Automaattivaihteisto - mitä pitää tietää?

Nina84

Tietääkö joku hyvää nettiosoitetta, jossa kerrottaisiin automaattivaihteisen auton ajamisen perusvinkkejä?

Kuulostaa tietysti typerältä, mutta minä ajan sellaista ja on alkanut tuntua, että mitä jos en toimikaan oikein? Siis että mitä esim. ei koskaan saa tehdä, eli pitääkö varoa jotain ja mitä pitää ottaa huomioon.

Ei sen kanssa kesällä mitään mieti, mutta talvisaikaan kyllä. Heti kun ollaan miinusasteilla, se on julmetun jähmeä, ei kiihdy sitten millään, kunnes sitten kuuluu metallinen kalahdus ja vaihde menee isommalle ja perä meinaa karata käsistä.
Taitaa olla enempi kesäautoja.

(Ja ennen kuin kaikki neropatit kerkiää, sanottakoon että minä kaiketi kesäautoilija...)

19

57725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapsi..

      Kissa kävelee... periaatteessa ei mitään tarvitse tietää sen kummempaa.

      Peruutus:
      Pysähdy-pidä jarrulla auto paikallaan-siirrä vaihteen valitsin R-asentoon, loput kai osaatkin.

      Pysäköinti: Tässä oikea tapa!!!
      Pysähdy-Pidä jarrulla auto paikoillan, kytke käsijarru päälle, siirrä vaihteen valitsin n-asentoon, ota jalka pois auton jarrulta, siirrä vaihteen valitsin P-asentoon. Tällä tavalla et rasita P-asennon lukkoa eikä se myöskään jää jumiin!

      Ajaminen:
      Nykyaikainen loota, siirrä vaihteen valitsin D-asentoon jolla kaikki vaihteet käytössä automaattisesti. ja - toiminnoilla voit muuttaa ilman huolta minkä vaihteen haluat.

      Vanha:
      1-2-3-D-N-R.
      Ajaessa ei juuri muuta tarvita kuin että lykkäät vaihteen valitsimen D-asentoon.
      -------------------------------------------------

      VAATII PYSÄHTYMISEN:
      Kun vaihdat D->P asentoon ja päinvastoin!
      Sporttinn pysäköinti rikkoon lukon ennen pitkään..
      Eli hypätään autosta ulos jo ennnen kuin se on pysähtynyt ja kytkien P-asento päälle...auto jää notkumaan, heilumaan liikkeeseen vielä vaikka olet jo mennyt menojaan :)

      Nykyaikaisissa joissakin ei ole P-asentoa, kikalla voi kytkeä vaihteen päälle mutta ei ole suositeltavaa, voi jumittua. Tää oli vähän mutua, muistelisin..

      Sun vaihteissa on varmaankin jonkinlaista vikaa joka voi hoitua ihan pienellä säädölläkin tai sitten ei. Öljy voi olla kylmää josta luulisi myös aiheutuvan vanhassa vaihteissa heikompaa toimivuutta kylmänä! Älä siis aja kylmää konetta muutenkaan koskaan kaikilla tehoilla.

      Kuten kai tajuat ei manuaalissa ja automaatissa ole muuta eroa periaatteessa kuin että automaatissa on kytkinpoljin jätetty pois turhana!
      Manuaalissakin ei pakki kytketä eteenpäin ajon aikana jne.

      Joulua. Paljon maksat oppitunnista niin opetan :)?

    • viia

      Ajelen automaatilla. Milloin sun tomaatista on vaihdettu öljyt? suositus vaihtelee, mutta korkeintaan 100.000. Mä en huomannu mitään eroa kesän ja talven suhteen vaihtamisessa. Tänäänkin olen ajanut lumisia teitä, ylämäissä on vaihtanut pehmeästi pienemmälle. valoista lähtiessä on samoin vaihtanut lähes huomaamatta. auto on takavetoinen opel -02 ilman sutimisenestoa.
      ei minusta kesä- ja talviajelu eroa mitenkään, siis tällä autolla. aikaisemmin oli etuvetoinen -96 golf tomaatti eikä siinäkään vuodenajalla ollut eroa.
      sinulla voi olla siellä huonot öljyt. mutta niistä osannee joku muu kertoa paremmin.

    • no-o

      ennen kuin lähdet ajamaan kylmällä autolla niin siirrrä vaihde N:lle(esim. siksi aikaa kun raapii lasit auki)se nopeuttaa vaihtestoöljyn lämpenemistä
      ainakin vanhemmissa autoissa

      • tuli mieleen, ettei vain olisi väärät öljyt laatikossa. Jos varmasti oikeat, niin sitten pitää tarkastaa säädöt liikkeessä, joka varmasti osaa eikä maksata Sinulla omia osaamattomuuksiaan, kuten Karhulan Veho taannoin teki.


      • Eetu
        sitroen kirjoitti:

        tuli mieleen, ettei vain olisi väärät öljyt laatikossa. Jos varmasti oikeat, niin sitten pitää tarkastaa säädöt liikkeessä, joka varmasti osaa eikä maksata Sinulla omia osaamattomuuksiaan, kuten Karhulan Veho taannoin teki.

        Mitä siitä automaattilaatikosta voi säätää ?


      • Eetu kirjoitti:

        Mitä siitä automaattilaatikosta voi säätää ?

        voi säätää ainakin
        - jarruhihnat
        - mahdollisesti eri hydrauliikan paineita (kaasutuspaine ym)
        - kaasupolkimen asentovaijerin niissä missä sellainen on
        - mallista riippuen mahdollisesti muutakin.
        Tärkeätä on, että VAIN asiansa osaava säätää ja ohjekirja käsillä, muuten tulee sutta...


      • Nina84
        sitroen kirjoitti:

        voi säätää ainakin
        - jarruhihnat
        - mahdollisesti eri hydrauliikan paineita (kaasutuspaine ym)
        - kaasupolkimen asentovaijerin niissä missä sellainen on
        - mallista riippuen mahdollisesti muutakin.
        Tärkeätä on, että VAIN asiansa osaava säätää ja ohjekirja käsillä, muuten tulee sutta...

        hienoja neuvoja, kiitos! Ensi töikseni käyn ton öljyn laadun kimppuun; mun autoni on ladyikään ehtinyt Mersu ja voisi olla tosiaan paikallaan tarkistaa ainakin se öljypuoli.

        "Joulua. Paljon maksat oppitunnista niin opetan :)?"


        Joulua myös, kaikille.


      • Eetu
        sitroen kirjoitti:

        voi säätää ainakin
        - jarruhihnat
        - mahdollisesti eri hydrauliikan paineita (kaasutuspaine ym)
        - kaasupolkimen asentovaijerin niissä missä sellainen on
        - mallista riippuen mahdollisesti muutakin.
        Tärkeätä on, että VAIN asiansa osaava säätää ja ohjekirja käsillä, muuten tulee sutta...

        Mitä ihmeen jarruhihnoja niistä säädellään.

        Rumpujen jarrut asennetaan tiettyyn asentoon ja kun kitkapinnat kuluu, ne uusitaan eikä kiristetä että metalipinnat ottaa vastakkain.

        Hydrauliikkapaineita ei pääse säätämään lootaa purkamatta, lukuunottamatta vanhojen hydrauliikkaohjattujen modulaatiopiirin painetta, jolla joissakin vanhoissa laitteissa voitiin säätää vaihtamiskohtaa. ( mikä ihme on "kaasutuspaine ? jos tarkoitat stall speediä niin sen voi muuttaa vain turbiinin vaihtamalla.).

        Mekaanisia tanko- tai vaijeritoimisia modulaattoreita oli viimeksi 70-luvun nakuttaja mersuissa, nykyisin ne käskyt menee sähköjohtoa pitkin.

        Herää jo viimein, ei niissä kaikissa laatikoissa ole edes öljynvaihtoproppua, puhumattakaan että joku "asiantuntija" voisi niitä jotenkin säädellä !


      • Eetuseni
        Eetu kirjoitti:

        Mitä ihmeen jarruhihnoja niistä säädellään.

        Rumpujen jarrut asennetaan tiettyyn asentoon ja kun kitkapinnat kuluu, ne uusitaan eikä kiristetä että metalipinnat ottaa vastakkain.

        Hydrauliikkapaineita ei pääse säätämään lootaa purkamatta, lukuunottamatta vanhojen hydrauliikkaohjattujen modulaatiopiirin painetta, jolla joissakin vanhoissa laitteissa voitiin säätää vaihtamiskohtaa. ( mikä ihme on "kaasutuspaine ? jos tarkoitat stall speediä niin sen voi muuttaa vain turbiinin vaihtamalla.).

        Mekaanisia tanko- tai vaijeritoimisia modulaattoreita oli viimeksi 70-luvun nakuttaja mersuissa, nykyisin ne käskyt menee sähköjohtoa pitkin.

        Herää jo viimein, ei niissä kaikissa laatikoissa ole edes öljynvaihtoproppua, puhumattakaan että joku "asiantuntija" voisi niitä jotenkin säädellä !

        asioista selvää ja mesoa sitten. Et ole kaikkia merkkejä ja malleja rassannut sinäkään.


      • autossa... voi
        Eetu kirjoitti:

        Mitä ihmeen jarruhihnoja niistä säädellään.

        Rumpujen jarrut asennetaan tiettyyn asentoon ja kun kitkapinnat kuluu, ne uusitaan eikä kiristetä että metalipinnat ottaa vastakkain.

        Hydrauliikkapaineita ei pääse säätämään lootaa purkamatta, lukuunottamatta vanhojen hydrauliikkaohjattujen modulaatiopiirin painetta, jolla joissakin vanhoissa laitteissa voitiin säätää vaihtamiskohtaa. ( mikä ihme on "kaasutuspaine ? jos tarkoitat stall speediä niin sen voi muuttaa vain turbiinin vaihtamalla.).

        Mekaanisia tanko- tai vaijeritoimisia modulaattoreita oli viimeksi 70-luvun nakuttaja mersuissa, nykyisin ne käskyt menee sähköjohtoa pitkin.

        Herää jo viimein, ei niissä kaikissa laatikoissa ole edes öljynvaihtoproppua, puhumattakaan että joku "asiantuntija" voisi niitä jotenkin säädellä !

        Mutta kun tiedät niin en kerro merkkiä enkä mallia :) Kun joskus vaihteisto alkaa oireilla eikä oikein suostu vaihtamaan niin pikku homma konehuoneen puollella ja taas toimii kuin uusi.


      • Eetu
        autossa... voi kirjoitti:

        Mutta kun tiedät niin en kerro merkkiä enkä mallia :) Kun joskus vaihteisto alkaa oireilla eikä oikein suostu vaihtamaan niin pikku homma konehuoneen puollella ja taas toimii kuin uusi.

        Uskoisit että sinne konehuoneen puolelle ei kannata mennä säätelemään laatikkoa muiden kuin liikkeen miehien, jotka varmasti osaa ja joilla on ohjekirjat, muuten voi tosiaan käydä kuin Karhulan Veholla muinoin.


      • Nimetön
        sitroen kirjoitti:

        tuli mieleen, ettei vain olisi väärät öljyt laatikossa. Jos varmasti oikeat, niin sitten pitää tarkastaa säädöt liikkeessä, joka varmasti osaa eikä maksata Sinulla omia osaamattomuuksiaan, kuten Karhulan Veho taannoin teki.

        kuka korjaa karhulassa tai lähi alueilla c5
        automaattia


    • JanneK69

      Vaihda täyssynteettiset öljyt, niin vaihteiston talvijäykkyys katoaa. Litrahinta on tosin 3x kalliimpi kuin mineraaliöljyn, mutta ehdottomasti kannattava sijoitus.

    • EetuK 14

      saako tomaattilootassa tehdä tällätavalla: ensin huudattelee N asennossa ja melko korkeilla kierroksilla vaihtaa D asentoon? hajoaako boksi vai miten?

    • Mr Borg

      Ei saa.

      • Mr. Warner

        Ei meilläkään.


      • EetuK 14

        kiitos :)


    • ei ole ydinfysiikkaa

      Mitä helvetin mineraaliöljyvinkkejä, tärkeintä on laatikkoon suositellut oikeat öljyt, vaihto n. kerran vuodessa. Esim. Dextron II tai III.

    • er egg

      Eteenpäni ajaesa valitaan vaihteistosta o, A tai D mallista riippuen

      Peruutus on aina R

      Kun auto pysäköidään laitetaan päälle vaihde P jos sitä ei ole, vaihde N

      Jossain automaateissa valiteen vaihde kepillä, jossain nappuloilla

      Jossain automaateissa käytetään kytkintä liikkellelähdössä, jossain ei

      Eli vaikea noilla tiedoilla antaa täsmävastausta, eli kerropa auton merkki ja malli, tai kentie jopa rekisterinumero jolla saa kaikki tarkat tiedot, niin katotaan miten automaatti juuri tuossa autossa toimii

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      190
      6889
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      59
      4592
    3. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      35
      3923
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      67
      3145
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1935
    6. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1666
    7. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      17
      1640
    8. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      40
      1563
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1429
    10. Haluaisitko enemmän ?

      Haluaisitko enemmän kuin ystävyyden ? M-N
      Ikävä
      143
      1197
    Aihe