Dieselin käynnistys pakkasella

Ongelmani

Osatovereilta dieselauton omistajilta kysyisin vinkkejä, kenties uusia ideoita dieselin käynnistykseen talvipakkasella. Kun ei ole mahdollisuutta päästä talliin eikä sähköjohdon päähän. Mitkä ovat muiden parhaiksi koetut menetelmät? Itse olen koettanut hillitä moottorin jäähtymistä peittelemällä sitä vähän jollain pressun tapaisella, mutta sitäkin estää tehokkaasti pelko koko auton palamisesta. Enkä ole missään nähnyt myytävän tarkoitukseen sopivaa, palamatonta moottoripeitettä. Siinäkin olisi Suomen oloihin sopiva tuote eri automerkkejä varten oma, sopivan kokoinen palamaton peite vaikka karhuntaljasta ja päällinen sopivasta materiaalista. Mutta sellaistahan ei vielä ole. Joten mitä muita ratkaisuja olette keksineet ongelmaan? ( Akkuni on uusi)

55

54716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omistava

      Millainen Diesel sinulla on ,jos kaikki on kunnossa niin nyky dieselit läytee kyllä käyntiin ihan hyvin kokemusta 25v ajalta.Mutta jos esim. jakopää on yhden hampaan pielessä niin kyllä käy ja kukkuu mutta käyntiin saanti on jo toinen juttu.

      • Anonyymi

        Ford Fokus 2007 malli


    • kaupallinen ratkaisu

      jota kutsutaan webastoksi.

      sähkölämmitystä voi käyttää akun kautta, hehkuttamalla muutaman kerran.

      peitteet ei auta mikäli auton moottori on käyttämättömänä esim yön yli. hieman helpottaa jos työpäivän aikana käy käyttelemässä muutaman minuutin pari kertaa, mutta pidemmän päälle herätyskellon kanssa koko talven nysväämien saatta a tympiä...

      moottoria voi lämmitellä nuotiolla tai retkikeittimellä, siinä saattaa mennä kyllä auto muutenkin kuumaksi...

      jos kone on suoraruiskuversio, niin ei liene ongelma ainakaan etelä-suomessa, ainakin isuzu ronksahtaa käyntiin vielä -30 asteen pakkasessakin ihan ensi yrittämällä ilman lisähehkutteluja. kyseisen auton pakkasraja ei ole tiedossa, kun ei ole koskaan jäänyt käynnistymättä...

      • Megamatti

        Siitä nuotiolla lämmittämisestä
        Seurasin koulupoikana 50-luvulla Tre-Pori maantien rakennusta.Maansiirrossa oli tsekkiläisiä sotilaskuorma-autoja Pragoja.Talvipakkasilla ne joko pidettiin viikkotolkulla yötä päivää käynnissä tai sitteen aamuyöllä tehtiin öljypohjan alle nuotio,Vallan siisti tapa oli posottaa puoli tuntia öljypohjaan parilla puhalluslampullaja rysäyttää Pragan pakoputkesta mustat sauhut
        Ei ollut lämmölle herkkää elektroniikkaa.


    • olvis

      Ammattiautoilijat käyttävät dieselin jatkeena bensaa, jotta käynnistyy kovemmillakin pakkasilla. Kanattaisi kysellä esim. jostakin dieselkorjaamosta sekoitussuhde ja käykö tämä konsti koneellesi.

      • BENSAA

        Ei sitä bensaa käynnistysapuna käytetä, vaan estämään parafiinin jähmettymisen ,,,,jotkut käyttää 2-tahti öljyä pumpun voiteluun.


      • kemisti

        Suosittelen, ei bensaa, voi tulla täystuho,lantrinki ei tätä päivää (80- lukua)!!!


      • Diesel

        En kyllä suosittelis näihin nykydieseleihin sekotettavaks bensaa, ne vanhat ruoskat kyllä pyörii kun vaan neste on yleensä palavaa.


      • ammattiautoiliat

        käytä bensaa,hei nyt on 2000 luku !


      • KupruKoolio
        Diesel kirjoitti:

        En kyllä suosittelis näihin nykydieseleihin sekotettavaks bensaa, ne vanhat ruoskat kyllä pyörii kun vaan neste on yleensä palavaa.

        Eipä aloittava kertonutkaan minkä ikäinen dieseli hällä on, joten bensansekoittaminen joukkoon on kyllä hyvä idea... Kunhan tietää minkäikäseen dieselin se tulee...


    • meinaat

      Miten kauan ajattelit tuollaisen peiton "lämmittävän" autosi moottoria kovalla pakkasella? Voin kertoa, että sillä peitolla ei ole käytännössä mitään merkitystä moottorin jäähtymisen suhteen. Ihan yhtä kylmä se moottori on aamulla, vaikka olisit laittanut 3 peittoa koneen päälle illalla.

      • Anonyymi

        Minun ymmärtääkseni tällä peitteellä on merkitystä paljonkin silloin, kun sitä käytetään lohkolämmittimen lämmittäessä, niin lämpö jää paremmin moottoritilalle eikä häviä niin paljon harakoille :) Minulla ei ole kokemusta webastosta, joten en tiedä auttaako sen lämmittäessä yhtälailla?


    • Pilotillla

      Helppo ratkaisu.

      Ostat start pilot -merkkistä ainetta. (löytyy autotarvikeliikkeistä, pyytämällä pilottia)

      Sitä sitten suihkutat kovalla pakkasella ilman putsariin ja käynnistät luotettavasti auton: kyllä muuten lähtee kelillä kuin kelillä, jos kerran akussa on puhtia.

      • vitsi

        ja toivottavasti kukaan ei ota tosissaan.


    • Mikko-

      Miten peite/karhuntalja moottoria lämmittää? Se voi hidastaa teoriassa moottorin jäähtymistä mutta mikäli auto on seissyt yön yli pakkasessa se on aivan yhtä kylmä oli peitto päällä tai ei. Oletko milloin viimeksi huoltanut auton? Monet vanhat autot heräävät "uudelleen" eloon kun laitetaan säädöt kohdilleen, vaihdetaan tulpat, suodattimet ja öljyt. Auttaa myös kummasti aamukäynnistyksiin.

    • 1.9 guatro..2005

      moi no toi mitä sanoisi , peitto konepellillä ei auta vaan jokin eeberi tai webasto päällä ennen lähtöö vaik puoltuntii niin se on peli mut se maksaa noin 10 tuhatta vanhaamarkkaa suunnilleen.
      sitten toi välillä käynnistäminen kuluttaa tuplasti moottoria kuin ihan kylmästä moottorin laitto käyntiin ,, mulla matsäkoneessa siinä vanhemmassa on sellanen laatikko jossa kiertää jäähdytinneste niin siihen laatikkoon vaan kosani tohottajalla valkeeta 10 min valkeeta niin kone on lämmin ja tollanen kosani kaasupullo on kumman riittoisaa ja halvempi kuin webasto.
      jos auto on kunnossa niin kyllä se lähtee ilman lämmitystäkin aika hyvin , mulla oli tollanen ww gaddy 1.6d niin 35 astetta oli pakkasta niin sehän hörähti tavallisesti käyntiin kuin esin 15 asteen pakkasesta..mulla tuollainen landruiceri niin hyvin se nyt on lähtenyt käyntiin vaik on pakkastakin ollut ku päivän seissyt metässä ja työmiehen 93vm hiluxikin lähtee kuin kesällä..

    • mike

      ..mikä ihme vehje sulla on, Transit?

      • alkuper. kysyjä

        Erittäin hyvää ja kiinnostavaa keskustelua - koskee varmaan monia tämä ongelma. Meinaa loppua akusta virta moneltakin, kun on vanha kulunut kone ja kylmäkäynnistykset kuluttaa lisää.
        Se peiteajatus lähtee siitä, että lämpö nousee aina ylöspäin. Ja dieselmoottori on aika iso möykky, jonka luulisi pysyvän melko kauan 0:n yläpuolella, jos lämpöhäviö voidaan eristyksellä estää. Eihän eskimoitten igluissakaan ollut lämmitystä, mitä nyt joku traanilamppu, mutta oviaukko on majan tason alapuolella. Vaan eihän näitä autojen konehuoneita ole eristetty muistakaan suunnista, niin että viima käy sivuistakin, joten vaikka fysiikka sanoisi mitä, tekniikka pettää.


      • Kooma
        alkuper. kysyjä kirjoitti:

        Erittäin hyvää ja kiinnostavaa keskustelua - koskee varmaan monia tämä ongelma. Meinaa loppua akusta virta moneltakin, kun on vanha kulunut kone ja kylmäkäynnistykset kuluttaa lisää.
        Se peiteajatus lähtee siitä, että lämpö nousee aina ylöspäin. Ja dieselmoottori on aika iso möykky, jonka luulisi pysyvän melko kauan 0:n yläpuolella, jos lämpöhäviö voidaan eristyksellä estää. Eihän eskimoitten igluissakaan ollut lämmitystä, mitä nyt joku traanilamppu, mutta oviaukko on majan tason alapuolella. Vaan eihän näitä autojen konehuoneita ole eristetty muistakaan suunnista, niin että viima käy sivuistakin, joten vaikka fysiikka sanoisi mitä, tekniikka pettää.

        Siellä eskimoiden iglussa on lämmönlähteitä, eskimoita. Moottori on aamulla yhtä kylmä peitolla tai ilman. Yksi tärkeä juttu jota ei noissa aikaisemmissa neuvoissa tullut esiin on notkea öljy. Jos raaskit laittaa vaikka Mobilin 0W-40 -öljyt niin auttaa kummasti kylmäkäynnistyksessä.


      • Kunnossa on
        alkuper. kysyjä kirjoitti:

        Erittäin hyvää ja kiinnostavaa keskustelua - koskee varmaan monia tämä ongelma. Meinaa loppua akusta virta moneltakin, kun on vanha kulunut kone ja kylmäkäynnistykset kuluttaa lisää.
        Se peiteajatus lähtee siitä, että lämpö nousee aina ylöspäin. Ja dieselmoottori on aika iso möykky, jonka luulisi pysyvän melko kauan 0:n yläpuolella, jos lämpöhäviö voidaan eristyksellä estää. Eihän eskimoitten igluissakaan ollut lämmitystä, mitä nyt joku traanilamppu, mutta oviaukko on majan tason alapuolella. Vaan eihän näitä autojen konehuoneita ole eristetty muistakaan suunnista, niin että viima käy sivuistakin, joten vaikka fysiikka sanoisi mitä, tekniikka pettää.

        Eiköhän helpoin tapa saada auto käyntiin ole pitää auto kunnossa.

        Tarkista hehkut
        Notkeat öljyt
        Akku kunnossa
        Ruisku säädöissä

        Kylmällä pari ylimääräistä hehkutuskertaa voi auttaa.

        Jos haluat vain ajella ns. halvalla ja nuo yllä olevat kohdat ovat liian kalliita, niin helppo tapa on kaataa lämmintä vettä koneen ja imusarjan päälle. Varovasti kun lorottelet, niin ei mikään halkea. Höyrypilvi on komea.


    • Webasto

      tai Eberi

      • osajaska

        Itse harkitsin sitä omaan HDi-pösööni, mutta kun kuulin hinnan, oli mennä taju. Siis paikallinen merkkiliike tahtoo Eberistä asennuksineen 3000€. Tajuttoman kallista.


      • Alkuper.kys.
        osajaska kirjoitti:

        Itse harkitsin sitä omaan HDi-pösööni, mutta kun kuulin hinnan, oli mennä taju. Siis paikallinen merkkiliike tahtoo Eberistä asennuksineen 3000€. Tajuttoman kallista.

        kysyä hyviä ideoita ratkaista ongelma, kun kaupallinen ratkaisu on liian kallis.


      • opli
        osajaska kirjoitti:

        Itse harkitsin sitä omaan HDi-pösööni, mutta kun kuulin hinnan, oli mennä taju. Siis paikallinen merkkiliike tahtoo Eberistä asennuksineen 3000€. Tajuttoman kallista.

        siis 3000 ekua,eli 18000 vanhaa markkaa....
        700-800 ekua asennuksineen,jos joku pyytää enemmän ni se on kusetusta..........


    • ile

      Kuulostaa tosiaan siltä, että autossa on saattohoito menossa, mutta kuten hyvä ystäväni sanoi: "diiselin talvikäynnistyksessä kaikki keinot ovat sallittuja". Hänen kokemuksensa olivat vanhasta Rekord 1,9 diiselistä kahdeksankymmenluvulta.

      Toinen tuttava joutui pitämään roikan päässä jatkuvasti harvaa 123-sarjan 200d Meseä ja ensimmäisen sukupolven suoraruisku Transitia. Edes nollakelillä ei tahtonut käynnistyä.

      Tallinnassa viisi vuotta sitten ihailin, kun Scorpio 2,5d:tä kylmäkäynnistettiin kahdenkymmenen asteen pakkasessa. Kalina ja käynnin epätasaisuus oli kauhea.

      Kuopiossa bongasin kerran kolmenkymmenen asteen pakkasessa kaverin, joka lämmitti diesel Jettansa moottoria alapuolelta pikku toholla. En jäänyt seuraamaan miten käynnistyy.

      Avomallista Zetoria taasen heräteltiin eetterillä, minkä rinnalla nämä starttipilottimiehet ovat mamiksia.

      Vielä muistuu mieleen kaveri, joka joutui pakkasilla tyhjäkäyttämään Isuzu Trooperia varttitunnin keskellä yötä, jotta lähtö aamulla onnistuisi.

    • osajaska

      Muutama perusasia näin valmetteja ja pösöjä pakkasessa käynnistelleenä:
      - Kunnon öljyt koneessa (mobil on paras, vaikka omassa pösössä sattuvat nyt olemaankin Castrolit asentajat "kuurouden" takia)
      - Akku kunnossa (ei puhallinta täysillä, oma Pösö HDi - lämpö riitti mainiosti, vaikka oli alle vuoden ikäinen lapsi kyydissä, -20 asteessa, kun puhalsi ikkunoille -20 asteessa kakkosella, eli puoliteholla, samoin mankkaa ei huudateta, lisävaloja, jos on, ei käytetä jne)
      - Perushuolto tehty, eli pa-suodatin vaihdettu, vedet poistettu kupista, ilmanputsari kunnossa
      - Hehkuta loppuun asti eli niin kauan kuin valo palaa
      - Starttaa enintään 5 sekuntia kerrallaan, sitten vähintään 15 sekunnin tauko
      - Jos ei kolmannella starttaa, on jotain vialla autossasi, oma käynnistyy vielä -25 asteessa ilman roikkaa ensimmäisellä kerralla. Epäilisin ensimmäiseksi venttiilien kantamista, pösöissä jouduin aikanaan tekemään ko. rempan, kun pakoventtiilit kantavat, ei saa syttymispisteeseen yltävää painetta aikaan.
      - Vaikka lisäaineita pelätään ja varoitellaan, joku motorup tms (ei mielellään teflonia sisältävä) todella auttaa kitkan vähentämisessä, muut edut nyt ovat enemmän mainosta.
      - Kylmästartissa kierrokset saattavat hetkeksi karata käynnistyksen yhteydessä, ole tarkka, älä annostele kaasua liikaa
      - Muista tankata talvilaatua, kesälaadussa parafiini ei todellakaan ole ripeästi juoksevassa muodossa -20 tai sen allapuolellla olevissa lämpötiloissa

      Tässä näitä. Älä käytä udemmassa henkilöautossa starttipilottia tms. ilmanputsarireikään suihkutettavaa ainetta, ei todellakaan ole terveellistä. Toki olen minäkin valmet-traktoria aikanaan tohollakin lämmittänyt, kun on ollut jotkut kesäoljyt koneessa ja käyntiin on pitänyt väkisin vääntää.

      • dieselasentaja

        Puhaltimia, perseenlämmittimiä, lisävaloja jne. voi käyttää ihan huoletta kunhan moottori on käynnissä. Ennen käynnistystä toki kannattaa jo katsoa ennen virtojen päälle kääntöä että kaikki ylimääräinen sähkönkulutus on pois päältä.

        Valoautomatiikkavalot parkeille, istuinlämmittimet, takalasilämmitin, lämmityspuhallin, pois päältä jne. sitten kun on hehkutettu ja moottori käy niin generaattori tuottaa kaiken virran sähkölaitteille ja lataa akkua samalla.

        Ei vaikuta akkuun oli kaikki laitteet päällä tai ei, generaattorin teho riittää kyllä, varsinkin dieseleissä kun laitos on isompikin ja välitys suurempi että tyhjäkäynnilläkin tulee täydet ampeerit, tai ei ainakaan paljoa vaille jää.

        Jos akku on huono niin se täytyy uusia, akunlämmitin tuo apua koville pakkasille kun generaattorin toimiessa se lämmittää akkua joka ottaa sitten paremmin virtaa vastaan.

        Myöskään kaasua ei tarvitse annostella nykydieseleissä lainkaan, tuskin se moottorinohjaus sen suuremmin polttoainetta työntää oli se kaasupolkimen potikka käynnistyksen aikana missä asennossa tahansa.

        Lisäksi tuo korkeintaan 5sek startti koskee bensakoneita, dieseleissä jos alkaa polttoaine syttymään niin kannattaa vähintään 30sek startata tai pidempäänkin, varsinkin isommissa autoissa kuten bussit jne. Toki jos kuulee jo selvästi ettei lähde niin hehkua lisää ja sitten starttaamaan. Eikä mitään suurempaa taukoa paitsi hehkutusta, jäähtyy vaan sylinterit pidemmän tauon aikana.

        Hehkuttomat dieselit kerralla käyntiin tai sitten ei ollenkaan, siinä ei tauot auta.


      • Paineilmastartti_diesel

        Tuli muuten noista hehkuttomista dieseleistä mieleen että, eks junavetureissa ole lähinnä noita V12 ja V16 Diesel koneita jotka ovat ilman hehkuja, mutta käynnistetään
        paineilmastartilla raakasti vain kerralla käyntiin.
        Ps. Muuten tuo Paineilmastartti vois ollakkin hyvä patentti keksintö ihan vaikka tavalliseen henkilöautoonki, paitsi että ongelmaksi muodostuu sitten taas mites se itse mahdollinen paineilmajärjestelmän kehittäminen itse autoon onnistuu, koska tuskin kukaan viitsisi tavallista kompuraa raaha mukana ja joka kerta kytkeä erikseen paineilmaletkuja starttiin kiinni.


    • posaus

      eetteri luutu imusarjaan ja tarttaa.palava hesari tötterölle ja torveen ,ei tartte ottaa pois.tartti pilotista napsuja koneelle ei jatkuvasti mutta huikkaa saa antaa, jos hehku ei ole sarjassa.
      jos on.. silloin mustuu naama äkkiä.lisä virtaa tyrkylle ja tarttaa sen kuumaksi jos ei tartti kypsy ensin.pilotti paras tähän. lähtee joku ainakin.kerran lähti öljypohja...

      • NaamaSuhari

        Tää oli hyvä!


    • ngj

      Jos konees ei ole muovi osia tai ei vuoda, niin folio purkkiin sinolia palamaan ja koneen alla. n 20 min niin pitäs startata!!!

      • hkgggg

        eiköhän tuon auton akku ainakin ole jo sökö 7 vuoden jälkeen, kun kysyin käynnistystä:)


    • kokeilia1

      Itse tuhosin tietoisesti vanhan ns markkitraktorin moottorin tuolla starttipilotilla toissa talvena ihan kokeilumielessä koska pajan nurkassa odotti asennusta täyskunnostettu vastaava moottori.. Kyseistä litkua en suosittele käyttämään missään tilanteissa, itse menisin mieluimmin kävellen kun laittaisin pilottia moottoriin. Keväällä vaihdoin moottorin tähän traktoriin ja samalla räjäytin vanhan osiksi eikä niissä sisuskaluissa ollut paljoa äidille kerrottavaa.. jokainen laakeri oli totaalisesti tien päässä nokka-akseli oli täydellisesti tuhoutunu, kampi-akseli oli mutkalla, sylinterit/männät olivat ilmeisesti "eri paria" yms yms.. Myyntikielto tuolle litkulle olisi paras vaihtoehto. :)

      • Peraprkl

        Kaikki tuo vaan kun laitoit kerran tarttipilottii? Toihan olis sitten hyvä armeijan käyttöön, yks purkki vaan kommandoille mukaan, sitä kaikkiin vihollisen ajoneuvoihin yöllä ja aamulla kun käynnistävät niin räjähtää, tehokkaampi kun ohjus.


    • joopa joo

      Webasto, ainut jos haluat autosi lämmittää.

      Täydessä lyönnissä oleva common rail lähtee kyllä -30 tuntumassa käyntiin lämmittämättä. Tietenkin akku pitää olla hyvässä kunnossa, muutenkin akkua kannattaa välistä latailla.

      Vanhemmiten joitakin common raileja ei saa millään kyntiin ilman lämmittämistä, pyörittää saa loputtomasti, mutta käyntiin ei lähde, kun järjestelmä ei saa kehitettyä tarvittavia paineita tai paineet karkaa. Sama parhaat päivät nähneen akun kanssa, voi pyörittää näennäisen hyvin, mutta silti riittävä potku puuttuu. Eli lopulta dieselhuolto on ainut taho, joka voi kylmäkäynnistyksissä auttaa common railin omistajaa.

      • nrrrr55

        Yksi hyvä konsti on irroittaa akku illalla ja viedään sisään lämpimään yöksi . Poikkeus olosuhteissa lyömätön konsti.

        Aamulla sitten takasin paikalleen ja sieltä löytyy tuplatehot . Moottori pyörii ripeästi kuin kahvimylly.

        Saman asian ajaa kotilaturi sillä latautuessaan akku lämpiää.


    • entä sit?

      hybridautojen kaa onko käynnistys ym. huolia pakkasten aikaan

      • hydriditalvella

        Ei ole ollut ongelmia. Auris hybridi ollut reilun vuoden, 35000 km. Lämmin auto, lämpiää nopeasti, vertailukohtana edellinen BMW 320dA ja toinen auto VW Caddy 1,9 TDI DSG6. Tojon hybridit ovat pärjänneet TM:n talviautotesteissä: 1 kpl 1. sija ja 2 kpl 2. sijaa. Voin vahvistaa, että ihan kelpo talviauto.


    • Ise1

      Tässä hyvä vinkki,mikäli polttoainesuodatin on näkyvillä .kietaise pyyhe tai joku vähän isompi rätti ympärille ja kuumaa vettä ennen käynnistystä peiton päälle ja odota hetki. käynnistyy vanhempikin diesel lousku.viimeiksi kokelin pojan 2004 voyageriin -25c pakkasessa ,uinhan vaan virta riittää pyöräyttämiseen ni käynnistyy ku polttoaine on notkeaa

    • PARAFIINI.TUKKEENTUU

      Petroolia tankkiin 2% ,,,ei jäädy, siis naftan parafiini ei sakkaannu.
      Tai 2-tahti bensaa 1%
      Dieselin lisäaineet myös auttavat.

      • SkodaKokemus

        Petrooli ei auta. On auttanut joihinkin 1970-luvun dieselpolttoaineisiin jos petroolia on lisännyt 40 % Nykyään ei saa lisätä, koska petroolin setaaniluku ei riitä nykyautoihin. Sama juttu bensan kanssa, vasta 20 % auttaisi, mutta olisi muuten pahasta nykydieselille.

        Ainakin Nesteen dieselit kestävät parafinoitumatta -30 - -35 C tienoille ja arktinen diesel -40. Niissä pakkasissa se on akku ja moottoriöljy josta asiat riippuu, ei polttoaine.

        Kokemus pari päivää sitten: Skoda Octavia 1.6 TDI vm. 2015, -27 C, Webasto oli päällä 15 min. Starttinapin painallus, automaattihehkutus noin 2 sek, automaattistarttaus noin 1 sek, käynnistyi ja käy ihan tasaiseen ja kolisematta. Nesteen dieseliä tankissa. 3 km ajon jälkeen moottorin lämpömittari herää ja nousee silmissä 60 C:hen ja siitä hiljalleen ylöspäin. Sisällä on lämpimämpää ja lasit paremmin auki kuin aiemmassa pohjoismaismerkkisessä bensa-autossani, jota väitettiin lämpimäksi ja Pohjolan oloihin sopivaksi (niin minäkin luulin mutta en luule enää).

        Vinkki: Ei Webastoa tarvitse polttaa tuntitolkulla niin kuin sähkölämmittimiä. 20 min riittää aika kovillekin pakkasille ja akku riittää hyvin.

        Kysymys: Miksi Lapissa pärjäävät niin hyvin dieselautojen kanssa? Valittajat ovat Hesan seudulta.


      • korkea.setaaniluku

        Dieselin lisäaineet ovat korkeita tisleitä, lähellä lentokonepetrolia.
        Haisevatkin petrolilta.


    • Matteo
    • Fiat

      Mitähän seuraavaksi voisi kokeilla oman auton kanssa?

      Viime talvena käynnisteltiin sitä jos ei joka päivä niin joka toinen tai muutaman päivän välein, aina lähti käyntiin kovallakin pakkasella, paitsi kerran kun ei viikkoon ajettu niin akku tyhjeni.

      Tänä syksynä jo ilmojen kylmetessä huonompi käynnistyvyys. Talven kynnyksellä on nyt vaihdettu polttoainesuodatin ja öljyt. Asennettiin lohkolämmitin akkulaturi ja hehkujärjestelmä huollettiin. Silti pakkasella ei lähde ekalla, ja jouluaattona kun oli enemmän kuin -10 pakkasta niin ei jaksanut käynnistyä ollenkaan (en jaksanut loputtomasti yrittää, hajoaa startti vielä).

      Mistä voisi etsiä vikaa seuraavaksi?

      • Kokeile antaa lisävirtaa. Jos sillä lähtee, vika luultavasti akussa.


      • Fiat

        Akku uusittu vuosi sitten. Syksyllä kun tuli ensilumi niin auto ei lähtenyt käyntiin parkkikselta, silloin ei ollut vielä lohkolämmitintä eikä hehkujärjestelmää huollettu. Autoliiton kaveri tuli käynnistämään ja mittasi samalla akun tehon ja se oli ihan ok, eli vika ei ehkä nyt siinä.

        Eli käynnistyy tosiaan nykyään paremmin myös kun on vähän pakkasta, mutta silti jotain siellä on mikä "falskaa", kun ei jaksa sitten oikeasti kylmemmällä potkaista käyntiin (vaikka esilämmitetty ja hehkut kunnossa).


      • ei-korjaannu-itsekseen
        Fiat kirjoitti:

        Akku uusittu vuosi sitten. Syksyllä kun tuli ensilumi niin auto ei lähtenyt käyntiin parkkikselta, silloin ei ollut vielä lohkolämmitintä eikä hehkujärjestelmää huollettu. Autoliiton kaveri tuli käynnistämään ja mittasi samalla akun tehon ja se oli ihan ok, eli vika ei ehkä nyt siinä.

        Eli käynnistyy tosiaan nykyään paremmin myös kun on vähän pakkasta, mutta silti jotain siellä on mikä "falskaa", kun ei jaksa sitten oikeasti kylmemmällä potkaista käyntiin (vaikka esilämmitetty ja hehkut kunnossa).

        Ei kai siinä muuta kuin korjaamolle korjattavaksi. Voi olla vaikka suuttimissa vuotoa eikä jaksa nostaa painetta tarpeeksi, lämpöanturiongelmaa tms vikaa


    • savua.puskee

      Hyvin lähtee käyntiin kun hyvä akku ilman lämmitystä

    • 3-6

      Mulla on ollut vaan näitä huonoja japsidieseleitä viimeiset 12 vuotta, mutta niissä riittää se, että polkee jarrua tai kytkintä vaihteistosta riippuen ja painaa kerran sitä parin euron kokoista nappia, jossa lukee Start Stop Engine. Kahdessa vimpassa ei ole ollut edes lisälämppäreitä. mutta kun imaisee nortin, niin tuulilasi on sula, sähkölämpö auttaa. Nokkapeittoja ei ole tarvittu yhdessäkään, moottoreissa on termostaatti pitämässä käyntilämmön normaalina, eihän me mitään 60-lukua enää eletä?

    • Anonyymi

      Minun Diesel-autoni Golf-varianttini käynnistettiin paukkupakkasella työpäivän päätyttyä. Ruiskuttamalla Eetteriä sinne paksuun putkeen, ilmastointi vai mikä se on?
      Joka tapauksessa se irrotettiin helposti ja työkaveri sreijasi eetteriä ja minä kaäynnistin. Se oli ainoa kerta koko 20 vuoden auton ajamisen aikana kun ei suostunut starttaamaan. 20 vuotta se oli minulla jatkuvassa käytössä. Todellinen naisen auto, jos käynnistyi niinaina vei perille ja sitten saattoi olla paikallaan. Mutta ei koskaan jättänyt välille.

    • Anonyymi

      Ei kai kukaan niin hölmö ole, että ostaa Suomessa auton, joka ei lähde ilman esilämmitystä -35C pakkasella käyntiin? Tai autoa, joka ei saa tuulilasia pysymään sulana 2 minuutin tyhjäkäynnin jälkeen?

      Vai onko täällä noin hölmöjä auton ostajia?

      • Anonyymi

        Valitettavasti itse ja isäni kuuluvat heihin. Kaksi VW Transportteria, kummatkaan ei lähde millään käyntiin jos pakkasta on -30C. Webasto syö vain akun. 99 vm bensa Toyota Corolla pörähtää heti käyntiin.


    • Anonyymi

      Vanha ja pitkä ketju, mutta kommentoin silti.
      Eetterin käytöstä dieselin käynnistyksessä olen minäkin kuullut, mutta
      eiköhän tässä nyt ole kysymys useamman kuin viime talven sulaneista
      lumista?!
      Kuulin nimittäin jo kymmeniä vuosia sitten, kun vesibussin konemies kertoi käynnistävänsä moottorin eetterillä, mikäli moottori ennen käynnistystä
      oli seissyt lähes viikon.
      Tämä oli mahdollista syyskuussa, koska sen saaristovesibussin ajot rajoittuivat
      enää viikonloppuihin eikä ajoja ei siis enää päivittäin ollut. Kysymyksessä oli
      lisäksi ahtamaton varsin heikkotehoinen enintään 6-syl. ei välttämättä edes
      100hv:n dieselmoottori.

      • Anonyymi

        Minä käynnistän dieselautoni avaimella. Se on vanha, mutta ihan kätevä tapa…


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä käynnistän dieselautoni avaimella. Se on vanha, mutta ihan kätevä tapa…

        Minä olen päätynyt samaan. Laiskana ja erilaisista teknisistä ja muista automiesten miehistä toimintamalleista kovasti vähän kiinnostuneena ja autoihinkin pelkästään kulkuvälineenä suhtautuvana minä haluan vaivattomaan tapaan liikkua ja siksi avaimella käynnistäminen on minustakin ihan fiksu ja helppo tapa. Olen myös kuullut nappulan painamisellakin käynnistämisestä jossain uudemmissa autoissa, sekin on varmaankin ihan yhtä kätevä tapa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      898
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe