ARTISTIKOULUTUS JA TALENT SCHOOL

tietääkö kukaan

Kuka tietää enemmän näistä opinahjoista?Mitä maksaa opiskelu talent schoolissa ja onko rahan väärtiä? Entäs artistikoulutus ikaalisissa? Onko vaikea päästä sisään? Ja onko ko. paperilla todella helpompi hakea töitä alalta?

25

13022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qwerty

      Että silleen

      • ninnuli

        kuinka niin


      • Qwerty
        ninnuli kirjoitti:

        kuinka niin

        Artistikoulutuksessa ei anneta mitään opettajatietoja. Jos opettajat / koulutus olisi vakavasti otettavaa, kyllähän tällaiset perustiedot ilmoitetaan.
        Heidän juhlakonserttinsa esiintyjätkin ovat sangen luokatonta sakkia, Kati Pellistä lukuunottamatta. Tangokuninkaallisten tyyppistä laulumaailman pohjasakkaa.


      • Qwerty
        ninnuli kirjoitti:

        kuinka niin

        Talent School on sitten näitä "laulava missi / malli"-linjan juttuja.

        Joo. Voihan sitä olla vaikka laulava levyseppä-hitsaaja - eihän siinä mitään.


      • Aloittaja
        Qwerty kirjoitti:

        Talent School on sitten näitä "laulava missi / malli"-linjan juttuja.

        Joo. Voihan sitä olla vaikka laulava levyseppä-hitsaaja - eihän siinä mitään.

        Nämä kaksi olivat ainoat "koulut" jossa ei vaadittu teoriapohjaa ollenkaan. Talent school on ilmeisesti myös maksullinen. ...kele. En enää tiedä mistä lähtis alottamaan.


      • ja...
        Qwerty kirjoitti:

        Artistikoulutuksessa ei anneta mitään opettajatietoja. Jos opettajat / koulutus olisi vakavasti otettavaa, kyllähän tällaiset perustiedot ilmoitetaan.
        Heidän juhlakonserttinsa esiintyjätkin ovat sangen luokatonta sakkia, Kati Pellistä lukuunottamatta. Tangokuninkaallisten tyyppistä laulumaailman pohjasakkaa.

        Selvisi että yksi artistikoulun maikoista onkin tuttu jo entuudestaan. Iskelmälaulaja tosin.


      • neiti
        Aloittaja kirjoitti:

        Nämä kaksi olivat ainoat "koulut" jossa ei vaadittu teoriapohjaa ollenkaan. Talent school on ilmeisesti myös maksullinen. ...kele. En enää tiedä mistä lähtis alottamaan.

        Artistikoulutus on tarkoitettu lähinnä vain itsensä kehittämiseen, ja toki se kannattaa käydä jos on siis tähtäimessä pärjätä laulun ja esiintymisen saralla tai esim. jossain kilpailussa paremmin. Sinne ei ole vaikea päästä jos osaa laulaa:) Itse olisin päässyt, mutta en sitten mennytkään vaan valitsin oikean ammatillisen koulutuksen eli popjazz -konservatorion. Artistikoulutus keskittyy käsittääkseni lähinnä iskelmän puolelle, ja monet tangomarkkinoilla pärjänneet ovat käyneet artistikoulun, mikä ei nyt sinällään siis välttämättä ole mitenkään artiskoulun ansiota. Itse oen ainakin pärjännyt tangomarkkinoilla jo ennen kuin koulutin itseäni mitenkään. Ei siellä artistikoulussa huonosta hyvää tehdä kuten ei missään muussakaan koulussa. Hyvät siellä vaan saa vähän lisäeväitä. En nyt kyllä silti mitenkään vertaisi sitä kunnolliseen ammatilliseen koulutukseen. kannattaa tosiaan mennä popjazz- konservatorioon opiskelemaan muusikoksi (laulajaksi) niin saa paljon enemmän kaikenlaisia oikeita muusikon uralla tarvittavia taitoja, ja voi saada jotain työtäkin hyvällä tuurilla (tosin itse en jättäisi sen varaan, että olen muusikko, koska ei laulajille siitä leipä lohkea. Tottakai käyn esim AMK:n vielä ja kouluttaudun myös opettajaksi). Jos ei "konsaan" pääse, niin sitten ei ole kyllä eväitäkään laulajan uralle ja sitten kannattaa unohtaa se haaveilu! (huom konservatorioita on vaikka miten monissa kaupungeissa, ei vain hesassa) Artistikoulu ei tuo mitään työtä tai keikkoja sen kummemmin. Tietenkin hyville laulajille saattaa olla työtä (ei sekään kyllä aina mene niin käsi kädessä!), mutta se meriitti että on käynyt jonkun artistikoulun, ei siis tuo itsessään mitään työtä.
        Toivottavasti oli jtn apua tästä.


      • neiti
        Aloittaja kirjoitti:

        Nämä kaksi olivat ainoat "koulut" jossa ei vaadittu teoriapohjaa ollenkaan. Talent school on ilmeisesti myös maksullinen. ...kele. En enää tiedä mistä lähtis alottamaan.

        piti vielä lisätä tuohon teoriajuttuun, että ei ne konservatorionkaan pääsykokeissa painota siihen teoriaan ollenkaan. Sinne oln päässyt monia jotka ei osaa paljon mitään. Pääasia on että pääaineen eli instrumention tai laulun hallinta on hyvä.Teoriat voi aina oppia myöhemminkin jos haluaa. Ei esim sibeliusakatemiaankaan ole teorian painotus päsykokeissa kuin 10%, ja instrumentti/laulutaidon 90%. että silleen..


      • oppilaana ollut
        Qwerty kirjoitti:

        Artistikoulutuksessa ei anneta mitään opettajatietoja. Jos opettajat / koulutus olisi vakavasti otettavaa, kyllähän tällaiset perustiedot ilmoitetaan.
        Heidän juhlakonserttinsa esiintyjätkin ovat sangen luokatonta sakkia, Kati Pellistä lukuunottamatta. Tangokuninkaallisten tyyppistä laulumaailman pohjasakkaa.

        kaipailit tietoa kurssi kouluttajista. Itse olin mukana viime vuoden kurssilla ja tässä listaa kouluttajista...upeita tyyppejä olivat kaikki:

        - Marko Lämsä - artisti
        - Kikka Laitinen -artisti
        - Jani Wikholm - artisti
        - Annika Eklund - artisti
        - Tiina Pitkänen - artisti
        - Kati Pellinen - artisti
        - Pequ Nieminen - A&R/ Helsinki Music Company
        - Tomi Oravala - muusikko / Finlanders
        - Irina Milan - lauluvalmentaja
        - Kim Kuusi - tuottaja
        - Kyösti Mäkimattila - Varjokuva yhtye
        - Sirpa Moilanen - ohjelmaostaja/ Naapurivaaran huvikeskus
        - Jaana Parkkila - ravintolapäällikkö/ Ikaalisten Kylpylä
        - Taisto Lunkka - Muusikko/Lumipallo orkesteri
        - Marjorie - laulaja/laulunopettaja
        - Eija Hinkkala - koulutuspäällikkö
        - Olli Heikkinen - muusikko / Miljoonasade
        - Antti Hinkkala - liikunta
        - J-P Annala - psykologi
        - Tapio Korjus - ohjelmatoimiston edustaja
        - Juha-Veli Jokinen - Iltasanomien toimittaja
        - Ainokuutamo Uusitorppa - freelancer toimittaja
        - Lasse Finska - freelancertoimittaja
        - Pia Temisevä - Ptpromotion
        - Pentti Teräväinen - discopress

        ...varmaan unohdin joitain listalta...mutta tästä saa vähän suuntaa missä mennään. Kaikki nimet eivät välttämättä ole tuttuja "suurelle väelle", mutta kukin oli oman alansa ehdotonta huippua.

        Yllä olevien tyyppien osaaminen ja aito halu auttaa nuoria artisinalkuja eteenpäin oli ihaltavaa.


    • artisti1234

      Hei!

      Se on kiva kun aiheesta mitään tietämättömät käy aukomassa täällä päätään.
      Olen itse käynyt ikaalisten artistikoulun, ja minulla on siitä vuodesta pelkästään hyvää sanottavaa.

      Luennoimmassa käy ravintolapäälliköitä (keikkapalkanmaksajasi) levy-yhtiöiden ja ohjelmatoimistojen edustajia, saat hyvät suhteet alalla toimiviin henkilöihin ja tiedät miten homma toimii.
      Älyttömästi keskitytään taustatyöhön, gramex, teosto heidän kanssa toimiminen, kunnosta huolehtiminen, teoria, markkinointi, yrittäjyys..
      Mun mielestä ehdottomasti suosittelen.
      Jos et työllisty täysi päiväisenä artistina, työllistyt helpommin alalle.

      Hae sinne vaan! Joka vuosi 15 pääsee sisään ja jos olet lahjakas, pääset varmasti!
      Tsemppiä uraan.. älä välitä noista kateellisista urputtajista tuolla ylempänä!

      • exkurssilainen

        Artistikoulutus on ehdottomasti hyvä perusta alalle haluavalle.

        Mikään tutkinto tai huikaiseva laulutaito ei ole kuitenkaan koskaan oikotie onneen - menestyväksi artistiksi haluavan on tehtävä työtä, työtä ja työtä. Miten selvitä tästä työstä ja välttää suurimmat sudenkuopat? Sen opit artistikoulutuksessa!

        Artistikurssin aikana opiskelijat saavat laajat valmiudet seiviytyä kovassa musabisnesmaailmassa. Vuoden aikana luodaan laajalti yhteyksiä alan henkilöihin ( levy-yhtiöt, ohjelmatoimistot, promootio- ja managerihenkilöt jne...), opitaan markkinointia ja tehdään yksityiskohtaiset markkinointisuunnitelmat, opiskellaan laulu- ja esiintymistekniikkaa, mietitään jokaisen pääkopan sisäisiä asioita ja sieltä löytyviä kehityskohteita, käydään läpi musiikin teoriaa, musiikin tekniikkapuolen teoriaa, kootaan omaa ohjelmistoa, saadaan esiitymiskokemusta ja harjoitusta, yms... yms...

        Jos jokin asia jäi vaivaamaan mieltäsi, ota yhteyttä suoraan Aikkarin kouluttajiin ja kysy... näin yleisellä tasolla on vaikea kertoa näin laajaa koulutusta lyhyesti.

        Itselleni vuosi oli hyödyllinen ja ikimuistoinen.


    • Birre=)

      Olen käynyt Ikaalisten artistikurssin ja mun mielestä ei ollu vaikea päästä.. siä oli muutamia testeja ja laulukokeita. Olin oma itteni ja sillä päästiin sisään.

      Jos vain innostusta on, niin kannattaa ihmeessä hakea ensi vuonna..!! SUOSITTELEN!

      =)

    • 2004

      Olen itse käynyt Ikaalisten artistikoulutuksen, ja ainakin minun kohdallani koulutus oli todella hyödyllinen ja voin ehdottomasti suositella sitä.

      Koulutuksen aikana keskitytään kattavasti musiikki- ja viihdebisneksen sisältöihin ja alalla vaadittaviin tietoihin ja taitoihin. Ei siis pelkästään laulamiseen, vaan myös moniin muihin asioihin. Myös muusikoiden ja bändien tms. taustalla toimimiseen saa koulutuksen aikana hyviä neuvoja. Opettajia on vuoden aikana lukuisia, ja he ovat kaikki omien alojensa ammattilaisia.
      Koulutuksen aikana saa myös paljon oppia esiintymisestä sekä hyvää esiintymiskokemusta. Lisäksi se on oiva tilaisuus luoda kontakteja muihin alalla toimiviin tahoihin ja ihmisiin.
      Ja ei, artistikoulutus ei ole vain "iskelmälaulajien koulu"; itsekin olen suuntautunut täysin erilaiseen musiikkityyliin.

      Minulle henk.koht. Ikaalisten aika oli monin tavoin erittäin antoisa; opin siellä taitoja joiden avulla kehityin ja kehityn edelleen laulajana ja esiintyjänä, sekä sellaisia taitoja joiden avulla voin tehdä myös taustatyötä muille esiintyjille esim. promootion ja keikkamyynnin muodossa.
      Myös monia opettajia ja omia "luokkakavereitani" olen muistellut erityisellä lämmöllä vielä usein artistikoulun jälkeenkin!

    • SKKK

      Ikaalisten oppilaitos on varsin arvostettu. Siellä on välillä ollut myös sanoituskursseja Heikki Salon vetämänä ja niiden kautta se on tullut tunnetuksi melkeimpä ainoana sanoittajien koulutuskeskuksena.

      Arrtistikoulutusta turussa päin järjestetään myös (ainakin tänä vuonna) Turun Paasikivi-opistossa ja joinakin vuosina sitä on ollut paimion kansanopistossa.

      Molemmat näistä kahdesta on Turun PopRockJazz -opiston järjestämää. Ko. oppilaitos järjestää myös omaa koulutusta, mutta heillä ei ole minkäänlaista aikataulua tai kurssitarjotinta vaan se on enempi sellaista oma ehtoista tarpeen mukaan rahat pois meininkiä. Opiskelu Turun PopRockJazz -oppilaitoksessa maksaa 22 € oppitunnilta ja oppitunnin pituus on 30 minuuttia.

      Tuo Talenthouse on mulle ihan vieras

      • skkk

        se olikin tosiaan Talent scool. Tuohan on viihde-alan koulu. Laajempi skaala kuin artistikoulutuksissa, mutta pääpaino ei vissiin niin musiikissa, tolla perusteella mitä web-sivut antaa ymmärtää.


      • talent school
        skkk kirjoitti:

        se olikin tosiaan Talent scool. Tuohan on viihde-alan koulu. Laajempi skaala kuin artistikoulutuksissa, mutta pääpaino ei vissiin niin musiikissa, tolla perusteella mitä web-sivut antaa ymmärtää.

        Rahastusta, kallista, ja oppi/hyöty koulusta puhdas nolla. Valitettavasti, kusetusta laulajiksi haluavien kustannuksella. sanokaa joku laulaja joka on menestynyt talent schoolin käynyt? heh..


      • KURSSILAINEN

        Olen itse käynyt ko kurssin ja sain sieltä paljon eväitä eteenpäin. Koululla on hyvin ammattitaitoinen kouluttajakunta, pääsin myös tällaisenä "tavallisena" laulajana ( ei aikaisempaa kokemusta konservatoriosta yms) tapaamaan viihdealan ammattilaisia, studiokoulutus oli tosi kiva koska en ollut koskaan ollut studiossa aikaisemmin ja kurssidemokin onnistui yllättävän hyvin ( omasta mielestäni). Koulu järjesti myös meille oppilaskonsertin sekä pääsimme osallistumaan
        levy-yhtiö casting tilaisuuteen jossa pääsimme näyttämään kykymme levy-yhtiöille. Itselle ei tosin tullut kutsua levy-yhtiöön mutta kolme koulun oppilasta sai levytys sopimuksen ja
        pääsivät esiintymään keikoille jne. Mitä hintaan tulee tunteja on niin paljon, että olisko tunnin hinnaksi tullut n, 15 e h jota näin köyhänä opiskelijanakaan en pidä kalliina ( ihan vaan vertaillen yksityisten muusiikkikoulujen hintoja). Niinhän se on ,että kaikki on kiinni lahjoista, ja jos itselle ei heti ura tähtenä synny, kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä olisiko omilla kyvyillä ehkä jotain osuutta asiassa jos ei menesty! Minä ainakin suosittelen koulua ja olen nyt menossa jatkokulutuslinjalle. Sinnikkyyttä tähdeksi haluavalla pitää ollaa , sitä ainakin minulta löytyy. Nimimerkillä TULEVAISUUDEN TALENT


      • Milja1
        KURSSILAINEN kirjoitti:

        Olen itse käynyt ko kurssin ja sain sieltä paljon eväitä eteenpäin. Koululla on hyvin ammattitaitoinen kouluttajakunta, pääsin myös tällaisenä "tavallisena" laulajana ( ei aikaisempaa kokemusta konservatoriosta yms) tapaamaan viihdealan ammattilaisia, studiokoulutus oli tosi kiva koska en ollut koskaan ollut studiossa aikaisemmin ja kurssidemokin onnistui yllättävän hyvin ( omasta mielestäni). Koulu järjesti myös meille oppilaskonsertin sekä pääsimme osallistumaan
        levy-yhtiö casting tilaisuuteen jossa pääsimme näyttämään kykymme levy-yhtiöille. Itselle ei tosin tullut kutsua levy-yhtiöön mutta kolme koulun oppilasta sai levytys sopimuksen ja
        pääsivät esiintymään keikoille jne. Mitä hintaan tulee tunteja on niin paljon, että olisko tunnin hinnaksi tullut n, 15 e h jota näin köyhänä opiskelijanakaan en pidä kalliina ( ihan vaan vertaillen yksityisten muusiikkikoulujen hintoja). Niinhän se on ,että kaikki on kiinni lahjoista, ja jos itselle ei heti ura tähtenä synny, kannattaisi katsoa peiliin ja miettiä olisiko omilla kyvyillä ehkä jotain osuutta asiassa jos ei menesty! Minä ainakin suosittelen koulua ja olen nyt menossa jatkokulutuslinjalle. Sinnikkyyttä tähdeksi haluavalla pitää ollaa , sitä ainakin minulta löytyy. Nimimerkillä TULEVAISUUDEN TALENT

        Olen kyllä samaa mieltä, että jos haluaa tanssijaksi,laulajaksi tai näyttelijäksi niin kyllä mun mielestä tonne kannattaa hakee. Sitää saa aivan varmasti kokemusta ja oppii uusia asioita, saa tehdä ammattilaisten kanssa töitä, niin ja hyvällä tsäkällä saattaa saada niitä töitä=) Minustakaan tuo hinta ei tuntunut olenkaan kovin suurelta. Itse ajattelin hakea tänne ensi vuonna koska olen kiinnostunut teatterista ja haluaisin päästä teatteriin avustajaksi tai jopa vakinaiseksi näyttelijäksi se olisi minun unelmani=) Siksi haenkin Musiikkiteatteri linjalle. Olen sitä mieltä, että unelmien takia kannattaa tehdä kovasti töitä, koska kukaan ei sua tule kodistas hakemaan. Yksi minun motoistani. T: Milja


    • ...

      Artistivalmennuksen haku on avattu työvoimatoimiston nettisivuilla www.mol.fi. Artistivalmennus on työvoimakoulutusta ja sen rahoittaa Pirkanmaan T&E-keskus.

      • rahastusta

        kävin kurssin, mitään taitoa en sieltä lisää saanut, itsestään selvyyksiä ladeltiin muka uusina juttuina. En päässyt casting tilaisuuteen levy-yhtiön poppoota tapaamaan, eli rahastusta oli koko kurssi ja tämä on minun mielipiteeni tästä helposta rahastuksesta, luvataan paljon mutta ne ovat turhia lupauksia.

        t.entinen kurssilainen


      • UUSI KYKY
        rahastusta kirjoitti:

        kävin kurssin, mitään taitoa en sieltä lisää saanut, itsestään selvyyksiä ladeltiin muka uusina juttuina. En päässyt casting tilaisuuteen levy-yhtiön poppoota tapaamaan, eli rahastusta oli koko kurssi ja tämä on minun mielipiteeni tästä helposta rahastuksesta, luvataan paljon mutta ne ovat turhia lupauksia.

        t.entinen kurssilainen

        Minulla on myös kokemusta tuosta Talent School koulutuksesta. Itselleni on ollut koulutuksesta paljon hyötyä,( minulle aiheet eivät olleet itsestään selvyyksiä, johtunee ehkä aikaisemmasta alan kokemuksesta). kutsut levy- yhtiö casting tilaisuuksiin sain minäkin ja olin myös paikalla ( Hurraa!! pääsin 15 parhaan joukkoon).Netissä on myös kalenteri mistä näkee milloin casting juttuihin pääsee mukaan. Eiköhän nämä hommat ole myös omasta aktiivisuudesta kiinni ( minulla sitä aktiivisuutta kyllä riittää vaikka muille jakaa). Ei muuta kuin tsempaa ja ilmoittaudu casting juttuihin mukaan! Minäkin menen sinne jo toista kertaa.
        TALENT vuosimallia 1989


      • tietämätön@
        UUSI KYKY kirjoitti:

        Minulla on myös kokemusta tuosta Talent School koulutuksesta. Itselleni on ollut koulutuksesta paljon hyötyä,( minulle aiheet eivät olleet itsestään selvyyksiä, johtunee ehkä aikaisemmasta alan kokemuksesta). kutsut levy- yhtiö casting tilaisuuksiin sain minäkin ja olin myös paikalla ( Hurraa!! pääsin 15 parhaan joukkoon).Netissä on myös kalenteri mistä näkee milloin casting juttuihin pääsee mukaan. Eiköhän nämä hommat ole myös omasta aktiivisuudesta kiinni ( minulla sitä aktiivisuutta kyllä riittää vaikka muille jakaa). Ei muuta kuin tsempaa ja ilmoittaudu casting juttuihin mukaan! Minäkin menen sinne jo toista kertaa.
        TALENT vuosimallia 1989

        voikos tuonne hakea ihan kaiken ikäiset? olen itse 14 juuri nyt ja haluaisin kokeilla tuota koulutusta.
        millainen se siis on , onko se aina iltaisin vai koko päivän? Eihän se vaikuta mitenkään peruskoulun käymiseen? kun missään tuolla sivuilla ei sanota ikärajoista. :O Asun Lahden seutuvilla enkä tiedä pitäisikö minun mennä vuoden 2011 olevaan HELSINGIN avoimien ovien päivään vai ihan tähän LAHDEN koe-esiintymisiin, kun siinä lahdenkin osuudessa puhutaan avoimien ovien päivästä??? koe-esiintymiset ovat ensi tammikuussa ja haluaisin osallistua mutte , en tiedä miten.

        APUA TARVITSEVALLE KIITOS. ?!


      • Puhelinta käteen?
        tietämätön@ kirjoitti:

        voikos tuonne hakea ihan kaiken ikäiset? olen itse 14 juuri nyt ja haluaisin kokeilla tuota koulutusta.
        millainen se siis on , onko se aina iltaisin vai koko päivän? Eihän se vaikuta mitenkään peruskoulun käymiseen? kun missään tuolla sivuilla ei sanota ikärajoista. :O Asun Lahden seutuvilla enkä tiedä pitäisikö minun mennä vuoden 2011 olevaan HELSINGIN avoimien ovien päivään vai ihan tähän LAHDEN koe-esiintymisiin, kun siinä lahdenkin osuudessa puhutaan avoimien ovien päivästä??? koe-esiintymiset ovat ensi tammikuussa ja haluaisin osallistua mutte , en tiedä miten.

        APUA TARVITSEVALLE KIITOS. ?!

        Tulevana esiintyjänä olet varmasti tarpeeksi reipas soittaaksesi tuonne ihan itse.


    • -emppu-

      Hihii... Ajattelin vihdoin rohkaistua ja hakea Artistikouluun Ikaalisiin. Löytyykö muita hakijoita tänä keväänä? Laulunäyte vähän mietityttää, mutta ajattelin tehdä sen ihan tietokoneella karaoketausta päälle. Kotoa kun ei löydy mitää huippu studiolaitteistoa. Työkkärin sivujen lomake on nyt täytetty, ja sitten vain odotellaan tuleeko kutsua eteenpäin.

    • Dreamerrr

      Hei!
      Etsiskelen opistopaikkaa ja olen harkinnut tuota ikaalisten artistikoulua. Talent Schooliin hain vuosia sitten ja pääsin mutten aloittanutkaan silloisen rahatilanteen takia. Nyt kuitenkin en oikein tiedä kumpaan menisin jos en saa oikeaa korkeakoulupaikkaa mistään. Voionmaalle aion myös laittaa hakemuksen. Kiinnostuksiani erityisesti ovat nimenomaan laulaminen ja näytteleminen ja toki tanssiminen. Mistähän saisi parasta koulutusta? Esim, osaan laulaa ja soittaa mutten lukea nuoteista niin kuin kaikissa ao ja amk:in kokeissa vaaditaan... :D Toisekseen haaveilin laulaja-tanssija-näyttelijäksi. Olen hakenut muutamana vuonna erilaisiin ammattiopistoihin, konservatorioihin ja korkeakouluihin muttei ole tärpännyt....Alkoi vaan masentaa kun tuntui niin huonolta kun ei vieläkään päässyt, joten ajattelin jotain vuoden kestävää "valmentavaa" kurssia/opistoa tms. Onko Talent School vain helsingissä vaikka koelaulut muualla? järjestetäänkö siis kursseja muualla? Ja asun pohjanmaalla, ja kävisin vloppuisin täällä poikaystäväni ja perheeni takia eli mitenhän olisi järkevintä tehdä? Oon niin kauan pohtinut ja miettinyt että alan tarvita jo objektiivista näkökulmaa ... =)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2870
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1860
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1300
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1198
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      256
      1133
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      920
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe