Maraton syke

Tukholma 2006

Mikä olis oikea syke maratonille. Sillä kyllä kai se on niin, että sykkeen mukaan vauhti pitää määrittää, eikä "arvio" kilometri vauhdin. Olis tarkoitus juosta ensimmäinen maratoni, ja oli hyvä saada kokeneilta vähän vinkkiä.
tällä hetkellä raja testissä max. 190, anaerobinen 160, aerobinen 140.

23

2346

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • misu

      itselläni ei ole koskaan mittari mukana maratonilla. juoksen fiiliksen mukaan, en sykkeen. kilometriajoista voi vähän päätellä, pitääkö jarrutella vai kiihdytellä.

      • sykkijä

        juokse esim 125 keskisykeellä niin ei väsy
        yhtä nopeasti jos juoksee isommalla sykkeellä
        125syke kai sillä juku 4h alittuu vai?


      • Among the living
        sykkijä kirjoitti:

        juokse esim 125 keskisykeellä niin ei väsy
        yhtä nopeasti jos juoksee isommalla sykkeellä
        125syke kai sillä juku 4h alittuu vai?

        vitsi? Keskisyke 125, älä naurata!!

        Pyrkisin sinuna pitämään sitä 160:n paikalla. Vaikea tulee olemaan. Olen monesti kuullut, että jostain syystä (luultavasti jännityksestä johtuen) syke on noin 10 pykälää korkeampi kuin suunnitteltu.


    • AerK

      Mitenköhän nuo kynnyssykkeet on määritetty? Sormenpäästä otetuista laktaatti-(maitohappo)näytteistä vai hengityskaasuista vai peräti molemmista?

      • Tukholma 2006

        sormen päästä määritettiin, ja onhan se mahdollista, että ne ei ole tarkallen oikeat


    • Jartsu

      Vaikea sanoa, kun ei tiedä kuinka paljon olet harjoitellut ja millaisilla sykkeillä.

      Jos jaksat juosta kevyesti 140 sykkeellä kympin, niin lähde sillä liikkeelle ja anna sykkeen nousta loppua kohti, mutta pidä 160 ylärajana.

      • Tukholma 2006

        vois olla aika lähellä totuutta. Kilometrejä viikossa tällä hetkellä n 50. Oli tarkoitus lisätä kevään kuluessa tuonne n 70 . Kerta viikossa ns. pitempi lenkki max n 140, n 12-20 km


      • Huima
        Tukholma 2006 kirjoitti:

        vois olla aika lähellä totuutta. Kilometrejä viikossa tällä hetkellä n 50. Oli tarkoitus lisätä kevään kuluessa tuonne n 70 . Kerta viikossa ns. pitempi lenkki max n 140, n 12-20 km

        Amatööri juoksee maratonin aerobisella kynnyksellä keskisykkeellä, eli sinulla n. 140.

        Maailman huiput juoksevat maratonin hyvin lähellä anaerobista sykettä. Heillä maraton kestää alle 2:30.

        Eli lähtisin ainakin 10 alle aerobisen kynnyksen. Ja juoksisin puoleen matkaan max. aerobisella kynnyksellä. Sitten 35:n jälkeen voi kiristää vauhtia.


    • Anonyymi

      Aika alhaiset sykerajat sinulla suhteessa maksimiin. Pitäisi itsekin käydä testeissä, jos sieltä jotain tällaista paljastuisi.

    • Anonyymi

      Unohda se syke. Paras aika tulee juoksemalla tasaisella vauhdinjaolla, ja siihen pääset vain juoksemalla nopeuden eikä sykkeen mukaan. Syke tietysti nousee loppua kohden. Pidät alusta asti huolen siitä, että nopeus vastaa tavoiteaikaa. Viimeisillä kilometreillä voit sitten kiihdyttää, jos vielä tuntuu helpolta.

      • Anonyymi

        Täyttä höpöä ,ehdottomasti kannattaa tietää sykerajat ja seurata niitä juoksun aikana sillä ei se tasainen vauhti auta jos kympin jälkeen sykkeet on jo punaisella, hyytyminen on varmaa siinä tapauksessa.


      • Anonyymi

        Eräs "never easy" ukkeli juoksi aina nopeuden ei sykkeiden mukaan ja mites sitten kävikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräs "never easy" ukkeli juoksi aina nopeuden ei sykkeiden mukaan ja mites sitten kävikään.

        Nopeuden mukaan voi juosta, jos tavoite on realistinen. Ei pidä ahnehtia. Sykkeet nousee kyllä vauhdikkaan maratonin aikana, ja lopussa mennään lähellä maksimia. Hyytyy pahasti, jos alkaa hidastella sykkeiden vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeuden mukaan voi juosta, jos tavoite on realistinen. Ei pidä ahnehtia. Sykkeet nousee kyllä vauhdikkaan maratonin aikana, ja lopussa mennään lähellä maksimia. Hyytyy pahasti, jos alkaa hidastella sykkeiden vuoksi.

        Moni hyytyy aluksi. Vauhdinjako vaatii vuosien kokemuksen juoksemisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä höpöä ,ehdottomasti kannattaa tietää sykerajat ja seurata niitä juoksun aikana sillä ei se tasainen vauhti auta jos kympin jälkeen sykkeet on jo punaisella, hyytyminen on varmaa siinä tapauksessa.

        Paras tulos tulee tasaisella vauhdinjaolla. Se taas onnistuu vain ja ainoastaan nopeuden mukaan juosten.

        Pieleen tietysti menee, jos tavoite on asetettu väärin. Yleensä paljon treenanneella on kuitenkin aika hyvä käsitys omasta kunnostaan ja realistisesta tavoitteesta. Hyytyminen johtuu siitä, että lappu rinnassa ja muiden kanssa juostessa tuntuu kulkevan eikä malteta pysyä siinä tavoitevauhdissa vaan vedetään vähän yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras tulos tulee tasaisella vauhdinjaolla. Se taas onnistuu vain ja ainoastaan nopeuden mukaan juosten.

        Pieleen tietysti menee, jos tavoite on asetettu väärin. Yleensä paljon treenanneella on kuitenkin aika hyvä käsitys omasta kunnostaan ja realistisesta tavoitteesta. Hyytyminen johtuu siitä, että lappu rinnassa ja muiden kanssa juostessa tuntuu kulkevan eikä malteta pysyä siinä tavoitevauhdissa vaan vedetään vähän yli.

        On vaan paljon helpompaa kun seuraa sykkeitä ja tekee tavoite vauhdin sykedatan pohjalta niin miksi sitä ei käyttäisi?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras tulos tulee tasaisella vauhdinjaolla. Se taas onnistuu vain ja ainoastaan nopeuden mukaan juosten.

        Pieleen tietysti menee, jos tavoite on asetettu väärin. Yleensä paljon treenanneella on kuitenkin aika hyvä käsitys omasta kunnostaan ja realistisesta tavoitteesta. Hyytyminen johtuu siitä, että lappu rinnassa ja muiden kanssa juostessa tuntuu kulkevan eikä malteta pysyä siinä tavoitevauhdissa vaan vedetään vähän yli.

        Hyytyminen tulee joka tapauksessa, jos kestävyys ei riitä. Kannattaa juosta vdot laskurin vauhtia alusta alkaen, eikä pelästyä hyytymistä. Aika hidas aika tulisi, jos yrittäisi välttää hyytymisen kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On vaan paljon helpompaa kun seuraa sykkeitä ja tekee tavoite vauhdin sykedatan pohjalta niin miksi sitä ei käyttäisi?.

        Toki tavoitevauhdin määrittämiseen voi käyttää sykedataakin. Tässä taisi kuitenkin olla kyse jonkun tietyn sykkeen mukaan juoksemisesta itse maratonilla. Tavoitevauhti tietysti määritetään ennen maratonia, ja kun se on määritetty, juostaan sen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki tavoitevauhdin määrittämiseen voi käyttää sykedataakin. Tässä taisi kuitenkin olla kyse jonkun tietyn sykkeen mukaan juoksemisesta itse maratonilla. Tavoitevauhti tietysti määritetään ennen maratonia, ja kun se on määritetty, juostaan sen mukaan.

        Milläs määrität sen maraton vauhdin jos et sykkeiden mukaan mutulla tai ilman ne sykkeet pitää olla selvästi alle kynnyksen, en kyllä tunne ketään maratoonaria joka ei käyttäisi sykemittaria apunaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyytyminen tulee joka tapauksessa, jos kestävyys ei riitä. Kannattaa juosta vdot laskurin vauhtia alusta alkaen, eikä pelästyä hyytymistä. Aika hidas aika tulisi, jos yrittäisi välttää hyytymisen kokonaan.

        Kovat ukot lähtee reippaasti matkaan eikä pelkää hyytymistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milläs määrität sen maraton vauhdin jos et sykkeiden mukaan mutulla tai ilman ne sykkeet pitää olla selvästi alle kynnyksen, en kyllä tunne ketään maratoonaria joka ei käyttäisi sykemittaria apunaan.

        Minä lienen maratoonari, kun olen muutaman juossut ja lisää suunnitelmissa. Puolikkaita enemmän. Sykemittaria en käytä kisassa, tavoitetta määritellessä enkä treenatessa.

        Maratonvauhdin määrittely pohjautuu aiempiin maratontuloksiin, viime aikaisiin puolikkaiden tuloksiin, näiden jälkeisen treenaamisen määrään ja vahvaan mutuun kunnosta.

        Tällä menetelmällä olen onnistunut asettamaan tavoitevauhdin mielestäni hyvin. Yleensä olen päätynyt maaliin tavoiteajassa tasavauhtisella suorituksella kaikkeni antaneena. Kerran olen hyytynyt kesken, kun en osannut arvioida oikein edeltävän sairastamisen vaikutusta. Olisi oikeasti pitänyt jättää väliin koko kisa.

        Vaikka sykkeitäkin käyttäisi määrittelyyn (mikä on tietysti täysin ok, ja varmastikin tuo lisäarvoa, jos osaa oikein tulkita), tarvitaan kuitenkin kaikki muut tekijät määrittelyyn mukaan. Sykkeen käyttäytyminenkin on hyvin yksilökohtaista, eikä sama kaava toimi kaikille. On myös selvää, että nopea maratoonari voi vetää paljon kovemmalla kuormituksella kuin hidas, koska suoritus on lyhyempi. 5 tunnin maratoonarin pitää "juosta" niin hitaasti, että jaksaa 5 tuntia. 2 tunnin maratoonarin tarvitsee kestää vain 2 tuntia, joten saa tykittää aika kovilla sykkeillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä lienen maratoonari, kun olen muutaman juossut ja lisää suunnitelmissa. Puolikkaita enemmän. Sykemittaria en käytä kisassa, tavoitetta määritellessä enkä treenatessa.

        Maratonvauhdin määrittely pohjautuu aiempiin maratontuloksiin, viime aikaisiin puolikkaiden tuloksiin, näiden jälkeisen treenaamisen määrään ja vahvaan mutuun kunnosta.

        Tällä menetelmällä olen onnistunut asettamaan tavoitevauhdin mielestäni hyvin. Yleensä olen päätynyt maaliin tavoiteajassa tasavauhtisella suorituksella kaikkeni antaneena. Kerran olen hyytynyt kesken, kun en osannut arvioida oikein edeltävän sairastamisen vaikutusta. Olisi oikeasti pitänyt jättää väliin koko kisa.

        Vaikka sykkeitäkin käyttäisi määrittelyyn (mikä on tietysti täysin ok, ja varmastikin tuo lisäarvoa, jos osaa oikein tulkita), tarvitaan kuitenkin kaikki muut tekijät määrittelyyn mukaan. Sykkeen käyttäytyminenkin on hyvin yksilökohtaista, eikä sama kaava toimi kaikille. On myös selvää, että nopea maratoonari voi vetää paljon kovemmalla kuormituksella kuin hidas, koska suoritus on lyhyempi. 5 tunnin maratoonarin pitää "juosta" niin hitaasti, että jaksaa 5 tuntia. 2 tunnin maratoonarin tarvitsee kestää vain 2 tuntia, joten saa tykittää aika kovilla sykkeillä.

        Minä juoksen vahvasti tuntumalla kilpailut. Sellainen ahdistuksen määrä, jolla arvioi selviävänsä maaliin asti.


    • Anonyymi

      Miula marasyke pari napsua yli anakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3239
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2956
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2268
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      25
      1796
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe