Olkapää hajalla

Jack.T.R

Tarvitsisin apua sellaisella ongelmassa että olen onnistunut saamaan olkapääni pois paikoiltaan jo useita kertoja ja olkapään rustossa (siinä kuitenkin mikä sitä olkapäätä paikoillaan pitääkään) on nyt iso repeämä ja odottelen tähystysleikkausta.
Tähystys leikkauksen jälkeinen aika (3kk) menee varmasti palautellessa mutta sitten....
Mikä olisi paras ja vauhdikkain tapa saada olkapää sellaiseen kuntoon että pääsisin punttisalille nostelemaan EDES tyttöjen painoja puolen vuoden sisällä.
Olen harkinnut ainakin uintia ja kumpinauha jumppaa.
Sitten kuinka hyväksi voin odottaa olkapääni parantuvan. uskallanko lähteä enää potkynyrkkeilyyn takaisin vai onko riskit liian suuret?

8

3683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyssari

Pyydä leikkaavalta lääkäriltä fysioterapiaan lähete. Silloin saat asiantuntevaa apua koko kuntoutuksen ajaksi. Labrum vaurioissa on varsin tärkeää saada hyvä opastus alussa!

• Helsky

Heipsan Fyssari!

Miten Sinun mielestäsi pitäisi edetä kuntoutuksessa heti tähystyksen jälkeen ensimmäisten päivien ja viikkojen aikana.
        Esim kanto/vartalositeen käyttö- käden liikuttelu ym. asiat.

Minulle jäi vähän epätietoinen olo leikkauksen jälkeen.
        Miten oikeasti olisi pitänyt toimia kyseisen labrun-kiinnityksen jälkeen.

Kyselee Helsky

• Jack.T.R
        Helsky kirjoitti:

Heipsan Fyssari!

Miten Sinun mielestäsi pitäisi edetä kuntoutuksessa heti tähystyksen jälkeen ensimmäisten päivien ja viikkojen aikana.

Kyselee Helsky

Vieläkä tarvitset kyseistä tietoa?

• Helsky
        Jack.T.R kirjoitti:

Vieläkä tarvitset kyseistä tietoa?

Heipsan !

Kiva kun vastasit!
        Kiitos mielelläni!
        terv Helsky

• Jack.T.R
        Helsky kirjoitti:

Heipsan Fyssari!

Kyselee Helsky

En tiedä saitko sinä olkapäähäsi sitä kipupunppua mutta minulla oli se ja siteet päällä 2 päivää niin niiden päivien aikana en tehnyt mitään olkapääni hyväksi.
        Mutta kolmantena päivänä otan sen tukisiteen pois aina harjoitteiden ajaksi joita sitten teet vaikka kolmasti päivässä jos vain kykenet. Mulla rupeaa särkemään sitä jos "treenaan" sitä mutta yritän katsoa että se saisi tarpeeksi liikuntaa että palautuminenkin olisi hiukan nopeampaa.
        Nyt tätä sidettä pitäisi pitää jatkuvasti, poislukien harjoittelut ja suihkussakäymiset mutta minulla on päässyt vähän lipsumaan ainakin öisin tuon pitäminen mutta....
        Kättähän ei saa kiertää taaksepäin 6 viikkoon mutta kaikenlaisia muita harjoituksia voit kyllä tehdä aika vapaasti, oman järjen mukaan.
        Kättähän saa käyttää kunhan se vain on tuossa siteessä kunhan et mitään raskasta kantele, esim maitopurkki =)
        Minulla oli tosiaan sama kiinnitys kuin sinulla ja toipuminen on ollut aika pirun nopeaa. 1½viikkoa mennyt ja käsi tuntuu jo nyt inhimilliseltä. eli saan nostettua sitä ylöspäin melko hyvin ja niin edespäin.
        siinä nyt ainakin aluksi kun en nyt muutakaan keksi tähän hätään

• Helsky
        Jack.T.R kirjoitti:

En tiedä saitko sinä olkapäähäsi sitä kipupunppua mutta minulla oli se ja siteet päällä 2 päivää niin niiden päivien aikana en tehnyt mitään olkapääni hyväksi.
        Mutta kolmantena päivänä otan sen tukisiteen pois aina harjoitteiden ajaksi joita sitten teet vaikka kolmasti päivässä jos vain kykenet. Mulla rupeaa särkemään sitä jos "treenaan" sitä mutta yritän katsoa että se saisi tarpeeksi liikuntaa että palautuminenkin olisi hiukan nopeampaa.
        Nyt tätä sidettä pitäisi pitää jatkuvasti, poislukien harjoittelut ja suihkussakäymiset mutta minulla on päässyt vähän lipsumaan ainakin öisin tuon pitäminen mutta....
        Kättähän ei saa kiertää taaksepäin 6 viikkoon mutta kaikenlaisia muita harjoituksia voit kyllä tehdä aika vapaasti, oman järjen mukaan.
        Kättähän saa käyttää kunhan se vain on tuossa siteessä kunhan et mitään raskasta kantele, esim maitopurkki =)
        Minulla oli tosiaan sama kiinnitys kuin sinulla ja toipuminen on ollut aika pirun nopeaa. 1½viikkoa mennyt ja käsi tuntuu jo nyt inhimilliseltä. eli saan nostettua sitä ylöspäin melko hyvin ja niin edespäin.
        siinä nyt ainakin aluksi kun en nyt muutakaan keksi tähän hätään

Heipsan !
        Kiitos vastauksestasi.

Jos et ole lukenut tätä mun juttuani aikaisemmilta sivuilta, niin tässä vähän mun kokemuksiani kyseisestä asiasta. Lopussa lisäksi vielä tämän hetken tilanteesta.

Olin olkapään tähystyksessä 26.10. (Ilmeisesti samoihin aikoihin kuin nimim. - anest.sh- kirjoitellut tällä palstalla lokakuun lopulla). Siis tällä hetkellä operaatiosta on aikaa vajaa
        3 kuukautta.
        Vammani syntyi kaatumisen yhteydessä 1½ viikkoa ennen operointia.
        Olen liikuntaa harrastava 56 vuotias naishenkilö.

Leikkauksesta en kyllä tiennyt etukäteen oikeastaan paljoakaan, sillä keskustelin lääkärin kanssa ainoastaan puhelimessa ja operaatio päätettiin tehdä mahdollisimman pian.
        Miehelleni tehtiin polvitähystys ja jotenkin tuudittauduin siihen uskoon, että tämä on melkein samaa luokkaa, mutta eihän se niin ole.

Minulta kiinnitetiin vaurioitunut labrum ja lisäksi siitä poistettiin jonkin verran vaurioitunutta kudosta sekä labrum että hauisjänne ankkuroitiin luuhun kiinni.

Leikkaus suoritettiin yksityisellä puolella päiväkirurgiassa ja tietääkseni kaikki meni aivan hyvin.
        Nukutuksessa olin n 3 tuntia.

Kotiutusohjeet olivat mielestäni kyllä vähän
        puutteelliset ja ne annettiin minulle kun olin vielä osittain "unenpöpperöinen".

Siksi tässä vähän haluaisinkin muiden vastaavan leikkauksen läpikäyneiden kokemuksia ja kommentteja.

Minulle laitettiin kantoside käteen lähtiessäni
        polilta ja sanottiin, että sen voi ottaa yöksi pois.
        Muistaakseni enismmäisen yön nukuin kuitenkin
        kantositeessä(vartalosidettä en oikeastaan ole
        käyttänyt, sitä ei mitenkään erityisesti opastettu, mutta ilmeisesti olisi pitänyt käyttää.

Öisin kuitenkin olen käyttänyt erilaisia tyynyjä
        tukemaan leikattua kättäni- nukkuen selälläni tai vasemmalla kyljelläni- ylävartalon lievä kohoasento tuntui helpottavalta.
        Kantosidettä olen käyttänyt päivisin pääsääntöisesti reilun 5 viikkoa.

Lääkityksen vähensin muutaman päivän kuluttua operaatiosta. Asiasta soittelin kyllä leikanneelle lääkärille ja hän oli myöskin sitä mieltä, että ei tarvitse ottaa lääkkeitä, jos ei ole särkyjä.
        Öisin tietysti jouduin ottamaan lääkettä pidempään.

Joinakin öinä olen joutunut nousemaan ylös ja vähän jumppauttanut kättä niin kivut ovat vähentyneet ja kun olen mennyt uudestaan nukkumaan niin olen saanut nukuttua ilman lääkkeitä.
        En mielelläni haluaisi syödä niitä turhaan, luulempa että niitä vielä joutuu elämässään kuitenkin syömään pahempiinkin kipuihin.

Fysioterapeutin ohjauksessa olen käynyt 16.12 alkaen kerran viikossa. Kotona jumppautan itse
        kättäni pikkuhiljaa liikeiden määrää lisäten
        annettujen ohjeiden mukaan. Alussa kaikki tehtiin vain alatasolla, jonkin verran kipeän käden omia voimiakin hyväksi käyttäen.

Tällä hetkellä käsi toimii aika hyvinkin, jos ajatellaan normaalia liikkeitä, sivuttais- ja taaksepäin liikkeet ovat vielä rajotteisia.
        Samoin myöskin raskaampia juttuja esim lumenluontia ym en vielä ole tehnyt.
        Hiihtämisen aloitin Tapaninpäivänä, siis 2 kk leikkauksen jälkeen- tosin tietysti varovasti tunnustellen ja alussa leikattu käsi oli vain tasapainottamassa luisteluhiihtoa, ja muutaman lenkin jälkeen aloitin varovaisen työntelyn leikatulla kädellä hyvin tuntui kestävän.
        Vesijumpassa omaan tahtiin olen käynyt pari kertaa ja ensi viikolla aloitan normaalin uimisen.
        Samoin myöskin kevyet käsipainot aion ottaa mukaan harjoitusohjelmaan pikkuhiljaa.
        Nyt vain varotaan, ettei tulisi lokkaantumisia esim. kaatumisessa tai muissa vahinkotilanteissa.

Jostain netistä lueskelin että kyseinen leikkaus
        on tehty myöskin huipputason voimistelijalle ja jos hän kerran pystyy jatkaan huippu- voimistelijan uraansa niin miksi kyseinen operaatio ei muka onnistuisi meille "tavalliselle
        aktiivikuntoilijoillekin" riittävän hyvin.

Netistä puheen ollen jossain näin varsin hyviä kuvia kyseisestä leikkauksesta ja kuntoutuksesta
        ohjeita - vaan enpä laittanut sivua muistiin
        ja nyt en sitä ole uudestaan löytänyt.

Jatketaan juttua ja kannustetaan toisia. Tämä on kuitenkin "pikkujuttu" isompien asioiden rinnalla.

Tällä hetkellä 22.01 2006- käsi toimii jo aika hyvin. Edelleenkin on rajoittuneisuutta ylös/taakseviennissä ja kiertoliikkeessä vartalonvierestä kyynärpääkoukussa ulospäin- liike ei tahdo onnistua.
        Keilaamassa kävin perjantaina, tosin vain n 5 kg pallolla ja vain varovaisia heittoja.
        Samoin vesivoimistelussa olen käynyt 2-3 kertaa,
        torstaina tein jo jonkin verran uintiharjotteita- varovaisesti.
        Avannossa olen kyllä käynyt heti muutaman päivän
        kuluttua tikkienpoiston jälkeen.- Tosin vain laiturinpäässä -ilman mitään uintiliikkeitä.
        Sauna ja avanto ovat olleet mielestäni oikein hyvä yhdistelmä tähänkin tilanteeseen.
        Jos on ollut kipuaistimuksia ennen avantoa, niin sinne ne ovat ainakin siksi illaksi jääneet.

Muuten en ole paljon vielä puntteja nostellut- ei oikeastaan kuulu muutenkaan harrastuksiini- tekisi tietysti sekin hyvää.

Kaiken kaikkiaan olemme fysioterapeuttini kanssa kyllä edenneet varoen- tämä lienee parempi tapa kuin rikkoa niitä kiinnytyskohtia liialla rasituksella.

Toivottavasti ei tullut kovin sekava, kun liittelin tuon vanhan jutun tuohon alkuun.

Kertoile lisää kokemuksiasi- miten etenee?
        Kaikkea hyvää Sinulle
        Terv Helsky

• Jack.T.R
        Helsky kirjoitti:

Heipsan !
        Kiitos vastauksestasi.

Jos et ole lukenut tätä mun juttuani aikaisemmilta sivuilta, niin tässä vähän mun kokemuksiani kyseisestä asiasta. Lopussa lisäksi vielä tämän hetken tilanteesta.

Olin olkapään tähystyksessä 26.10. (Ilmeisesti samoihin aikoihin kuin nimim. - anest.sh- kirjoitellut tällä palstalla lokakuun lopulla). Siis tällä hetkellä operaatiosta on aikaa vajaa
        3 kuukautta.
        Vammani syntyi kaatumisen yhteydessä 1½ viikkoa ennen operointia.
        Olen liikuntaa harrastava 56 vuotias naishenkilö.

Leikkauksesta en kyllä tiennyt etukäteen oikeastaan paljoakaan, sillä keskustelin lääkärin kanssa ainoastaan puhelimessa ja operaatio päätettiin tehdä mahdollisimman pian.
        Miehelleni tehtiin polvitähystys ja jotenkin tuudittauduin siihen uskoon, että tämä on melkein samaa luokkaa, mutta eihän se niin ole.

Minulta kiinnitetiin vaurioitunut labrum ja lisäksi siitä poistettiin jonkin verran vaurioitunutta kudosta sekä labrum että hauisjänne ankkuroitiin luuhun kiinni.

Leikkaus suoritettiin yksityisellä puolella päiväkirurgiassa ja tietääkseni kaikki meni aivan hyvin.
        Nukutuksessa olin n 3 tuntia.

puutteelliset ja ne annettiin minulle kun olin vielä osittain "unenpöpperöinen".

Siksi tässä vähän haluaisinkin muiden vastaavan leikkauksen läpikäyneiden kokemuksia ja kommentteja.

Muistaakseni enismmäisen yön nukuin kuitenkin
        kantositeessä(vartalosidettä en oikeastaan ole
        käyttänyt, sitä ei mitenkään erityisesti opastettu, mutta ilmeisesti olisi pitänyt käyttää.

Öisin kuitenkin olen käyttänyt erilaisia tyynyjä
        tukemaan leikattua kättäni- nukkuen selälläni tai vasemmalla kyljelläni- ylävartalon lievä kohoasento tuntui helpottavalta.

Lääkityksen vähensin muutaman päivän kuluttua operaatiosta. Asiasta soittelin kyllä leikanneelle lääkärille ja hän oli myöskin sitä mieltä, että ei tarvitse ottaa lääkkeitä, jos ei ole särkyjä.

Joinakin öinä olen joutunut nousemaan ylös ja vähän jumppauttanut kättä niin kivut ovat vähentyneet ja kun olen mennyt uudestaan nukkumaan niin olen saanut nukuttua ilman lääkkeitä.
        En mielelläni haluaisi syödä niitä turhaan, luulempa että niitä vielä joutuu elämässään kuitenkin syömään pahempiinkin kipuihin.

Fysioterapeutin ohjauksessa olen käynyt 16.12 alkaen kerran viikossa. Kotona jumppautan itse
        annettujen ohjeiden mukaan. Alussa kaikki tehtiin vain alatasolla, jonkin verran kipeän käden omia voimiakin hyväksi käyttäen.

Tällä hetkellä käsi toimii aika hyvinkin, jos ajatellaan normaalia liikkeitä, sivuttais- ja taaksepäin liikkeet ovat vielä rajotteisia.
        Samoin myöskin raskaampia juttuja esim lumenluontia ym en vielä ole tehnyt.
        Hiihtämisen aloitin Tapaninpäivänä, siis 2 kk leikkauksen jälkeen- tosin tietysti varovasti tunnustellen ja alussa leikattu käsi oli vain tasapainottamassa luisteluhiihtoa, ja muutaman lenkin jälkeen aloitin varovaisen työntelyn leikatulla kädellä hyvin tuntui kestävän.
        Vesijumpassa omaan tahtiin olen käynyt pari kertaa ja ensi viikolla aloitan normaalin uimisen.
        Samoin myöskin kevyet käsipainot aion ottaa mukaan harjoitusohjelmaan pikkuhiljaa.
        Nyt vain varotaan, ettei tulisi lokkaantumisia esim. kaatumisessa tai muissa vahinkotilanteissa.

on tehty myöskin huipputason voimistelijalle ja jos hän kerran pystyy jatkaan huippu- voimistelijan uraansa niin miksi kyseinen operaatio ei muka onnistuisi meille "tavalliselle

Netistä puheen ollen jossain näin varsin hyviä kuvia kyseisestä leikkauksesta ja kuntoutuksesta
        ohjeita - vaan enpä laittanut sivua muistiin
        ja nyt en sitä ole uudestaan löytänyt.

Jatketaan juttua ja kannustetaan toisia. Tämä on kuitenkin "pikkujuttu" isompien asioiden rinnalla.

Tällä hetkellä 22.01 2006- käsi toimii jo aika hyvin. Edelleenkin on rajoittuneisuutta ylös/taakseviennissä ja kiertoliikkeessä vartalonvierestä kyynärpääkoukussa ulospäin- liike ei tahdo onnistua.
        Keilaamassa kävin perjantaina, tosin vain n 5 kg pallolla ja vain varovaisia heittoja.
        Samoin vesivoimistelussa olen käynyt 2-3 kertaa,
        torstaina tein jo jonkin verran uintiharjotteita- varovaisesti.
        Avannossa olen kyllä käynyt heti muutaman päivän
        kuluttua tikkienpoiston jälkeen.- Tosin vain laiturinpäässä -ilman mitään uintiliikkeitä.
        Sauna ja avanto ovat olleet mielestäni oikein hyvä yhdistelmä tähänkin tilanteeseen.
        Jos on ollut kipuaistimuksia ennen avantoa, niin sinne ne ovat ainakin siksi illaksi jääneet.

Muuten en ole paljon vielä puntteja nostellut- ei oikeastaan kuulu muutenkaan harrastuksiini- tekisi tietysti sekin hyvää.

Kaiken kaikkiaan olemme fysioterapeuttini kanssa kyllä edenneet varoen- tämä lienee parempi tapa kuin rikkoa niitä kiinnytyskohtia liialla rasituksella.

Toivottavasti ei tullut kovin sekava, kun liittelin tuon vanhan jutun tuohon alkuun.

Kertoile lisää kokemuksiasi- miten etenee?
        Kaikkea hyvää Sinulle
        Terv Helsky

24 vuotias nuori "mies", jonka olkapää on lähtenyt sijoiltaan n 8 kertaa. Viimeisellä kerralla olkapäätä takaisin laittaessa olkapäästä murtui luu.

-Minä sain ainakin hyvän ohjeistuksen, odottivat että olin tarpeeksi hereillä

- Minulle sanottiin että kantosidettä ja vartalosidettä kannattaa käyttää aina öisin että se ei pääse liikkumaan erikoisiin asentoihin

- Olkapääni leikattiin 11.1.2006 joten en ole ehtinyt käyttää kantosidettä kovinkaan kauaa mutta en varmasti käytä sitä yli 3 viikkoa koska olkapää on alkanut parantumaan sen verran ripeästi

- Tulehduskipulääkettä, eli burana 600 otin viikon verran 3 kertaa päivässä pelkästään estääkseni tulehdukset. Ensimmäiset 4 yötä tarvitsin kipulääkkeitä mutta sen jälkeen kivut vähenivät tarpeeksi lieviksi että sain nukuttua ilmankin

-Sama mutta minulla on vain yksi fysioterapia käynti jonka jälkeen käden hoito siirtyy yksinomaan minun vastuulleni

- Minä en vielä paljoa tällä kädellä pysty urheilemaan mutta uskoisin että jonkintasoista uintia pystyisin harrastamaan parin kuukauden sisällä
        - Minäkin olen lueskellut että näitä leikkauksia on tehty onnistuneesti huippu-urheilijoille. Varsinkin jääkiekkoilijoille. Mutta silti mieltäni kalvaa pieni epäilys siitä että jos onnistun rikkomaan tämän vielä kerran niin saako tästä enää sen jälkeen mitään kalua vai onko se roskiskamaa

- Tällä hetkellä käteni toimii toimenpiteen huomioon ottaen erittäin hyvin, en tietysti ole vielä tehnytkään mitään kiertoja tai muitakaan vaikeampia liikkeitä mutta tiskaaminen sekä muut kotiaskareet onnistuvat kevennettyinä.

Onnea vain sinnekkinpäin sekä muille

Puhuit miehesi polven tähystys leikkauksesta ja että tuudittauduit siihen, eli onko polven tähystysleikkaus paljon yksinkertaisempi toimenpide vai mitä eroja näissä kyseisissä leikkauksissa on toisiinsa nähden ????

• Helsky
        Jack.T.R kirjoitti:

24 vuotias nuori "mies", jonka olkapää on lähtenyt sijoiltaan n 8 kertaa. Viimeisellä kerralla olkapäätä takaisin laittaessa olkapäästä murtui luu.

-Minä sain ainakin hyvän ohjeistuksen, odottivat että olin tarpeeksi hereillä

- Minulle sanottiin että kantosidettä ja vartalosidettä kannattaa käyttää aina öisin että se ei pääse liikkumaan erikoisiin asentoihin

- Olkapääni leikattiin 11.1.2006 joten en ole ehtinyt käyttää kantosidettä kovinkaan kauaa mutta en varmasti käytä sitä yli 3 viikkoa koska olkapää on alkanut parantumaan sen verran ripeästi

- Tulehduskipulääkettä, eli burana 600 otin viikon verran 3 kertaa päivässä pelkästään estääkseni tulehdukset. Ensimmäiset 4 yötä tarvitsin kipulääkkeitä mutta sen jälkeen kivut vähenivät tarpeeksi lieviksi että sain nukuttua ilmankin

-Sama mutta minulla on vain yksi fysioterapia käynti jonka jälkeen käden hoito siirtyy yksinomaan minun vastuulleni

- Minä en vielä paljoa tällä kädellä pysty urheilemaan mutta uskoisin että jonkintasoista uintia pystyisin harrastamaan parin kuukauden sisällä
        - Minäkin olen lueskellut että näitä leikkauksia on tehty onnistuneesti huippu-urheilijoille. Varsinkin jääkiekkoilijoille. Mutta silti mieltäni kalvaa pieni epäilys siitä että jos onnistun rikkomaan tämän vielä kerran niin saako tästä enää sen jälkeen mitään kalua vai onko se roskiskamaa

- Tällä hetkellä käteni toimii toimenpiteen huomioon ottaen erittäin hyvin, en tietysti ole vielä tehnytkään mitään kiertoja tai muitakaan vaikeampia liikkeitä mutta tiskaaminen sekä muut kotiaskareet onnistuvat kevennettyinä.

Onnea vain sinnekkinpäin sekä muille

Puhuit miehesi polven tähystys leikkauksesta ja että tuudittauduit siihen, eli onko polven tähystysleikkaus paljon yksinkertaisempi toimenpide vai mitä eroja näissä kyseisissä leikkauksissa on toisiinsa nähden ????

Heipsan !

Kiitos Sinulle vastauksestasi!
        Mieheni polvessa oli ilmeisesti joku vanha vamma (joskus pelannut jalkapalloa), ei kylläkään muista milloin miten sen loukannut. Nyt sitten iän myötä alkoi oireilemaan ja kipeytyi ja turposi.
        Terveyskeskus lääkäri sitä kyllä "terveenä" polvena, eikä suositellut sen kummempia hoitoja.
        No hakeuduimme ortopedille ja hän sitten suositteli tähystystä, joka tehtiin, ja sieltä löytyi jotain repeytyneitä- ilmeisesti kierukan repaleita, jotka poistettiin ja sen jälkeen mies käveli jo samana päivänä ilman mitään
        kainalosauvoja, vaikka ne oli hänellä mukana.
        Eihän toi nykyisin aivan virheetön ole, mutta kivuton ja toimiva polvi kuitenkin.
        - että silleen...

Terv Helsky

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2252
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      77
      2200
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      41
      2069
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      53
      1449
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1376
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      892
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      791
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      754
    10. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    Aihe