KKA ei ole opettaja !

George...

Kummastuttaa nämä viestiketjut täällä opetus-palstalla. Onko todellakin niin että täältä löytyy näin paljon katkeroituneita koulunkäyntiavustajia, vai onko kyseessä muutama kirjoittaja usealla nimimerkillä? Asia hämmästyttää siinäkin mielessä, että ei tällaisesta ole puhetta "oikeassa elämässä", vai onko vain niin että asiasta ei uskalleta puhua ääneen?

Koulunkäyntiavustaja on tittelinsä mukaisesti avustaja. Tästä ei tule tuntea turhaa alemmuutta, koska ei avustaja-termi alemmuuteen viittaa. Avustaja ei kuitenkaan ole opettaja, ei melkein opettaja, eikä edes lähellä opettajaa. Se että työskentelee saman asian parissa ei muuta asiaa miksikään. Ei oikeusavustajakaan pidä itseään melkein tuomarina tai sairaanhoitaja itseään melkein kirurgina. Maamme yhteiskuntajärjestys on myös perustunut siihen että arvonimet ansaitaan oppiarvoilla, joka on suurelta osin synnyttänyt maahamme korkean koulutuksen tason. Se siis tarkoittaa myös sitä, että vanhempi koulunkäyntiavustaja on hierarkiassa alempana kuin juuri koulun penkiltä valmistunut pätevä opettaja. Avustaja voi olla myös suorittanut mitä tahansa opintoja, vaikka lääketieteen tohtorin arvon, mutta ellei hän suorita (loppuun) luokanopettajan koulutusta, hän on koulumaailman hierarkiassa aina pätevää luokanopettajaa alempana. Tähän ei ole olemassa mitään poikkeuksia, ei edes sellaista joka vahvistaisi säännön. On siis turha tehdä omaa hierarkiajärjestystään omassa mielessään ja kapinoida vallitsevaa järjestystä vastaan.

Asiasta toiseen: mitä ihmeen napinaa tämä on siitä että opettaja käskee sitä ja opettaja käskee tätä? Avustaja on taas kerran nimensä mukaisesti avustaja ja jos opettajan mielestä opetustyötä avustaa se, että koulunkäyntiavustaja askartelee paperilennokkeja opettajanhuoneen nurkassa, niin se myös on niin. piste! Se vaan on niin että ihan kaikkialla työelämässä on hierarkiaa ja se kuka käskee mitä tehdään. Ei opetusmaailma ole tähän mikään poikkeus. Opettajalla on itse asiassa erittäin suuret valtuudet toimiessaan virkamiehenä omassa tehtävässään. Esimerkkinä kerrottakoon että luokkatilaan saa luvatta astua tai oppitunnin keskeyttää vain virkavalta, eli poliisi. Tähän ei ole oikeutta edes koulun rehtorilla. Opettajan virka on siis ihan oikea virka ja opettaja käyttää periaatteessa luokassaan jakamatonta yksinvaltaa. Hän määrää mitä tehdään, milloin tehdään ja miten se tehdään. On siis jotenkin jopa röyhkeää, että opetustilannetta avustamaan palkattu henkilö nurisee omasta työstään tai saati sitten asettuu täysin poikkiteloin.

Opettaja on korkeasti koulutettu akateeminen ihminen. Meitä on moneen junaan, mutta väittäisin että suurin osa opettajista on oikeudenmukaisia, niin oppilaitaan, kollegoitaan, kuin luokan avustajiakin kohtaan. Uskon että suurin osa opettajista on sosiaalisia, ulospäinsuuntautuneita ja perusluonteeltaan ystävällisiä ja ihmisläheisiä. Ainakin tämän tyylisiä henkilöitä opettajankoulutukseen pyritään aktiivisesti valitsemaan. Kiire, stressi, talven pimeys ja uupumus painaa varmasti jokaista meistä. Joka päivä ei ehkä jaksa hymyillä, mutta se tuskin vielä tekee opettajasta ylimielistä öykkäriä. Koulumaailmassa jokaisella on oma tärkeä tehtävä, joka tulee suorittaa mahdollisimman hyvin jotta se tukisi oppilaiden oppimista.

56

6930

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaksan

      ihmetellä tuollaista asennetta. Ei nykyaikana enää missän työpaikalla asioita pitäisi hoitaa tyyliin MÄÄRÄÄ ja KÄSKEE. Se tapa on vuodelta nakki.

      • Pilkkijä

        Keorke aloitti aiheesta melko nätisti, mutta sitten hän "lämpeni" omasta tekstistään niin, että muutti tyyliä kiukutteluksi ja öykkäröinniksi.
        Keorken on muuten syytä tarkistaa tekstiään - jos on ope. Siellä oli virheitä. Ei kai ope tee sellaisia. Ei ainakaan määräävässä (käskevä) asemassa oleva!

        Minulla voi olla virheitä, koska olen "vain" pilkkijä.


    • meikä

      hei

      Kyllä olet yksinkertainen opettaja. Äläkä kuvittele käyttäväsi valtaa miten vaan, koska muista että opet ovat asiakaspalvelioita ja oppilaat ovat teidän asiakkaita. Kun uudet nuoret koulutetut opet tulevat niin sun on syytä vaäistyä parempien opettajien tieltä!!! En halua ikinä lapselleni tuollaista opettajaa!!!!!!!!

      • George...

        Juuri näin ei todellakaan pidä ajatella. Opettaja ei ole mikään asiakaspalvelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Koulu ei ole paikka jonne tullaan viihteelle, viettämään aikaa tai muutenkaan hakemaan palvelua. Sinne tullaan suorittamaan oppivelvollisuutta ja oppimaan elämän tärkeät perusasiat, kuten laskemaan ja lukemaan.

        Tästä aiheesta on ollut julkisuudessa hiljattain paljon puhetta. Aihetta käsitteli viimeksi myös Opettaja-lehti. Sinun kaltaisesi vanhemmat yrittävät murentaa mm. opettajan ja koululaitoksen auktoriteettiä ja samalla tehdä lapsistamme samanlaisia ongelmanuoria joita jo koko Helsingin lähiöt pursuavat. Vanhan kansan viisaus "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" pätee yhä tänä päivänäkin.

        Asiasta toiseen: ei huolta, minä en ole opettaja. Koulumaailma on kylläkin erittäin tuttu muista yhteyksistä, en kai muuten tätäkään palstaa lueskelisi. Työskentelen yrityselämässä johtoportaassa ja siksikin tämä "avustajien kapina" ällistyttää. Jos meillä sihteerille sanotaan että hän vääntelee klemmarista pieniä miehiä, niin näin hän myös tekee - ainakin yrittää. Ei maailma pyöri niin että kaikki päättävät. Aina on pakko jonkun ohjata ja johtaa ja toisten vain totella. Joku kirjoitti vertauskuvan armeijaan ja se ei ollut ollenkaan huono. Sen läpikäynyt ymmärtää miksei solidaarinen johtaminen loppukädessä toimi. Mielipidettä voi kysyä, mutta viimeinen päätös on itse johtajan tehtävä.


      • vastaa
        George... kirjoitti:

        Juuri näin ei todellakaan pidä ajatella. Opettaja ei ole mikään asiakaspalvelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Koulu ei ole paikka jonne tullaan viihteelle, viettämään aikaa tai muutenkaan hakemaan palvelua. Sinne tullaan suorittamaan oppivelvollisuutta ja oppimaan elämän tärkeät perusasiat, kuten laskemaan ja lukemaan.

        Tästä aiheesta on ollut julkisuudessa hiljattain paljon puhetta. Aihetta käsitteli viimeksi myös Opettaja-lehti. Sinun kaltaisesi vanhemmat yrittävät murentaa mm. opettajan ja koululaitoksen auktoriteettiä ja samalla tehdä lapsistamme samanlaisia ongelmanuoria joita jo koko Helsingin lähiöt pursuavat. Vanhan kansan viisaus "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" pätee yhä tänä päivänäkin.

        Asiasta toiseen: ei huolta, minä en ole opettaja. Koulumaailma on kylläkin erittäin tuttu muista yhteyksistä, en kai muuten tätäkään palstaa lueskelisi. Työskentelen yrityselämässä johtoportaassa ja siksikin tämä "avustajien kapina" ällistyttää. Jos meillä sihteerille sanotaan että hän vääntelee klemmarista pieniä miehiä, niin näin hän myös tekee - ainakin yrittää. Ei maailma pyöri niin että kaikki päättävät. Aina on pakko jonkun ohjata ja johtaa ja toisten vain totella. Joku kirjoitti vertauskuvan armeijaan ja se ei ollut ollenkaan huono. Sen läpikäynyt ymmärtää miksei solidaarinen johtaminen loppukädessä toimi. Mielipidettä voi kysyä, mutta viimeinen päätös on itse johtajan tehtävä.

        itse olen kka ja olen ollut kka:na yhteensä 6 vuotta. Työskennellyt erilaisten oppilaiden ja opettajien kanssa.
        Kaksi vuotta on mennyt, ettei ole luokassa ollut pätevää erkan opettajaa vaan " opettajat " ovat tulleet milloin mistäkin.
        Ja kokemusta opetuksen alalta ei ole ollut ja erityisluokan oppilaatkin ihan uusi tuttavuus.
        Voin sanoa, että nämä kaksi vuotta ovat olleet ihan hirveitä. On pitänyt tehdä niin paljon erilaisia hommia, mitkä ei edes avustajalle kuuluisi.


      • ope
        George... kirjoitti:

        Juuri näin ei todellakaan pidä ajatella. Opettaja ei ole mikään asiakaspalvelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Koulu ei ole paikka jonne tullaan viihteelle, viettämään aikaa tai muutenkaan hakemaan palvelua. Sinne tullaan suorittamaan oppivelvollisuutta ja oppimaan elämän tärkeät perusasiat, kuten laskemaan ja lukemaan.

        Tästä aiheesta on ollut julkisuudessa hiljattain paljon puhetta. Aihetta käsitteli viimeksi myös Opettaja-lehti. Sinun kaltaisesi vanhemmat yrittävät murentaa mm. opettajan ja koululaitoksen auktoriteettiä ja samalla tehdä lapsistamme samanlaisia ongelmanuoria joita jo koko Helsingin lähiöt pursuavat. Vanhan kansan viisaus "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" pätee yhä tänä päivänäkin.

        Asiasta toiseen: ei huolta, minä en ole opettaja. Koulumaailma on kylläkin erittäin tuttu muista yhteyksistä, en kai muuten tätäkään palstaa lueskelisi. Työskentelen yrityselämässä johtoportaassa ja siksikin tämä "avustajien kapina" ällistyttää. Jos meillä sihteerille sanotaan että hän vääntelee klemmarista pieniä miehiä, niin näin hän myös tekee - ainakin yrittää. Ei maailma pyöri niin että kaikki päättävät. Aina on pakko jonkun ohjata ja johtaa ja toisten vain totella. Joku kirjoitti vertauskuvan armeijaan ja se ei ollut ollenkaan huono. Sen läpikäynyt ymmärtää miksei solidaarinen johtaminen loppukädessä toimi. Mielipidettä voi kysyä, mutta viimeinen päätös on itse johtajan tehtävä.

        ASIAA George! Kerrankin joku osaa pukea sanoiksi sen, mitä moni opettaja näitä keskusteluita lukiessaan ajattelee. Jatka samaan tahtiin ja KIITOS!


      • tietenkin
        ope kirjoitti:

        ASIAA George! Kerrankin joku osaa pukea sanoiksi sen, mitä moni opettaja näitä keskusteluita lukiessaan ajattelee. Jatka samaan tahtiin ja KIITOS!

        keorkelle...toivoo Rehtori.
        Täällähän voi olla mitä vaan...varsinkin kun on hirveä pätemisen tarve. Voi kun ette sitä muualla voi tehdä...raukat.


      • on....
        George... kirjoitti:

        Juuri näin ei todellakaan pidä ajatella. Opettaja ei ole mikään asiakaspalvelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Koulu ei ole paikka jonne tullaan viihteelle, viettämään aikaa tai muutenkaan hakemaan palvelua. Sinne tullaan suorittamaan oppivelvollisuutta ja oppimaan elämän tärkeät perusasiat, kuten laskemaan ja lukemaan.

        Tästä aiheesta on ollut julkisuudessa hiljattain paljon puhetta. Aihetta käsitteli viimeksi myös Opettaja-lehti. Sinun kaltaisesi vanhemmat yrittävät murentaa mm. opettajan ja koululaitoksen auktoriteettiä ja samalla tehdä lapsistamme samanlaisia ongelmanuoria joita jo koko Helsingin lähiöt pursuavat. Vanhan kansan viisaus "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" pätee yhä tänä päivänäkin.

        Asiasta toiseen: ei huolta, minä en ole opettaja. Koulumaailma on kylläkin erittäin tuttu muista yhteyksistä, en kai muuten tätäkään palstaa lueskelisi. Työskentelen yrityselämässä johtoportaassa ja siksikin tämä "avustajien kapina" ällistyttää. Jos meillä sihteerille sanotaan että hän vääntelee klemmarista pieniä miehiä, niin näin hän myös tekee - ainakin yrittää. Ei maailma pyöri niin että kaikki päättävät. Aina on pakko jonkun ohjata ja johtaa ja toisten vain totella. Joku kirjoitti vertauskuvan armeijaan ja se ei ollut ollenkaan huono. Sen läpikäynyt ymmärtää miksei solidaarinen johtaminen loppukädessä toimi. Mielipidettä voi kysyä, mutta viimeinen päätös on itse johtajan tehtävä.

        työntekijä, ei orja! Jos rehtori käskee syömään paskaa, niin opettaja syö-> Georgen teorialla!


      • meikä
        George... kirjoitti:

        Juuri näin ei todellakaan pidä ajatella. Opettaja ei ole mikään asiakaspalvelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Koulu ei ole paikka jonne tullaan viihteelle, viettämään aikaa tai muutenkaan hakemaan palvelua. Sinne tullaan suorittamaan oppivelvollisuutta ja oppimaan elämän tärkeät perusasiat, kuten laskemaan ja lukemaan.

        Tästä aiheesta on ollut julkisuudessa hiljattain paljon puhetta. Aihetta käsitteli viimeksi myös Opettaja-lehti. Sinun kaltaisesi vanhemmat yrittävät murentaa mm. opettajan ja koululaitoksen auktoriteettiä ja samalla tehdä lapsistamme samanlaisia ongelmanuoria joita jo koko Helsingin lähiöt pursuavat. Vanhan kansan viisaus "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" pätee yhä tänä päivänäkin.

        Asiasta toiseen: ei huolta, minä en ole opettaja. Koulumaailma on kylläkin erittäin tuttu muista yhteyksistä, en kai muuten tätäkään palstaa lueskelisi. Työskentelen yrityselämässä johtoportaassa ja siksikin tämä "avustajien kapina" ällistyttää. Jos meillä sihteerille sanotaan että hän vääntelee klemmarista pieniä miehiä, niin näin hän myös tekee - ainakin yrittää. Ei maailma pyöri niin että kaikki päättävät. Aina on pakko jonkun ohjata ja johtaa ja toisten vain totella. Joku kirjoitti vertauskuvan armeijaan ja se ei ollut ollenkaan huono. Sen läpikäynyt ymmärtää miksei solidaarinen johtaminen loppukädessä toimi. Mielipidettä voi kysyä, mutta viimeinen päätös on itse johtajan tehtävä.

        Juu.... minunkin täytyy myöntää, että en ole vain lasten vanhempi vaan olen myös rehtori. puheesi on muuten täyttä potaskaa. Meidän kouluun ei pääse yksikään opettaja, joka ei osaa suhtautua nöyrästi omaan työhönsä. Opettaja on myös kasvatusvastuussa, jolloin heidän pitää myös näyttää omalla esimerkillänsä toisten kunnioittaminen. Meillä koulunkäyntiavustajat ovat opettajille korvaamattomia ja sen me myös tuomme esille.

        Tutkimuksien mukaan "georgen" ongelmanuoret eivät suinkaan ole siellä oikeiden opetusmetodien takia, vaan juuri näiden "vanhojen " kasvattajien takia, jotka pilaavat nuoremme henkisen väkivallan kautta. Nuori tarvitsee kunnioitusta, erilaisia arvokeskusteluja sekä hyväksyntää- Näin meidän nuoret ovat ainakin pärjänneet!!!!!!!

        Sinä George, älä kirjoittele enää höpöjä....


      • asiaa...
        meikä kirjoitti:

        Juu.... minunkin täytyy myöntää, että en ole vain lasten vanhempi vaan olen myös rehtori. puheesi on muuten täyttä potaskaa. Meidän kouluun ei pääse yksikään opettaja, joka ei osaa suhtautua nöyrästi omaan työhönsä. Opettaja on myös kasvatusvastuussa, jolloin heidän pitää myös näyttää omalla esimerkillänsä toisten kunnioittaminen. Meillä koulunkäyntiavustajat ovat opettajille korvaamattomia ja sen me myös tuomme esille.

        Tutkimuksien mukaan "georgen" ongelmanuoret eivät suinkaan ole siellä oikeiden opetusmetodien takia, vaan juuri näiden "vanhojen " kasvattajien takia, jotka pilaavat nuoremme henkisen väkivallan kautta. Nuori tarvitsee kunnioitusta, erilaisia arvokeskusteluja sekä hyväksyntää- Näin meidän nuoret ovat ainakin pärjänneet!!!!!!!

        Sinä George, älä kirjoittele enää höpöjä....

        kirjoitit..=) Täytyy vaan ihmetelle tätä nykyistä eripuraa ihmisten "arvoista" ja "paremmuudesta". Toivottavasti työnkuva ei opettajilla ja avustajilla hämärry kyseisen asian takia. Onko meillä kenties työyhteisössä heti vaan katkeroituneita ihmisiä...?kestääkö tällöin henkinen puoli..?

        Aikuisen on huomioitava käytöksessään myös oma esimerkkinä oleminen..millaisia arvoja hän lapsilleen ja oppilailleen opettaa! Lapset ovat tarkkoja seuraamaan aikuisen käyttäytymisiä ja puheita. Kehonkieli kertoo joskus enemmän kuin tuhat sanaa!


      • George...
        on.... kirjoitti:

        työntekijä, ei orja! Jos rehtori käskee syömään paskaa, niin opettaja syö-> Georgen teorialla!

        Hauskaa miten keskustelu on herättänyt mielipiteitä. On myös selvästi havaittavissa puolustusnäkökanta tyylillä "no kyllä opettajakin tekee jos joku käskee". Usein kyseessä siis rehtori. Tämähän on koko tekstini idea ja hienoa että suurin osa sen näyttää tajunneen, tosin hieman ulkopuolisena, ei itseään koskevana. Minä nimenomaisesti yritin selittää että työelämässä on hierarkia ja ylemmässä toimessa olevat ohjaavat ja johtavat alempia. Niin ja totta kai se koskee myös opettajia. Esimerkiksi opetustoimenjohtaja käskee rehtoria, tämä opettajia ja he puolestaan avustajia. Ei ollut kovin vaikeaa tajuta, eihän?

        Opettajan toimi on kuitenkin hieman avustajan toimea muutenkin erilainen. Kyseessä on nimittäin virka, ei työsuhde. Se tekee eroavaisuuksia etenkin lainsäädännössä. Oppilaan käydessä avustajan kimppuun, se on rikoslain päällekarkaus. Kun päällekarkauksen kohteena on opettaja on rikosnimike sama, mutta lisänä painauttavana asianhaarana on virkamiehen väkivaltainen vastustaminen. Virka suojelee myös opettajaa (viranhaltijaa) irtisanomiselta. Opettajaa ei lain mukaan voida irtisanoa, ainoastaan virkasuhde voidaan purkaa. Virka on periaatteessa ikuinen, se päättyy vasta kun kaupunki antaa lakkauttaa viran. Opettajan virkasuhde voidaan toki purkaa valtion virkamieslain nojalla, jossa sanotaan syyksi "jos virkamies törkeästi rikkoo tai laiminlyö virkavelvollisuuksiaan".

        Opettajan työ on muutenkin itsenäistä. Rehtori ei voi määrätä opetustapaa, -tyyliä tai oppituntien sisältöä. Opettajan määräämiä rangaistustuomioita, kuten jälki-istuntoa ei rehtori voi kumota. Koulunkäyntiavustajan antaman rangaistuksen opettaja puolestaan voi kumota niin halutessaan. Avustajalla kun ei ole opetuslain mukaista ojennusoikeutta. Opettajan työaika on myös itsenäistä. Opettajan ei tarvitse odottaa kello 16:sta päästäkseen kotiin. Hän voi perua tai siirtää oppituntinsa, kunhan ei riko virkamieslain kohtaa jonka mainitsin. Avustaja ei periaatteessa saa poistua työpaikalta ennen työajan loppumista, ellei saa siihen erikseen lupaa esim. rehtorilta. Opettaja voi käskeä avustajan vaikka laittamaan oppilaiden piirustuksia seinälle iltapäivällä, kun itse lähtee kotiin. Kuulostaako diktatuurilta? Niin se vaan on, tarkistakaa vaikka. Harva näin tietysti tekee, mutta näin siis periaatteessa voisi olla.

        Virkamieslaki tosin määrää opettajaa (virkamiestä) myös niin että hänen tulee käyttäytyä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla ja hänen tulee kohdella palveluksessaan olevia henkilöitä tasapuolisesti. Opettaja on siis oikeuksissaan aivan eri tasolla kuin KKA. Opettajan suhde avustajaan ei ole siis suoraan verrattavissa opettajan suhteeseen rehtoriin. Opettajat ovat kiltti ammattikunta ja hyvin naisvaltainen. Pitäisikö sanoa tässä vaiheessa että onneksi ;) Enkä usko että kukaan opettaja ketään haluaisi nöyryyttää, eihän siitä olisi kenellekään mitään etua, päinvastoin. Avustajan on silti hyvä muistaa, että on päivittäin tekemisissä valtion virkamiehen kanssa.


      • pointin....
        George... kirjoitti:

        Hauskaa miten keskustelu on herättänyt mielipiteitä. On myös selvästi havaittavissa puolustusnäkökanta tyylillä "no kyllä opettajakin tekee jos joku käskee". Usein kyseessä siis rehtori. Tämähän on koko tekstini idea ja hienoa että suurin osa sen näyttää tajunneen, tosin hieman ulkopuolisena, ei itseään koskevana. Minä nimenomaisesti yritin selittää että työelämässä on hierarkia ja ylemmässä toimessa olevat ohjaavat ja johtavat alempia. Niin ja totta kai se koskee myös opettajia. Esimerkiksi opetustoimenjohtaja käskee rehtoria, tämä opettajia ja he puolestaan avustajia. Ei ollut kovin vaikeaa tajuta, eihän?

        Opettajan toimi on kuitenkin hieman avustajan toimea muutenkin erilainen. Kyseessä on nimittäin virka, ei työsuhde. Se tekee eroavaisuuksia etenkin lainsäädännössä. Oppilaan käydessä avustajan kimppuun, se on rikoslain päällekarkaus. Kun päällekarkauksen kohteena on opettaja on rikosnimike sama, mutta lisänä painauttavana asianhaarana on virkamiehen väkivaltainen vastustaminen. Virka suojelee myös opettajaa (viranhaltijaa) irtisanomiselta. Opettajaa ei lain mukaan voida irtisanoa, ainoastaan virkasuhde voidaan purkaa. Virka on periaatteessa ikuinen, se päättyy vasta kun kaupunki antaa lakkauttaa viran. Opettajan virkasuhde voidaan toki purkaa valtion virkamieslain nojalla, jossa sanotaan syyksi "jos virkamies törkeästi rikkoo tai laiminlyö virkavelvollisuuksiaan".

        Opettajan työ on muutenkin itsenäistä. Rehtori ei voi määrätä opetustapaa, -tyyliä tai oppituntien sisältöä. Opettajan määräämiä rangaistustuomioita, kuten jälki-istuntoa ei rehtori voi kumota. Koulunkäyntiavustajan antaman rangaistuksen opettaja puolestaan voi kumota niin halutessaan. Avustajalla kun ei ole opetuslain mukaista ojennusoikeutta. Opettajan työaika on myös itsenäistä. Opettajan ei tarvitse odottaa kello 16:sta päästäkseen kotiin. Hän voi perua tai siirtää oppituntinsa, kunhan ei riko virkamieslain kohtaa jonka mainitsin. Avustaja ei periaatteessa saa poistua työpaikalta ennen työajan loppumista, ellei saa siihen erikseen lupaa esim. rehtorilta. Opettaja voi käskeä avustajan vaikka laittamaan oppilaiden piirustuksia seinälle iltapäivällä, kun itse lähtee kotiin. Kuulostaako diktatuurilta? Niin se vaan on, tarkistakaa vaikka. Harva näin tietysti tekee, mutta näin siis periaatteessa voisi olla.

        Virkamieslaki tosin määrää opettajaa (virkamiestä) myös niin että hänen tulee käyttäytyä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla ja hänen tulee kohdella palveluksessaan olevia henkilöitä tasapuolisesti. Opettaja on siis oikeuksissaan aivan eri tasolla kuin KKA. Opettajan suhde avustajaan ei ole siis suoraan verrattavissa opettajan suhteeseen rehtoriin. Opettajat ovat kiltti ammattikunta ja hyvin naisvaltainen. Pitäisikö sanoa tässä vaiheessa että onneksi ;) Enkä usko että kukaan opettaja ketään haluaisi nöyryyttää, eihän siitä olisi kenellekään mitään etua, päinvastoin. Avustajan on silti hyvä muistaa, että on päivittäin tekemisissä valtion virkamiehen kanssa.

        mutta säilyttääkseen hyvän työilmapiirin on opettajankin osattava "käskeä" oikealla tavalla. Sinun tyylilläsi työyhteisö olisi riitaisa.

        Onneksi meidän opet ovat kivoja...tekevät jopa avustajan kanssa niitä lennokkeja, jos tarve vaatii...niin inhimillisiä he ovat..:)


      • "rehtori" ihan paras
        meikä kirjoitti:

        Juu.... minunkin täytyy myöntää, että en ole vain lasten vanhempi vaan olen myös rehtori. puheesi on muuten täyttä potaskaa. Meidän kouluun ei pääse yksikään opettaja, joka ei osaa suhtautua nöyrästi omaan työhönsä. Opettaja on myös kasvatusvastuussa, jolloin heidän pitää myös näyttää omalla esimerkillänsä toisten kunnioittaminen. Meillä koulunkäyntiavustajat ovat opettajille korvaamattomia ja sen me myös tuomme esille.

        Tutkimuksien mukaan "georgen" ongelmanuoret eivät suinkaan ole siellä oikeiden opetusmetodien takia, vaan juuri näiden "vanhojen " kasvattajien takia, jotka pilaavat nuoremme henkisen väkivallan kautta. Nuori tarvitsee kunnioitusta, erilaisia arvokeskusteluja sekä hyväksyntää- Näin meidän nuoret ovat ainakin pärjänneet!!!!!!!

        Sinä George, älä kirjoittele enää höpöjä....

        Olipa hyvin vedetty "meikän täytyy.. sanoa myös että oon rehtori.." ja tekstin loppuun 4 huutomerkkiä.
        Tuota tekstiä ei rehtorin kirjoittamaksi usko Erkkikään.


      • Ope Opettaja
        George... kirjoitti:

        Hauskaa miten keskustelu on herättänyt mielipiteitä. On myös selvästi havaittavissa puolustusnäkökanta tyylillä "no kyllä opettajakin tekee jos joku käskee". Usein kyseessä siis rehtori. Tämähän on koko tekstini idea ja hienoa että suurin osa sen näyttää tajunneen, tosin hieman ulkopuolisena, ei itseään koskevana. Minä nimenomaisesti yritin selittää että työelämässä on hierarkia ja ylemmässä toimessa olevat ohjaavat ja johtavat alempia. Niin ja totta kai se koskee myös opettajia. Esimerkiksi opetustoimenjohtaja käskee rehtoria, tämä opettajia ja he puolestaan avustajia. Ei ollut kovin vaikeaa tajuta, eihän?

        Opettajan toimi on kuitenkin hieman avustajan toimea muutenkin erilainen. Kyseessä on nimittäin virka, ei työsuhde. Se tekee eroavaisuuksia etenkin lainsäädännössä. Oppilaan käydessä avustajan kimppuun, se on rikoslain päällekarkaus. Kun päällekarkauksen kohteena on opettaja on rikosnimike sama, mutta lisänä painauttavana asianhaarana on virkamiehen väkivaltainen vastustaminen. Virka suojelee myös opettajaa (viranhaltijaa) irtisanomiselta. Opettajaa ei lain mukaan voida irtisanoa, ainoastaan virkasuhde voidaan purkaa. Virka on periaatteessa ikuinen, se päättyy vasta kun kaupunki antaa lakkauttaa viran. Opettajan virkasuhde voidaan toki purkaa valtion virkamieslain nojalla, jossa sanotaan syyksi "jos virkamies törkeästi rikkoo tai laiminlyö virkavelvollisuuksiaan".

        Opettajan työ on muutenkin itsenäistä. Rehtori ei voi määrätä opetustapaa, -tyyliä tai oppituntien sisältöä. Opettajan määräämiä rangaistustuomioita, kuten jälki-istuntoa ei rehtori voi kumota. Koulunkäyntiavustajan antaman rangaistuksen opettaja puolestaan voi kumota niin halutessaan. Avustajalla kun ei ole opetuslain mukaista ojennusoikeutta. Opettajan työaika on myös itsenäistä. Opettajan ei tarvitse odottaa kello 16:sta päästäkseen kotiin. Hän voi perua tai siirtää oppituntinsa, kunhan ei riko virkamieslain kohtaa jonka mainitsin. Avustaja ei periaatteessa saa poistua työpaikalta ennen työajan loppumista, ellei saa siihen erikseen lupaa esim. rehtorilta. Opettaja voi käskeä avustajan vaikka laittamaan oppilaiden piirustuksia seinälle iltapäivällä, kun itse lähtee kotiin. Kuulostaako diktatuurilta? Niin se vaan on, tarkistakaa vaikka. Harva näin tietysti tekee, mutta näin siis periaatteessa voisi olla.

        Virkamieslaki tosin määrää opettajaa (virkamiestä) myös niin että hänen tulee käyttäytyä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla ja hänen tulee kohdella palveluksessaan olevia henkilöitä tasapuolisesti. Opettaja on siis oikeuksissaan aivan eri tasolla kuin KKA. Opettajan suhde avustajaan ei ole siis suoraan verrattavissa opettajan suhteeseen rehtoriin. Opettajat ovat kiltti ammattikunta ja hyvin naisvaltainen. Pitäisikö sanoa tässä vaiheessa että onneksi ;) Enkä usko että kukaan opettaja ketään haluaisi nöyryyttää, eihän siitä olisi kenellekään mitään etua, päinvastoin. Avustajan on silti hyvä muistaa, että on päivittäin tekemisissä valtion virkamiehen kanssa.

        Tunnut tietävän hyvin nämä pykäläasiat, joten nyt kysymys: Esimieheni eli siin rehtori peruutti eräältä oppilaalta antamani jälki-istunnon. Mihin rikokseen hän on syyllistynyt?


      • Asiakkaan näkökulmasta
        George... kirjoitti:

        Hauskaa miten keskustelu on herättänyt mielipiteitä. On myös selvästi havaittavissa puolustusnäkökanta tyylillä "no kyllä opettajakin tekee jos joku käskee". Usein kyseessä siis rehtori. Tämähän on koko tekstini idea ja hienoa että suurin osa sen näyttää tajunneen, tosin hieman ulkopuolisena, ei itseään koskevana. Minä nimenomaisesti yritin selittää että työelämässä on hierarkia ja ylemmässä toimessa olevat ohjaavat ja johtavat alempia. Niin ja totta kai se koskee myös opettajia. Esimerkiksi opetustoimenjohtaja käskee rehtoria, tämä opettajia ja he puolestaan avustajia. Ei ollut kovin vaikeaa tajuta, eihän?

        Opettajan toimi on kuitenkin hieman avustajan toimea muutenkin erilainen. Kyseessä on nimittäin virka, ei työsuhde. Se tekee eroavaisuuksia etenkin lainsäädännössä. Oppilaan käydessä avustajan kimppuun, se on rikoslain päällekarkaus. Kun päällekarkauksen kohteena on opettaja on rikosnimike sama, mutta lisänä painauttavana asianhaarana on virkamiehen väkivaltainen vastustaminen. Virka suojelee myös opettajaa (viranhaltijaa) irtisanomiselta. Opettajaa ei lain mukaan voida irtisanoa, ainoastaan virkasuhde voidaan purkaa. Virka on periaatteessa ikuinen, se päättyy vasta kun kaupunki antaa lakkauttaa viran. Opettajan virkasuhde voidaan toki purkaa valtion virkamieslain nojalla, jossa sanotaan syyksi "jos virkamies törkeästi rikkoo tai laiminlyö virkavelvollisuuksiaan".

        Opettajan työ on muutenkin itsenäistä. Rehtori ei voi määrätä opetustapaa, -tyyliä tai oppituntien sisältöä. Opettajan määräämiä rangaistustuomioita, kuten jälki-istuntoa ei rehtori voi kumota. Koulunkäyntiavustajan antaman rangaistuksen opettaja puolestaan voi kumota niin halutessaan. Avustajalla kun ei ole opetuslain mukaista ojennusoikeutta. Opettajan työaika on myös itsenäistä. Opettajan ei tarvitse odottaa kello 16:sta päästäkseen kotiin. Hän voi perua tai siirtää oppituntinsa, kunhan ei riko virkamieslain kohtaa jonka mainitsin. Avustaja ei periaatteessa saa poistua työpaikalta ennen työajan loppumista, ellei saa siihen erikseen lupaa esim. rehtorilta. Opettaja voi käskeä avustajan vaikka laittamaan oppilaiden piirustuksia seinälle iltapäivällä, kun itse lähtee kotiin. Kuulostaako diktatuurilta? Niin se vaan on, tarkistakaa vaikka. Harva näin tietysti tekee, mutta näin siis periaatteessa voisi olla.

        Virkamieslaki tosin määrää opettajaa (virkamiestä) myös niin että hänen tulee käyttäytyä asemansa ja tehtävänsä edellyttämällä tavalla ja hänen tulee kohdella palveluksessaan olevia henkilöitä tasapuolisesti. Opettaja on siis oikeuksissaan aivan eri tasolla kuin KKA. Opettajan suhde avustajaan ei ole siis suoraan verrattavissa opettajan suhteeseen rehtoriin. Opettajat ovat kiltti ammattikunta ja hyvin naisvaltainen. Pitäisikö sanoa tässä vaiheessa että onneksi ;) Enkä usko että kukaan opettaja ketään haluaisi nöyryyttää, eihän siitä olisi kenellekään mitään etua, päinvastoin. Avustajan on silti hyvä muistaa, että on päivittäin tekemisissä valtion virkamiehen kanssa.

        Ajatellaanpa asiaa hieman asiakkaan, eli koululaisen/lapsen näkökulmasta. Mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa tuo, ettei ole ojennusoikeutta? Esim. luokassa on opettaja ja yksi KKA. Kaksi selvästi aikuista ihmistä, auktoriteettiä, joita kunnioitetaan ja totellaan. Mutta jos opettaja omalla käytöksellään osoittaa kovasti olevansa se käskijä myös KKA:lle, ja kumoaa usein KKA:n oppilaille antamia määräyksiä turhaan, niin kyllä siinä on vaikea säilyttää auktoriteettiasema lasten silmissä. Kun sitten KKA on opettajan sijaisena, on se myös varmasti vaikeaa, jos näin on päässyt käymään. Lasten pitäisi kunnioittaa aikuista oppiarvosta riippumatta. Persoona ratkaisee.

        Olen myös itse KKA, mutta oman luokan opettaja on ihan ok. Omasta käyttäytymisestä toki paljon riippuu miten opettajien kanssa pärjää.
        Jotkut toiset opettajat eivät tosiaankaan tiedä mitään KKA:n työnkuvasta: auta armias jos joutuisivat vaikka KKA:n näyttötutkinnon arvijoijaksi. Heidän luokassaan ei varmasti edes tarvita koulunKÄYNTIavustajaa. Kouluavustajaa kylläkin aina silloin tällöin.


      • OPE
        Asiakkaan näkökulmasta kirjoitti:

        Ajatellaanpa asiaa hieman asiakkaan, eli koululaisen/lapsen näkökulmasta. Mitä mahtaa käytännössä tarkoittaa tuo, ettei ole ojennusoikeutta? Esim. luokassa on opettaja ja yksi KKA. Kaksi selvästi aikuista ihmistä, auktoriteettiä, joita kunnioitetaan ja totellaan. Mutta jos opettaja omalla käytöksellään osoittaa kovasti olevansa se käskijä myös KKA:lle, ja kumoaa usein KKA:n oppilaille antamia määräyksiä turhaan, niin kyllä siinä on vaikea säilyttää auktoriteettiasema lasten silmissä. Kun sitten KKA on opettajan sijaisena, on se myös varmasti vaikeaa, jos näin on päässyt käymään. Lasten pitäisi kunnioittaa aikuista oppiarvosta riippumatta. Persoona ratkaisee.

        Olen myös itse KKA, mutta oman luokan opettaja on ihan ok. Omasta käyttäytymisestä toki paljon riippuu miten opettajien kanssa pärjää.
        Jotkut toiset opettajat eivät tosiaankaan tiedä mitään KKA:n työnkuvasta: auta armias jos joutuisivat vaikka KKA:n näyttötutkinnon arvijoijaksi. Heidän luokassaan ei varmasti edes tarvita koulunKÄYNTIavustajaa. Kouluavustajaa kylläkin aina silloin tällöin.

        Entä jos opettaja tarvitsee luokkaansa kouluavustajan, ja luokkaan palkataankin tutkinnon suorittanut koulunkäyntiavustaja. ei kai se opettajan vika ole, jos kaupungissa palkataan avustajia vain koulunkäyntiavustajan nimikkeellä, riippumatta siitä, että työnkuva olisi todellisuudessa kouluavustajuutta ?
        Ps. Olen itse sitä mieltä, että jokaisen opettajan, jolla on luokassaan tutkinnon suorittanut kka tulisi tutustua mihin kaikkeen kka itse asiassa joutuu tutkinnon saadessaan perehtymään. Olet nimittäin oikeassa, sillä voin kokemuksesta todeta, että yllättyin nähdessäni kka-näyttötutkinnon suoritusvaatimukset!


      • kka
        OPE kirjoitti:

        Entä jos opettaja tarvitsee luokkaansa kouluavustajan, ja luokkaan palkataankin tutkinnon suorittanut koulunkäyntiavustaja. ei kai se opettajan vika ole, jos kaupungissa palkataan avustajia vain koulunkäyntiavustajan nimikkeellä, riippumatta siitä, että työnkuva olisi todellisuudessa kouluavustajuutta ?
        Ps. Olen itse sitä mieltä, että jokaisen opettajan, jolla on luokassaan tutkinnon suorittanut kka tulisi tutustua mihin kaikkeen kka itse asiassa joutuu tutkinnon saadessaan perehtymään. Olet nimittäin oikeassa, sillä voin kokemuksesta todeta, että yllättyin nähdessäni kka-näyttötutkinnon suoritusvaatimukset!

        itse olen suorittanut kka tutkinnon ja monet opettajat ovat olleet ihmeissään siitä, kuinka laaja koulutus itsessään on.
        Kun tekee sitten vielä kaikki erilliset tehtävät ja sen Hensun, voin todeta että KKA-tutkinnon suorittaneena minua on arvostettu enemmän.


      • Avustaja
        kka kirjoitti:

        itse olen suorittanut kka tutkinnon ja monet opettajat ovat olleet ihmeissään siitä, kuinka laaja koulutus itsessään on.
        Kun tekee sitten vielä kaikki erilliset tehtävät ja sen Hensun, voin todeta että KKA-tutkinnon suorittaneena minua on arvostettu enemmän.

        Minusta KKA-tutkinto on ylimitoitettu erityisesti kouluavustajan työnkuvaa ajatellen ja se lienee yksi syy KKA-tutkinnon suorittaneiden yleisluokka-avustajien tyytymättömyyteen. Ihan käytännön esimerkkinä: pääsääntöisestihän tuntien sisältö on sitä, mitä opettaja sanoo eli yleisluokka-avustajan harvoin tarvitsee suunnitella oppituntien sisältöä ja toteutusta, mutta koulutuksessa hänen on omaksuttava valmius opetustuokion suunnitteluun ja toteutukseen kuin opettajat konsanaan.
        On tutustuttava oppimistyyleihin,opetettavaan ainekseen sopivan oppimisteorian käyttämiseen, yksilöllisen ja yhteisöllisen oppimisprosessin eroihin jne., kuinka opetustuokion toteutuksessa huomioidaan luokan erityistä tukea tarvitseva oppilas jne. (tätä voisi jatkaa loputtomiin...).


      • on todella
        Avustaja kirjoitti:

        Minusta KKA-tutkinto on ylimitoitettu erityisesti kouluavustajan työnkuvaa ajatellen ja se lienee yksi syy KKA-tutkinnon suorittaneiden yleisluokka-avustajien tyytymättömyyteen. Ihan käytännön esimerkkinä: pääsääntöisestihän tuntien sisältö on sitä, mitä opettaja sanoo eli yleisluokka-avustajan harvoin tarvitsee suunnitella oppituntien sisältöä ja toteutusta, mutta koulutuksessa hänen on omaksuttava valmius opetustuokion suunnitteluun ja toteutukseen kuin opettajat konsanaan.
        On tutustuttava oppimistyyleihin,opetettavaan ainekseen sopivan oppimisteorian käyttämiseen, yksilöllisen ja yhteisöllisen oppimisprosessin eroihin jne., kuinka opetustuokion toteutuksessa huomioidaan luokan erityistä tukea tarvitseva oppilas jne. (tätä voisi jatkaa loputtomiin...).

        tarpeellinen, kun on töissä erityisluokassa, jossa on esim. vaikeavammaisia. Osallistumme hojksin tekoon, suunnitellaan open kanssa opetusta jne. Kaikki ei tietysti mene suunnitelmien mukaan ja tällöin avustaja soveltaa itse (opetustuokioissa), eli kyllä koulutuksesta on ollut tosi paljon hyötyä.


      • avustaja
        on todella kirjoitti:

        tarpeellinen, kun on töissä erityisluokassa, jossa on esim. vaikeavammaisia. Osallistumme hojksin tekoon, suunnitellaan open kanssa opetusta jne. Kaikki ei tietysti mene suunnitelmien mukaan ja tällöin avustaja soveltaa itse (opetustuokioissa), eli kyllä koulutuksesta on ollut tosi paljon hyötyä.

        Olen samaa mieltä kanssasi. Aiemmassa tekstissä toin näkökannan nimenomaan kouluavustajan eli yleisluokassa työskentelevän kannalta, vaikka tosin onhan sielläkin tietysti eroja mitä tarkalleen ottaen työnkuva pitää sisällään.


      • Asiakkaan näkökulmasta
        OPE kirjoitti:

        Entä jos opettaja tarvitsee luokkaansa kouluavustajan, ja luokkaan palkataankin tutkinnon suorittanut koulunkäyntiavustaja. ei kai se opettajan vika ole, jos kaupungissa palkataan avustajia vain koulunkäyntiavustajan nimikkeellä, riippumatta siitä, että työnkuva olisi todellisuudessa kouluavustajuutta ?
        Ps. Olen itse sitä mieltä, että jokaisen opettajan, jolla on luokassaan tutkinnon suorittanut kka tulisi tutustua mihin kaikkeen kka itse asiassa joutuu tutkinnon saadessaan perehtymään. Olet nimittäin oikeassa, sillä voin kokemuksesta todeta, että yllättyin nähdessäni kka-näyttötutkinnon suoritusvaatimukset!

        Tuostapa vielä, että kyllä sitä ihan mielellään tekee näitä kouluavustajankin töitä, silloin kun on sellainen kohta, että avustettavat pärjää ilman apua. Esim. jos on enemmän työtunteja kuin oppilailla koulutunteja. Mutta : jos minulla olisi itselläni lapsi, jolle olisi avustaja määrätty, kyllä toivoisin, että hän lastani myös avustaisi ja tukisi koulunkäynnissä niin, että koulunkäynti luonnistuisi lapsen kykyjen mukaan eikä avustajan aika menisi open avustajana.
        Niin, eihän se toki open vika ole, jos kaupunki palkkaa koulunkäyntiavustajia, vaikka tarvittais "vain" kouluavustajia. Meillä nämä kouluavustajat ovat "ilmaisia" työkkärin harjoittelijoita, esim. luokion käyneitä. Tekevät kyllä myös palkallisia sijaisuuksia.


      • leila32
        tietenkin kirjoitti:

        keorkelle...toivoo Rehtori.
        Täällähän voi olla mitä vaan...varsinkin kun on hirveä pätemisen tarve. Voi kun ette sitä muualla voi tehdä...raukat.

        Olen työskennellyt opettajien kanssa samassa työyhteisössä noin kymmenen vuotta, esimiestehtävissä omalla toimialallani.

        Näitä opettajien kirjoituksia lukiessani on käsitykseni siitä ettei koulutus takaa sivistystä saanut edelleen vahvistusta.

        En ole koskaan tavannut niin itseään täynnä olevaa ammattiryhmää kuin peruskoulun opettajat. Heillä ei ole minkäänlaista kunnioitusta toisenlaista työtä tekeviä henkilöitä kohtaan. Heillä on omasta mielestään oikeus neuvoa ja arvostella sellaisissakin asioissa joista heilla ei ole minkäänlaista käsitystä. Opettajat odottavat, että jokainen on heidän edessä "maassa mahallaan" ja toivovat vielä kiitosta siitä, että saavat siinä maata...

        Opettajat eivät kunnioita toista ihmistä, joten kuinka he voivat odottaa kunnioitusta itseään kohtaan. Kunnioitus on todellakin kaukana siitä tunteesta jota tunnen näitä "kansankynttilöitä" kohtaan.

        Eräs työkaverini sanoi mielestäni osuvasti opettajista: "Oppilaat joutuvat pitämään opettajia puolijumalina ja pikkuhiljaa opettajat alkavat itsekin uskoa olevansa jumalolentoja...ja käyttäytyvät sen mukaisesti..."


      • aiwafxu
        George... kirjoitti:

        Juuri näin ei todellakaan pidä ajatella. Opettaja ei ole mikään asiakaspalvelija sanan varsinaisessa merkityksessä. Koulu ei ole paikka jonne tullaan viihteelle, viettämään aikaa tai muutenkaan hakemaan palvelua. Sinne tullaan suorittamaan oppivelvollisuutta ja oppimaan elämän tärkeät perusasiat, kuten laskemaan ja lukemaan.

        Tästä aiheesta on ollut julkisuudessa hiljattain paljon puhetta. Aihetta käsitteli viimeksi myös Opettaja-lehti. Sinun kaltaisesi vanhemmat yrittävät murentaa mm. opettajan ja koululaitoksen auktoriteettiä ja samalla tehdä lapsistamme samanlaisia ongelmanuoria joita jo koko Helsingin lähiöt pursuavat. Vanhan kansan viisaus "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" pätee yhä tänä päivänäkin.

        Asiasta toiseen: ei huolta, minä en ole opettaja. Koulumaailma on kylläkin erittäin tuttu muista yhteyksistä, en kai muuten tätäkään palstaa lueskelisi. Työskentelen yrityselämässä johtoportaassa ja siksikin tämä "avustajien kapina" ällistyttää. Jos meillä sihteerille sanotaan että hän vääntelee klemmarista pieniä miehiä, niin näin hän myös tekee - ainakin yrittää. Ei maailma pyöri niin että kaikki päättävät. Aina on pakko jonkun ohjata ja johtaa ja toisten vain totella. Joku kirjoitti vertauskuvan armeijaan ja se ei ollut ollenkaan huono. Sen läpikäynyt ymmärtää miksei solidaarinen johtaminen loppukädessä toimi. Mielipidettä voi kysyä, mutta viimeinen päätös on itse johtajan tehtävä.

        No eihän opettaja ole mikään asiakaspalvelija, hänen tehtävänsä on opettaa ja luoda oppiseen innostava, työrauhan tarjoava oppimisympäristö. Joten ehkä vähäisemmän koulutuksen omaavaa työkaveria, koulunkäyntiavustajaa, kannattaa myös kunnioittavasti kohdella...


    • kka minäkin

      Ja voin heti alkuun todeta että tämä on toinen viestini tänne ja samalla nimimerkillä:) Kun tuumit sitä kirjoitteleeko tänne vain muutama avustaja nicciä vaihdellen...

      No,jos haluisi olla oikein ilkeä,voisi aloitukseesi todeta ettei avustaja ole opettaja mutta opettajakaan ei ole muuta kuin opettaja.

      Ammattejahan nämä on siinä missä muutkin,kuitenkin.

      Mielenkiinnosta kysyisin,mihin arvelet ensisijaisesti avustajia käytettävän? Omassa koulussani on varmaan siinä mielessä hyvä tilanne että meille riittää tärkeää töitä,jopa yli "ammattirajojen".

      Lapsia varten me siellä olemme. Jos meidän luokan opettajalta tulisi käsky mennä vaikka askartelemaan niitä paperilennokkeja,menisin esimiehen puheille. Meillä on käden täynnä työtä eikä ammattitaitoinen opettaja edes mieti käyttää meitä ensisijaisesti muuhun kuin siihen työhön mihin olemme koulutuksemme saaneeet.

      Meidät on siis edelleen palkattu lapsia varten,ei myötäilemään opettajaa. Kritiikkiä on pystyttävä antamaan ja vastaanottamaan puolin ja toisin. Näiden vuosien aikana olen asiallisesti ja täysin perustellusti (ja tietysti rakentavasti)kritisoinut joidenkin opettajien työtä. Muutos on ollut parempaan ja kaikki ovat olleet tyytyväisiä. Kyllä avustajallakin on täysi oikeus,jopa velvollisuus kertoa opettajalle omista havainnoistaan ja sitten voidaan yhdessä etsiä keinoja korjata tilanne.

      Ihan jokaisella on oikeus nurista omasta työstään ja asettua jopa poikkiteloin. Ei se ole sen röyhkeämpää avustajalta kuin opettajaltakaan.

      Oma mielipiteeni on että tällainen hierarkiahysteria vain kiihdyttää eripuraa jos sitä kerran on havaittavissa. Minnekään se ei kanna.

      Voin tiedoksesi kertoa että ihan varmasti lämpimiä,ulospäinsuuntautuneita ja sosiaalisia ihmisiä löytyy myös koulunkäyntiavustajista. Meitäkin saattaa rassata tämä pimeä aika tai se oma elämä siellä koulun seinien ulkopuolella. Ei aina hymy tule sydämestä.

      Muuten,virka se on meilläkin. Ihan oikea virka.

      • Kollega

        Enpä malta olla esiintuomasta sitä seikkaa, että joissakin kaupungeissa palkataan koulunkäyntiavustajan nimikkeellä kyseisen koulutuksen suorittanut henkilö ja mutta sitten käytännössä työnkuva on pääsääntöisesti kouluavustajan työtä eli opettajan, ei oppilaan avustamista. Konkreettinen esimerkki siitä lienee se, että avustajan poissaolo esim. sairastuminen ei vaikuta millään lailla yhdenkään oppilaan arkeen, vaikka HOJKS:t ym. olisikin, mutta opettajan työtaakka luokan ainoana aikuisena kasvaa valtavaksi, kun ei ole avustajaa, jolla teetättää erinäisiä työtehtäviä.


      • AVUST.

        KOULUNKÄYNTIAVUSTAJIEN VIRKOJA EI OLE
        SUOMENMAASSA YHTÄÄN KAPPALETTA.TARKISTA TIETOSI,MIKÄ VIRKA ON.


      • kka
        AVUST. kirjoitti:

        KOULUNKÄYNTIAVUSTAJIEN VIRKOJA EI OLE
        SUOMENMAASSA YHTÄÄN KAPPALETTA.TARKISTA TIETOSI,MIKÄ VIRKA ON.

        mutta tässä varmaan tarkoitettiin sanan toista merkitystä. Tarkista vaikka sanakirjasta. (viestin kirjoittaja voi toki itse kommentoida jos minä tässä puhun omiani. tämä on siis vain minun tulkintani)


      • Henkisesti raskaantyönraataja
        AVUST. kirjoitti:

        KOULUNKÄYNTIAVUSTAJIEN VIRKOJA EI OLE
        SUOMENMAASSA YHTÄÄN KAPPALETTA.TARKISTA TIETOSI,MIKÄ VIRKA ON.

        ...virat nimikkeellä tuntiavustaja?


    • Marika K.

      Kirjoitit George hyvin ja täyttä asiaa. Kertokaa minulle avustajat miksi teillä on auktoriteettiongelma? Miksi??? Miksei voi hyväksyä että auktoriteetti on olemassa? Mikä kohta siinä on niin pahaa ja vastenmielistä? Miksei voi myöntää että joku päättää minun töistäni?

      Itse olen ollut avustajana kolmisen vuotta, sitä ennen olin tarjoilijana ja nyt sitten tänä syksynä siirtynyt myyntityöhön kun halusin elämässäni taas jotain uutta. Aina on elämässäni ollut esimies, joka on "määrännyt". Mikä ihme ongelma tästä aiheesta täytyy oikein tehdä? Minulla ei kyseistä ongelmaa ole ollut koskaan, ei missään työpaikassa, eikä missään työtehtävässä. Onko se tämä suomalainen mentaliteetti että "ketään ei haluta nöyristellä"? Työpaikalla kyse ei tosin ole nöyristelemisestä, vaan tuntuu ettei sitä kaikki täällä oikein kykene tajuamaan.

      • eräs äiti

        Totta! Jos KKA:lla on auktoriteettiongelma, niin miten hän voi kuvitella tekevänsä kasvatustyötä ja näyttää lapsille mallia? Jos KKA pitää itseään opettajan vertaisena, eikä yhtään koulun hierarkiassa alempana, niin eikös oppilaatkin voi pitää itseään KKA:n kanssa samantasoisina?

        Lopputulos on että kukaan ei tee mitään ja kaikki haluavat muka itse päättää mitä tunneillakin tehdään. Näin ainakin se yläasteella tai ala-asteen viimeisillä luokilla varmaankin menisi.

        Opettajan työtä on syytä kunnioittaa, samoin myös avustajien. On silti syytä huomioida että tehtävät eivät ole samoilla viivoilla ja ainakaan minä en haluaisi antaa lapsiani avustajan opetettaviksi.


      • äidillä
        eräs äiti kirjoitti:

        Totta! Jos KKA:lla on auktoriteettiongelma, niin miten hän voi kuvitella tekevänsä kasvatustyötä ja näyttää lapsille mallia? Jos KKA pitää itseään opettajan vertaisena, eikä yhtään koulun hierarkiassa alempana, niin eikös oppilaatkin voi pitää itseään KKA:n kanssa samantasoisina?

        Lopputulos on että kukaan ei tee mitään ja kaikki haluavat muka itse päättää mitä tunneillakin tehdään. Näin ainakin se yläasteella tai ala-asteen viimeisillä luokilla varmaankin menisi.

        Opettajan työtä on syytä kunnioittaa, samoin myös avustajien. On silti syytä huomioida että tehtävät eivät ole samoilla viivoilla ja ainakaan minä en haluaisi antaa lapsiani avustajan opetettaviksi.

        käynyt koskaan mielessä, että on myös avustajia, jotka ovat lukeneet ja opiskelleet tätä alaa enemmän kuin suurin osa epäpätevistä "opettajista"...ennemmin pätevä hyvän koulutuksen saanut avustaja kuin tälle alalle täysin kouluttamaton "opettaja."
        Ja kas kummaa minäkin olen Äiti.


      • mutta
        äidillä kirjoitti:

        käynyt koskaan mielessä, että on myös avustajia, jotka ovat lukeneet ja opiskelleet tätä alaa enemmän kuin suurin osa epäpätevistä "opettajista"...ennemmin pätevä hyvän koulutuksen saanut avustaja kuin tälle alalle täysin kouluttamaton "opettaja."
        Ja kas kummaa minäkin olen Äiti.

        Perusopetuksen opettajista juuri julkaistun tutkimuksen mukaan muistaakseni 91% on päteviä...


    • koulu(nkäynti)avustaja?

      Virallisesti julistetaan ja koulunkäyntiavustajille opetetaan, että KKA on oppilasta varten - ei opettajaa. Koulunkäyntiavustajan työnkuvaan ei siis varsinaisesti kuulu esim. monistaminen tai muut oppimateriaalin valmistelutehtävät. Kouluavustaja on tätä varten.

      Käytännössä kouluavustajia ei kouluilla juuri ole, ja siksi on tiettyä painetta siihen suuntaan, että KKA:t tekevät myös kouluavustajan hommia.

      Asiassa ei olisi ongelmaa, jos siitä saisi tietää etukäteen. Jo neuvottelutilanteessa pitäisi selvästi tuoda esille, että tähän paikkaan kuuluu sitten myös tällaisia hommia. Jos hakijan mielestä se on ok, niin eihän siinä sitten mitään.

      Jos asiasta ei ole erikseen sovittu, niin silloin mennään yleisten linjojen mukaan, eli KKA on oppilasta eikä opettajaa varten. KKA voi toki tehdä "ystävänpalveluksena" erilaisia juttuja opettajan hyväksi. Hänellä ei kuitenkaan ole siihen mitään velvollisuutta, niin kuin ei opettajallakaan ole velvollisuutta tehdä palveluksia toiselle opettajalle.

      • kka minäkin

        Opettajilla ja myös kotiin luettavaksi kkan työnkuvaus,ei olisi kummainen vaiva ja selvittäisi varmasti monta asiaa.

        En lähtisi yleistämään että koulunkäyntiavustajilla olisi auktoriteettiongelmaa,vaikkei hän olisikaan opettajan kanssa kaikesta samaa mieltä. Näille opetuksen suuntaviivojen päättämiselle on myöskin aivan oma aikansa eikä näitä vatvota opptuntien aikaan:)

        Auktoriteettiasema on ansaittava,se ei tule tittelin myötä.

        Meillä on asiat hyvin ja töitä tehdään rinta rinnan,eikä siellä kymmenen erityisoppilaan keskellä jouda miettimään mikä olikaan avustajan ja mikä opettajan homma.

        Materiaalin valmistaa se joka parhaiten joutaa,joskus opettaja,toisinaan avustaja.

        Näin siis vain meillä,toivottavasti monessa muussakin paikassa!


      • meilläkin
        kka minäkin kirjoitti:

        Opettajilla ja myös kotiin luettavaksi kkan työnkuvaus,ei olisi kummainen vaiva ja selvittäisi varmasti monta asiaa.

        En lähtisi yleistämään että koulunkäyntiavustajilla olisi auktoriteettiongelmaa,vaikkei hän olisikaan opettajan kanssa kaikesta samaa mieltä. Näille opetuksen suuntaviivojen päättämiselle on myöskin aivan oma aikansa eikä näitä vatvota opptuntien aikaan:)

        Auktoriteettiasema on ansaittava,se ei tule tittelin myötä.

        Meillä on asiat hyvin ja töitä tehdään rinta rinnan,eikä siellä kymmenen erityisoppilaan keskellä jouda miettimään mikä olikaan avustajan ja mikä opettajan homma.

        Materiaalin valmistaa se joka parhaiten joutaa,joskus opettaja,toisinaan avustaja.

        Näin siis vain meillä,toivottavasti monessa muussakin paikassa!

        erityisluokassa on niin eritasoisia kehitysvammaisia, että ei tosiaankaan ehditä miettimään titteleitä. Kriisitilanteiden sattuessa on avustajan osattava myös hypätä opettajan rooliin, kun opettaja on "sidottuna" ongelmatilanteeseen. Homma toimii hienosti ja opettajat antavat TODELLA positiivista palautetta työstämme..=)

        Koulunkäyntiavustajat ovat tehneet myös opettajan sijaisuuksia (äitiysloman ajan), koska sitä PÄTEVÄÄ opettajaa ei ole ollut tarjolla. Tällöin muut erityisopettajat ovat tukeneet sijaisavustajaa muita avustajia ja hyvin lukuvuosi on sujunut.

        TERVEESSÄ työyhteisössä homma toimii ja kukin osaa ARVOSTAA JOKAISEN tekemää työtä!!! (opettajat, kka:jat, terapeutit, tulkit, tukiperheet jne.)


      • ohikulkija vain
        kka minäkin kirjoitti:

        Opettajilla ja myös kotiin luettavaksi kkan työnkuvaus,ei olisi kummainen vaiva ja selvittäisi varmasti monta asiaa.

        En lähtisi yleistämään että koulunkäyntiavustajilla olisi auktoriteettiongelmaa,vaikkei hän olisikaan opettajan kanssa kaikesta samaa mieltä. Näille opetuksen suuntaviivojen päättämiselle on myöskin aivan oma aikansa eikä näitä vatvota opptuntien aikaan:)

        Auktoriteettiasema on ansaittava,se ei tule tittelin myötä.

        Meillä on asiat hyvin ja töitä tehdään rinta rinnan,eikä siellä kymmenen erityisoppilaan keskellä jouda miettimään mikä olikaan avustajan ja mikä opettajan homma.

        Materiaalin valmistaa se joka parhaiten joutaa,joskus opettaja,toisinaan avustaja.

        Näin siis vain meillä,toivottavasti monessa muussakin paikassa!

        "Auktoriteettiasema on ansaittava,se ei tule tittelin myötä."

        Väärin! Kyllä se vaan työelämässä tulee. Ylempi määrää alempaa vaikka olisi henkilönä millainen kusipää tahansa. Elämä ei ole reilua, mutta siitä voi valittaa vain jumalalle.


      • työyhteisössä.
        ohikulkija vain kirjoitti:

        "Auktoriteettiasema on ansaittava,se ei tule tittelin myötä."

        Väärin! Kyllä se vaan työelämässä tulee. Ylempi määrää alempaa vaikka olisi henkilönä millainen kusipää tahansa. Elämä ei ole reilua, mutta siitä voi valittaa vain jumalalle.

        ei määrätä vaan PYYDETÄÄN. Toiset osaavat olla nääs sosiaalisia ja kun osaa olla kiva, niin muutkin osaavat, eikä tämmöisiä hömpämpömppäjuttuja, (mitä sinäkin täällä ilkeyttäsi viljelet) koko synny! Mene kasvamaan!


    • sinä...

      armeijaan kasvamaan. siellä kun KÄSKETÄÄN esim. ryömimään, ni SINÄHÄN RYÖMIT poikaseni!

    • Maaru

      Olen hiukan toista mieltä tietyistä asioista.

      Ensinnäkin vaikka mielestäsi avustaja tai ohjaaja olisi hierarkiassa alempiarvoinen, ei se suinkaan tarkoita ettei hän olisi melkein yhtä pätevä kuin opettaja. Kymmeniä vuosia jo ohjaajan työtä tehneenä katson tietyissä asioissa olevani ammattitaitoisempi kuin esim. vastavalmistunut opettaja. Teen sitä samaa työtä päivät luokassa mitä opettajakin eli opetan, ohjaan ja tuen oppilasta. Ainoa asia joka minut erottaa opettajasta on vastuu, tarkoitan tällä lähinnä opetustuntien suunnittelua jne. ja tietenkin se titteli.

      Enkä myöskään ymmärrä miksi opettajan pitää käskeä ja määrätä. Hyvässä yhteistyössä keskenään olevat avustaja tai ohjaaja ja opettaja tekevät luokassa päätöksiä ja suunnitelmia yhdessä...luojan kiitos, että olen saanut tällaisen opettajan työkaveriksi. Ei tarvitse opettajan käskeä eikä määrätä, vaan työt tehdään yhdessä, antaen arvo toiselle, tittelistä huolimatta eikä simputeta käskemällä ja määräämällä työmoraalia lattianrakoon.

      Lukiessani kirjoitustasi sain sinusta erittäin ikävän käsityksen ja toivoisin jos olet opettaja...muuta asennettasi ja anna arvo toisellekin vaikka hän olisi hierarkiassa sinua alempiarvoinen.

      • näin ?

        Jos työpaikalla sattuu ristiriita tilanne: opettaja vastaan avustaja ja rehtorin puheille joutuu niin kyllä se on niin että rehtori on opettajan puolella ja avustaja jää luultavasti toiseksi.


      • meikä
        näin ? kirjoitti:

        Jos työpaikalla sattuu ristiriita tilanne: opettaja vastaan avustaja ja rehtorin puheille joutuu niin kyllä se on niin että rehtori on opettajan puolella ja avustaja jää luultavasti toiseksi.

        miten tämä liittyy mihinkään. Ainahan asia pitää selvittää.


      • salapoliisi ja tietäjä
        meikä kirjoitti:

        miten tämä liittyy mihinkään. Ainahan asia pitää selvittää.

        luin huvikseni aloittajan tekstiä (ei jaksa noin paljon kylläkään) ja ainakin yksi tuli heti paikalla selväksi : Siinä puhuu ihminen joka ON TODELLA TÄRKEÄ HENKILÖ !

        Minäpä kysyn, mihin ovat kouluopetuksessa kadonneet hyvien tapojen opetukset ? Entä koulun siisteyskasvatus opettajien omalta osalta, huolellisuus ettei jätä ovia/ikkunoita auki entä mikä on suhteesi uskontoon, onko sekin hakoteillä. Kuule opettaja, oikea Assistenttikin voi olla sydämeltään pätevämpi jos kuulee Oikean Opettajan äänen.


      • että....

        täällä narisevat opettajat ovat yleisopetuksen opettajia. Erkkaopet ovat tunnetusti yhteistyökykyisempiä.
        Eihän erkka-ope pärjäisikään ilman avustajia luokassaan. Meillä on 9 oppilaan ryhmässä jopa 4 avustajaa, koska taso on niin huono.

        Yleisopetuksen opettajien olisi syytä käydä seuraamassa viikon verran erityisopetusluokkaa, tulisipahan heillekin selville työn vaativuus ja se MIKSI avustajia siellä TARVITAAN:


      • meikä
        että.... kirjoitti:

        täällä narisevat opettajat ovat yleisopetuksen opettajia. Erkkaopet ovat tunnetusti yhteistyökykyisempiä.
        Eihän erkka-ope pärjäisikään ilman avustajia luokassaan. Meillä on 9 oppilaan ryhmässä jopa 4 avustajaa, koska taso on niin huono.

        Yleisopetuksen opettajien olisi syytä käydä seuraamassa viikon verran erityisopetusluokkaa, tulisipahan heillekin selville työn vaativuus ja se MIKSI avustajia siellä TARVITAAN:

        hyvä idea!!


      • ihme tyyppejä
        että.... kirjoitti:

        täällä narisevat opettajat ovat yleisopetuksen opettajia. Erkkaopet ovat tunnetusti yhteistyökykyisempiä.
        Eihän erkka-ope pärjäisikään ilman avustajia luokassaan. Meillä on 9 oppilaan ryhmässä jopa 4 avustajaa, koska taso on niin huono.

        Yleisopetuksen opettajien olisi syytä käydä seuraamassa viikon verran erityisopetusluokkaa, tulisipahan heillekin selville työn vaativuus ja se MIKSI avustajia siellä TARVITAAN:

        Paitsi että täällä eivät ole opettajat narisseet! Jos niin väität, niin luet kyllä vietejä ihmeelliset lasit päässä! Luepa tämäkin viestiketju. Aloittaja EI ole opettaja ja hänen kannattajansakaan EIVÄT ole opettajia, vaan ainoastaan maalaisjärjellä ajattelevia ihmisiä. Mitä olen palstaa seurannut (en itsekään ole opettaja), niin eivät täällä juuri opettajat ole muutenkaan narisseet vaan koulunkäyntiavustajat. Sitä paitsi kuka täällä on muka kiistänyt sen, etteikö avustajia tarvittaisi? Tässäkin keskustelussa on ollut vain kyse siitä, miten koulunkäyntiavustajien tulisi ymmärtää tekevänsä eri työtä eri koulutuksella kuin opettajat tekevät. Ei ole ollut kyse tuon työn arvosta. Ei kai nyt pomotkaan alaistensa työn arvoa kiistä, koska he tarvitsevat jokaisen työpanosta!


      • hyvä...
        meikä kirjoitti:

        hyvä idea!!

        se muuten oliskin hyvä idea. Sen olen huomannut, että yleispuolen opettajat eivät kaikki tajua kuinka raskasta on erkkaopella ja avustajilla. Vois tulla päiväksi seuraamaan touhuja ja opiskelua.


      • eläpäs
        ihme tyyppejä kirjoitti:

        Paitsi että täällä eivät ole opettajat narisseet! Jos niin väität, niin luet kyllä vietejä ihmeelliset lasit päässä! Luepa tämäkin viestiketju. Aloittaja EI ole opettaja ja hänen kannattajansakaan EIVÄT ole opettajia, vaan ainoastaan maalaisjärjellä ajattelevia ihmisiä. Mitä olen palstaa seurannut (en itsekään ole opettaja), niin eivät täällä juuri opettajat ole muutenkaan narisseet vaan koulunkäyntiavustajat. Sitä paitsi kuka täällä on muka kiistänyt sen, etteikö avustajia tarvittaisi? Tässäkin keskustelussa on ollut vain kyse siitä, miten koulunkäyntiavustajien tulisi ymmärtää tekevänsä eri työtä eri koulutuksella kuin opettajat tekevät. Ei ole ollut kyse tuon työn arvosta. Ei kai nyt pomotkaan alaistensa työn arvoa kiistä, koska he tarvitsevat jokaisen työpanosta!

        nyt. Pientä nurinaa olen täällä aistinut kyllä opettajienkin kirjoituksista tyyliin: avustajat tuntekoon nahassaan, että ovat vain avustajia.

        Erityisluokassa avustajat ovat muutakin, kuin vaan avustajia. Vaikeatasoisessa erityisluokassa avustajien rooli on merkittävän suuri. Vai luuketko että opettaja pystyy opettamaan ryhmänä esim kolmea autistia, kahta cp-vammaista, viittä ad/hd oireyhtymäistä jne. Tasoerot ovat tälläisessä luokassa niin selkeät, että avustajat opettavat osaa lapsia opettajan ohjeiden mukaisesti eri tiloissa. Kukin tekee ja OSAA tehdä omaa työtään niin, ettei opettajan tarvitse edes sanota, että seuraavalla tunnilla teet niin ja noin. Viikkosuunnitelmat on yhdessä pohdittu ja niitä toteutetaan lapsen kykyjen mukaisesti. Avustaja osaa myös itse SOVELTAA, jos suunniteltu asia ei olekaan sopiva lapselle.

        Meillä erityispuolella PITÄÄ olla vahva ja osaava tiimi, että homma pyörii. Kukin antaa oman panoksensa työhön ja osaa arvostaa omaa, sekä muiden tekemää työtä.


      • miten..
        eläpäs kirjoitti:

        nyt. Pientä nurinaa olen täällä aistinut kyllä opettajienkin kirjoituksista tyyliin: avustajat tuntekoon nahassaan, että ovat vain avustajia.

        Erityisluokassa avustajat ovat muutakin, kuin vaan avustajia. Vaikeatasoisessa erityisluokassa avustajien rooli on merkittävän suuri. Vai luuketko että opettaja pystyy opettamaan ryhmänä esim kolmea autistia, kahta cp-vammaista, viittä ad/hd oireyhtymäistä jne. Tasoerot ovat tälläisessä luokassa niin selkeät, että avustajat opettavat osaa lapsia opettajan ohjeiden mukaisesti eri tiloissa. Kukin tekee ja OSAA tehdä omaa työtään niin, ettei opettajan tarvitse edes sanota, että seuraavalla tunnilla teet niin ja noin. Viikkosuunnitelmat on yhdessä pohdittu ja niitä toteutetaan lapsen kykyjen mukaisesti. Avustaja osaa myös itse SOVELTAA, jos suunniteltu asia ei olekaan sopiva lapselle.

        Meillä erityispuolella PITÄÄ olla vahva ja osaava tiimi, että homma pyörii. Kukin antaa oman panoksensa työhön ja osaa arvostaa omaa, sekä muiden tekemää työtä.

        tuo liittyy siihen että tavallisen luokan opettajat olisivat nurisijoita? Ihme yleistämistä täällä.
        Oon kouluavustaja enkä oo koskaan huomannu tollasta, meillä ainakin opettajat arvostavat toisiaan ja varsinkin koulunkyntiavustajia, meitä työmarkkinatukilaisia jotka kerätään vain OKL:ään pisteit voidaan sitten laittaa minne tahansa, mutta eipä se haittaa kun ei ole mitään koulutustakaan.
        Mieluummin keitän kahvia ja kopioin opettajille kuin joillekin metallimiehille!


      • piruuttani
        ihme tyyppejä kirjoitti:

        Paitsi että täällä eivät ole opettajat narisseet! Jos niin väität, niin luet kyllä vietejä ihmeelliset lasit päässä! Luepa tämäkin viestiketju. Aloittaja EI ole opettaja ja hänen kannattajansakaan EIVÄT ole opettajia, vaan ainoastaan maalaisjärjellä ajattelevia ihmisiä. Mitä olen palstaa seurannut (en itsekään ole opettaja), niin eivät täällä juuri opettajat ole muutenkaan narisseet vaan koulunkäyntiavustajat. Sitä paitsi kuka täällä on muka kiistänyt sen, etteikö avustajia tarvittaisi? Tässäkin keskustelussa on ollut vain kyse siitä, miten koulunkäyntiavustajien tulisi ymmärtää tekevänsä eri työtä eri koulutuksella kuin opettajat tekevät. Ei ole ollut kyse tuon työn arvosta. Ei kai nyt pomotkaan alaistensa työn arvoa kiistä, koska he tarvitsevat jokaisen työpanosta!

        kysyn, että mistä hitosta tiedät, että minkä ammattiryhmän ihmiset täällä kirjoittelee. Heh...täällä voi kuka tahansa olla ihan mitä vaan. Ihan tiedoksi... ei kaikkea kannata uskoa. Terveisin Kerttu.


      • on sullakin
        piruuttani kirjoitti:

        kysyn, että mistä hitosta tiedät, että minkä ammattiryhmän ihmiset täällä kirjoittelee. Heh...täällä voi kuka tahansa olla ihan mitä vaan. Ihan tiedoksi... ei kaikkea kannata uskoa. Terveisin Kerttu.

        huvit!!! Mielenvikaisiakin taitaa olla liikkeellä!?!


    • virkaatekevä

      "Opettaja on korkeasti koulutettu akateeminen ihminen."

      Valitettavasti se ei näköjään tee opettajasta fiksua tai edes työtovereiden kanssa toimeentulevaa.. Edes armeijan kapiaisilla ei ole noin ruusuista kuvaa "käskemisestä".

      • KL, ELO

        Tämän keskustelun perusteella aika monella kka:lla on paha, paha, PAHA itsetunto-ongelma. Ei eroteta omaa duunia ja kuvitelmia toisistaan.

        Itselläni onneksi loistavat koulutetut avustajat, jotka ymmärtävät, että eri ammattiryhmillä on eri työnkuvat ja eri roolit luokassa, vaikka samojen lasten kanssa töitä tehdäänkin. YHDESSÄ.

        Toinen asia:
        Siinä vaiheessa, kun oppilas muuttuu asiakkaaksi, on koulu muuttunut valintamyymäläksi. Siwasta saa keppanaa, sen kanssa ei koulun kannata edes yrittää kilpailla.


      • kohnotar
        KL, ELO kirjoitti:

        Tämän keskustelun perusteella aika monella kka:lla on paha, paha, PAHA itsetunto-ongelma. Ei eroteta omaa duunia ja kuvitelmia toisistaan.

        Itselläni onneksi loistavat koulutetut avustajat, jotka ymmärtävät, että eri ammattiryhmillä on eri työnkuvat ja eri roolit luokassa, vaikka samojen lasten kanssa töitä tehdäänkin. YHDESSÄ.

        Toinen asia:
        Siinä vaiheessa, kun oppilas muuttuu asiakkaaksi, on koulu muuttunut valintamyymäläksi. Siwasta saa keppanaa, sen kanssa ei koulun kannata edes yrittää kilpailla.

        Sitä opettajien työnkuvaa ei kerkiä hahmottamaan, kun ne on niin paljon poissa.


      • hohhoijaa sentään
        kohnotar kirjoitti:

        Sitä opettajien työnkuvaa ei kerkiä hahmottamaan, kun ne on niin paljon poissa.

        Toki avustaja ei ole koulutukseltaan samalla tasolla opettajan kanssa. Eikä kuulukkaan olla.
        MUTTA opettajat eivät ole koulunkäyntiavustajien pomoja, millään muotoa. Se sopis muistaa.


      • KL, ELO
        hohhoijaa sentään kirjoitti:

        Toki avustaja ei ole koulutukseltaan samalla tasolla opettajan kanssa. Eikä kuulukkaan olla.
        MUTTA opettajat eivät ole koulunkäyntiavustajien pomoja, millään muotoa. Se sopis muistaa.

        "opettajat eivät ole koulunkäyntiavustajien pomoja, millään muotoa. Se sopis muistaa"

        Sopis ja sopis. Mistähän traumasi juontaa? Huonosti toimivasta yhteistyöstä vai vaikeudesta sopeutua toimimaan toisen aikuisen alaisuudessa?

        RIippuu mitä tarkoitat pomolla. Ei ole työnantajan-edustaja-pomo, ei.

        Tiimi, jossa on yksi opettaja ja esim. kolme kk-avustajaa, ei kuitenkaan ole symmetrinen vastuun ja tehtävien suhteen. Opettajalla on pedagoginen vastuu sekä suunnittelussa että toiminnassa. Vastuu on jakamaton, vaikka työskentely tapahtuukin yhdessä. Opettaja on aikuisten joukossa se, joka kertoo, mitä tehdään.

        KKA toimii opettajan ohjauksessa. KKA ei sooloile. KKA joutuu olemaan omatoiminen ja ratkaisemaan tilanteita itse, mutta vastuu ja ohjaus on opettajalla.

        Joillekin tuo on ongelma. Toisille itsestäänselvyys, Jotkut tiimit toimivat hyvällä keskusteluyhteydellä, eikä kukaan joudu miettimään, kuka on pomo tai ei, koska kuvio on selvä, mutta kaikkia kuunnellaan ja arvostetaan.

        Aina ei ole näin ideaalista. Kaikki tiimit vaan eivät toimi.


    • on*

      voinut jollekin nousta kusi hattuun. Itse opettajana tiedän, että meitä on joka lähtöön, ja muodollisesti epäpätevä voi olla paljon parempi opettaja kuin joku koulutuksen saanut hikipinko, jjoka toki pärjäsi lukiossa ja yliopistossa, mutta joka palaa työssä loppuun jo yhdessä lukuvuodessa.

      Mutta mikäpä siinä, onnea valitsemallasi tiellä. Onneksi et kuitenkaan ole minun työtoverini ja sääliksi käy toisaalta heitä, jotka pakosta joutuvat jakamaan openhuoneen kanssasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1259
    2. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

      Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      202
      1047
    3. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

      Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      61
      1000
    4. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

      Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      959
    5. Sulle on tullut

      Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      933
    6. Asunnottomuus lisääntyy

      Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      139
      900
    7. Minä pyydän,

      jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      846
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

      Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      119
      761
    9. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

      Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      695
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

      Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      121
      694
    Aihe