stockmannin huoltopäällikkö oli huuli pyöreänä ja ehdotti mittariston vaihtoa runsaaseen 300 egen hintaan. Totesin silloin ettei haitta ole tuon väärtti ja jatkoin ajoa tuolla viime kesään saakka. Katsastuksissa aina jännitti tilttaako mittari. Ei kuitenkaan koskaan juuri silloin. No niin viime kesänä vein auton taas huoltoon (120000 km) ja mainitsin taas tuon häiriön olemassaolosta, niin huoltopäällikkö muisti kuulleensa viasta ja hetken räplättyään tietokonettaan löysikin kuvauksen tästä viasta.

      Eli vaihdetaan anturi ja huollon yhteydessä tehtynä kustannus on 10-20 egen luokkaa. Tilasin vaihdon ja sen jälkeen mittari on toiminut juuri niin kuin pitääkin kertaakaan nollaantumatta.

      Sulla oli noita muitakin oireita, joita minä en omassa havainnut. Välttämättä nuo ei kaikki johdu yhdestä viasta, vaan ne voivat toki myös olla toisistaan riippumattomia. Kun viet auton huoltoon, niin pyydä niitä pistämään se raitisilmasuodatin asiallisesti paikalleen ja kuntoon. Jos tuon anturin vaihto on parin kympin hintainen sinunkin huoltopaikassasi, niin se kannattaa tehdä ihan varmuuden vuoksi. Mulla ainakin se auttoi.

      • FOCUS-99

        Minulla tuo vika myös korjaantui nopeusmittarin anturan vaihdolla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      19
      2626
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      209
      1941
    3. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      59
      1708
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1551
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1466
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      204
      1324
    7. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1236
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      152
      1147
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1035
    10. Rääkyvä nainen

      Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil
      Kuhmo
      13
      917
    Aihe