ruokailutilanteet

eroon vaivasta

Onko kohtalotovereita? Vaivanani ei liene aivan "tavanomainen" kahvikuppineuroosi, sillä oireina kahvittelu ja etenkin ruokailutilanteissa ei ole käsien tärinä vaan yksinkertaisesti kuppi tai haarukka ei nouse suuhun asti ja jos yrittää viedä päätä lähemmäksi seuraa tärinä, mutta enemmänkin päässä kuin käsissä. Aivan kuin niska menisi täysin jännityksestä lukkoon ja kädelle ei saa annettua komentoa nostaa ylös asti. Tämä vaiva iskee päälle, jos on jotenkin erilainen pöytätilanne ja asiaa jännittää jo ehkä etukäteen ja etenkin tämän vaivan takia, kun pelkää sen iskevän eikä sille pysty mitään tekemään. Tai olen onnistunut karkoittamaan sen osittain pois, mutta toisinaan syöminen tai juominen on yhtä tuskaa, kun siitä ei tahdo tulla mitään. Ja aina pahemmaksi menee, kun pelkää toisten huomaavan ja huomaahan sen, kun pääkin tärisee leukaa myöten eikä saa astioitaan tyhjäksi.

31

8654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -punanaama-

      Kuulostaa kovin tutulta.. Mulla tohon kaikkeen saa lisätä viä sen et mä meen aina punaseksi. Joka ruoka/kahvitilaisuutta saa pelätä ja jännittää etukäteen ja tostahan ei voi seurata muutaku huonoa. Voin pöytään mennes olla viä normaalin värinen, mutta eipä mee kauaa ku alkaa punottaan tärinät päälle :(
      Tossa onki hieman työstämistä, ett pääsee taas ´normaalitasolle´.

    • yllättynyt

      Onpa yllätys löytää kohtalotoveri. Mulla oli nuoruudessani, about. 10v sitten samat ongelmat ja se oli todella kiusallista etenkin kouluruokailussa. Tähän ja muihin lieviin "paniikkihäiriökohtauksiin" (kuten lääkäri silloin totesi) mulle määrättiin beetasalpaajia.

      • yllättynyt

        Ja olisiko kaiken takana pelko että sinua tarkkaillaan? Sellaiset ajatukset lisäävät tärinää ja lopulta tulee pakokauhu...


    • härö

      Mulla nuo kohtaukset ovat nykyisin hyvin harvassa. Pöytätilanteet olivat kauheita. Eihän sitä pakosta kukaan edes kiinnitä huomiota siihen mutta kun itseä pelottaa sitten vielä että tarkkaillaan ja joku näkee ku tärisee.
      Mulla oli ja on joskus vieläkin tuo tunne, että en pysty/saa/jaksa/hallitse nostaa esmes mukia pöydästä suuhun asti. Se on paniikinomainen tilanne ja tunne. Kannattaa mennä käymään lääkäris ja kertoo olosta. Itelläni on paniikkihäiriöt todettu muutama vuosi sitten.

    • jekku

      Mulla on aivan sama. on ollut jo lähes 10v. Betasalpaajat auttavat tähään, ainakin ne ottavat pahemman jännityksen pois. Joskus otan vielä Temesta ja silloin on aika rauhallinen olo.

    • hulluko?

      Olen luullut aina että olen ainut. En ole kehannu puhua kellekkään vaivasta. Joskus se oireilee pahemmin joskus lievemmin. Ruokailutilanteet julkisella paikalla on kamalalat. Mulla ei ole kahvikupin tai muun nestemäisen kanssa mitään ongelmaa kun neste on yleensä helppo saada alas. Ongelma on ollut mulla ensimmäisestä luokasta asti. Mulla julkisella paikalla ruoka menee kyllä helposti haarukalla suuhun mutta sen alas vieminen on vaikeaa. Useasti se rupeaa tökkimään eli se ei mene kertakaikkiaan alas, tuntuu että oksennus tulee. Mä oon todellakin miettiny että mistä tällänen voi johtua. Eli onko mulla sitten paniikkihäiriö. En haluaisi vaivaan mitään lääkettä vaan haluisin vaan jonkun luonnollisen tavan löytää millä saisi itsensä psyykattua.

    • joulunkukka

      Kirjoitin aiheesta tuonne aijemmin kohtaan käsien tärinä ja sukulointi.Kahvikuppineuroosissani oli myös pään tärinää,kun kuppia vei lähelle suuvärkkiä!Lueskele ajatuksiani miten yritin pärjäillä.Tosi tuttujuttu.

      • täällä

        sama juttu.
        Beetasalpaajat auttavat käsien ja pään vapinaan, mutta zoloft on vienyt
        sen kauhun ja paniikin tunteen, joka juuri ruoka/kahvi pöydässä oli pahimmillaan.


      • tallaajaaja
        täällä kirjoitti:

        sama juttu.
        Beetasalpaajat auttavat käsien ja pään vapinaan, mutta zoloft on vienyt
        sen kauhun ja paniikin tunteen, joka juuri ruoka/kahvi pöydässä oli pahimmillaan.

        itsellä ovat niska ja pää melkein jatkuvasti jännittyneet, tälle ei mahda juuri mitään. kun sitten jokin asia alkaa jännittämään edes ihan vähän, pää pamahtaa lukkoon ja alkaa päätärinä. tämä tuntuu erittäin epämukavalta ja eikä syöminen ja juominen onnistu juuri. myös käsien tärinä seuraa. sosiaaliset tilanteet alkavat olla vaikeita. olen ajatellut noita beetasalpaajia, voisivat auttaakin, sillä tilanne on nyt sietämätön.


    • onsma

      sama ongelma mullakin. enkä oo kehdannu puhuu yhtään kenellekään asiasta! Inhottavaa..

      • ei jaksa taistella

        samat oireet..harmillista..elämä ei tunnut nyt muutenkaan luistavan..kaikki tökkii. Käyn jännittäjien ryhmässä, mutta en ole saanut sieltä sitä, mitä lähdin hakemaan =eli elämäni helpottuisi...taitaa vaan pahentua.
        Harmittaa kaikki, kun haluaisi elää normaalia elämää, mutta ei..joudut kieltäytymään jatkuvasti kahvikutsuilta ystävien kanssa, kun pelko valtaa mielen ja koko kehon :(


    • noihin vaivoihin

      on yksi ylivoimainen lääke. Se on tunnustus!
      SANOTTE ROHKEASTI KUN TILANNE ON PÄÄLLÄ ETTÄ:VOI HELVETTI KUN KÄRSIN TÄSTÄ KAHVIKUPPUNEUROOSISTA NIIN EI MEINAA SAADA EDES TÄTÄ KAHVIA JUODUKSI.
      Aiheesta tulee varmasti keskustelua mikä on vain hyvä. Ehkä se saa jonkun toisenkin avautumaa.
      Tiedän että kynnys on erittäin korkea mutta kun sen on kerran avoimesti sanonut ei sitä tarvitse enää peitellä ja yllätys yllätys koko jännitykseltä putoaa pohja.
      Tietenkää tämä ei auta jossain ravintolassa. Ei kaikille voi tietenkään alkaa huutamaan että : muullapaaa ooonn kahvikkuuuppiii neuuuuuroooooosiiiii. :)

    • tärinää

      Aika tavallista varmaan on vapina, jos jännittää. Toiset jännittää vain enemmän kuin toiset. Vanhemmiten vaiva varmaankin lievenee, kun itseluottamus kasvaa. Jos tilanteita alkaa jännittää etukäteen, niin noidankehä on valmis. Itse olen kova etukäteen jännittäjä ja se on kamalaa. Varsinkin, jos niskat on jumissa ja on stressaantunut, niin vaiva on pahempi. Pitäisi mennä vain tilanteisiin
      ja ajatella positiivisesti, mutta vaikeeta se on.

      • Julia

        Myös minulla on ollut samanlaisia tuntemuksia. Pää alkaa täristä eikä ruoka/juoma mene millään suuhun asti. Vaiva alkoi 17-vuotiaana ja pikkuhiljaa levisi kaikkiin sosiaalisiin tilanteisiin. Tuntui, että jos joku vaan katsoikin minuun niin pään tärinä oli valmis. Myös niska-hartiaseudun kivut olivat päivittäisiä.Vuosien kuluessa kaikenlaisia lääkkeitä on kokeiltu, mutta ainoastaan xanorista on ollut apua KUNNES puolitoista kuukautta sitten aloitin optiparin. Xanorin käyttö huomattavasti vähentynyt ja jatkuva paniikki poissa. MAHTAVA tunne! Aikaisempia lääkkeitä olivat mm. zoloft ja buspar. Niistä ei ollut mitään apua. Toivon, että tästä on hyötyä jollekulle, joka minunlaillani luulee jo kokeilleensa kaiken...


    • hikipisara

      ihanaa ettei tarvitse ajatella että on ainoa tällänen, onhan niitä muitakin saman ongelman omaavia.Juu mulla on kanssa käsien tärinää ruokailuissa ja kahvikupin äärellä..En pysty nostamaan kahvikuppia tai lasia pöydältä, koska tunnen luissani että kädet alkavat heti tärräämään, sama syödessä...yritän välttää näitä tilanteita, mutta ei sitä aina voi vältellä. Naurattaa toki se että yksin syödessä tai juodessa ei kädet sitte tärisekkään. Alkoholi on nyt v-loppusin lisääntynyt, sehän tärinän vie paripulloa kun on juonut, mutta sekään ei hyvä jos sen tavaksi ottaa. En ole pystynyt kenellekkään kertomaan tilanteestani, en edes lääkärille mitä olen kyllä harkinnut. Voiko jotain lääkettä saada suoraan apteekista, vai tarviiko siihen lääkärin luvan? toivotan teille mukavaa tärräävää kevättalvea ja yrittäkää pärjätä =)

      • tärrr

        sama vaivaa täällä ja vielä pahempia oireita, pää ja koko kroppa tärisee ku vaan näkee jonku ihmisen jolle tietää joutuvansa jutteleen, oli se sitten kaveri, perheenjäsen tai joku random. pulssi nousee heti 160, ja ääni väräjää kun alkaa juteleen ja hirvee tärinä.. raskasta, mikä tähän auttas?

        masennuslääkkeistä ei apua ollut...


      • m17
        tärrr kirjoitti:

        sama vaivaa täällä ja vielä pahempia oireita, pää ja koko kroppa tärisee ku vaan näkee jonku ihmisen jolle tietää joutuvansa jutteleen, oli se sitten kaveri, perheenjäsen tai joku random. pulssi nousee heti 160, ja ääni väräjää kun alkaa juteleen ja hirvee tärinä.. raskasta, mikä tähän auttas?

        masennuslääkkeistä ei apua ollut...

        itsellä ilmestyi tuo kahvikuppineuroosi yhtäkkiä ihan tyhjästä eikä ole aiemmin ollut semmoista, välillä tuntui että se vaan pahenee aina ruokaillessa tai kahvitellessa ja sitten välillä tuntui että se helpotti ja jopa loppui kokonaan. luulen että stressillä on jotain tekemistä sen kanssa ainakin omalla kohdalla koska tuolloin kun se ekan kerran ilmeni niin oli aika kova stressi ja hetki sitten se ilmeni taas kun oli kova stressi mutta nyt helpotti vähän vaikka stressiä kyllä on vieläkin, mutta uusia ihmisiä tavatessa tuntuu että se pahenee :/


      • Karin_aivopesula
        m17 kirjoitti:

        itsellä ilmestyi tuo kahvikuppineuroosi yhtäkkiä ihan tyhjästä eikä ole aiemmin ollut semmoista, välillä tuntui että se vaan pahenee aina ruokaillessa tai kahvitellessa ja sitten välillä tuntui että se helpotti ja jopa loppui kokonaan. luulen että stressillä on jotain tekemistä sen kanssa ainakin omalla kohdalla koska tuolloin kun se ekan kerran ilmeni niin oli aika kova stressi ja hetki sitten se ilmeni taas kun oli kova stressi mutta nyt helpotti vähän vaikka stressiä kyllä on vieläkin, mutta uusia ihmisiä tavatessa tuntuu että se pahenee :/

        Kahvikuppineuroosi aiheutuu kahvista, sen sisältämä kofeiini kerryttää vereen neutraloimattomia virtsahappoja, jotka aiheuttavat oireilua.


    • tärrätärrä

      Tuttua. Itselläni vakavuus on aaltoilevaa, joskus onnistuu, useimmiten ei. Pahimmissa paikoissa "tunnen" sen jo kädessäni, että vaikka yrittäisin, kuppi ei nouse suulle asti. Sama tietty aterimilla. Lusikat ovat se kamalin asia, niissä kun ei tavara pysy millään. Juomisen olen saanut treenattua onnistumaan. Pidän kuppia nyrkissä, kahvikupin korvasta pitely kun tuppaa levittämään ne kahvit lattialle, ja aina hörpätessäni psyykaan itseäni "nyt ne kaikki katsoo ja perkele juon vaikka läiskyisi" Jos ei läisky, niin loppu kuppi menee ongelmitta. Jos läiskyy niin viikkoon ei tarvi kahvitunnille mennä muiden kanssa samaan aikaan :P

    • 20v mies

      Itellä on vähän samantapainen oire.. On varmaan ollu tämän oireen orjana about 2 vuotta.. Mulla tulee heti oksennusrefleksi, kun joku sanoo että nyt mennään syömään. Sinänsä aika jännä oire, että en oo kertaakaan oksentanut mitään ulos, mutta tunne on semmonen että tulee tavaraa ulos. Jos vaikka autolla ajaa jonnekkin syömään, niin se on koko matkan ajan yhtä oksennusrefleksiä. Siis se on yhtä helevettiä suoraan sanoen!! Ja sitten kun vielä jollekkin saanoo tästä oireesta, niin kahtovat kun jotain hullua.. vaikka asia ei todellakaan niin ole.. Terapiassa on tullu käytyä ja lääkeitä syönynnä.. On hirveen vaikeita nuo ruokailutilanteet tiedän tunteen. Voimia vaan sulle.. :)

      • Koho

        Mulla tuli eka kerran joskus parikymppisenä, kun olin vähän juhlinut edellisenä iltana ja seuraavaana päivänä oli "viralliset" kahvikutsut. Jossain vaiheessa huomasin, että kun juttelen jotain, ellei joku muu juttele ja käännä huomiota pois minusta (ikäänkuin ne mua olis edes katsoneet, mutta luulin niin..) niin kukaan ei kiinnitä huomiota mun kaffen juontiini tai syöntiini. Silleen selvisin useimmista tilanteista ja vuosien myötä vaiva on hävinnyt itsestään. Nykykyään voin vaikka mennä yksikseni kahville tai syömään jonnekin kahvilaan. Uskokaa pois, siitä voi päästä eroon, kun ei itse tee siitä elämää suurempaa kysymystä. Se ikäänkuin unohtuu jossain vaiheessa. Tsemppiä !


    • jutut

      Olen kärsinyt vaivasta jo 13 vuotta, pään tärinänä. Välillä on aikoja, jolloin oireet eivät tule, mikä on ihmeellistä, mutta ihanaa. Jostain syystä ne kuitenkin taas saavat alkunsa, ja yhtä tuskaa se on olla kyläpaikoissa. Sen kun tietäisi, miksi ne ovat välillä poissa, ja miksi taas tulevat päälle.

      • pää tärisee

        Nostetaan vanha ketju. Ruokailutilaanteet saa aikaan hirveän jännityksen ja pään tärinän ym. Onko kokemuksia kognitiivisestä terapiasta ?


    • Itsetutkiskelija93

      Kerronpa menneestä päivästäni :)

      Olin sukuloimassa eli muorilassa yötä ja päivällä tuli sukulaisia vierailemaan. Ei siinä mitään, olisi vaan ollut kiva vapautua ja olla lunkisti. Kuitenkin menin taas ns. "lukkoon" ja en osannut kommentoida "vanhusten" jutustelua. Kahvitus meni kuitenkin sen kummempia jännittämättä. Kun he olivat lähteneet, olin jotenkin henkisesti väsynyt kuten herkkä ihminen saattaa. Sen jälkeen oli luvassa serkun vapaamuotoinen valmistujaistilaisuus ja tiesin, ettei tämä mene jännittämättä putkeen. Mielialani vaikuttaa jännittämiseen merkittävästi. No ehkä olo vähän tasaantui, mutta keittiössä näin samppanjalasit. Mulle tuli välittömästi "Oh shit!"-reaktio, lasi pitää kohottaa käden tärisemättä fiksusti ylös ja koin, ettei musta ole siihen. Kaksin tärisevin käsin sitten tuo jotenkin onnistui, mutta muut varmasti huomasi. Sen jälkeen rupesin luonnollisesti hermostumaan ja miettimään, että mitenkäs kahvitus onnistuu! Tuli aivan järkyttävä jomotus mahaan ja koin, etten voi pysyä paikallani. Harpoin olohuoneen ja keittiön väliä hermostuneena. Sitten varmistin ainakin sen, etten juo fiineistä kahvikupeista vaan nautin mehua (olinhan juonut jo 2 kuppia kahvia). No, muiden sukulaisten rentoa jutustelua kuunnellessa pönötin hiljaa ja nautiskelin tarjottavia. Turhautti kun en saanut taaskaan sanottua mitään fiksua ääneen, saatoin vaan hymähdellä hermostuneena muiden jutuille, jotka sinänsä oli ihan hauskoja.

      Nyt olen onnekkaasti kotona ja saan olla ainakin rauhassa paineilta :) Ai niin, mulla on paniikkihäiriöön lääkityksenä venlafaksiini, joka on tehonnut aika mukavasti. Mutta tänään pelko nosti taas päätään...Sanonkin vinkkinä muille, että älkää liikaa analysoiko, miettikö ja murehtiko vaan yrittäkää rentoutua ja ajatella, että mitä siitä vaikka mokaisi. Mulla tuli toi mahakipu aika puun takaa mutta selvisin siitäkin! Ja vaikka jännitys nostaisi päätään uudelleen, niin älkää lähtekö sen kelkkaan vaan koittakaa hyväksyä se ja keskittää vaikka huomion muualle jos siihen kykenette ;).

      Tsemppiä meille kaikille jännittäjille! :--)

    • vaivanen

      Hei. Olen 20v Jenna. Itelläni on alkanut tulla käsiin tärinää kans. Joskus kaupassa. Itse en oikein kykene menemään kovin mielellään isoihin tilaisuuksiin jossa paljon ihmisiä tai joihinki ruokailutilaisuuksiin. Tolkuton käsien tärinä ja vaivautuneisuus. Joskus ei pysty myöskään hallita sitä tärinää. En ole ennen kärsinyt tällaisista eikä elämäni ollut tällaista. Nykyään minusta on vain muokkautunut erilainen ihminen.

    • hullujenhuone.com

      Jenna ja muut, tulkaa keskustelemaan myös foorumille
      http://www.hullujenhuone.com

      Siellä on lisää keskustelua eri tilanteiden jännittämisestä ja paljon muustakin.

    • Pitkänlinjanjännittäjä

      Kahvikuppineuroosista kaikki lähti kun olin vähän alle 20 vuotias. Niin paljon hienoja tilanteita/tilaisuuksia mihin halusin osallistua. Tekosyyllä kaikki vältetty. Milloin oli mukamas töitä, milloin mitäkin. Hävetti aivan sairaasti, mietin milloin joku leimaa minut outolinnuksi, etenkin sukuni. Mummon syntymäpäiville olisin niin kovasti halunnut mennä mutta kahvikuppineuroosi pisti taas keksimään tekosyyn ja loppujen lopuksi lainasin vain videokameran isälleni että kuvaisi tilanteen. Silloin salasin tämän kaikilta, vanhemmille sanoin taas mahan olevan sekaisin. Olen nyt 45 vuotias ja onneksi olen itsenäisessä työssä- se on auttanut tietysti lääkkeiden kanssa. Kokeilimme Venlafax:inia ja en tiedä onko siitä ollut sen verran apua että olen jotenkin-tulta päin- mentaliteetilla matkassa. Vaikea oli hakea apua (häpesin, luulin olevani ainut) ja vaikkei lääkitys Xanor-auttanutkaan niin paljon kuin toivoin, luovuin niistä ja mielialani on nyt ihan toisenlainen. Nyt syön Venlafaxin lääkettä ja Ketipinor:ia jos oikein tuska iskee. Toistaiseksi ei ole iskenyt: Kädet vapisi, pyörtyminen oli lähellä, tunnottomuus käsillä..oli täyttä hel**iä. Nyt olen ihan tyytyväinen lääkitykseen. En voi uskoa että se on auttanut elämäni uuteen alkuun :-)

    • Pitkänlinjanjännittäjä

      Sanotaanko vielä lopuksi että läheiseni ovat huomanneet muutoksen parempaan kun kerroin Xanoreiden käytön loppumisesta. Ja kun kaljaa otti niiden kera-olin kuin joku muu; agressiivinenkin jopa. Jännittäjä siis pärjää ilman Xanoreitakin. Olkaa varovaisia niiden kanssa.

      • Pitkänlinjanjännittäjä

        Ja diagnoosi on Yleinen Ahdistuneisuus-häiriö.


      • Pitkänlinjanjännittäjä

        Myös Beetasalpaajia määrättiin ja hyvin auttavat.


    • violana

      Lohduttavaa huomata että muillakin samanaltaisia ongelmia, vaikka en niitä kellekään toivoisi... Ihmisten seurassa olo jännittää niin paljon että tulevaisuus tuntuu toivottomalta. En varmaan koskaan pysty olemaan vakituisessa työsuhteessa, koska jokaisessa työpaikassa iskee ahdistus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2772
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2076
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe