Pikkupösön lämppäri hukassa

*nainen*

Apua tarvittaisiin joltakin joka tietää. Minulla on tuollainen kauppakassi Peuget 205 ´90, ja muuten loistava peli, mutta lämmityslaite/puhallin tms. on jumiutunut enkä löydä sitä! Kuulostaa siltä että joku läppä jolla sitä säädetään, on jumissa, tai siellä välissä on jotain, nappulasta käänettäessä nimittäin rutisee ja vänkää vastaan pirusti. Itse puhallin kyllä toimii, mutta pitäisi löytää se. Mitä osia saan edestä irti ja miten, jalkatilan kauttakaan en ole päässyt käsiksi kun en uskalla alkaa repimään maton alla olevia keksikonsolin suojia vai mitä lie. Hermot menee, kun en tiedä mikä osa lähtee irti kohtuudella ja mikä ei! Auttakaa miehet ja naiset, pliis!

11

703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lainaan Haynesin (?) korjauskäsikirja ja sen kanssa tutkimaan autoa. Tai suosiolla korjaamolle. Jos purkamaan joutuu jotain, on iso työ. Hyvällä tuurilla jumi poistuu pikkupurkamisellakin.
      Otan osaa...

    • Vikaa vai ei?

      Ehkä keskiverto nainen ei itse etsisi puhallinta,vaan korjauttaisi vian asiantuntevalla remonttöörillä.Samainen naishenkilö ei myöskään sanoisi että "vänkää ja ...pirusti",joka on kyllä ihan poikien omaa slangia,kun ne yrittää panna kirosanoja naisen suuhun.
      Sen verran asiaakin,että jos se puhallin ei ole siellä moottoritilassa, niin etsi joku,joka purkaa koko kojelautamysteerion,ja hakee sen puhaltimen ja ne läpät esiin sisäpuolelta. Napit ja suojat irtoaa ruuvien ja klipsien irrottamisella,kun vaan löytää ne oikeat.
      Luvassa on siin aika viheliäinen rupeama!
      Terveisiä vaan, jannuille!

      • edelleen nainen

        No en kyllä itseäni keskivertonaiseksi kuvailisikaan, mutta kyllä täällä koneen ääressä ihan nainen on, ja koska minulla sattuu pysymään ruuvimeisselikin edes joten kuten kädessä, ajattelin selvitellä tuota ongelmaa ainakin aluksi itse. (autoja en ole yrittänyt aikaisemmin korjata itse)
        Mutta juuri tuota pelkäsin että joutuu purkamaan enemmänkin ja siihen en uskalla alkaa, voi olla että jäisi kasatessa ylimääräisiä osia.


      • edellinen
        edelleen nainen kirjoitti:

        No en kyllä itseäni keskivertonaiseksi kuvailisikaan, mutta kyllä täällä koneen ääressä ihan nainen on, ja koska minulla sattuu pysymään ruuvimeisselikin edes joten kuten kädessä, ajattelin selvitellä tuota ongelmaa ainakin aluksi itse. (autoja en ole yrittänyt aikaisemmin korjata itse)
        Mutta juuri tuota pelkäsin että joutuu purkamaan enemmänkin ja siihen en uskalla alkaa, voi olla että jäisi kasatessa ylimääräisiä osia.

        Kuten otsikkonikin ehkä kertoi,hieman epäilytti tarina jannujen kusetusjutuks. Niitä kun täällä riittää! Anteeksi siittä!
        Mut ihan aikuisten oikeesti- silloin vielä kun ihmiset näitä autoja teki, niin kaikki oli purettavissa päinvastaisessa järjestyksessä,kun alunperin kasattiin. Moottori on sitten siellä jalkatilassa, ja ne säätöläpät sullottuna kojelaudan sisällä. Jos niissä joku mättää,ei auta muu kun hakea vaikka se haynes kirjastosta (usein autoalan englantia,joitakin kuvia on) ja katsoa purkuohjeita.Yleensä kaikki osat on lyhyitä,kireellä,ja ahtaasti.Sinnikkyys on näissä jutuissa se juju,eikä kannata antaa periksi,vaikka sormet on verillä ja paskasena. Eikai sitten muuta kun meisseli kännyyn ja hommiin käsiksi;) Paa kuiteski sitte ne irtoavat osat vaikka yhteen laariin,ja tee malliks joku kuva,mistä ne on peräisin.Helpottaa sitten kasausvaiheessa aika paljo!


      • leku

        ja katselkaa! Älkää turhaan hakeko sitä lämppärin puhallinta sieltä konehuoneen puolelta! Löytyy sieltä mistä aiemmin kerroin.


    • leku

      puhallin löytyy hanttimiehen puolelta jalkatilasta. Se on helppo irroittaa mutta vaatii hieman notkeutta vääntäytyä sopivaan asentoon. ( on kiinni 3:lla pultilla )

      • *nainen*

        Mutta täytynee huomenna valoisan aikana kammeta itsensä takaisin sinne jalkatilaan ja alkaa repimään mattoa irti, jotta löytää niitä ruuveja/klemmareita/mitä-ne nyt-olikaan joista ne peitelevyt irtoavat. Kiitos neuvoista, koetan siis vielä itse ja korjausoppaan avulla ennen kuin lähden viemään huoltoon. Nimenomaan huoltoon vieminen on se ongelma tässä, kun pitäisi kahden lapsen kanssa ajella huuruisella autolla monta kilometriä ja sitten odotella että korjataan. Siksi yritän selviytyä itse.


      • leku
        *nainen* kirjoitti:

        Mutta täytynee huomenna valoisan aikana kammeta itsensä takaisin sinne jalkatilaan ja alkaa repimään mattoa irti, jotta löytää niitä ruuveja/klemmareita/mitä-ne nyt-olikaan joista ne peitelevyt irtoavat. Kiitos neuvoista, koetan siis vielä itse ja korjausoppaan avulla ennen kuin lähden viemään huoltoon. Nimenomaan huoltoon vieminen on se ongelma tässä, kun pitäisi kahden lapsen kanssa ajella huuruisella autolla monta kilometriä ja sitten odotella että korjataan. Siksi yritän selviytyä itse.

        tarvitse sitä lattiamattoa ottaa pois. Se puhallin löytyy siitä vähän ylempää "rintapellin" ja kojelaudan välistä. En muista aivan tarkkaan, pitikö siitä ottaa sellainen verhouslevyn kappale ensin pois, jonka yläpuolella ko. puhallin on. Kyllä se sieltä löytyy kun menet seljälleen siihen jalkatilaan ( tein itse keväällä vastaavan homman meidän 205 vm1988 autoon) eikä tällainen VÄHÄN iäkkäämpi ihminen oikein taipunut sopivaan asentoon mutta helppo homma se muuten on.


    • <<<

      Lämmityslaitteen kenno ja läpät, joilla ilman virtausta eri osiin autoa ohjataan ovat suunnilleen lämmityslaitteen säätönuppien takana. Siihen käsiksi pääsy edellyttää koko kojelaudan alaosan irrotuksen ja vähän yläosaakin.

      Omassa ei kojelauta jatku lattiaan asti, joten niistä alimmista osista ja niiden irroituksesta en tiedä. Ylemmät osat ilmeisesti on kuitenkin samanlaisia. Jokaista ruuvia en enää muista, mutta hankalimmat ruuvit ovat hansikaslokeron yläreunassa kannat alas ja etuviistoon niin, ettei niitä näe ilman peiliä mistään. Kojelaudan keskiosan kiinnitysruuveja löytyy ainakin tuhkakupin alta ja lämmityslaitteen säätönupit pois vetämällä niiden takaa. tuhkakupin vieressä olevan levyn takana taisi myös olla ruuvi. Yksi keskiosaa paikallaan pitävä ruuvi on mittariston päällä olevan muovin alla, niin että sekin pitää irrottaa. Takalasinlämmittimen ym. kytkimien ympärillä oleva paneeli irtoaa vetämällä, kun työntää siinä oleviin reikiin halkaisijaltaan n. 1mm rautalangat ja irrottaa paneelin alaosassa olevat peltiklipsit.

      mittariston ympärillä olevan osan kiinnitysruuveja on ainakin kojelaudan päällä keskellä olevan muovikannen alla. Mittariston vasemmassa päässä on pieni reikä, josta näkyy torx-ruuvi, myös sitä pitää vähän löysätä. Oikea tapa mittaripahkan irroitukseen olisi ilmeisesti ohjausakselin alas laskeminen. Itse irroitin ratin ja sen takana ohjausakselin ympärillä olevat muovit, jonka jälkeen mittaripahka irtosi vähän väkivaltaa käyttämällä, tiedä sitten säästinkö näin aikaa ollenkaan... Näin tehdessä kannattaa varoa trippimittarin nollausnuppia. Se on vähän tiellä.

      Kun mittariston ympärillä oleva kojelaudan osa on irti, on kojelaudan keskiosan ja siinä kiinni olevan hansikaslokeron irrottaminen melko helppoa. Sen jälkeen lämmityslaitteen kenno ja kanavien läpästö oli muistaakseni aika hyvin näkyvissä ja käsiteltävissä, eikä aikaakaan ollut tähänmennessä kulunut kun vasta pari tuntia :)

      • Edelleen edellinen "vi...

        Nyt olet kyllä sotkeutunut jo ruuvien mystiseen maailmaan,ja torxit ja posidrivet sekoittavat varmaan kaikik ajatuksesi. No vanhemmissa ranskalaissa oli vielä ristipääruuvit,yleensä posidrive-kannalliset(voi olla myös phillips),mutta uudemmissa tarvitset tosiaan torxeja,joko10-15 tai 20 kokoa.Nämä kaikki ovat semmoisia,että niitä ei yleensä muilla,kuin oikeilla saa kunnolla kierrettyä,ainakaan niin,että ne ei nylppääntyisi pilallisiksi. Ja osa muuovikiinnikkeistä lähtee ainoastaan kampeamalla irti,eikä niitä kannata liikaa vääntää,jotteivät väänny poikki1
        No-,tämä on vain yksi ongelma,mutta edelleen lykkyä,ja sinniä, niin kyllä se sieltä lähtee! Ja tämä kuuluu ainosataan ranskalaisten autojen perustekniikkaan!;-D
        (Tosin tässäkin tarinassa tuntuisi olevan sitä sällilisää jonkinverrran,(mittari(tyly)pahka) -ja 1mm langat.(Enpä ole ennen törmännnyt)Toisaalta kuulostaa ihan tavalliselta BX:n mittarivaijerin vaihto-ohjeelta-enpä tiedä tarkemmin205:n lämppärihomman proseduurista-.
        Onnea kuitenkin valitsemallesi tielle. Kuten näet,ei miesten maailma aina ole niin yksiulotteinen ja suora, ;-D, niinkuin jossakin annetaan ymmärtää.


    • *nainen*

      Lekun ohjeilla löytyi lämmityslaite ja selkkäjumppa tuli hoidettua tosiaan samalla. Kojelautaakin sain purettua varsin hyvin, sen isoimman osan irrottaminen ei enää onnistunut ja sen taakse jäi vielä se lämppärin ohjauspaneeli jne. Huomenna auto menee korjaamolle, mutta tuleepahan tuntihinnasta säästöä kun on valmiiksi purettu toista kymmentä ruuvia edestä pois :)
      Seuravalle kerralla pääsen ehkä jo pitemmälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      79
      4634
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      50
      3852
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      51
      2591
    4. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      344
      2051
    5. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      140
      1799
    6. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1735
    7. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1607
    8. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      13
      1521
    9. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      16
      1394
    10. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      12
      1339
    Aihe