Tehokasta

Sauvakävely

En olisi ikinä uskonut sauvakävelyn olevan niin tehokasta. Minulla oli hartia ja niskasärkyä noin 5 vuotta. Nytten olen aloittanut sauvakävelyn. Ei mennyt kuin viikko, kun aloitin sauvakävelyn niin kipu oli hellittänyt jo huomattavasti. Nytten olen kävellyt sauvojen kanssa kuukauden eikä säryistä ole enään tietoakaan. Suosittelen sitä kaikille joilla on samoja oireita. Voitte heittää särkylääkkeet roskiin.

24

12353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosipässi

      ihan saman olen huomannut olen 5kymppinen ukko ja monenlaista selkä ja niskakipua potenut elämäni aikana ja nyt muutettuani maalle olen aloittanut sauvakävelyn ja parinviikon jälkeen voin sanoa että suosittelen kaikille kokeilkaa minua on auttanut ainakin ja muistakaa käyttää heijastimia kävelijä näkyy pimeässä tosi huonosti.

      • sauvakälyäkö?

        Minua kiinnostaisi tietää kuinka usein ja kuinka pitkiä matkoja tai kuinka kauan sauvotte? Joskus harrastettuna sauvakävelystä ei taida olla apua.


      • ope44
        sauvakälyäkö? kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi tietää kuinka usein ja kuinka pitkiä matkoja tai kuinka kauan sauvotte? Joskus harrastettuna sauvakävelystä ei taida olla apua.

        Käyn sauvakävelyllä ainakin joka toinen päivä, ja niin, että tulee käveltyä vähintäänkin tunti (yleensä vielä vartti päälle) eli kilometreissä noin 7-9). Mutta muistakaa, että sauvakävely rasittaa hartia- ja niskalihaksia, jos sauvat ovat liian pitkät. Kaiken kaikkiaan aivan erinomainen laji, joka kuulemma vaikuttaa positiivisesti myös verenpaineeseen!


      • ope44 kirjoitti:

        Käyn sauvakävelyllä ainakin joka toinen päivä, ja niin, että tulee käveltyä vähintäänkin tunti (yleensä vielä vartti päälle) eli kilometreissä noin 7-9). Mutta muistakaa, että sauvakävely rasittaa hartia- ja niskalihaksia, jos sauvat ovat liian pitkät. Kaiken kaikkiaan aivan erinomainen laji, joka kuulemma vaikuttaa positiivisesti myös verenpaineeseen!

        Enpä tiennytkään, että sauvakävelyllä nimenomaan olisi vaikutusta verenpaineeseen positiivisessa mielessä! Kiitos tiedosta, minulla on verenpaine juuri tarkkailun alla. Olen ymmärtänyt, että liikunta ylipäänsä auttaa, mutta jos on joku mikä erityisesti auttaa, niin sitä täytyy ehdottomasti kokeilla!


      • Oikea tekniikka
        Helmi78 kirjoitti:

        Enpä tiennytkään, että sauvakävelyllä nimenomaan olisi vaikutusta verenpaineeseen positiivisessa mielessä! Kiitos tiedosta, minulla on verenpaine juuri tarkkailun alla. Olen ymmärtänyt, että liikunta ylipäänsä auttaa, mutta jos on joku mikä erityisesti auttaa, niin sitä täytyy ehdottomasti kokeilla!

        Tekniikkaa kannattaa käydä läpi esimerkiksi urheilukaupassa (vaikka sitten ostaisikin sauvat marketista)

        Eli oikean mittaiset sauvat ja oikea tekniikka niden käyttämiseen.

        Muuten saa juminiskan PAHEMPAAN kuntoon.


      • Oikea tekniikka kirjoitti:

        Tekniikkaa kannattaa käydä läpi esimerkiksi urheilukaupassa (vaikka sitten ostaisikin sauvat marketista)

        Eli oikean mittaiset sauvat ja oikea tekniikka niden käyttämiseen.

        Muuten saa juminiskan PAHEMPAAN kuntoon.

        Urheilukaupat eivät välttämättä ole aina asiantuntijoita.
        Liian pitkiäkin sauvoja on myyty.
        Jos kyynärvartesi on täysin vaakasuorassa tai aavistuksen alaviistossa otettuasi oikean otteen sauvasta,on sauvan pituus aika hyvä!
        Liian pitkä sauva on aina huono asia. Rasittaa liikaa olkaniveliä.

        Joillekkin sopii myös kaava: 60-62 cm pois omasta pituudesta.
        Näissä rajoissa löytyy oikea sauvan pituus.

        Mutta aina prempi lyhyt,kuin liian pitkä sauva.
        Tämä kun ei ole hiihtoa.


    • Alaselkäpakara

      Kyllä liikunta auttaa moneen. Sain aikoinani 1,5 vuotta kestävän iskias(?)-kivun loppumaan hiihtoharrastuksella. Johtuu varmaan siitä, että lihakset alkavat tukea välilevyjä ym, verenkierto paranee, luuston virheasennot korjaantuvat eivätkä hermot ahtaudu, nivelten liikkuvudet lisääntyvät ja aineenvaihdunta tehostuu....tämä oli tietysti maallikon käsitys siitä mitä tapahtuu.

      Yks ja sama ..liikunta auttaa. Vaan aloitappa säännöllinen liikunta - siinäpä tehtävä.

      • mustikkasuu

        Olen harrastanut sauvakävelyä vasta vähän aikaa, mutta. Kävelystä kipeytyy alaselkä aivan mahdottomasti. Miksi?? Sauvat on oikean pituiset.


      • ainakin vielä lajista innos...
        mustikkasuu kirjoitti:

        Olen harrastanut sauvakävelyä vasta vähän aikaa, mutta. Kävelystä kipeytyy alaselkä aivan mahdottomasti. Miksi?? Sauvat on oikean pituiset.

        Minulle kävi aivan samalla tavalla. Alaselkä oli heti kävelyn aikana kipeä. Kerroinpa vaivastani tuntemalleni liikunnanohjaajalle ja hän kysyi heti, kauanko venyttelin lenkin jälkeen??!! Hups, en ollenkaan..... eli pakara-ja jalkalihakset jumissa..eikun venyttelemään!


      • Make60
        mustikkasuu kirjoitti:

        Olen harrastanut sauvakävelyä vasta vähän aikaa, mutta. Kävelystä kipeytyy alaselkä aivan mahdottomasti. Miksi?? Sauvat on oikean pituiset.

        Sinulla on alaselän lihakset todella huono lihaskunto tai jokin alaselän selkänikamista on jumissa ja siihen auttaa parhaiten kiropkraktinen kasittely ettö nikamajumittumat saadaa laukeamaan. Ja pienillä painoilla maastavetoharjotteita kuntosalilla niin alaselkä tulee kuntoon.


    • Make60

      Et ole varmaakaan tehvyt mitään kuntoiluun liittyvää koska hartiasi ovat kipeytyneet. Se on ihan sama mitä tekee kun hartiseudun lihaksissa saa veren kiertämään niin kipu kähtee. Parhaita kon´steja on kuntonyrkkeyly, kuntosaliharhoittelu ja muu airoopinen liikunta niin kivut ja jumittumat lähtee.

    • Konitohtori

      Hartiat jummittuu varmasti, kun istuu 8 h päivässä kuvaruudun ääressä. Liikunta on ihmiselle välttämätöntä, olkoon se sauvakävelyä, hiihtoa, uintia voimistelua. Nykyihminen on ilmeisesti vieraantunut liikunnasta,, kaikkinainen pienikin liikunta aiheuttaa kipeytyvät lihakset, jänteet,nivelet.
      Siihen sitten särkylääkkeitä niin saa vielä vatsahaavan. Edellisenkin kirjoittaja pitää aivan oivalluksena, että liikunta auttaa, hyvä niin. Paljon useammat saisivat oivaltaa luonnollisten elämänntapojen ennaltaehkäisevän/parantavan vaikutuksen.

    • normaali kävely?

      eli onko sauvakävely tehokkaampaa kuin normaali kävely?miten se vaikutaa??

      • matte

        sauvakävelystä on todettu, että on n. 40% tehokkaampaa kuin tavallinen kävely. Itselläni ero sauvakävelyn ja tavallisen reippaan kävelyn välillä on pulssimitarin mukaan n 7-10 sykäystä minuutissa. Siis sauvojen käyttäminen nostaa minulla syketasoa.

        Hyvä sauvakäelytreeni on temmoltaan vaihteleva. Eli välllä pannaan höökiä pönttöön esim. ylämäessä ja väliin lasketellaan melkein vapaalla. Sauvakävely on mielestäni paras keino peruskunnon kohottamiseen: halpaa, ja voi harrastaa missä/missä vain.


      • sch11
        matte kirjoitti:

        sauvakävelystä on todettu, että on n. 40% tehokkaampaa kuin tavallinen kävely. Itselläni ero sauvakävelyn ja tavallisen reippaan kävelyn välillä on pulssimitarin mukaan n 7-10 sykäystä minuutissa. Siis sauvojen käyttäminen nostaa minulla syketasoa.

        Hyvä sauvakäelytreeni on temmoltaan vaihteleva. Eli välllä pannaan höökiä pönttöön esim. ylämäessä ja väliin lasketellaan melkein vapaalla. Sauvakävely on mielestäni paras keino peruskunnon kohottamiseen: halpaa, ja voi harrastaa missä/missä vain.

        Olen kuullut saman että 40% tehokkaampi.Itse käytän, joskus
        rannepainoja(70-80g) ja hölkkään välillä, jos olen oikein energisellä päällä.
        Sauvakävelyllä on helppo aloittaa kunnon kohotus kun esim. mennä
        kuntosalille(matalampi kynnys).On myös mukavavaa, kun liikuntavirasto on asentanut laitteita lenkkipolkujen varrelle, millä saa yläkroppaa treenata...


    • Ranes

      Paranna tehoa entisestään.
      Voimahousuilla saat parhaan tuloksen ja helpon tehonlisäyksen.
      Kehitetty urheilijoille mutta sopivat mitä parhaiten myös tavalliselle kuntoilijalle.

      • sch11

        Millaiset on voimahousut? En ole ikinä kuullutkaan.
        Minkä hintaiset/mistä saa?


    • pääsee

      jos hartiaseudun lihakset saavat säännöllistä harjoitusta, ja siihen riittää pienikin määrä kotioloissa tapahtuvaa harjoitusta..

    • Nimipäiväsankari '

      Selkäkivut on tipotiessään sauvakävelyn ansiosta.
      Joka päivä tunti sauvakävelyä,yksi päivä etanavauhtia
      eli ns. palautuspäivä. Ikinä en ole ollut näin hyvässä
      kunnossa.

      • Tämä taivas tämä maa

        "Sauvakävely-lisää tehoa lenkkiin"

        Googlaa/Lue hyvä juttu sauvakävelystä.

        Itse sanon , että parempaa kuntoilumuotoa ei ole.
        Puhun 3 vuoden kokemuksella ja 12kg painonpudotuksesta
        nauttineena. Sauvojen pituus 0,68 x omapituus ja kävely niin,
        että kanta tulee ensin maahan .


    • 99kg-10kg

      Selkäkivut lähti , maha katosi , verenpaine tokeni .

      Aikaa kulunut tasan vuosi. Puolella tunnilla aloitin nyt kävelen 6km lenkin joka päivä.

    • Liikunnanohj

      Tehokkuus VS tavallinen kävely

      15 % UKK instituutin mukaan.

      Tasapainottaa verensokerit,päiväunien tarve ikäihmisillä vähenee.

    • 5 vuoden kokemus

      Muuta et tarvitse kun sauvakävelyä tunti päivässä.

    • 435445455

      kävele se tunteroinen viellä välillä umpihangessa ja viellä erireittiä kuin edellisetkerrat niin saat myös voima treenit

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe