Tietääkö joku hyvää nettiosoitetta, jossa kerrottaisiin automaattivaihteisen auton ajamisen perusvinkkejä?
Kuulostaa tietysti typerältä, mutta minä ajan sellaista ja on alkanut tuntua, että mitä jos en toimikaan oikein? Siis että mitä esim. ei koskaan saa tehdä, eli pitääkö varoa jotain ja mitä pitää ottaa huomioon.
Ei sen kanssa kesällä mitään mieti, mutta talvisaikaan kyllä. Heti kun ollaan miinusasteilla, se on julmetun jähmeä, ei kiihdy sitten millään, kunnes sitten kuuluu metallinen kalahdus ja vaihde menee isommalle ja perä meinaa karata käsistä.
Taitaa olla enempi kesäautoja.
(Ja ennen kuin kaikki neropatit kerkiää, sanottakoon että minä kaiketi kesäautoilija...)
Automaattivaihteisto - mitä pitää tietää?
19
57725
Vastaukset
- Lapsi..
Kissa kävelee... periaatteessa ei mitään tarvitse tietää sen kummempaa.
Peruutus:
Pysähdy-pidä jarrulla auto paikallaan-siirrä vaihteen valitsin R-asentoon, loput kai osaatkin.
Pysäköinti: Tässä oikea tapa!!!
Pysähdy-Pidä jarrulla auto paikoillan, kytke käsijarru päälle, siirrä vaihteen valitsin n-asentoon, ota jalka pois auton jarrulta, siirrä vaihteen valitsin P-asentoon. Tällä tavalla et rasita P-asennon lukkoa eikä se myöskään jää jumiin!
Ajaminen:
Nykyaikainen loota, siirrä vaihteen valitsin D-asentoon jolla kaikki vaihteet käytössä automaattisesti. ja - toiminnoilla voit muuttaa ilman huolta minkä vaihteen haluat.
Vanha:
1-2-3-D-N-R.
Ajaessa ei juuri muuta tarvita kuin että lykkäät vaihteen valitsimen D-asentoon.
-------------------------------------------------
VAATII PYSÄHTYMISEN:
Kun vaihdat D->P asentoon ja päinvastoin!
Sporttinn pysäköinti rikkoon lukon ennen pitkään..
Eli hypätään autosta ulos jo ennnen kuin se on pysähtynyt ja kytkien P-asento päälle...auto jää notkumaan, heilumaan liikkeeseen vielä vaikka olet jo mennyt menojaan :)
Nykyaikaisissa joissakin ei ole P-asentoa, kikalla voi kytkeä vaihteen päälle mutta ei ole suositeltavaa, voi jumittua. Tää oli vähän mutua, muistelisin..
Sun vaihteissa on varmaankin jonkinlaista vikaa joka voi hoitua ihan pienellä säädölläkin tai sitten ei. Öljy voi olla kylmää josta luulisi myös aiheutuvan vanhassa vaihteissa heikompaa toimivuutta kylmänä! Älä siis aja kylmää konetta muutenkaan koskaan kaikilla tehoilla.
Kuten kai tajuat ei manuaalissa ja automaatissa ole muuta eroa periaatteessa kuin että automaatissa on kytkinpoljin jätetty pois turhana!
Manuaalissakin ei pakki kytketä eteenpäin ajon aikana jne.
Joulua. Paljon maksat oppitunnista niin opetan :)? - viia
Ajelen automaatilla. Milloin sun tomaatista on vaihdettu öljyt? suositus vaihtelee, mutta korkeintaan 100.000. Mä en huomannu mitään eroa kesän ja talven suhteen vaihtamisessa. Tänäänkin olen ajanut lumisia teitä, ylämäissä on vaihtanut pehmeästi pienemmälle. valoista lähtiessä on samoin vaihtanut lähes huomaamatta. auto on takavetoinen opel -02 ilman sutimisenestoa.
ei minusta kesä- ja talviajelu eroa mitenkään, siis tällä autolla. aikaisemmin oli etuvetoinen -96 golf tomaatti eikä siinäkään vuodenajalla ollut eroa.
sinulla voi olla siellä huonot öljyt. mutta niistä osannee joku muu kertoa paremmin. - no-o
ennen kuin lähdet ajamaan kylmällä autolla niin siirrrä vaihde N:lle(esim. siksi aikaa kun raapii lasit auki)se nopeuttaa vaihtestoöljyn lämpenemistä
ainakin vanhemmissa autoissatuli mieleen, ettei vain olisi väärät öljyt laatikossa. Jos varmasti oikeat, niin sitten pitää tarkastaa säädöt liikkeessä, joka varmasti osaa eikä maksata Sinulla omia osaamattomuuksiaan, kuten Karhulan Veho taannoin teki.
- Eetu
sitroen kirjoitti:
tuli mieleen, ettei vain olisi väärät öljyt laatikossa. Jos varmasti oikeat, niin sitten pitää tarkastaa säädöt liikkeessä, joka varmasti osaa eikä maksata Sinulla omia osaamattomuuksiaan, kuten Karhulan Veho taannoin teki.
Mitä siitä automaattilaatikosta voi säätää ?
Eetu kirjoitti:
Mitä siitä automaattilaatikosta voi säätää ?
voi säätää ainakin
- jarruhihnat
- mahdollisesti eri hydrauliikan paineita (kaasutuspaine ym)
- kaasupolkimen asentovaijerin niissä missä sellainen on
- mallista riippuen mahdollisesti muutakin.
Tärkeätä on, että VAIN asiansa osaava säätää ja ohjekirja käsillä, muuten tulee sutta...- Nina84
sitroen kirjoitti:
voi säätää ainakin
- jarruhihnat
- mahdollisesti eri hydrauliikan paineita (kaasutuspaine ym)
- kaasupolkimen asentovaijerin niissä missä sellainen on
- mallista riippuen mahdollisesti muutakin.
Tärkeätä on, että VAIN asiansa osaava säätää ja ohjekirja käsillä, muuten tulee sutta...hienoja neuvoja, kiitos! Ensi töikseni käyn ton öljyn laadun kimppuun; mun autoni on ladyikään ehtinyt Mersu ja voisi olla tosiaan paikallaan tarkistaa ainakin se öljypuoli.
"Joulua. Paljon maksat oppitunnista niin opetan :)?"
Joulua myös, kaikille. - Eetu
sitroen kirjoitti:
voi säätää ainakin
- jarruhihnat
- mahdollisesti eri hydrauliikan paineita (kaasutuspaine ym)
- kaasupolkimen asentovaijerin niissä missä sellainen on
- mallista riippuen mahdollisesti muutakin.
Tärkeätä on, että VAIN asiansa osaava säätää ja ohjekirja käsillä, muuten tulee sutta...Mitä ihmeen jarruhihnoja niistä säädellään.
Rumpujen jarrut asennetaan tiettyyn asentoon ja kun kitkapinnat kuluu, ne uusitaan eikä kiristetä että metalipinnat ottaa vastakkain.
Hydrauliikkapaineita ei pääse säätämään lootaa purkamatta, lukuunottamatta vanhojen hydrauliikkaohjattujen modulaatiopiirin painetta, jolla joissakin vanhoissa laitteissa voitiin säätää vaihtamiskohtaa. ( mikä ihme on "kaasutuspaine ? jos tarkoitat stall speediä niin sen voi muuttaa vain turbiinin vaihtamalla.).
Mekaanisia tanko- tai vaijeritoimisia modulaattoreita oli viimeksi 70-luvun nakuttaja mersuissa, nykyisin ne käskyt menee sähköjohtoa pitkin.
Herää jo viimein, ei niissä kaikissa laatikoissa ole edes öljynvaihtoproppua, puhumattakaan että joku "asiantuntija" voisi niitä jotenkin säädellä ! - Eetuseni
Eetu kirjoitti:
Mitä ihmeen jarruhihnoja niistä säädellään.
Rumpujen jarrut asennetaan tiettyyn asentoon ja kun kitkapinnat kuluu, ne uusitaan eikä kiristetä että metalipinnat ottaa vastakkain.
Hydrauliikkapaineita ei pääse säätämään lootaa purkamatta, lukuunottamatta vanhojen hydrauliikkaohjattujen modulaatiopiirin painetta, jolla joissakin vanhoissa laitteissa voitiin säätää vaihtamiskohtaa. ( mikä ihme on "kaasutuspaine ? jos tarkoitat stall speediä niin sen voi muuttaa vain turbiinin vaihtamalla.).
Mekaanisia tanko- tai vaijeritoimisia modulaattoreita oli viimeksi 70-luvun nakuttaja mersuissa, nykyisin ne käskyt menee sähköjohtoa pitkin.
Herää jo viimein, ei niissä kaikissa laatikoissa ole edes öljynvaihtoproppua, puhumattakaan että joku "asiantuntija" voisi niitä jotenkin säädellä !asioista selvää ja mesoa sitten. Et ole kaikkia merkkejä ja malleja rassannut sinäkään.
- autossa... voi
Eetu kirjoitti:
Mitä ihmeen jarruhihnoja niistä säädellään.
Rumpujen jarrut asennetaan tiettyyn asentoon ja kun kitkapinnat kuluu, ne uusitaan eikä kiristetä että metalipinnat ottaa vastakkain.
Hydrauliikkapaineita ei pääse säätämään lootaa purkamatta, lukuunottamatta vanhojen hydrauliikkaohjattujen modulaatiopiirin painetta, jolla joissakin vanhoissa laitteissa voitiin säätää vaihtamiskohtaa. ( mikä ihme on "kaasutuspaine ? jos tarkoitat stall speediä niin sen voi muuttaa vain turbiinin vaihtamalla.).
Mekaanisia tanko- tai vaijeritoimisia modulaattoreita oli viimeksi 70-luvun nakuttaja mersuissa, nykyisin ne käskyt menee sähköjohtoa pitkin.
Herää jo viimein, ei niissä kaikissa laatikoissa ole edes öljynvaihtoproppua, puhumattakaan että joku "asiantuntija" voisi niitä jotenkin säädellä !Mutta kun tiedät niin en kerro merkkiä enkä mallia :) Kun joskus vaihteisto alkaa oireilla eikä oikein suostu vaihtamaan niin pikku homma konehuoneen puollella ja taas toimii kuin uusi.
- Eetu
autossa... voi kirjoitti:
Mutta kun tiedät niin en kerro merkkiä enkä mallia :) Kun joskus vaihteisto alkaa oireilla eikä oikein suostu vaihtamaan niin pikku homma konehuoneen puollella ja taas toimii kuin uusi.
Uskoisit että sinne konehuoneen puolelle ei kannata mennä säätelemään laatikkoa muiden kuin liikkeen miehien, jotka varmasti osaa ja joilla on ohjekirjat, muuten voi tosiaan käydä kuin Karhulan Veholla muinoin.
- Nimetön
sitroen kirjoitti:
tuli mieleen, ettei vain olisi väärät öljyt laatikossa. Jos varmasti oikeat, niin sitten pitää tarkastaa säädöt liikkeessä, joka varmasti osaa eikä maksata Sinulla omia osaamattomuuksiaan, kuten Karhulan Veho taannoin teki.
kuka korjaa karhulassa tai lähi alueilla c5
automaattia
- JanneK69
Vaihda täyssynteettiset öljyt, niin vaihteiston talvijäykkyys katoaa. Litrahinta on tosin 3x kalliimpi kuin mineraaliöljyn, mutta ehdottomasti kannattava sijoitus.
- EetuK 14
saako tomaattilootassa tehdä tällätavalla: ensin huudattelee N asennossa ja melko korkeilla kierroksilla vaihtaa D asentoon? hajoaako boksi vai miten?
- Mr Borg
Ei saa.
- Mr. Warner
Ei meilläkään.
- EetuK 14
kiitos :)
- ei ole ydinfysiikkaa
Mitä helvetin mineraaliöljyvinkkejä, tärkeintä on laatikkoon suositellut oikeat öljyt, vaihto n. kerran vuodessa. Esim. Dextron II tai III.
- er egg
Eteenpäni ajaesa valitaan vaihteistosta o, A tai D mallista riippuen
Peruutus on aina R
Kun auto pysäköidään laitetaan päälle vaihde P jos sitä ei ole, vaihde N
Jossain automaateissa valiteen vaihde kepillä, jossain nappuloilla
Jossain automaateissa käytetään kytkintä liikkellelähdössä, jossain ei
Eli vaikea noilla tiedoilla antaa täsmävastausta, eli kerropa auton merkki ja malli, tai kentie jopa rekisterinumero jolla saa kaikki tarkat tiedot, niin katotaan miten automaatti juuri tuossa autossa toimii
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1906889
- 594592
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s353923- 673145
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161935Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271666- 171640
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401563- 341429
- 1431197