Kysymys lampaanmaidosta

Iili

En ole koskaan asunut maalla, enkä tiedä maataloudesta tuon taivaallista. Ihailen kovasti maatalousyrittäjien osaamista, sellaista, josta minulla ei ole hajuakaan.

Kysymykseni voi olla tosityhmä, mutta teen sen silti: Saako lampaista todella maitoa?

Olen kuullut vain vuohenmaidosta, mutta ostin tänään hyvää tanskalaista juustoa, ja tuoteselosteessa sanotaan, että valmistusaineena on käytetty myös lampaanmaitoa. Minulla heräsi epäilys, että selosteessa oli käännösvirhe. Vuohenmaitoahan on käytetty aikojen alusta juuton tekemiseen. Mutta että lampaanmaitoa?

33

2643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Milläkö arvelisit lammasemon ruokkivan karitsoitaan???

Ai niin, hilataan se sukmannirouva, kuttutäti ruokkimaan lammasbeibit.

• Iili

Sanoin, että teen tyhmän kysymyksen ja toistan sen:

Riittääkö lampaalta maitoa lypsettäväksi, vai oliko pakkauksessa käännösvirhe?

Ilmeisesti pitää iehdä toinen kysymys: Mikä on sukmanni?

• Iili kirjoitti:

Kun taas täällä Nikkilän periferiassa sukmanniksi kutsutaan sukulaista.

• olen ymmärtänyt
        capt.cöpenick kirjoitti:

Kun taas täällä Nikkilän periferiassa sukmanniksi kutsutaan sukulaista.

Käsittääkseni tehdään juustoa jossain päin maailmaa.

• Pääsky64
        Iili kirjoitti:

että lampaasta tulee maitoa mutta en ole kuullut että siitä tehtäisi juustoa.
        Tykkään hireveästi vuohen justosta.En ole nähnyt kaupassa.
        JOspa lampaan maijosta saa terveellisempää juustoa kun lehmästä.

• Roope63
        Pääsky64 kirjoitti:

että lampaasta tulee maitoa mutta en ole kuullut että siitä tehtäisi juustoa.
        Tykkään hireveästi vuohen justosta.En ole nähnyt kaupassa.
        JOspa lampaan maijosta saa terveellisempää juustoa kun lehmästä.

suksien Ilomantsiin niin sieltä löydät kyllä vuohenjuustoa ja samalla voit tutustua miten vuohenjuustoa tehdään :))

• olen ymmärtänyt
        olen ymmärtänyt kirjoitti:

Käsittääkseni tehdään juustoa jossain päin maailmaa.

Tarkistin tänään juustopuodissa, että siellä myytiin kreikkalaista fetaa, johon oli käytetty lampaan ja vuohen maitoa.
        Joten olin ymmärtänyt oikein.
        Hyvää ja terveellistä kuulemma. Ostetaako joulupöytään?

• Anonyymi
        Iili kirjoitti:

Lopettakaa se jatkuva toisillenne vittuilu tällä sivustolla

• Kaino Untamoinen

...ruokkimiseen.

• Roope63

osaa tuohon kysymykseen täysin vastata,mutta paljon suomea kiertäneenä ja monessa maatalousoppilaitoksessa työskennelleenä ei ole kyllä missään nähnyt että lampaita oisi lypsetty maidon käyttöä varten. Käännösvirheestä en siis tiedä sanoa mitään :))

• Pääsky64

jostakin lypsämään lampaanmaitoa. Sitä vain enää puuttuu. Ja lammaskin samalla lemmikiksi.

• Roope63
        Pääsky64 kirjoitti:

jostakin lypsämään lampaanmaitoa. Sitä vain enää puuttuu. Ja lammaskin samalla lemmikiksi.

eipä nyt taida ihan onnistua tällä hetkellä mutta jos ensikesänä ottaisi niin ei tarvitsisi ruohonleikkuria työnnellä.
        Toinen mikä voisi olla hyvä jos aasin ottaisi tontille niin oisi sitten kaksi aasia tontilla :))

• Pääsky64
        Roope63 kirjoitti:

eipä nyt taida ihan onnistua tällä hetkellä mutta jos ensikesänä ottaisi niin ei tarvitsisi ruohonleikkuria työnnellä.
        Toinen mikä voisi olla hyvä jos aasin ottaisi tontille niin oisi sitten kaksi aasia tontilla :))

sillä se Jeesuskin ratsasti. On virkumpikin serkku nimittäin hevonen,ja kun on miehen puolesta kysymys ,orihan on kaunis eläin.Voisi samaistua siihen.

Sillä vain ei mitään virkaa kun pitkä matka tyttäriin.Olisi harmajissa ennekuin perille pääsisi.
        Pitää jouluna puhua kiltisti että pukki toisi jotain,yritän vast edes puhua kiltimmin.

• jollattaviisii

en tiedä mistä juohtuu

• Pääsky64

kilttiä.Meillä sanotaan kun mies antaa kaiken periksi eukolle ja tottelee ja on kitti kaikille siis fiksu.
        Sanotaan että se on kun lampaan maijolla juotettu.
        Jos täällä kirjoittelijoihin on uskomista ,niin on paljon lampaan maijolla juotettuja.

• Iili

Enpä osaa sanoa, mistä "juohtuu", että "kullumme" yhteen.

• Hintriika

"Lampaanmaito"-sanalla löydät täydelliset vastaukset Googlesta. Mm. ranskalaisten ylpeys roquefort eli homejuusto tehdään lampaanmaidosta, kertoo esim.
      http://www.saunalahti.fi/~jjsivu/8oikea.htm

Maito on kuulemma parempaa kuin vuohenmaito ja terveellistä kaiken lisäksi (YLEn sivu). Sieltä vain lukemaan!

• uzma-m

linkista siita sekin asia saelkis,mekin mietimme pitkaan mihin lampaan maistoa kaytetaan,lammas ei ole oikein suosittu elain,lihassa on sellainen lampaan haju ja ilmasto on kai liian kuuma lampaan hoitoon.

• Iili

Nyt sitten sain vastauksen.

Roquefort on erittäin hyvää, fetasta en juurikaan välitä, kun se on niin suolaista. - Fetahan on saamassa EU:lta hyväksynnän siitä, että vain perinteistä kreikkalaista fetaa saa kutsua sillä nimellä.

Firmamme lounasravintolan joulupöydässä oli "kreikkalaista rosollia". Olin ällikällä lyöty. Miten rosolli voi olla kreikkalaista? No, siinä oli oliiveja ja (tansklaista?) fetaa. Pahaa se ainakin oli.

• ainakin Tanskassa ja Ranskassa käytetään myös lampaanmaitoa juuston valmistamiseen.
      Joskus muistelen syöneeni juustoa, jonka valmistamiseen oli käytetty sekä vuohen että lampaanmaitoa.

• Iili

Minä muistan, että kun oli hyvin pieni (vielä sota-aikana) mellä oli lammas. Seuraava muistikuvani onkin sitten se, että sen nahka oli rattaissani, ja istuin lampaantaljan päällä. - Siinä ovat minun kokemukseni lampaista.

• uzma-m
        Iili kirjoitti:

Minä muistan, että kun oli hyvin pieni (vielä sota-aikana) mellä oli lammas. Seuraava muistikuvani onkin sitten se, että sen nahka oli rattaissani, ja istuin lampaantaljan päällä. - Siinä ovat minun kokemukseni lampaista.

lapsuus muisto lampaista,menimme salaa navettaan ja seurasimme silmat pyoreina pienen karitsan syntymaa,ja sitten emon taysinaiset utareet? ja kaksi pikkuista sopoa karitsaa imemassa,toinen karitsa kasvoi komeaksi sarvipaiseksi passiksi joka pukkasi minut maantien ojaaan sammakon kudun joukkoon.

• uzma-m
        uzma-m kirjoitti:

lapsuus muisto lampaista,menimme salaa navettaan ja seurasimme silmat pyoreina pienen karitsan syntymaa,ja sitten emon taysinaiset utareet? ja kaksi pikkuista sopoa karitsaa imemassa,toinen karitsa kasvoi komeaksi sarvipaiseksi passiksi joka pukkasi minut maantien ojaaan sammakon kudun joukkoon.

tarviin uudet lasit,tanaan on tullut kaameita virheita,siis lammas muistoja

• pari litraa päivässä.
      Ainakin täällä Ruotsissa yrittävät hyödyntää lampaita kaikella tavalla. Pelkkä villojen myynti ei enää kannata, mutta lampaan maidosta saa hyvän hinnan, jos osaa sen jalostaa niinkuin tässä linkin esimerkissä.

http://www.bredsjobla.se/

• Iili

Juustot ovat appelsiinien ohella parasta, mitä tiedän. Lihotan itseni kerta toisensa jälkeen juuston syönnillä. Sitten taas hakeudun Painonvartijoihin, jonne taas pitäisi lähteä ihan terveydellisistä syistä.

Ruotsissa on hyviä juustoja. Onhan toki Suomessakin, mutta kun yritän nykyisin pysyttäytyä kevytjuustoissa, niin Suomessa tehdyt ovat kovin mauttomia. Mikähän siinä on, että ruotsalaiset kevytjuustot ovat maukkaampia kuin suomalaiset, samoin itävaltalaiset, tanskalaiset ja saksalaiset.

Onneksi tai "onneksi" eniten himoamani juuston valmistus on lopetettu. Se oli Valion mustaleimainen Emmenthal. En voi ymmärtää, miksi Valio lopetti parhaan juustonsa valmistamisen. Kyllähän samannimistä vieläkin on, mutta se on valmistettu eri meijerissä ja pakattu muovipusseihin. Sen maku ei vastaa millään muotoa sitä "oikeaa".

• Iili kirjoitti:

Juustot ovat appelsiinien ohella parasta, mitä tiedän. Lihotan itseni kerta toisensa jälkeen juuston syönnillä. Sitten taas hakeudun Painonvartijoihin, jonne taas pitäisi lähteä ihan terveydellisistä syistä.

Ruotsissa on hyviä juustoja. Onhan toki Suomessakin, mutta kun yritän nykyisin pysyttäytyä kevytjuustoissa, niin Suomessa tehdyt ovat kovin mauttomia. Mikähän siinä on, että ruotsalaiset kevytjuustot ovat maukkaampia kuin suomalaiset, samoin itävaltalaiset, tanskalaiset ja saksalaiset.

Onneksi tai "onneksi" eniten himoamani juuston valmistus on lopetettu. Se oli Valion mustaleimainen Emmenthal. En voi ymmärtää, miksi Valio lopetti parhaan juustonsa valmistamisen. Kyllähän samannimistä vieläkin on, mutta se on valmistettu eri meijerissä ja pakattu muovipusseihin. Sen maku ei vastaa millään muotoa sitä "oikeaa".

Olen tehnyt saman havainnon että hyvillä juustoilla saa äkkiä ympärysmittaansa laajuutta :)
        Olen siirtynyt kevytjuustoihin, sellaisiin, jotka on pitkään kypsytettyjä. Maku on huomattavasti parempi kuin normaalikypsytetyissä juustoissa.

• Käymme Espanjassa 3 - 4 krt/vuosi.
      Tuomme parin - kolmen kuukauden juustot, päiväykset tarkastaen.
      Tuomme kypsyydeltään curado ja semicurado laatuja.
      Yleensä sekajuustoja joissa aineksina
      -lehmää ( vaca )
      -vuohta ( cabra )
      -lammasta ( oveja )
      Myös vuohi/lammasyhdistelmiä sekä pelkkiä vuohen ja lampaan juustoja.
      Valikoimassa riittää.
      Pidämme eri makuyhdistelmistä ja varsinkin vaimo käyttää aika runsaasti.
      Oma suosikkini on curado vuohi, päälle kirsikkahilloa!

Kädessäni on menossa oleva pala, queso curadoa, leche pasteurizada de vaca cabra y oveja.
      Käytettävä ennen tammikuun 6 pvää.
      Hinta 9,25E/kg. Semicuradot tietenkin halvempia!

Ranskan puolella sorttimenttia huomattavasti enemmän. Tietysti seudusta riippuen.

• Iili

Saipa veden herahtamaan kielelle. Minun täytyy vain muistaa, että pitää syödä kevytjuustoa. Pitää syödä kevytjuustoa. Pitää syödä kevytjuustoa.

• Pääsky64
        Iili kirjoitti:

Saipa veden herahtamaan kielelle. Minun täytyy vain muistaa, että pitää syödä kevytjuustoa. Pitää syödä kevytjuustoa. Pitää syödä kevytjuustoa.

tuolla lassilla,ja vielä niin monesti epsanjassa,sillä aikaa kun toiset mässyttää ruisleipää kylymässä ja pimeässä.
        Minä tein tänään Fetajuusto salattia ihan kun en saa poikaa muuten syömään.Ja söihän se sitten,minulla odottaa kylymässä maalaisjuusto.

Tuleepa hyvä kinkku kiusaus omatakamästä kinkuista. Sanoinkin että tehään tätä vain aatoksi ,poika että ei kun perunamuusia ja kinkkua.

Pitäs alkaa valmistella kuudelta lähtee linja-auto hitsin korpeen taas ,niinkun muualla se puuro ei menisi kurkusta alas.
        Paras hypätä tunnelmaan vain.

On kyllä kaunista,puiden oksat roikkuvat lumesta ja taivaalla oli sini punertavaa nyt kyllä mustaa.
        Nuoret saa kerääntyä rauhassa meille kun ollaan pois.Kun asuttiin ok,talossa se oli kun markkinapaikka.
        Nuoria pursusi ovesta ulos ja sisään.

• Pääsky64 kirjoitti:

tuolla lassilla,ja vielä niin monesti epsanjassa,sillä aikaa kun toiset mässyttää ruisleipää kylymässä ja pimeässä.
        Minä tein tänään Fetajuusto salattia ihan kun en saa poikaa muuten syömään.Ja söihän se sitten,minulla odottaa kylymässä maalaisjuusto.

Tuleepa hyvä kinkku kiusaus omatakamästä kinkuista. Sanoinkin että tehään tätä vain aatoksi ,poika että ei kun perunamuusia ja kinkkua.

Pitäs alkaa valmistella kuudelta lähtee linja-auto hitsin korpeen taas ,niinkun muualla se puuro ei menisi kurkusta alas.

On kyllä kaunista,puiden oksat roikkuvat lumesta ja taivaalla oli sini punertavaa nyt kyllä mustaa.
        Nuoret saa kerääntyä rauhassa meille kun ollaan pois.Kun asuttiin ok,talossa se oli kun markkinapaikka.

Kyllä lassi on viimeisen kuukauden mässyttänyt ruisleipää Kaakkois-Suomessa.

OK-talon kanssa sama homma. Tupa täynnä porukkaa. Olihan se aikanaan rattoisaakin.
        Nyt kolmatta vuotta ihanassa kerrostaloasunnossa. = helppo lähteä järjestämättä kotimiestä!

Viime joulun olimme Espanjan asunnolla 'turvassa'.
        Poika vääntäytyi asuinkumppaninsa kanssa kuitenkin sinne pyhiksi. Eipä siinä mitään. Meikäläistyyppisen kinkkuköntyn kävin hakemassa takamarketista.
        Eikä ollut kuusta, laatikoita, rosollia ym.
        Olisi kyllä kylältä jotain löytynyt mutta emme viitsineet hakea.

Tämä joulu ollaan kahdestaan paitsi tapaninpäivä jolloin penskat piipahtavat.

Nyt on pitkä väli. Juustot ja lääkkeet haetaan pääsiäisriehan aikaan.

• Iili
        Pääsky64 kirjoitti:

Minulla on vain selvinnut yhtäkkiä, että Suomessahan on muiden hyvien juustonvalmistajien lisäksi vielä firma nimeltä Juustoportti. Olen aina suhtautunut epäluuloisesti sellaisiin juustotaloihin, joita en tunne, mutta tuo mainitsemani olikin iloinen yllätys.

Jos tämä nyt poistetaan, niin älkää jatkako tähän samaan haaraan, ettei häviäisi teidänkin tekstinne.

• Näin me
        Iili kirjoitti:

Minulla on vain selvinnut yhtäkkiä, että Suomessahan on muiden hyvien juustonvalmistajien lisäksi vielä firma nimeltä Juustoportti. Olen aina suhtautunut epäluuloisesti sellaisiin juustotaloihin, joita en tunne, mutta tuo mainitsemani olikin iloinen yllätys.

Jos tämä nyt poistetaan, niin älkää jatkako tähän samaan haaraan, ettei häviäisi teidänkin tekstinne.

Jalasjärvellä sanoimme, kun ajelimme sen ohi eteenpäin. Todella mainio pysähdyspaikka.

• Iili
        Näin me kirjoitti:

Jalasjärvellä sanoimme, kun ajelimme sen ohi eteenpäin. Todella mainio pysähdyspaikka.

...se on Karjaportin (ent. Itikan) sisar-, tytär- tai mikälie-yhtiö. Ainakin aikaisemmin sillä oli samat omistajat kuin siilinjärveäisellä Lujabetonilla, mikäli olen oikein ymmärtänyt. - Hyvää juustoa se ainakin tekee.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      138
      6032
    2. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      184
      3704
    3. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      29
      2673
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      467
      2647
    5. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      201
      2335
    6. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      184
      1968
    7. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      129
      1469
    8. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      58
      1274
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      37
      1274
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      72
      1056
    Aihe