karenssin välttäminen

.....

Sain työhönosoituksia 3 kpl enkä hakenut yhteenkään koska olen hakenut työvoimakoulutukseen. Koulutus alkaisi päällekkäin tuon yhdistelmätukityön kanssa eli ei ollut mitään järkeä hakea noita "töitä". Lainausmerkeissä sen takia ettei niistä olisi maksettu sen enempää palkkaa kuin mitä saan nyt kotona ollessa. No, nyt tuli sitten karenssiuhkalla varustettuja kyselyjä syistä hakematta jättämiseen.
Eli onko kukaan välttänyt karenssia tällaisessa tapauksessa että on kieltäytynyt tarjotusta "työstä"? Miten sen voisi välttää? Ja jos karenssi tulee niin kuinka pitkä se tässä tapauksessa on ja tuleeko se jokaisesta "työpaikasta" erikseen? Eli voiko tulla jokaisesta paikasta 3 kk karenssia, joka tekisi yhteensä 9 kk?
Laskeskelin että saan kyllä sitten sossusta sen verran enemmän että tulen toimeen mutta kiinnostaisi kuulla kokemuksia muilta samassa tilanteessa olleilta.

14

1395

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....----....

Mites verojenmaksun voisi välttää? Joudun joka kuukausi maksamaan isot verot sen lisäksi että joudun vielä tekemään työtäkin! Miten ihmeessä tästä vääryydestä pääsee eroon? Niillä veroilla kuulemma elätetään jotain ihme laiskurisakkia, joka tekee kaikkensa välttääkseen työnteon, jotta ei tarvitse maksaa veroja eikä herätä aikaisin aamulla. Niitä kiinnostaa vain karenssit, mitä se sitten onkaan. Jotain käsittämätöntä, varmaan taas demareiden aikaansaanoksia. Niin ja monet on kuulemma ihan kauhuissaan, koska ensi vuonna ne voidaan PAKOTTAA töihin! Kuvitella, ei enää saakaan maata rauhassa ja nostaa verorahaa. Mitä järkeä siinä on?

• Ehtotus

Koska mielestäsi työstä ei välttämättä tarvitse maksaa palkkaa, ryhdy sinäkin ilmaistyöntekijäksi. Verosi laskevat roimasti!

• työssäkäyvä

kyllä työttömätkin maksavat niistä pienistä korvauksistaan samassa suhteessa kun sinäkin veroja. ei suomessa taida olla muuta verotonta tuloa kun tuo lapsilisä. Ja toisaan voit jäädä työttömäksi ja antaa paikkasi vuorostaan työttömälle pääset maksamasta liikaa vera

• edellinen
        työssäkäyvä kirjoitti:

kyllä työttömätkin maksavat niistä pienistä korvauksistaan samassa suhteessa kun sinäkin veroja. ei suomessa taida olla muuta verotonta tuloa kun tuo lapsilisä. Ja toisaan voit jäädä työttömäksi ja antaa paikkasi vuorostaan työttömälle pääset maksamasta liikaa vera

Ei työttömyyskorvauksista makseta todellisuudessa veroa, koska raha tulee valtiolta verovaroista. Vähän rahaa siis annetaan takaisin sinne mistä tulikin, mutta nettosaamista se kuitenkin on.

Minun työtäni ei niin vaan kellekään työttömälle anneta, koulutus kestää n.5v.

• Kuitenkaan
        edellinen kirjoitti:

Ei työttömyyskorvauksista makseta todellisuudessa veroa, koska raha tulee valtiolta verovaroista. Vähän rahaa siis annetaan takaisin sinne mistä tulikin, mutta nettosaamista se kuitenkin on.

Minun työtäni ei niin vaan kellekään työttömälle anneta, koulutus kestää n.5v.

Ihan varma, ettei jollain työttömällä ole sinun työhösi vaadittavaa viiden vuoden koulutusta takataskussaan?

Työpaikka voi olla sinun, mutta tekijöitä siihenkin varmasti löytyisi useita... Kukaan ei ole korvaamaton. Vaikka huomispäivänä jostain syystä olisit työhösi estynyt, pyörät pyörisivät sinusta ja panoksestasi huolimatta ja kohta kukaan ei edes (työtä ajatellen) muistaisi sinun olemassaoloasi.

• Työtön.

Jää pois töistä jos on noin vaikeaa kestää kun työtön vain makailee. Luulen että susta ei ole siihen....pelkäät ettet pärjää...olet nynny ja kaikkea muuta siltä väliltä. Minä olen työtön ja NAUTIN siitä kun te maksatte mun MAKAILUT!!!!!

• ....----....
        Työtön. kirjoitti:

Jää pois töistä jos on noin vaikeaa kestää kun työtön vain makailee. Luulen että susta ei ole siihen....pelkäät ettet pärjää...olet nynny ja kaikkea muuta siltä väliltä. Minä olen työtön ja NAUTIN siitä kun te maksatte mun MAKAILUT!!!!!

Tiedän kyllä että sinä nautit, mutta minulle riittäisi hyvin itseni elättäminen, en tarvitse tollasia hyyryläisiä pöytääni syömään. Teen työtä koska minusta on siihen, sinusta ei.

• Aulis

Ei niitä karensseja anneta putkeen,yksi vain tulee.
      Kannattaa kyllä karenssin välttämiseksi hakea sitä
      paikkaa,mutta meneppäs hieman viinalta tuoksahtaen
      sinne työhaastatteluun,niin voit olla satavarma,että
      sinua ei taatusti valita siihen hommaan. Tai käyttäydy muuten typerästi siellä haastattelussa.

• Työmarkkinatukimies

ja hakenut mutta ei ole tullut kutsua haastatteluun. No, nuo tarjotut töpaikat ovat olleeta samoja joita on yleisessä haussa ja niihin on ollut kymmeniä hakijoita.

Kannattanee hakea, et ehkä saa kutsua haastatteluun.

• Et hae

Jos olet saanut työhönosoituksen, etkä hae, saat kahden kuukauden karenssin työstä kieltäytymisen vuoksi. Jos olet jo saanut selvityspyynnön, taitaa peli olla menetetty, eli se kahden kuukauden karenssi on odottamassa. Tuo edellä mainittu kolmen kuukauden karenssi on virheellinen tieto, ellei laki ole vuoden vaihteessa muuttumassa. Kolmen kuukauden karenssin on tähän mennessä saanut vain työstä eroamisesta.

• Mayde

Sait 3 työhönosoitusta ja sitten annettiin joku määräaika, mihin mennessä piti kertoa että miten työpaikan hommaamisessa kävikään.

Jos vastaat kyselyyn, että enpä nähnyt mitään järkeä noihin hakea, koska hain kurssille, niin karenssi tulee. Vastakysymyksenä nimittäin kysellään, että mistä tiedät niin varmasti että tulet valituksi tuolle kurssille ettei töihin menossa ole itua?

Muakin kyllä kiinnostais tietää, että mistä tiedät että sut valitaan kurssille? Tunnetko jonkun kurssin valitsijoista jotenkin etukäteen tai muualta? Tiedätkö, keitä muita sinne on hakenut? Että niitä ei valita ja että sut valitaan?

Mikset sitten hakenut niitä työpaikkoja ja jos sut vaikka olis jonnekin valittu, niin olihan sulla silti kurssihakemus vetämässä? Jos (ja KUN) sut kerran valitaan kurssille, niin mikset sitten lopeta osoitettua työtä ja mene sille kurssille?

Mun vakaa mielipiteeni ihan näin ylimalkaisen asiaan tutustumisen jälkeen on se, että kaikesta pöljyydestä, logiikan puutteesta, syyn-ja-seuraksen tajuamatta jäämisestä sulle olisi annettava just tommonen 9kk karenssi. Sinä aikana voisit funtsailla uudestaan, että mitkä ne olikaan ne vaihtoehdot oikeesti. Ja miten todennäkösiä mitkäkin.

Taitavat kyllä jo suunnitella sulle jotain miettimisaikaa viraomaistenkin toimesta. Toistuvasta työstäkieltäytymisestä tulee näin vuoden 2006 alusta 5 kk työssäoloehto. Eli ei mitään korvauksia ennenkuin on ollut vähintään 5 kk joko työssä taikka kurssilla.

Sossu maksaa toimeentulotukea, jota leikataan normista 20 %, koska olet saanut karenssin työstäkieltäytymisen takia.

Siksi äänestän Niinstöä, joka on sitä mieltä,että työhön pitää aina mennä ja työnteko on aina se ensimmäinen vaihtoehto.

Eikä niinkuin sun mielestäs, ettei ole järkeä mennä töihin, kun ei saa paljoa enempää kuin kotona makoilusta.

• .....

Kyllä, tunnen siitä kurssista huolehtivan työkkärin eukon ja olen aika varma että tulen valituksi ja jos en tule niin ei sitte. Se ei oo mulle niin henki ja elämä.
        Ja kysyit että minkä takia en tee muutamaa viikkoa ilmaistöitä ja mee sen jälkeen kurssille. No mietippä sitä. Hmm, hakisinko asumistuet sun muut aina vaan uudelleen jonkun muutaman viikon takia... Varsinkin ku siitä ei rahaa saa sen enempää jumalauta ku nytkään. Jos meen töihin ni EHKÄ meen sit sen palkan takia enkä työn ilosta! Jos joku haluaa tehä jotain paskahommia vaikka ympäri vuorokauden ilman palkkaa ni siitä vaan mutta minä en suostu mihin tahansa paskaan.
        Että mieluummin sitten valitsen sen helvetin karenssin, kyllä sieltä sossusta sen verran saa että hengissä pysyy.
        Sielläpähä ne sun niinistöski ihmettelee että mites se työttömyys ei laskenukkaan ku kukaan ei suostu menemään ilman palkkaa töihin. Veikkaisin että en ole ainoa joka haluu palkkaa työstä.
        Siksi äänestän Soinin Timppaa että saahaan ne pellet pois sieltä päättämästä ja hyvällä tuurilla suomi pois siitä fucking eu:sta!

• ei kannata!
        ..... kirjoitti:

Kyllä, tunnen siitä kurssista huolehtivan työkkärin eukon ja olen aika varma että tulen valituksi ja jos en tule niin ei sitte. Se ei oo mulle niin henki ja elämä.
        Ja kysyit että minkä takia en tee muutamaa viikkoa ilmaistöitä ja mee sen jälkeen kurssille. No mietippä sitä. Hmm, hakisinko asumistuet sun muut aina vaan uudelleen jonkun muutaman viikon takia... Varsinkin ku siitä ei rahaa saa sen enempää jumalauta ku nytkään. Jos meen töihin ni EHKÄ meen sit sen palkan takia enkä työn ilosta! Jos joku haluaa tehä jotain paskahommia vaikka ympäri vuorokauden ilman palkkaa ni siitä vaan mutta minä en suostu mihin tahansa paskaan.
        Että mieluummin sitten valitsen sen helvetin karenssin, kyllä sieltä sossusta sen verran saa että hengissä pysyy.
        Sielläpähä ne sun niinistöski ihmettelee että mites se työttömyys ei laskenukkaan ku kukaan ei suostu menemään ilman palkkaa töihin. Veikkaisin että en ole ainoa joka haluu palkkaa työstä.
        Siksi äänestän Soinin Timppaa että saahaan ne pellet pois sieltä päättämästä ja hyvällä tuurilla suomi pois siitä fucking eu:sta!

Olen kanssasi samoilla linjoilla, kuka itseään arvostava, järkevä ihminen lähtee töihin ilman palkkaa? Kyllä on hävyttömäksi mennyt touhu, kun pakotetaan karenssin uhalla ilmaiseen pakkoduuniin. Ja sitten vielä kehdataan ihmetellä ja sanoa, ettei työt kelpaa. Kysytäänpäs samaa joltain palkkaa nauttivalta, jatkaisiko hommiansa ilman liksaa tai työmarkkinatuen suuruisella korvauksella.

• Kurssi
        ei kannata! kirjoitti:

Olen kanssasi samoilla linjoilla, kuka itseään arvostava, järkevä ihminen lähtee töihin ilman palkkaa? Kyllä on hävyttömäksi mennyt touhu, kun pakotetaan karenssin uhalla ilmaiseen pakkoduuniin. Ja sitten vielä kehdataan ihmetellä ja sanoa, ettei työt kelpaa. Kysytäänpäs samaa joltain palkkaa nauttivalta, jatkaisiko hommiansa ilman liksaa tai työmarkkinatuen suuruisella korvauksella.

Jos hakemasi kurssi on työvoimapoliittista koulutusta, niin vaikka pääsisitkin kurssille, niin jos työkkäri on lähettänyt työhönosoituksen etkä hae työpaikkaan, niin karenssi tulee, sillä työkkärin näkökulmasta työ ohittaa kurssin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5047
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe