Heips!
Onko teillä mitään hyväksi koettua konstia kovasuiselle suokille. Suokki ei muuten normaalisti ole kovasuinen, mutta välillä tahtoo yrittää lähtä vähän liiankin räväkkään menoon. Voisi sanoa että jopa yrittää ryöstää. Mahottomat pukkisarjat ja menox. Heppa tekee sitä yltiömäisestä elämänhalusta ja innosta, mutta kovapäisyyttäkin löytyy... ravitausta ja luonne...
Olympiakuolaimet ovat liikaa pollelle (peruuttaa niillä ja hermostuu), ikänsä sillä on ollut tavalliset nivelkuolaimet ja niillä ollaan kyllä pärjätty, mutta voisin kyllä vähän hakea turvaakin maastoiluun... Jos ne olympiat ovat liikaa hänelle niin mitä te suosittelisitte... Mardingaleja käytetään, koska pää nousee ylös, mitä innokkaampia ollaan. Olisiko D-kuolaimet poikaa? Vai kokeilisiko Thidemanneja vai mitä? Herkkä hevonen noille kaikille luulisin.. kiltti muuten, mutta se ryöstö...heh.. Ei tarvitsisi kuin hivenen lisää vipuvartta tai jotain.
Oletteko kuulleet sellaisista nivelkuolaimista missä on ihan vain yksi lisäosa tehty ohjille.. niinkuin olympioissa, mutta ylä ja alin rengas puuttuu.. olen kerran nähnyt sellaiset, mutta missään en ole niihin myymälöissä tai kuvastoissa törmännyt.. mistähän niitä saisi,, jos niistä olisi vaikka meille hyötyä.
kovasuinen suokki
25
17066
Vastaukset
- Ansku
1) Baucher kuolaimet (varsikuolaimet). Kuolainrenkaassa on lyhyt varsi, jonka päässä on rengas. Renkaaseen kiinnitetään poskiremmi. Kuolaimilla on lievä vipuvaikutus. Kuva löytyy kentaurin (www.kentauri.com) kuolaimet-sivulta, nimellä varsinivelkuolain.
2) Olympiakuolaimet (pessoat) yhdellä renkaalla. Vahvempi vaikutus.
3) Olympiat kahdella renkaalla. Kokeile deltaohjien kanssa eli kiinnitä delta isoon renkaaseen ja alimpaan renkaaseen.
4) D-kuolaimet kuparirullilla. Niissä on lievä vipuvaikutus.
5) Hackamoret lyhyellä vipuvarrella. Jos hevonen on suustaan liian herkkä niin kannattaa kokeilla. Kovasuinen hoitoheppani meni hienosti hackamoreilla maastossa. Tamma yritti usein purra kuolaimeen kiinni ja riistää, mutta hackamoret auttoivat. Toimi herkästi eikä kovia ohjasotteita tarvinnut.
Minkähänlaisia kuolaimia tarkoitat missä ei ole ylä ja alarengasta? Kimblewick tulee lähinnä mieleen. Niistä on kuva Hööksin kuolaimet-sivulla (www.hööks.fi).- Ansku
www.hooks.fi
- hilj...
ei ne olleet ne kimblewickit mitä löysin hööksiltä.
Ne olivat vähän kuin ne pessoat yhdellä renkaalla... ehkäpä minä olen ne sitten jollain nähnyt enkä ole huomioinut sitä ylärengasta...heh..
mietin vielä niitä d- ja varsinivelkuolaimia. tuntuu hassulta, että niissä varsniv.kuolaimissa tulee se pieni rengas poskiremmiin. :o)
Kiitos vastauksestasi!! - -Sontta-
Mulla on tavallinen suokki joka esteillä ja ilman satulaa menossa alkaa ryöstään käsistä ja lähtee vetämään päätä alas. Mikä olisi hyvä kuolain sille, leirillä sanottiin että kovempaa kuolainta vois käyttää, mutta mikä se teidän mielestä on?? Hevosellani on nytten tavallinen kolmipala.
- poitsu ja sen emäntä
-Sontta- kirjoitti:
Mulla on tavallinen suokki joka esteillä ja ilman satulaa menossa alkaa ryöstään käsistä ja lähtee vetämään päätä alas. Mikä olisi hyvä kuolain sille, leirillä sanottiin että kovempaa kuolainta vois käyttää, mutta mikä se teidän mielestä on?? Hevosellani on nytten tavallinen kolmipala.
sinuna lähtisin liikkeelle ennemmin istunta harjoituksista ja istunnalla pidättämisen opettelusta. luultavasti jännität ilman satulaa ratsastaessa mikä saa hevosenkin hermostumaan. harvoin ratkaisu löytyy hvosen kanssa nopeasti tai voimaa lisäämällä. opeta hevosta luottamaan sinuun myös ilman satulaan ja ole luottamuksen arvoinen ja opettele istumaan rennosti, käsi hiljaa. esteitä hypätessä tee paljon voltteja ja ohjaa aina esteeltä pois jos se on ryntäämässä esteelle. heppasi luultavasti tykkää hypätä ja on siksi innokas. opeta sille että silloin saa hypätä kun mennään rauhassa. ole myös itse tyynen rauhallinen niin olet selkeämpi hevosellesei.älä myöskään pyri latistamaan eteenpäinpyrkimystä täysin sillä se on hyvä asia. harjoittele istuntaa ja tasapainoa niin voit nauttia vauhdikkaan heppasi kanssa hyppäämisesta. voit mys opettaa heppaasi kulkemaan rauhallisesti esteiden läsnäollessa niitä hyppäämättä. itse ratsastan omaa meneväistä suomen polleani mahdollisimman paljon pitkin ohjin jolloin se oppii rentoutumaan. se on myös hyvää vastapainoa muodossa olemiselle, joka jumppaa hevosta erilailla. ennen kaikkea vaadin siltä keskittymistä. Ratsastan poitsuani myös kuolaimettomilla sitsilla aika usein mikä edellyttää hvosen olemista täydellisesti avuilla jotta se on turvallista. opeta sille rauhoittumismerkki. se toimii! oma hevoseni siirtyy askellajeja alemmas huokauksesta. meidän poitsu tykkää siitä että sille ollaan phmeitä ja rauhallisia ja on rauhoittunut paljon. hyvää jatkoa teille, toiv auttoi edes hieman:)
- kowpoi
Eiku makkaraks vaan, niin johan rauhottaa.
- hilj...
meillä polle tullaan hautaamaan kun se päivä koittaa... makkaraks sitä ei viedä! Se on sille luvattu.
- Ihminen.
Idiootti. Miten tällasia ees löytyy täältä?
- nitta
Riittäisikö astetta ohkasemmat versiot niistä mitä nyt käytätte?
Itselläni on myös ollut ex-ravuri joka välillä sai sen höyryveturivaihteen päälle, mutta ilman sitä pukitusta. Itse sinnikkäästi "sahasin" jotta sain paketin kokoon ja ryöstämisen estettyä ajoissa. Voit myös antaa pieniä tehtäviä jos vaikka siten unohtaisi omat aikeensa. Esim. volttia, pohkeenväistöä tms.
Itse olen myös ratsastanut muutaman kerran sellaisella suokilla joka sukelteli päänsä kanssa saadakseen enemmän ohjia -> ryöstettyä. Se oli todella ärsyttävä piirre, enkä niin lyhyessä ajassa ehtinyt keksiä mitään hyvää konstia. Tiukka istunta ettei putoa pään yli ja käsivoimat olivat ainoat, eikä kauhean toimivat keinot ;)- hilj...
kuolaimet eivät ole kyllä nytkään kovin paksut,, paksuusmittaa en muista nyt tähän hätään.
niinpä sitä on tullut jo totuttua hepan aikeisiin ja tietää jo varautua hepan ilmeen muuttuessa ja istunta muuttuu ;o)
- Agrologi
Oletko kokeillut olympia kuolaimia kaksilla ohjilla. Laita toinen ohja isoon lenkkiin (vaikuttaa silloin kuten nivelkuolain) ja toinen ohja alempaa lenkkiin. Mardingaali kulkemaan ylempien ohjien läpi.
Ratsastaessa nivelohja tuntumalla ja alempi "vipuvarsi"ohja löysällä, mutta kuitenkin kädessä (ei esim. kaulalla roikkumassa). Tällöin tuntuma hevoseen on samanlainen kuin nivelkuolaimella. Kun hevonenn ryöstää käytä vipuohjaa ja kun palaa taas kuulolle jatka ratsastus ta vipuohja löysällä.
Saman vaikutuksen kuin pessoa-kuolaimella saat kun ratsastat olympiakuolaimella ohja keskimmäisen reiän läpi pujotettuna.
Tehokkaan hätä jarrun hevoselle saa myös "väärinkäyttämällä" gramaaneita Eli ratsastetaan normaalisti graamaanit löysällä, mutta kun hevonen lähtee kiikuttamaan pysäytetään gramaaneita apunana käyttäen ja sitten jatketaan ratsastusta taas normaalisti nivelohjalla.
Muista kuitenkin, tämän kaiken apuväline ja vaihtoehto kaaoksen keskellä, että ratsastat hevosella, et kuolaimilla tai apuohjilla.- hilj...
tota gramaanijuttua olen vähän kans pohtinu.. saisi pidettyä ne vanhat nivelet ja vaan tilanteenvaatiessa sais vähän lisäapua.
tota olympiakuolainjuttua voisi kokeilla kun ne meillä kerta on varastossa. siinäkään ei tartteis olla kokoajan "vahvemmalla otteella" vaan tilanteenvaatiessa. Mutta katsoo nyt mitä se taas sanoo :o)
kiitoksia taas vastauksistanne!!!
- rapu1981
En tiedä onko näistä apua mutta, kokeile Gägi kuolaimia, mulla ne on ainakin toiminu kun oma polle on myös ravitaustan omaava ja välillä hieman liian vauhdikas.
Omat kuolaimet oon ostanu hööksistä (www.hooks.fi)ja hööksin kuvastossa on tälläinen kirjoitus kuolaimista:
Gägi on kuolain jossa poskiremmit kulkevat kahden kuolainrenkaassa olevan reiän läpi.
Ohja kiinnitetään poskiremmin renkaaseen.
pidätteen vaikutuksesta kuolain nousee hieman ja hevosen niskaan kohdistuva paine lisääntyy samalla tavalla kuin chambonia käytettäessä.
Gägi saattaa sopia hevosille jotka kulkevat pää pystyssä eivätkä halua tukeutua kuolaimeen. - valmukka
meidän suokkimme on kanssa ravitaustaa ja sille päälle sattuessaan kova suustaan. ensin oli nivelet kja kun puri kiinni niit ja kuitenkin muuten herkkä niin nyt kolmipalat, ei mitään eroa. joten opetin hevosen ääni avuille kunnolla, jos lähtee niin ottaa kerran kiinni sitten istuu alas ja sanoo vaan että prrr, jos ei auta niin kerran vielä ja sitten ollaankin jo laukasta ainakin kravissa, yleensä seis jo toisella kerralla, elikkä ei hevosta saa voimalla hidastamaan joten en sitä yritäkään. nyt toimii kuin unelma maastossa laukatessa. aluksi tietenkin joudut käyttämään ohjaa että se tajuaa mistä on kysy, jos sille on helpompi hidastaa niin se mielellään hidastaa, kerran mentiin pellolla 10 min täyttä laukkaa kun ei kuunnellut, en sitten antanutkaan mennä enää hidasta, vauhti hirvitti itseä mutta sen jälkeen on pelannut löysällä ohjalla ja pienellä merkillä äänellä maastossa. kentällä eri juttu.
- suokkini yritti ryöstää, mu...
isolla voltilla joten pellolla pysyttiin. Kun hepo alkoi rauhoittua laitoin lisää vauhtia ja laukattiin kunnes ei enään jaksanut. Huom. Pitää olla kokenut ratsastaja ja iso pelto, ettei satu vahinkoa!
- Hansu
Tossa yhdessä viestissä puhuttiinkin jo hackamoreista, kannattaa kokeilla, jos saat joltain lainaan. Omaksi ei kannata suinpäin ostaa, kun ei se toimi kaikilla. Mulla on toiminu ainakin parilla ex-lämppäriravurilla. Sit yhdellä suokkiruunalla toimi obersekki (ei kitaraudalla vaan turvan alla olevalla remmillä) martingalit. Eli obersekki pitää pään ylhäällä (pukittelu lähes mahdotonta ja hankala painaa käsille) ja martingali taas estää pään kohoamisen "taivaaseen". Tää on suu ystävällistä ja voit mennä entisillä kuolaimilla. Jos sulla kerran on ex-ravuri, niin obersekki pitäs olla sille tuttu ja sen on helppo juosta sen kans maastossa. Sekin saa helposti kiinni satulaan mm. alaturparemmillä apuohjarenkaista pujotamalla. Jos renkaita ole, niin sitten tarvitaan pidempi remmi ja pujota se jalustinkoukuista molemminpuolin ja se sekkiin kiinni.
- joh@nna
kannattaa kokeilla kolmipala kuolainta. sillä ainakin meillä herkkä ja kovasuiset hevoset on ruvennu toimimaan paremmin ku se kielen tila on isompi niissä kuolaimissa ja vaikutus on ihan erilainen ku tavan nivelessä. toivottavasti onnistut :) missään nimessä ei kannata ruveta siihen "enemmän ja vahvempaa rautaa suuhun" meininkiin. usein ongelma on jsut se, että on liian vahvat kuolaimet. netistä löytyy muutenki hyvä juttu kuolaimista. osotetta en muista, mutta kun sen sivun löydän ni laitan linkin tänne. asia tekstiä ihan jokaiselle :)
- -chili-
Sinulle "kovasuinen suokki":
Tuohon voisi tepsiä että annat hevosen kulkea löysin ohjin. Kun hevonen ryntäilee pidätä hellästi ja kiellä menemästä.. Tuo voi tehotakkin.. Kokeile myös kumikuolaimia. Pollellasi voi olla myös herkkä suu joka voi vaikuttaa asiaan! - ninnu-89
kokeile d-kuolainta ja gramaneja, tai nilveltä mutta kuitenkin gramaaneja,sillä nehieman helpottavat hevosen hallintaa ja muista puolipidätteet onnea hevosenkannsa
- Liisa-Lana
Hei olen huomannu että suokkisi voisi tarvita Baucher-kuolaimia! niitä myydään mm horzella ja hintaa oli n. 20 €!! kuulemma tosi hyvät!
Itselläni oleva suokki mamma on kanssa aikamoinen veturi, mutta kolmipaloilla pärjään! kokeilin sille myös olympioita mutta se vain hermostui ja muuttui haluttomaksi ennen lenkkiä, nyt se menee kuin unelma kolmipaloilla, mutta vieläkin on vähän liikaa turboa, ja olenkin ajatellut hankkia sille Baucherit! Mutta tämä tamma onkin turbo-mummo! ;) onnea oman hevoisuutesi kanssa!
Baucher eli ratsukuolaimia saa melkein mistä vain.. Etsipäs! - Urotis
Tais olla Pro Hevosessa kun oli iso kuolainosio, jossa oli myös tuosta paljon kohutusta baucherista, sanottiin että se nostaa poskihihnoja silmille(huomattu itsekin), ei kuulemma ole huomattu vipuvarsi tehoa, varret estävät kuolaimen menoa suuhun (perus nivel) ja tehostaa kääntäviä ohjasapuja..
Älä ainakaan tuota sekkiviritelmää lähe kokeilemaan.. Voi olla että hevosesi yrittä tuolla pään alas vedolla väälttyä työnteolta. Tähän apua saat vähän samantapaisesta tilanteesta saat tästä artikkelista, toivottavasti auttaa: http://www.ratsastus.net/arkisto/jutut/4_2009/s44-47_heppa409.pdf - hoppplaa
Olympioissa tulee käyttää leukaremmiä jotta toimii oikein, muuten vain häiritsee hevosta ja on nostava kuolain..
- attta
minulla samantapainen tapaus ,meillä auttaa nämä:
http://horze.fi/product_info.php?products_id=13021&n=M1 - aniD44
kovemmat nivelkuolaimet (ohuemmat). Minulla auttaa se että juoksuttaa ja pyytää mahdollisimman reipasta ravia/laukkaa. Laita apuohjat. Mutta älä niin että se ravaa niin kuin ravuri. Vaan niin että hevonen laittaa takajalat alle->etupää kevenee->kovasuu lähtee pois. Ja kun hevonen oppii kulkemaan oikeassa asennossa. Tämän jälkeen koita herkentää hevosta avuille. Pyydä aluksi vaikka avustajaa. Ja näin kova suu lähtee pois.
Tämä vie aikaa. Mutta ravurit ovat tottuneet kulkemaan pää ylhäällä.
Läpiratsastuskin voi auttaa. Eli kiukerot kaukerot voi auttaa. Mutta älä koita sahata hevosta. Se tekee suusta vain ja ainoastaan kovemman.
Itse olen mennyt hyvin usein kovasuisella hevosella. Itsellä on auttanut se että "leikin" ohjilla ja pohkeilla. Eli eka pieni puolipedäte toisella ohjalla (yleensä ulko), sitten pieni painalls pohkeella, taas pieni puolipidäte ulko-ohjalla. Ja kun hevonen alkaa lähteä mukaan leikkiin eli myötää jo ennen puolipidätettä päällänsä niin annan pohjetta. Ja hevonen alkaa työntää takajalkoja allensa. Etupää kevenee. Ja nyt puolipidäte->pohje->puolipidäte->pohje.... Hevonen pitäisi olla herkempi kaikille avuille. Mutta kaikki hevoset ovat erilaisia. - hevosen parhaaksi
Katsopas hakusanalla bridless brindle netistä; kuolaimettomista suitsista, löydät muiden kokemuksia. Ovat hienoin keksintö aikoihin hevosmaailmassa. Itselläni oli halvemmat kopiot, jotka jäivät kiristämään leuan alle, ja olen hankkimassa aidot. Kannattaa kokeilla!! Jos jostain syystä et olisikaan tyytyväinen, saat aina rahasi takaisin, mutta veikkaanpa ettet tule pettymään, ja hevosesi kiittää! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3492997Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591235- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837