Lue tämä, jos haluat töihin Englantiin!

Brenda

Täällä keskustelupalstoilla kysellään monesti työnhakuvinkkejä. Itse menin Lontooseen au pairiksi, mutta epäonnistuneen ensimmäisen viikon jälkeen aloin etsiä sieltä "oikeita töitä" ja asuntoa. Tässä muutamia neuvoja Lontoosta työtä etsiville:

Lontoosta löytää työtä helposti. Päivän sanomalehdissä on hyvin paljon kaikenlaisia ilmoituksia: reseptionisteja, kampaajia, myyjiä, puhelinmyyjiä, tarjoilijoita ja siivoojia etsitään joka päivä. Paras tapa etsiä töitä on kuitenkin kävellä suoraan sisään kauppaan ja kysyä "manageria" tms. paikasta riippuen. Työhakemusta tai CV:tä ei ole pakko olla, sillä monilla yrityksillä on oma työnhakulomakkeensa, jonka hakija täyttää. On kuitenkin hyvä jättää sen rinnalla edustava työhakemuskin. Itse löysin työpaikan juuri tällä tavalla kävelemällä sisälle jokaiseen paikkaan, mihin halusin töihin. Parin päivän päästä tulikin sitten puhelinsoitto kivasta putiikista, jossa olin käväissyt työtä kyselemässä. Lontoossa on myös paljon "Job Centereitä", joista niin ikään löytää tuhansia vapaita työpaikkoja.

Asunto löytyy Lontoosta helpommin kuin mikään muu. Itse muutin ensin erään suomalaisen luo, joka vuokrasi asunnostaan vapaata huonetta (näin ilmoituksen Lontoon suomalaisen kirkon ilmoitustaululla). Toisen asunnon löysin osoitteesta www.gumtree.com, johon tulee kymmeniä ilmoituksia joka päivä. Muita hyviä osoitteita ovat www.aroomtolet.co.uk ja www.tntmagazine.com/uk. Asuminen on Lontoossa useimmiten yhteisöasumista talossa, jossa jokaisella on oma makuuhuone mutta keittiö/kylpyhuone jaettu muiden kanssa. Halvimmillaan huoneen löytää hinnalla 50 puntaa/vko, mutta keskihinta on 100 puntaa/viikko hyvästä huoneesta. Hyvin kalliitakin on luonnollisesti paljon tarjolla. Edellä mainitsemistani Gumtree- ja TNT-magazine -osoitteista löytyy paljon myös työpaikkoja! Joukossa on myös "live-in" -töitä, jossa asunto on tarjolla. Tällaisia ovat useimmiten lastenhoito-, siivous- ja pubityöt.

Monissa työpaikoissa ei välttämättä makseta veroja (mm. monissa "live-in" töissä), jolloin ei luonnollisesti tarvita pankkitiliäkään. Jos pankkitili pitää kuitenkin avata, niin on hyvä tietää pari asiaa. Englannissa pitää jotenkin todistaa se, että asuu sillä hetkellä pysyvästi siellä. Todistaminen käy helposti esim. laskulla, joka on lähetetty Englannin osoitteeseen omalle nimelle kirjattuna. Monien ei kuitenkaan tarvitse maksaa yhteisöasumisessa laskuja, jolloin todistaminen vaikeutuu. Minun piti pyytää Suomen pankiltani tiliote, jossa näkyy Lontoon osoitteeni. Sellainen lähetettiin minulle, mutta siihen oli kirjoitettu käsin osoitteeni. Ajatus siis oli se, että Lontoon osoite olisi siis ollut rekisteröity osoitteekseni Suomessa. Seuraava tiliote pankista tuli niin, että siihen oli kirjoitettu Lontoon osoitteeni konekirjoituksella päälle. Monen mutkan kautta sain kuitenkin avattua tilin. Varautukaa siis vaikeuksiin siinä asiassa.

Verojutut hoituvat helposti. Itse löysin verotoimiston puhelinnumeron ilmaisjakelulehti TNT:stä, joka ilmestyy joka maanantai metroasemille. TNT on suunnattu ulkomaalaisille, jotka tulevat töihin Lontooseen, joten se luonnollisesti sisältää työpaikka- ja asuntoilmoituksia ja neuvoja. Edellä mainitsemastani nettiosoitteesta www.tntmagazine.com/uk löytyy linkki "Getting started", josta löytyy kaikki olennainen tieto verojutuista ja muusta vastaavasta. Käynti verotoimistossa on nopea, minkä jälkeen postissa tulee pieni verokortti, jota sitten näytetään jokaiselle työnantajalle. Ilman korttia veroa joutuu maksamaan enemmän, mutta se ei haittaa, koska ne saa sitten myöhemmin takaisin veronpalautuksina.

Kielitaito ei ole Lontoossa niin tärkeää, kun suomalaiset luulevat. Siellä on palveluammateissa paljon ulkomaalaisia, jotka osaavat huonommin englantia kuin me suomalaiset. Pääasia, että on rohkea ja uskaltaa puhua. Suomessa valmiiksi tehty työhakemus & CV auttavat. Kannattaa myös lueskella asuntoilmoituksia etukäteen Suomessa, jotta tietää, miten tietyt asunnonhakuun liittyvät asiat ilmaistaan englanniksi.

Suurta apua ja "turvapaikan" Lontoossa tarjoaa Lontoon suomalainen kirkko (www.finnishchurch.org.uk). Sieltä saa neuvoja ja apua kaikenlaisiin pieniin ja suuriin ongelmiin. Itse menin sinne au pair -perheestä, kun en tiennyt, minne muuallekaan olisin mennyt. Sain majoittautua siellä ja "nousta jaloilleni" kurjan au pair -kokemuksen jälkeen. Pidin myös kovasti työstäni (jos haluatte tutustua kauppaan, missä olin töissä ja kenties hakea sinne itsekin, niin käykää osoitteessa www.boots.com ja klikatkaa linkkiä "Careers with Boots").

Vaikeuksia toki jokaisen tielle tulee, mutta Englannissa asumiseen ja työskentelyyn liittyvät asiat ovat meille helppoja, koska kuulumme EU:hun. Erillisiä lupia ei siis tarvita. Kaikkiin ei kannata luottaa, sen huomasin itsekin, mutta kontaktien luominen on tärkeää, jotta saavuttaa sen minkä haluaa ja saa apua tarvittaessa. Annan mielelläni vielä vinkkejä kaikille, jotka niitä tarvitsevat. Onnea matkaan ja rohkeutta siis vain kaikille teille, jotka näillä keskustelupalstoille epäröitte lähteä ulkomaille töihin! :-)

76

30536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sadsa

      Taas opittiin paljon uutta!

      • 123

        kiitos luin tarinasi ja sain paljon ohjausta


    • maailmailija

      kauanko olit Lontoossa, paljonko ikää ja miten kesätyöt? ;)

      • Brenda

        Olin Lontoossa syksystä kevääseen, eli noin 8 kk. Menin sinne suoraan Italiasta, jossa oleilin muutaman kuukauden, joten oli aika jo tulla Suomeen lukemaan pääsykokeisiin. Olin 18-vuotias, kun menin Lontooseen ja 19 kun tulin sieltä. :-)
        Kesätyöt Lontoossa? En ole ihan varma, onko siellä samanlainen kesätyöläissysteemi kuin meillä Suomessa, mutta kannattaa seurata netin ilmoitteluja (eli noita nettiosoitteita, mitkä kirjoitin edelliseen). Uskon, että kesätöitäkin on paljon tarjolla.


      • maailmailija
        Brenda kirjoitti:

        Olin Lontoossa syksystä kevääseen, eli noin 8 kk. Menin sinne suoraan Italiasta, jossa oleilin muutaman kuukauden, joten oli aika jo tulla Suomeen lukemaan pääsykokeisiin. Olin 18-vuotias, kun menin Lontooseen ja 19 kun tulin sieltä. :-)
        Kesätyöt Lontoossa? En ole ihan varma, onko siellä samanlainen kesätyöläissysteemi kuin meillä Suomessa, mutta kannattaa seurata netin ilmoitteluja (eli noita nettiosoitteita, mitkä kirjoitin edelliseen). Uskon, että kesätöitäkin on paljon tarjolla.

        täytän vasta syksyn puolella sen 18 ja mietin millasta työtä ois tarjolla kesäksi siis vielä alaikäiselle. mutta kiitokset vaa osotteista, pitää niitä tsekkailla :)


    • Mutton in sheeps clothing

      "Asuminen on Lontoossa useimmiten yhteisöasumista talossa, jossa jokaisella on oma makuuhuone mutta keittiö/kylpyhuone jaettu muiden kanssa. Halvimmillaan huoneen löytää hinnalla 50 puntaa/vko, mutta keskihinta on 100 puntaa/viikko hyvästä huoneesta."

      Olipa hyva kirjoitus - tuo on aivan totta!

      Lisaa toita on esim.

      http://www.jobs.gov.uk http://www.totaljobs.com/JobSearch/JobSearch.aspxhttp://www.reed.co.uk

      Taalla on ah niin moni selittanyt etta ei aio menna au pairiksi koska saa asua toisten nurkissa ja palkka on vain 300 puntaa kuukaudessa verottomana.

      Kannattaa siis muistaa muuta kuin au pair hommaa hakiessa etta

      1) Keskimaarin 400 puntaa kuukaudessa menee asumiseen toisten nurkissa.

      2) Lisaksi tulee sahkolasku, lammitys, council tax, TV-luvat, ruokailumenot.

      3) Lisaksi maksat veron palkasta.

      Tulojen pitaa olla noin 1000 puntaa kuukaudessa niin paasee au pairin elintasolle.

      • linkit meni pieleen

      • Brenda

        Terveydenhoito tosiaan oli täysin ilmaista. Jotkut lääkkeet vain maksoivat (kaikki £6/lääke), mutta sain esim. e-pillerit ilmaiseksi.

        Olet oikeassa siinä, että rahaa kyllä menee Lontoossa asumiseen ja elämiseen enemmän kuin olisi suotavaa... Oma rahatilanteeni näytti tältä:
        - sain verojen jälkeen palkkaa lähes 900 puntaa/kk
        - maksoin vuokraa 300 puntaa/kk (kirjoitin aiemmin, että vuokrani oli £80/kk, mutta sain £10 alennusta/vko, koska siivosin yhteiset tilat kerran vkossa)
        - metrokortti maksoi muistaakseni noin £60/kk

        Muita asumiskustannuksia minulla ei ollut. Elämiseen jäi noin 500 puntaa/kk, mistä ruokiin meni valtava määrä. Ruoka on Lontoossa TODELLA kallista, myös suurissa supermarketeissa.
        Ystäväni oli samaan aikaan au pairina, ja täytyy todeta, että hänellä oli ikuinen rahapula kun taas minä sain välillä ihan miettiä, että mitä kivaa nyt ostan itselleni... Kaikenlisäksi Suomeen lähtiessäni sain viimeisen palkan veronpalautukset mukaani, mistä kertyi mukavat 2000 euroa.
        Kyllä kokopäiväistä työtä tehden tienaa Lontoossa kivasti, kunhan vain jaksaa asua halvasti ja huonosti! :-)


      • Jai vaivaan
        Brenda kirjoitti:

        Terveydenhoito tosiaan oli täysin ilmaista. Jotkut lääkkeet vain maksoivat (kaikki £6/lääke), mutta sain esim. e-pillerit ilmaiseksi.

        Olet oikeassa siinä, että rahaa kyllä menee Lontoossa asumiseen ja elämiseen enemmän kuin olisi suotavaa... Oma rahatilanteeni näytti tältä:
        - sain verojen jälkeen palkkaa lähes 900 puntaa/kk
        - maksoin vuokraa 300 puntaa/kk (kirjoitin aiemmin, että vuokrani oli £80/kk, mutta sain £10 alennusta/vko, koska siivosin yhteiset tilat kerran vkossa)
        - metrokortti maksoi muistaakseni noin £60/kk

        Muita asumiskustannuksia minulla ei ollut. Elämiseen jäi noin 500 puntaa/kk, mistä ruokiin meni valtava määrä. Ruoka on Lontoossa TODELLA kallista, myös suurissa supermarketeissa.
        Ystäväni oli samaan aikaan au pairina, ja täytyy todeta, että hänellä oli ikuinen rahapula kun taas minä sain välillä ihan miettiä, että mitä kivaa nyt ostan itselleni... Kaikenlisäksi Suomeen lähtiessäni sain viimeisen palkan veronpalautukset mukaani, mistä kertyi mukavat 2000 euroa.
        Kyllä kokopäiväistä työtä tehden tienaa Lontoossa kivasti, kunhan vain jaksaa asua halvasti ja huonosti! :-)

        "Elämiseen jäi noin 500 puntaa/kk, mistä ruokiin meni valtava määrä."

        "Ystäväni oli samaan aikaan au pairina, ja täytyy todeta, että hänellä oli ikuinen rahapula kun taas minä sain välillä ihan miettiä, että mitä kivaa nyt ostan itselleni... "

        Jos sinulla meni ruokiin vaikkapa 7 puntaa paivassa, jai sinulle kateen kuukaudessa alle puntaa kayttorahaa.

        Au pair Lontoossa saa yleensa yli 300 puntaa kuukaudessa puhtaana, eli enemman kuin sinulla jaa kateen - miksi ystavallasi oli siis jatkuva rahapula ?

        Sorry, mietin vain itsekin lahtoa ja laskeskelin kovasti...


      • Brenda
        Jai vaivaan kirjoitti:

        "Elämiseen jäi noin 500 puntaa/kk, mistä ruokiin meni valtava määrä."

        "Ystäväni oli samaan aikaan au pairina, ja täytyy todeta, että hänellä oli ikuinen rahapula kun taas minä sain välillä ihan miettiä, että mitä kivaa nyt ostan itselleni... "

        Jos sinulla meni ruokiin vaikkapa 7 puntaa paivassa, jai sinulle kateen kuukaudessa alle puntaa kayttorahaa.

        Au pair Lontoossa saa yleensa yli 300 puntaa kuukaudessa puhtaana, eli enemman kuin sinulla jaa kateen - miksi ystavallasi oli siis jatkuva rahapula ?

        Sorry, mietin vain itsekin lahtoa ja laskeskelin kovasti...

        En tehnyt Lontoossa asumiseni aikana minkäänlaisia laskelmia kuluistani, mutta olin iloinen siitä, että sain ostettua itselleni kaikkea mitä halusin ja tarvitsin eikä minun tarvinnut kärsiä rahapulasta. Au pair -ystäväni maksoi viikottaisesta 70 punnan palkastaan vielä metrokortin ja kuntosalikortin, joten ehkä henkilökohtaisilla elämäntavoilla oli tässä tapauksessa merkitystä. Meillä kaikillahan on erilaiset elämäntavat, jotkut käyttävät enemmän rahaa esimerkiksi ruokaan kuin toiset. En voi näin jälkeenpäin alkaa arvelemaan kuinka monta puntaa rahaa kulutin ruokiin päivässä.
        Eiköhän ne raha-asiat järjesty sinullakin, jos löydät kokopäivätyön ja halvan asunnon. Onnea matkaan, jos sitten päätätkin lähteä! :)


      • hop
        Brenda kirjoitti:

        En tehnyt Lontoossa asumiseni aikana minkäänlaisia laskelmia kuluistani, mutta olin iloinen siitä, että sain ostettua itselleni kaikkea mitä halusin ja tarvitsin eikä minun tarvinnut kärsiä rahapulasta. Au pair -ystäväni maksoi viikottaisesta 70 punnan palkastaan vielä metrokortin ja kuntosalikortin, joten ehkä henkilökohtaisilla elämäntavoilla oli tässä tapauksessa merkitystä. Meillä kaikillahan on erilaiset elämäntavat, jotkut käyttävät enemmän rahaa esimerkiksi ruokaan kuin toiset. En voi näin jälkeenpäin alkaa arvelemaan kuinka monta puntaa rahaa kulutin ruokiin päivässä.
        Eiköhän ne raha-asiat järjesty sinullakin, jos löydät kokopäivätyön ja halvan asunnon. Onnea matkaan, jos sitten päätätkin lähteä! :)

        Ja toi sun Au Pair ystävä saanut sentään 70puntaa. Se on aika paljon. Olin itsekin Lontoossa Au Pairina ja sain 55 puntaa viikossa, mikä on minimi. Ja sillai ei tosiaan juhlittu. Siitäkin meni 10 puntaa siihen et kulki julkisilla viikonloppuisin. Ja tosiaan oli kans se, et olisin halunnut harrastaa ym, mut raha ei riittänyt. Et siis kyl se Au Pairina olo aika alipalkattua oli mun mielestä.


      • Brenda
        hop kirjoitti:

        Ja toi sun Au Pair ystävä saanut sentään 70puntaa. Se on aika paljon. Olin itsekin Lontoossa Au Pairina ja sain 55 puntaa viikossa, mikä on minimi. Ja sillai ei tosiaan juhlittu. Siitäkin meni 10 puntaa siihen et kulki julkisilla viikonloppuisin. Ja tosiaan oli kans se, et olisin halunnut harrastaa ym, mut raha ei riittänyt. Et siis kyl se Au Pairina olo aika alipalkattua oli mun mielestä.

        Niinhän se on, tosi harmillista sinänsä. Kaikki vaan siis rohkeammiksi ja etsimään muitakin töitä! ;-)


      • Jarna Trulli
        hop kirjoitti:

        Ja toi sun Au Pair ystävä saanut sentään 70puntaa. Se on aika paljon. Olin itsekin Lontoossa Au Pairina ja sain 55 puntaa viikossa, mikä on minimi. Ja sillai ei tosiaan juhlittu. Siitäkin meni 10 puntaa siihen et kulki julkisilla viikonloppuisin. Ja tosiaan oli kans se, et olisin halunnut harrastaa ym, mut raha ei riittänyt. Et siis kyl se Au Pairina olo aika alipalkattua oli mun mielestä.

        Tassa on joku joka ei natsaa.

        Sinulla oli 500 puntaa kuussa kayttorahaa, josta suurin osa meni ruokaan - 350-400 puntaa?

        Au pair ystavasi sai 280 puntaa kuukaudessa, ja han sai tayden yllapidon joten ei ruokakuluja.

        Taman perusteella au pair ystavasi sai vuodessa yli 2000 puntaa enenmman kayttorahaa mutta oli jatkuvassa rahapulassa?

        Trolli?


    • svi

      Minä ajattelin lähteä ensi kesänä Lontooseen viettämään välivuotta lukion jälkeen... Mietin olisiko siis helpoin vain tehdä niin että en yrittäisikään järjestellä Suomesta käsin asuntoa tai työpaikkaa, vaan menisin suoraan Lontooseen ja alkaisin siellä vasta järjestellä näitä asiota? Asuisin eka vaikka hostellissa, vai? Olisin todella kiitollinen vinkeistä... :)

      • Svi

        Minäpä lähetän mailia sitten, jos tulee vielä myöhemmin jotain kysyttävää. :)


      • lontoossa asunut

        hommaa työpaikka ja asunto valmiiks. Englannissa tarttet englantilaisen tilin ja työpaikan ennen kuin
        voit saada asunnon. Tiliä ei saa jos ei ole englantilaista osoitte jo valmiiksi!!
        eli käytännössä mahdotonta. Itselleni työpaikkani hommasi englannista mulle pankkitilin. Muuten sitä on aika vaikea saada. Eli suosittelen et hommaat ensin suomesta käsin työpaikan enkuista jossa on asunto samassa ainakin aluksi.


      • Brenda
        lontoossa asunut kirjoitti:

        hommaa työpaikka ja asunto valmiiks. Englannissa tarttet englantilaisen tilin ja työpaikan ennen kuin
        voit saada asunnon. Tiliä ei saa jos ei ole englantilaista osoitte jo valmiiksi!!
        eli käytännössä mahdotonta. Itselleni työpaikkani hommasi englannista mulle pankkitilin. Muuten sitä on aika vaikea saada. Eli suosittelen et hommaat ensin suomesta käsin työpaikan enkuista jossa on asunto samassa ainakin aluksi.

        Minä selvisin niin, että etsin kaiken paikan päältä, mitään ei ollut valmiina. Ja vaikka olisi osoite valmiina Englannissa, se ei ole tae tilin saamiseen, koska se ei ole välttämättä rekisteröity itselle: sähkölaskut yms. saattavat tulla talonomistajan nimellä, joten asunnon vuokraamisesta ei ole siinä tapauksessa mitään hyötyä pankkitilin kannalta. Pankissa ne haluavat jonkin todisteen, esim. omalla nimellä Englannin osoitteeseen lähetetyn sähkölaskun, joka todistaa, että ko. henkilöllä todella on asunto siellä. Minulla ei ollut mitään todisteita, kuten ei ole monella muullakaan, joten siitä ei ole apua...

        Kaikille halukkaille vinkki: Menkää ihan rohkeasti vain Lontooseen, ottakaa hostelli kahdeksi viikoksi ja rahaa mukaan. Kahdessa viikossa löydätte varmasti työpaikan ja asunnon ja sitten järjestyy kyllä kaikki muukin. Niin järjestyi minullakin.


    • mi@s

      Kiitos hyvistä vinkeistä!
      Osaatko sanoa miltä alueilta kannattaa etsiä asuntoa ja mistä ei (esim. slummi tai muuten huono)?

      • Brenda

        Mä en oikeastaan enää muista kun siitä on jo neljä vuotta kun olin siellä, mut yleisesti ottaen pahimmat alueet ovat kuulemma Brixton ja Hackney. Brixtonissa kävin ja se oli mun mielestä ihan ok aluetta ainakin päivisin, mutta mustaihoisia vähätuloisiahan siellä asuu. Itä-Lontoon alueilla on kans jonkun verran levottomuutta kun siellä on maahanmuuttajia

        Länsi- ja Pohjois-Lontoo on ok. Englantilaisperheitä asuu paljon lännessä Actonissa, Hammersmithissä, Fulhamissa, pohjoisen alueilla sekä etelän Claphamissa. Katso kartasta missä nuo ovat, niin saat hieman viittaa siitä, millä etäisyydellä keskustasta kannattaa asua. Noita kauemmaksi en suosittele, matkustamiseen menee muuten paljon rahaa.

        Käytä www.streetmap.co.uk. :)


      • mi@s
        Brenda kirjoitti:

        Mä en oikeastaan enää muista kun siitä on jo neljä vuotta kun olin siellä, mut yleisesti ottaen pahimmat alueet ovat kuulemma Brixton ja Hackney. Brixtonissa kävin ja se oli mun mielestä ihan ok aluetta ainakin päivisin, mutta mustaihoisia vähätuloisiahan siellä asuu. Itä-Lontoon alueilla on kans jonkun verran levottomuutta kun siellä on maahanmuuttajia

        Länsi- ja Pohjois-Lontoo on ok. Englantilaisperheitä asuu paljon lännessä Actonissa, Hammersmithissä, Fulhamissa, pohjoisen alueilla sekä etelän Claphamissa. Katso kartasta missä nuo ovat, niin saat hieman viittaa siitä, millä etäisyydellä keskustasta kannattaa asua. Noita kauemmaksi en suosittele, matkustamiseen menee muuten paljon rahaa.

        Käytä www.streetmap.co.uk. :)

        Toi auttoi jo alkuun, kun tosian tarjonta asunnoista näyttää olevan tosi laaja. Kiitti vaan! :))


      • akrimos
        mi@s kirjoitti:

        Toi auttoi jo alkuun, kun tosian tarjonta asunnoista näyttää olevan tosi laaja. Kiitti vaan! :))

        hei ihan mahtavaa tekstiä,paljon apua ollut alkuperäisestä kirjotuksesta sekä vastauksista,oon kaverin kans myöskin lähdössä seikkkailua ja parempaa eloa etsimään lontooseen tammikuun puolella,itse olin basingstokessa,noin tunnin matkan päässä lontoosta tarjoilijana allians järjestön kautta jokin aika sitten,rakastuine englantiin mutta en työhön jotenka siis brendalle esittäisin kysymyksen,jouduitko siis todella monissakin paikoissa ravaamaan ennenku sait töitä?oliko sulla jonkunlaista kokemusta alalta,ne näyttää nyt sen experiencen perään kuuluttelevan rajusti nettisivuilla mut todellisuudesta sitten tiedä,kuten kans sanoit tuolla jossain kohtaa et lontoossa on ihan hyvissäkin töissä aika paljon ulkomaalaisia huomattavasti heikommalla englannilla kuin suomalaisilla on.mulle ideaali paikka olis esim ostoskeskuksessa vaatemyyjänä,mitä tahansa kassatyötä tai vaikka varastohommia mistä onkin jo runsaasti kokemusta heh..ja myös tähän osaatko antaa jotain neuvoja,laitettiin jo gumtreehin ilmotus siitä että haetaan kämppää,saatiin siihen ihan muutaman päivän aikana jo yli 50 vastausta,muutamaan oon jo vastaillut mutta nyt painiskellaan sen kanssa oliskohan järkevämpää allekirjottaa minkäänlaisia vuokrasopimuksia vasta sitten ku työpaikka on jo löytyny?eli siis lähtee aluks hostelliin vaikka viikoks,koittaa saada töitä ja jos nappaa ni sitten vasta taas etsiä asuntoa,vai luuletko työnsaannin olevan suht koht taattua jos vaan ite on aktiivinen?kiitti jos jaksat vielä vastailla=)


      • akrimos
        akrimos kirjoitti:

        hei ihan mahtavaa tekstiä,paljon apua ollut alkuperäisestä kirjotuksesta sekä vastauksista,oon kaverin kans myöskin lähdössä seikkkailua ja parempaa eloa etsimään lontooseen tammikuun puolella,itse olin basingstokessa,noin tunnin matkan päässä lontoosta tarjoilijana allians järjestön kautta jokin aika sitten,rakastuine englantiin mutta en työhön jotenka siis brendalle esittäisin kysymyksen,jouduitko siis todella monissakin paikoissa ravaamaan ennenku sait töitä?oliko sulla jonkunlaista kokemusta alalta,ne näyttää nyt sen experiencen perään kuuluttelevan rajusti nettisivuilla mut todellisuudesta sitten tiedä,kuten kans sanoit tuolla jossain kohtaa et lontoossa on ihan hyvissäkin töissä aika paljon ulkomaalaisia huomattavasti heikommalla englannilla kuin suomalaisilla on.mulle ideaali paikka olis esim ostoskeskuksessa vaatemyyjänä,mitä tahansa kassatyötä tai vaikka varastohommia mistä onkin jo runsaasti kokemusta heh..ja myös tähän osaatko antaa jotain neuvoja,laitettiin jo gumtreehin ilmotus siitä että haetaan kämppää,saatiin siihen ihan muutaman päivän aikana jo yli 50 vastausta,muutamaan oon jo vastaillut mutta nyt painiskellaan sen kanssa oliskohan järkevämpää allekirjottaa minkäänlaisia vuokrasopimuksia vasta sitten ku työpaikka on jo löytyny?eli siis lähtee aluks hostelliin vaikka viikoks,koittaa saada töitä ja jos nappaa ni sitten vasta taas etsiä asuntoa,vai luuletko työnsaannin olevan suht koht taattua jos vaan ite on aktiivinen?kiitti jos jaksat vielä vastailla=)

        piti kysyä että minkälaisissa töissä olit bootsissa,luulin että se on jonkinlainen apteekki ja tarvittaisiin jonkinlainen kokemus farmaseuttina oleskeluun heh?


      • boots ole
        akrimos kirjoitti:

        piti kysyä että minkälaisissa töissä olit bootsissa,luulin että se on jonkinlainen apteekki ja tarvittaisiin jonkinlainen kokemus farmaseuttina oleskeluun heh?

        pelkästään apteekki, vaan siellä myydään myös kosmetiikkaa ja hiustuotteita yms, vaikka siis onhan siellä apteekki puolikin :)


      • akrimos
        boots ole kirjoitti:

        pelkästään apteekki, vaan siellä myydään myös kosmetiikkaa ja hiustuotteita yms, vaikka siis onhan siellä apteekki puolikin :)

        jep,muistelin itekin että taitaa siellä jonkinlaisia hisuvärkkejä sun muita olla,nyt ollaan lähdössä itseasiassa tiistaina lontooseen työnhakuun,varattiin hydeparkista hostelli 10:ksi päiväksi,ei kovin paha hinta dormista,noikn 11 euroo yöltä,nyt mietein tätä kun puhuitte terveydenhuollosta aikasemmin ja mietein noita e-pillereitä myöskin,siis jos siellä nyt sattuu tulemaan kipeäksi tai tarvitsisi reseptin noihin e pillereihin,soitellaanko sieltä vaan aika ihan miltä alueelta vaan ja voi vaan kävellä sisään ilman sen enempiä maksuja?mulla on jo national insurance number (jollon tosin käsittääkseni ei ole mitään virkaa oikein mihinkään)sekä matkavakuutukset eli nämä varmaankin riittää?
        hirveä paniikki päällä löytyykö sieltäkään nyt mitään aikojen ollessa tälläset ku on ja mun tavoitteeni on vielä jäädä sinne hieman pysyvämmäksi aikaa,amk paikkaa suomessa on siirtänyt jo kahdella vuodella eteenpäin ja nyt noin 4 kuukautta aikaa selvitellä elämä siellä siihen kuntoon ettei tarvitsisi palata enää suomeen tohon kouluun ja sais sieltä elämän heh.jos joku muuten tätä lukeva on yliopistossa tai tietää yliopistoista englannissa,olisin kiitollinen infosta=) minkälaisesta vaan=)


      • geeeeeee
        akrimos kirjoitti:

        jep,muistelin itekin että taitaa siellä jonkinlaisia hisuvärkkejä sun muita olla,nyt ollaan lähdössä itseasiassa tiistaina lontooseen työnhakuun,varattiin hydeparkista hostelli 10:ksi päiväksi,ei kovin paha hinta dormista,noikn 11 euroo yöltä,nyt mietein tätä kun puhuitte terveydenhuollosta aikasemmin ja mietein noita e-pillereitä myöskin,siis jos siellä nyt sattuu tulemaan kipeäksi tai tarvitsisi reseptin noihin e pillereihin,soitellaanko sieltä vaan aika ihan miltä alueelta vaan ja voi vaan kävellä sisään ilman sen enempiä maksuja?mulla on jo national insurance number (jollon tosin käsittääkseni ei ole mitään virkaa oikein mihinkään)sekä matkavakuutukset eli nämä varmaankin riittää?
        hirveä paniikki päällä löytyykö sieltäkään nyt mitään aikojen ollessa tälläset ku on ja mun tavoitteeni on vielä jäädä sinne hieman pysyvämmäksi aikaa,amk paikkaa suomessa on siirtänyt jo kahdella vuodella eteenpäin ja nyt noin 4 kuukautta aikaa selvitellä elämä siellä siihen kuntoon ettei tarvitsisi palata enää suomeen tohon kouluun ja sais sieltä elämän heh.jos joku muuten tätä lukeva on yliopistossa tai tietää yliopistoista englannissa,olisin kiitollinen infosta=) minkälaisesta vaan=)

        Mikä hostelli on tosiaan noin halpa? Kaikki mitä oon netistä selaillu on ollu päälle 40 puntaa yöltä.. :(


      • Mansessa jo 4 v
        akrimos kirjoitti:

        jep,muistelin itekin että taitaa siellä jonkinlaisia hisuvärkkejä sun muita olla,nyt ollaan lähdössä itseasiassa tiistaina lontooseen työnhakuun,varattiin hydeparkista hostelli 10:ksi päiväksi,ei kovin paha hinta dormista,noikn 11 euroo yöltä,nyt mietein tätä kun puhuitte terveydenhuollosta aikasemmin ja mietein noita e-pillereitä myöskin,siis jos siellä nyt sattuu tulemaan kipeäksi tai tarvitsisi reseptin noihin e pillereihin,soitellaanko sieltä vaan aika ihan miltä alueelta vaan ja voi vaan kävellä sisään ilman sen enempiä maksuja?mulla on jo national insurance number (jollon tosin käsittääkseni ei ole mitään virkaa oikein mihinkään)sekä matkavakuutukset eli nämä varmaankin riittää?
        hirveä paniikki päällä löytyykö sieltäkään nyt mitään aikojen ollessa tälläset ku on ja mun tavoitteeni on vielä jäädä sinne hieman pysyvämmäksi aikaa,amk paikkaa suomessa on siirtänyt jo kahdella vuodella eteenpäin ja nyt noin 4 kuukautta aikaa selvitellä elämä siellä siihen kuntoon ettei tarvitsisi palata enää suomeen tohon kouluun ja sais sieltä elämän heh.jos joku muuten tätä lukeva on yliopistossa tai tietää yliopistoista englannissa,olisin kiitollinen infosta=) minkälaisesta vaan=)

        Jos sinulla on EU- passi saat kaiken terveyden ja sairaanhoidon ilmaiseksi heti joten unohda se matkavakuutus. Menet lahimpaan GP:n vastaanotolle, rekisteroidyt ja se on siina. Matkavakuutus on niille jotka ovat EU:n ulkopuolelta.


    • onko

      Heippa!
      Olen lähdössä Lontooseen tai sen lähelle työnhakuun syyskuussa. Olen 23v. Olisiko jollakin ehkä vähän päivitetympää tietoa esim. työtilanteesta (kun tuo eka kirjotus on kirjotettu 2,5 vuotta sitten...)? Toinen vaihtoehtoni olisi au pairiksi lähtö. Mitä mieltä olette, kumpi kannattaa? Voin olla Englannissa kuitenkin vain 3 kuukautta...

      Kiitos avusta!!! :)

    • sjfoiaghgb

      tää ketju oli kyllä iha sairaan kiinnostava! oon ajatellu lähtee au pairiks mut nyt ehkä tulin toisiin ajatuksiin.. Se vaan mietityttää onnistuisko sieltä saamaan töitä ku työtilanne sielläki on mitä on :/

    • monkeYnnn

      miten lontoossa pääsee töihin jos on vasta 16 tai 17? vai pääseekö ollenkaan. Ois kiva jos kertoisit.=)

      • muah

        pysy himas ja venaa et edes ohitat murkkuian ;DDD


    • tilillinen
      • Lontoosessa ollut

        Kannattaa myos muistaa etta kaytannossa asut muiden nurkissa vaikka et menisi au pairiksi. Varaa on korkeintaan yhteisasuntoon joita saa jopa 400 kuukaudessa. Siihen tulee paalle council tax, sahko, kaasu, netti ja kannykkakulut, ja maksat myos veroa.

        Eli aamulla lahdet tossa 7.30 pintaan matkustelemaan ja tulet illalla toista vasyneena noin kuuden korvalla. Sitten menet jaakaapille, huomaat etta joku on syonyt ruokasi, lahdet kauppaan, tulet takaisin, laitat ruokaa ja sitten siivoat muidenkin edesta.

        Maan nakeminen saattaa jaada hiukan heikoille. Jos haluat paasta helpolla ja tienata enemman, mene au pairiksi.


      • 9988
        Lontoosessa ollut kirjoitti:

        Kannattaa myos muistaa etta kaytannossa asut muiden nurkissa vaikka et menisi au pairiksi. Varaa on korkeintaan yhteisasuntoon joita saa jopa 400 kuukaudessa. Siihen tulee paalle council tax, sahko, kaasu, netti ja kannykkakulut, ja maksat myos veroa.

        Eli aamulla lahdet tossa 7.30 pintaan matkustelemaan ja tulet illalla toista vasyneena noin kuuden korvalla. Sitten menet jaakaapille, huomaat etta joku on syonyt ruokasi, lahdet kauppaan, tulet takaisin, laitat ruokaa ja sitten siivoat muidenkin edesta.

        Maan nakeminen saattaa jaada hiukan heikoille. Jos haluat paasta helpolla ja tienata enemman, mene au pairiksi.

        Sanoit että englannissa on oikeutettu muka työttömyyskorvaukseen, jos on työtön? Itse olin au pairina, jäin työttömäksi, hain paikallista työttömyyskorvausta, en saanut, en mitään! Tarkoitat varmaan suomalaista työttömyyskorvausta? Eli silloin on varmaan jotain sääntöjä sihen. Tosin tämä tapahtui useita vuosia sitten, kuitenkin eu aikana.
        Voisitko tarkentaa noita neuvojasi ? Miten voi englannista käsin hakea suomesta työttömyyskorvausta?


      • mancunian lass
        9988 kirjoitti:

        Sanoit että englannissa on oikeutettu muka työttömyyskorvaukseen, jos on työtön? Itse olin au pairina, jäin työttömäksi, hain paikallista työttömyyskorvausta, en saanut, en mitään! Tarkoitat varmaan suomalaista työttömyyskorvausta? Eli silloin on varmaan jotain sääntöjä sihen. Tosin tämä tapahtui useita vuosia sitten, kuitenkin eu aikana.
        Voisitko tarkentaa noita neuvojasi ? Miten voi englannista käsin hakea suomesta työttömyyskorvausta?

        Au pair ei saa koskaan tyottomyyskorvausta mutta tyoton tyonhakija saa. ja sita ei haeta toisesta maasta vaan siina maassa jossa asutaan. Jos olet hakenut au pair nimikkeella korvausta siina se ongelma.

        Eli jos asut Englannissa, voit ruveta tyottomaksi tyonhakijaksi (vaikka lastenhoitaja) ja saat tyottomyyskorvausta samasta paivasta kuin ilmoittaudut, ja ilman karenssia. Olin itsekin 3kk tyottomana ja hyvin pelasi. saat asumistukea ja rahoitusta esim. ammatinvaihtoon. Kaverini sai toissa viikolla melkein 700 euroa tankotanssikurssia varten Englannista tyokkarista, vahanko olin katkera.

        Ja joo, ei toimi Suomessa nain hyvin. Sosiaaliturva my ass...


      • 9988
        mancunian lass kirjoitti:

        Au pair ei saa koskaan tyottomyyskorvausta mutta tyoton tyonhakija saa. ja sita ei haeta toisesta maasta vaan siina maassa jossa asutaan. Jos olet hakenut au pair nimikkeella korvausta siina se ongelma.

        Eli jos asut Englannissa, voit ruveta tyottomaksi tyonhakijaksi (vaikka lastenhoitaja) ja saat tyottomyyskorvausta samasta paivasta kuin ilmoittaudut, ja ilman karenssia. Olin itsekin 3kk tyottomana ja hyvin pelasi. saat asumistukea ja rahoitusta esim. ammatinvaihtoon. Kaverini sai toissa viikolla melkein 700 euroa tankotanssikurssia varten Englannista tyokkarista, vahanko olin katkera.

        Ja joo, ei toimi Suomessa nain hyvin. Sosiaaliturva my ass...

        No en tietenkään hakenut ollessani au pairina, vaan nimenomaan sen jälkeen kun olin jäänyt työttömäksi. Siis en ollut missään töissä , vaan ei todellakaan myönnetty. Voi tietysti olla että jotain lakeja on sen jälkeen muutettu. Mutta ehkä uk viranomaiset jotenkin lunastaa ne rahat suomesta, tai sitten olet asunut jotain yli 2 vuotta siellä tai joku muu syy, kansalaisuus, pysyvä muutto, tms.


      • NiinTendo
        9988 kirjoitti:

        No en tietenkään hakenut ollessani au pairina, vaan nimenomaan sen jälkeen kun olin jäänyt työttömäksi. Siis en ollut missään töissä , vaan ei todellakaan myönnetty. Voi tietysti olla että jotain lakeja on sen jälkeen muutettu. Mutta ehkä uk viranomaiset jotenkin lunastaa ne rahat suomesta, tai sitten olet asunut jotain yli 2 vuotta siellä tai joku muu syy, kansalaisuus, pysyvä muutto, tms.

        "Mutta ehkä uk viranomaiset jotenkin lunastaa ne rahat suomesta, tai sitten olet asunut jotain yli 2 vuotta siellä tai joku muu syy, kansalaisuus, pysyvä muutto, tms."

        http://www.workpermit.com/european_union/employment_issues.htm


      • litegrann
        NiinTendo kirjoitti:

        "Mutta ehkä uk viranomaiset jotenkin lunastaa ne rahat suomesta, tai sitten olet asunut jotain yli 2 vuotta siellä tai joku muu syy, kansalaisuus, pysyvä muutto, tms."

        http://www.workpermit.com/european_union/employment_issues.htm

        Heissan kaikki,

        Ollaan kaverin kanssa lähdössä lontooseen tekemään töitä ja mietittiin että haluttais sellaseen "livein"-työön eli työpaikka ja asunto samassa, onko kellään kokemusta tästä? ja mistä sivuilta löytää sellaisia työtarjouksia?


      • Cherrycake
        litegrann kirjoitti:

        Heissan kaikki,

        Ollaan kaverin kanssa lähdössä lontooseen tekemään töitä ja mietittiin että haluttais sellaseen "livein"-työön eli työpaikka ja asunto samassa, onko kellään kokemusta tästä? ja mistä sivuilta löytää sellaisia työtarjouksia?

        Entäs Lontoon lähialueet? Kaikki täällä puhuu vaan Lontoosta ja sinne olisin toki itsekin halukas lähtemään, koska parina kesänä käynyt siellä ja menettänyt sydämeni täysin. Muuallekin engantiin olisin kuitenkin valmis lähtemään, etenkin vuokrien ja kalliin ruuan takia, vaikka taitaa se muuallakin englannissa olla kalliimpaa kuin täällä?

        Onko kellään minkäänlaista tietoa muusta englannista? Työmahdollisuuksista, kämpistä? Kokemusta muualla olosta? Au pairiksi lähtö ei oikeen kiinnostaisi.. mutta muut työt esim. kahvila, vaatekauppa tms. olisi kiinnostavia.


      • tyopaikkoja
        Cherrycake kirjoitti:

        Entäs Lontoon lähialueet? Kaikki täällä puhuu vaan Lontoosta ja sinne olisin toki itsekin halukas lähtemään, koska parina kesänä käynyt siellä ja menettänyt sydämeni täysin. Muuallekin engantiin olisin kuitenkin valmis lähtemään, etenkin vuokrien ja kalliin ruuan takia, vaikka taitaa se muuallakin englannissa olla kalliimpaa kuin täällä?

        Onko kellään minkäänlaista tietoa muusta englannista? Työmahdollisuuksista, kämpistä? Kokemusta muualla olosta? Au pairiksi lähtö ei oikeen kiinnostaisi.. mutta muut työt esim. kahvila, vaatekauppa tms. olisi kiinnostavia.

        Kahvilatyontekijan paikkoja loytyy helposti muualtakin. Jobcentre on netissa ja sielta voi hakea.

        Palkka £6.50 tunti eli 260 puntaa kuukaudessa jos teet 8 tunnin paivaa.

        Siita pois verot ja NIS = £180 puntaa kateen kuukaudessa

        Tavallinen asunto (vuokra, sahko, kaasu, council tax) on noin £150 viikossa.

        ELi sinulle jaa viikossa £30 tyomatkoihin, ruokaan ja muihin huvituksiin.


      • 1+1=5
        tyopaikkoja kirjoitti:

        Kahvilatyontekijan paikkoja loytyy helposti muualtakin. Jobcentre on netissa ja sielta voi hakea.

        Palkka £6.50 tunti eli 260 puntaa kuukaudessa jos teet 8 tunnin paivaa.

        Siita pois verot ja NIS = £180 puntaa kateen kuukaudessa

        Tavallinen asunto (vuokra, sahko, kaasu, council tax) on noin £150 viikossa.

        ELi sinulle jaa viikossa £30 tyomatkoihin, ruokaan ja muihin huvituksiin.

        "Palkka £6.50 tunti eli 260 puntaa kuukaudessa jos teet 8 tunnin paivaa. "

        Missäs olet oppinut laskemaan...6.50 * 8 = 52....52 * 20 pv = 1040 (20 pv normi työpäivien määrä kk ). Tuskin kukaan hullu muutenkaan lähtisi tuolla 260 / kk palkalla tekemään yhtään mitään .


      • uudella laskulla
        1+1=5 kirjoitti:

        "Palkka £6.50 tunti eli 260 puntaa kuukaudessa jos teet 8 tunnin paivaa. "

        Missäs olet oppinut laskemaan...6.50 * 8 = 52....52 * 20 pv = 1040 (20 pv normi työpäivien määrä kk ). Tuskin kukaan hullu muutenkaan lähtisi tuolla 260 / kk palkalla tekemään yhtään mitään .

        Sorry, painovirheet nyt korjattu, piti olla viikossa eika kuukaudessa:

        Kahvilatyontekijan paikkoja loytyy helposti muualtakin. Jobcentre on netissa ja sielta voi hakea.

        Palkka £6.50 tunti eli 260 puntaa viikossa jos teet 8 tunnin paivaa.

        Siita pois verot ja NIS = £180 puntaa kateen viikossa

        Tavallinen asunto (vuokra, sahko, kaasu, council tax) on noin £150 viikossa.

        Huonoa ruokaa syomalla paaset £30 kuluilla viikossa

        ELi sinulle jaa viikossa £0 tyomatkoihin, ja muihin menoihin huvituksiin.


        Vertailun vuoksi= au pair saa £240 puntaa kuukaudessa pelkkiin huvituksiin ja tyomatkojahan ei ole.


      • Jepjepjee
        1+1=5 kirjoitti:

        "Palkka £6.50 tunti eli 260 puntaa kuukaudessa jos teet 8 tunnin paivaa. "

        Missäs olet oppinut laskemaan...6.50 * 8 = 52....52 * 20 pv = 1040 (20 pv normi työpäivien määrä kk ). Tuskin kukaan hullu muutenkaan lähtisi tuolla 260 / kk palkalla tekemään yhtään mitään .

        Ok, laitatko linkin työpaikkaan Englannissa jossa tyypillinen au pair (18-20v) saa vaikkapa yli £10 per tunti.

        Kiitos, odotan mielenkiinnolla!


    • Ex-Donkey

      "...joten se luonnollisesti sisältää työpaikka- ja asuntoilmoituksia ja neuvoja. Edellä mainitsemastani nettiosoitteesta www.tntmagazine.com/uk löytyy linkki "Getting started", josta löytyy kaikki olennainen tieto verojutuista ja muusta vastaavasta...."

      Tuo lehtikin on ollut jo kauan konkurssissa, ei milaan pahalla.

      Asumiskustannukset ovat muuten oikein (£400 puntaa kuussa minimi) mutta unohdat sahkon/kaasun/veden ja council taxin. Tayspaivaisen call centre donkeyn palkalla ei sellaisia vuokrata.

      • Cucceliscuu

        Kai neljässä vuodessa ehtivät asiat muuttua, aloittaja on kirjoittanut tekstin 1.1.2006.
        Et silleen, ei millään pahalla.


      • HHEKSTI
        Cucceliscuu kirjoitti:

        Kai neljässä vuodessa ehtivät asiat muuttua, aloittaja on kirjoittanut tekstin 1.1.2006.
        Et silleen, ei millään pahalla.

        Heippa!

        Tässä on muutto edessä Lontooseen 2011. Olen 25-vuotias nainen ja Lontoo on mulle tullut jo tutuksia vuosien varrella.. (sukulaiset ystävät asuvat siellä)..

        Mutta kaipaisin teiltä lisävinkkejä :)

        Olen miettinyt, että muuttaisin soluun, se olisi ehkä helpoin ja edullisin vaihtoehto.Minulle kuitenkin ehdotettiin yksiön hankkimista ja se olisi tietysti kivempi, en vain tiedä onko mulla varaa...? Mikä voisi olla Call center tai toimistovirkailija peruspalkka kuukaudessa? Olen katsellut jo alustavasti työpaikkoja mutta niiden palkkataso heittelee tosi paljon samalla alalla.

        Susan


      • London Lass
        HHEKSTI kirjoitti:

        Heippa!

        Tässä on muutto edessä Lontooseen 2011. Olen 25-vuotias nainen ja Lontoo on mulle tullut jo tutuksia vuosien varrella.. (sukulaiset ystävät asuvat siellä)..

        Mutta kaipaisin teiltä lisävinkkejä :)

        Olen miettinyt, että muuttaisin soluun, se olisi ehkä helpoin ja edullisin vaihtoehto.Minulle kuitenkin ehdotettiin yksiön hankkimista ja se olisi tietysti kivempi, en vain tiedä onko mulla varaa...? Mikä voisi olla Call center tai toimistovirkailija peruspalkka kuukaudessa? Olen katsellut jo alustavasti työpaikkoja mutta niiden palkkataso heittelee tosi paljon samalla alalla.

        Susan

        Talla hetkella 6-7 puntaa per tunti, eli 960-1120 per kuukausi.

        Siita pois:

        - Vero
        - National insurance
        - Council Tax
        - Matkakulut
        - Vuokra
        - Sahko
        - Kaasu
        - Ruokakulut

        Harrastuksiin ja shampoisiin ei ole varaa silla jo ruoankin saaminen on heikkoa.

        Toisten nurkissa solussa asuimen on ainoa vaihtoehto, silloin saatat ehka paasta jo au pairin tulotasoon. Tunnen toistakymmenta call centressa toissa olevaa UK:ssa ja joka ikinen on valittanut sita etta ei edes ruokaan riita rahat.


      • Tere tulemas
        London Lass kirjoitti:

        Talla hetkella 6-7 puntaa per tunti, eli 960-1120 per kuukausi.

        Siita pois:

        - Vero
        - National insurance
        - Council Tax
        - Matkakulut
        - Vuokra
        - Sahko
        - Kaasu
        - Ruokakulut

        Harrastuksiin ja shampoisiin ei ole varaa silla jo ruoankin saaminen on heikkoa.

        Toisten nurkissa solussa asuimen on ainoa vaihtoehto, silloin saatat ehka paasta jo au pairin tulotasoon. Tunnen toistakymmenta call centressa toissa olevaa UK:ssa ja joka ikinen on valittanut sita etta ei edes ruokaan riita rahat.

        ..kun voi kayda kattoos Big Benii vaik ei oo rahaa mut paska duuni!


    • traumatisoitunut

      Asuin Lontoossa erinäisissä kimppakämpissä 7 vuotta, kun ei ollut varaa muuhun. Siis ei todellakaan ollut. Oli aina hurjan vaikeaa löytää sellaista asuntoa, jossa kestäis asua - siis laatu sillä saarella on jotain ihan toista mitä Suomessa. Meneehän se seikkailunhaluisena, kun ensin lähtee, sillon sietää kokolattiamatot keittiössä ja kylppärissä, sen että suihku liruttaa ilman kunnollista vedenpainetta ja nurkista tuulee ja aina tuntuu ku asuis autotallissa eikä kunnolla sisällä kodissa... Tällaiset asunnot mun etsintöjen mukaan maksoi aina halvimmillaan 240 puntaa kuussa. Joitain kämppiä mitä kävin katsomassa, en olisi ottanut vaikka mulle olis maksettu. Siis todellakin surkeita murjuja. Ostaa asuntolehden aamulla ja alkaa soitella, kaikki hyvät menny sekunnissa ja kun vihdoin löytää jonkun jota mennä katsomaan, sitä hakee moni muukin ja kimppakämpässä jo asuvat joko valitsevat sut tai jonkun toisen hakijan uudeksi kämppiksekseen. Yhdessä välissä nukuin kaverin sohvalla 2kk kun ei vaan löytynyt hinta/laatu-suhteessa asuntoa, enkä tosiaan siinä vaiheessa ollut enää mitenkään nirso vaan tottunut maan tavoille.
      Tää varmaan kuulostaa valitukselta, mutta just näin mun kokemus siellä oli. Silti "viihdyin" sen 7 vuotta, mutta ikinä en unohda. Semmoiselle Lontoo asumislaadultaan sopii, jolla on taipumusta itsensä piinaamiseen... Aupair sentään useimmiten pääsee asumaan kunnon taloon, jota ehkä lämmitetäänkin, ja joka ehkä on remontoitu niin ettei vuosien ruokamömmöt oo liiskaantuneena keittiön kokolattiamattoon. Ja niin edelleen.

      • never again, I swear

        Näinhän se menee. Suomalaisesta asumistasosta on UK:ssa turha haaveilla vaikka maksaisit kovaakin vuokraa. Luojalle kiitos tulin järkiini ja muutin takaisin Suomeen. UK= a sad excuse of a country. Never again.


      • 003
        never again, I swear kirjoitti:

        Näinhän se menee. Suomalaisesta asumistasosta on UK:ssa turha haaveilla vaikka maksaisit kovaakin vuokraa. Luojalle kiitos tulin järkiini ja muutin takaisin Suomeen. UK= a sad excuse of a country. Never again.

        Ihanko totta? Onko tassa(kin) tapauksessa taas UK = Lontoo?


      • Myoskin UKssa elava

        Traumatisoituneen kuvaus osui naulan kantaan, toisin kuin musta tuntuu turistien. Itse olen nahnyt jopa autotallissa kokolattiamattoja, jokaisessa kylpyhuoneessa on hometta ("just a normal mould") ja "instant hot water" on lahinna vitsi.

        No ainahan voi ihailla jarvimaisemia ja kaduilla ei ole roskaa. Ehhehe. Siina vasta vitsi. Brittilainen luonto on sita kun puistossa roskien seassa on orava ja pulu. Kun kuljet Lontoon keskustassa muutaman tunnin ja niistat nenasi, nenastasi tulee mustaa limaa. Ihan jannaa kerran ...kai.

        Yritan minakin paasta maasta pois mutta en ole viela onnistunut loytamaan Suomesta duunia.


      • 003
        Myoskin UKssa elava kirjoitti:

        Traumatisoituneen kuvaus osui naulan kantaan, toisin kuin musta tuntuu turistien. Itse olen nahnyt jopa autotallissa kokolattiamattoja, jokaisessa kylpyhuoneessa on hometta ("just a normal mould") ja "instant hot water" on lahinna vitsi.

        No ainahan voi ihailla jarvimaisemia ja kaduilla ei ole roskaa. Ehhehe. Siina vasta vitsi. Brittilainen luonto on sita kun puistossa roskien seassa on orava ja pulu. Kun kuljet Lontoon keskustassa muutaman tunnin ja niistat nenasi, nenastasi tulee mustaa limaa. Ihan jannaa kerran ...kai.

        Yritan minakin paasta maasta pois mutta en ole viela onnistunut loytamaan Suomesta duunia.

        Ihmetyttaa kylla nama kertomukset, ikina ei itsella ole viiden UK vuoden aikana tullut vastaan homekamppia (toisin kuin Suomessa!) eika vedenpaineessakaan ole ollut valittamista. Ihan oikeasti, sita elamaa kun on Lontoon ulkopuolellakin. Edullista sellaista jopa.


      • Specsavers22
        003 kirjoitti:

        Ihmetyttaa kylla nama kertomukset, ikina ei itsella ole viiden UK vuoden aikana tullut vastaan homekamppia (toisin kuin Suomessa!) eika vedenpaineessakaan ole ollut valittamista. Ihan oikeasti, sita elamaa kun on Lontoon ulkopuolellakin. Edullista sellaista jopa.

        Matkaile ja kato vahan tarkemmin niiita suihkuhuoneen reunoja ja kylpyammeen tiivisteita. Olen ollut B&B:ssa jossa oli yli 3cm homekerros seka huoneessa etta kylpparissa.

        Itse asun tosi maaseudulla Wrexhamissa ja kayty on joka kolkka 8v aikana


      • 003
        Specsavers22 kirjoitti:

        Matkaile ja kato vahan tarkemmin niiita suihkuhuoneen reunoja ja kylpyammeen tiivisteita. Olen ollut B&B:ssa jossa oli yli 3cm homekerros seka huoneessa etta kylpparissa.

        Itse asun tosi maaseudulla Wrexhamissa ja kayty on joka kolkka 8v aikana

        No olen vissiin sitten ollut onnekas, vaikka reissattuakin on tullut. Mutta typeraa se on taalla julistaa, etta UK:ssa ei ole lainkaan hyvia asuntoja, koska se ei yksinkertaisesti ole totta.


      • never again
        003 kirjoitti:

        No olen vissiin sitten ollut onnekas, vaikka reissattuakin on tullut. Mutta typeraa se on taalla julistaa, etta UK:ssa ei ole lainkaan hyvia asuntoja, koska se ei yksinkertaisesti ole totta.

        Hyviäkin voi olla, mutta niihin ei tavallisella tallaajalla ole varaa muuttaa. Oli sitten kyse Lontoosta tai muista osista maata.


      • never again, I swear
        003 kirjoitti:

        Ihanko totta? Onko tassa(kin) tapauksessa taas UK = Lontoo?

        Ei ole UK=Lontoo tässä tapauksessa.


      • 003
        never again kirjoitti:

        Hyviäkin voi olla, mutta niihin ei tavallisella tallaajalla ole varaa muuttaa. Oli sitten kyse Lontoosta tai muista osista maata.

        Mihis tama vaite perustuu?


      • never again
        003 kirjoitti:

        Mihis tama vaite perustuu?

        Kultapieni, osaat varmasti itsekin etsiä tietoja vuokrattavista/myytävistä asunnoista, tosin joudut raakkaamaan läävät ja keskinkertaiset pois ennekuin pääset lähelle suomalaista asumistasoa. Huom! Puhun nyt asunnoista, joissa vuokralainen asuu yksin, en kimppakämpistä, missä moni britti joutuu olosuhteiden pakosta asumaan (ja vuokra tietty jaetaan asujien kesken). Nämä asunnot eivät ole halpoja eikä tavallinen tallaaja tai esim. call center donkey pääse niihin käsiksi.


      • 003
        never again kirjoitti:

        Kultapieni, osaat varmasti itsekin etsiä tietoja vuokrattavista/myytävistä asunnoista, tosin joudut raakkaamaan läävät ja keskinkertaiset pois ennekuin pääset lähelle suomalaista asumistasoa. Huom! Puhun nyt asunnoista, joissa vuokralainen asuu yksin, en kimppakämpistä, missä moni britti joutuu olosuhteiden pakosta asumaan (ja vuokra tietty jaetaan asujien kesken). Nämä asunnot eivät ole halpoja eikä tavallinen tallaaja tai esim. call center donkey pääse niihin käsiksi.

        Niin osaankin. Mutta mielestani olen ihan tavallinen tallaaja, ja asun kylla yksin asunnossani joka on ihan suomalaista asuintasoa. Sinun vaittamasi varmasti onkin totta Lontoossa, mutta ala yleista sita koskemaan koko maata kuitenkaan.


      • UKssa jo kauan ollut
        003 kirjoitti:

        Niin osaankin. Mutta mielestani olen ihan tavallinen tallaaja, ja asun kylla yksin asunnossani joka on ihan suomalaista asuintasoa. Sinun vaittamasi varmasti onkin totta Lontoossa, mutta ala yleista sita koskemaan koko maata kuitenkaan.

        Siina vaiheessa kun sen toisen kerroksen kylpyhuoneen alla oleva katto pettaa voit olla toista mielta.

        Samoin kannattaa katsoa tosi tarkkaan sisakaton reunoja ja kayda loftin puolella tsekkaamassa vuodot.

        Se mika nayttaa samanlaiselta ja siistilta ei valttamatta ole sita.

        Ja UK:ssa ei koskaan ole kylpyhuoneissa lattiakaivoa vaan mielellaan kokolattiamatot, ikkunat parhaimmillaan kaksinkertaiset, lammin vesi tulee muutaman minuutin odottelun jalkeen jos on hyva talo, lammityspatterit usein takaseinalla (pitaisi olla ikkunan alla) ja jokainen talo on rakennettu saven paalle joten halkeamia loytyy helpolla.


    • ex au pair

      No kaikki Briteissä käyneet näkee että talot ON vanhoja, siis todella viktoriaanisia. ihme kivitönöjä, vuodelta 1700. Jos 2 tai 1 uudempaa on niin sehän kiva. Ikkunoissa ei tiivisteitä, vesi valuu talvella. Sieni kasvoi patterin vieressä.

    • Voldis

      Tietääkö kukaan kuinka paljon turvatarkastajat tienaavat Lontoossa? Mistään en löydä tietoa siihen :O

      • No go

        Tutkintoasi ei hyvaksyta Lontoossa. Joten vastaus 0.


    • Ketjun aloittaja

      Aloitin tämän keskustelun joskus kauan kauan sitten. Mielenkiintoista palata lukemaan näitä juttuja!

      Oon ihan samaa mieltä siitä, että asumisen taso on SURKEA. Olen Lontoossa työskentelyni jälkeen matkustellut siellä ja yöpynyt kaverini luona aivan upeassa luksusasunnossa Angelissa ja vuokraahan tämä kaverini maksaa yli 2000 euroa kuukaudessa. Eli hyviä asuntoja löytyy, mutta harvalla on niihin varaa.

      Mutta mutta, hänenkin asunnossaan "tuulee" yksilasisen ikkunan vieressä... milloinkahan britit tajuaa alkaa valmistaa kolmilasisia ikkunoita, jotka säästäisivät massiivisen määrän lämmityskustannuksissa?

      Shoppailemaan tekisi mieli taas päästä Lontooseen. Westfieldsin ostari Shepherd's Bushissa, ah!!!

      • Kovat ajat

        Mullakin on tuttava Kensingtonissa ja maksaa melkein 2000 euroa VIIKOSSA. Siihen ei kuulu council tax, kaasu, sahko jne. eli asumiskulut ovat luokkaa 10 000 euroa kuukaudessa.

        Kuitenkaan ei ole mitaa jarjetonta luksusta edes.

        Au pairin vaihtoehtona on menna Poundlandiin kassalle toihin. Palkka £6.50 tunti miinus verot. Yhta Poundlandin tyopaikkaa kohti 50-60 hakijaa. Best of luck.


    • Update 2011 Dec
    • englantiin?

      Tää viestiketju on oikeen mielenkiintosta luettavaa! osaako joku yhtään arvioida kuinka paljon kannatais varata rahaa ennen ku lähtee englantiin työnhaun asunnon perässä (ekaks hostellii tms)

    • Jo 5v asunut

      Talla hetkella jokaista tyopaikkaa kohti on kymmenia hakijoita eli varaudu parin vuoden vuokra/ruokakuluilla. Noin £8,000-£10,000 per joka kuukausi, muuten joudut menemaan kesken kaiken takaisin Suomeen.

      Voit hakea toita jo Suomessa ollessasi - hae Jobcentren sivut ja laita hakemuksia sisaan. Totuus alkaa valjeta suhteellisen pian...

      Itsellani alkaa tyottomyys huhtikuussa, olen hakenut lahemmaksi sataa tyopaikkaa, 14 haastattelua, ei onnea viela.

    • jo 5v asunut

      Siis piti olla 800-1,000 per kuukausi tietysti :D

    • haluunlontooseen

      Onko sieltä nyt oikeesti tällä hetkellä noin mahdotonta saada töitä?

      • lontoo odottaa

        Ei ole!
        Itse laitoin 5 hakemusta lontooseen ja kolmeen työpaikkaan olisin pääsyt.
        Valitsin parhaan ja työt alkavat minulla 15.9 kun olen saanut muuton tehtyä.
        Vaimoni laittoin noin 10 hakemusta ja vain yhteen ei olisi päässyt.


      • Waterloo sunset
        lontoo odottaa kirjoitti:

        Ei ole!
        Itse laitoin 5 hakemusta lontooseen ja kolmeen työpaikkaan olisin pääsyt.
        Valitsin parhaan ja työt alkavat minulla 15.9 kun olen saanut muuton tehtyä.
        Vaimoni laittoin noin 10 hakemusta ja vain yhteen ei olisi päässyt.

        Kylla vaan on. Lontoon tyottomyys on 8% paikkeilla ja taalla on paljon hyvin koulutettuja ihmisa jotka etsimisesta huolimatta eivat loyda toita. Jos seikkailumielta riittaa niin tanne vaan, mutta alkaa toisaan kuvitelko etta toita tosta vaan loytyy.

        Lontoo odottaa - Suomestako kasin toita hait? Kavitko taalla paikanpaalla haastatteluissa? Onnea matkaan, toivottavasti kakki menee hyvin.


    • P-Ondon

      Mahtavaa luettavaa, paljon tietoa ja muiden kokemuksia! Oon lähdössä Lontooseen töihin viimeistään huhtikuun lopussa. Kovasti on painotettu sitä, että työkokemus ratkaisee eikä paperit. Auttaako esim. AMK tradenomin paperit työnhaussa?

      Entäs mikä on yleinen palkkataso Lontoossa? Paljon on ollut puhetta n.1200£/kk, onko mahdollisuutta saada yli 2000£/kk? Esim. Suomen Ikeassa myyjällä palkka n.2000€/kk, mahtaako päästä samaan UK:ssa? Tarkoitus olisi ottaa lomaa kohta duunista ja lähteä Lontooseen etsimään töitä/asuntoa, jonka jälkeen kotiin pakkaamaan kamat ja takaisin Lontooseen.....

    • liian nuori?

      Mitenkäs mahtaa alaikäinen saada töitä Lontoosta ? Oon suunntiellut että kun nyt koulun saa vuoden päästä päätökseen ni kääntyis nokka kohti Lontoota, mutta ikää on tuolloin vasta 17..

    • Bristoll

      Terve.! mitäs kannattais tehdä kun kuulemma osoite pitäs olla mihin posti tulis ja ilman sitä ei saa nhi numberia ja hostelli ei kelpaa kuulemma:O? tämä siis lontoon ulkopuolella.!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 131
      3787
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      97
      3439
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2478
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1714
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1589
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1565
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1496
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1471
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      86
      1436
    Aihe