Kysymykseni koskee irtisanomisaikaa.
Työsopimusksessani lukee että irtisanomisaika on 1 kk sekä omalta että työnantajan puolelta. Työsopimuslaki (55/2001) sanoo, että "Jollei muusta sovita, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:
1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta"
Kumpi siis on voimassa? 1 kk vai 14 päivää?
Minä ja työnantajani olemme tehneet sopimuksen jossa lukee 1 kk (onko tämä lain "jollei muusta sovita"-kohta?)
Irtisanomisaika (työsopimus vs. laki)
4
8410
Vastaukset
- Mie vain
Onko teillä olemassa työehtosopimusta? Tästä näkyy alanne irtisanomisajat. Keskusjärjestötasolla voidaan sopia joistain työsopimuslain kohdista, mm.irtisanomisajoista, yksittäinen työntekijä ei välttämättä osaa pitää puoliaan ja tiedä lainsäädäntöä sopimuksen teko vaiheessa.
Lähtökohtaisesti työlainsäädäntö on pakottavaa oikeutta, joka tarkoittaa sitä ettei työntekijän kannalta saada sopia heikoimmista eduista kuin mitä työlainsäädäntö määrää. Mikäli sopimus on tehty työlainsäädännön vastaisesti, se on mitätön. - Erityisosaaja
Miulla on ihan sama tilanne eli olen irtisanoutumassa ja työsopimuksessa irtisanomisajaksi on määritelty 1 kk molemmin puolin. Mutta kuten tuossa aiemmassa viestissä todettiinkin, työsopimuksessa ei voi paikallisesti sopia työlakia huonommista ehdoista työntekijälle ja tuo irtisanomisajan pidentäminen katsotaan sellaiseksi. Eli irtisanomisaikasi (kuten minunkin) on 14 vrk.
- Tiedoton työläinen
Mulle annettiin sopimus allekirjoitettavaksi, irtisanomisaika pidempi minun puolelta kuin työnantajan puolelta. Jos allekirjoitan voin kai lähteä kuitenkin kävelemään lakisääteisen ajan puitteissa?
- kannattaa tietää
Jos allekirjoitat, voit irtisanoutuessasi noudattaa työnantajan irtisanomisaikaa (Työsopimuslaki).
Työsopimuslaki siis sanoo, että irtisanomisaika on työntekijän puolelta 0-6 kuukautta ja työnantajan puolelta vähintään se, mikä työntekijän puolelta on sovittu. Jos mitään ei ole sovittu, TSL antaa oletusarvot. TESsissä on saatettu sopia jotain lisää.
Huomatkaa, että kyseessä ei ole mikään asunnon vuokraus. Jos kirjoittaa sopimukseen irtisanomisajaksi 6kk, niin ei voi lähteä noudattaen TSL:n aikoja, vaan töissä tosiaan pitää olla se 6kk irtisanoutumisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101515- 151402
- 481257
- 381243
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219