Katolisen Isä Enrightín ajatus sunnuntaista

annu42

Tämä on se lehtinen, joka on käännös esitelmästä, joka pidettiin 15. helmikuuta 1889 ja otettiin lehteen Harlan American. Koska en varmaan löydä paikkaa, kuka ja missä kirjoituksessa sitä joku kaipasi, laitan tähän.
Otsikko:
Katolilaisen Isä Enrightin ajatus sunnuntaista

Viime sunnuntai-iltana (15.2.1889) oli katolinen kirkko niin täpösen täynnä kuulijoita, että monien täytyi tilan puutteen takia palata kotiinsa. Aihe, jota käsiteltiin, koski katolisen seurakunnan voimaa ja hallitusvaltaa. Puhuja väitti, että hänen seurakuntansa oli olemassa ennen Raamatun syntyä.(=traditio nykyään, oma huomautukseni) Hänen huomautuksensa sunnuntain viettämisestä herättivät suurta kummastusta.

Hän sanoi:
"Veljeni, katsokaa ympärillenne eri lahkoja ja yhdyskuntia, jotka alinomaa riitelevät ja kiistelevät keskenänsä. Näyttäkää minulle ainoakin yhdyskunta, joka väittää itsellänsä olevan tai jolla todellakin on valta säätää lakeja, jotka sitovat omiatuntoja. On olemassa vain yksi ainoa seurakunta koko maan päällä, nimittäin katolinen seurakunta, jolla on valta tehdä tämä - säätää lakeja, jotka ovat sitovia Jumalan edessä ja teroittaa ne helvetin(=tässä helvetin alkuperä, oma lisäykseni) rangaistuksen uhalla.
Ota esimerkiksi se päivä, jonka me pidämme pyhänä - sunnuntai. Mikä oikeus protestanttisilla yhdyskunnilla on viettää tätä päivää? Ei vähintäkään. Te sanotte, että he tekevät sen kuuliaisuudesta käskylle, joka kuuluu ´Muista sapatin päivää, että sen pyhittäisit.´
Mutta sunnuntai ei ole sapatti Raamatun eikä historian ilmoituksen mukaan. Jokainen tietää, että sunnuntai on ensimmäinen päivä viikossa, samalla kuin lauantai on seitsemäs päivä, joka on sapatti - se päivä, joka pyhitettiin lepopäiväksi(luomisessa, oma lisäykseni). Tämän perinpohjaisuuden myöntävät kaikki sivistyneet kansat.
Minä olen tavan takaa luvannut 1000 dollaria sille, joka Raamatusta voi antaa minulle ainoankin todistuksen siihen, että sunnuntai on se päivä, joka on pyhänä pidettävä; mutta ei kukaan ole vielä vaatinut rahoja. Jos joku henkilö tässä kaupungissa näyttää minulle ainoankin Raamatun tekstin tämän tähden, niin minä huomisiltana julkisesti tunnustan sen ja kiitän häntä.
Se oli pyhä katolinen seurakunta, joka lepopäivän muutti lauantailta sunnuntaille; ja Laodicean neuvostossa (v. 364 j.Kr.) julisti se myöskin pannaan ne, jotka pitivät sapattia ja vaati kaikkein tekemään työtä seitsemäntenä päivänä pannaan julistamisen uhalla.
Mikä seurakunta se on, jota koko sivistynyt maailma kuuliaisuudellaan kaunnioittaa? Protestantit antavat meille kaikenlaisia kauheita nimityksiä, mitä he kykenevät keksimään, kuten antikristus, peto, Babylon j.n.e. ja samalla kertaa he tunnustavat kunnioittavansa suuresti Raamattua, mutta siitä huolimatta he myöntävät katolisen seurakunnan hallitusvallan pyhittäessään sunnuntaita sapattina.
Raamattu sanoo: ´Muista sapatin päivää, että sen pyhittäisit.´Mutta katolinen seurakunta sanoo: ´Ei, pidä ensimmäinen päivä viikossa´; ja koko maailma kumartaa totellen sitä."

Tämä oli kokonaisuudessaan Isä Enright´in sanoma kuulijoilleen. Yhä on voimassa lupaus rahojen saanista, joten sopii yrittää, jos jo tänään onnistuisi niillä esityksillä, joita täällä on esitetty.

Joka maahan saapuessaan edellinen paavi suuteli maata ja sanoi: "Keep The Sunday holy." Se olikin hänen testamenttinsa maailmalle, kun reissasi niin paljon.

Satuin samalla myös löytämään yhdelle suurelle arkille kirjoitetun kirjoituksen sapatin historiallisesta muutoksesta sunnuntaiksi vuosisadasta toiseen. Se onkin mielenkiintoinen projekti, jonka ovat monet nykyihmiset jo tyystin unohtaneet, koska sunnuntaistakin jo yli 30 vuotta sitten tehtiin Suomessa seitsemäs päivä. Mielenkiintoisia aikoja odotellessa hiljennytään miettimään. Maran ata!

28

1442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jalo Peura

>>>>>Minä olen tavan takaa luvannut 1000 dollaria sille, joka Raamatusta voi antaa minulle ainoankin todistuksen siihen, että sunnuntai on se päivä, joka on pyhänä pidettävä; mutta ei kukaan ole vielä vaatinut rahoja.

• annu42

Minä en keksinyt tätä kirjoitusta, vaan se julkaistiin sanomalehden toimesta 15.2.1889 Amerikassa. Kerro katoliselle kirkolle, että ole löytänyt Raamatusta jakeet, jotka todistavat sunnuntain pyhyyden, ja saat 1000 dollaria. Siinä on tämän uutisen juju...

Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että he ovat muuttaneet "ajat ja lain", joten se ei ole minulle uutta. Tämän minä löydän Raamatusta Dan. 7:25, joten voit tarkistaa... Muutos on katolisen kirkon vallan merkki, joka puhuu puolestaan.

Kaikki protestantit saavat moitteita pitäessään heidän valtansa "merkkiä", sunnuntaita, pyhänä, vaikka sanovat yksin Raamattuun uskovansa. Itse en lukeudu moitteen saajiin, koska vietän Jumalan pyhittämää lepopäivää, juuri sitä sapattia.

• Jalo Peura
        annu42 kirjoitti:

Minä en keksinyt tätä kirjoitusta, vaan se julkaistiin sanomalehden toimesta 15.2.1889 Amerikassa. Kerro katoliselle kirkolle, että ole löytänyt Raamatusta jakeet, jotka todistavat sunnuntain pyhyyden, ja saat 1000 dollaria. Siinä on tämän uutisen juju...

Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että he ovat muuttaneet "ajat ja lain", joten se ei ole minulle uutta. Tämän minä löydän Raamatusta Dan. 7:25, joten voit tarkistaa... Muutos on katolisen kirkon vallan merkki, joka puhuu puolestaan.

Kaikki protestantit saavat moitteita pitäessään heidän valtansa "merkkiä", sunnuntaita, pyhänä, vaikka sanovat yksin Raamattuun uskovansa. Itse en lukeudu moitteen saajiin, koska vietän Jumalan pyhittämää lepopäivää, juuri sitä sapattia.

Koska Jeesus ei määrännyt mitään päivää lepopäiväksi, on minkä tahansa päivän määrääminen sellaiseksi vastoin Evankeliumin totuutta.
        Jeesus ei antanut kenellekään muulle valtaansa säädöksiin kuin omille valitsemilleen apostoleille.
        Laittomuutta on kaikki poikeaminen tuosta järjestyksestä.
        Huomaatko nyt, kuinka paljon laitonta lainsäätämistä maailmassa tehdään sanomaani sääntöä vastaan?
        Mitä enemmän lakeja säädetään sitä enemmän se on laitonta!

• ja vain 4 käsky

Adventistit eivät näe kuin sapattikäskyn voimassa olon, muuta ei elämään sitten mahdukaan. (hohtava 4. käsky)

Adventistien vastaus sinulle:

esittämäsi kaksoiskäsky sivutetaan aiheettomana, niinkuin kaikki muutkin väittämäsi, koska niitä ei löydy Kymmenen Käskyistä.

Sen sijaan Sapattikäsky löytyy.

• annu42
        Jalo Peura kirjoitti:

Koska Jeesus ei määrännyt mitään päivää lepopäiväksi, on minkä tahansa päivän määrääminen sellaiseksi vastoin Evankeliumin totuutta.
        Jeesus ei antanut kenellekään muulle valtaansa säädöksiin kuin omille valitsemilleen apostoleille.
        Laittomuutta on kaikki poikeaminen tuosta järjestyksestä.
        Huomaatko nyt, kuinka paljon laitonta lainsäätämistä maailmassa tehdään sanomaani sääntöä vastaan?
        Mitä enemmän lakeja säädetään sitä enemmän se on laitonta!

Vielä "Kaanon 16 - Lauantaina luettakoon ääneen evankeliumeja ja muita kirjoitusten osia."
        Mutta sitten "Kaanon 29 - kristityt eivät saa juutalaistua ja olla laiskoina lauantaina, vaan heidän täytyy työskennellä tuona päivänä, mutta Herran päivää (huom, jo päivän nimen muutos sunnuntaille voimassa) heidän tulee erityisesti kunnioittaa ja ollessaan kristittyjä jos mahdollista välttää työtä tuona päivänä. "
        Lähde: Hefele´s "Councils", Vol. 2, b. 6.

Paavi Innocentius I (402-417)
        Paavi Sylvester (314-335) oli ensimmäinen, joka käski seurakuntia paastoamaan lauantaina ja paavi Innocentius I teki siitä sitovan lain niissä seurakunnissa, jotka tottelivat häntä. (saadakseen sapatin pitämisen epäsuosioon) "Innocentius määräsi lauantain eli sapatin paastopäiväksi."
        Lähde: Tri Peter Heylyn, "History of the Sabbath", osa 2. luku 2, sivu 44.

GREGORIUS I,(590-604) Rooma

Lähde: Nicene and Post-Ninece Fathers, Second Series, Vol. 13, s. 13, epist. 1

"Gregorius , piispa Jumalan armosta, hänen rakastettuja poikiansa, Rooman kansalaisia, kohtaan: tietooni on tullut, että tietyt miehet väärän hengen vallassa ovat levittäneet keskuudessanne turmelusta ja pyhää uskoa vastustavia ajatuksia, niin että he kieltävät tekemästä mitään sapatinpäivänä. Voisinko kutsua heitä muuksi kuin antikristuksen saarnaajiksi."
        Lähde: Epistles, b. 13. 1.

Gregorius I kirjoitti "Rooman kansalaisia vastaan, jotka kieltäytyivät tekemästä työtä sapatin päivänä."
        tämä paavi julisti, että antikristus tulisi pitämään lauantaita sapattina.
        Tämä sama paavi Gregorius oli julkaissut virallisen julistuksen erästä Rooman kaupunginosaa vastaan, koska kristityt siellä lepäsivät ja palvelivat Jumalaa sapattina."

"Epistles of Gregory I", b, 13, epist. 1. lain.

Rooman valtakunnan alueella ihmiset eivät tosiaan voineet vapaasti viettää sapattia, joten heidän piti lähteä muihin maihin.

• eepu*

”Älkää luulko, että minä olen tullut LAKIA tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN.” (Matt. 5:17)
        ”Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
        Hän vastasi ja sanoi: ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
        Hän sanoi hänelle: ”Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää." (Luuk.10:25-28)

Vapahtaja ei ”rikkonut Sapattia”, sillä Periaate on tämä:
        ”Niin Jeesus sanoi heille: "Minä kysyn teiltä: kumpi on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä, vai tehdä pahaa, pelastaako henki, vai hukuttaa?" (Luuk.6:9)

”Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Heb.8:10)
        Sillä; "…Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. SELLAISTA VASTAAN EI OLE LAKI.
        Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme." (ks.Gal.5.luku)
        *
        "Hänen kättensä teot ovat Totiset ja Oikeat; Luotettavat ovat kaikki hänen asetuksensa.
        Ne pysyvät järkkymättä aina ja iankaikkisesti; ne ovat tehdyt Totuudessa ja Oikeudessa." (Psalmi 111:7,8)

Lue lisää:
        ( http://www.radikaali.net/yhteiso/keskustelualue.html?a=6&v=18735 )

• kulkija123
        eepu* kirjoitti:

”Älkää luulko, että minä olen tullut LAKIA tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN.” (Matt. 5:17)
        ”Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?"
        Niin hän sanoi hänelle: "Mitä laissa on kirjoitettuna? Kuinkas luet?"
        Hän vastasi ja sanoi: ”Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."
        Hän sanoi hänelle: ”Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää." (Luuk.10:25-28)

Vapahtaja ei ”rikkonut Sapattia”, sillä Periaate on tämä:
        ”Niin Jeesus sanoi heille: "Minä kysyn teiltä: kumpi on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä, vai tehdä pahaa, pelastaako henki, vai hukuttaa?" (Luuk.6:9)

”Sillä tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa näiden päivien jälkeen, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän mieleensä, ja kirjoitan ne heidän sydämiinsä, ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.” (Heb.8:10)
        Sillä; "…Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. SELLAISTA VASTAAN EI OLE LAKI.
        Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme." (ks.Gal.5.luku)
        *
        "Hänen kättensä teot ovat Totiset ja Oikeat; Luotettavat ovat kaikki hänen asetuksensa.
        Ne pysyvät järkkymättä aina ja iankaikkisesti; ne ovat tehdyt Totuudessa ja Oikeudessa." (Psalmi 111:7,8)

Lue lisää:
        ( http://www.radikaali.net/yhteiso/keskustelualue.html?a=6&v=18735 )

Näin minä ymmärtäisin nämä asiat.
        Kymmenen käskyt on voimassa uskoville uudessa liitossa, siltä osin kuin ne on vahvistettuna UT:ssa. Käskyt eivät ole tienä pelastukseen.

Jeesus syntyi juutalaisena ja oli Mooseksen lakiliiton alainen ja toimi ja puhui siksi sen mukaisesti..

"Älkää luulko, että minä olen tullut LAKIA tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN." (Matt. 5:17)

Jeesus toi uuden liiton. "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan" (Luuk. 22:20)
        Uusiliitto solmittiin Golgatalla kun Jeesus huusi ristillä "se on täytetty"

Jeesuksen tuomaan uuteen liittoon liitytään uudestisyntymällä (uskoon tulemalla).

Sapatti käskyä ei olla vahvistettu uudessa liitossa, koska se oli se oli osa juutalaista lakihurskautta, joka ei sido uuden liiton uskovia. Juutalaisille sapatti oli Jumalan ja Israelin kansan välisen liiton merkki ympärileikkauksen ohella. Uuden liiton merkkinä on KASTE, ei sapatti.

Oikea raamatullinen sapatin päivä on lauantai, ei sunnuntai. Lepopäivä on tarkoitettu uskoville levon ja Jumalan pyhittämisen päiväksi. Ei ole kuitenkaan sidottu yhteen tiettyyn päivään, niinkuin huomataan Paavalin antaman vapauden tähän asiaan..

Rm 14:5-6 "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."

• Timo Flink
        ja vain 4 käsky kirjoitti:

Adventistit eivät näe kuin sapattikäskyn voimassa olon, muuta ei elämään sitten mahdukaan. (hohtava 4. käsky)

Adventistien vastaus sinulle:

esittämäsi kaksoiskäsky sivutetaan aiheettomana, niinkuin kaikki muutkin väittämäsi, koska niitä ei löydy Kymmenen Käskyistä.

Sen sijaan Sapattikäsky löytyy.

Rakkauden kaksoiskäsky = 10 käskyä. Ne ovat sama asia, ilmaistuna vain eri tavalla.

Jumalan rakastaminen on sitä, että emme pidä muita jumalia, emme tee jumalien kuvia, emme käytä Jumalan nimeä väärin ja pidämme hänen sapattinsa.

Lähimmäisen rakastamista on sitä, että kunnioitamme isää ja äitiä, emme tapa, emme tee aviorikosta/huorin, emme varasta, emme lause väärää todistusta emmekä himoitse.

Vrt. Room. 13:8-10.

Timo Flink

• On potkia...
        kulkija123 kirjoitti:

Näin minä ymmärtäisin nämä asiat.
        Kymmenen käskyt on voimassa uskoville uudessa liitossa, siltä osin kuin ne on vahvistettuna UT:ssa. Käskyt eivät ole tienä pelastukseen.

Jeesus syntyi juutalaisena ja oli Mooseksen lakiliiton alainen ja toimi ja puhui siksi sen mukaisesti..

"Älkää luulko, että minä olen tullut LAKIA tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN." (Matt. 5:17)

Jeesus toi uuden liiton. "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan" (Luuk. 22:20)
        Uusiliitto solmittiin Golgatalla kun Jeesus huusi ristillä "se on täytetty"

Jeesuksen tuomaan uuteen liittoon liitytään uudestisyntymällä (uskoon tulemalla).

Sapatti käskyä ei olla vahvistettu uudessa liitossa, koska se oli se oli osa juutalaista lakihurskautta, joka ei sido uuden liiton uskovia. Juutalaisille sapatti oli Jumalan ja Israelin kansan välisen liiton merkki ympärileikkauksen ohella. Uuden liiton merkkinä on KASTE, ei sapatti.

Oikea raamatullinen sapatin päivä on lauantai, ei sunnuntai. Lepopäivä on tarkoitettu uskoville levon ja Jumalan pyhittämisen päiväksi. Ei ole kuitenkaan sidottu yhteen tiettyyn päivään, niinkuin huomataan Paavalin antaman vapauden tähän asiaan..

Rm 14:5-6 "Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."

Sinunkin pyristellä tutkainta vastaan.
        Tosiasiat on moneen kertaan tuotu julki tällä
        palstalla.Huomautan vielä, että kyse ON
        JUMALAN KUNNIASTA, JONKA MONET POLKEVAT JALKAINSA
        ALLE.

• kulkija123
        On potkia... kirjoitti:

ALLE.

Voisitkos tarkentaa mitä "tosiasioita" tarkoitat?

En pyristele tutkainta vastaan, vaan käyn sitä vilpittömästi kohti,- kaikesta vajavaisuudestani huolimatta.

Aina olen ollut valmis tarkistamaan ja muuttamaan kantani, mikäli siihen on aihetta ollut.

• On potkia... kirjoitti:

ALLE.

Maallisten lakienkin suhteen pätee se, että lain henki on kirjainta tärkeämpi. Adventistien takertuminen sapattikysyumykseen on aivan ilmeisesti lain kirjaimeen takertumista eli tässä tapauksessa "kuurnitaan hyttynen mutta niellään kameli" kun ei haluta ymmärtää sitä mikä sapattikäskyssä on tärkeää ja oleellista. Jumalan kunniasta ei suinkaan ole kysymys: se ei enene tai vähene viettipä lepopäivää lauantaina tai sunnuntaina tai ei lainkaan. Adventtikirkon "opin kunniasta" ja "adventtilampaiden pitämisestä omassa karsinassaan" tässä on kysymys.

Olisi joltiseksikin hyödyksi ymmärryksen lisäämisen kannalta rakentaa itselleen edes jonkinlainen summittainen mielikuva VT:n ajan maailmasta, uskontojen historiasta, kulttuurien vaikutuksesta toisiinsa, etc. Pelkkää herätys- tai hartauskirjallisuutta ja Raamattua lukemalla ei paljonkaan pohjatietoa menneisyydestä, Raamatun eri kerrostumista, sen synnystä oppiformuloiden, yms. kehittymisestä saa.

Adventistien arvostaman Rouva Whiten teokset ovat nekin jonkinlaista herätys- tai hartauskirjallisuutta, joihin on sekoitettu jonkinvarran asiatietoa. Missään nimessä luotettavina faktatiedon osalta niitä ei voi pitää. Tosin en tiedä kelpaavatko ne Adventistien omissa yliopistoissa kirkkohistorian oppikirjoiksi; ainakaan muissa eivät varmasti kelpaa.

• -björn-
        annu42 kirjoitti:

Vielä "Kaanon 16 - Lauantaina luettakoon ääneen evankeliumeja ja muita kirjoitusten osia."
        Mutta sitten "Kaanon 29 - kristityt eivät saa juutalaistua ja olla laiskoina lauantaina, vaan heidän täytyy työskennellä tuona päivänä, mutta Herran päivää (huom, jo päivän nimen muutos sunnuntaille voimassa) heidän tulee erityisesti kunnioittaa ja ollessaan kristittyjä jos mahdollista välttää työtä tuona päivänä. "
        Lähde: Hefele´s "Councils", Vol. 2, b. 6.

Paavi Innocentius I (402-417)
        Paavi Sylvester (314-335) oli ensimmäinen, joka käski seurakuntia paastoamaan lauantaina ja paavi Innocentius I teki siitä sitovan lain niissä seurakunnissa, jotka tottelivat häntä. (saadakseen sapatin pitämisen epäsuosioon) "Innocentius määräsi lauantain eli sapatin paastopäiväksi."
        Lähde: Tri Peter Heylyn, "History of the Sabbath", osa 2. luku 2, sivu 44.

GREGORIUS I,(590-604) Rooma

Lähde: Nicene and Post-Ninece Fathers, Second Series, Vol. 13, s. 13, epist. 1

"Gregorius , piispa Jumalan armosta, hänen rakastettuja poikiansa, Rooman kansalaisia, kohtaan: tietooni on tullut, että tietyt miehet väärän hengen vallassa ovat levittäneet keskuudessanne turmelusta ja pyhää uskoa vastustavia ajatuksia, niin että he kieltävät tekemästä mitään sapatinpäivänä. Voisinko kutsua heitä muuksi kuin antikristuksen saarnaajiksi."
        Lähde: Epistles, b. 13. 1.

Gregorius I kirjoitti "Rooman kansalaisia vastaan, jotka kieltäytyivät tekemästä työtä sapatin päivänä."
        tämä paavi julisti, että antikristus tulisi pitämään lauantaita sapattina.
        Tämä sama paavi Gregorius oli julkaissut virallisen julistuksen erästä Rooman kaupunginosaa vastaan, koska kristityt siellä lepäsivät ja palvelivat Jumalaa sapattina."

"Epistles of Gregory I", b, 13, epist. 1. lain.

Rooman valtakunnan alueella ihmiset eivät tosiaan voineet vapaasti viettää sapattia, joten heidän piti lähteä muihin maihin.

Mainitsemillasi kokousasioilla ei ole mitään merkitystä kun puhutaan Evankeliumin sanomasta.
        On täysin samantekevää mitä nuo henkilöt kokouksessaan päättivät tai jättivät päättämättä.
        He olivat yhtä vääriä ilman päätöksiäänkin.
        Kokouksen päätetyt asiat eivät tuoneet mitään siihen lisää.
        Päättelylogiikkanne on täysin harhateillä.
        Se perustuu pelkästään teidän kirkkonne omaan virheeliseen johtopäätökseen.
        He eivät olisi olleet yhtään enempää oikeita vaikka olisivat päättäneet lauantain sapatiksi.
        Kristinusko oli harhautunutta uskontoa muista syistä.
        Te päättelette yhtä väärin perustein myöskin oikean kristinuskon.
        Teidän kirkkonne uskonto on pelkkää muotojumalisuutta ilman uskon merkkiäkään.
        Ei siitä noilla eväillä tulisi oikeata vaikka hylkäisitte profeettanne opit kokonaan mutta ette tekisi aitoa parannusta Jeesuksen tarkoittamassa merkityksessä.

• annu42
        -björn- kirjoitti:

Mainitsemillasi kokousasioilla ei ole mitään merkitystä kun puhutaan Evankeliumin sanomasta.
        On täysin samantekevää mitä nuo henkilöt kokouksessaan päättivät tai jättivät päättämättä.
        He eivät olisi olleet yhtään enempää oikeita vaikka olisivat päättäneet lauantain sapatiksi.
        Ei siitä noilla eväillä tulisi oikeata vaikka hylkäisitte profeettanne opit kokonaan mutta ette tekisi aitoa parannusta Jeesuksen tarkoittamassa merkityksessä.

Jumala siunasi ja pyhitti sapatin ja erotti sen pyhään käyttöön itselleen ja luomalleen ihmisparille lepopäiväksi. Hän taisi sitten erehtyä, jos ei tuon käskyn muuttamisella ole mielestäsi mitään merkitystä.
        Evankeliumi on Kristus, Jumalan ainokainen Poika, joka kaikessa on yhtä Isänsä kanssa. Hän oli mukana luomassa maailmaa, antamassa sille lakinsa, lunastamassa sitä ja tulee vielä hakemaan omansa poiskin. Ellei tällä ole mitään merkitystä mielestäsi, en voi mitään. Juuri se on ilosanoma minulle, että näin voin uskoa. Siispä tällä on minulle merkitystä, koska kaikessa haluan yhtyä Herraan Jeesukseen so. yhtyä myös hänen lakiinsa. (Room. 7:22; 1. Kor. 6:16)

• harhaantunutko?
        -björn- kirjoitti:

Kristinusko oli harhautunutta uskontoa muista syistä? tarkenna!

• -björn-
        harhaantunutko? kirjoitti:

Kristinusko oli harhautunutta uskontoa muista syistä? tarkenna!

Markuksen evankeliumi:
        2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.

Ei ainoastaan Sapatti, vaan myös Kristus on tullut ihmistä varten.
        Usko on ihmistä varten.
        Usko ei ole sitä varten, että sen avulla IHMISET ORJUUTTAVAT toisiaan, vaan että ihmiset uskon avulla kukin oppisivat ihmisenä elämisen perusteet.

Luukkaan evankeliumi:
        2:14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"

Filippiläiskirje:
        2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Roomalaiskirje:
        13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Galatalaiskirje:
        5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Jaakobin kirje:
        2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

Monet tahtovat olla opettamassa ihmisiä, kuinka heistä tulisi Jumalan tahdon toteuttajia ja käyttävät heitä omaksi hyväkseen omien pyrkimystensä toteuttamisessa.
        Näin ei ole rakkauden lain tarkoitus.
        Koko lain tarkoitus on olla ihmisen suojana, ettei hän tulisi loukanneeksi muiden ihmisten oikeuksia ja käyttäisi heitä itsekkäästi omaksi hyväkseen.
        Kaikki valta perustuu muiden ihmisten hyödyntämiseen Jumalan tahdon vastaisella tavalla.
        Apostolien jälkeen kristinuskosta tuli väline, jonka avustuksella oli tarkoitus oikeuttaa valtakuntien hallitseminen vaatimalla ihmisiltä kuuliaisuutta ja pyrkimystä valassaolijoiden tavoitteiden toteuttamisen nöyriksi palvelijoiksi.
        Uskonto on ollut aina siinä tehtävässä , eikä meidän tuntemamme kristinusko ole siinä poikkeus.
        Jeesus oli poikkeus tästä.
        Jeesus tuli palvelijaksi että meille tulisi esimerkki oikeasta Jumalan tahdon tietämisestä.
        Adventtikirkon kritiikkini kohdistuu heidän toimintansa kertomiseen ainoana apostolien opin julistajana tässä maailmassa vaikka he ovat kaikessa vähintään yhtä vallanhimoisia ja yhtä vääriä kuin muutkin.

Sellainen usko joka ei alista ketään, vaan opettaa ihmisiä Kristuksen tavoin ymmärtämään omat oikeutensa ihmisenä, on Evankeliumin tarkoitus.
        Näin me emme vaadi muita ihmisiä meidän tahtoamme toteuttamaan edes kristittyinä , vaan pyrimme itse oppimaan Jumalan tahdon toteuttamisen omassa elämässämme.

• taram2
        -björn- kirjoitti:

Markuksen evankeliumi:
        2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.

Ei ainoastaan Sapatti, vaan myös Kristus on tullut ihmistä varten.
        Usko on ihmistä varten.
        Usko ei ole sitä varten, että sen avulla IHMISET ORJUUTTAVAT toisiaan, vaan että ihmiset uskon avulla kukin oppisivat ihmisenä elämisen perusteet.

Luukkaan evankeliumi:
        2:14 "Kunnia Jumalalle korkeuksissa, ja maassa rauha ihmisten kesken, joita kohtaan hänellä on hyvä tahto!"

Filippiläiskirje:
        2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Roomalaiskirje:
        13:9 Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Galatalaiskirje:
        5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Jaakobin kirje:
        2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

Monet tahtovat olla opettamassa ihmisiä, kuinka heistä tulisi Jumalan tahdon toteuttajia ja käyttävät heitä omaksi hyväkseen omien pyrkimystensä toteuttamisessa.
        Näin ei ole rakkauden lain tarkoitus.
        Koko lain tarkoitus on olla ihmisen suojana, ettei hän tulisi loukanneeksi muiden ihmisten oikeuksia ja käyttäisi heitä itsekkäästi omaksi hyväkseen.
        Kaikki valta perustuu muiden ihmisten hyödyntämiseen Jumalan tahdon vastaisella tavalla.
        Apostolien jälkeen kristinuskosta tuli väline, jonka avustuksella oli tarkoitus oikeuttaa valtakuntien hallitseminen vaatimalla ihmisiltä kuuliaisuutta ja pyrkimystä valassaolijoiden tavoitteiden toteuttamisen nöyriksi palvelijoiksi.
        Uskonto on ollut aina siinä tehtävässä , eikä meidän tuntemamme kristinusko ole siinä poikkeus.
        Jeesus oli poikkeus tästä.
        Jeesus tuli palvelijaksi että meille tulisi esimerkki oikeasta Jumalan tahdon tietämisestä.
        Adventtikirkon kritiikkini kohdistuu heidän toimintansa kertomiseen ainoana apostolien opin julistajana tässä maailmassa vaikka he ovat kaikessa vähintään yhtä vallanhimoisia ja yhtä vääriä kuin muutkin.

Sellainen usko joka ei alista ketään, vaan opettaa ihmisiä Kristuksen tavoin ymmärtämään omat oikeutensa ihmisenä, on Evankeliumin tarkoitus.
        Näin me emme vaadi muita ihmisiä meidän tahtoamme toteuttamaan edes kristittyinä , vaan pyrimme itse oppimaan Jumalan tahdon toteuttamisen omassa elämässämme.

Olen seurannut keskusteluanne.
        Minun on helppo tarkastella asiaa sivullisena koska en ole adventtikirkon jäsen vaikka olenkin omaksunut joitain heidän näkemmyksiään.En ole minkään seurakunnan jäsen ja tuskin koskaan tulenkaan olemaan.
        Mutta tämä keskustelu on jotenkin omituinen.

Se on kuin iso kartta josta etsitään reittiä tiettyyn paikkaan.Päämäärä on sivun oikeassa laidassa.Lähtiät vasemmassa.Kolme ihmistä katselee miten perille mentäisiin.Yksi ihmisistä on teperamenttinen vuoristomaisemien rakastaja.Yksi rauhallinen "pannukakkumaisemiin" viehtynyt.Yhdelle se ja sama,kunhan perille päästään.
        Mitä on odotettavissa reittiä valittaessa?Hieman, tai paljonkin narinaa ja rutinaa "kun ei mennä tuolta".
        Mutta kun he ovat tulleet perille ja saavat nähdä sen mistä eivät olisi osanneet uneksiakkaan,unohtuu kinastelut reitistä.
        Nämä kinastelut on täällä vähän samanlaista.

Kunhan PERILLE PÄÄSTÄÄN.
        Minun Vapahtajani ei ole pikkumainen pilkunviilaaja.Hän odottaa että uskomme Häneen ei erinlaisiin oppikysymyksiin.Se on kuin viivottimella vedetty suora viiva Hänen luo.

• -björn-
        taram2 kirjoitti:

Olen seurannut keskusteluanne.
        Minun on helppo tarkastella asiaa sivullisena koska en ole adventtikirkon jäsen vaikka olenkin omaksunut joitain heidän näkemmyksiään.En ole minkään seurakunnan jäsen ja tuskin koskaan tulenkaan olemaan.
        Mutta tämä keskustelu on jotenkin omituinen.

Se on kuin iso kartta josta etsitään reittiä tiettyyn paikkaan.Päämäärä on sivun oikeassa laidassa.Lähtiät vasemmassa.Kolme ihmistä katselee miten perille mentäisiin.Yksi ihmisistä on teperamenttinen vuoristomaisemien rakastaja.Yksi rauhallinen "pannukakkumaisemiin" viehtynyt.Yhdelle se ja sama,kunhan perille päästään.
        Mitä on odotettavissa reittiä valittaessa?Hieman, tai paljonkin narinaa ja rutinaa "kun ei mennä tuolta".
        Mutta kun he ovat tulleet perille ja saavat nähdä sen mistä eivät olisi osanneet uneksiakkaan,unohtuu kinastelut reitistä.
        Nämä kinastelut on täällä vähän samanlaista.

Kunhan PERILLE PÄÄSTÄÄN.
        Minun Vapahtajani ei ole pikkumainen pilkunviilaaja.Hän odottaa että uskomme Häneen ei erinlaisiin oppikysymyksiin.Se on kuin viivottimella vedetty suora viiva Hänen luo.

Adventistit ovat ottaneet oppinsa Raamatun ulkopuolelta.
        Sellainen on aina vaarallista ja vahingollista erityisesti niiden kannalta, jotka ovat asiaa tuntemattomia ja joilla teetetään kaikkea Raamatulle vierasta .
        Väärä oppi muokkaa ihmistä ymmärtämään omankin tehtävänsä väärin.
        Näin he joutuvat vieraan palvelijoiksi eivätkä hyödy siitä oppimalla omassa elämässään oileita periaatteita.
        Jokainen erimielisyys uskon asioista oman perheen sisällä, joka ei ole Raamatun totuuden sanan noudattamisesta johtuvaa, on seurausta harhaopin vaikutuksesta.
        Mikäli adventtikirkko aikaansaa perheessä eri uskon noudattamista aviopuolisoilla, johtaa se avioliiton lupaustenkin rikkomiseen puolisoiden välillä.
        Tällaisia tapauksia on myös todellisessa elämässä.
        Silloin kun toinen on adventisti ja perheessä syntyy sen vuoksi ristivetoa, on syyllinen adventtikirkko, koska se ei ole oikea Evankeliumin mukainen opetukseltaan.
        Silloin on perheeseen tullut sisälle vieras nainen, E.G. White oppeineen.
        Jokainen syy suvaita tuota vaikutusta omassa perheessä on vieraan suvaitsemista puuttumaan perheen sisäisiin asioihin.
        Kyse ei ole vähäpätöisestä asiasta, silloin kun se syntyy harhaopin seurauksena.

• Aramiz

Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaat. Tämä on Apostoli Johanneksen lausunto.

Kuitenkaan me emme voi sijoittaa Jumaln käskyjä
        varajeesuksen käskyihin. Kyllä Jumalalla ja varajeesuksella on suuri ero, kuten tämä isä tässä aloituksessa mainitsee, joten tämä mainittu kirkkoisä on oikeassa kertoessaan totuuden.

Kristikunta joka seuraa Tätä Mahtavaa valta kirkkoa. On osa sen järjestelmää. eikä siinä auta minkäälaiset kepulikonstit. Jeesus ei antanut koskaan pienintäkään viittausta Sunnuntain pyhitykselle. Siitä vit olla varma.

Vain Pyhä Catolilainen kirkko on omalla valtuudellaan muuttanut Jumalan käskyn josta, se
        kerskaakin Kirjassaan Catecismus of Docdorine.>

Tässä kirjassa on maininta. joka kertoo meille aivan tarvitsemamme tiedon! Tässä kirjassa mainitaan näin kellä on valta muuttaa Jumalan
        käskyjä? Niin minä sanon minulla koska minä olen siirtänyt omalla voimallani Jumalan Sapatin pyhyyden Sunnuntaille, siis voiko kukaan väittää
        vastaan sitä etten minä olisi Jumala koska minä
        omalla valtuudellani teen tällaisia tekoja. Minä
        olen myös muuttanut Jumalan Sapatin tavalliseksi
        Arkipäiväksi ja olen Tehnyt siitä Juutalaisten Sapatin. Siis kun minä tällaisia teen, niin kuka voi kutsua minua muuksi kuin Jumalaksi:

Sama kirjoittaja jatkaa näin. Te Protestantit
        jotka sanotte Raamattu ja ainoastaan Raamattu.
        Miksi te,ette pysy raamatussa vaan noudatatte minun Säädäksiäni

• sini-silmänen
        Aramiz kirjoitti:

Hänen käskynsä eivätkä ne ole raskaat. Tämä on Apostoli Johanneksen lausunto.

Kuitenkaan me emme voi sijoittaa Jumaln käskyjä
        varajeesuksen käskyihin. Kyllä Jumalalla ja varajeesuksella on suuri ero, kuten tämä isä tässä aloituksessa mainitsee, joten tämä mainittu kirkkoisä on oikeassa kertoessaan totuuden.

Kristikunta joka seuraa Tätä Mahtavaa valta kirkkoa. On osa sen järjestelmää. eikä siinä auta minkäälaiset kepulikonstit. Jeesus ei antanut koskaan pienintäkään viittausta Sunnuntain pyhitykselle. Siitä vit olla varma.

Vain Pyhä Catolilainen kirkko on omalla valtuudellaan muuttanut Jumalan käskyn josta, se
        kerskaakin Kirjassaan Catecismus of Docdorine.>

Tässä kirjassa on maininta. joka kertoo meille aivan tarvitsemamme tiedon! Tässä kirjassa mainitaan näin kellä on valta muuttaa Jumalan
        käskyjä? Niin minä sanon minulla koska minä olen siirtänyt omalla voimallani Jumalan Sapatin pyhyyden Sunnuntaille, siis voiko kukaan väittää
        vastaan sitä etten minä olisi Jumala koska minä
        omalla valtuudellani teen tällaisia tekoja. Minä
        olen myös muuttanut Jumalan Sapatin tavalliseksi
        Arkipäiväksi ja olen Tehnyt siitä Juutalaisten Sapatin. Siis kun minä tällaisia teen, niin kuka voi kutsua minua muuksi kuin Jumalaksi:

Sama kirjoittaja jatkaa näin. Te Protestantit
        jotka sanotte Raamattu ja ainoastaan Raamattu.
        Miksi te,ette pysy raamatussa vaan noudatatte minun Säädäksiäni

Johanneksen evankeliumi:
        12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Apostolien teot 17:31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

Roomalaiskirje:
        2:16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.
        2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

2.Timoteuksen kirje:
        4:1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta

Jaakobin kirje:
        2:12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.

Ja erityisesti Paavali korostaa ettei ihmisiä tulla tuomitsemaan adventistien opin mukaan. Sen hän kertoo tässä;Roomalaiskirje:
        2:16 sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan.

• Aramiz
        sini-silmänen kirjoitti:

Johanneksen evankeliumi:
        12:48 Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Apostolien teot 17:31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."

Roomalaiskirje:
        2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

2.Timoteuksen kirje:
        4:1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta

Jaakobin kirje:
        2:12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.

Ja erityisesti Paavali korostaa ettei ihmisiä tulla tuomitsemaan adventistien opin mukaan. Sen hän kertoo tässä;Roomalaiskirje:

vastauksen: Kun et pystynyt antamaan asiallista vastausta, siksi aloit vetää keskusteluun Adventistit vaikka minä en ole maininnut mitään Adventismiin viittaavaa. Minusta tuntuu siltä, että sinulla on luonnollinen taipumus poliittiselle uralle. Politiikot tekevät aina sinun tavallasi jos edessä on hieman hankala kysymys.

Minä suosittelen sinua politiikoksi. Siinä sinä varmasti tulisit menestymään hyvin. Rehellinen uskovainen antaa yleensä rehelliseen kysymykseen
        rehellisen vastauksen. Minä en tuonut kysymyksessäni esille mitään oppisuuntaa vaan suoran kysymyksen, johon sinä olisit voinut antaa rehellisen suoran vastauksen, tai jättää
        kokonaan vastaamatta koska et pystynyt vastaamaan.

Näet kun vääryys on saanut vallan, niin ei ole olemassa lähes 2000 vuoden jälkeen enää ketää joka sen voisi korjata. Muistan ajan jolloin elimme toisen maailman sodan aikaa, silloin Saksalaiset levittivät Suomessa Suomeen, niin runsaasti väärää rahaa jonka seurauksena tuli
        Inflaatio. Nykyään kansakunnat elävät hengellisessä Inflaatiossa, joka tulee kestämään aina Elämän Herran Jeeuksen tuloon asti.

Hyvää

uutta

vuotta

Sinisilmäiselle

pojalle ja
        siunausta myös

• pro test tantti

Katolinen kirkko muuttanut sapatin sunnuntaiksi? Roskaa! Juutalaisilla edelleen sapatti. Kristityt viettää sunnuntaita lepopäivänä, ketkä viettää.

Katolinen kirkko = yleinen kirkko. On sillä yhtä hyvä oikeus sanoa sanottavansa lepopäivän paikasta 2000-vuotisen historiansa perusteella kuin pienellä vajaa pari vuosisataa sitten syntyneellä ryhmällä. Varsinkin koska:

Uusi testamentti, kristinuskon peruskirja on syntynyt katolisen kirkon piirissä, ei adventistien.

Adventistit syyttävät katolista kirkkoa ajan ja lain muuttamisyrityksestä: etteivät vain itse yrittäisi muutta aikaa ja lakia Ellenin näkyihin sopiviksi!

• Jumalan

Itsensä asettama:< Tällä käskyllä ei ole mitään tekoa Ellenin kanssa HUOMIOIKAA TÄMÄ ASIA

Tämä asia oli mitätöity jo kauvan ennen Ellenin Syntymää. Sapatti on Jumalan itsensä antama käsky

Eikä sitä ole tarkoitettu muille kuin Uskon kuuliaisille. Tätä käskyä ei ole tarkoitettu
        tottelemattomille Jumalan lapsille, Vaan niille
        jotka vielä kunnioittavat Jumalaa.

Joten löytänenkö minä uskoa maan päältä tultuani takaisin?

• tietää
        Jumalan kirjoitti:

Itsensä asettama:< Tällä käskyllä ei ole mitään tekoa Ellenin kanssa HUOMIOIKAA TÄMÄ ASIA

Tämä asia oli mitätöity jo kauvan ennen Ellenin Syntymää. Sapatti on Jumalan itsensä antama käsky

Eikä sitä ole tarkoitettu muille kuin Uskon kuuliaisille. Tätä käskyä ei ole tarkoitettu
        tottelemattomille Jumalan lapsille, Vaan niille
        jotka vielä kunnioittavat Jumalaa.

Joten löytänenkö minä uskoa maan päältä tultuani takaisin?

Minne olet menossa, kun aiot palata takaisin maan päälle?

• mitä aito, hurskas
        tietää kirjoitti:

Minne olet menossa, kun aiot palata takaisin maan päälle?

adventistia harrastava tekee sunnuntaina?

• Timo Flink
        mitä aito, hurskas kirjoitti:

No minäpä vastaan. Sapatti on pyhä lepopäivä, sunnuntai on tavallinen työpäivä. Ainakin itse aloitan viikon töiden tekemisen sunnuntaina paitsi jos olen sopinut perheen kanssa jostain muusta tekemisestä.

Timo Flink

• Helena
        mitä aito, hurskas kirjoitti:

Sunnuntai on hyvä päivä tehdä kotitöitä, siivota
        ja tehdä rästiin jääneitä muita töitä.
        Se on myös erinomainen päivä lähetystyötä ajatellen.

• ........
        Helena kirjoitti:

Sunnuntai on hyvä päivä tehdä kotitöitä, siivota
        ja tehdä rästiin jääneitä muita töitä.
        Se on myös erinomainen päivä lähetystyötä ajatellen.

Toisten pyhäpäivänä käyt käännyttämässä heitä eksytykseen!

• pedon valta etenee

Sapatti tai sunnuntai...ihminen ottaessaan vastaan kristuksen tulee pyhän hengen ilmapiiriin ja löytää Raamatusta kyllä totuuden...il,man kenenkään painostamista?

Papit ajetaan pian roviolle...vuorostaan...lalhepaimenina?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2426
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2056
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1667
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1533
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1467
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1016
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      957
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    Aihe